2018-11-12
08:40
Hej Andreas,
Jag förstår det som att du inte kan välja ditt företagskonto under Försäljning - Kundfakturor?
När man har en aktiv bankkoppling som du har så ska man varje gång det är en in/utbetalning från detta kontot hantera det via Kassa och bankhändelser. Kopplingen innebär att in- och utbetalningar som registrerats på kontot automatiskt förs över till Visma eEkonomi Smart så du kan matcha och bokföra dina händelser korrekt, du kan se mer information om hur du gör i vår skrivna hjälp Kom igång med Kassa- och bankhändelser.
Återkom gärna om frågor uppstår eller om jag missförstått.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-11-09
09:31
Hej susanne_sorab I dagsläget har vi inte den funtionen för att kunna lägga till en textrad där du beskriver att du vill ha den. Man kan lägga till en fakturatext om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter, däremot så hamnar den under artikelraderna som du kan se på bilden nedan. Vill ge dig det alternativet iallafall, kan det funka? Om inte så får du gärna beskriva mer varför och vad texten ska bestå av, jag förstår det som att det ska vara en standardtext? Återkom gärna Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2018-11-08
15:00
1Gilla
Hej Chris D, Precis som Mikael skriver ovan så tolkar jag också det som att ni inte omfattas av det stödet. Använder du lönemodulen i eEkonomi? I det fallet så ska inte en reducerad arbetsgivaravgift för första anställda ske automatiskt. Om du går till Lön - Anställda - Klicka på den anställda detta har påverkat - redigera - under Skatt och Arbetsgivaravgifter - är "Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift" ibockad där? Då kan du bara bocka ur den så ska inte detta ske igen. Skulle denna inte vara ibockad så får du gärna höra av dig igen, så får vi kolla närmre på det. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-08
14:38
2 Gillar
Hej natharb, När du matchar under Kassa och Bankhändelser kan du efter att du har valt den första fakturan att matcha med klicka på Ny bokföringshändelse - då kan du välja den andra fakturan att matcha med på bokföringshändelsen. Nu borde belopp kvar att stämma av vara 0 och du kan klicka på bokför. Hoppas detta löser ditt problem. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-08
13:27
2 Gillar
Hej Anna, Det är helt korrekt som skrivet ovan att man inte får dra någon moms om det inte finns uppgett på kvittot/fakturan. Du kan begära ett nytt kvitto om det är felaktiga uppgifter men det är inte alltid som utbildning är momspliktig nämligen. Återkom om det uppstår frågor. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-08
10:13
Hej Magnus, Denna funtionen har vi alltid haft. Detta är för att man vid räkenskapsåret slut ska bokföra sina obetalda kundfodringar och leverantörsskulder när man har kontantmetoden, detta gör alltså programmet åt dig om du klickar på Ja. Då du har årsvis momsredovisning och kontantmetoden så går det tyvärr inte att gå via just Momsredovisning när du vill stämma av. Du får istället göra som min kollega Linnea har skrivit längre upp i tråden. Bokföring - Kontoanalys (transaktionsanalys som det hette tidigare) - och söka på dina momskonton under en viss period för att se hur det ligger till. Eller om du går till Bokföring - Rapporter - tar ut en Huvudbok på dina efterfrågade momskonton. Eftersom du inte har fått upp denna ruta tidigare så vill jag dubbelkolla en gång till vilken momsperiod du har lagt in i programmet. Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter så kan du se det brevid Momsperiod. Har du valt fel där så är det även där du ändrar så rättar sig programmet efter det istället. Jag funderar nämligen på om du har valt kvartal t.ex och tidigare kollat på kvartal 1,2 och 3. Då dyker inte denna ruta upp utan kommer först när man ska göra sista momsredovisningen för året, kvartal 4 som du kanske kollar på först nu då. Hoppas detta löser din fundering, återkom gärna annars. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-06
09:34
Hej annasarnehed, Jag hade rekommenderat dig att då faktiskt skapa en egen rapport via Utskrifter & spårning - Skapa egna utskrifter, där kan du utgå ifrån Lönehistorik, lönearter och lägga till anställnignsnummer och namn så de hamnar i olika kolumner och så att utskriften ser ut som du vill. Du är varmt välkommen att höra av dig till vår support så kan vi visa dig hur man gör om något är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-06
07:45
Hej Kuben, Först och främst så vill jag be om ursäkt för ett sent svar. Jag har kollat på svaren ovan och utifrån dem så tycker jag det ser korrekt ut. Det är logiskt hur du har konterat också så utifrån det borde din bokföring stämma. Det är svårt för mig att sätta mig in i exakt vad som kan ha blivit fel så jag vill att du kontrollerar din bokföring igen så du inte har missat något steg. Skulle du inte hitta något så rekommenderar jag dig att kontakta en revisor eller redovisningsbyrå så ni kan sätta er ner och kolla på din bokföring tillsammans i programmet. Har du andra frågor eller funderingar så är du välkommen att återkomma också. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-06
07:28
Hej phlippis, Precis som du skriver så är det absolut bästa om du hör av dig till skatteverket angående detta. Eget uttag är ett bra sätt att bokföra det på som Lovisa nämnde ovan, däremot så ska då skattverket ha godkännt detta först. Vad det gäller moms och förmånsbeskattning så vill jag att du kollar även detta med dem, borde inte vara helt ovanligt att dem kan berätta hur det ska redovisas. Lycka till, hör av dig om något annat är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-05
08:12
Hej Annika, Om jag förstår dig rätt så är det du som ska betala, i detta fallet så är det bra om du kollar med Skatteverket hur du ska göra. Det är nog inte helt ovanligt att dem kan svara på om det borde vara moms eller ej samt hur det ska redovisas. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-02
11:03
1Gilla
Hej Max, Om jag jämför med vårt renodlade löneprogram Lön 300/600 så kan du använda förmån tabellskatt i eEkonomi. Förmån, tabellskatt är den du ska använda vid förmån för trängselskatt men jag kanske inte är helt med dig på varför du känner att det kan bli fel med skatten? Jag tar gärna en titt på det men utifrån den lönearten är det korrekt upplagt. Återkom gärna om något känns oklart. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
13:42
Hej Jessica, Du har förstått det hela rätt. Eftersom du bokför krediten med hjälp av kontona så redovisas skulden rent bokföringsmässigt, sen ska du spara papprena också som underlag för verifikationerna. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
12:22
Hej Karin, Om du loggar in på vismaspcs.se - Mina tjänster - klickar på företagsnamnet uppe till höger - Välj företag - Välj standardföretag - ta bort stjärnmarkeringen. När du nu loggar in via appen så kommer du varje gång du loggar in få välja vilket utav företagen du vill se lönebeskedet för. Hoppas detta löser ditt problem 🙂 Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
12:09
Hej Sanna, Jag behöver dubbelkolla lite information för att vi ska kunna felsöka i detta. Är det anställda som inte kommer med i utskriften? Om du kollar på Utskrift/ Utbetalning när du står på en lönekörning, vad står det under Skicka till Mitt lönebesked? Är det fel antal i den kolumnen? Är det just utskrifterna som blir fel antal? Har du lagt in på de anställdas personalkort att lönebeskeden ska skickas med Mitt lönebesked? Du ser det på Flik3 Lön i anställnignsregistret. Återkom med infon ovan och beskriv lite mer angående din situation så kikar vi på det 🙂 Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
11:46
Hej igen! Detta är något vi kollar på detta problem agående URL, tyvärr kan jag inte säga när detta blir löst. Just nu så ska det funka att logga ut och in igen tillfälligt men vi kommer återkoppla i tråden när det finns en lösning. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2018-10-26
