2021-11-18
10:25
Hej Roland!
Jag ser att du var i kontakt med mina kollegor och kom fram till vad som skiljde. Problemet uppstår när man skriver ut både kopia och original till skrivare, då skrivs kopian ut på nytt. Om man väljer att spara kopian till pdf så skrivs kopian endast ut en gång om dokumentet redan är markerat som skickat. För andra som ser denna tråd så har vi registrerat detta som ett fel hos oss.
... Visa mer
2021-11-15
15:47
1Gilla
Om du säljer varor eller tjänster utan moms till köpare som är momsregistrerade i andra EU-länder ska du lämna in en rapport till Skatteverket som visar värdet av dessa. I programmet får du hjälp av rapporten Eu periodisk sammanställning som du hittar via Utskrifter - Offert/Order/Faktura.
Nedan går vi igenom vad du behöver tänka på för att få till en korrekt rapport. Vill du läsa mer om hur rapporten fungerar samt hur du lägger upp kunden gör du detta i EU periodisk sammanställning.
På fakturan finns det vissa krav som behöver vara uppfyllda för att beloppen ska visas korrekt på rapporten. Om du tycker att du får felaktiga belopp eller om du precis ska komma igång med rapporteringen behöver du kontrollera följande på fakturan som skapas:
Fakturan måste vara markerad för EU Periodisk sammanställning på fliken Kunduppgifter:
Kundens VAT-nummer måste vara angivet på fliken Kunduppgifter och ett korrekt VAT-nummer består av landskod följt av numret:
Försäljningskonton som används på fakturan måste ha rätt momsrapportkod i kontoplanen. Detta gäller för:
- Försäljningkonton som finns på artikelrader på fliken Faktura:
- Konto för frakt och expeditionsavgift på fliken Moms, konton:
Kontrollera att dessa konton har en korrekt momsrapportkod under Bokföring - Kontoplan och i fältet Momsrapportkod:
Dessa momsrapportkoder används:
Värde av varor till EU-land: Momsrapportkod 35
Mellanman i trepartshandel varor: Momsrapportkod 38
Värde av tjänster till EU-land: Momsrapportkod 39
Tips! För att slippa ange konton manuellt på artikelraderna rekommenderar vi att du använder dig av artikelkontering. Då känner programmet av vilka konton som ska användas baserat på vilken kund det gäller och vilken typ av artikel som används. Läs mer i Artikelkontering, företagsinställningar.
4. Fakturan behöver vara markerad som skickad:
5. Fakturadatum måste vara inom perioden du skriver ut sammanställningen för. Huvudregeln är att du ska skriva ut rapporten varje månad, men du kan även ansöka att rapportera kvartalsvis. Du väljer hur rapporten ska visas i utskriftsdialogen när du skriver ut rapporten via Utskrifter - Offert/Order/Faktura- EU Periodisk sammanställning:
... Visa mer
Etiketter:
2021-11-12
09:48
Hej @Fd medlem !
För att hjälpa dig till den bästa lösningen skulle jag vilja kontrollera ett par saker med dig. Vad är anledningen till att du vill spara fakturorna som pdf? Är det endast i syfte för att få dem markerade som utskrivna eller skickar du dem vidare till exempelvis en redovisningsbyrå? Vi försöker samla på oss så mycket information som möjligt kring våra kunders dokumenthantering, därför blev jag nyfiken på hur din rutin ser ut:)
... Visa mer
2021-11-09
17:21
Hej @Fd medlem
Vi är medvetna om att detta sker när man endast skickar en faktura åt gången. Vi ser över hur vi skulle kunna lösa det framåt. En möjlig lösning om du skickar flera fakturor är att skicka dessa via programdelen Fakturahantering tills vidare där du får valet om du skickar flera fakturor på samma gång. När du är i programdelen Fakturahantering, markerar flera fakturor och väljer Skicka kan du välja Skrivarinställningar:
Här finns inställningen för om du vill öppna för redigering eller inte.
... Visa mer
2021-11-08
07:19
Uppföljning är en stor del i arbete med projekt. Via modulen Rapporter kan du enkelt ta ut rapporter efter dina behov. Principen är densamma oavsett om du har Tid eller Tid & Projektplanering, men i Tid & Projektplanering har du tillgång till fler rapporter som är kopplade till de moduler som ingår i den varianten.
