Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alex__3
UTFORSKARE

Hantering av värdeökning fonder i samband med bokslut

Hej,

 

Gäller långsiktigt sparande i fonder till mitt AB.
När jag köpte olika fonder för ex: 100 000 så bokförde jag:
1930 K

1385 D

Till bokslutsdatumet dvs slutet på år 2020 så hade värdet ökat med 15,5%. Hur/vad behöver jag bokföra i samband med bokslutet? Behöver jag ange något om detta i Årsredovisningen, INK dek. 2 (Bolagsdeklaration)?

 

Mvh

Alex

10 SVAR 10
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Om värdet har ökat så ska du inte bokföra någonting i samband med bokslut. Värdet ska vara det lägsta av anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet.

Det innebär att man endast ska boka en nedskrivning om värdet har minskat. Kostnaden som nedskrivningen medför är inte skattemässigt avdragsgill vilket man måste ta hänsyn till vid skatteberäkningen.

Hej,

 

Ok, tack för infon, då behöver jag inte ange något i inkomstdeklaration 2 heller, kan du bekräfta det?
Behöver jag ange något om värdeökningen i årsredovisningen under "notes"? 

 

Om värdet under det här året skulle minska till under anskaffningsvärdet. Hur ska man då bokföra nedskrivningen som du nämner? Vilka konton ska man använda och hur bör bokföringen se ut vid bokslutet av det här året 2021 ?

 

En annan fråga, exempel:  
År 2020:  köpta fonder för: 100 000, vid årets slut blev värdet: 130 000 kr

År 2021: köper mer fonder för 100 000, vid slutet av året blev värdet: 80 000, dvs minskning med 20 000kr

Totalt har jag kvar i mitt kapitalF konto: 230 000 - 20 000 = 210 000 Kr Behöver jag för år 2021 göra en nedskrivning? Om ja, Hur bör den se ut då?

 

Mvh

Alex

 

 

 

 

 

 

Hej,

Har du, @CarinaEsp, möjligen lite kompletterande info att ge till Alex så vore det mycket uppskattat. 

Trevlig helg! 🙂 /Tinna 

Nedskrivningen bokar du debet 8270 och kredit 1389 så att summa bokfört värde blir samma som marknadsvärde. Det är rätt viktigt att ha rätt anskaffningsvärde (det du betalat) som summa på kontot.

Lycka till!

Tack för infon.
behöver jag ange något om värde ökning/minskning i inkomstdeklaration 2 eller i årsredovisning under "notes"?

Mvh

Alex

 

Nedskrivningen skall synas i noten för långfristiga placeringar. Anskaffningsvärde och nedskrivning samt netto bokfört värde. I deklarationen syns nettovärdet och nedskrivningen som dessutom återförs som ej avdragsgill på skattesidan.

 

@AccountantfromHell_singland 

Vad fint att du svarat, jag har varit lite off ett tag.

 

Glad Påsk!

Detsamma till dig. 😎 Hoppas på sol även om jag tänker jobba....

Hej,

 

Ok tack, så om jag förstår er svar korrekt och om mitt anskaffningsvärde har ökat så har jag ingen nedskrivning och därmed behöver alltså inte ange något i noten eller i bolagsdeklarationen? Utan detta gör man enbart om värdet blir mindre än anskaffningsvärdet vilket kräver att man bokför nedskrivningen och att ange detta i både noteringar och i årsdeklarationen, har jag tolkat era svar rätt?
Om inte, så är jag tacksam för lite mer utförliga svar för vad man behöver göra i båda fallen, dvs Alt.1: när värdet gått ner, samt Alt 2: Om värdet gått upp. (i förhållande till anskaffningsvärdet så att säga). 

 

Mvh

Alex

Hejsan! 

Precis så tolkar jag det också, hittade även tråden Bokföra värdeförändring av fond som jag tycker bekräftar detta väl. 


/My