2023-09-13
16:43
1Gilla
Detta användartips riktar sig till dig som ska attestera tider i Visma Tid Smart/Pro
För dig som ska attestera dina medarbetares tider
Administratören i ditt konto väljer vem som ska vara attestansvarig för respektive användare via Inställningar - Licenser & Användare och fältet Attestansvarig:
På startsidan i programmet kan du enkelt se när du har tider och/eller utlägg att attestera:
Du får dessutom en indikation på att det finns registreringar att attestera genom en **bleep** som visas i sidopanelen:
För att attestera tider och utlägg går du in under Tid & Kvitton - Attestera:
Du får snabbt en överblick över de tider som registrerats under perioden du väljer. Färgerna indikerar om det är någon vecka som kan behöva lite extra uppmärksamhet, exempelvis om personen har arbetat mer än den schemalagda tiden. Läs mer om vad respektive färg innebär genom att klicka på Färgförklaringar. Genom att klicka på respektive medarbetare drillar du dig ner i listorna på respektive person och får mer information om registreringarna för respektive vecka.
På fliken Kvitton & Utlägg ser du de utlägg som är registrerade för perioden.
För att attestera tiderna markerar du rutan längst ut till vänster och väljer Attestera. Om det är någon medarbetare som missat att låsa sin vecka har du även här möjlighet att skicka ett sms till personen ifråga.
Läs mer om hur du kan arbeta med kommunikation direkt via Tid i tipset Kommunicera digitalt och hållbart i Visma Tid.
Förutom att kontrollera tiderna för dina medarbetare via attestvyn har du även tillgång till att se dina medarbetares tider via Tider & Utlägg - Tidregistrering. Uppe till höger kan du välja vilken medarbetare du vill se tidregistreringarna för:
Du kan välja att attestera tiderna i båda dessa vyer. När dagarna blir attesterade kommer även alla registreringar räknas som attesterade.
För dig som är projektledare
Som projektledare har du ibland som ansvarsområde att attestera tider för de registreringar som gjorts mot ditt/ dina projekt. Det krävs även att registreringarna är attesterade för att du ska kunna skapa ett fakturaunderlag. Precis som när du är attestansvarig för en medarbetare har du tillgång till tiderna som gäller ditt projekt via Tid & Kvitton- Attestera. Om du både är attestansvarig och projektledare kommer du in i vyn där du uppe till höger får ange om du vill se registreringarna per rapportör eller per projekt:
Om du endast är projektledare kommer du direkt in i vyn som gäller för projekt:
Principen för att attestera tider för projektet är densamma som för medarbetare. Du får först en överblick över dina projekt där det finns tider att attestera, men du har även möjlighet att drilla dig ner i listorna för att se mer information om registreringarna.
Som projektledare kan du också attestera tiderna via fliken Tid på projektet:
Förutom att attestera tiden kan du också ändra det fakturerbara antalet timmar samt priset ut till kund.
Vill du slippa attestera tiden separat och sköta det direkt i faktureringsvyn istället?
- Inga problem!
När du är inne under Fakturering - Att fakturera kan du klicka på det antal timmar som står inom parantes i kolumnen Fakturerbara timmar:
Du får då upp en dialog där du kan attestera de tider du önskar och kan därefter fakturera projektet:
... Visa mer
2023-03-28
10:50
1Gilla
Hej @Norell
När det gäller fastprisprojekt så visas i dagsläget alla projekt som saknar datum under Att Fakturera. En workaround tills vidare är att du anger ett datum framåt i tiden på fastpristillfället på projektet. Vi håller dock på att se över denna hantering då vi förstår att det innebär manuellt handpåläggning. Vi kommer uppdatera er användare med mer information när vi kommit lite längre på denna resa.
I Visma Tid Smart kan du inte styra grupperingen av poster, utan du kan endast se de fasta posterna som presenteras på fliken Ekonomi på projektet. Kostnaderna kommer sedan automatiskt att landa på respektive post utifrån vad registreringen avser (ex arbetad tid, artiklar eller leverantörsfakturor). För att få korrekta kostnader är det viktigt att det finns en kostnad inlagd på artikeln (via Inställningar - Artiklar & priser) eller användaren (om det gäller arbetad tid och du vill att kostnaden ska hämtas från medarbetaren).