Du hittar rapportmodulen via Rapporter i sidopanelen. Längst upp på sidan hittar du de rapporter som du valt att stjärnmarkera. Detta är ett smidigt sätt för att enkelt nå de rapporter som du använder mest:
De exempel som vi listat ovan är sådana som många av våra kunder använder.
Lite längre ned under rubriken Populära rapporter visar vi de rapporter som våra kunder använder mest om det är så att du vill inspireras av andra användare:
Vidare hittar du de rapporter som är nya i senaste versionen så att du enkelt kan hålla dig uppdaterad när vi lägger till nya rapporter:
Vill du leta upp rapporter finns det i modulen en sökfunktion där du både kan söka på valfria fraser eller använda dig av de etiketter som vi märkt upp respektive rapport med:
Du kan kombinera sökord med att välja en etikett. Tanken är att du via sökfunktionen kan söka upp de rapporter som innehåller ordet du söker på, i mitt exempel Dagbok. Vi visar då de rapporter som vi upplever lämpar sig som Dagbok. Via etiketterna kan du välja de saker som du vill ska ingå i rapporten. Om du exempelvis vill hitta en rapport som innehåller Kvitton och Leverantörsfakturor markerar du dessa två etiketter. Om du skulle sakna vårt gamla utseende för rapportsidan kan du längst ned på sidan komma till denna istället.
Ps: Du vet väl om att Tid & Projektplanering har en analysdel där du kan bearbeta dina rapporter ytterligare? Du kan läsa mer om funktionen i avsnittet Analys. Missa heller inte filmen Analysrapporter.
Exempel från analysverktyget i Tid & Projektplanering:
... Visa mer
Etiketter:
2021-11-08
07:18
Har du större behov av att skapa egna budgetposter samt att kunna följa upp utfallet mot bokföring i ditt ekonomisystem? Då är Tid & Projektplanering något för dig!
Om du idag arbetar i Tid kan du kostnadsfritt prova Tid & Projektplanering i 30 dagar. Läs om vad som ingår i Tid & Projektplanering, samt hur du gör i Upptäck fler funktioner med Tid & Projektplanering.
Som tillägg till den ekonomiska uppföljning i Tid kan du Tid & Projektplanering:
- skapa egna kalkylposter för att gruppera eller skapa uppföljning som passar din verksamhet
- bearbeta budgeten baserat på de kalkylposter du skapat, du är inte låst till endast övriga intäkter och övriga kostnader. Det gör att du kan skapa en mer detaljerad budget och få bättre uppföljning.
- få en bättre avstämning mellan utfall i Tid och bokförd data så att du slipper göra avstämning i två system.
Skapa egna kalkylposter och arbeta fram en budget:
1. Gå in under Inställningar - Projekt- Projektekonomi. Här kommer du ha föreslagna kalkylposter, exempelvis kan det se ut på detta sätt:
2. Du kan antingen ändra namnet på befintliga kalkylposter eller så kan du välja Lägg till Kalkylpost för att lägga till en ny post.
3. I exemplet ovan har vi grupperat artikeltyperna Leverantörsfakturor, Kvitton och Artiklar under en och samma kalkylpost. Är det så att du vill ha uppföljning på dessa enskilt kan du välja Lägg till Kalkylpost, döpa den till exempelvis Material och under Avser artikeltyp kan du välja att Artiklar ska kopplas mot kalkylposten Material:
4. På Ekonomi-fliken på projektet kan du nu se uppföljning på den nya kalkylpost som du skapat:
5. Genom att skapa egna kalkylposter kan du skapa en budget utifrån posterna. När du väljer att skapa/redigera en budget har du till skillnad från i Tid möjlighet att skapa en budget på samtliga budgetposter och inte endast för övriga intäkter och kostnader:
6. När det gäller kostnader kan du skapa kalkylposter som inte har koppling till någon artikeltyp. Du kan då välja dessa kalkylposter när du skapar/importerar en leverantörsfaktura för projektet:
Kom igång med uppföljning av bokförda värden:
I Tid & Projektplanering kan du få uppföljning av bokförda värden så att du kan vara trygg med att allt som ska vara bokfört är bokfört i ekonomisystemet, så här kommer du igång:
1. Gå in under Inställningar - Projekt - Projektekonomi.
2. Börja med att mappa de kalkylposter som du har upplagda mot de bokföringskonton som avser dessa poster. Det är för att programmet ska veta vilka belopp i din bokföring som avser respektive kalkylpost när du importerar dina bokföringsunderlag:
Du kan ange flera bokföringskonton för samma kalkylpost och även lägga in intervall av konton. Du kan inte ange samma bokföringskonto för flera kalkylposter, då programmet inte vet vilka belopp som motsvarar respektive post. 3. För att importera din bokföringsdata väljer du under Inställningar - Projekt - Projektekonomi knappen Importera bokföring om du arbetar med Bokföring & Fakturering och Importera bokföring via sie-fil om du arbetar med Visma Administration. Om du arbetar med Visma Administration behöver du därför manuellt ta ut en sie-fil för de verifikationer som du vill föra över innan du väljer att importera bokföringsunderlag.
4. För att se den bokförda uppföljningen på projektet behöver du under Inställningar - Projekt-Projektekonomi bocka i rutan Visa bokförda värden i projektet.
5. Inne på fliken Ekonomi på projekten får du nu en uppföljning av både utfall och vad som är bokfört:
I mitt exempel ovan kan jag exempelvis vara trygg med att alla kostnader är bokförda i mitt ekonomisystem. Mina intäkter har jag ännu inte fakturerat, därför har dessa av naturliga skäl inte bokförts än.
Vill du ha hjälp att komma igång med uppföljningen så att det passar just din verksamhet? Boka in ett möte med våra specialister, Boka specialisthjälp.
... Visa mer
Etiketter:
2021-11-03
14:53
Hej Roland!
Jag har testat utskrift av följesedel fram och tillbaka nu, men jag kan inte få till samma resultat som dig; att jag får ut en kopia trots att dokumentet är markerat som utskrivet. Vi skulle vilja komma i kontakt med dig för att undersöka vad det är som skiljer våra resultat åt. Du får därför gärna höra av dig till mina kollegor på supporten, du hittar kontaktuppgifterna här: Kontakta oss
... Visa mer
2021-10-20
14:17
Hej igen!
Tack för återkoppling! Jag testade lösningen igen och får med mig både ett original och en kopia. Du får gärna kontakta mina kollegor på supporten så kan vi titta närmare på vad som skiljer sig i din miljö. Du hittar våra kontaktuppgifter på vår hemsida: Kontakta oss.
... Visa mer
2021-10-20
13:29
Hej Bosse!
Vi har ett fel i version 2021.2 där man kan få felmeddelande när man skriver ut en följesedel. Här kan du läsa mer om felet samt vilka två alternativ som finns för att komma runt problemet: Felmeddelande vid utskrift om man skriver ut egna kopior till Skrivare.
Om det är något annat fel som du upplever får du gärna återkoppla i denna tråd så att vi kan titta vidare på problemet.
... Visa mer
2021-10-19
17:06
1Gilla
Hej igen!
Vi har nu tittat närmare på problemet, men kan inte se att det finns några begränsningar i api:t gällande detta. Vi skulle därför vilja att Next kontaktar vår support för api:t så att vi kan reda ut detta tillsammans. Jag tar kontakt med dig utanför forumet så att vi kan lösa det på bästa sätt.
... Visa mer
2021-10-19
15:51
Hej igen!
Tack för snabbt svar! Vi tittar vidare på detta och återkommer med svar till dig:)
... Visa mer
2021-10-19
15:48
1Gilla
Hej!
Detta vill vi gärna titta närmare på. Hur gör ni överföringen från Next, går det via vår api-lösning eller gör ni någon typ av import på annat sätt?
... Visa mer
2021-10-19
07:52
1Gilla
Vem passar Tid & Projektplanering för?
Tid & Projektplanering riktar sig till dig som har större krav och behov av planering samt uppföljning. Med funktioner som resursplanering, uppgiftshantering och analysverktyg behöver du aldrig fundera på vem som ska utföra en uppgift eller oroa dig för att en uppgift faller mellan stolarna!
Förutom samma funktionalitet som du hittar i Tid får du dessutom tillgång till:
Resursplanering
Med vår smarta resursplanering får du full koll på dina resurser! Du planerar tid på Projekt, Interntid och du kan självklart även planera in frånvaro såsom semester mm. Den tid som du lägger in i resursplaneringen för den anställde kan sedan omvandlas till en tidsregistrering för att på så sätt spara tid vid registreringen.
Om du lagt in en kalkyl på medarbetaren i projektet får du en uppföljning på detta direkt i resursplaneringen, så att du har koll på hur arbetet ligger till i relation till det som är planerat.
Förutom att du som administratör eller projektledare kan planera in tid finns kan medarbetarna skicka in ledighets- och sjukanmälan både via appen och webbgränssnittet. Läs om Resursplanering.
Uppgifter
Genom att arbeta med Uppgiftsmodulen minskar du behovet av externa exceldokument, post-itlappar och mejl. Du arbetar i smarta uppgiftstavlor som kan vara gemensamma för deltagarna i projektet, så att du alltid har full koll på vad som ska göras och undviker att något hamnar mellan stolarna. Genom taggningen i uppgifterna kan du enkelt kommunicera med deltagare på uppgiften.
Läs i Uppgifter eller i Planera smartare med Uppgifter där vi djupdyker i modulen!.
Affärsmöjligheter
Modulen affärsmöjligheter ger dig det stöd som du behöver i din säljprocess! Du har full koll på dina affärsmöjligheter, värdet av dessa och kan alltid planera in ett nästa steg i processen. När det gått så långt i processen att kunden vill ha en offert kan du självklart skapa detta direkt i systemet. Signeringen av offerten sköter du elektroniskt direkt i systemet.
Läs i Affärsmöjligheter.
Analys:
Vill du analysera dina tider på ett djupare plan eller saknar du någon rapport som du vill kunna få ut? Då är vårt analysverktyg något för dig! Principen i Analysverktyget är “What you see is what you get”, du behöver alltså inte någon förkunskap eller utbildning för att skapa en enkel och snygg rapport. Du kan spara en mall om det är så att du exempelvis vill kunna ta ut den varje månad och vill du fortsätta bearbeta den kan du exportera rapporten till Excel.
Läs Analys.
Avtal:
I Avtalsmodulen samlar du alla dina avtal interna som externa. Pärmarna där du tidigare sparat dina avtal är ett minne blott! Du kan lägga till avtalsperioder, förnyelsedatum mm för att ha full koll på om det är något avtal som är på väg att löpa ut. Självklart kan du använda elektronisk signering även för dina avtal. Läs Avtal.
Bättre ekonomisk uppföljning på projekt
I Tid & Projektplanering kan du skapa egna kalkylposter där du kan döpa om och gruppera artikeltyper så att det passar dina behov. Utifrån dessa bygger du sedan upp din budget. Förutom detta kan du importera bokföringsunderlag för att få en uppföljning direkt på projektet om det är bokfört eller inte.
Läs om funktionen Arbeta med ekonomisk uppföljning i Tid & Projektplanering.
Vill du som Tid-kund prova på Tid & Projektplanering kostnadsfritt i 30 dagar? Då gör du detta genom att klicka på Fler funktioner nere till vänster i ditt system:
Vill du veta mer innan du bestämmer dig? Fyll i formuläret Jag vill veta mer om Tid & Projektplanering
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-18
15:07
1Gilla
Vi har förändrat fakturahanteringen - i form av en fakturamodul men också att du som kund kan sälja dina fakturor genom Betalt Direkt.
Vad är det vi har ändrat gällande faktureringen?
Du skapar dina fakturor precis som vanligt under Försäljning - Kundfakturor. Under Skriv ut hittar du numera de utskrifter som passar försäljningsflödet och när du ska skicka dina fakturor väljer du istället alternativet Skicka. Använder du snabbkommando är det Ctrl+I du använder för Skicka då Ctrl+ P avser utskrifter. Föredrar du att skicka en faktura åt gången har du alternativet Aktuell faktura och vill du skicka flera samtidigt väljer du Fakturor.
Det är här den största förändringen sker, för när du väljer Fakturor kommer du automatiskt att landa i den nya delen Fakturahantering. Här får du en lättare överblick över de fakturor du inte har skickat och kan på ett enkelt sätt skicka utvalda eller alla fakturor samtidigt.
Något som har varit efterlängtat är att förhandsgranska en faktura på ett smidigare sätt. Nu ser du fakturan till höger när du klickar på en fakturarad, vill du se hela fakturan använder du enkelt kommandot Förhandsgranska.
Är det något som gör att fakturan inte är komplett och kan skrivas ut kommer det visas i förhandsgranskningen, exempelvis med informationen Fakturan saknar rader. För att komma åt fakturan på ett smidigt sätt klickar du på förstoringsglaset som du har i kolumnen Fakturanummer och då kommer du direkt in på fakturan. Om du arbetar med bilagor kan du lägga till kolumnen Bilagor där du ser en bockruta för de fakturor som innehåller en bilaga.
Skickar du fakturor för kontroll innan de skickas till kund kan du skapa en pdf utan att fakturan markeras som skickad genom att välja Förhandsgranska - Förhandsgranska till pdf.
När det är dags att skicka dina fakturor kan du antingen markera en och en alternativt använda kommandot Markera alla. Vill du istället välja att skicka alla fakturor med utskriftsval e-faktura rekommenderar jag att du använder markeringshjälpen och lägger villkoret e-faktura vid Utskriftsval. Klicka på Skicka och du får upp en dialog som visar hur fakturorna kommer att skickas. När fakturorna är skickade försvinner dessa från listan och du hittar dem under Försäljning - Kundfakturor.
Det är även härifrån du kan sälja dina fakturor på ett smart och effektivt sätt med Betalt Direkt. Läs mer i Betalt Direkt.
Du hittar mer information i Fakturahantering.
Välj fakturamall
Något som jag också vill passa på att lyfta är att du kan välja fakturamall direkt på dina kunder. Du kan alltså arbeta med flera fakturamallar samtidigt på ett smidigt sätt. Du gör ändringen på kunden i fältet för dokumentmall på fliken 4. Utskriftsval i kundregistret.
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-18
15:06
Har du leverantörsfakturor som du redan nu vill betala och inte invänta inbetalningar för dina kundfakturor? Du som har aktiebolag kan välja att sälja dina fakturor med Betalt Direkt och på ett enkelt och effektivt sätt få pengarna på ditt konto inom 24 timmar.
När du säljer en faktura från programmet tar Visma Finance över hanteringen och skickar ut fakturan till kunden, de hanterar också eventuella betalningspåminnelser. Du kommer automatiskt få ett kvitto och en fakturakopia till Administration som sparas i företagskatalogen och som du enklast når på fliken 4. Spårning på fakturan.
Fakturan säljs med regress och det innebär att om kunden inte har betalat fakturan inom 30 dagar efter att förfallodatumet har passerat, kommer du som företagare få betala tillbaka det utbetalda beloppet till Visma Finance. Däremot fortsätter de att hantera betalningspåminnelserna åt dig och när kunden har betalat får du beloppet återbetalt.
Du kan sälja en faktura både från Försäljning - Kundfakturor eller från Försäljning - Fakturahantering men vill du sälja flera fakturor samtidigt är det under fakturahanteringen du ska vara. Vi stödjer försäljning av fakturor för både företag, privatpersoner och andra organisationer.
Vill du läsa mer om Betalt Direkt och hur du kommer igång kan du kika Visma Betalt direkt.
Se vanliga frågor »
Kolla även in användartipset om delen fakturahantering.
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-01
12:44
Hej Mattias!
I dagsläget finns det ingen importfunktion för att importera tidsregistreringar i Tid Smart/Pro varken via excel eller via Api. Vi har planer på att se över en eventuell api-lösning framåt, men just nu kan vi inte ge något vidare besked om det.
... Visa mer
2021-09-24
13:20
1Gilla
Hej!
SEB har nu korrigerat detta och det ska fungera att skicka även de svenska betalningarna via xml.
... Visa mer
2021-09-15
12:06
1Gilla
Hej!
Jag har uppdaterat trådstartaren separat, men vill även här uppdatera om någon mer följer tråden. Det visade sig att detta var ett visningsfel som nu är åtgärdat:)
... Visa mer
2021-07-29
15:48
Hej Helen!
Om det är en fraktkostnad som ska räknas med i inköpskostnaden för det du säljer så ska det bokföras på 4XXX. Om inte så går det bra att du bokför det på konto 5700.
... Visa mer
2021-07-21
15:29
Hej!
Tack för att du uppmärksammade oss på detta! Visma Administration är gjort för den svenska marknaden vilket gör att det kan finnas begränsningar när man använder andra format och språk än svenska. Med det sagt så ska vi självklart i så fall informera om detta när man skriver ut rapporten och att det inte ska generera felaktiga uppgifter på detta sätt. Jag har skapat en nytt känt fel för detta i forumet. Du hittar tråden här: Fel värden om du skriver ut Eu Periodisk sammanställning
... Visa mer