Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
UTFORSKARE

Bokföra ansökt men ej beviljat Rutavdrag

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-04-02 13:33 )

Hur bokför jag, när skatteverket ej beviljat Rut avdrag för en kund? Hela fakturan ligger i Reskontran, det är bokfört att kunden betalat fakturans halva belopp och nu återstår en fordran hos kunden (skatteverket) på återstående halva. 
Jag ska fakturera kunden för den återstående halvan. Men hur bokför jag bort en ansökan om husabete som är gjord till skatteverket...

16 SVAR 16
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra ansökt men ej beviljat Rutavdrag - Visma Administration

Beror på vad du har för typ av bokföring. Jag bokför vanliga kundfakturor på 1510 och rot på 1511. När jag jag får, som du, ej beviljat så gör jag en omföring, då kunden kommer att faktureras istället.

1511 K
1510 D
Highlighted
UTFORSKARE

Ok. Jag jobbar i Visma Administration och skulle vilja veta hur det går till där. Tack ändå!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Jag gör aldrig någon ombokföring eller ny faktura till kunden. Jag skickar ett brev till kunden (har en standardmall) och ber dem betala in den del de fått avslag på till vårt bankgiro och bokar sedan betalningen mot originalfakturan, så att den blir noll.

Om du vill göra en ny faktura till kunden, måste du nog göra en kreditnota på den del av ursprungsfakturan som är obetald och sedan göra en ny till kunden. Tänk då på att det bara är arbetskostnad som ska krediteras, ifall du även har material på fakturorna.

Det finns nog lika många varianter på detta som det finns användare :-).

//Tina

Highlighted
UTFORSKARE

Okey! Tack.
Highlighted
NY MEDLEM

Oavsett program så har Tina en poäng, det finns massor av sätt. Jag väljer ju att göra en omföring så det stämmer i mina månadsavstämningar, utan att jag ska behöva att komma ihåg saker. Då ligger det där det ska liksom och jag ser klart o tydligt vad som "diffar". 
Highlighted
NY MEDLEM

Beror väl lite på orsaken till SKV avslag. Tar kontakt med kunden och ibland söker man helt enkelt om fast på en annan delägare av fastigheten. Detta på ursprungsfakturan.
Highlighted
NY MEDLEM

Absolut, men nu förutsatte jag att det inte gick. Går det att söka på annan delägare får det ligga kvar på Rot-kontot. 🙂
Highlighted
MODERATOR

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2019-12-17 16:40 )

Hej Carina!

Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet, Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag skattreduktion

//Linnéa

Highlighted
NY MEDLEM

Jag har koll på hur jag bokför den biten 🙂  Men tack ändå.