Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra kortavgift Stripe - eEkonomi

Hej!

Stripe är ju inte en bank, så är det verkligen rätt att bokföra det som en sådan? Jag tänker att man bokför händelsen först när den når själva bankkontot, eftersom det är då man får pengarna, innan dess är det ju Stripe som har pengarna?

Därmed borde väl deras service avgift bokföras som något annat, men frågan är då vad?

Mvh,
Sofia
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej Sofia,

Just själva kontobenämningen "Bankavgift" behöver man inte stirra sig riktigt blind på. Du kan skapa ett konto som heter 6571 - Stripeavgifter. Detta beror på att dessa avgifter bör tas upp i deklarationen under INK2 3.7 och INK1 R6. Sen kan du skapa ett konto enligt ovanför som heter 1943 - Stripe. När du sen flyttar över pengarna så räcker det att kreditera 1943 och debitera önskat konto. Detta är enbart för att du ska kunna redovisa dina tillgångar.

Med vänliga hälsningar
Philip
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Kan jag hänga på här också, jag känner mig jätte dum, men jag förstår inte alls hur jag skall matcha och bokföra detta i själva programmet, skulle behöva en steg för steg guide 😕 
CONTENT PRODUCER

Hej Cattis!

Tar du också betalt via tjänsten Stripe? Är det försäljningen du funderar på hur du ska bokföra kan du göra som Annie nämner en bit upp.

1934 Stripe - D (Totalbeloppet som du får in på kontot)
30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms)
26xx Moms - K (Momsbeloppet)
6570 Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar)

För du sedan över pengar från ditt Stripe-konto till företagskontot konteringar du enligt följande;

1934 Stripe K
1930 Företagskonto D

Ha det fint!

Moa
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Hmm, okej, så det räcker inte att bokföra det när de når bankkontot? Dvs t.ex såhär (påhittade siffror):

1930 Bank - D 11 000
3051 Försäljning av varor 25% - K 9000
2610 moms 25% - K 2250
6571 stripe avgift - D 250

Mvh
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jo det tänker jag absolut att det gör. Ovan i tråden har man använt ett specifikt konto för Stripe. Och sedan flyttade pengarna därifrån till företagskontot genom 1930 D 1934 K. Men det fungerar absolut som du också nämner!

Ha det bra!

Moa
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Igen! Ledsen att jag dröjt med att svara, pengarna går i mitt fall också rakt in på mitt bankkonto, men det jag inte förstår är rent praktiskt hur jag gör, jag kanske bara har fått hjärnsläpp, men i vanliga fall skapar jag en faktura som jag sedan matchar mot händelsen på mitt bankkonto, den här händelsen matchar ju inte och i alternativen för att skapa ny bokföringshändelse hittar jag inget som passar. Eller tänker jag helt fel nu...hur gör jag
Highlighted
NY MEDLEM

ok nu tror jag att jag funderat ut hur man gör man behöver göra en manuell verifikation eller hur? Efter att jag gjort det står det att man avråder från att göra en manuell verifikation utan att det är bättre att gå genom kassa och bankhändelser, kan jag fortfarande matcha den verifikationen med kassa och bankhändelser sedan?
Highlighted
ANSTÄLLD

Nej, den går inte att matcha i efterhand. Så gå direkt via Kassa- och bankhändelser och bokför den vägen istället. Det blir dock inget fel om du går via en manuell verifikation istället, men då får du in bankhändelsen matchad.

/Karl
Highlighted
NY MEDLEM

Men om jag går genom kassa och bank händelser hur gör jag då när jag skall matcha när summan inte stämmer?