Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Utbetalning från Skattekonto

Jag bokförde på konto 1930 D utbetalningen från Skattekonto till företagskonto (momsfordran) men det var varningen som dök upp. Om jag inte gör detta då kommer siffrorna i skattekonto inte stämma.


vad bör man göra här?

 

Tacksam för hjälp! 

 

thumbnail.jpg

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Jag tror att du ska använda dig av händelsen Överföring mellan egna konton i stället för Övrigt uttag. Då väljer du att överföra från Skattekontot till Företagskontot. 

 

Tack @AnnicaL !
Hur skulle jag lösa det här? under "välj bankhändelse" är det tomt.

det finns inget alternativ att välja från.thumbnail (1).jpg

Hej Västernorrlands!

 

Jag hoppar in lite här i tråden.

Eftersom du har en aktiv bankkoppling så tänker jag att du redan bör ha en bankhändelse på ditt företagskonto med motsvarande summa som en Inbetalning.

Istället för att utgå från skattekontot, så kan du istället utgå från ditt företagskonto och bokföra insättningen som en överföring från ditt skattekonto.

 

När du väljer överföring mellan egna bankkonton och har en skattehändelse skapad under Skattekontot så kan du även välja att plocka upp och matcha mot händelsen.

 

Har du något annat att tillägga @AnnicaL? 🙂

 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej @Tinne Lestrin Tack för hjälpen!! 😊

 
 
Det finns 2 verifikationer om detta händelser som du kan se nedan. 
Jag vet inte vilken av dem som är fel. kan du snälla rätta felet som jag har gjort och lära mig hur skulle jag åtgärda den.
 
Tack på förhand!
 
a.jpgb.jpgc.jpg

och nu är kontoanalysen ser ut så här. stämmer inte alls med skattekontot. 😞

det är också här jag skulle behöva hjälp med att rätta till.

 

a.jpgb.jpgc.jpg

Hej!

 

Gällande dina första bilder så stämmer den andra (kontona, kan tyvärr inte avgöra om beloppet stämmer då det inte visas på utdraget). Din första bild verkar inte stämma däremot, då det verkar vara utbetalningen från skattekontot till ditt bankkonto. Denna borde gå mot 1930 debet och 1630 kredit, inte 1650. Så den bör korrigeras enligt den information du gett. 

 

Angående varför kontoanalysen för 1630 inte stämmer mot skattekontoutdraget verkar bland annat bero på att du har dubbletter av varje händelse som gäller utbetalning från företagskonto till skattekontot. Där verkar det finnas både i A serien samt i L serien två likadana. Så det enklaste är att ta ut en huvudbok för 1630 ( så som du har nu ) och stäm av med skattekontoutdraget. När du hittat allting som inte stämmer så bör du behöva göra samma sak för konto 1930 då du har dubbletter av utbetalningarna. Där tar du ut en huvudbok för 1930 och jämfört med ditt kontoutdrag för företagskontot. Att 1930 inte stämmer är dock bara ett antagande då jag inte har full insyn i din bokföring och underlag.  Jag baserar den enbart på att du verkar ha dubbletter mot utbetalningarna som är bokförda i debet mot 1630 och har antagit att de båda verifikationerna har motkonto 1930. 

 

Om det känns svårt att stämma av och hur du sedan skall rätta så rekommenderar jag dig att kontakta en konsult som kan reda ut detta åt dig. Efter det så kan man ta ett nytt omtag och försöka göra rätt igen. För framtida händelser så kan du läsa här och här hur du skall bokföra olika händelser relaterat till skattekontot. 

 

Ha det fint!

Josefine

"Angående varför kontoanalysen för 1630 inte stämmer mot skattekontoutdraget verkar bland annat bero på att du har dubbletter av varje händelse som gäller utbetalning från företagskonto till skattekontot. Där verkar det finnas både i A serien samt i L serien två likadana. Så det enklaste är att ta ut en huvudbok för 1630 ( så som du har nu ) och stäm av med skattekontoutdraget. När du hittat allting som inte stämmer så bör du behöva göra samma sak för konto 1930 då du har dubbletter av utbetalningarna. Där tar du ut en huvudbok för 1930 och jämfört med ditt kontoutdrag för företagskontot. Att 1930 inte stämmer är dock bara ett antagande då jag inte har full insyn i din bokföring och underlag.  Jag baserar den enbart på att du verkar ha dubbletter mot utbetalningarna som är bokförda i debet mot 1630 och har antagit att de båda verifikationerna har motkonto 1930. "

 

Ja, det stämmer gjorde det hela dubbelt. grejen är att jag inte vet vilken jag ska ta bort så att den blir korrekt. 

jag anser att måste ta bort/redigera den dubbla men vilken och hur?

 

Tack på förhand som vanligt! 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

hej igen @Josefine Johansson 🙂


1. "Gällande dina första bilder så stämmer den andra " 

menar du verf A83 är rätt konterad?

1630 D

2650 K?

Jag vill bara vara säker. 😉

 

2. Jag redigerade verf som du sa måste korrigeras. enligt  https://help.visma.net/se_sv/eaccounting-pro/content/online-help/accounting-journal-entries-adjust-p... "För rader som bokförts mot dessa konto kan inga ändringar göras".

så istället gjorde jag en korrigerings verf men då blev siffror dubbel. vad ska man göra här?

 

a.jpg

 

annat jag försökte göra är att matcha utbetalningen. 

När jag bokföra mot 1930D dök en varning upp som visas nedan. Hur skulle jag gå tillväga?

 

b.jpgc.jpg

Hej igen!

 

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men var tvungen att bolla med min kollega så du även får det rätt rent programmässigt. Jag tar svaren i tur och ordning:

 

1. Ja jag menar att det är A83 som är rätt, ber om ursäkt att jag var otydlig där 🙂 Det är tyvärr svårt för mig att svara på vilka dubbletter du skall ta bort och vilka som skall vara kvar, men det bästa vore att ta bort de som är manuellt gjorda och behålla de som är gjorda med automatiken. Hur du gör det är att du bokför en spegelvänd verifikation för att nolla bort detta, och hänvisa till varje verifikation. I den länken du skickade så verkar de finnas förklarat hur man skall korrigera verifikationer. 

 

2. Jag skulle säga att det är okej att göra korrigeringen så som du visade, dvs både nolla den gamla och göra den nya på samma verifikation. Om du vill så kan du också nolla den gamla verifikationen först ( dvs du bokför omvänt för att nolla ut den tidigare bokföringen ) och sedan en ny korrekt för att få ett bättre flöde och enklare överblick. 

 

Gällande felmeddelandet som säger att du inte kan använda ett konto som är anslutet till ett bankkonto med aktiv bankintegration så ser jag här att du har valt bokföringshändelse Övrigt uttag - Egen kontering. När du använder den bokföringshändelsen så kommer programmet skapa en manuell verifikation, vilket inte går när man har en bankkoppling.

 

Du ska istället använda bokföringshändelse Överföring mellan egna bankkonton. Eftersom att du har bankkoppling så bör du ha en bankhändelse på ditt företagskonto för skatteutbetalningen som du kan plocka upp:

 

Förhoppningsvis så fick jag svarat på alla dina frågor, återkom annars ifall jag missat något. 🙂

Ha det fint!

 

Josefine