08:24
Hej Carlan, Det ska gå att registrera minutrar, kvartar och halvtimmar i appen. Jag tolkar det som att du ska skapa en tidregistrering och jag har försökt återskapa detta hos mig. Jag klickar på Tidsregistrering - väljer vilket datum i kalendern och klickar på pluset uppe till höger - fyller i alla uppgifter och startar tidtagning - stoppar denna efter 41 minuter och sparar. Då får jag en tidregistrering på 0,71. Samma sak även om jag skriver in 0.71 i kolumnen för arbetad tid och sparar. Om jag förstår dig rätt så kan du inte spara detta utan att det blir 0/tomt i fältet? Om så är fallet så kan du prova att ta bort appen och ladda ner den igen, löser inte detta ditt problem så får du gärna återkomma. Ta en bild på problemet och förklara mer ingående hur du har gjort. På Webben kan du själv skriva 8,50 om du tycker det är enklare, om du skriver 8:30 så omvandlas det ändå till 8,50 🙂 Det finns ingen knapp för : i eEkonomi tid utan du skriver in en åtta och håller in shift & : för att skapa tecknet precis som du gjorde ovan. Hoppas detta löser dina funderingar, annars så får du återkomma somsagt! Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-10-26
07:53
Hej Lisa! När man tar ut en utskrift i excel-format eller PDF-format så blir utskrifterna likadana innehållsmässigt, skillnaden är egentligen bara formaten på filerna. Upplägget i filerna blir alltså detsamma. Däremot så vill jag gärna kika på vad det är du tycker fattas i utskriften. Såhär gjorde jag på min utskrift för att försöka återskapa din situation. Jag valde utskriften Lönehistorik, lönearter - på urval valde jag löneart 1101 och skapade denna i xls-format. Då får jag med namn på anställda där denna löneart har använts, samt vilken lönekörning, kvantitet och belopp som du ser på bilen nedan. För att jag ska förstå bättre vad du är ute efter så får du gärna kika på bilden och återkomma med lite mer info. Är din bild helt annorlunda så får du gärna själv ta en bild på det i ditt program (tänk då på att inte ha med känsliga uppgifter). Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-10-25
12:15
Hej keffosteffo, Det ser korrekt ut, precis som du skriver så är det för att separera momsen på varan och på Postnords tjänst. 🙂 Ha en bra dag/ My
... Visa mer
2018-10-25
10:01
Hej Hans B, Vi har den funktionen i eEkonomi också. Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter, under bokföringsinställningar så kan du bocka i rutan "Använd transaktionstexter". Bockar du i den så kommer du på dina verifikationer kunna lägga till en text på samma sätt som du gjorde i Administration. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-10-25
08:27
Hej terapeutenAB, Genom att kopiera en kundfaktura så skapas en likadan kundfaktura, som då också behandlas som en vanilig kundfaktura skulle gjorts. Den främsta tanken med kopiering i programmet är att man ska kunna kopiera fakturors upplägg så man slipper göra hela fakturan från början. När man har faktureringsmetoden som bokföringsmetod så bokförs kundfakturan på 1510 - kundfodringar och hamnar sedan på företagskontot eller i ditt fall Paysonkontot först när betalningen registreras. Detta kan dock skilja sig beroende på vilket betalningsvillkor man har på kunden så för att jag ska kunna besvara din fråga så behöver jag lite mer information 🙂 Hur såg den ursprungliga fakturans verifikation ut från början? Om du kollar under Försäljning - Kundfakturor - Klicka på kundfakturan så ser du konteringen. Finns det några Relaterade verifikationer när du kollar på kundfakturan? Vad har du för betalningsvillkor på kunden? Det ser du under Försäljning - Kunder - klicka på kunden - Redigera Har du nyligen bytt bokföringsmetod? Om du kollar under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klicka på ditt räkenskapsår - Redigera Besvara gärna mina frågor så fortsätter vi kika på det så vi kan lösa din fundering. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »