2019-05-22
08:14
Hej Annica! Jag blir lite fundersam när du skriver "Hur ska jag kunna skicka en kreditnota till en kund som inte visar samma belopp som fakturan som krediteras?" får du inte samma belopp i EUR på kreditfakturan? Att beloppet i SEK kan diffa är som Sofia skriver troligt om inte fakturorna har skapats samma datum, men EUR beloppet borde inte skilja om du krediterar hela fakturan. Valutadifferenser tar matchningen eller kvittningen hand om beroende på vilken åtgärd du väljer.
... Visa mer
2019-05-22
08:04
Hej Adde! Principen är egentligen att du ska då ett rött kryss om fakturan inte går iväg, får du inte ett rött kryss i programmet så har fakturan skickats som den ska. Jag förstår i ditt fall att detta inte riktigt har lirat och att du har fått notifiering om att fakturan inte skickats på tok för sent. Ambitionen är som sagt att du ska kunna lita på att den går iväg om inget annat visas, men vi får kika på det och skruva lite på inställningarna. Med det sagt så kan jag inte lova någon förändring i mejl eller liknande om fakturan kommit fram, men jag tar med mig det som ett förbättringsförslag.
... Visa mer
2019-02-20
13:09
Hej Erik! Jag hoppas att du kan hitta svar om hur du ska bokföra försäljningen i någon av följande trådar: Försäljning av inventarie - eEkonomi Bokföra försäljning av inventarie med vinst - eEkonomi
... Visa mer
2019-01-25
13:19
Hej igen! Det finns två olika sätt att lösa detta på, ett sätt är precis det som Annica skriver. Det andra sättet är att matcha bankhändelsen och bokföra den mot 5400 och 2641 som du gjorde på verifikationen. Verifikationen behöver vi då ta bort och det gör du enklast genom att bara öppna verifikationen och ta bort alla rader och belopp, spara sedan verifikationen. Den tar upp en plats i nummerserien men inget finns bokfört på den 🙂 Vill skicka med dig ett framtida tips om du har andra händelser att rätta, kika in Vanliga problem och lösningar för att få tips om hur du rättar på enklaste möjliga sätt.
... Visa mer
2019-01-25
12:57
Det är olika skattefria belopp av gåvor beroende på vilken typ av gåva det är, läs mer på Skatteverkets sida Gåvor
... Visa mer
2019-01-25
12:11
Hej Anna! I vår artikel Vad är en kassaflödesanalys? kan du få lite tips om hur du lägger upp kassaflödesanalys. Annars är ett tips att kika in vårt bokslutsprogram där det finns en färdig kassaflödesanalys som du kan använda dig av.
... Visa mer
2019-01-25
07:27
Hej Åsa! Jag vill rekommendera dig att kika in Checklista - momsredovisning för enskild firma. Checklistan hjälper dig med alla stegen från avstämning till inlämning och betalning.
... Visa mer
2019-01-25
07:16
Hej Pernilla! Hur ser verifikationen ut som du vill korrigera? Det vill säga vilka konton har du använt och står dem i debet eller i kredit? Återkom så ska jag hjälpa dig med en lösning.
... Visa mer
2019-01-22
09:04
Hej Karrol! Det är lite stökigt detta eftersom det betyder olika beroende på om du tittar på momsredovisningen eller på likviditetsprognosen 🙂 Likviditetsprognosen Negativt belopp: betala Positivt belopp: få tillbaka Momsredovisningen ruta 49 Negativt belopp: få tillbaka Positivt belopp: betala
... Visa mer
2019-01-22
08:43
Hej Anders! Tittar jag på Skatteverkets sida Så här fyller du i arbetsgivardeklarationen på individnivå - ruta för ruta kan jag inte se att du behöver fylla i modellkod och liknande längre. I listan Lönearter så ser du vilka lönearter i eEkonomi som påverkar vilka rutor på Arbetsgivardeklaration på individnivå.
... Visa mer
2019-01-21
13:05
Hej Artur! Om jag tolkar ditt första inlägg rätt så har du redan bokfört bort leverantörsskulden 🙂 Du skrev att du 180108 bokförde utbetalningen och då bokade bort leverantörsskulden, och då ska allt vara frid och fröjd när du deklarerar 2018.
... Visa mer
2019-01-21
07:53
Hej Tomas! Skapa en verifikation under Bokföring - Verifikationer där du debiterar det kontot som felaktigt använts och krediterar det kontot som borde använts.
... Visa mer
2019-01-18
07:42
Programmet kan hjälpa dig med avskrivningar om du har lagt in inventarierna under Bokföring - Inventarier, läs mer i avsnittet Åtgärder för inventarier Eftersom differensen är på ett så pass litet belopp så kan du bokföra det mot t.ex öresavrundning. Det är ju ganska troligt att det är några ören hit och dit som det har blivit fel på. Har du ett högre belopp i eEkonomi än på banken så ska du kreditera 1930 i eEkonomi, då minskar pengarna i eEkonomi.
... Visa mer
2019-01-17
14:11
Hejsan! Detta är något som kan hända när man jobbar parallellt med två år, vet inte om du har ett nytt räkenskapsår nu, men ger mig på en chansning i alla fall 🙂 Du får återkomma om så inte är fallet. Gå gärna in och kolla på gamla journaler för ditt föregående räkenskapsår för att se om du kan hitta journal nr 3 där. Om man har skrivit ut journal nr 1 och 2 på 2019, och sedan går in på 2018 och skapar en fakturajournal där, så hamnar nummer 3 i 2018 och det är på det året du hittar journalen.
... Visa mer
2019-01-17
12:23
1Gilla
Hej Terry! I eEkonomi uppdateras ingående balansen automatiskt på 2019 om du bokför något på 2018.
... Visa mer
2019-01-17
11:56
Hej Anna! Om du får en faktura från leverantören så är det absolut bäst att du lägger upp leverantören under Inköp - Leverantörer. Se till att välja rätt land på leverantören får då hjälper programmet dig att bokföra momsen rätt. Lägg sedan in fakturan som en leverantörsfaktura i programmet och plocka upp Google eller Facebook som leverantör. Tänk bara på att du ska ändra konto 4056 som föreslås till 4535 som AccountantfromHell_singland nämnde. Har du inte det kontot i kontoplanen får du skapa det, och tänk på att du ska ha momskod 21. Såhär bör fakturan från Google se ut Om du behöver rätta tidigare momsredovisningar kan du väl återkomma här, så hjälper vi dig hur du rättar på enklaste sätt 🙂
... Visa mer
2019-01-17
11:44
1Gilla
Det skulle absolut funka att skapa en kundfaktura på det också, men ta dig en funderare på vem du ska använda dig som kund så att du är konsekvent 🙂 När du får betalt av friskvårdsleverantören så bokför du inbetalningen lättast under Kassa- och bankhändelser. Skapar du en manuell verifikation för försäljningen så matchar du inbetalningen mot Övrig insättning och bokför enligt ovan. Skapar du istället en faktura så kan du följa beskrivningen Kundfaktura - delbetald, resten kvittad mot kreditfaktura men på punkt 8 väljer du Övrigt uttag och bokför avgiften och momsen.
... Visa mer
2019-01-17
09:45
Hallå där! Jag ska nog kunna hjälpa dig en bit på traven 🙂 Är lite osäker på om din försäljning räknas som vara eller tjänst, men har i alla fall läst mig till att det är 6% moms. I exemplet nedan har jag lagt det som tjänst, dubbelkolla gärna med Skatteverket eller en redovisningskonsult för att vara helt på säkra sidan. Försäljningen bokför du som en manuell verifikation. 1511 debet 3034 kredit 2631 kredit När du sedan får pengarna från friskvårdsleverantören bör du kolla om om avgiften är momsbelagd, det avgör hur du ska bokföra. Exempel: 1930 debet - 900 kr (beloppet du får inbetald från friskvårdsleverantören) 1511 kredit - 1000 kr 6090 debet - 100 kr (om det inte är moms på avgiften, är det moms så blir avgiften lägre) 2641 debet (används bara om det är moms på avgiften de tar ut)
... Visa mer
2019-01-17
09:00
1Gilla
I hjälpavsnittet Inventarier kan du läsa mer om hur du lägger upp inventarier beroende på belopp och användningstid.
... Visa mer
2019-01-15
14:59
Hej Tina! Har föreningen kontant- eller faktureringsmetoden?
... Visa mer
2019-01-15
14:38
2 Gillar
Hej Ginja! Vill komma med ett litet tips eftersom du har Visma eEkonomi. Har du av misstag registrerat en faktura som betald på fel datum så går det att ångra den betalningen 🙂 Gå in under Kassa- och bankhändelser, välj kontot som fakturan betalades mot och se till att du har valt januari 2019 som period. Klicka på raden för betalningen och välj Ångra matchning. Då sätts fakturan som obetald igen, och du kan registrera den som betald på rätt datum. I hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar kan du få fler tips om hur du rättar när något har blivit tokigt!
... Visa mer
2018-11-08
08:51
1Gilla
Hej! Det stämmer att vi inte har gjort några ändringar ännu. Vi har hittills prioriterat andra text- och dokumentationsändringar men jag vet att har dina synpunkter uppe på bordet för stunden.
... Visa mer
2018-10-12
12:17
Hej Kristian! Vi har som rutin att Visma eEkonomi Förening enbart ska säljas till föreningar med organisationsnummer, med anledning av att vi inte vill att det ska läggas på t.ex en ordförandes eller kassörs personnummer. Att det registreras på ett personnummer kan stöka till det om t.ex föreningen inte betalar fakturan i tid och den går till inkasso eller om personen vars personnummer används slutar i föreningen. Vi gjorde fel när vi sålde Visma eEkonomi Förening till dig, vi borde inte registrerat det på ditt personnummer. Min rekommendation till dig, för att det ska bli så enkelt som möjligt i framtiden, är att du tar kontakt med Skatteverket och upprättar ett organisationsnummer till föreningen. Jag hörde av min kollega som du pratade med igår att du skulle fundera lite på saken, bara återkom till henne om du har fler funderingar eller om du vill ha mer hjälp ifrån oss.
... Visa mer
2018-10-05
14:19
2 Gillar
Hej Lentzit! Det stökiga i kråksången här är att det finns två olika integrationer med SEB, en där du får ladda upp en LB-fil på banken och en nyare variant där du signerar betalningarna inifrån eEkonomi. Tanken på sikt är att alla användare som har integrationen där du laddar upp LB-fil ska flyttas över till den nya. Tänkte dra lite info om hur den nya bankkopplingen med SEB fungerar: Betalningarna skickas automatiskt till banken för betalning efter att du har signerat dem inne i eEkonomi Du signerar betalningarna med hjälp av tvåstegsverifiering Både kund- och leverantörsfakturor matchas och bokförs automatiskt mot händelser på bankkontot Du kan ha bankkoppling på flera företagskonton I hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling så kan du läsa mer om hur båda bankkopplingarna fungerar. Är du intresserad av den nya bankkopplingen så kan du kontakta SEB för att byta.
... Visa mer
2018-06-18
07:44
Hej Joakim! Om du har en kund som inte ska ha tillgång till Visma eEkonomi så ska du välja Visma eEkonomi Start. Tidigare gjorde du ett val om kunden skulle ha tillgång till Visma eEkonomi eller inte, men nu är det en helt egen variant som du väljer när du bjuder in till samarbete.
... Visa mer
2018-05-23
09:32
Hej Alexandre! Om du inte får hjälp med vilka bokföringskonton som du ska välja så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en redovisningskonsult.
... Visa mer
2018-05-23
09:16
1Gilla
Hej! I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU får du hjälp med hur inköpet ska bokföras och du ska kika på exemplet för Inköp av tjänst utanför EU då det enligt skatteverkets hemsida ska klassas som en tjänst om leveransen av logotypen skett online. Leverans online, alltid tjänst När produkter som exempelvis information, program, spel, bilder,filmer eller musik levereras på elektronisk väg (online) sker inte någonleverans av ett materiellt ting. Det är därför inte en leverans av en vara
... Visa mer
2018-05-23
08:43
Hej M Risberg! Tack för att du ifrågasätter och lyfter upp något som lätt blir självklart när man jobbat länge med programmet 🙂 Om du har två fakturor som ska ta ut varandra så ska du på krediten välja Åtgärder - Kvitta och i listan under Valda debetfakturor som kreditfakturan ska kvittas mot välja upp debetfakturan som du vill kvitta krediten mot. I botten av rutan ser du krediten med ett positivt belopp eftersom det är pengar som du "får tillbaka" från leverantören, och debetfakturan ska betalas och därför blir det ett minustecken framför. Jag ska klura lite på dina synpunkter och se om vi kan förtydliga kvittningsförfarandet på något sätt. Tack!
... Visa mer
2018-05-22
13:47
Hej! Jag hoppar in här med ett förtydligande. På en kund så ska du antingen kunna Ta bort eller Avidentifiera längst ner till vänster på kundkortet. Valet Ta bort har du på kunder som du inte har något försäljningsdokument kopplat till, dvs "oanvända" kunder. Avidentifiera finns på kunder som någon gång i tiden har haft ett försäljningsdokument knutet till sig, det kan vara en offert, order eller faktura. Det ska inte vara beroende till om det finns ett personnummer eller organisationsnummer på kunden. Något av alternativen ska alltid finnas på kunden.
... Visa mer
2018-05-16
12:07
Nu finns funktionen på plats i programmet 🙂 Inom väldigt snar framtid kommer samma funktion till leverantörer också.
... Visa mer
2018-05-15
09:53
1Gilla
Hej Bjorn! Det är på gång med en funktion för att kunna avidentifiera kunder, den är dock inte på plats ännu. Men vi är snart där! Med andra ord så är inte hjälpen och programmet riktigt synkade just nu. Jag ger dig en uppdatering när funktionen är på plats.
... Visa mer
2018-05-15
09:23
Jag tror att du kan hitta svar på din fråga i tråden Bokför faktura som kund betalt in via Factoring
... Visa mer
2018-05-11
13:36
Hej Micke! Det är helt okej att göra som du gör. Har du kopplat bildunderlaget på fakturan till verifikationen för fakturan så är det frid och fröjd 🙂
... Visa mer
2018-05-04
15:09
1Gilla
Då är jag med! Håller med dig att det känns som en naturlig plats, ska se vad jag kan göra 🙂
... Visa mer
2018-05-04
08:07
Bara så att jag är med dig på ditt spår, är det under frågetecknet på Mina tjänster som du hade velat ha avtalet lättillgängligt?
... Visa mer
2018-05-03
14:59
Bra svar Khedron! Du har ju stenkoll på detta 🙂 Din synpunkt är noterad och jag tar med mig den till ansvariga för GDPR-sidan.
... Visa mer
2018-04-24
15:31
Hej Peter! Självklart ska jag försöka reda ut dina frågor och funderingar, vi börjar uppifrån och ner 🙂 Om du har satt in pengar i firman så ska det bokföras 1930 debet mot 2018 kredit. Konto 2018 påverkar det egna kapitalet och på så vis även ruta B10 på NE-blanketten. Har du inte tagit ut något av det egna kapitalet och tillgångarna är större än skulderna så borde du ha ett positivt belopp i ruta B10. På balansrapporten så ska beloppet för det egna kapitalet däremot stå med ett minustecken framför sig om du har satt in mer pengar än vad du har tagit ut. I ruta B10 visas skillnaden mellan summan av tillgångar (ruta B1-B9) och skulder (ruta B13-B16). Kan detta ge dig någon ledtråd om varför du har ett negativt värde i ruta B10? Funderar du över vilka konton som påverkar vilken ruta på deklarationen så kan du kika på bas.se
... Visa mer
2018-04-24
12:31
Hej! Det räcker att du ändrar anställningsformen under Personal - Anställda, fliken 2. Anställning på den anställde. Se svar i tråden Flera anställningar och semesterintjänande - Visma Lön 600.
... Visa mer
2018-04-24
11:20
Hej Stefan! Ber så mycket om ursäkt för mitt extremt sena svar till dig! Jag känner att jag behöver få svar på ett gäng frågor för att verkligen få grepp om vad som händer. Det känns trots allt lite mysko! Har felet uppstått fler gånger sen du var i kontakt med oss första gången? Hur ser det ut på kontoutdraget på banken, är det två transaktioner där? När du laddar upp LB-filen på banken, godkänner du hela filen för betalning eller blir den delad redan där? Återkoppla så ska jag undersöka varför det blir som det blir.
... Visa mer
2018-04-23
13:07
Hej Marie! Det låter som att det är administratören på kundens konto på Mina tjänster som behöver ändras. På denna sida under Vanliga frågor har vi beskrivit hur du går tillväga för att byta administratör.
... Visa mer
2018-04-23
11:42
1Gilla
Hejsan! Inköpet kan du bokföra på konto 1050 - Varumärken. Om det är moms borde det stå på fakturan eller i avtalet. Jag har inte kunnat läsa mig till om det ska vara moms eller inte, så för att vara på den säkra sidan så bör du kontakta Skatteverket. Återkoppla gärna här när du varit i kontakt med Skatteverket, så kan du hjälpa andra användare med samma fundering 🙂
... Visa mer
2018-04-23
10:59
Hej! Det låter lite lurigt, såklart ska du kunna matcha en faktura i en annan valuta med en bankhändelse. Har du följt beskrivningen Registrera utbetalning i utländsk valuta när du matchar händelsen på ditt kortkonto?
... Visa mer
2018-04-23
10:21
Hej Emma! Programmet visar i ditt fall inköpet minus öresavrundningen. Har du lagt själva inköpet (beloppet exkl moms) i debet och öresavrundningen i kredit så är allt rätt och riktigt 🙂 Kan hålla med om att det är lite missvisande och att det hade varit bättre med ytterligare en rad nere till höger där det stod öresavrundning. Jag tar det med mig som en förbättring!
... Visa mer
2018-04-23
07:54
Hej Ana! Du kan bokföra enligt följande: 1220 kredit (eller det kontot som du använt för inventariet) 1229 debet Jag gör ett antagande om att försäljningen av bilen är registrerad i bokföringen, om det inte är så får du återkomma så kikar vi på en kontering för det också 🙂
... Visa mer
2018-04-23
07:41
Hej! Hur skrivbordet ska bokföras beror helt och hållet på priset, dvs om det över eller under ett halvt prisbasbelopp. I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU visar min kollega Anna exempel med belopp om du funderar över hur momsen ska bokföras. Nedan har jag skrivit ut vilka konton som du kan använda. Över ett halvt prisbasbelopp 2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt) 1221 debet 2614 kredit 2645 kredit Under ett halvt prisbasbelopp 2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt) 5410 debet 2614 kredit 2645 kredit Oavsett om det är ett halvt prisbasbelopp eller inte så behöver du efter att du bokfört fakturan eller inköpet gå in och ändra momskod på inköpet. Eftersom du har gjort ett inköp från ett annat EU-land så måste inte bara momsen, utan även inköpet tas med på momsrapporten. Gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer, öppna verifikationen och lägg till momskod 20 på kontot för själva inköpet, dvs 1221 eller 5410.
... Visa mer
2018-04-19
15:20
Hej! Jag har ställt din fråga till vårt personuppgiftsombud och har fått följande svar: Personuppgiftsbiträdesavtal är inte något nytt i och med GDPR utan behövs också under nu gällande Personuppgiftslag (PUL). På den tid som gått sedan PUL infördes 1998 har ingen av våra kunder begärt att få ingå ett sådant. Men eftersom vi vet att våra kunder oftast har annat de vill fokusera på än formalia kring ekonomisystemen så har vi sett till att våra kunder och vi tecknar ett biträdesavtal i samband med köp. Vi vill ju hjälpa våra kunder att driva sina verksamheter lagligt. Avtalet kommer att justeras när GDPR börjar gälla, bl a städar vi bort referenser till Personuppgiftslagen. Bara återkom om du har fler funderingar!
... Visa mer
2018-01-22
15:26
Hej Niklas! Om du har fått 336kr inbetalt så borde bokföringen se ut enligt följande: 1930 - D 336,00 3051 - K 238,40 2611 - K 59,60 3520 - K 31,20 2611 - K 7,80 3740 - D 1,00 Det jag funderar på är hur mycket av detta som du egentligen ska behöva bokföra manuellt. Hur fungerar din integration? Kommer beställningarna in som ordrar i eEkonomi eller får du in ett bokföringsunderlag som en verifikation? Återkom gärna med lite mer information om hur det fungerar så kanske vi kan hitta ett smidigare sätt för dig att jobba 🙂
... Visa mer
2018-01-22
13:03
Hej! Jag har kikat runt lite och tänkte rekommendera utskriften Medlemslista. Hur du läser in den i ditt program kan du läsa här. I den utskriften separeras Postnummer och Ort i två olika kolumner, och du kan spara ner den som en excel-fil och på så vis radera kolumner som inte är av intresse. Hoppas att listan uppfyller dina önskemål!
... Visa mer
2018-01-22
11:55
Hej Anki! Du kan öppna verifikationen som blev tokig och ändra konto direkt på den. Gå in under Bokföring - Verifikationer, leta upp verifikationen i listan och välj Öppna. Där ska du kunna byta ut det felaktiga kontot till det rätta. Kika gärna på filmen Korrigera en verifikation i Visma eEkonomi där Nellie visar hur du går tillväga. Återkom om du inte får ordning på det!
... Visa mer
2018-01-18
14:43
Oj, det var nog lite fler verifikationer och korrigeringar än vad jag hade räknat med 🙂 Jag vågar inte riktigt ge mig på det med anledningen av att jag vill att det ska bli helt rätt för dig. Med så många verifikationer så skulle jag rekommendera dig till att ta kontakt med din redovisningsbyrå för att få bästa tänkbara hjälp! Jag vill ändå skicka med dig ett tips till framtiden, skulle du behöva göra rättningar fler gånger så rekommenderar jag dig dokumentet Felsökning - när något har blivit fel. Där får du hjälp med hur du på enklaste sätt rättar felaktigheter.
... Visa mer
2018-01-15
14:28
Hej! Mindre företag behöver inte längre upplysa om löner och sociala avgifter i årsredovisningen, däremot ska du fortfarande upplysa om medelantal anställda. Hittar du inte den noten kan du gå in under Årsredovisning - Noter och uppe till höger i listan Noter välja upp Medelantalet anställda.
... Visa mer
2018-01-15
14:10
Precis som Thurfoto säger så räcker det med en verifikation, det behövs ingen bankhändelse eftersom du inte har gjort inköpet med företagets pengar. Kika gärna in tråden Betalat inköp med privata pengar i en enskild firma - eEkonomi för att få mer hjälp.
... Visa mer
2018-01-15
14:07
Hej Berit! Kan det vara som så att du får ett meddelande om att det finns ej bokförda bankhändelser i perioden? Det innebär i så fall att på något av dina bankkonton finns det en eller flera händelser som inte har blivit matchade. Gå in under Kassa- och bankhändelse och välj ett konto i rutan Konto. Får du upp några händelser på fliken Ej bokförda bankhändelser då? Gör likadant med alla konton som du hittar i listan för Konto. Återkom gärna till mig när du har testat ovanstående så hjälper jag dig vidare!
... Visa mer
2018-01-15
13:33
1Gilla
Hej Alex! Vid ett årsskifte så frångås alltid kontantmetoden, så obetalda fakturor vid årsskiftet bokas upp på momsredovisningen. Du kan läsa mer om det i tråden Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet - eEkonomi
... Visa mer
2018-01-15
12:34
Hej hej! Min kollega Moa har skrivit ihop ett inlägg som beskriver hur du hanterar kostnader över ett årsskifte. Kika gärna in hennes tråd Supporten tipsar: Hantera kostnader och intäkter och årsskifte. Det låter som att du är mitt i ditt årsavslutsarbete och då vill jag samtidigt tipsa om vår checklista för årsavslut.
... Visa mer
2018-01-15
12:22
Hej Conny! Eftersom du har en enskild firma så väljer du själv om du vill bokföra händelsen eller inte, anledningen till det är att du delar ditt privata skattekonto med firman. I tråden Hur bokförs negativ kostnadsränta på skattekonto? kan du få hjälp med vilka konton som ska användas.
... Visa mer
2018-01-15
10:13
Hej hej! Ja det är en djungel det där. Det borde framgå av fakturaunderlaget eller fakturainformationen från respektive leverantör. Använder själv Netflix så kikade på fakturainformationen där (hittade under Konto - Faktureringsinformation) och där står det t.ex ett Holländsk VAT nr. Finns det andra användare som har har kostnader från dessa företag som kan hjälpa till?
... Visa mer
2018-01-15
09:52
Hej Anna! Det är alltid svårt att hjälpa till hela vägen utan att se hur själva verifikationerna ser ut. Skulle du kunna ta skärmdumpar eller skriva ner verifikationerna som har blivit tokiga? Första verifikationen som fick fel datum Första korrigeringen som du gjorde Andra korrigeringen som du gjorde Återkom så ska jag försöka hjälpa dig att få ordning bland dina verifikationer 🙂 Har eventuellt lite tips till dig också om hur du framöver på enklaste sätt rättar verifikationer, men det tar vi efter att vi har fått ordning på allt!
... Visa mer
2017-11-09
09:31
1Gilla
Vi vet av erfarenhet att momsredovisningen inte alltid är det lättaste. För att underlätta för dig, och se till att du får en effektiv momsredovisning har vi tagit fram en checklista som ska fungera som en hjälpande hand. Ta del av checklistan Saker att tänka på när du skapar din momsredovisning redan idag! Har du frågor om din momsredovisning är du välkommen att ställa dem här i forumet och vill du lämna feedback på checklistan kan du lägga en kommentar nedan. Tack och lycka till med din momsredovisning!
... Visa mer
2017-05-02
14:14
Hejsan! Det där låter inte alls bra! Vilken webbläsare kör du eEkonomi i? Har testat här hos mig och kan inte återskapa felet nämligen. Varifrån kopierar du datumet? Är det inifrån själva eEkonomi? Återkom gärna med lite mer info så ska vi kika vidare på det 🙂
... Visa mer
2017-04-28
13:39
Hej Christian! Det fiffiga med integrationen med iZettle är just att du är inte tvingad till att ha produkterna som du säljer inlagda i eEkonomi. När du tar betalt via iZettle skapas en verifikation med försäljningen och momsen automatiskt i eEkonomi. Antalet artiklar reglerar du själv i ditt lagersystem. I iZettle däremot behöver du ha artiklarna inlagda för att kunna ta betalt 🙂 Här har vi en film som visar hela händelseförloppet iZettle och eEkonomi
... Visa mer
2017-01-20
08:02
Fordonsskatt och försäkring kan du bokföra på 5610 - Personbilskostnader eller 5612 - Försäkring och skatt för personbil om du vill särredovisa kostnaden.
... Visa mer
2017-01-19
16:04
För bokföringen skull så behöver du inte ha med VAT-numret på själva verifikationen, så det funkar finfint på det sättet som du har gjort! Väljer du att skapa fakturor så gör du det enbart för kommande inbetalningar, inte dem som du redan har registretat. Annars kan det bli dubbelbokfört och det blir mer tokigt 🙂 Det stämmer att Visma eEkonomi idag gör en automatisk öresavrundning när du skapar fakturor. Det du kan göra när du matchar inbetalningen mot fakturan är att välja att differensen på örena ska bokas bort som en öresavrundning. Vad jag kan tyda på Skatteverkets hemsida så stämmer det! Ett tips är att använda deras tjänst Viktiga datum så får du full koll på när olika rapporter ska lämnas in.
... Visa mer
2017-01-19
09:16
Hallå där! Det funkar fint för dig att ha en förmånsbil när du har en enskild firma. I Skatteverkets broschyr Bokföring, bokslut och deklaration del 1 (SKV 282) står det följande om hur det ska bokföras: Använder du exempelvis en bil som är bokförd i firman privat ska du bokföra förmånsvärdet som en intäkt (och ett eget uttag). För att få till bokningen med förmånsvärdet skapar du en manuell verifikation och bokför förmånsvärdet på 2013 i debet och 3200 i kredit.
... Visa mer
2017-01-18
16:37
1Gilla
Okej, då behöver vi nog reda ut det. Om du kikar i huvudboken på verifikation A88 så står det där att faktura 201601 är kvittad mot 201603. Det innebär att det har skapats en motsvarande kredit till 201601 och att dessa två har kvittats och där med tagit ut varandra i bokföringen. Samma sak gäller med 201602, som är kvittad mot 201604 i verifikation A90. Vet du anledningen till att 201601 och 201602 har blivit krediterade? Ett tips för att kolla på historiken på respektive faktura. Du når historiken genom att öppna fakturorna under Försäljning - Kundfakturor
... Visa mer
2017-01-18
15:44
Hejsan! Jag känner mig lite osäker på om du får dra av trängselavgiften i ditt företag när du kör med din privata bil. Slå en signal till Skatteverket och hör med dem om den är avdragsgill. Återkoppla gärna i tråden så att du kan sprida kunskapen vidare!
... Visa mer
2017-01-18
10:21
Hejsan! Först och främst, tack för en väldigt bra beskrivning av ditt problem! Det underlättar väldigt mycket när jag får en så utförlig beskrivning 🙂 Rent bokföringsmässigt så har du gjort helt rätt! Det som stökar till det i ditt fall är att den periodiska sammanställningen pratar med kundfakturorna och inte inbetalningar, precis som du själv var inne på. Anledningen till det är att du behöver ha köparens/mottagarens VAT-nr för att kunna skapa den periodiska sammanställningen, och det får du aldrig fylla i när du registrera det som en inbetalning via Kassa- och bankhändelser. Jag ser det som att du har två olika alternativ, och du har varit inne och nosat på båda, så välj det som känns enklast för dig. Fortsätt att registrera inbetalningarna under Kassa- och bankhändelser och lämna in den periodiska sammanställningen manuellt via Skatteverkets hemsida. Skapa upp Google som en kund i kundregistret och lägg där in VAT-nr. När du får inbetalningen skapar du först en kundfaktura med en artikel för tjänst och matchar inbetalningen mot fakturan. Som sagt, båda alternativen funkar gott och väl, du väljer själv det som är smidigast för dig 🙂 För att även bemöta din sista fråga och lugna dig så beror inte den tomma periodiska sammanställningen på att du inte har skapat momsredovisningen ännu. Ha en bra dag!
... Visa mer
2017-01-18
09:26
1Gilla
Hallå där! Jag har nu kikat igenom din huvudbok på 1510, och jag blir nog lite orolig om du säger att det är fem fakturor som du har fått betalt för, för jag kan nämligen bara hitta fyra inbetalningar. För att klargöra det lite kommer här en sammanställning av vad jag har kunnat hitta bland fakturorna i din huvudbok. 201601 kvittad mot 201603 201602 kvittad mot 201604 201603 kvittad mot 201601 201604 kvittad mot 201602 201605 betald 201606 betald 201607 betald 201608 betald 201609 kvittad mot 201612 201610 kvittad mot 201611 201611 kvittad mot 201610 201612 kvittad mot 201609 Stämmer det att du har skickat ut fakturorna med fakturanummer 201605, 201606, 201607 och 201608, till dina kunder och det är dessa som du har fått betalt för så har du gjort helt rätt 🙂
... Visa mer
2016-07-20
11:32
Hejsan! Sprang på tråden och ser att du inte har fått en uppdatering kring din fråga. Sedan ett par månader tillbaka går det att bokföra på räkenskapsåret sista och första datum även om perioden som dessa dagar ingår i är låst. Kika gärna in Versionsnyheterna i Visma eEkonomi för att ta del av vad som hänt den senaste tiden. Glad sommar! /Lisa
... Visa mer
2015-08-20
13:37
Hejsan! Det går inte att välja vilket år som ska visas i diagrammet för Intäkter, kostnader och resultat. Alternativet är att ta ut en resultaträkning på föregående år under Bokföring - Utskrifter.
... Visa mer
2015-07-15
13:58
Hejsan! Jag kan inte i nuläget inte svara på varför OCR är tvingande. Givetvis kommer jag att kika vidare på detta och återkomma här i tråden när jag har ett svar till dig.
... Visa mer
2015-07-10
08:05
Härligt! För att få hjälp med hur du ska bokföra hyrbilen kan du klicka på länken som min kollega Per hänvisar till i första svaret.
... Visa mer
2015-07-10
07:50
Hejsan! Du ser när bokföringen är låst till och med under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Läs mer om låsning av bokföring i tråden Supporten tipsar: Låsning av bokföring - eEkonomi.
... Visa mer
2015-07-09
09:21
Hejsan! Lånar du bilen privat, det vill säga att du antingen betalar en summa privat till den du lånar bilen av eller får låna bilen helt gratis, är det ingen kostnad som du kan dra av i ditt företag. För varje mil du kör i tjänsten har du rätt att få milersättning utbetald. Du kan dra av kostnaden för trängselskatt och parkeringsavgifter men du får inte dra av kostnaderna för bensin i och med att den ingår i milersättningen. Hyr eller lånar du en bil genom företaget kan du ta upp alla kostnader i företaget. Du får däremot igen milersättning utbetald. I trådarna Bokföra hyrbil - eEkonomi och Affärslunch inkl. bilersättning, P-avgift och trängselskatt kan du läsa mer om vilka bokföringskonton du kan använda.
... Visa mer
2015-07-09
09:00
Hejsan! Har en överlåtelse skett utan betalning, det vill säga att ditt företag inte har köpt hemsidorna av dig som privatperson, så behöver du inte bokföra något vad det gäller överlåtelsen. Det är först när kostnaderna för hemsidorna dyker upp som du tar upp kostnaderna i företaget och bokför dessa i ditt program.
... Visa mer
2015-07-09
06:45
Det är dessvärre inte möjligt att endast få radnummer på artikelraderna.
... Visa mer
2015-07-08
13:24
Hejsan! Har du sålt en vara inom Sverige som det är 25 % moms på kan du använda konto 3051. Är det istället en tjänst med samma momssats du har sålt kan välja 3041.
... Visa mer
2015-07-08
11:45
1Gilla
Hejsan! Du byter variant av ditt administrationsprogram genom att uppdatera licensen. Gå in under Hjälp - Om Visma Admistration och klicka på Uppdatera licens. Gå igenom guiden och när du klickar Slutför ska varianten ändras från Visma Administration 1000 till Visma Administration 500.
... Visa mer
2015-07-07
09:26
Jag antar att du har fått svar på din fråga i din andra tråd Inköp av varor USA med tullkostnad direkt på fakturan.
... Visa mer
2015-07-07
09:16
Hejsan! Jag skulle rekommendera dig att i framtiden följa Christians förslag ovan så slipper du tänka på liknande problem framöver. För att nu få rätt i momsredovisningen behöver du skapa en manuell verifikation där du bokför bort det felaktiga beloppet på konto 3614 och bokför det mot ett konto för 12 % moms istället. Gör du om momskontrollen kommer du ha två avvikelser, fortfarande en på journalen och nu även en på verifikationen du skapade. Dessa avvikelser tar ut varandra så du kan frånse meddelandet.
... Visa mer
2015-07-07
08:01
2 Gillar
Vi får mycket frågor gällande semesterlön och semestertillägg när en anställd med semestervillkor 40 - Teknikavtalet Metall inte når upp till gränsvärdet.
När en månadsavlönad som går på Teknikavtalet Metall tar ut en semesterdag ingår semestertillägget i lönearten 6342 - Semesterlön betald, Teknikavtalet Metall om du har inställning för att semestertillägget ska betalas ut vid uttagstillfället.
Om den anställde inte når upp till gränsvärdet för semesterlönen så betalas beloppet för gränsvärdet ut minus eventuell rörlig del per dag. I gränsvärdet ingår semestertillägget så därför betalas inte semestertillägget ut om du har inställningen för att betala ut det i klump.
Kontroll om semesterutfyllnad (gränsvärde) ska utgå görs på följande sätt:
Först beräknas semesterlönen per dag enligt följande: Månadslön * 5,4 % + rörlig del per dag (den rörliga delen per dag är ett dolt värde, på den anställde visar vi endast klumpbeloppet)
Månadslönedelen tar hänsyn till den anställdes sysselsättningsgrad för intjänandet av dagarna och aktuell sysselsättningsgrad för den anställde. Talet jämförs med gränsvärdet för semesterdaglön och med hänsyn till den deltidsanställdes sysselsättningsgrad för intjänandet av dagarna.
Det är semesterdaglönen, den del som baseras på månadslönen, som ska justeras så att den tillsammans med den rörliga semesterdaglönen kommer upp i minimidaglönen. Om företagsinställningen är Betala ut semestertillägg vid uttagstillfället är semestertillägget inbakad i semesterlönen. Formeln är därmed Månadslön * 4.6 % + Månadslön * 0,8 %.
Om det beräknade beloppet är mindre än gränsvärden, och villkoren för att hänsyn ska tas till gränsvärden är uppfyllda, utbetalas istället ett belopp motsvarande gränsvärdet.
Vid utbetalning av semestertillägg, som ett engångsbelopp, görs en kontroll mot gränsvärden – i vissa fall kan utbetalning av semestertillägg inte göras.
Enligt Teknikföretagarna har de anställda inte tjänat in så mycket att semestertillägget ska betalas vid ett tillfälle, den anställda får dock mer än Månadslön * 5,4 % vid uttag av semester.
Exempel:
25 betalda semesterdagar
Månadslön 21000 kr
Gränsvärde 1160 kr
Rörlig lön (klumpsumma den du ser på fliken 5 Semester i anställningsregister). 250 kr/25 betalda semesterdagar = 10 kr
Beräkning blir:
21000 * 5,4 %=1134 kr + 10 kr = 1144 kr
Den anställde kommer inte upp till gränsvärdet och då är det gränsvärdet, alltså en högre semesterdaglön som gäller vid utbetalning av lön.
I detta fall kan du då inte betala ut 0,8 % i en klumpsumma en gång om året. När du då betalar ut semesterlön till den anställde kommer den att få 1150 kr (1160 gränsvärde - 10 rörlig del/dag) för varje dag de tar semester, rörliga delen betalas ut i klumpsumma en gång om året.
Den anställde kommer alltså att få:
25 * 1150 = 28750 + 250 = 29000 kr
Om detta inte var allt du velat veta så finns det ännu mer info här: Gränsvärden för anställda anslutna till Teknikavtal IF Metall
... Visa mer
Etiketter:
2015-07-06
11:29
Hejsan! Jag vill passa på att flika in med lite mer information. Jonathan Söder har helt rätt i det han skriver, däremot bör ni ta er en funderare på hur ni har tänkt att göra nästa år. Du kan inte hoppa mellan att beräkna en semesterlöneskuld ett år och att inte göra det ett annat år. Läs mer i tråden Tvungen att avsätta semesterlön till sig själv som enda ägare/anställd i aktiebolag.
... Visa mer
2015-07-06
11:25
2 Gillar
Hejsan! Hyr du bilen privat blir det en kostnad för dig som privatperson och det är inget som du kan dra av i ditt företag. För varje mil som du kör i tjänsten får du milersättning utbetald, precis som när du använder din privata bil i tjänsten. Låter du istället företaget hyra bilen kan du ta upp kostnaden för bilen i företaget. Du har inte rätt att få milersättning för milen du kör i tjänsten och för milen du kör privat ska du i så fall förmånsbeskattas. Hoppas detta förklarar lite tydligare vad skillnaderna blir 🙂
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-06-28
... Visa mer
2015-07-01
12:35
2 Gillar
Hej! Vill flika in med ett litet tips på vart i programmet du kan se alla konton som påverkar ruta 40 på momsrapporten. Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag - Moms. Gå in på flik 3. Momsrapport E-G och klicka på Visa vid raden för ruta 40.
... Visa mer
2015-07-01
11:47
Menar du om företagaren själv har gått i borgen för någon privat? Läs mer i Årsredovisningslagen kapitel 5 paragraf 11 och 12 om borgensförbindelsen borde tas upp eller inte.
... Visa mer
2015-07-01
11:10
Hejsan! Det absolut enklaste sättet att skriva ut ett ordererkännande skulle vara att uppgradera till Visma Administration 1000 🙂 I den varianten finns en orderdel där du kan skapa order, skriva ut färdiga ordererkännande och följesedlar för att sedan skapa en faktura ifrån ordern. Dessvärre kan jag inte komma på något väldigt enkelt sätt att skriva ut ett ordererkännande på i Visma Administration 500. Alternativet är att ha en utskrift för ordererkännande, likt din följesedel och växla mellan dessa om extra fakturadokument.
... Visa mer
2015-06-30
12:29
Hej! Jag vill komma med ytterligare ett tips som jag hoppas kan underlätta det för dig. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inköp har du en ruta som heter Föreslå senaste fakturadatum på ny leverantörsfaktura. Markerar du den rutan kommer programmet att föreslå samma datum som den senaste leverantörsfakturan du registrerade och inte gårdagens datum.
... Visa mer
2015-06-30
10:11
Hejsan! Jag har sökt runt lite och enligt Bokföringsnämndens redovisningsförslag så ska borgensförbindelser läggas under under Ansvarsförbindelser.
... Visa mer
2015-06-30
09:32
Hejsan! På sida 14-15 i Skatteverkets broschyr Bokföring, bokslut och deklaration - del 2 kan du läsa mer om hur beloppet i ruta R43 räknas fram.
... Visa mer
2015-06-29
13:10
Nästa gång du får en inbetalning i en annan valuta så var uppmärksam på vilken valutakurs som är inlagd i programmet. Du kan manuellt ändra på inbetalningen eller uppdatera under Arkiv - Inställningar - Valutakurser. För att få rätt saldo på 1980 kan du göra en manuell verifikation där du använder kontot för kursdiff som motkonto.
... Visa mer
2015-06-29
10:47
Hejsan! Jag antar att du inte betalade någonting vid själva köpet utan att hela beloppet är på avbetalning. Stämmer det är din kontering helt rätt. Avbetalningarna registrerar du sedan som ett övrigt uttag i programmet. Matcha din bankhändelser mot Övrigt uttag - Egen kontering. Fyll i en beskrivning och plocka upp konto 2890 i debet. När du klickar Bokför har du registrerat din avbetalning.
... Visa mer
2015-06-29
09:11
Hejsan! I programmet kan du antingen göra avskrivning inventarie per inventarie eller skriva av flera på en och samma gång. Läs mer på sidorna Åtgärder för inventarier och Skriva av flera inventarier samtidigt. Programmet känner av att du har inventarier i programmet men att du inte har gjort avskrivningar via programmet funktionalitet för avskrivningar. Du kommer att få påminnelser om detta fram tills att du gör en avskrivning antingen via Bokföring - Verifikationer eller på inventariet under Bokföring - Inventarier.
... Visa mer
2015-06-29
08:52
Hejsan! Jag tror att du ska kunna hitta svaret på din fråga i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.
... Visa mer
2015-06-29
08:40
Hejsan! Tittar du på inbetalningsjournalen ska du kunna se vilket konto som beloppet blir bortskrivet mot. Kan det vara som så att det är mot ett konto för kursdiff? När du skapar fakturan får du lägga in dagsaktuell kurs och likadant när inbetalningen sker. Är inte kursen densamma båda dagarna uppstår en kursdiff och det kan jag tänka mig har hänt i ditt fall.
... Visa mer
2015-06-26
13:12
Nu hänger jag med på vad du menar! Jag testade själv och visst stämmer det att du måste välja tab för att komma till knappen Plocka. Jag tar det med mig ditt önskemål till vår utvecklingsavdelning.
... Visa mer
2015-06-26
12:12
1Gilla
Hejsan! Säg till om jag tolkar dig fel, men jag förstår det som att du vill skapa ett dokument till den upplagda leverantören direkt ifrån leverantörsregistret. I kommandofältet har du en knapp som heter Skapa, klickar du på den kan du antingen skapa en beställning, inkommande följesedel eller leverantörsfakturan. Vill du inte använda dig för muspekaren kan du via snabbkommandot Alt sedan välja K för att komma till kommandofältet. Trycker du sedan på tangenten S får du upp de olika dokumentalternativen.
... Visa mer
2015-06-25
13:52
Tack, då ska vi se om vi kan få ihop det! Situation 1 Om pengarna utbetalas till ditt 1921 debiterar du det kontot och krediterar till exempel 3980. Kreditera det kontot som utbetalningen gjordes ifrån, om det är 1921 eller 1910, och debitera 168X. (Din punkt 5) Kreditera kontot som du valde för kortfristiga fodringar (168X) och debitera kostnadskonto och eventuellt momskonto. Kreditera 168X och debitera bidragskontot (3980) Situation 2 Debitera 168X och kreditera till exempel 3980. (Din punkt 2) Kreditera kontot som du valde för kortfristiga fodringar (168X) och debitera kostnadskonto och eventuellt momskonto. Kreditera 168X och debitera bidragskontot (3980) med den delen som återbetalas direkt från privatkontot.
... Visa mer
2015-06-24
13:20
Hejsan! Är det något bidrag som du får utbetalt? Om så är fallet, vilken typ av bidrag är det?
... Visa mer
2015-06-23
14:15
Hejsan! Jag är osäker på vad som gäller i just detta fall, jag får be dig kontakta en redovisningskonsult eller Skatteverket i denna fråga.
... Visa mer