2021-03-01
13:41
1Gilla
Hejsan Johan!
Du har gjort helt rätt låter det som, jag tolkar det som att du använder Lönemodulen till Visma eEkonomi. Du ska själv registrera utbetalningen nu för att utbetalningen ska hamna på rätt datum också, i hjälpavsnittet Checklista - Lön finns alla steg du följer för att din lönekörning ska bli komplett. Där finns också beskrivet i sista steget hur du gör mer exakt för att registrera utbetalningen av arbetsgivaravgift och personalskatt.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-01
11:32
Hej @Fd medlem
Det som du får välja i den listan på din bild är vilket konto som kund ska betala till och som ska synas på fakturan, de konton du kan välja på är de konton du lagt upp under Inställningar - Kassa och bankkonton och du har alltså två konton upplagda vad jag kan se, ett du kallar Företagskonto och ett du kallar Plusgiro. När du väljer något av dessa konton så kollar programmet direkt på vad du har angett för bankkontonummer under Kassa och bankkonton på det upplagda kontot. Väljer du däremot Primärt företagskonto så kollar programmet i första hand på de uppgifter du har under Inställningar - Företagsinställningar, har du varken Plusgiro eller Bankgiro upplagt där så kollar programmet i andra hand på vilket konto du markerat som det primärt företagskonto under Kassa och bankkonton och hämtar då detta kontots bankkontonummer.
Det spelar alltså ingen roll vad kontot under Kassa och bankkonton har för namn/benämning eller om det heter Plusgiro, det är ändå det kontonummer du lagt in på kontot som programmet kollar på. Vill du att programmet ska hämta Plusgirot du har i dina företagsinställningar istället så behöver du välja Primärt företagskonto på kunden. 🙂
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-01
11:09
Hej Sofia,
Ja du tänker helt rätt, det är själva artikelkonteringen du väljer på artikeln som avgör hur försäljningen bokförs. 🙂
Vill du ha olika konton beroende på vilken artikel du säljer så kan du skapa flera olika artikelkonteringar under Inställningar - Artikelkontering och sedan koppla dessa konteringar till varje specifik artikel du har under Försäljning - Artiklar.
/My
... Visa mer
2021-03-01
10:15
Hejsan!
Det beror lite på vilken bokföringsmetod du har tänker jag. Har du kontantmetoden så bokför du först när inbetalningarna finns registrerade och bokför enligt ditt kontoutdrag på banken.
Bokför du däremot enligt faktureringsmetoden så kan du göra två bokningar, en bokning där du bokar upp försäljningen som en fordran och en för själva inbetalningen. För bokföring av fordran kan du förslagsvis debitera konto 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger och när inbetalningen bokförs så debiterar du konto 1930 - Företagskonto/konto inbetalning kom till och krediterar konto 1580.
Känns något oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-26
14:13
Hejsan!
När du skriver ut löneart 6153 så förstår jag det som att ni går efter Detaljhandelns avtal och då finns det en del att tänka på och beräkningen kan se annorlunda ut beroende på hur lång sjukperioden är men också i vilken månad den inträffar.
Om vi till exempel kikar på löneart 6153 - Sjuklön dag 2-14, 80% månavl (arbdgr 1-22) Detaljh. så används denna för att registrera sjuklön heldag när månaden har 1-22 arbetsdagar, börja därför med att kontrollera att sjukperioden är i en kalendermånad som omfattar 22 eller färre arbetsskyldiga dagar och om så är fallet är lönearten korrekt. I vårt skrivna hjälpavsnitt Karensperiod för Detaljhandeln finns flera exempel som jag tror och hoppas kan hjälpa dig på vägen om något skulle kännas oklart.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-25
09:19
Hej Erik!
Det jag funderar på är om detta faktiskt är nödvändigt. Det som har blivit fel under året är ju att konto 2440 har bokförts på trots att du har kontantmetoden som bokföringsmetod, men däremot tolkar jag dina tidigare inlägg som att momsen har redovisats vid betalningen så momsdeklarationerna känns ändå som de blivit korrekta. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december och därför funderar jag på om korrigeringen nu verkligen behövs.
Som tidigare nämnt så tycker jag att du ska kontrollera hanteringen med en redovisningskonsult först, för att se om detta är nödvändigt att boka om nu i efterhand då det i mitt huvud ger samma resultat i slutändan.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-23
14:02
1Gilla
Hejsan!
Jag har kikat lite på detta och det finns vissa skyldigheter till att lämna in preliminär inkomstdeklaration, tänker att det är detta Annica bland annat syftar på. Lägger in informationen nedan så tror och hoppas jag det känns klarare, detta är information hämtad från vårt skrivna hjälpavsnitt Blankett SKV-4314-20 - Skatteverkets upplysningar från programmet Visma Skatt.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-23
13:07
Hejsan!
Jag förstår ju din tanke här men detta var en helt ny fråga för mig, jag har försökt att hitta information på vad som gäller men det är inte helt enkelt. Jag tycker detta kan vara bra att ta en vända med din redovisningskonsult för att kontrollera om detta är ett ok sätt att hantera det på. Har du ingen konsult eller byrå att fråga så kan du via vår sida Hitta redovisningskonsult får lite hjälp, här kan du också hitta en redovisningskonsult eller revisor som kan Visma.
Finns det andra användare som har bra koll på hur vida detta är tillåtet eller ej så får ni gärna flika in i tråden såklart. 🙂
Ha en fin fortsatt tisdag!
/My
... Visa mer
2021-02-23
11:43
Hej Lena!
Jag vill bara inflika i tråden att detta inte ska vara ett känt fel eller ett problem som ska vara återkommande, men självklart skulle vi kunna hjälpa dig få lite klarhet i vad som gjort att fakturan inte kunde levereras när den skickades i november. Det är inte helt lätt att göra detta via forumet eftersom vi behöver ta del av en del känsliga uppgifter som du inte ska dela här men om du vill kika närmre på det så är du varmt välkommen att höra av dig till vår support via chatt eller telefon, då kan vi kika på det direkt i ditt Visma eEkonomi tillsammans med dig. 🙂
Ha en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-02-22
11:34
Hejsan!
Här blir jag faktiskt lite osäker, jag försöker hitta information om detta men går lite på bet eftersom fakturan egentligen inte ska beröra ditt företag men ändå är utställd till företaget. Jag vågar tyvärr inte svara på detta känner jag, utan jag tycker du ska ta det en vända med din redovisningskonsult, så det verkligen blir rätt och riktigt hos dig.
Skulle någon annan användare i forumet ha stött på samma situation eller vet hur detta kan lösas enklast så är det självklart välkommet att inflika. 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-22
10:33
1Gilla
Hejsan!
Även om du inte gjort en matchning från Kassa och bankhändelser så kan du ångra matchning för att korrigera och det är precis det du ska göra.
Gå till Kassa och bankhändelser - Periodens bankhändelser och se till att rätt period är valt, bläddra i listan över bokförda händelser och klicka på händelsen som gäller denna inbetalning - Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation automatiskt och fakturan hamnar som obetald igen.
Nu ska du matcha inbetalningen på nytt. Anledningen till att du inte kunde välja fakturan i listan tidigare är precis som du skriver eftersom det är en utlandsbetalning och detta måste du markera på händelsen innan du matchar den. Det gör du genom att klicka på händelsen under Kassa och bankhändelser - Ändra bankhändelse och markera Utlandsbetalning samt fylla i rätt valuta och belopp. När du sedan matchar denna som en Inbetalning från kundfaktura bör kundfakturan dyka upp i listan och konteras korrekt.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-19
14:19
1Gilla
Hej igen Josefine,
Roligt att läsa att du uppskattar hjälpen! 🙂
Ja, förstår att det kan kännas lite rörigt men det är just detta jag har tolkat som att det ändå ska bokföras enligt mitt första bokföringsexempel när jag läser Skatteverkets text. Tänker på texten Omvänd skattskyldighet gäller även om säljaren felaktigt har debiterat moms. Om du inte vänder dig till säljaren för att få en ny faktura måste du beräkna momsen på fakturabeloppet inklusive moms. Du ska alltså inte ändra några bokningar även om en återbetalning eller kreditering ej görs.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-19
14:08
Hej Magnus,
Jag hittade en del information om detta och om vi börjar med kostnaden/fakturan som du får från underkonsulten så skriver Redovisa rätt följande om bokföringen:
Företagets utgifter för köpta tjänster (underkonsulter) eller köpta arbeten (underentreprenader, legoarbeten) - från andra företag eller enskilda personer vilka inte är anställda i företaget - redovisas i kontoklass 46 om utgifterna, direkt eller indirekt, avser företagets tillverkning eller tjänsteproduktion.
Jag hittade också tråden Bokföra faktura från underkonsult som visar bokföringen mer exakt.
Du skriver också om vidarefakturering, rimligt tycker jag. Tolkar det också som att detta ska bokföras som en vidarefakturering eftersom vidarefakturering innebär att du köper en vara eller tjänst (du är betalningsansvarig) som du sedan ska få ersättning för från kunden. I dagarna så besvarade jag lite frågor om momsen kring detta, svaren finns i tråden Moms vidarefakturering.
Jag hoppas att detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-02-19
13:45
Hejsan!
Jag tolkar det alltså som att det är material du köpt in som sedan ska byggas till en kunddisk i er lokal, i tråden Bokföra inköp av material tror jag att du kommer kunna hitta svar på din fråga. Den kan tillämpas i din situation också.
Skulle något kännas oklart så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-02-19
11:49
Hej igen!
Helt rätt, dem behöver inte ha någon tillgång till Visma eEkonomi utan det räcker gott och väl med det samarbetet du har i dagsläget. Det går inte att ändra informationen utan du/ dina kunder skickar bara själva fakturan/underlaget via e-post, istället för att fota det och gå via appen. I vårt skrivna hjälpavsnitt Visma Scanner kan du läsa mer detaljer om hur detta fungerar. 🙂
Det är kanon att du mejlat vår försäljningsavdelning, jag håller mina tummar för att du hittar en lösning som kan passa. 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-02-19
11:37
Hej Lennart,
Jag var lite inne på samma spår, men är faktiskt osäker på om du får bokföra detta som en fordran eftersom det inte är säkert att detta är pengar du kommer få än. Jag har försökt leta efter ett bra svar till dig men känner att du behöver dubbelkolla detta med din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult idag så kan du på vår sida Hitta redovisningskonsult söka efter en redovisningskonsult eller revisor som även kan Visma.
Får du ett svar så är du också mer än välkommen att dela med dig av det här, på så sätt kan både jag och andra användare lära sig hanteringen. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-02-19
08:35
Hejsan!
Tänker om utskriften av bilagan Periodiseringsfond tillsammans med Sammaställning av årets skatteskuld/fordran i tjänsten kan fungera för dig.
Återkom annars!
/My
... Visa mer
2021-02-18
16:57
1Gilla
Hejsan! Jag har kikat på detta och hittat lite information. Jag tolkar det som att du bör bokföra inköpet likt de tidigare inköp du bokfört från Norge som fakturerats utan norsk moms. Däremot så får du tänka på att man enligt Skatteverket ska beräkna omvänd moms på hela det fakturerade beloppet inklusive moms. Skatteverket skriver Omvänd skattskyldighet gäller även om säljaren felaktigt har debiterat moms. Om du inte vänder dig till säljaren för att få en ny faktura måste du beräkna momsen på fakturabeloppet inklusive moms, detta kommer från deras sida Omvänd skattskyldighet.
Nedan följer ett exempel på hur du kan bokföra fakturan, konton nedan är också exempel och enligt kontantmetoden. (Eftersom jag fick dina belopp i NOK och bokföringen sker i SEK så lägger jag in egna siffror)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
12 500
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms
12 500
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %
3125
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
3125
Sedan bör du begära en kreditnota/kreditfaktura från den norska säljaren för ändringen av den felaktiga momsen. Får du en återbetalning så bokförs den i den redovisningsperiod den utfärdats.
Exempel på kreditering
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
2500
4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms
2500
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %
625
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
625
Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2021-02-18
11:47
Hejsan, Alla varningar är inte helt lätt att svara på exakt varför de uppstår eftersom man då behöver ha en bättre överblick på din bokföring men jag kan kanske hjälpa dig en bit på vägen genom att förklara vad dem innebär. Datum i flerårsöversikt Här misstänker jag att det beror på datumen ovanför de tomma kolumnerna, eftersom ditt företag skapades 2019-04-25 är de datumintervallen innan felaktiga och ej existerande. Det jag menar är att datumen 2017-04-25-2017-12-31 och 2018-04-25-2018-12-31 ska bort, det är dessa som inte följer kommande intervall. Balansräkningens tillgångs och skuldsida balanserar inte. Detta innebär att balansräkningens totalsumma för Tillgångar är en annan summa än vad balansräkningens totalsumma för Eget kapital är, dessa bör balansera med varandra. Det är detta programmet reagerar på och du behöver hitta vad det är för belopp och vart differensen uppstår. Likaså föregående år som har en differens. Vi har några andra trådar där samma felmeddelande uppstått, det kan vara olika lösningar men jag länkar dessa här, förhoppningsvis kanske någon stämmer överens med din varning, Balansräkningens tillgångs- och skuldsida balanserar inte i Deklaration och Årsredovisningen, Balansräkningens tillgångs- och skuldsida stämmer inte för fg år. Noten inventarier Också svårt att gå in närmare på utan någon större överblick tyvärr men det verkar som att saldot i din not för inventarier inte stämmer överens med ditt bokförda saldo i balansräkningen. Jag hoppas iallafall att detta kan hjälpa dig en liten bit på vägen. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-02-18
11:22
Hejsan,
Jag har hitta en del information på nätet och att den bekräftar att hanteringen av moms vid vidarefakturering kan vara knivig, det beror helt på situation och hur vad vidarefaktureringen gäller. Eftersom ditt företag har köpt en vara eller tjänst som ska faktureras vidare så hanteras vidarefaktureringen som en vanlig försäljning från ditt företag enligt Skatteverkets tolkning, du ska alltså använda den normala momssats som gäller det du ska vidarefakturera. Skatteverket har bland annat en momsbroschyr som jag hoppas kan hjälpa dig en bit på vägen om något känns oklart. Viktigt att poängtera är att det också är skillnad på vad det gäller Utlägg och vidarefakturering, beroende på vilket av dessa som ska tillämpas.
Ha en fin eftermiddag! 🙂
/My
... Visa mer