Hej!
Jag har just startat en enskild firma och säljer saker via webshop.
Jag tar betalt med kort via tjänsten Stripe
direkt på hemsidan och pengarna sätts sedan sedan in 1 gång i månaden på mitt
företagskonto.
Måste jag bokföra varje enskild transaktion? eller räcker det
med att jag bokför en gång i månaden när pengarna landar på mitt företagskonto?
Som nybörjare är jag
osäker på hur jag ska redovisa detta.
På alla mina ordrar som läggs tar betaltjänsten ut en avgift, hur bokför jag den?
Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig
med detta och visa gärna hur det skulle se ut!
Med vänlig hälsning, Hanna
Löst! Gå till lösning.
Hejsan @Fd medlem
Vad bra att du hittade till tråden. Jag skulle faktiskt säga att din fråga redan finns besvarad av Philip Hjelmberg på sida 2. Han ger där en exempel på vilka konto-nummer och benämningar du kan använda dig utav i din kontoplan.
Känns något oklart får du återkomma!
/My
Hej My,
Oj jag missade det, tack så mycket för ditt svar!
Det jag undrar över nu då är om 6571 (Stripeavgift) kontot bör ha någon momskod, jag tänker eftersom Stripe inte lägger till någon momskod själva utan de är från Irland och har ett giltigt VAT-nummer så då ska jag väl bara redovisa momsen men jag betalar inget till dem. Hur bokför jag det och bör jag då lägga till en momskod för det kontot?
Ha det så fint!
@Fd medlem
Normalt sätt så ska det inte vara en momskod på dessa typer av avgifter i denna kontoklass. Men för att vara helt säker så hade jag velat se dina belopp från Stripe.
Återkom gärna så tar jag en titt på det! 🙂
/My
Hej Cattis!
Tar du också betalt via tjänsten Stripe? Är det försäljningen du funderar på hur du ska bokföra kan du göra som Annie nämner en bit upp.
1934 Stripe - D (Totalbeloppet som du får in på kontot)
30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms)
26xx Moms - K (Momsbeloppet)
6570 Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar)
För du sedan över pengar från ditt Stripe-konto till företagskontot konteringar du enligt följande;
1934 Stripe K
1930 Företagskonto D
Ha det fint!
Moa
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-23
Hejsan,
Vem blir då kunden på fakturan, skall den skrovas till kunden som köpt varorna eller blir stripe kunden?
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Jag skulle rekommendera att inte skapa en faktura utan hantera detta manuellt då underlagen redan är skapade vid försäljningen som hamnat hos Stripe, och att det sedan blir en överföring till ditt företagskonto. Du kan istället matcha händelsen som Övrig insättning - Egen kontering - välj sedan manuellt vilka konton som du ska bokföra försäljningen på. På så sätt får du det bokfört korrekt, och underlaget blir den Stripe avräkning du bör ha fått.
Ha det fint!
/ Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.