2021-03-08
14:12
Hejsan!
Med hjälp av en omstart så startas hela eEkonomi om, dvs alla räkenskapsår. Är bokföringen bakåt i tiden korrekt och det endast handlar om ett par verifikationer nu 2021 så kan du korrigera detta direkt tycker jag. Beroende på vad det är som blivit fel så har eEkonomi många gånger bra funktioner som kan hjälpa till att göra dessa korrigeringar så du slipper göra ändringsverifikationerna manuellt. Till exempel om det blivit fel bokfört under Kassa och bankhändelser så kan du klicka på händelsen du matchat - Ångra matchning, då skapar programmet korrigeringsverifikationen åt dig helt automatiskt samtidigt som du kan matcha händelsen på rätt sätt igen.
Du får gärna återkomma med information om vad som gått snett om du vill ha tips på hur du smidigast kan lösa det! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-08
14:11
Hejsan!
Är kanske inte helt med dig när du skriver att du vill koppla en bankhändelse till en verifikation, för när du skapar en bankhändelse under Kassa och bankhändelser så skapas en verifikation utifrån hur du matchat denna. Men jag hoppas jag tolkat din fundering korrekt, annars får du gärna återkomma! 🙂
När du matchar en bankhändelse så kan du vid matchningen klicka på Koppla bild och välja en bild du infogat under Inköp - Bildunderlag. Det går också bra att koppla en bild i efterhand, det gör du genom att gå till verifikationen som skapades när bankhändelsen bokfördes. Antingen om du går till Kassa och bankhändelser - klicka på händelsen och på verifikationsnumret, då öppnas verifikationen och du kan ute till höger Koppla bild eller så kan du gå via Bokföring - Verifikationen, leta upp verifikationen i listan - Öppna och ute till höger välja Koppla bild.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-08
11:04
1Gilla
Hej!
Som du förmodligen redan vet så arbetar utveckling med ärendena och återkopplar direkt via mejl till dig så fort ny information kommer. Jag ville bara flika in i tråden så du vet att vi kommer fortsätta den vägen framåt också. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-05
13:07
Hej Kent!
Då artikelnumret är ett nyckeltal på den upplagda artikeln så går inte detta att ändra på en befintlig och redan upplagd artikel, det är tyvärr inget vi kan lösa härifrån heller. Jag förstår att historiken är viktig för dig men om du verkligen vill ändra till ett sammanhängande nummer på artiklarna så är min tanke att du får lägga upp en ny, på den gamla artikeln så kan du i till exempel benämningen lägga in att denna bytts ut och från vilket datum. På så vis kan du skilja på de båda när du ska göra olika utskrifter för din försäljningshistorik. Däremot är detta inget att rekommendera om det är en eventuell lagervara. Tror du det kan funka som en alternativ lösning?
/My
... Visa mer
2021-03-05
11:55
1Gilla
Hejsan!
Det stämmer att du behöver ha ett företagskonto för att koppla det till Visma eEkonomi. Detta eftersom en aktiv bankkoppling bland annat innebär att ditt kontoutdrag från banken importeras dagligen till programmet för att du ska kunna bokföra alla händelser enklare. Eftersom ditt privata konto även innehåller dina privata transaktioner som ej ska bokföras i ditt företag har vi begränsat kopplingen till företagskonton.
Du bör kunna öppna ett företagskonto på banken även med företagsformen enskild firma, men närmare detaljer på vad det innebär vågar jag inte gå in på utan det kan Handelsbanken svara bättre på. 🙂
Ha en fin fortsatt fredag!
/My
... Visa mer
2021-03-05
11:46
Bilagorna jag tipsade om är just bilagor, för att skriva ut dom behöver du generera en rapport från rapportcentralen för huvudbilagor samt underbilagor. För att skriva ut underbilagorna i rapportcentralen behöver du först sätta en markering i att du vill skriva ut huvudbilagorna - därefter behöver du vänta ett par sekunder innan du kan markera underbilagan.
På den genererade rapporten kommer du sedan hitta bilagorna för Periodiseringsfonder och Sammanställning av årets skattefordran/skuld. Bilagorna behöver också finnas under balansavstämningen och vara klarmarkerade för att komma med i rapporten. Beroende på vilken webbläsare du har kan du också ställa dig direkt på själva bilagan under balansavstämningen och använda webbläsarens utskriftsfunktion om du inte vill generera en rapport som tar med alla huvud och underbilagor.
Ha en fin helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-05
11:38
Hej!
Jag har mailat dig på nytt! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-05
10:55
Hejsan!
Även med behörigheten Läsrättighet så kan du själv göra exporten. Användare med läsrättighet kan läsa allt i programmen men kan också skriva ut rapporter, däremot så har användaren inte rätt att förändra någon data. Du gör exporten under Inställningar - Import och export - och väljer SIE - import och export av bokföringsdata.
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-03-05
09:52
1Gilla
Hejsan!
Jag har reglerat så den godkända lösningen togs bort.
Jag tänkte även flika in för jag har kikat lite på din ursprungsfråga, jag förstår att detta kan bli förvirrande eftersom det inte är helt klart vad som gäller. Precis som du skriver så verkar smittbärarpenning inte vara aktuellt eftersom det inte är en läkares rekommendationer/beslut utan företagets och det är här det blir svårt att hitta vidare information faktiskt, eller rättare sagt så har jag svårt att hitta information från källor som är tillförlitliga.
På försäkringskassans forum hittar jag trådarna Har en anställd rätt till sjuklön i väntan på covid-test?, Närstående med ej bekräftad Corona symptom. Vad gäller för mig? och Vilken ersättning kan jag ansöka om i väntan på provsvar?, om jag tolka deras svar så blir detta en typ av sjukfrånvaro först om den anställde inte kunnat arbeta pga nedsatt arbetsförmåga. Jag tycker du i första hand får kontrollera med ert kollektivavtal om lön ska betalas ut, förhoppningsvis så kanske dem har några guide lines på vad som gäller hos er.
Hoppas ert avtal kan hjälpa er i frågan, om det är någon annan användare från forumet med erfarenheter är det välkommet att flika in också såklart.
Trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-05
08:59
Hej igen! Ja men det låter ju rimligt, så kan du separera kostnaden lite lättare. Momskoden är ju det som styr vart i momsrapporten din kostnad ska redovisas, så det beror på vart kostanden kommer från och vilken momssats som gäller. Om vi tar shopify som ett exempel, har dem ett säte inom EU och det är 25% moms så ska momskod 21 användas. Med risk för att vara tjatig så rekommenderar jag tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU igen, detta eftersom det där står vilka momskoder som ska användas vid denna typ av inköp. Vi har använt exempel på konton i kontoplass 4 som inköpskonton där, det är dessa konton du ska kika efter momskoden på eftersom det är dessa som byts ut mot dina förslag av konton istället. Även Skatteverkets sida Fylla i momsdeklarationen visar de olika momskoderna/fälten i momsrapporten samt när dessa används. Ha en fin helg! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-04
15:04
2 Gillar
Hejsan!
Jag ska ärligt säga att jag har svårt att förstå vad exakt som ska bokföras här och vad fakturan gällande importmoms från postnord innebär, precis som nämnt tidigare så behöver det kollas upp närmre innan jag vågar ge svar. Jag vet inte om du @Pacsac satt på någon bra information här? 🙂
Annars så kan detta vara bra att kontrollera med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-03
15:30
Hejsan! Detta skriver SKV på sin sida Köpa tjänster från länder utanför EU: De flesta tjänster du som företagare (beskattningsbar person) köper till din verksamhet är enligt huvudregeln omsatta i det land där du som köpare har din verksamhet etablerad. I dessa fall ska du som köpare själv beräkna och redovisa svensk moms på inköpet.
Det är du själv som ska beräkna den utgående momsen på tjänsterna och redovisa den i momsdeklarationen.
I momsdeklarationen redovisar du värdet av de tjänster du köpt i ruta 22 (i svenska kronor). Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 30-32, beroende på vilken momssats som gäller för den tjänst du köpt.
Den moms som du själv räknat fram kan du ha avdragsrätt för som ingående moms. Denna redovisar du i sådana fall i ruta 48. Du kan med andra ord följa instruktionen ovan vad det gäller kontering och hantering av moms, du kan även kika i tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU om du vill läsa mer om detta. Jag tror och hoppas detta kan klargöra hanteringen, annars är du självklart välkommen att höra av dig! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-03
11:47
Hejsan!
Detta är något jag sökt information om och vad jag har förstått så har dem ett Irländskt VAT-nummer, men jag tänker att detta också bör framgå från det underlag du fått från dem? 🙂
Oavsett så kan du får svar på hur detta inköp kan bokföras i tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU, tror och hoppas den kommer kunna hjälpa dig med hanteringen en bra bit på vägen. Jag hittade även tråden Konteringsfråga Valuta, Testförsäljning och Shopify där punkt 3 gäller samma som din fundering och min kollega har besvarat hur detta kan hanteras i Visma eEkonomi.
Återkom om något känns oklart!
/My
... Visa mer
2021-03-03
11:32
Hej Lotta!
Detta är inte helt lätt att svara på utan att veta mer tyvärr. Men med största sannolikhet skiljer något i inmatning mellan de olika programdelarna tänker jag, till exempel karensdagar, annan lön osv. Min rekommendation är att du kontaktar oss på supporten så kan vi kika på det närmre, då kan vi förhoppningsvis se vad som gör att de båda beloppen skiljer sig i ditt program.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-02
14:35
Den gör du genom en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation i Visma eEkonomi.
/My
... Visa mer
2021-03-02
13:27
Hejsan! Ditt kontoutdrag läses in från SEB en gång om dagen och det är på morgonen, finns det händelser på kontoutdraget som kommer in på banken efter att kontoutdraget lästs in till programmet så kommer det in när nästa inläsning görs morgonen därpå. Ha en fortsatt bra tisdag! /My
... Visa mer
2021-03-02
11:50
Hejsan!
Självklart ska vi kika på detta. 🙂
1. För att kunna matcha återbetalningen med en krediterad leverantörsfaktura så väljer du att Matcha återbetalningen under Kassa och bankhändelser - välj bokföringshändelsen Betalning av krediterad leverantörsfaktura och välja fakturan i listan. För att fakturan ska synas i listan så gäller det att den ligger upplagd under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Du beskriver att det inte går, är det detta du har testat då? Annars får du gärna komplettera med lite mer information om vad exakt det är som inte fungerar i matchningen.
2. Du kan matcha flera olika inbetalningar på flera olika datum till samma faktura, det registreras då som delbetalningar. Det första du ska göra nu är att få bort kreditfakturan eftersom den inte är aktuell i detta läget precis som du skriver. Gå till fakturan och klicka på den - Åtgärder - Ångra faktura, då skapas automatiskt en korrigering av kreditfakturan och bokföringen för denna nollas.
För att matcha flera inbetalningar så går du till Kassa och bankhändelser. Du skapar en bankhändelse för varje enskild inbetalning, antingen så gör du det manuellt eller så kopierar du ditt kontoutdrag vilket du kan läsa mer om i hjälpavsnittet Bankhändelser.
Jag gör ett exempel nedan, i mitt exempel har kunden gjort tre olika inbetalningar till samma faktura, kundfakturan är på totalt 1000 kr och inbetalningarna ligger på 300 kr, 200 kr och 500 kr och på olika datum.
1. Gå till Kassa och bankhändelser - klicka på bankhändelsen som gäller den första betalningen på 300 kr - Matcha. Matcha inbetalningen mot bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj kundfakturan i listan. Det kommer då upp en Avvikelse på 700 kr som måste åtgärdas och i fältet för Orsak till differens väljer du Delbetalning. Bokför. Nu registreras fakturan som delbetald med 300 kr och fakturan ligger fortfarande under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor men med 700 kr kvar i obetalt belopp.
2. Klicka på nästa bankhändelse på 200 kr - Matcha. Matcha på exakt samma sätt som ovan och det kommer upp en avvikelse på 500 kr som måste åtgärdas och i fältet för Orsak till differens väljer du igen Delbetalning och Bokför. Det registreras nu en till delbetalning på kundfakturan och det obetalda beloppet på kundfakturan minskar till 500 kr.
3. Nu matcha du nästa inbetalning på 500 kr på exakt samma sätt som ovan men det blir denna gången ingen differens eftersom fakturan nu blir helt slutbetald och du kan Bokföra.
Jag hoppas detta kan underlätta din hantering, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-02
10:09
Hej igen!
Ja men det verka stämmer. Det som råkat bli fel här är att årets resultat bokförts innan alla bokföringar på året var färdiga, vilket gör att årets resultat inte är uppdaterat med rätt siffror.
Du skapar en korrigeringsverifikation som vänder bokföringen av resultatet, dvs samma datum, samma konton och belopp som ordinarie verifikation men tvärtom i debet/kredit. Sedan skapar du bokningen av årets resultat på nytt, då uppdaterad med korrekta siffror. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-02
09:45
Hejsan!
Vi har en väldigt bra checklista när det gäller momsen och registrering av händelser kring detta i Visma eEkonomi, du hittar den på vår sida Checklista för momsredovisning och bläddra dig ner till guiden för enskild firma.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-01
16:10
Hej!
Här skulle jag behöva lite mer information känner jag, vill kontrollera så jag förstått dig rätt. Du har gjort en korrigering av din bokföring vilket då har ändrat resultatet, gjordes denna bokning på föregående räkenskapsår efter att du bokfört räkenskapsårets resultat? Jag tolkar det alltså som att du behöver uppdatera bokningen för årets resultat, stämmer det?
Om inte så får du gärna ge oss lite mer detaljerad information om vad som behöver rättas.
Återkom gärna så kikar jag på det igen! 🙂
/My
... Visa mer