2017-04-27
17:35
1Gilla
Hej En förutsättning för att du ska kunna använda funktionen "Sälj inventarie" är att inventarien är registrerad i inventarieregistret och att de avskrivningar som gjorts finns med där också. Om så kan du köra "Sälj inventarie" och använda guiden för att ta dig igenom de olika steg som behöver göras. Utrangering/bokföring av inventarien sker då automatiskt och du kompletterar med försäljningspris med moms. Om du daterar försäljning samma dag som du daterar matchning av betalning så blir det enligt kontantmetoden även om du använder konto 1510. När du följer guiden för matchning av betalning kan du hoppa över punkt 6 Bokför det........ Val av konto görs redan i punkt 2. men det märker du när du väl matchar. MVH Rolf
... Visa mer
2017-04-26
19:16
3 Gillar
Hej Jag skulle bokföra fakturorna vartefter du får dom på konto 6212. MVH Rolf
... Visa mer
2017-04-26
19:10
2 Gillar
Hej Beror på värdet. Är nettokostnaden under ett halvt basbelopp dvs 22 400 använder du 5400 och gör en direktavskrivning. Inköp över 22 400 bokförs på 1221 med årliga avskrivningar. MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-16
19:20
4 Gillar
Hej Svaret är beroende på vilket bolag som har det slutliga betalningsansvaret för dessa levfakturor och om det är att betrakta som ett utlägg för dotterbolagets räkning. I så fall ska ni inte göra avdrag för ingående moms i moderbolaget utan konteringen blir 1662 Debet 2440 Kredit och vid betalning. 2440 Debet 1931 Kredit Kopia på levfakturan skickas sedan till dotterbolaget som får kostnadsbokföra och göra avdrag för ingående moms (2641). MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-16
09:07
2 Gillar
Hej Tycker att 6580 Advokat- och rättegångskostnader är lämpligt konto. MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-10
16:41
Hej Kan inte svaret på din fråga om makulering av påminnelse 2 men när jag stöter på detta problem löser jag det genom att matcha kundinbetalningen på fakturabeloppet och beloppet för betalningspåminnelse 1 som Övrig insättning/Egen kontering och direkt på konto 3596 Påminnelseavgift. MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-08
12:33
1Gilla
Hej När du kassaregistrerar och bokför behandlingar som ännu inte är betalda ska du motkontera försäljningen med ett konto för kundfordringar: Debet 1510 Kundfordringar (om du skriver kundfakturor) Debet 1518 Ej reskontraförda kundfordringar (som i detta fall) Den dag (2017) när du får betalt kan du debitera 1930 och kreditera 1518. MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-08
07:57
1Gilla
Hej Är det en personbil och ett serviceavtal skulle jag föreslå 5613 Reparation och underhåll av personbilar. MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-08
07:56
1Gilla
Hej 6590 Övriga externa tjänster kan vara ett alternativ. MVH Rolf
... Visa mer
2017-02-04
17:51
4 Gillar
Hej Kravet på att i K3 redovisa finansiella leasingavtal i BR gäller för koncernredovisning. I den enskilda juridiska personen (ert AB) kan avtalet redovisas som operationellt dvs enbart i RR. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-31
19:58
2 Gillar
Hej Du ska lära dig begreppen grundbokföring och periodisering. I grundbokföringen har du ankomstregistrerat/bokfört alla tre avierna i december som en leverantörsskuld och kostnadsfört dessa på (antagligen) konto 5010. Sen noterar du helt riktigt att samtliga tre avier innehåller kostnader som tillhör januari, februari och mars därför behöver du göra en periodisering. 2016-12-31 Bokslutspost (manuell verifikation) Kredit 5010 3*hyreskostnaden (tar bort bokförd kostnad från december månad) Debet 1710 3*hyreskostnaden (lägger kostnaden som en tillgång i balansräkningen över bokslutet) 2017-01-01 Återförd hyreskostnad januari (manuell verifikation) Kredit 1710 1*hyreskostnad (lägger ut januari månads hyreskostnad på konto 5010) Debet 5010 1*hyreskostnad 2017-02-01 respektive 2017-03-01 samma som januari MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-31
19:03
1Gilla
Hej Samma som År 1 dvs 5 % på anskaffningsvärdet 1 000 000kr. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-28
18:00
5 Gillar
Hej Använd konto 1670 Kortfristiga fordringar hos intresseföretag.... dvs 1930 Kredit 1670 Debet för betalningen och 1670 Kredit 1930 Debet när du för över pengarna från EF till AB. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-23
19:05
1Gilla
Hej Färjan skulle jag ta på 5810 Biljetter och måltiderna på 5831 Kost och logi i Sverige alternativt 5832 Kost och logi i utlandet. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-23
18:17
1Gilla
Hej Föreslår att du lägger fakturaavgiften på samma kostnadskonto som tjänsten. Du kan mycket väl använda 6250 Postbefordran som kostnadskonto: 2440 K 133,15 6250 D 106,52 2641 D 26,63 (antar att du menade 2641) MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-21
17:46
3 Gillar
Hej Hyresvärden använder 2613 Utgående moms på uthyrning. 2646 används som du säger av hyresgästen. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-19
20:12
2 Gillar
Hej 6550 Konsultkostnader eller 6590 Övriga externa tjänster MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-16
21:00
3 Gillar
Hej Varulagret av handelsvaror bokför du: 1460 Lager av handelsvaror Debet 4960 Förändring av lager av handelsvaror Kredit Värdering görs till anskaffningsvärde minus 3% inkuransavdrag på det totala lagervärdet. När det gäller inköpt förbrukningsmaterial har du i princip redan bestämt att de ska kostnadsföras till fullo på konto 5400. Föreslår att du låter denna post vara som den är dvs ingen lagervärdering. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-12
20:00
1Gilla
Hej Du kan välja att registrera fakturan i januari 2017. Om leasingavgiften avser januari så blir din kostnadsredovisning ändå rätt. Avdragsrätten för ingående moms blir i så fall förskjuten en period men det drabbar ju endast dig själv. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-08
16:10
2 Gillar
Hej Det finns inget absolut måste att gå via 2098 men att boka upp resultatet på 2091 Balanserad vinst eller förlust kan inte göras förrän bolagsstämman fastställt Årsredovisningen och beslutat om vinstdisposition dvs "balanseras i ny räkning". MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-08
13:47
2 Gillar
Hej 1 januari det nya året bokar man om från 2099 till 2098 så att resultatet från 2016 hamnar på rätt konto (se texten). När bolagsstämman hållits bokas resultatet om från 2098 till 2091 enligt det beslut som tagits på bolagsstämman. Den bokningen görs på samma datum som bolagsstämman. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-04
16:36
2 Gillar
Hej Om pengarna utbetalats till ditt företagskonto, svar ja. MVH Rolf
... Visa mer
2017-01-04
16:12
1Gilla
Hej Felen ska bokföras när de upptäcks dvs i en öppen period t ex december 2016. Om momsredovisningarna ligger kvar som skulder på konto 2650 Redovisningskonto moms ska konteringen för inbetalningarna vara: 2650 Debet 1930 Kredit MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-27
21:09
1Gilla
Hej Det blir rätt så. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-21
19:33
1Gilla
Hej Mellanskillnaden kan du bokföra på 6570 Bankavgifter (det som berör avgifter) 8436 Valutakursförluster på skulder (den del som beror på valutakursändringar) MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-14
19:58
2 Gillar
Hej Både Årsredovisning och Årsstämmoprotokoll ska innehålla redovisning kring beslut om utdelning (hela beloppet). Begreppen sparat utrymme och årets utrymme är mer än fråga för din inkomstdeklaration. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-14
17:19
2 Gillar
Hej Nej det är nog inte så lämpligt. Inventeringen vid årets slut är ju en konkret affärshändelse och ska då bokföras som ni gjort. Att nollställa lagertillgången är ju ingen verklig händelse. Lagertillgången ska efter varje genomförd inventering värderas/bokföras och förändringen konteras på separat konto. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-12
20:12
1Gilla
Hej Den text du återger gäller för kostnader som ska förmånsbeskattning och så är ju inte tanken i detta fall utan du räknar med att göra ett löneavdrag. Det innebär att den ingående momsen på ditt privata inköp inte är avdragsgill. Jag föreslår följande kontering: 2440 -591kr 2641 112,25kr 3740 -0,25kr 6212 449kr 2893 30kr Med tanke på gällande låneförbud får inte konto 2893 ha ett debetsaldo. Om så blir fallet här bör du överväga att betala in beloppet direkt och inte vänta tills nästa lönekörning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-11
12:30
1Gilla
Hej RUT avdrag kan bara ges på arbetskostnad därför specificeras material och övriga kostnader separat. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-09
18:14
Hej Först bokför du köpet mot fakturan enligt ovan med kredit 1241 och eventuell moms. Vill du sedan göra planenliga avskrivningar månadsvis skapar du en manuell verifikation första månaden ni använder bilen: 7834 Debet 1/60 del 1249 Kredit 1/60 del I samband med bokslut får ni avgöra om ni ska utnyttja fullt utrymme för räkenskapliga avskrivningar 30 %. Men inköpet är en transaktion och avskrivningen en annan. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-09
12:54
Hej Lånet bokförs på: 2893 Lån från närstående Kredit Bilinköpet bokförs på: 1241 Personbilar Debet och skrivs sedan av på: 1249 Ackumulerade avskrivningar bilar Kredit 7834 Ackumulerade avskrivningar på bilar MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-06
10:36
2 Gillar
Hej Konto 8314 respektive 8423 används för att bokföra ränteintäkter och räntekostnader påförda ditt skattekonto. Gäller även korrigerade poster Ränteintäkterna är skattefria och räntekostnaderna är icke avdragsgilla vilket innebär att dessa poster ska återföras i din Inkomstdeklaration när den tiden kommer. Konto 8422 används framförallt för eventuella dröjsmålsräntor på leverantörsskulder. Dessa kostnader är avdragsgilla. Det är alltså bra att hålla isär dessa poster. MVH Rolf
... Visa mer
2016-12-02
15:42
1Gilla
Hej Bokför betalningen på konto 2013 Egna uttag så blir det en privat utgift. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-28
18:39
2 Gillar
Hej Du bokför det direkt till 1930 Företagskonto. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-17
19:35
2 Gillar
Hej Nej, om du har en enskild firma så hanterar du egna uttag och insättningar av pengar via konto 2013 (uttag) och 2018 (insättningar). Någon moms eller försäljning blir inte aktuellt. Gör du ett eget uttag från ditt företagskonto blir bokföringen: 1930 1000 kr Kredit 2013 1000 kr Debet Uttag från företagskonto går normalt via Bankhändelser och där matchar du beloppet som Övriga uttag/ Eget uttag så hamnar det på konto 2013. Moms och försäljningskonto kan bli aktuellt om du gör ett uttag av varor från din firma. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-15
18:37
1Gilla
Hej 6982 Föreningsavgifter ej avdragsgilla. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-14
15:41
2 Gillar
Hej Det beror på vilken verksamhet du bedriver i din enskilda firma. För att en kostnad ska vara avdragsgill ska den ha en koppling till din verksamhet och skapa intäkter (ekonomiska fördelar). Skulle nog kontrollera med skatteverket om jag var som dig. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-10
20:01
2 Gillar
Hej Jag skulle kunna tänka mig att bokföra denna kortfristiga skuld på konto 2870 Kortfristiga skulder till intresseftg osv MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-10
17:44
2 Gillar
Hej Utöver Kenneths utmärkta tips behöver du också kontrollera att konto 3911 har momskod 05 Försäljning 25 %. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-09
13:14
1Gilla
Hej Förslag. 5640 Kostnader för arbetsmaskiner 6991 Övriga externa kostnader avdragsgilla. Skulle själv valt det första. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-09
09:00
2 Gillar
Hej 1. Antar att äganderätten inte övergår förrän full betalning erlagts så den hamnar på 2017. 2. Om det avser intäkt dvs hyra som ni fakturerat ska det tas upp som förutbetald intäkt 2016-12-31. 3XXX Hyresintäkter Debet 2990 Förutbetalda intäkter Kredit Är det hyra som ni debiterats (levfaktura) blir konteringen 2016-12-31. 1710 Förutbetalda hyreskostnader Debet 5010 Hyreskostnader Kredit Oavsett så vänder du på bokningen per 2017-01-01. Reseersättning skulle jag bokföra den dag den betalas ut. Något specifikt belopp finns ej utan får bedömas med hänsyn till vilken påverkan det har på er resultaträkning. 3. OK MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-08
19:27
2 Gillar
Hej Lite input inför kommande bokslut. Du kommer att behöva hantera dina kund- och leverantörsfakturor i två olika avseenden. 1. När man använder kontantmetoden finns ett krav att alla obetalda fakturor (kund och leverantörs) bokförs på faktura respektive ankomstdatum. Normalt görs ju inte det förrän vid betalningsdatum men vid bokslutet ska detta göras. Denna rutin finns med i eEkonomi och sker med automatik. Om leverantörsfakturan på din släpvagn är ankomstdaterad 2016 ska den registreras och kommer med automatik att bli bokförd 2016. 2. Utöver detta kommer du också att behöva gå igenom eventuella upplupna eller förutbetalda intäkter eller kostnader. Intäkter som fakturerats 2016 men som tillhör 2017 eller tvärtom. Kostnader som bokförts 2016 men som tillhör 2017 eller tvärtom. i detta avseende ska man bara ta med väsentliga belopp. Dessa interimsposter ska bokföras per 2016-12-31. I båda dessa rutiner får du hjälp och stöd i tillägget Deklaration & Årsredovisning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-08
18:40
1Gilla
Hej Visst. Om du köper en annons för 5 000 kr och ska betala 8 % reklamskatt på detta dvs 400 kr bokför du annonsen på 5900 Annonsering och använder samma kostnadskonto 5900 för reklamskatten. Den totala kostnaden blir 5 400 kr. Du använder alltså samma konto för kostnaden som tillhörande reklamskatt. Konto 2661 nollställs när du betalat in uppbokad reklamskatt. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-08
17:20
Hej I frågetecknet ska det stå ett kostnadskonto som lämpligen är samma som grunden till reklamskatten. Reklamskatten blir alltså ett tillägg till bokförd kostnad och ska då inte nollställas utan ligga kvar i resultaträkningen. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-08
07:01
2 Gillar
Hej Det kan du absolut göra. Dessa bokningar är ju kopplade till varandra i samma affärshändelse dvs din pensionsavsättning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-07
14:17
1Gilla
Hej Svar ja. Din fordran på kunden (konto 1681) krediteras när du får betalning från kunden. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-07
12:10
1Gilla
Hej Momsen som ej är avdragsgill får du bokföra på samma konto som inköpet av bilen. Skattetillägget = 6992 Övriga externa kostnader ej avdragsgilla. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-06
15:49
1Gilla
Hej Om du har gjort utlägg med privata pengar får du göra en manuell verifikation och bokföra dessa kostnader. Är de betalda via bankkonto/företagskort blir det en bankhändelse som ska matchas/bokföras. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-05