När det kommer till underentreprenörer så rekommenderar vi att du antingen lägger in kostnaden för detta via en leverantörsfaktura eller som en artikel på projektet. Om du får en faktura från underentreprenören och har integration mot eEkonomi eller Administration så är det absolut enklaste att du importerar leverantörsfakturan till Tid Smart och sedan överför denna till projektet som det avser. Läs mer om hur integrationerna fungerar i hjälpen: Integrationer.
Det kanske inte är aktuellt i ditt fall, men jag vill även passa på att nämna för andra som potentiellt ser tråden att det i Visma Tid Pro finns möjlighet att lägga till fler kostnadsposter och koppla till dessa när du registrerar en leverantörsfaktura. På vår hemsida kan du läsa mer om Tid Pro. Vill du läsa mer om funktion om specifikt projektekonomi hittar du information i hjälpavsnittet Projektekonomi.
... Visa mer
2023-03-08
13:35
1Gilla
Tack @Lisa Stenström för ett utförligt förslag på lösning! Jag hoppas att den kan hjälpa många användare som har samma behov tills vidare:)
... Visa mer
2023-03-08
13:29
Hej!
Vi är supertacksamma för all input, vi tar det med oss till framtiden. Gällande servicebilen så hoppas jag att Lisas tips nedan kan hjälpa dig en bit på vägen tills vidare.
... Visa mer
2023-03-02
14:30
Hej Stefan!
Kul att du använder appen och välkommen till Tid Smart!
Vi tar med dig dina önskemål och synpunkter. Vi har många kunder som arbetar på väldigt skilda sätt i systemet vilket också har påverkat hur exempelvis appen är uppbyggd. Tittar vi på exempelvis kvittohantering så är det en central del för många av våra kunder och behöver därför finnas lätt tillgängligt i appen.
När det gäller din fråga om bilresa så kan man i programmet registrera om det gäller privat bil eller en företagsbil genom att man väljer bilen som bilresan avser. Om du inte redan har servicebilen upplagd i systemet behöver du först lägga upp den under Inställningar - Bilar- Register. En fördel med att registrera resor som sker med företagsbilar är även att du kan få ut en digital körjournal genom att du anger mätarinställningen vid registrering.
Om du har fler ideer på förbättring får du gärna lämna dessa direkt i Visma Tid Smart via lampan nere till höger i webbgränssnittet.
... Visa mer
2023-02-02
13:26
Hej @Fd medlem !
Välkommen som forummedlem och kul att du har hittat till avtalsmodulen!
Vi har ingen specifik funktion just för att påminna om just prisjustering. Det finns dock en funktion så att du får en indikation på att du behöver ta någon typ av action på avtalet. Då kan du använda dig av fältet Bevakningsdatum på avtalet:
Du får upp information i avtalsmodulen om bevakningsdatumet är förflutet eller på väg att passera:
På förstasidan i programmet under rubriken Åtgärder får du också information om att bevakningsdatumet har passerat:
Tror du att detta skulle kunna fungera för dig?
Om du har någon annan fiffig idé på hur du hade velat ha en påminnelse så får du gärna lämna det som önskemål direkt via programmet. Detta gör du genom att klicka på lampan nere till höger och välja Feedback och förslag.
... Visa mer
2023-01-31
08:57
Hej @Lotta_78 !
Om du får felmeddelande i integrationen får du gärna prova att göra om kopplingen till eEkonomi enligt denna forumtråd. Om du fortfarande får felmeddelande efter detta så ber jag att du avvaktar då vi arbetar på att lösa grundproblemet.
Du kan skapa upp bokföringsprojektet manuellt efter att du gjort om kopplingen mot eEkonomi via Inställningar - Projekt - Bokföringsprojekt och därefter gå in på projektet som skapats för att lägga till bokföringsprojektet för detta. Du bör inte göra några registreringar mot projektet innan det finns ett bokföringsprojekt tillagt då eventuella registreringar då blir utan bokföringsprojekt.
Följ gärna tråden ovan så får du återkoppling när problemet är löst.
... Visa mer
2022-12-08
18:21
Hej igen @Fd medlem !
Nu är problemet med att rapporten EK11 inte tog hänsyn till rabatt rättat.
... Visa mer
2022-11-29
10:53
1Gilla
När man arbetar med projekt kan det bli en hel filer som behöver lagras någonstans.
I Tid Smart/Pro kan du enkelt ladda upp upp alla typer av filer på fliken Filer på respektive projekt både via app och via webben:
Vill du ha ett helt digitalt flöde kan du skicka dina pdf-filer för signering till mottagaren direkt via systemet:
Läs mer om e-signering
Se film om e-signering
Vill du ta din filhantering till nästa nivå rekommenderar vi Tid Pro
Förutom att du kan ladda upp filer på projekt får du i Tid Pro även tillgång till följande funktioner som rör filhantering:
- Ett digitalt arkivskåp i form av modulen Avtal där du samlar alla dina avtal. Du kan även skicka dina avtal i pdf-format till mottagaren med digital signering, snabbt och enkelt!
- Ett säljstöd som vi kallar för Affärsmöjligheter där du kan samla eventuella filer eller dokument redan innan det skapas ett projekt.
- Modulen Uppgifter där du kan skapa delmoment inom projektet eller använda modulen för dina digitala post-it-lappar. Till dessa uppgifter kan du också koppla dokument för att få full koll på vilka dokument/ filer som hör till vilket delmoment
- Möjlighet att ladda upp filer på kontakter.
Läs mer om Visma Tid Pro på vår hemsida.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-12-10
... Visa mer
2022-11-28
13:45
1Gilla
Hej @Fd medlem ,
Tack för att du kontaktade oss gällande detta! Vi har konstaterat att det är ett fel som vi tittar vidare på. Jag återkopplar såklart i tråden när felet är åtgärdat.
När det gäller att se den debiterbara tiden så är det många av våra kunder som använder sig av utskriften Projektrapport (OL),. Det är en rapport som går att anpassa en del efter sina behov, man kan exempelvis välja att endast se debiterbara värden och då kan det se ut såhär:
Tror du att den skulle kunna fungera för dig?
... Visa mer
2022-11-01
10:12
Hej!
Tack för att du delar med dig av förbättringsförslaget!
Är ni fler som har idéer på förbättringar vill jag ta tillfället i akt och tipsa om att ni har möjlighet att lämna dessa via knappen Förbättringsförslag på startsidan i Administration:
... Visa mer
2022-11-01
10:07
Hej @Erik Gustav !
Tack för att du delar med dig!
Vi har haft kontakt med Erik kring arbetssättet för att få en fullständig bild av önskemålet till vår utvecklingsavdelning, men om ni är fler som ser denna tråd vill jag även passa på att lyfta möjligheten att lämna önskemål om förbättring direkt via programmet. Beskriv gärna ert arbetssätt så att vi får en bättre bild över hur förbättringen kan underlätta ert arbete.
Ni når formuläret genom att klicka på Förbättringsförslag uppe till höger på startsidan:
... Visa mer
2022-10-24
16:19
Hej @matsmanmontage !
Tidkoden i sig är i regel ingenting som förs över till fakturaunderlaget. Om du har valt en prissättning per tidsartikel på ditt projekt är det priset på artikeln som kommer överföras till fakturaunderlaget. Du kan dock på tidkoden välja att ha en omräkningsfaktor så att priset till kund kan räknas upp utifrån den omräkningsfaktor som du väljer:
På detta sätt kan samma artikel användas, men att priset blir högre om en tidkod med en omräkningsfaktor används.
Är det så att du endast vill visa tidkoden på fakturaunderlaget så finns det en inställning för detta under Fakturalayout till höger när du arbetar med ett fakturaunderlag:
Hanteringen av prissättning/ vad som förs över till fakturaunderlaget är väldigt flexibel i Visma Tid vilket gör att det finns många olika sätt att lösa ett problem på. Om du vill får du därför gärna kontakta mina kollegor på supporten så kan de titta närmare på ditt specifika fall för att se vilken som blir den bästa lösningen för just dig. Du hittar våra kontaktuppgifter här: Kontakta oss
... Visa mer
2022-10-12
11:45
1Gilla
Hej @Fd medlem ,
Under en tid har vi arbetat med utveckling av en ny faktureringsmodul i Visma Tid Smart/Pro. Fokus i denna utveckling har varit att göra modulen mer användarvänlig och då ingår bland annat de saker som du beskriver. Vi vill minska antal klick, göra det enklare att förbereda fakturering, få en smidigare övergång mellan Tid och ekonomisystem, kunna göra ändringar i faktureringsläget som speglas tillbaka till projektet samt även ge större möjligheter att styra layouten.
Då versionen fortfarande är under utveckling kan jag inte ge ett datum för släpp, men jag kommer absolut hålla dig uppdaterad om hur arbetet fortlöper.
... Visa mer
2022-08-31
13:24
Hej @V5-ISOL AB!
I dagsläget finns det inga planer i närtid på den typen av modul med ingångsvärden, även om jag förstår att det hade underlättat mycket i uppstarten. Vi har det registrerat som ett önskemål så att vi kan ta upp det till diskussion när vi pratar om produktförbättringar.
PS. Vi fick in ett önskemål kring just detta för någon dag sedan som jag misstänker ursprungligen kommer från dig, men jag vill ändå passa på att lyfta önskemålshanteringen om någon annan ser den här tråden. I Tid kan du direkt lämna önskemål genom att klicka på lampan nere till höger i programmet och välja Feedback och förslag:
... Visa mer
2022-06-21
11:58
1Gilla
Visste du om att du som kund i Tid Pro har tillgång till en digital lagringsplats för dina avtal? Häng med på en rundtur i modulen nedan!
Arbetar du idag i Tid Smart? Då kan du prova Tid Pro kostnadsfritt under 30 dagar genom att välja Fler funktioner nere till vänster i sidomenyn.
Du når modulen via Avtal i sidomenyn. Om du inte har tillgång till denna kan det bero på att modulen inte är aktiverad, i så fall aktiverar du via Inställningar - Generellt- Företagsinställningar.
Med avtalsmodulen får du:
- en digital lagringsplats för alla dina avtal
- funktion för att ställa in bevakningsdatum för att hålla koll på om avtal behöver förnyas
- tillgång till digital e-signering
När du är inne i avtalsmodulen väljer du Lägg till avtal uppe till höger för att lägga till ett nytt avtal.
Du får nu ange vilken typ av avtal som du vill ladda upp, vem som ska vara motpart i avtalet samt ytterligare information om avtalet såsom startdatum och avtalslängd. Du kan även lägga till ett bevakningsdatum vilket underlättar för dig då du inte manuellt behöver hålla koll på när ett avtal är på väg att löpa ut.
När avtalet är skapat är det dags att ladda upp filen för avtalet på fliken Filer. Vi rekommenderar att du använder filformatet PDF då du kan skicka dessa för digital signering. Du påbörjar en ny signering genom att klicka på symbolen för detta:
Du kan nu skicka avtalet för e-signering snabbt och enkelt! Vill du läsa mer om hur e-signering fungerar gör du detta i tråden Få ett smidigare arbetsflöde med digital signering.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 23-06-14
... Visa mer
Etiketter:
2022-06-08
15:51
2 Gillar
Innan det är dags att ta semester finns det ett par saker som kan vara bra att se över. Här är våra tips inför sommaren.
Innan du går på semester:
Registrera eventuell frånvaro
Om du har frånvaro under en längre tid kan du klicka på Period uppe till vänster i registreringsrutan och ange ett intervall för din frånvaro. På det sättet slipper du göra samma registrering varje dag som du är frånvarande.
Självklart finns motsvarande funktion även i appen.
Registrera och klarmarkera dina tider
För att underlätta för den som ska attestera dina tider är det bra om du registrerar och klarmarkerar dessa innan du går på semester.
Frånvaromeddelande i mejlen
Om du har mycket mejlkontakt är det bra att ha ett frånvaromeddelande i din mejl.
Arbetar du i Visma Tid Pro?
Det kan vara mycket att hålla koll på innan du går på semester. Till din hjälp för att få ordning har du modulen Uppgifter. Här samlar du dina digitala post-itlappar eller to dos och riskerar inte att låta något ramla mellan stolarna.
Läs mer om uppgiftshanteringen i användartipset Planera smartare med uppgiftshanteringen i Visma Tid Pro.
Om du har tid över
Inom vissa branscher är sommarperioden lite lugnare. Om du vill kan denna tid användas till att lära dig mer i systemet för att kunna effektivisera ditt arbete längre fram, här är våra tips:
Att ha en integration mot ett ekonomisystem gör att du kan arbeta mer effektivt och spara tid. Om du inte redan har aktiverat integrationen rekommenderar vi att du gör detta för att få ett fullständigt flöde Läs mer om integrationen mot Visma eEkonomi Läs mer om integrationen mot Visma Administration.
Arbetar du i Visma Lön 300/600 eller Visma Lön Smart? Då kan du enkelt ta ut en fil utifrån de registreringar som gjorts under månaden. Läs mer om hur integrationen mot Visma Lön.
Filmer- På vår youtubekanal hittar du en spellista där vi går igenom modulerna i programmet
Användartips - I vårt supportforum samlar vi tips på hur du bäst arbetar i programmet i delen Användartips. Du kan registrera dig som användare för att skapa egna trådar eller hjälpa andra användare.
Kika på vårt inspelat webbinarium Bli digital i Tid Pro.
... Visa mer
2022-05-06
16:52
En viktigt del i projektarbete är analys och uppföljning. Till din hjälp för att följa upp data samt skapa snygga diagram har du modulen Analys som finns tillgänglig i Visma Tid Pro.
Du hittar programdelen via rubriken Analys i sidomenyn i programmet.
I analysverktyget har du tillgång till 4 standardrapporter:
När du valt vilken rapport du vill utgå ifrån kommer du in i ett visningsläge likt detta:
Uppe till vänster väljer du vad du vill visa datan per, exempelvis per kund, rapportör eller projekt. Längre ut på samma rad kan du välja vilken period du vill se och du kan även göra fler urval. Du kanske vill följa upp datan per avdelning, per projektkategori eller per projektledare?
Uppe till höger har du valet Spara som mall vilket gör att du kan spara din analysrapport om du vill återgå till den vid ett senare tillfälle utan att behöver redigera urval mm igen.
Lite längre ned på sidan kan du styra vilka kolumner du vill se på din rapport. Behöver du arbeta vidare med den data du får ut väljer du Exportera all data till ett exceldokument för vidare redigering:
Genom att klicka på posten som du är intresserad av i listan kan du se med detaljerad information som öppnas i en dropdownlista:
Även här kan du Exportera all data om du endast vill exportera ut data för den specifika posten.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 23-06-08
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-06
16:34
För att få ut det mesta av de resurser du har till ditt förfogade är det bra med ett system som hjälper dig med planeringen. I Visma Tid Pro har du en resursplanering där du kan planera in tiden för dina medarbetare. Planeringen når du även via appen så att medarbetarna snabbt kan se vad de är inplanerade på för dagen.
Du hittar programdelen via Resursplanering i sidomenyn i webbgränssnittet.
Behörigheter i Resursplaneringen
Innan du sätter igång med arbetet i Resursplaneringen kan det vara bra att veta vad respektive medarbetare har för behörighet i modulen.
Alla användare: Kan se sin egen planering samt om kollegor är frånvarande (dock inte vilken typ av frånvaro). Alla kan även skapa en planering för interntid.
Attestansvarig: Kan se planering för sina medarbetare samt kan skapa och justera bokningar för interntid och frånvaro. Om du är attestansvarig får du även mejl och notiser om det kommer en sjukanmälan eller en ledighetsansökan från dina medarbetare.
Projektledare: Användare som är projektledare kan planera in tid för de projekt samt samlingsprojekt som de är ansvariga för.
Administratörer: Användare som är administratörer kommer åt alla medarbetares planering och kan skapa egna vyer utifrån medarbetare, projekt och/eller affärsmöjligheter.
Du kan även styra behörighet ytterligare på användarnivå. Vilken behörighet som kan justeras beror på vilken licens användaren har:
Light: Denna licens har inga valbara behörigheter.
Basic: För användare med denna licens kan du välja om denne ska kunna planera sin egen tid eller inte.
Standard: Förutom att styra om användaren ska kunna planera sin egen tid kan du även ange om denne ska ha tillgång till gemensamma vyer eller endast systemvyer.
Total: Om användaren inte har behörighet till systeminställningarna kan du förutom ovan även styra om användaren ska kunna skapa egna vyer samt kunna redigera all planering. Om användaren har tillgång till systeminställningarna har denne automatiskt full behörighet till resursplaneringen.
Vyer i Resursplaneringen
Min planering: När du går in i modulen hamnar du alltid i vyn Min planering. I denna vy kan du se inplanerad frånvaro samt vilken tid som finns inplanerad på Affärsmöjligheter, Projekt eller Interntid.
Förutom att se denna vy i webbgränssnitten har du även tillgång till planeringen som lagts in i appen:
Mina medarbetare: I denna vy kan attestansvarig se planering för de personer som de är attestansvariga för. Som attestansvarig kan du skapa planering för interntid eller frånvaro för dina medarbetare.
Mina projekt och affärsmöjligheter: Denna vy kommer projektledare samt administratörer åt. Här kan personen som är projektledare se och planera in tid för sitt projekt.
Frånvaro- Översikt: I vyn Frånvaro kan du se eventuell frånvaro som finns registrerad för dig eller dina kollegor.
Egna vyer: Om du är har licens Total kan du skapa egna vyer utifrån ditt behov. För att skapa en ny vy klickar du på Vald vy uppe till vänster och väljer Skapa ny vy. Du väljer vad du vill döpa vyn till samt vad du vill utgå ifrån; Medarbetare eller Projekt/Affärsmöjligheter. Du kan använda filter om du inte vill se alla medarbetare/projekt eller affärsmöjligheter. Väljer du att inte använda ett filter kommer samtliga poster att visas i vyn du valt. Detta kan vara en bra lösning om du exempelvis vill skapa en vy för att se samtliga medarbetare eller alla projekt.
Om du skapar en egen vy kan du välja att dela den med andra totalanvändare om ni vill arbeta utifrån samma vy.
Skapa bokning i resursplaneringen
För att skapa en bokning i resursplaneringen väljer du personen som du vill skapa en bokning för och drar över de dagar som du vill lägga in planering för. Du får nu upp en ruta där du får förslag på antal timmar utifrån arbetsschemat, men du kan ändra detta utifrån ditt behov. Om du skapar en bokning för ett projekt eller affärsmöjlighet kan du även ange en aktivitet som du vill att bokningen ska skapas på:
Om det är en återkommande bokning, exempelvis ett veckomöte kan du välja att repetera återkommande i flera veckor.
Tips om du vill se alla projekt i en egen vy
Om du är administratör och vill ha en vy där du ser alla projekt oavsett om du är projektledare eller inte så är det lösningen att skapa en egen vy för detta. I exemplet nedan har jag skapat en egen vy där alla projekt kan nås:
Genom att hålla muspekaren över timmarna som står efter projektnamnet får jag en snabb överblick över kalkylerad, rapporterad, planerad tid samt prognos:
Om du vill gå till projektet som du skapar planering för är det enklast att klicka på de tre prickarna och välja visa projekt:
Nu öppnas projektet upp i en ny dialogruta.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 23-06-08
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-05
07:55
Hej @matsmanmontage !
Jag tror att detta beror på att det inte finns en kostnad inlagd på artikeln för exempelvis Bilresa. Gå gärna in under Inställningar - Artiklar & Priser och se över dina artiklar så att det finns en kalkylkostnad på dessa. Om du har tjänstebilar behöver du även lägga in en kostnad på dessa via Inställningar - Bilar - Register.
... Visa mer