Programmet begränsar en till ett valutakonto. Jag har ett EUR konto i svensk bank och ett i en utländsk. Någon idé hur jag ska lösa detta?
Löst! Gå till lösning.
Hej Peter!
Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion för dig. Jag har idag fått information från vår produktspecialist att detta är något som vi kommer att se över och hoppas att kunna åtgärda framöver.
Håll gärna utkik i Nyhetsfliken eller prenumerera så får du notiser när vi har publicerat nyheter i produkten.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
Hej Hansberg!
Precis som du säger så har vi en begränsning med ett valutakonto per valuta. Om du vill lämna in det som ett förbättringsförslag så tar vi gärna emot det via knappen Feedback och förslag inne i programmet.
En alternativ lösning för dig är att lägga upp det enda EUR-valutakontot så kan du använda det via Kassa- och bankhändelser. Det andra får du manuellt bokföra genom att skapa manuella verifikationer på det 19-konto du använder för det.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Ha det fint!
/Tinne
Förstår jag svaret rätt att det spelar ingen roll om man har valultakonton i flera helt olika banker? Systemet klarar bara av att hantera ETT valutakonto oavsett vilken bank de olika kontona finns i? Eller är det ett valutakonto per bank?
Hej Khedron!
Du har förstått svaret helt rätt - du kan bara ha ett aktivt valutakonto per valuta. Även om det är en annan bank som du har kopplat till samma valuta så är det just valutan som enbart kan finnas på ett konto under Kassa- och bankkonton.
/Tinne
Hej @Tinne Lestrin! Var hittar jag funktionen "Feedback och förslag"? Jag förlorar väldigt mycket tid på programmets begränsning att enbart tillåta ett valutakonto per valuta. Jag har ett EUR-konto i SEB, ett annat EUR-konto hos Paypal och ett tredje EUR-konto hos Wise som jag använder med betaltjänsten Stripe. För oss e-handlare som säljer mycket utomlands räcker det inte med ett enda bank-konto i EUR.
Jag förstår att jag kan räkna om summan till SEK innan jag importerar kontoutdrag men det innebär en hel del extrajobb och försvårar vid avstämmning. Jag förstår inte hur ni motiverar denna begränsning. Jag lämnar gärna feedback / förslag i hopp om att ni i framtiden kan lyfta denna begränsning. Stort tack på förhand :). Mvh Peter
Hej Peter!
Feedback och förslag hittar du längst ner till vänster i ditt program:
Jag har bollat din fråga gällande orsaken till att vi begränsar till ett valutakonto per valuta vidare till våra produktspecialister men har inte fått någon återkoppling ännu. Vi kommer att uppdatera dig i tråden när vi fått mer information.
Önskar dig i en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
Hej Tinna! Jag har lämnat detta som förslag och jag hoppas på återkoppling ifrån er i detta ärende eftersom jag fortfarande förlorar väldigt mycket tid på att inte kunna bokföra rätt valuta ifrån början. Stort tack på förhand.
Mvh
Peter
Hej Peter!
Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion för dig. Jag har idag fått information från vår produktspecialist att detta är något som vi kommer att se över och hoppas att kunna åtgärda framöver.
Håll gärna utkik i Nyhetsfliken eller prenumerera så får du notiser när vi har publicerat nyheter i produkten.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
Detta är av jättestor vikt att ni fixar för oss som använder oss av ert program och bokför utländska bolag. Detta har gått i tidigare version av ert program och nu gjorde vi en uppdatering och upptäckte att våra utländska bolag inte längre kan bokföras i ert program pga denna begränsning.
Hej juliaekdahl!
Vi har i nuläget ingen ingen ny information att delge och det är som det ser ut just nu inte planerat att implementera detta.
Jag har framfört detta till våra produktspecialister, men jag skulle också vilja be dig att skicka in din input via Feedback och Förslag längst ner till vänster i ditt program så inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.