Jag har bara utländska kunder. De skickar inköpsordrar i EUR och förväntar sig att jag fakturerar dem i EUR. Jag tar emot ordrar löpande, registrerar dem i ett fakturautkast i Visma och fakturerar allt som en samlad månadsfaktura. Idag när jag ändrade faktureringsdatum i utkastet såg jag att mina "à-priser" i EUR hade ändrats. 30 EUR hade ändrats till 30,1212 EUR.
Enligt supporten beror detta på att Visma bokför i SEK, och att EUR-värdet i utkastet får ett värde i SEK vid skapandet som är knutet till valutakursen. EUR-beloppen justeras av Visma i mina utkast, utan att jag bett om det.
Jag anser att detta är fundamentalt fel. Visma ska INTE ändra mina priser på eget bevåg. Ett utkast har inget eget värde ännu – värdet borde fastställas först på faktureringsdatum. Hela poängen med utkastfunktionen försvinner ju på det här viset, om man inte kan lita på det arbete man lagt ner löpande och som man trodde sparade mycket tid. Man kunde åtminstone få en varning om det.
För mig är det också en fråga om mitt företags goda renommé. Det ser illa ut om kunderna tror att man systematiskt "saltar" räkningarna.
EDIT: Skulle en möjlig work-around vara att inte uppdatera faktureringsdatum, utan att låta det stå kvar på samma datum som utkastet skapades. Då kan man ju kanske bara justera sista betalningsdatum, även om faktureringsdatum inte stämmer. Inte optimalt, men det kanske funkar?
Hej
Jag håller med om att det är tokigt att det blir som du berättar. Det blir även galet när man krediterar en faktura i utländsk valuta på annat datum än ursprungsfakturans datum, vilket ju är det normala.
Jag är säker på att ditt förslag till workaround fungerar!
Detta är samma som flera av oss önskat tidigare d.v.s. att priset i artikelregistret kunde baseras på ett pris där man väljer vilken valuta det skall vara i, t.ex. Euro, GBP eller USD.
Hejsan!
Precis som ni beskriver i tråden så uppdaterar Visma eEkonomi beloppet på utkastet om fakturadatumet ändras.
T ex om jag registrerar en kundfaktura per 2020-04-01 i EUR så skulle á-priset stå enligt 9,0405. Jag sparar utkastet och öppnar upp det senare, t ex idag 2020-04-27, då får jag en fråga om jag vill behålla fakturadatumet på utkastet eller uppdatera till dagens datum. Om jag uppdaterar till dagens datum, så kommer även á-priset att ändras, och i mitt fall i EUR till 9,1977.
(Inställning om att behålla originaldatum per default på fakturautkast går att hitta i Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - Använd alltid originaldatumet på fakturautkast).
Om jag förstår er rätt, så skulle ni vilja att fakturautkastet är sparat i den form, belopp m.m. det hade vid tillfället ni sparade fakturan som utkast, och utkastet ska ej ändras/uppdateras med belopp även om ni ändrar fakturadatumet?
/Nellie
Det stämmer Nellie, självklart ska priser inte ändras automatiskt, vare sig på en faktura eller kreditnota. Datum är en helt annan sak, det bör kunna ändras. Så frågan ska ställas uppdelat, om man vill att datum ska uppdateras och om man vill att priser ska uppdateras.
Hej och tack för svar!
Jag tar upp diskussionen hos oss och informerar här igen så fort jag har mer svar.
/Nellie
Ja, precis. Uppgifterna i utkastet ska inte behöva ändras bara för att jag justerar datumet. Ett timpris på 30 EUR borde fortfarande vara 30 EUR två veckor senare.
Ett utkast är ett arbetsdokument och jag förstår inte riktigt varför det måste finnas en koppling till valutakursen redan då. Kopplingen EUR/SEK borde göras på faktiskt faktureringsdatum, för det är ju då det bokförs som en fordran.
Hej igen allihop!
Jag har nu försökt återskapa detta på nytt, men lyckas inte. Utan priserna behålls alltså på fakturan även att fakturadatumet ändras.
Upplever ni också att det fungerar eller är det fortfarande någon som får problem med att priserna ändras om fakturadatumet ändras?
/Nellie
Jag har problemet när man krediterar en faktura i valuta vilket ju ofta görs vid annat datum än fakturadatumet. Jag gjorde detta senast igår och direkt när jag gjorde krediteringen utifrån ursprungsfakturan, som då fick gårdagens datum, höll sig priset korrekt (lika med fakturans). När jag sedan ändrade datum till 200731 ändrades priset!
Har inte gjort något utkast i valuta så där vet jag inte men med tanke på att krediteringsproblemet är kvar är jag rätt säker på att ingen ändring har gjorts i programmet.
Jag kan bara hålla med Klockar.
Det är helt oacceptabelt att Visma automatiskt ändrar priser i utkast. Det finns heller ingen spårbarhet och mängden jobb det innebär att leta fram avtalade priser för att sedan korrigera tillbaka så att man är säker på att man fakturerar rätt pris är tid jag skulle vilja fakturera Visma.
Att inte Visma har kommit fram med en lösning sedan i April 2020 är högst anmärkningsvärt.
Förväntar mig ett svar på lösning eller workaround snarast.
Vi har samma problem som ovanstående och detta är ännu inte löst i jan 2021? Vi kommer behöva byta program för många kunder om detta inte löses. Kan man få en rapport över hur det går att lösa problemet?
Hej!
Vi håller på att undersöka problemet och återkommer här i tråden så fort vi har någon mer uppdatering.
Ha en fin dag!
Finns det någon uppdatering i frågan?
Hej @Fd medlem,
Vi vet med oss att detta är ett önskemål som finns, men enligt den information jag har i ärendet så är det inget som planeras i dagsläget. Så fort vi har mer information att dela med oss av kommer vi att uppdatera tråden.
/Tinna
Jag förstår inte hur Visma kan behandla det som ett önskemål när det i själva verket är en bugg eller ett systemfel.
Är helt enig med "Klockar" i denna fråga och köper inte ert s k svar om att detta är ett önskemål. Ett pris är ett pris är ett pris och det ska inte Visma ha någon som helst inverkan på. Jag förutsätter att ni eskalerar denna frågan med någon produktägare eller annan beslutsfattare och ber er å det starkaste att göra rätt. Annars måste vi se oss om efter andra lösningar.
Hej,
Jag vill ge ett lite förtydligande kring denna problematik.
Anledningen till att en omräkning görs när datumet byts är för att vi alltid hämtar den aktuella kursen mellan SEK och den andra valda valutan på datumet.
Detta för att alla artiklar i programmet och även all bokföring i programmet använder SEK.
Vi hoppas göra ett arbete framåt som kan tillåta oss att hantera artiklar i annan valuta än SEK men det är detta som inte är planerat i dagsläget.
/ Emil
Tack för att du tar dig tid att svara, Emil. Jag har redan fått liknande svar från Visma tidigare.
Men det ingen har förklarat är varför denna koppling mellan kurserna måste göras redan i utkastet, innan fakturan har utfärdats? Det är ju inget skarpt dokument. Man kan väl inte bokföra något i SEK innan det utfärdats?
Men helt OK att det låses på mot en SEK-kurs när fakturan utfärdas, så klart. Det är just det att låsningen sker en gång innan utfärdandet och en till gång på utfärdandedatum som gör att EUR-priset ändras, och det är det jag och andra vill bort från.
Tack Emil och det finns en logik kring det som jag kan förstå när man skall boka in fakturan/ordern. Men som Klockar påpekar så förstår vi inte varför detta måste ske redan i "utkastet".
Hej,
Vi förstår er synvinkel på funktionen och som sagt så hoppas vi göra ett arbete kring detta framåt för att göra hanteringen mindre stelbent.
/ Emil H
Hej!
Vi planerar att göra en del förbättringar kring hanteringen försäljning av artiklar i annan valuta och vill gärna ha dina synpunkter som arbetar med detta idag. Vad tycker du kanske är lite omständigt idag och vad tycker du är viktigast att förbättra? Hjälp oss att prioritera genom att berätta hur du arbetar och lämna dina önskemål här!
Dina svar är anonyma om du inte själv väljer att lämna dina kontaktuppgifter som ett sista steg i undersökningen. Lämnar du dina uppgifter hanteras de i enlighet med GDPR.
Tack för att du hjälper oss i vårt arbete!
Beräknas ta 2-3 minuter.
Enkät - Försäljning i utländsk valuta
Med vänlig hälsning,
Rebecca
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.