Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra kortavgift Stripe

Hej!

Jag har just startat en enskild firma och säljer saker via webshop.

Jag tar betalt med kort via tjänsten Stripe
direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan sedan in 1 gång i månaden på mitt
företagskonto.
Måste jag bokföra varje enskild transaktion? eller räcker det
med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt företagskonto?

Som nybörjare är jag
osäker på hur jag ska redovisa detta.
På alla mina ordrar som läggs tar betaltjänsten ut en avgift, hur bokför jag den?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig
med detta och visa gärna hur det skulle se ut!


Med vänlig hälsning, Hanna

 

74 SVAR 74
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tänker såhär...

Delade upp den totala försäljningen för en månad i två verifikationer.
Exempel, Försäljning för 1000 kr:

Del 1:
1934 Stripe 1000kr D
3051 Försäljning av varor 25 % SV 800kr K
2611 Utg. Moms 25% 200kr K

Del 2: 
1934 Stripe 1000kr K
6570 Bankkostnad 20 kr D
1930 Företagskonto 980 kr D
Annie Sten
ANSTÄLLD

Hej! Det ser helt korrekt ut - bra jobbat.

Vill du så kan du lägga in det på samma verifikation istället för att dela upp det. 

1934 - 980kr   D
3051 - 800kr   K
2611 - 200kr   K
6570 - 20kr     D

Det blir slutligen samma sak i bokföringen på båda sätten. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, men jag måste väl också bokföra en överföring från 1934 Stripe till 1930 Företagskontot?

Och det räcker med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt bankkonto?

mvh Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, tycker inte riktigt det stämmer!
Måste jag inte bokföra en överföring från 1934 Stripe till 1930 Företagskontot?
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Om du för över pengar från Stripe till ditt företagskonto så ska detta bokföras.

Du kan bokföra detta när pengarna kommer in på ditt företagskonto.
Det är viktigt att företagskontot i eEkonomi speglar kontoutdraget på banken.

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack, pengarna kommer direkt till företagskontot så då behöver jag kanske inte ens använda det upprättade Stripe-kontot som jag blev rekommenderad? 

1934 - 980kr   D    1930 istället??
3051 - 800kr   K
2611 - 200kr   K
6570 - 20kr     D

Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Blir det inte väldigt många konteringar om du låter det gå direkt in på kontot. Jag har överföringen från stripe till företagskontot en gång i månaden så det blir mycket mindre arbete. 

Hejsan @Fd medlem 

Vad bra att du hittade till tråden. Jag skulle faktiskt säga att din fråga redan finns besvarad av Philip Hjelmberg på sida 2. Han ger där en exempel på vilka konto-nummer och benämningar du kan använda dig utav i din kontoplan. 

 

Känns något oklart får du återkomma!
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Oj jag missade det, tack så mycket för ditt svar!

 

Det jag undrar över nu då är om 6571 (Stripeavgift) kontot bör ha någon momskod, jag tänker eftersom Stripe inte lägger till någon momskod själva utan de är från Irland och har ett giltigt VAT-nummer så då ska jag väl bara redovisa momsen men jag betalar inget till dem. Hur bokför jag det och bör jag då lägga till en momskod för det kontot?

 

Ha det så fint!

@Fd medlem

Normalt sätt så ska det inte vara en momskod på dessa typer av avgifter i denna kontoklass. Men för att vara helt säker så hade jag velat se dina belopp från Stripe. 

Återkom gärna så tar jag en titt på det! 🙂 
/My 

Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej igen!

Om inbetalningen kommer in direkt till ditt företagskonto så bokför du inbetalningen mot 1930.

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, får jag också hänga på? Har också Stripe. 

Kortavgiften är dragen innan pengarna kommer till mitt konto
Ex: Försäljning 434:-
1930 - 426,12
Alltså en avgift på 7,88 som är dragen innan pengen finns på kontot. 

Ska jag ta bort matchningen för att istället lägga upp en egen kotering så jag kan få med avgiften?
Ska jag betala full moms på försäljningen då?
/Mvh Sofie
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej Sofie!

Hur har du bokfört bankhändelsen i dagsläget?

Om du inte har bokfört avgiften som är på 7.88 kr kan du Ångra matchningen på den bankhändelsen och matcha bankhändelsen så att du får med bankavgiften i konteringen.
Du kan använda bokföringskonto 6570 för att kontera bankavgiften.

/Adelina
sofia_12
UTFORSKARE

Hej!

Stripe är ju inte en bank, så är det verkligen rätt att bokföra det som en sådan? Jag tänker att man bokför händelsen först när den når själva bankkontot, eftersom det är då man får pengarna, innan dess är det ju Stripe som har pengarna?

Därmed borde väl deras service avgift bokföras som något annat, men frågan är då vad?

Mvh,
Sofia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sofia,

Just själva kontobenämningen "Bankavgift" behöver man inte stirra sig riktigt blind på. Du kan skapa ett konto som heter 6571 - Stripeavgifter. Detta beror på att dessa avgifter bör tas upp i deklarationen under INK2 3.7 och INK1 R6. Sen kan du skapa ett konto enligt ovanför som heter 1943 - Stripe. När du sen flyttar över pengarna så räcker det att kreditera 1943 och debitera önskat konto. Detta är enbart för att du ska kunna redovisa dina tillgångar.

Med vänliga hälsningar
Philip
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Kan jag hänga på här också, jag känner mig jätte dum, men jag förstår inte alls hur jag skall matcha och bokföra detta i själva programmet, skulle behöva en steg för steg guide 😕 

Hej Cattis!

Tar du också betalt via tjänsten Stripe? Är det försäljningen du funderar på hur du ska bokföra kan du göra som Annie nämner en bit upp.

1934 Stripe - D (Totalbeloppet som du får in på kontot)
30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms)
26xx Moms - K (Momsbeloppet)
6570 Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar)

För du sedan över pengar från ditt Stripe-konto till företagskontot konteringar du enligt följande;

1934 Stripe K
1930 Företagskonto D

Ha det fint!

Moa

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-23

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan,

 

Jag undrar om jag skulle kunna skapa egna konton enligt följande:
 
Byta ut 193x kontot för Stripe mot ett 15xx konto och se det som en fordran eftersom vi tekniskt sett inte har ett bankkonto hos Stripe.
Byta ut 6570 kontot mot ett eget avgiftskonto för Stripe, ex. 6045 (då avgift kortbetalning webshop har kontonummer 6044).
 
Är detta korrekta konton för ändamålet och går det bra att jag skapar egna konton på detta vis?

Vem blir då kunden på fakturan, skall den skrovas till kunden som köpt varorna eller blir stripe kunden?

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Jag skulle rekommendera att inte skapa en faktura utan hantera detta manuellt då underlagen redan är skapade vid försäljningen som hamnat hos Stripe, och att det sedan blir en överföring till ditt företagskonto. Du kan istället matcha händelsen som Övrig insättning - Egen kontering - välj sedan manuellt vilka konton som du ska bokföra försäljningen på. På så sätt får du det bokfört korrekt, och underlaget blir den Stripe avräkning du bör ha fått. 

 

Ha det fint!

/ Josefine