Hej alla Visma-fantaster!
Är rätt ny med såväl bokföring som Visma, och försöker styra upp saker för den ideella förening jag sitter i styrelsen för. Jag har dock stött på problem gällande att lägga till flera sparkonton.
Vi har sedan tidigare ett företagskonto, men även två olika sparkonton där vi har pengar som är avsatta för särskilda ändamål. Jag har lagt till det ena kontot som ett sparkonto, och kopplat det till bokföringskonto 1940 - Övriga bankkonton.
När jag försöker lägga till nästa sparkonto med samma inställningar får jag felmeddelandet "Det aktuella bokföringskontot används redan."
Varför uppstår det felet, och finns det en lösning där jag kan lägga till fler sparkonton än ett?
Vänligen,
Max Otterman
Tråden är verifierad av Visma Spcs 24-04-08
Hej @HAK__1
Tack för att du hör av dig till oss i forumet.
Även om lösningen har några år på nacken så gäller den fortfarande då du måste ha ett unikt bokföringskonto för varje sparkonto, företagskonto etc. Sen lägger du upp det nya sparkontot under Inställningar - Kassa och bankkonton och väljer där inne upp bokföringskontot du skapat för ditt sparkontot.
Krångligt? Supporten visar dig gärna om du vill. Det är viktigt att allt blir rätt och riktigt från början 🙂
Önskar dig härlig dag
//Tinna
Jag har nyligen skapat ett placeringskonto samt ett sparkonto och undrar kort och gott om lösningen ovan fortfarande gäller eller ifall man ska skapa ett konto som börjar på 194x så det hamnar under 194.
Sen även hur kopplar man till ett annat konto?
Första placeringskontot skapade jag genom att gå till kassa och bankkonton och göra ett nytt under 1940.
Hej,
Jag har onödigt mycket pengar på mitt 1930-konto och funderar på att öppna ett placeringskonto 1940 i Swedbank. Men jag skulle vilja veta mer om hur det fungerar i eEkonomi. (Jag vill absolut inte krångla till min bokföring, deklaration etc.) Kommer pengarna på sparkontot att vara "försvunna" i eEkonomi eller hur ser det ut rent praktiskt? När jag gör sammanställningar för årsredovisning, deklaration etc kommer då eEkonomi automatiskt att räkna in båda kontona, eller hur fungerar det?
Tacksam för mer info i ämnet!
Vänligen
AnnaP
Hej
Du behöver enbart bokföra den överföring som görs från företagskontot till placeringskontot mot konto 1940 om du inte vill koppla öven sparkontot till eEkonomi. Summan som finns på sparkontot kommer vara synlig i din balansrräkning.
Kopplar du även sparkontot till eEkonomi så får du upp det som ett val under kassa och bankhändelser och kan därmed antingen skapa en bankkoppling även för detta eller kopiera in ett kontoutdrag från banken manuellt om du tänkt använda sparkontot för betalningar också.
Vill du göra den kopplingen så gör du detta under Inställningar > Kassa- och bankkonton. Tryck på nytt bankkonto uppe till höger och välj att det är ett sparkonto. Fyll sedan i uppgifterna för det nya bankontot och spara.
Efter detta är upplagt kan du sedan välja konto i fältet för konto på sidan kassa och bankhändelser.
Har du enbart tänkt sätta undan pengar och inte göra betalningar från sparkontot så behöver du inte koppla det. Då är det bättre att du när behov finns hellre för tillbaka en summa från sparkontot till företagskontot och bokför den överföringen från företagskontot mot 1940.
Önskar dig en fortsatt fin dag.
/Joachim
Tack snälla, för tydlig info!
Jag ska enbart sätta undan pengar och det lät ju inte så krångligt, så det ska jag våga mig på 🙂
Vänligen
AnnaP
Vill bara flika in och säga att det är enkelt att göra och helt klart värt att göra för att kunna få ränta.
Precis som Tinna och Joachim skriver så starta bara ett Placeringskonto (förslagsvis 1940) och fyll i fälten.
Sen är det precis som vilken överföring som helst: ex. K1930 D1940, och när du får ränta så är det K8311 D1930 (alternativt D1940 om räntan kommer in på placeringskontot istället för företagskontot.
Jag har inte upplevt att deklarationen blivit krångligare av det här och på Eekonomis startsida så syns samtliga konton (och totalen)
Tack snälla, för ytterligare info och konkret bokföringshjälp. Det uppskattas!🤗
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.