08:03
Hej Jag uppfattade det som att alla dina intäktsgivande körningar finns med i körpassrapporten. Det innebär att all din intäkts- och momsredovisning bokförs den vägen enligt pkt 1. Pkt 2 och 3 handlar om inbetalningar och bokförs direkt på kassa- respektive företagskonto med inbetalade belopp. När det gäller tidsintervaller ska alla affärshändelser bokföras när de inträffar. Körpassrapporter skrivs ut per dag och bokförs dagligen. Kontantbetalningarna (pkt 2) bokförs dagligen. Utbetalningarna bokförs med det datum de utbetalats. Sker det 1 gång i veckan så bokförs de veckovis osv. Tänk din bokföring som affärshändelser. Lycka till Rolf
... Visa mer
2016-11-04
19:24
Hej 5940 Utställningar och mässor + 2641 Ingående moms för pkt 1 och 2. 7631 Personalrepresentation avdragsgill (obs belopp) + 2641 Ingående moms för pkt 3. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-04
19:15
Hej Ett alternativ 1 Bokför dina körpassrapporter dagligen med: Debet 1518 Ej reskontraförda kundfordringar Kredit 3043 Försäljning tjänst 6% Kredit 2631 Utgående moms 6% 2. Bokför dina kontantbetalningar: Debet 1910 Kassakonto Kredit 1518 3. Bokför dina inbetalningar (till företagskonto) Debet 1930 Företagskonto Kredit 1518 Du kan naturligtvis lägga upp ett eget 15XX konto för de tjänster du utfört. På sikt ska allt vara betalt och du kan stämma av konto 1518. Vet ej om du berörs av lagen om kassaregister kopplat till dina körrapporter. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-02
19:37
1Gilla
Hej 5960 Varuprover osv kan vara ett alternativ. Har du köpt in dessa som varukostnad får du kreditera ditt konto för varukostnader. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-01
15:23
1Gilla
Hej 3740 Kron- och öresutjämning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-11-01
15:22
1Gilla
Hej Ja det stämmer. Kostnader som tillhör verksamheten och inte kostnadsförts i någon annan verksamhet tidigare får du bokföra in. Räkenskapsåret ligger fast enligt registreringsdatum. Din bokföring ska vara låst per 2016-08-31 (from 2016-10-20) så du får boka in verifikationen med ett datum efter 2016-09-01. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-31
21:45
2 Gillar
Hej Om datum ligger efter 2016-09-01 så ja. Bokföring fram tom 2016-08-31 ska ju vara låst per 2016-10-20. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-31
20:53
2 Gillar
Hej Om jag vore som dig skulle jag avstå från att ändra juridisk person i en redan utskickad faktura. Din kunds nya AB har ju ett unikt organisationsnummer. Jag skulle kreditera fakturan till handelsbolaget, lägga upp en ny kund för kundens AB och skriva en ny faktura på detta nya kundnummer. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-29
08:24
1Gilla
Hej Köpet borde ha bokförts som: 5410 Debet 2641 Debet (antar att det fanns ingående moms i köpekvittot) 2893 Kredit Reglering av lånet (överföring till privat konto): 2893 Debet 1930 Kredit Rättning av bokföringsuppgift = Gå in på verifikationen och klicka bort felaktig kontorad samt bokför på rätt konto. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-26
11:15
1Gilla
Hej Enklast är att använda: 3054 Försäljn varor sv momsfri Ursäkta det respektlösa i att kalla din konst för "varor". MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-25
18:27
3 Gillar
Hej Nej. Fakturan har ett datum men ska i princip intäktsbokföras med utgående moms den dag du får den till påseende. Betalningen bokförs den dag den inkommer. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-25
18:17
3 Gillar
Hej Du lägger upp en artikel t ex Flyttstädning och på raden Artikelkontering väljer du ett alternativet "Tjänster 25%" I och med att du väljer tjänster tänds längs ned ett fält "Typ av husarbete". MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-25
17:44
3 Gillar
Hej När du fått fakturan för påseende och godkänt den bokför du intäkten och utgående moms (manuell verifikation) Debet 1518 Ej reskontraförda kundfordringar Kredit 30XX Försäljning Kredit 26XX Momskonto När du får betalning från kund till ditt företagskonto (Kassa- Bankhändelse) matchar du bankhändelsen som Övrig insättning/Egen kontering och Kredit 1518 MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-25
16:32
3 Gillar
Hej Kopierar in ett svar från Vismas super-expert KenArd. "Det stämmer du måste ha en artikel som är kodad till tjänst vid artikelkontering samt göra ett val under typ av husarbete." Kontrollera att du har en sådan artikel för flyttstädning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-25
16:00
2 Gillar
Hej Om du inte får något kvitto eller kvittot är bristfälligt får du skriva en egen bokföringsorder för kostnaden och bokföra enligt den. På bokföringsordern anger du: - Datum - Vad händelsen avser t ex taxiresa - Belopp (någon specificering av moms blir väl inte aktuellt) - Företagets namn Ett bristfälligt kvitto kan ju förtydligas med ovanstående bokföringsorder. MVH Rolf
... Visa mer
2016-10-23
16:04
2 Gillar
Hej 6810 Inhyrd produktionspersonal kan vara ett alternativ. MVH Rolf
... Visa mer
2016-07-10
21:05
4 Gillar
Hej Konto 2641 fungerar nog bra. Däremot visar din bild att du har en felaktig momskod på konto 5831 = 24(12%). Konto 5831 Kost och logi i Sverige ska ha "Ingen momskod" Inköp ruta 20-24 (12%) är avsedd för inköp inom EU. MVH
... Visa mer
2016-07-09
15:38
2 Gillar
Hej Gäller det bärgning av en personbil skulle jag välja konto 5613 Reparation och underhåll personbil MVH
... Visa mer
2016-06-28
12:39
3 Gillar
Hej Jag skulle välja 1220 eller allra helst 1222 Byggnadsinventarier. MVH
... Visa mer
2016-06-15
14:23
1Gilla
Hej Fortsätt att använda konto 6251 som du gjort tidigare. Inköpsbeloppet (kostnaden) särredovisas ej i momsdeklarationen. MVH
... Visa mer
2016-06-15
05:06
1Gilla
Hej Nej, förutom deklarationer för ägarna ska du också lämna "Inkomstdeklaration 4" Särskilda uppgifter - Handelsbolag med underbilagor INK4R, INK4S och INK4DU. MVH
... Visa mer
2016-06-05
10:46
1Gilla
Hej Under "Försäljning" och underrubriken "Artiklar" väljer du "Ny Artikel" Rader med * är obligatoriska. Artikelnummer = 1 osv. Har man många artiklar kan det löna sig att gruppera dessa och välja längre artikelnummer t ex 101, 102, 201, 202 osv. Artikelnamn = Artikelns benämning Artikelkontering = Välj om det är en vara eller tjänst samt vilken momssats som gäller för denna artikel. Enhet = Välj passande enhet. Priser = Lägg in priser om det finns tillgängligt. Observera att lägger du in ett pris får du det andra uträknat automatiskt. Spara MVH
... Visa mer
2016-06-04
07:52
2 Gillar
Hej Använd 5640 Kostnader för arbetsmaskiner. Vill du ha mer detaljerat kopierar du konto 5640 och lägger upp 5641 Drivmedel till arbetsmaskiner. MVH
... Visa mer
2016-05-16
12:00
3 Gillar
Tips om jag var som ni: Jag utgår från att försäljningen sker via ditt kassaregister och i ditt företagsnamn samt organisationsnummer dvs du är juridiskt ansvarig för försäljningen och redovisar all försäljning i din momsdeklaration. Då föreslår jag att din kollega månadsvis fakturerar dig sin del med ett försäljningskonto 30XX och med moms (den momssats som gäller för kollegans tjänster) Du bokför kollegans faktura som en kostnad på konto 4600 legoarbeten och redovisar momsen som ingående moms i din momsdeklaration. Det är viktigt att faktureringsunderlaget tydligt visar beloppet på kollegans del av försäljningen. På så sätt gör ni en bruttoredovisning av verksamheten och det blir korrekt i slutändan. Möjligtvis finns ett utrymme för att fakturera utan moms och att du nettoredovisar din omsättning men det skapar bara oreda och potentiella frågor kring er momsredovisning och det känns onödigt att skapa en sådan situation. MVH
... Visa mer
2016-02-18
08:23
1Gilla
Hej Du får bokföra dessa med en Manuell verifikation per 2015-12-31 30XX Kredit 115.000 2611 Kredit 28.750 1518 Debet 143.750 På så sätt får du med omsättning i resultatet 2015 och momsen i rätt redovisningsperiod. Betalningen i januari bokar du sedan bort mot 1518 Ej reskontraförda kundfordringar. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-16
17:00
Hej Instämmer i Karls svar om bokning efter bolagsstämman men vill bara ställa några kontrollfrågor: 1) Har du/ni ett Aktiebolag? 2) Verifikationen 1/1 2014 antyder att bokningen görs av balanserat resultat tom 2013-12-31. Finns det ingen motsvarande bokning av resultat från 2014 som borde ha gjorts under 2015 efter bolagsstämman? MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-16
16:38
1Gilla
Hej On the condition that Your company is a Swedish Moms/VAT-registred business your coding is correct. Returns should be coded with the same accounts but reverse Debet/Kredit. The same goes for 3) but I strongly recommend You to demand for a new receipt. It looks mutch better that way. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-13
17:50
1Gilla
Hej Börja med att upprätta en lagerinventeringslista dvs beräkna hur stort lager du har. Antal artiklar, Benämning och anskaffningsvärde. När du räknat ihop ditt lagervärde bokför du: 1410 Lager råvaror Debet 4910 Förändring lager Kredit Detta gäller för råvaror. Består ditt lager av handelsvaror använder du: 1460 Lager handelsvaror Debet 4960 Förändring lager Kredit Med detta har du ett lager i balansräkningen bokfört på 1410 eller 1460. Nästa gång du inventerar ditt lager får du en ny förändring. Ökar ditt lager blir bokningen ånyo: 1410/1460 Debet (förändringen mellan inventeringstillfällen) 4910/4960 Kredit Minskar lagret får du vända på Debet/Kredit MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-13
17:36
1Gilla
Hej Gå in på Inställningar/Kontoplan och kontrollera att konto 2081 är aktivt. Om inte klickar du igång det och så ska det visas i Ingående balans. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-13
10:35
Hej Ja, du får stämma av beloppet så att du får 7 000 på helår i ackumulerad avskrivning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-13
09:42
Hej Kan man gott säga men en variant som jag tycker stämmer är: Företagsinställning: Månadsvis Första avskr.Anskaffn.månad = 583kr 160131+160229+160331+160430 (7000/12=583kr) Då får du 583 kr per månad vilket är rätt avskrivningsbelopp. När du sätter 1:a månaden i anskaffn.året ser det ut som att beräkningen tappar 1 månad oavsett om du sätter Årsvis eller Månadsvis. 6416 = 11 månader (borde vara 12) och 4666 = 8 månader (borde vara 9). Så mitt förslag är nog att du sätter Månadsvis och bokför Första avskrivning Anskaffningsmånaden och sedan gör en justering i samband med bokslut 2016-04-30 om du vill lägga in en avskrivning på helår. Vill du prova kan du ju också lägga in 2015-04-30 som senaste avskrivning och se om detta rättar felet med den tappade månaden. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
21:44
Hej Då måste jag också fråga vilket datum du satte på verifikationen "Bokföra avskrivningar". Beloppet 6 416 representerar 11 månaders avskrivningar och om du angett "Första månaden anskaffningsåret" bör avskrivningen påbörjats 2015-05-01. Det går liksom inte ihop sig. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
21:07
Hej Vilket räkenskapsår bokför du avskrivningen i och hur långt är det? MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
20:39
Hej Om du ska vidarefakturera kostnader som du tagit i din firma ska du gå på alternativ 1 och på det sätt du beskriver. Alternativ 2 använder du om kunden bett dig att betala kvitton och representation där kunden har betalningsansvar dvs han har bett dig "lägga ut så länge". I detta fall behöver du en speciell artikel och artikelkontering. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
20:33
Hej Nyttjandetid 5 år = helt ok. Första avskr: Du kan sätta "Första månaden i anskaffningsåret" = Årsvis. Avskrivningarna görs i Bokföring/Ny verifikation/Bokföringsförslag = Bokföra avskrivningar Du kan välja att göra avskrivningarna i samband med bokslut. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
13:40
Hej Förslagsvis på samma kostnadskonto som du använde för inköpet. Har leverantören angett att avgiften inkluderar ingående moms har du rätt att göra momsavdrag för den delen. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
09:55
3 Gillar
Hej Huvudskälet till att inte göra på detta viset är att du kan få en felaktig momsredovisning. Sen återstår frågan om hur du tänkt bokföra dubbelbetalningen. Föreslår att du bokför dubbelbetalningen på: 2420 Förskott från kunder Kredit Fakturera kunden på normalt sätt nästa gång. Om du vill kan du på textrad i denna faktura påminna om att hen har ett tillgodo som kan avräknas vid betalning. När hen delbetalar kommer bokar du bort saldot på 2420 mot kvarvarande fordran på den nya fakturan. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-11
09:38
2 Gillar
Hej Om du använder Klarna vid försäljning skulle jag bokföra årsavgiften på: 6060 Kreditförsäljningskostnader MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-10
12:23
1Gilla
Hej Om dina inköp görs från svensk leverantör kan du använda ett inköpskonto utan momskod t ex 4000 Inköp varor från Sverige. Vill du ha ett speciellt konto för inköp av jordgubbar kan du kopiera 4000 till: 4010 Inköp jordgubbar från Sverige (ingen momskod) MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-09
15:59
3 Gillar
Hej Jag tror inte du kan göra på detta viset. Jag antar att kostnaden år 1 är resultatförd och därmed inkluderad i din inkomstdeklaration för år 1. Det innebär att du inte kan "återuppväcka" den som lagertillgång år 2. Dessutom tror jag att en lagerförändring (handelsvaror) bokförs på: 1460 Debet 4960 Kredit Jag är ingen expert på just denna fråga men min kommentar blir ändå att du inte kan flytta kostnaden och då faller ju problemet med momsen. Fölet har alltså anskaffningsvärde 0 kr. Inom näringsområdet Jordbruk finns vissa regler kring värdering av produktionskostnad för kalvar osv men jag kan inte yttra mig om de har någon relevans i detta fall. Hoppas jag inte rör till det för dig. Rolf
... Visa mer
2016-02-08
20:26
Hej I K2 får du inte balansera/aktivera utgifter för egentillverkade immateriella tillgångar och därför finns denna notering på konto 1011 och 1012. Nu är ju er webbsida köpt från extern leverantör och då blir t ex konto 1012 passande. Så jag vill nog svara ja på den frågan men vill du ändå ta bort eventuell risk för kritik kan du ju kopiera konto 1050 och lägga upp 1051 Hemsida och där aktivera din kostnad. I så fall döper du också om 1059 till Ack avskrivningar på Varumärken Hemsida och liknande. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-07
09:40
1Gilla
Hej De ska finnas i föregående års redovisning. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-06
18:17
1Gilla
Hej I och med att de ligger bokförda på 1518 finns de ej med i kundreskontran och när du matchar kundinbetalningarna får du gå via Övrig insättning/Egen kontering och bokföra på 1518. MVH Rolf
... Visa mer
2016-02-06
18:08
1Gilla
Hej Skulden till delägarna bokför du: 2893 Kredit Handpenningen kan du bokföra på: 1180 Debet tills ni är klara med köpet av restaurangen MVH Rolf
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »