2021-05-03
13:48
Jag förstår verkligen vad du menar men som jag förstått från diverse olika källor så sägs samma sak, avgiften ska bokföras just som en avgift och ej som ett inköp, även om avgiften dras av just Stripe. Till stor del kan jag tänka mig att det beror på att avgiften bör tas upp i deklarationen under INK2 3.7 och INK1 R6.
/My
... Visa mer
2021-05-03
13:44
Hej igen! Nu är jag med dig. Ja det stämmer. Du jämför marknadsvärdet på kapitalförsäkringen före uttaget med summan av det inbetalda belopp som finns kvar på försäkringen. Är marknadsvärdet är högre än det bokförda värdet krediteras konto 1385 och är marknadsvärdet lägre än det bokförda värdet debiteras konto 1385. Resten är en avdragsgill vinst eller förlust. Sen är det viktigt att tänka på att kapitalförsäkringen inte får vara bokförd till ett högre värde än marknadsvärdet precis som du skriver. Om vi tar ett exempel med vinst:
Konto
Debet
Kredit
1930/konto utbetalning skett till
Utbetalt belopp
1385
Värdeförändring
8220
Värdeminskning
När det gäller deklarationen så i behöver du lägga in beloppet i ruta 4.5c Bokförda intäkter som inte ska tas upp på INK2S. Du behöver alltså hålla koll på detta själv. Ha en fin fortsatt måndag! /My
... Visa mer
2021-05-03
11:19
Hej @Fd medlem
Ser att du inte fått svar än och jag vet inte om @Cae___ fått något svar av iZettle än?
Om inte skulle mitt förslag vara att själv kontakta iZettle för att kontrollera, om inte annat ser dem ju då att det är fler som behöver hjälp i samma ärende.
Lycka till! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-03
09:14
Hej Pontus,
För själva rådgivningen tänker jag att ett konto i kontoklass 65xx är lämpligt att använda, till exempel konto 6590 - Övriga externa tjänster. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-30
13:30
1Gilla
Hej igen!
Okej, men då tar vi det en vända till. Jag har lagt ett ärende på detta och kommer se till att du kommer i kontakt med en kollega som blivit insatt i ärendet. Så hoppas jag vi kan se vad som gör att du får felmeddelandet och inte jag helt enkelt. Vi kommer kontakta dig via mejl först så får vi bestämma detaljer kring datum och tider den vägen. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-30
13:03
Hejsan,
Jag är ledsen men är inte helt säker på om jag är med på vad din frågeställning är riktigt.
Jag kikade och läste på om just kapitalförsäkringar och hittade väldigt bra information Redovisa rätt bland annat. Dem skriver följande gällande Kapitalförsäkringar:
Bokföring sker endast när nytt kapital tillförs kapitalförsäkringen och när uttag från kapitalförsäkringen görs. Utdelningar, avgifter och andra värdeförändringar på placeringar inom kapitalförsäkringen enligt kontobeskedet påverkar således inte redovisningen hos försäkringstagaren.
Bokföringen hanteras lite olika beroende på vilken som är förmånstagare, så det är ett klurigt område. Om det är de anställda i ett företag som är förmånstagare debiteras konto 7380 när arbetsgivaren betalar in premier. Om det däremot är företaget som är förmånstagare så debiteras premien konto 1385. Omfattar kapitalförsäkringen ett pensionsåtaganden kan anskaffningen bokas mot 1385 i debet och sedan görs en avsättning genom att kreditera 2230 och debitera 7420.
Jag hoppas detta kan vara till hjälp, har jag missförstått något så får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-30
13:03
1Gilla
Hej!
Ja du kan göra överföringen efter räkenskapsårets slut, dvs ska detta göras per den första på nästkommande räkenskapsår och i vårt användartips Omföring av konton för eget kapital kan du läsa mer detaljrikt på hur denna överföringen går till. Med det sagt är denna omföring alltså ingenting som är tvingande att göra, den är främst till för att underlätta din uppföljning år för år.
Gällande din fråga kring anstånd med moms så kanske jag inte helt med, är det bokföringen du är osäker på eller skulle du vilja förtydliga lite? 🙂
Du är välkommen att återkomma så tar vi det en vända till!
/My
... Visa mer
2021-04-30
12:50
Hej Lasse!
Är det endast en fraktkostnad inköpet står för skulle mitt förslag vara att använda ett konto i kontoplass 57xx, ett förslag är att gå till bas.se och ladda ner bas-kontoplanen där för att se vilket konto mer exakt som skulle kunna passa dig. Om det annars är ett inköp du gjort där en fraktkostnad lagts på fakturan för inköpet så kan frakten bokföras på samma konto som själva inköpet.
Eftersom Skatteverket gett dig svar att även vidareförsäljningen ska vara momsfri så skulle jag rekommendera konto 3044 - Försäljn tjänst sv momsfri, med förutsättning att detta ska faktureras en kund i Sverige. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi. Gör du kundfakturan via programmets färdiga funktion under Försäljning - Kundfakturor så kommer det automatiskt hamna på rätt konto sålänge du angett att artikeln/försäljningen ska vara momsfri i artikelregistret.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-30
10:02
Hejsan!
Jag försökte återskapa detta hos mig med får inte samma felmeddelande, utan jag kommer vidare och kan periodisera månader efter förfallodatumet på kundfakturan. Jag testade även på en faktura som både var förfallen och skapad sedan tidigare. Jag förstår att du reagerar på felmeddelandet, du ska inte behöva flytta förfallodatumet manuellt varje gång men eftersom jag inte kan återskapa det så skulle jag rekommendera en kontakt med oss på supporten via chatt eller telefon istället. På så vis kan vi kika på det tillsammans direkt i ditt eEkonomi för att se vad som går snett.
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-04-29
15:01
Hejsan!
Om du på fastigheten i programmet har satt markering för Reduktion av fastighetsavgift så ska det bli en reducering sålänge man uppfyller kraven som finns. Det är svårt att säga varför det inte fungerar hos dig, om det till exempel kan vara så att du fyllt i mer på deklarationen än vad Skatteverket har förtryckt så kanske kraven ändå inte uppfylls, men eftersom jag inte ser din deklaration framför mig är det svårt att avgöra.
Om du vill att vi kikar på det en extra gång så är du välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på sätt kan vi kika på det tillsammans i ditt program direkt.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-29
08:57
Hej!
Du får dra av hela beloppet direkt om värdet är mindre än ett halvt prisbasbelopp, dvs 23800 kr 2021. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-28
16:43
Hejsan!
Först och främst tycker jag momsfrågan kan vara bra att dubbelkolla med SKV så att detta kan utgå från huvudregeln vid försäljning till företag inom EU. Jag kikade på Skatteverkets sida Sälja tjänster till andra EU-länder, kikade under rubriken Huvudregel vid försäljning till företag (beskattningsbara personer) och texten:
Om köparen agerar i egenskap av beskattningsbar person måste du bedöma i vilket land köparen har sitt säte eller fasta etableringsställe till vilket tjänsten tillhandhålls. Om detta finns utomlands, är tjänsten omsatt utomlands och svensk moms ska inte tas ut.
Med det sagt så kan detta ändå var att bra att säkerställa eftersom tjänsten genomfördes i Sverige digitalt men till en kund i annat EU-land.
Ska detta gå som en försäljning inom EU kan du kika i tråden Bokföring av försäljning inom och utanför EU där jag tar upp ett konkret konteringsexempel.
Eftersom du använder eEkonomi så kan detta skötas automatiskt rent bokföringsmässigt om du använder programmets färdiga funktion för försäljning. Det innebär att du på kunden kan ange land och att programmet då kommer kunna rätta sig efter det när du skapar kundfakturan. Programmet kollar då på artikelns artikelkonteringen och det kontot som finns angivit om landet är inom EU. Även momsreglerna kommer gå efter kundens land i kundregistret. I kundregistret anger du även vilken valuta kundfakturan ska ha.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-28
16:15
1Gilla
Hejsan!
Beroende på hur långt avtalet för depositionen sträcker dig blir det en långfristig eller kortfristig deposition och det bokförs på två olika konton. 1689 - Övriga kortfristiga fordringar eller 1383 - Lämnade depositioner, långfristiga. (Kortfristig innebär att det återbetalas inom ett år).
Jag försökte hitta information om hur man gör i ditt fall men tolkar det som att eftersom en deposition inte ska ses som en kostnad så ska den således inte faktureras utan att man normalt skriver ett avtal. Jag tänker precis som du att du ska bokföra inbetalningen enligt ditt förslag ovan, möjligen då mot konto 1689 istället, men det vet du bättre. Utifrån vad jag läst så är det den betalningen som ska visas och jag har svårt att hitta ett exempel när en faktura är inblandad så jag vågar inte ge ett hundra svar vad det gäller den biten. Skulle rekommendera dig att kontrollera det, antingen om någon annan användare här i forumet som har erfarenhet i frågan kan flika in eller om du för säkerhetskull bara dubbelkollar med din redovisningskonsult.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-28
15:30
Hejsan!
Jag har försökt hitta så mycket information om detta som möjligt men det är inte helt enkelt måste jag erkänna, den information jag kunde hitta som var en säker källa var från Skatteverkets artikel om Jord- och skogsbruksfastighet. Eftersom du dels erhållit jordbruksfastigheten som en gåva och funderar på bokföringen av det samt funderar på avskrivningarna så tycker jag du ska kontakta din redovisningskonsult så allt verkligen blir korrekt och så du inte får någon skattesmäll eller likande i framtiden. Har du ingen redovisningskonsult i dagsläget kan du via vår sida Hitta revisor & redovisningsbyrå söka upp en få hjälp att söka upp någon som kan passa, detta är även konsulter som använder Visma som program vilket kan underlätta.
Såklart är det välkommet för andra användare med information kring ämnet att flika in! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-21
16:21
Hej Roger!
Jag läste igenom din fråga och kom och tänka på en tråd där vi pratat, jag tycker detta fallet liknar det du beskrev även där? Jag tänker på tråden Bokföra elräkning som ger utbetalning pga egen produktion. Här hade inte hanteringen i eEkonomi PRO varit annorlunda utan jag hade oavsett gett dig samma lösning som i tråden ovan.
Är det något jag missar så får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-04-21
10:19
Hejsan!
Detta ska vi såklart kika på. Just denna frågan är inte den lättaste att svara på via forumet då jag hade behövs se lite närmre på hur det ser ut ditt program, även lite mer detaljerad information om användarna vilket jag inte vill att du ska dela här i forumet.
I vårt skrivna hjälpdokument Hur skickar jag lönebesked till appen Visma Employee? finns beskrivet hur du ska gå till väga för att detta ska fungera, har du följt dessa steg och de anställda ändå får detta felet i appen så är du varmt välkommen att kontakta oss. Gå gärna via chatt eller telefon direkt så kommer vi kunna kika på det tillsammans med dig i ditt eEkonomi.
Ha en fin fortsatt dag!
/My
... Visa mer
2021-04-19
16:47
Hej igen Martina!
Jag försöker verkligen följa detta steg för steg men för att du ska komma vidare snabbast är det bättre att ta detta en vända med supporten via telefon eller chatt. På så sätt kan vi kika på vad som sker och skett på anläggningstillgången hela vägen tillsammans med dig och i ditt eEkonomi och därmed få en bättre överblick på vad behöver göras innan du kan registrera försäljningen. Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig längre härifrån, blir för tufft utan en större helhet tyvärr.
Du får ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-19
16:47
Hej!
Frågan är egentligen hur momsredovisningarnas saldo ut för månaderna? Vad hade du för belopp i fältet betala/få tillbaka på rapporten?
Om vi tar till exempel januari månads momsrapport då tolkar jag det som följer:
- Momsrapport skapas, där står det att du ska betala 16 986 kr.
- Du betalar dessa 16 986 kr till SKV den 13/3 från
- Du får beslut om ändring och SKV betalar tillbaka 3 810 kr den 15/4
Stämmer dessa antaganden? i såfall bör du inte ändra händelserna utan bokföra dem i rätt led, men återkom gärna med detaljerna så ska jag säkert kunna hjälpa dig. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-19
15:59
2 Gillar
Hejsan!
Jag vill kika så jag förstått det hela rätt. Du har gjort inköp till företaget med egna pengar, har du då fört över dessa pengar till ditt privata konto sen? För vad jag kan se så finns det inget inköp bokfört på något inköps/kostnadskonto som visar vad det är för inköp som gjorts och det är förmodligen detta som missats. Om vi tar din bild som exempel så har du bokfört en överföring från företagskontot till ditt privata konto men du har även registrerat ingående moms på det beloppet vilket inte riktigt stämmer. Jag förstår tanken med ingående moms men det är moms som ska dras på själva inköpet/inköpskontot och inte på överföringen mellan kontona.
Nedan kommer jag visa hur ett inköp med privata pengar samt överföringen från företagskontot kan registreras. I mitt exempel har gjort ett inköp av en vara med 25% moms för 1000 kr och betalat med mina privata pengar. Inköpet avser ett köp till företaget och därför så betalar jag senare tillbaka dessa pengar till mitt privata konto.
Bokföring av inköpet:
Konto
Debet
Kredit
2893 - Skulder till närstående personer
1000
4000 - Inköp av varor från Sverige
800
2641 - Debiterad ingående moms
200
Bokföra återbetalningen till privat konto från företagskonto
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1000
2893 - Skulder till närstående personer
1000
Det går också att hantera detta i Visma eEkonomi på ett enkelt sätt, i vårt skrivna hjälpavsnitt Registrera inköp som betalats med egna pengar kan du läsa mer om detta. Vad det gäller dina redan bokförda händelser så skulle dessa behöva rättas. Frågan är när i tiden dessa skett? Är bokföringsperioden låst? Om bokföringsperioden inte är låst så kan du korrigera detta direkt på bankhändelsen. Det gör du genom att gå till Kassa och bankhändelser - klicka på den bokförda händelsen - Ångra matchning, då kommer bokföringen korrigeras automatiskt och du kan följa länken till det skrivna hjälpavsnittet ovan direkt. Ha en fin eftermiddag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-19
15:15
1Gilla
Hej!
Det mejlet innebär att inlägget flyttades från området Bokföringsfrågor till området Visma eEkonomi i forumet, detta eftersom denna frågan berör det programmet. Så det är inte ett svar på frågan. 🙂
Men jag kikade på detta och jag tänker att rapporten Huvudbok kommer kunna hjälpa dig här. Gå till Bokföring - Rapporter - Huvudbok - Skapa rapport.- välj företagskontot i både fältet Från konto och Till konto. I rapporten ser du då varje transaktion på kontot i den period du valt för rapporten samt aktuellt saldo för kontot bredvid varje transaktion.
Den borde kunna hjälpa dig en bit på vägen, ha en fin fortsatt måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-19
13:21
Hejsan Nina!
Fråga 1.
Detta ska bokföras på ett konto i kontoklass 15xx, normalt brukar 1510 användas och jag vet faktiskt inte hur pass vanligt det är att fordringen delas upp per medlem/kund måste jag erkänna. Finns det någon speciell anledning som gör att ni vill ha det så?
För bokföringens skull, rent generellt är det inte nödvändigt och är det för att få ut så bra statistik per medlem som möjligt och för att kunna följa varje medlems enskilda saldo så hade jag nog istället rekommenderat att bokföra det tillsammans och sedan använda våra olika rapporter, eller att kanske arbeta med resultatenheter och kostnadsbärare.
Fråga 2
I Visma eEkonomi är det BAS-kontoplanen som används, den är alltså hämtad från bas.se. På deras sida kan du också se vad varje konto innebär. När jag läser om varje konto där blir jag osäker på om det är helt korrekt att medlemsavgifterna bokförts på vissa av det spann av konton som du beskriver i klass 15.
Fråga 3
I Visma eEkonomi kommer du inte att kunna välja vilket konto fordringen bokförs på om du skapar en kundfaktura från programmet. Detta bokförs automatiskt på konto 1510 - Kundfordringar. Gör du överföringen från Visma Administration så kommer programmet föra över saldona till konto 1518 - Ej reskontraförda fordringar samt då konto 1549 - Nedskrivning av ej reskontraförda kundfordringar eftersom det är dessa som ligger närmast den kontoklass medlemsavgifterna har bokförts mot hos dig. Anledningen till att det blir dessa konton och inte 1510 direkt är för att särskilja de nya kundfakturor du skapar i Visma eEkonomi och dem som importerats från Visma Administration.
Vill du testa Visma eEkonomi men ej att denna ombokning görs så skulle du kunna göra importen av bokföringen via en SIE-fil istället, däremot så kommer inte själva fakturaunderlagen med då utan endast bokföringen för dessa. Du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Byta från annat program till Visma eEkonomi under rubriken Importera register och SIE-filer.
Hoppas detta kan besvara din funderingar och hjälpa dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2021-04-19
11:17
1Gilla
Hejsan!
Efter att ha läst igenom tråden så kan jag tycka detta är bra att ta en vända med oss på supporten via telefon eller chatt, så att vi verkligen kan få en bild på exakt hur det ser ut i ditt program. Det är svårt för mig att säga vad som är rätt och fel nu utan den överblicken tyvärr. Kontakta oss via länken så kommer vi kunna kika på det tillsammans med dig i ditt eEkonomi.
Vill också flika in med vårt skrivna hjälpavsnitt Arbeta med bankkoppling som kan förklara hur bankkopplingen fungerar, det kan vara lite olika beroende på vilken bank du har. 🙂
Ha en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-16
16:25
Hejsan!
Du får gärna förtydliga din frågeställning lite, vad är det som ska ändras mer exakt eller vad gäller beslutet? Är inte helt mig dig på vad som ska redovisas i en eventuell momsredovisning eller om det var någon ändring gällande Skattekontot - 1630?
Återkom gärna!
/My
... Visa mer
2021-04-16
16:01
Hej!
Om du har registrerat en anläggningstillgång som du har gjort avskrivningar på innan du började skriva av tillgången i Visma eEkonomi så behöver du specificera de tidigare avskrivningarna. Jag behöver mer information för att kunna hjälpa dig tror jag, så allt verkligen blir rätt. Det ser ut som att du gjort avskrivningar på anläggningstillgången efter försäljningsdatumet, om så är fallet och dessa är felaktiga kan avskrivningarna ångras, läs mer om det i vårt skrivna hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar och kika under Ångra senaste händelse.
Frågor om den sålda anläggningstillgången
Vilket belopp vill du ha i rutan Ackumulerad avskrivning (vad är avskrivet innevarande år)?
Vilket belopp ska vara i fältet IB ackumulerad avskrivning (avskrivningar gjorda i tidigare räkenskapsår)?
Andra anläggningstillgångar
Det är lite samma sak här, eftersom jag inte vet vilket värde du ska ha i respektive ruta så är frågan svår att svara på direkt.
Finns det avskrivningar gjorda innan anläggningen lades upp i Visma eEkonomi? Som var bokförda i ett annat system?
Rutan för Specificera tidigare avskrivningar visas när det finns ett glapp mellan datumet i Beräkna avskrivning fr.o.m. och det datum när den första avskrivningen bokfördes via funktionen Anläggningstillgångar i Visma eEkonomi. I vårt skrivna hjälpavsnitt Specificera tidigare avskrivningar finns exempel på hur dessa fält ska hanteras och jag tänker att du får börja där, ledsen att jag inte kan ge dig mer info än så men det blir svårt när jag inte vet historiken hela vägen.
Återkom gärna!
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-04-16
14:43
Hejsan Maria!
Jag försöker hitta så bra information om detta som möjligt och jag funderar på om detta blir som en reparation av fastigheten. Jag läser i Skatteverkets artikel Reparationer och underhåll och kan själv tolka det så men med det sagt är jag inte helt hundra och eftersom det handlar om en del pengar tycker jag det kan vara bra att kontrollera med en redovisningskonsult också. Har du ingen redovisningskonsult kan kika på vår sida Hitta redovisningsbyrå.
Hör detta till en reparation med direktavdrag kan du förslagsvis bokföra detta på 5171 - Reparation fastighet.
Ha en trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-16
14:11
1Gilla
Hej Anna! Nu vet jag inte vad det är för typ av utlägg som gjorts och du verkar ju också varit i kontakt med Skatteverket men vill för säkerhetsskull flika in med artikeln Utlägg och vidarefakturering som förklarar skillnaden på ett utlägg och en vidarefakturering för en kunds räkning. Dessa hanteras annorlunda och det finns vissa krav för att det ska få räknas som ett utlägg. Det går att lösa fakturerade utlägg i Visma eEkonomi och eftersom det inte ska bokföras mot ett intäktskonto så behöver du först skapa en egen Artikelkontering, på artikelkonteringen får du välja vilket konto beloppet bokförs på när du skapar kundfakturan med utlägget. Själva fakturan som du betalar kan du bokföra under Inköp - Leverantörsfakturor och förslagsvis kan du boka på konto 1681 - Utlägg för kunder utan moms. Kontot är inte aktivt i Visma eEkonomi från början men du kan gå till Inställningar -Kontoplan - markera Visa inaktiva konton och sök på kontot - Redigera kontot och bocka i Aktiv. Även när du fakturerar kunden kan konto 1681 användas, nedan kan du följa steg för steg: 1. Gå till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Denna artikelkontering kommer du sedan välja på den artikel som ska användas på kundfakturan, själva artikelkonteringen är inget din kund kommer se med andra ord. Välj en benämning du tycker passar, 0% moms och om det är en vara/tjänst. Välj konto 1681 vid fältet Redovisas ej på momsrapporten och spara dina ändringar. 2. Skapa en artikel eller redigera en befintlig artikel du vill använda på kundfakturan, detta gör du under Försäljning - Artiklar. Fyll i alla uppgifter som är obligatoriska och vid fältet Artikelkontering väljer du den nya artikelkontering du skapat. 3. Skapa kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor, fyll i alla uppgifter och som artikel väljer du artikeln med rätt artikelkontering. När fakturan skickas och bokförs eller betalas och bokförs beroende på bokföringsmetod du har så kommer det bokföras mot konto 1681. Värt att lägga till är att kunden kan ha rätt att dra av momsen i sin bokföring, kan vara bra att bifoga originalfakturan till kund och själv behålla en kopia på fakturan som ett eget underlag. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2021-04-16
11:19
Hejsan!
Ja så tolkar jag också det.
Jag försöker hitta så bra information som möjligt om detta och har förstått det som att den nya faktureringen (vidarefaktureringen) räknas som en ny separat affärshändelse och därför ska du använda din normala momssats i verksamheten, även om det vid inköpet specificeras en annan momssats eller är momsfritt. Har du alltså normalt 25% moms på din försäljning är det denna momssats som gäller även vid vidarefaktureringen. Detta är vad jag förstått från Skatteverkets håll en tolkning att vidarefakturering egentligen ska ses som en vanlig försäljning. Jag har även besvarat din fråga Fakturera kund för utlägg/ kostnader i enskild firma där jag också hänvisar till en bra momsbroschyr från Skatteverkets sida, men känns det fortsatt oklart kan det vara bra att dubbelkolla direkt med SKV innan du bokför momsen.
Ha det fint! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-16
10:15
1Gilla
Tänkte först att detta var ett utlägg men jag började läsa en del om detta hos SKV och efter att jag läst deras sida om Utlägg och vidarefakturering och Mer information om utlägg och vidarefakturering blir jag något osäker gällande punkten kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören och om jag förstår det rätt gäller ju detta ett kvitto. Om kraven för utlägg inte uppfylls betraktas utlägget som en kostnad och som vidarefakturering. Jag tänker alltså att detta räknas som vidarefakturering utefter din text men jag tycker också det kan vara bra att kontrollera detta själv med Skatteverket om det skulle kännas osäkert efter att du läst deras artiklar. Nedan lägger jag iallafall information kring hur vidarefakturering hanteras rent bokföringsmässigt. Jag har hitta en del information på nätet och att den bekräftar att hanteringen av moms vid vidarefakturering kan vara knivig, det beror helt på situation och hur vad vidarefaktureringen gäller. Eftersom ditt företag har köpt en vara eller tjänst som ska faktureras vidare så hanteras vidarefaktureringen som en vanlig försäljning från ditt företag enligt Skatteverkets tolkning, du ska alltså använda den normala momssats som gäller det du ska vidarefakturera. Är du osäker på vilken momssats som gäller beroende på vad som ska vidarefaktureras kan du kolla på deras sida Momssats på varor och tjänster. Skatteverket har också bland annat en momsbroschyr som jag hoppas kan hjälpa dig en bit på vägen om något känns oklart. Du bokför det du betalat mot ett lämpligt kostnadskonto och du fördelar moms som vanligt då denna ska redovisas i din momsrapport (om kostnaden är momspliktig dvs). När du fakturerar kunden anger du beloppet exkl moms och lägger på din eventuella verksamhets momssats på fakturan. Du skulle kunna bokföra intäkten från vidarefaktureringen på konto 3590 Övriga fakturerade kostnader. Hoppas detta kan förtydliga hanteringen något. Ha en fin fredag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-15
13:34
Hejsan @Fd medlem
Svaret beror lite på vad det är som ska uppdateras, vilka uppgifter som ska ändras. Ska du bara lägga till en kundetikett på flera kunder kan du gå till Inställningar - Kundetiketter klicka på kundetiketten - Redigera och lägga till kunden. I det fallet behöver du inte gå in på varje kund. Ska du däremot ta bort/ byta ut en kundetikett på flera kunder så behöver du gå in på kunden i kundregistret och klicka på Krysset för den kundetikett som ska bort.
Hoppas detta är svar på din fundering! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-14
16:33
Hejsan!
Jag kikade och kollade upp lite information om detta, hittade tråden Självfaktura från köpare som beskriver och ger bra tips på hur du kan hantera detta. Det finns alltså lite olika alternativ och tips på hur andra användare brukar göra för en så lätt hantering som möjligt. Du ser även specificerade konton där, men som du kanske förstår ska detta registreras som en vanlig försäljning egentligen.
Hur du bokför under Kassa och bankhändelser beror på om du skapat en kundfaktura eller ej. Har du skapat en kundfaktura så matchar du inbetalningen mot bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och väljer fakturan i listan. Bokför du försäljningen manuellt med ett manuellt verifikat så får du kontera inbetalningen själv också. Det gör du genom att Matcha - välj bokföringshändelsen Övrig insättning - Egen kontering och välj att kreditera fordringskontot du debiterade när du bokförde själva försäljningen. Företagskontot kan du se debiteras per automatik med beloppet du matchar.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-14
16:02
1Gilla
Hejsan!
Eftersom du använder Visma eEkonomis deklaration och årsredovisningsmodul så kan du rätta detta direkt där. För att kunna rätta detta så behöver du låsa upp deklarationen och en eventuell årsredovisning, därefter kan du hämta bokföringsvärden på nytt vilket gör att värdena uppdateras igen. För att låsa upp årsredovisningen går du till Årsredovisning - Inlämning och bockar ur Lås årsredovisning, sedan kan du låsa upp deklarationen under Deklaration - Inlämning och bockar ur Lås deklaration. För att hämta och uppdatera dina bokföringsvärden går du till Bokföringsvärden - Hämta bokföringsvärden.
Däremot så kan det vara bra att ta detta en vända med Skatteverket först, kolla hur dem vill att du ska hantera en eventuell rättelse för säkerhetsskull. 🙂
Ha en fortsatt fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-04-14
16:02
Då är jag med, nej det egna uttaget kommer inte påverka resultaträkningen eller det beskattningsbara resultatet i din firma. 🙂
Konton i kontoklass 73xx avser förmåner och kostnadsavdrag vad det gäller anställda i din firma, det är alltså ett "personalkonto" kan man säga. Denna utbetalningen avser ju bilersättning för de körda milen, detta kan ersättas oavsett om det är du eller en anställd som gör resor med bil i tjänsten. Konteringen skiljer sig för att visa om ersättningen avser en anställd eller dig som företagare. Till exempel så påverkar bokningen på konto 7331 fältet R7 Anställd personal på NE-blanketten medan det med ett konto i kontoklass 58 hade påverkat fältet R8 Övriga externa kostnader.
/My
... Visa mer
2021-04-14
13:32
Hejsan!
Om vi börjar med att kika på fältet IB ackumulerad avskrivning så ska den visa summan av alla avskrivningar gjorda i tidigare räkenskapsår. Medan fältet Ackumulerad avskrivning visar summan av alla avskrivningar som har gjorts för tillgången, det vill säga IB ackumulerad avskrivning plus Årets bokförda avskrivning. Så enligt dem siffror jag ser på bilden stämmer värdena men misstänker att det isåfall är när du specificerat tidigare avskrivningar och kanske räknat med årets avskrivningar i det beloppet? Om inte så borde beloppen stämma kan jag tycka när jag kikar på din bild, men svårt att svara på eftersom jag inte vet så mycket detaljer om beloppen som ska gälla.
Du får gärna återkomma med lite mer information och exakta belopp om något känns oklart, så kan jag ta det en till vända. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-14
11:38
1Gilla
Hejsan!
Detta är verkligen något som bör fungera, jag har testat både med och utan bankkoppling och det är inga konstigheter. Har man använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska detta gå att bokföra utan problem, oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller ej. Självklart hjälper vi dig gärna men eftersom jag inte kan återskapa det här i forumet så tycker jag även att du ska höra av dig till oss på supporten så vi kan kika på det tillsammans med dig i din miljö.
Ha en fin dag och lycka till!
/My
... Visa mer
2021-04-13
16:32
Hejsan!
1. Är inte helt med på din fråga, vad mer specifikt tänker du på när du skriver regelmässigt? Tänker du på drivmedlet eller något om det förändrar försäljningen?
Ett tips kan vara att läsa Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera som är en artikel från Skatteverket, tänker att denna är aktuell för dig också eftersom det är en begagnad motorcykel du köpt och ska sälja vidare.
2. Detta kan nog vara bra att kontrollera med Skatteverket i första hand, alltså hur detta ska hanteras som ett eventuellt "inköp" och i så fall hur momsen ska konteras. När vi vet vad som gäller rent regelmässigt kan jag säkert hjälpa dig med din bokföring och hur detta kan konteras.
3. På sidan Tillgångar som nyttjas privat hos Skatteverket finns en bra beskrivning på vad som gäller kring regler, hur du ska tänka m.m. föreslår rubriken Inköp som delvis nyttjas i verksamhet, tror det är den du får ut mest matnyttig info från.
Tänker att vi börjar här. Ha en fin fortsatt tisdag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-13
16:27
Hejsan!
Jag tycker fortfarande detta låter märkligt, detta ska som sagt inte vara ett problem utan du ska kunna bokföra inbetalningen mot kundfakturan både med eller utan påminnelseavgiften. Du gör precis som vanligt genom att klicka på Matcha - välj bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och välj fakturan i listan - Bokför. Inget felmeddelande kommer upp när jag återskapar detta men skulle problemet kvarstå hos dig föreslår jag att du kontaktar oss via telefon eller chatt. På så vis kan vi hjälpa dig den vägen genom att kika på problemet direkt i ditt program för att se vad som kan gå snett.
Ha en fin fortsatt tisdag!
/My
... Visa mer
2021-04-13
16:06
Hejsan!
Kul att du startat eget företag, självklart ska vi kika på detta!
Alla inköp som gjorts innan verksamheten kommit igång kan bokföras på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades och registrerades. De inköp som gjordes efter företagets start ska registreras på det datum som står på kvittot. På verksamt.se hittade jag artikeln Avdrag för kostnader i enskild näringsverksamhet som går in mer detaljrikt på vilka kostnader som är avdragsgilla m.m.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-13
13:56
1Gilla
Härligt att det börjar klarna. 🙂
Det låter som att du inte bokfört om förgående års resultat i början av 2019? När du bokfört och gjort färdigt för räkenskapsåret 2018 ska du på första dagen nästkommande räkenskapsår 2019 boka om föregående års (2018) års resultat och detta misstänker jag kan ha missats också. Tycker du verkar ha koll på hur du kika på dina bokförda saldon och hur du felsöker i dina verifikationer så kan vara en bra idé att köra på en till kontoanalys. Detta gör du på år 2019 och de konton som används vid denna bokning kan du se i tråden Bokföra föregående års resultat. Är det detta som missats så ska även detta bokföras innan du bokför 2019 års resultat.
/My
... Visa mer
2021-04-13
13:27
Hejsan!
Jag tänker att detta bör framgå utifrån det underlag du fått från Klarna, om du kikar på underlaget bör momsen på avgiften ha specificerats isåfall. Är det en avräkningsnota från klarna du menar att du ska kontera? Om så är fallet kan jag rekommendera tråden Klarna avräkningsnota som beskriver hur detta kan bokföras, både rent bokföringsmässigt men också hur du kan hantera det i Visma eEkonomi.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-12
16:51
Hejsan!
Jag vill säkerställa att jag förstått allt korrekt innan bara. Är det ett eget uttag du vill göra? Då på samma summa som du gjort egna insättningar för? Alltså att du vill betala tillbaka det som du betalat privat från ditt företagskonto?
Hur du bokför bilersättningen beror på dina förutsättningar. I den enskilda firman bokför du bilersättning på konton i kontoklass 58. Om du däremot har anställda i din enskilda firma bokförs ersättningen på konton i konklass 73, till exempel 7331.
Återkom gärna! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-12
16:51
1Gilla
Hejsan! Jag tolkar det som i början av din text att du vill att á-priset på artikeln ska visas exkl moms men att den nu visas inkl moms, då tänker jag att inställningen under Inställningar - Företagsinställningar - Visa priser exkl. moms för privatpersoner ska vara markerad. Men du får gärna rätta mig om jag missförstått. I mitt exempel nedan har jag använt en tjänst för rut-arbete. Där är priset exkl moms 800 kr och 1000 kr inkl moms. Har jag inte en markering i mina företagsinställningar för Visa priser exkl. moms för privatpersoner så visas á-priset såhär Har jag en markering i mina företagsinställningar för Visa priser exkl. moms för privatpersoner så visas á-priset såhär
Kika gärna så inställningarna stämmer en gång till, annars får du gärna återkomma med lite mer information/bilder så ska jag ta en till titt på det. Ha det fint! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-12
15:59
Hej @Johannes Larsson
Det ska inte vara några problem att matcha inbetalningen mot kundfakturan även om kund ej betalat påminnelseavgiften som skickats ut, detta eftersom påminnelseavgiften bokförs vid en inbetalning av denna och inte när påminnelseavgiften läggs på fakturan. Jag skulle därför behöva lite mer information av dig innan jag kan hjälpa dig lösa detta. 🙂
Hur matchar du? vilken Bokföringshändelse väljer du?
Använde du programmets funktion för att lägga på påminnelseavgiften på ordinarie kundfaktura?
Ta det gärna steg för steg hur du gått till väga. Har du bilder från programmet som kan visa hur det ser ut går det självklart bra att bifoga dem här (tänk bara om känsliga uppgifter syns så allt sker enligt GDPR).
Återkom gärna så tar jag en till titt på det!
/My
... Visa mer
2021-04-12
13:52
1Gilla
Hejsan!
Om du har ett aktiebolag och tillägget för Deklaration/årsredovisning så bokförs årets resultat per automatik när du låser din deklaration. När jag kikat på ditt kundnummer så ser jag att du har en enskild firma och då ska du bokföra årets resultat manuellt i Visma eEkonomi. Eftersom du har ett beräknat resultat i rapporterna och har gjort en kontoanalys som inte visar någon bokning så verkar det som att detta inte bokförts, det är ju möjligt att rutan i checklistan markerats av misstag kanske?
Du bokför årets resultat under Bokföring - Verifikationer och om du vill kan du använda programmets färdiga bokföringsförslag Bokföring av årets resultat, programmet hämtar då korrekta konton samt belopp så du egentligen bara behöver klicka på Bokför. Visar alltså programmet ett automatiskt belopp att bokföra på respektive konto så innebär det att detta är ett resultat som inte bokförts sedan innan.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen!
/My
... Visa mer
2021-04-12
13:21
Hejsan!
Din lösning ser kanon ut! 🙂
Det är precis som du skriver något man kommer få lösa manuellt och 1910 är väl ett passande konto att "mellanlanda" på tycker jag också.
Ha en fortsatt bra måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-12
12:04
1Gilla
Hej John!
Jag har kikat på det och vi har ett önskemål kring detta i tråden Periodisering av bankhändelse - eEkonomi som du gärna får följa. Jag har också för säkerhetsskull lyft önskemålet internt igen, den tråden jag länkade till kommer uppdateras om förändring sker framåt.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-12
11:48
1Gilla
Hejsan!
Eftersom du inte har ett företagskonto och inbetalningen tillhör företaget så kan du bokföra betalningen mot konto 2013 - Eget uttag. Om du för över pengarna från ditt privata konto till företagskontot senare så debiterar du konto 1930 och krediterar konto 2018 - Egen insättning. Om du vill behålla pengarna privat behövs denna andra bokning inte men du har ju ändå bokfört intäkten och momsen i företaget när du bokade kundens inbetalning på punkt 1.
I eEkonomi finns ingen färdig hantering för detta men jag kommer ge dig ett förslag på hur du kan gå till väga. Precis som du skriver så kan du bara välja kassakontot eller företagskontot att bokföra mot men du kan när betalningen bokförts göra en korrigering så det bokas om till konto 2013 istället. Jag rekommenderar att göra detta på kassakontot eftersom det förmodligen kommer att finnas ett företagskonto förr eller senare, då kan det vara skönt att det kontot är tomt från start.
1. Gå till Försäljning - Kundfakturor - klicka på kundfakturan - Åtgärder - Registrera inbetalning och bokför detta mot Kassakontot.
2. Gå till Kassa och bankhändelser - välj Kassakontot - Skapa en Ny kassahändelse - lägg in samma datum, samma belopp som själva inbetalningen låg på men med minus framför beloppet - Lägg till.
3. Matcha kassahändelsen - välj bokföringshändelsen Eget uttag och kostnadstypen Egen kontering. Här ser du att konto 1910 - kassakontot krediteras automatiskt och på raden under lägger du till konto 2013 med samma belopp men i debet. Detta medför en ombokning från konto 1910 till 2013 på samma belopp vilket visar att inbetalningen från kund gick till ditt privata konto och inte till kassan.
Slänger också in ett tips för inköp, kan du vara att du handlar in något till företaget innan företagskontot finns på plats också. Då kan du följa vårt skrivna hjälpavsnitt Registrera inköp som betalats med egna pengar. 🙂
Ha en fin fortsatt måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:24
Hejsan!
Jag förstår. För själva nettoavdraget kan du använda lönearten Avdrag efter skatt, då påverkas bara nettolönen och beloppet redovisas inte på arbetsgivardeklarationen. Sen ska ju detta då regleras mot kundreskontran precis som du skriver, men då funderade jag på om denna försäljning ligger som en obetald kundfaktura i programmet? Eller är kundfordran bokförd manuellt?
Du får gärna återkomma så ska jag komplettera min lösning hela vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:18
Hejsan!
När du har skannat in ett kvitto eller faktura via appen så hamnar underlaget under Inköp - Bildunderlag, här kan du också välja att bokföra varje underlag direkt. Om du redan bokfört händelsen och vill koppla kvittot till verifikationen så går det också bra, det gör du genom att redigera verifikationen under Bokföring - Verifikationer och klicka på Kopplade bilder. Ska du däremot bokföra köpet på ditt bankkonto så rekommenderar jag att gå via Kassa och bankhändelser, här kan du till exempel importera ditt kontoutdrag och matcha varje transaktion/bankhändelse med bokföringshändelser/konton. Jag rekommenderar vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser för bra beskrivning om hur du går till väga. Vi har också mycket bra utbildningar till Visma eEkonomi, är du ny i programmet är detta något jag verkligen rekommenderar eftersom dessa verkligen visar hur du på smartast och lättast sätt kan arbeta i Visma eEkonomi. Skulle det vara av intresse kan du kika på vår sida Kurser i Visma eEkonomi.
Oavsett om du bokför direkt via bildunderlaget under Inköp eller via Kassa och bankhändelser finns färdiga kostnadstyper i programmet. Det kan till exempel vara Drivmedel, Bankkostnader, Reklam och PR m.m, väljer du något utav dessa förslag så bokförs underlaget mot lämpliga konton för dessa kostnader automatiskt. Finns det inga kostnadstyper som passar ditt inköp kan du välja kostnadstypen Egen kontering och själv välja konton att bokföra inköpet på.
Om vi tar ditt exempel för utbildning så beror det lite på under vilka förutsättningar utbildningen genomfördes. Om det är din egen utbildning så kan du boka den mot konto 6500 under förutsättning att utbildningen är avdragsgill i näringsverksamheten. Om det är en anställd så ska det bokföras som en personalkostnad, t ex konto 7510.
För att svara på din fråga om stängselstolpe så hittade jag tråden Bokföra inköp av staketstolpar, markinventarie eller förbrukningsmaterial? i vårt forum, jag tror den kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Tänker att vi kan börja här, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:01
Hejsan!
Ja, stämmer inte verifikationerna du skapat kan du korrigera dessa så bokföringen för 2020 nollas. Jag tänker att du kan göra i en gemensam verifikation men kan vara bra att ha datumen i åtanke. Tänker om de olika händelserna du bokfört har olika datum så kan det vara bra att korrigera detta datumvis istället så att alla korrigeringar sker på samma datum som ordinarie verifikation skapats.
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-04-09
14:28
Hejsan!
Du har tänkt helt rätt kring fondemissionen och utbetalningen, fondemissionen bokförs genom att kreditera konto 2081 och debitera konto 2091, återbetalningen till aktieägarna bokförs genom att kreditera konto 2893 och debitera konto 2081. Men jag är faktiskt osäker på resterande del och jag har försökt hitta information på sidan Redovisa rätt bland annat men känner mig inte hundra på att den informationen träffar helt rätt för din situation.
"En nedsättning av aktiekapitalet genom indragning av aktier utan återbetalning debiteras konto 2081 Aktiekapital och krediteras konto 2091 Balanserad vinst eller förlust."
Jag tycker verkligen detta kan vara bra att kontrollera med din redovisningskonsult för att allt går korrekt till hela vägen, har någon annan i forumet bra info att dela med sig av är detta också välkommet. Har du inte en redovisningskonsult kan du gå via vår sida Hitta redovisningsbyrå.
Önskar dig en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-04-09
10:55
Hej igen!
Nu är jag med på banan igen, du ska få lösningen på detta nedan.
Eftersom det tycks avse en specifik vara tänker jag att man bör redovisa momsen på det belopp man erhållit (handpenningen) i den perioden man mottar handpenningen. Resterande del tar man sedan när man får slutlig betalning. Tänker att detta blir som en förskottsbetalning kund gör. Bör tilläggas att det finns vissa undantag för vissa tjänster inom vissa branscher tex. handpenning vid hotellbokning och utbildning osv. Men I detta fallet verkar det inte gälla det. Jag gör ett konteringsexempel för att underlätta. I mitt exempel har kund gjort ett köp på totalt 1000 kr, varav 200 kr betalas innan varorna levereras och det är 25% moms på köpet. Första betalningen bokförs enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass
160
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
40
Tänk på att man måste ha momskod på skuldkontot annars får man inte ihop momsrapporten. Är det 25% moms på försäljningen gäller momskod 05. Eftersom varorna ej levererats till kund än ska det bokföras som en skuld i balansräkningen.
När sista betalning görs och varorna levereras bokförs följande
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
600
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass
200
3041 - Försäljn tjänst 25% sv
680
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
120
Skulden bokas bort och bokförs på ett försäljningskonto istället och momsen på resterande betalning lyfts på konto 2611.
Hoppas detta kommer hjälpa dig framåt, hör av dig om något känns oklart! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-08
16:42
Hejsan! Ja, som sagt så stämmer din kontering av inköp och försäljning helt och hållet men sen finns vissa undantag, bland annat så är uträkningen av vinstmarginalen inte helt korrekt. Är intäkten på försäljningskontot 3220 större än kostnaden på konto 4220 är det en positiv vinstmarginal. Du ska då boka upp momsen på vinstmarginalen genom att debitera konto 3220 och kreditera konto 2616. Därefter är skillnaden mellan saldona på konto 3220 och 4220 lika med beskattningsunderlaget som redovisas i ruta 07 på momsdeklarationen. Vi kan börja med konto 4950 som inte ska ha någon momskod, där har du skrivit att det du lagt på momskod 07 vilket det inte ska ha eftersom detta konto endast visar förändringen av lager, det ska ej påverka din momsrapport. Det andra är att lagret inte ska påverka din uträkning av vinstmarginalen och momsen av denna, alltså ska de 5000 i lager inte vara med i uträkningen alls. Om du inte gjort det än så rekommenderar jag verkligen tråden Varulager vid användning av VMB som visar hur lagret ska hanteras mer exakt. 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-08
16:34
Hejsan! Jag tänker att vi kan börja med att kika på dina helgdagsinställningar i Visma Lön, dessa inställningar kommer även påverka arbetstiden och stämplingarna i Visma Lön Anställd. Fundera därför på om det är dessa inställningar är korrekta hos er, kika gärna i tåden Se till att helgdagsinställningarna stämmer!. Om det annars bara är en anställd som ska påverkas så kan du i Visma Lön anställd gå till Schemaläggning - Ändra schemalagd dag och ändra den dagens schema så det stämmer, då rättar sig stämplingen utefter denna ändring. Hoppas detta hjälper dig på vägen och om liknande situation skulle uppstå. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2021-04-08
16:32
Hejsan!
Eftersom du har kontantmetoden så bokförs inkomster och utgifter först när in- och utbetalning sker, alltså bokas inga kundfordringar eller leverantörsskulder upp på samma sätt som det gör vid faktureringsmetoden. Jag rekommenderar vår artikel Vad är kontantmetoden? om det är något som känns oklart gällande den biten. När det gäller vilket konto du ska bokföra betalningarna på så beror det helt enkelt på vilket konto din kund betalar till egentligen. Om vi tar 1910 - Kassakonto som exempel, detta är ett konto som debiteras om du till exempel fått en kontant inbetalning, sker däremot en inbetalningen till ditt företagskonto på banken så ska 1930 - Företagskonto debiteras. Frågan är alltså inte helt enkel att besvara rakt av tyvärr.
Verifikationsserier är något du bestämmer helt själv, för att kunna separera dina olika bokföringshändelser enkelt beroende på vad händelsen avser. Ser att du använder Visma eEkonomi och om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du se vad du har för inställningar gällande Verifikationsserie där. Enkelt beskrivet så bestämmer detta vilken bokstav som hamnar före verifikationsnumret en verifikation får när den skapas, så frågan är om du vill fördela de olika betalningarna beroende på hur kund betalar. Det påverkar alltså inga bokföringssaldon eller annat.
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2021-04-08
16:30
Hej Sara!
Jag håller på att kolla upp detta men mitt svar dröjer lite, vill dubbelkolla så jag tänker rätt kring hur du ska redovisa momsen. Jag tänker att detta kan vara en typ av förskottsbetalning vilket är något annorlunda när det gäller den biten och jag kommer återkomma så fort jag vet mer. Ville bara förtydliga att vi inte glömt dig. 🙂
Du får ha en fin fortsatt dag så länge!
/My
... Visa mer
2021-04-08
10:55
Hejsan!
@AnnicaL har gett dig en bra lösning kring att skapa en egen kontering av bankhändelsen, det går utmärkt såklart. 🙂
Däremot så är det bra att vara försiktig med att lägga in sitt egna BG på leverantören i detta fallet, eftersom du har en aktiv bankkoppling och leverantörsfakturor kan gå till betalning till banken direkt från programmet. När dessa leverantörsfakturor skickas till banken så kollar man på vilket bankgiro/plusgiro leverantören har i leverantörsregistret och som betalningen ska gå till och därför får du en varning när du försöker skapa en leverantör utan dessa uppgifter.
Om du vill gå runt detta och skapa en leverantör som inte har BG eller PG så går det bra, men fakturor som skapas för denna leverantör kommer inte komma med i betalfilen från programmet. Detta löser du genom att markera Autogiro på leverantören i leverantörsregistret. Sedan kan du skapa leverantörsfakturan utan problem och därefter matcha din betalning mot denna.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-07
16:37
Tack för informationen.
Jag har kikat på detta och försökt hitta så bra information som möjligt men jag tycker det kan vara bra att dubbelkolla detta med en redovisningskonsult för säkerhetsskull, detta då jag inte är helt hundra på alla källor jag hittat informationen från. Men med det sagt tycker jag ändå följande lösning låter rätt rimlig.
Så som jag förstått det så registreras detta egentligen som vilken försäljning som helst, alltså oavsett om det är till dig som privatperson eller en annan privatperson. Detta innebär alltså att du bokför detta precis som vanligt på ditt likviditetskonto(företagskonto tex), lämpligt försäljningskonto och ett eventuellt momskonto sålänge ditt företag är momsregistrerat. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi och har du maskinen upplagd som en anläggningstillgång i programmet kan du se hur du registrerar denna försäljning i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-07
16:12
Hejsan!
Jag tycker din kontering i stort ser helt korrekt ut, möjligtvis att konto 2391 byts ut mot konto 2350, Anledningen till att du får denna varning är för att du bokför på konto 1930 och använder Visma eEkonomi, i det programmet är vår rekommendation att du går via Kassa och bankhändelser när du ska bokföra något på bankkontot/företagskontot. Det är absolut inget måste men en programfunktion vi rekommenderar, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Kom i gång med Kassa- och bankhändelser. Med det sagt är det alltså inte ett måste utan är endast en varning programmet ger dig, vill du bokföra manuellt kan du fortsätta ändå och klicka dig förbi varningen som kommer upp sålänge du inte har en aktiv bankkoppling.
När det gäller frågan om anläggningsregistret så stämmer det helt och hållet. Vill du ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Anläggningstillgångar. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköpet via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto beroende på hur köpet ser ut.
Hoppas detta kommer kunna förtydliga hanteringen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-07
12:31
1Gilla
Hejsan!
Precis så tolkar jag det också, hittade även tråden Bokföra värdeförändring av fond som jag tycker bekräftar detta väl.
/My
... Visa mer
2021-04-07
11:54
Hejsan!
Ja det är korrekt. Du ska även använda konto 2614 på inköp av tjänster från andra länder utanför EU, detta kallas även fiktiv moms. Det är alltid en fiktiv moms på det totala fakturabeloppet (oavsett om det är moms eller ej på underlaget) som beräknas. Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 30-32, beroende på vilken momssats som gäller för den tjänst du köpt. Jag rekommenderar verkligen SKV sida Köpa tjänster från länder utanför EU som även förklarar momshanteringen närmre där.
Kommer också korrigera mitt svar ovan gällande vikten av VAT-nummer, eftersom detta är ett inköp utanför EU och inte inom EU. Men detta påverkar inte din kontering ovan alls, du kan alltså följa exemplet från tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU utan problem. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
16:37
Hej Mattias,
Är detta något du som privatperson ska köpa ut från företaget eller är det varuuttag du ska göra från ditt AB? DVS, betalar du för varan med dina privata pengar eller hur är det tänkt? 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
15:20
Hejsan! Det är inte helt lätt att på rak arm säga varför räkenskapsåret inte blir korrekt i deklarationen här via forumet. Om räkenskapsåret för årsredovisningen i Visma Skatt & Bokslut Pro och i bokföringsprogrammet som värden är hämtade från är korrekt bör ju också deklarationsblanketterna stämma kan jag tycka, så det känns märkligt. En tanke är att kontrollera räkenskapsåret på kunden i Visma Advisor så det också stämmer men annars är min rekommendation att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi kika på det tillsammans med dig i ditt program direkt. 🙂 Ha en fortsatt fin dag! /My
... Visa mer
2021-04-06
15:05
1Gilla
Hejsan Olle!
Eftersom detta är något du fakturerar kunden för, så det i slutändan är kunden som betalar lunchen så kan detta inte bokföras som representation tänker jag. Min första tanke var att detta ska bokföras som ett utlägg för kunds räkning, däremot så kan detta vara bra att kontrollera med SKV också, efter att jag läst deras sida om Utlägg och vidarefakturering och Mer information om utlägg och vidarefakturering blir jag något osäker gällande punkten kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören och om jag förstår det rätt gäller detta ett kvitto. Om kraven för utlägg inte uppfylls betraktas utlägget som en kostnad som vidarefakturering. Då får du dra av den ingående momsen och utgående moms redovisas på vidarefaktureringen men då ska både inköpet och försäljningen vara resultatpåverkande. I tråden Vidarefakturering representation & resor kan du läsa mer om hur detta hanteras rent bokföringsmässigt både gällande vidarefakturering och utlägg.
Hoppas och tror detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
13:24
Hejsan @Medlem
Din kontering ser absolut ut att stämma vad det gäller konton, men precis som du själv verkar misstänka blir inte momsen helt korrekt bokförd. Detta är för att konto 4950 inte ska ha någon momskod, detta konto visar förändringen av lager och påverkar inte din momsrapport, samt så ska lagret inte påverka din uträkning av vinstmarginalen och momsen av denna. När det gäller bokföring av lager vid VMB så har vi tråden Varulager vid användning av VMB som förklarar hur du går till väga också. Kontering för inköp och försäljning ser helt korrekta ut, du behöver alltså bara justera momskoden på konto 4950 och konteringen vid vinstmarginal utan lager.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-06
11:15
Hejsan Niklas,
Precis som du är inne på så ska investeringsstödet reducera anskaffningsvärdet på anläggningstillgången, anskaffningsvärdet ska alltså minskas med det belopp som motsvara stödet. Eftersom du har en anläggningstillgång i Visma eEkonomi som redan skrivits av så kan inte anskaffningsvärdet ändras nu i efterhand (det finns ju avskrivningar som baserats på detta) men du kan ändra restvärdet. Om du anger ett restvärde tar programmet hänsyn till det angivna beloppet när det beräknar hur stora avskrivningarna kommer att bli. Restvärdet är det värde anläggningstillgången har när alla avskrivningar är gjorda. Exempel: Om du har köpt in en maskin för 100 000 kronor och anger restvärde 10 000 kronor, kommer programmet att skriva av 90 000 kronor under den angivna nyttjandeperioden. Du ser att beloppet i Avskrivningsbart belopp kommer ändras när du ändrar restvärdet så ett tips är att hålla koll i den rutan för att enkelt se att du angett rätt restvärde. Du ändrar anläggningstillgången genom att gå till Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på tillgången det gäller - Redigera.
I tråden Bokföra investeringsstöd finns även information kring vad som gäller kring bokföringen också.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
10:45
Hej Nathalie!
Detta är inte helt lätt att svara på utan att se hur verifikationerna har sett ut på respektive år när momsrapporterna skapats men ska försöka hjälpa dig så gott som möjligt. Precis som du skriver så ska inte momsen redovisas igen om den redan redovisats i decembers momsredovisning om det inte skett en faktiskt ändring på verifikationen, tex ändring av momskod eller annan korrigering men det är som sagt inte helt lätt att säga vad som skett just hos dig.
Det som styr vad som kommer med på momsrapporten är momskoden på kontot i verifikationen, momskoden bestämmer också vilken ruta som kommer påverkas men som sagt så är det märkligt att beloppet från verifikationen kommer med om det redan redovisats en månad tidigare. Är det exakt samma verifikation som redovisas igen? Har det skett några ändringar på verifikationen mellan momsrapporten Q4 2020 och Q1 2021?
En snabb lösning skulle kunna vara att ta bort momskoden på kontot, så länge du vet att beloppet verkligen inte ska komma med på momsrapporten och att resterande bokföring är korrekt. Det går att genomföra sålänge bokföringsperioden inte är låst genom att gå till Bokföring - Verifikationer - klicka på verifikationen det gäller - Redigera, En annan tanke är att du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon, så vi kan kika på det tillsammans med dig i din miljö. Programsupporten kan inte hjälpa dig med din bokföring men kan möjligtvis snabbt se vad som gör att programmet hämtat beloppet till momsredovisningen igen.
Jag hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-01
12:00
Hejsan!
Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt din frågeställning hela vägen nu och det är svårt för mig att ge dig några siffror eftersom jag inte ser din bokföring framför mig tyvärr.
Men precis som du skriver så ska du titta på 2018 och 1019 års resultat och sammanställa det tillsammans i en och samma överföring. Du behöver alltså inte göra en verifikation/överföring för varje år eftersom det slutgiltiga bokföringsvärdet kommer bli detsamma. Du verkar ha koll på hur överföringen görs men om något skulle kännas oklart så har vi vårt inlägg Bokföra föregående års resultat.
Glad påsk!
/My
... Visa mer
2021-04-01
12:00
Hejsan Madde!
Vi har tråden Bokföra försäljning av avskrivna inventarier som visar hur du skulle kunna bokföra detta, eftersom försäljningen ska vara momsfri så hoppar du helt enkelt över att redovisa någon moms men kan utgå från resterande kontering i exemplet.
Detta behöver du inte heller alltid ange manuellt, jag ser att du använder eEkonomi och tänker att du kanske lagt upp denna bilen som en anläggningstillgång under Bokföring - Anläggningstillgångar?
Om så är fallet så finns det en färdig funktion för att registrera försäljningen av denna, du kan då följa vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång så får du hjälp hela vägen.
Känns något oklart får du gärna återkomma, önskar dig en fin påsk!
/My
... Visa mer
2021-04-01
09:50
2 Gillar
Hej Joanna!
Spännande med första året tillsamman med din enskilda firma! 🙂
Ja, du kan göra detta nu sålänge bokföringsperioden för januari månad inte är låst. Du ska fortfarande göra det per den första på ditt andra år, så du inte bokför det nu i mars. Precis som du skriver så är det inte ett måste, men detta gör det enklare att följa upp år efter år.
Hoppas detta hjälper dig, jag önskar dig en glad påsk!
/My
... Visa mer
2021-03-31
16:02
Hejsan!
Detta händer när konto 2440 som avser leverantörsskulder har ett positivt belopp i utgående saldo, det kan tillexempel vara en kreditfaktura eller att man bokfört kontot i debet manuellt.
Nu är det svårt att säga exakt vad denna summa kommer ifrån hos dig och vad du ska göra för att rätta detta eftersom jag inte har tillgång till din bokföring men om du i eEkonomi går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2440 så ser du alla transaktioner och kan kanske på så vis se vad som skett samt vad som gör att beloppet är positivt. Eftersom beloppet är positivt så är det ingen "leverantörsskuld" men då det bokförda beloppet finns på konto 2440 - Leverantörsskulder så hamnar beloppet i den rutan på deklarationen.
Hoppas detta kan hjälpa en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-31
14:01
Hejsan!
Du kan bokföra detta tillsammans eftersom avbetalningen och abonnemanget ingår i samma betalning, däremot så bokförs det på separata konton om det är det du undrar över? 🙂
I tråden jag länkat till så visar Mikael ett exempel på hur du kan lägga upp hela skulden för mobilen under tiden du betalar av den och då debiteras konto 5410 - Förbrukningsinventarier och krediterar 2440 - Leverantörsskulder. Avbetalningen bokför du sedan mot denna leverantörsskuld tillsammans med abonnemang- och samtalskostnaden som debiterar konto 6212 - Mobiltelefon.
/My
... Visa mer
2021-03-31
13:55
Hejsan!
Om jag förstår dig rätt så använder ni Visma Påminnelse direkt och då är det när du loggar in i Visma Påminnelse Direkt som du kan följa ditt ärendestatus från det att den förfallna fakturan hämtats till det att ärendet avslutats. I vårt skriva hjälpdokument Visma Påminnelse Direkt finns mer information men även länkar till vanliga frågor och svar, skulle du ha andra frågor eller funderingar så finns det svar på det mesta kring tjänsten där.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-31
11:07
Hejsan @Fd medlem
Det är alltså så att du verkar missat att bokföra föregående års resultat under åren 2018 och 2019. Användaren ovan har hamnat i samma situation och jag tänker att det besvarar din fråga på hur du ska gå till väga.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-30
10:47
1Gilla
Hejsan @Chris_13
Om jag förstår det rätt så visar du hur det såg ut i 2019 års deklaration för dig. Jag har återskapat detta hos mig och det ser helt korrekt ut, jag visar en bild nedan där jag haft en kundfordring på 10 000 inkl moms och det ser ut som följer i ruta B7 och R1 på NE-blanketten:
Hoppas detta förtydligar! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-29
17:09
Hejsan!
Jag ser att du ställt en liknande fråga tidigare och att du fått svar på detta genom tråden Bokför inköp av mobiltelefon på avbetalning med abonnemang, där finns ett bra svar som jag tror och hoppas kan hjälpa dig. Skulle något kännas oklart får du gärna återkomma med lite mer information så tar jag en titt på det.
Ha det gott! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-29
17:08
Hejsan! Jag tror och hoppas att vårt skrivna hjälpavsnitt om Deklarationen till eEkonomi kan hjälpa dig på vägen för att svara på dina frågor, där finns beskrivet om vad varje del av programmet innebär och hur dessa uppgifter fylls i. Du beskriver att du fått en PDF om vilka rutor som ska fyllas i på Skatteverket, kan det vara deras länk Hur du fyller i NE-bilagan så länkar jag den här. Om vi tar privata inkomster som du funderade på så gäller följande rent programässigt: I Deklaration under Deklaration - Privata inkomster behöver du som är enskild företagare uppge vissa inkomster och avdrag som inte har att göra med företagets uppgifter. Dessa måste du komplettera med för att programmet ska kunna resultatplanera och räkna fram det slutliga skattemässiga resultatet för din del. De uppgifter du fyller i under Privata inkomster används sedan i programdelen Deklaration - Resultatplanering. Texten är hämtad från vårt skrivna hjälpavsnitt så jag tänker att vi börjar här, sen är du varmt välkommen att återkomma om något skulle kännas oklart. 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-29
16:53
1Gilla
Hejsan!
Oftast är det bilagorna som ger en differens och i ditt fall bilagan Sammanställning årets skatteskuld/fordran. Jag ser också att du har haft ett ärende hos oss under dagen och att du nu fått hjälp via mejl av vår support på hur detta kan lösas, du är varmt välkommen att höra av dig där igen om det skulle kännas oklart.
Ha det gott! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-29
16:34
Hej,
Som sagt så var den lösning du fick av mig en lösning på hur du hade kunnat bokföra försäljningen 2014, men eftersom detta är så långt i efterhand är detta något jag fortfarande tycker du ska dubbelkolla med en redovisningskonsult. För att säkerställa att allt verkligen blir korrekt och riktigt gjort.
Däremot så tycker jag det oavsett låter märkligt att programmet skulle stoppa dig helt från att bokföra på konto 3973, speciellt av anledning om att det inte finns någon summa i debet. Försäljningsintäkten bokförs i kredit på detta konto eftersom det faktiskt är en vinst, det är inte för att kreditera eller bokföra "bort" en summa, hade det varit en förlust så bokförs det på konto 7973 i debet. Jag testade min lösning och mina verifikationer hos mig och det är inga konstigheter att bokföra dessa manuellt vad jag kan se men du får gärna återkomma med en bild på hur verifikationen du skapat ser ut samt felmeddelandet programmet visar när denna ska bokföras, så ska jag ta en titt på det igen. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-29
15:34
Hejsan!
Har ni ett exempel på hur deras avräkningar ser ut numera? Skicka gärna en bild på detta så kan vi kika på det och försöka hjälpa er lura ut vad som gäller. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-29
11:56
Hejsan!
Sjukfrånvaro är semestergrundande i 180 dagar under insjuknandeåret och ytterligare 180 dagar ett år till och de semestergrundande sjukfrånvarodagarna beräknas per semesterår och kan därför vara antingen per kalenderår eller generellt år, till exempel från 1 april. Använder du Visma Lön så kan du behöva lägga in lönearter manuellt vid ett nytt semesterår så programmet inte har fullt stöd för detta, i vårt skrivna hjälpavsnitt Registera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk kan du läsa mer om hur detta kan hanteras tillsammans med olika exempel.
Ha det fint!
/My
... Visa mer
2021-03-24
16:14
Precis, det gäller också att man har en inställning för detta på den anställde i anställningsregistret, på flik 4. Har du inte det så kommer ackumulatorn inte påverka något oavsett om den är markerad eller ej på lönearten.
/My
... Visa mer
2021-03-24
16:06
1Gilla
Det är en automatisk kontroll som görs av programmet, i detta fallet är det kontrollen Visar verifikationer där konto 3041-3690 är registrerat i kredit och inte i kombination med konto 1510, 1930 registrerat i debet men eftersom du gör ett bokslut är förmodligen allt i sin ordning.
Om du vill kan du gå till Kontrollinställningar, leta upp kontrollen i listan klicka på den blå ikonen och välja att kontrollen ska inaktiveras. Alt. kan du välja att kopiera standardkontrollen (med hänglås) och inaktivera den. Därefter kan du gå till kopian och ändra kontointervallet och inkludera konto 1790 i debet. Ett tredje alternativ är att avmarkera så att kontrollen inte körs på Årsavslut, då kommer kontrollen bara köras på perioder inte årsavslut, tänker om ni främst bokar upp på konto 1790 vid bokslutet.
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2021-03-24
15:19
Ackumulatorn Underlag för tabellskattegr.avdrag för Utgifter i arbetet (UlagAvdragUtgArbTabell) ökar eller minskar med löneartens belopp, värdet i ackumulatorn används för beräkning av skatt för anställda som har skattejämkning för utgifter i arbete.
/My
... Visa mer
2021-03-24
11:12
1Gilla
Hejsan Davor P!
Det finns ingen färdig löneart för detta, inte med exakt de parametrar men jag tänker att du skulle kunna kopiera en löneart och använda denna som ersättning. Mitt förslag är att du kopierar löneart 1174 - Övrig ersättning, brutto och att du på kopian sätter rätt kriterier för denna.
Om du går till Lönearbete - Lönarter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den - Kopiera så kan du göra dina ändringar, du kan ju börja med en lämplig benämning. På flik 2 Övriga uppgifter väljer du hur denna lönearten ska påverka ackumulatorer, arbetsgivaravgifter, Collectum m.m, till exempel så skulle ju inte denna summa vara semestergrundande så då ska det fältet Semestergrundande lön avmarkeras. När denna är sparad så kommer du kunna välja denna löneart på den anställdes lönebesked.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-23
12:59
Hej igen!
Nu kommer jag med en återkoppling på din andra fråga gällande de digitala kopiorna. Idag är det en begräsning på 12 i tjänsten främst för att översiktsvyn för bilagorna inte blir optimal vid fler bilagor men det är inget som är skrivet i sten. Vi vill gärna ha lite av din input i frågan också.
Hur arbetar du med bilagorna idag?
OM det ska finnas en annan begränsning, vad är då ett rimligt antal tycker du?
Du får gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-23
11:24
3 Gillar
Hejsan!
Ja precis, du har gjort rätt hela vägen men eftersom det är en inställning för swishbetalning så blir fakturan betald direkt. Därför så krävs det att saldot på konto 1580 som är kopplat till fakturan också bokas bort då detta inte görs automatiskt med en kreditering i detta fallet, det finna alltså en "förväntad" inbetalning kvar att boka bort. Mitt förslag är att ta detta mot ditt kassakonto istället för att blanda in bankkontot, även om dessa bokningar inte kommer påverka det faktiska utgående saldot på kontona kan det vara ett bra tips.
Du går till Kassa och bankhändelser - Väljer kassakontot - Skapa ny kassahändelse och du kan börja med att lägga in en inbetalning på 1454 kr, datum spelar mindre roll då denna ändå ska bokas bort. Klicka på Matcha - välj alternativet Inbetalning från kort eller Swish - välj fakturan i listan och Bokför. Gör sedan exakt samma procedur igen fast en utbetalning på 1454 kr, ta samma datum som inbetalningen och genom för matchningen på samma sätt som ovan. Därefter är krediteringen och bortbokningen av alla saldon gjorda.
Känns något minsta oklart får du hojta! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-23
10:32
Hej!
Först och främst så vill jag tacka för en väldigt bra beskrivning av ditt problem, jag kan förstå att det tar extra tid när dessa typer av inköp ska matchas. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer se över det, jag kommer sedan att återkoppla till dig här så fort jag har mer information till dig.
Du får ha en fin tisdag sålänge!
/My
... Visa mer
2021-03-22
12:10
Hejsan!
Som sagt så är detta inte ett helt lätt ämne så jag tycker vissa av dina frågor kan vara bra att ta med din redovisningskonsult också, så allt verkligen blir rätt och riktigt. Nedan listar jag det jag kan hjälpa dig med så gott som möjligt. Jag har hittat min information från Redovisa rätt. 🙂
1. Här hittade jag följande information från Redovisa rätt:
Om kapitalförsäkringen klassificeras som en anläggningstillgång ska, som huvudregel, nedskrivning göras om värdet på kapitalförsäkringen har gått ned och värdenedgången bedöms vara bestående. (Observera att K2 p. 11.17 innehåller en möjlighet att underlåta nedskrivning om beloppet är litet.)
Även om värdenedgången inte antas vara bestående får den skrivas ned enligt ÅRL.
2. Detta tycker jag är lämpligt att lyfta som en fråga till din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult idag kan du via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå söka efter en själv, detta är konsulter/byråer som även använder Visma som programleverantör.
3. Så tolkar även jag det.
4. Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av resultatenheter, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare. Jag tänker alltså att du har en enhet för Avanza och en för Nordnet och på så sett kan du i olika rapporter du tar ut se vilket saldo som tillhör vilken enhet, men ändå bokföra allt på samma konto så du har beloppen korrekt bokförda. Vad tror du om det?
Skulle någon annan användare också ha erfarenhet av detta är det självklart välkommet att flika in.
Ha en fortsatt fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-22
09:29
Hej Sara!
På Skatteverkets sida NE-bilaga vid avslutad näringsverksamhet kan du se exakt information om hur NE-bilagan ska fyllas i när du avslutat din näringsverksamhet. Där finns också information om att markeringen Verksamheten har upphört under 2020 markeras först i din inkomstdeklaration 1 under Allmänna uppgifter. I vår deklarationsmodul som jag ser att du använder är det NE-blanketten som kommer i SRU-filen här, så du kommer inte komma åt den checken från programmet. Skriver du ut filen som en PDF från deklarationsmodulen så består sidan 3 i PDF-filen av uppgifter som du använder som underlag för sidan 2 i din förtryckta Inkomstdeklaration 1. Då du inte kan skriva ut och skicka in den till Skatteverket, kan du föra över uppgifterna manuellt alternativt kan du ange uppgifterna i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-19
17:04
Hejsan!
Jag kikade på detta tillsammans med en kollega också och hittade väldigt bra information Redovisa rätt bland annat. Dem skriver följande gällande Kapitalförsäkringar:
Bokföring sker endast när nytt kapital tillförs kapitalförsäkringen och när uttag från kapitalförsäkringen görs. Utdelningar, avgifter och andra värdeförändringar på placeringar inom kapitalförsäkringen enligt kontobeskedet påverkar således inte redovisningen hos försäkringstagaren.
Bokföringen hanteras lite olika beroende på vilken som är förmånstagare, så det är ett klurigt område. Om det är de anställda i ett företag som är förmånstagare debiteras konto 7380 när arbetsgivaren betalar in premier. Om det däremot är företaget som är förmånstagare så debiteras premien konto 1385. Omfattar kapitalförsäkringen ett pensionsåtaganden kan anskaffningen bokas mot 1385 i debet och sedan görs en avsättning genom att kreditera 2230 och debitera 7420.
Om jag förstått det hela rätt så har inget uttag skett utan bara en insättning. Om jag då antar att det är företaget som är förmånstagare och att det ska klassas som en anläggningstillgång så kan du bokföra själva insättningen såhär:
1.
1930 Kredit, 12500
1936 Debet, 12500
2.
1936 Kredit 10 000
1385 Debet 10 000
Om jag förstår korrekt ska det andra inte bokföras, förrän vid uttag. Om värdeminskning är bestående kan det dock bli tal om nedskrivning och då kan det bokas mot 1389 kredit med motkonto 8272 Debet. Eftersom detta inte är ett helt lätt ämne och detta fått blir en viss tolkning från Redovisa rätt kan det vara bra att även kontrollera detta med din redovisningskonsult. 🙂
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
16:47
Hejsan! I dagsläget kan du exportera dina bokslutsverifikationer i Visma Skatt & Bokslut Pro, det gör du enligt instruktionen i vårt skrivna hjälpavsnitt Kan jag exportera bokslutsverifikationer som jag skapat i Visma Skatt & Bokslut Pro?, detta kan du göra innan du gjort överföringen och skickar denna filen tillsammans med en SIE-fil du exporterat från Visma eEkonomi under Inställningar - Import och export. Jag förstår att det hade varit smidigt att kunna göra allt detta i samma programdel precis som du kan i Visma Bokslut och det är absolut en funktion som vi just nu ser över till framtida versioner. Vad det gäller de digitala kopiorna får jag be att återkomma, ska kontrollera om det finns en anledning till spärren så hör jag av mig till dig här så fort jag har mer information. Trevlig helg! /My
... Visa mer
2021-03-19
15:45
Hejsan!
Jag är inte helt säker på om jag förstår din fundering men vi ska säkert kunna hjälpas åt här. Min första tanke är att du från den 1/3 ska betala ut ett föräldrapenningtillägg, gäller det på den föräldraledigheten som dras från den 1/3? Har ni avvikelser föregående månad? För om jag förstår det hela korrekt så är det ledigheten och föräldraledigheten från februari som dras på löneutbetalningen nu den 25/3? Kontrollera gärna med avtalet om föräldrapenningtillägget ska gälla även denna föräldraledighet mellan den 19/2- 28/2. Har ni avvikelser föregående månad och tillägget ska betalas först från den 1/3 så ska inget registreras nu tänker jag, utan på löneutbetalningen i april istället. Då rekommenderar jag löneart 1181 - Föräldrapenningtillägg.
Känns något oklart eller om jag missförstått något får du gärna återkomma. 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
14:08
Hejsan!
Om jag förstår det rätt så ska detta egentligen bara registreras och visas som en avsättning på lönebeskedet men ingen summa som ska påverka lönen, istället så betalas detta in till FORA. Vi har inte en riktigt färdig lösning för detta men jag kanske har ett alternativ till dig som jag hoppas kan fungera. I Visma Lön finns lönearterna 1240 och 1241 som jag tänker att du skulle kunna kopiera och använda. Till exempel så kopierar du lönearterna och anger kopian av 1240 på lönebeskedet, då hämtas kopian av 1241 automatiskt och tanken är ju då att dessa tar ut varandra så inget betalas ut men ändå visar ersättningen på lönebeskedet. Viktigt är att du på kopian tar bort beräkningsformeln, antingen om ni har en färdig egen beräkningsformel ni vill använda eller om du lämnar det rutan tom. Är rutan tom så anger du istället beloppet manuellt på lönebeskedet. Tänk också på bokföringskontona, kommer denna inbetalning bokföras separat? Isåfall väljer du samma bokföringskonton på båda lönearterna så inget bokförs eftersom summorna kommer ta ut varandra +/-0. Kopiera gör du genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök upp kontot och dubbelklicka på det - välj Kopiera i menyn. Du får även ändra benämningen till något ni tycker är passande för er.
Eftersom detta ska påverka varje lönekörning är mitt tips att lägga dessa lönearter som en standardöneart i anställningsregistret på de anställda som ska påverkas. Under Personal - Anställda - gå till det anställde - Flik 3 Lön kan du lägga dessa lönearter, då hämtas dessa automatiskt till varje lönebesked du skapar för personen i fråga. Eftersom lönearterna kommer registreras och ta ut varandra kan det kanske vara passande med en liten textrad under lönearterna, som beskriver vad detta innebär om någon anställd skulle undra? 🙂 Även det går bra att lägga som standard om du vill.
Känns något oklart, återkom gärna! 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
12:06
Hej Anders,
Jag förstår din tanke men tyvärr kommer det inte fungera, kontoplanen som skulle sparas är den kontoplan som året därpå har vilket i ditt fall är felaktig. Hur långt efter konverteringen är detta? Det finns nämligen möjlighet att starta om eEkonomi och göra importen på nytt, Man kan också exportera en SIE-fil från eEkonomi innan omstarten som innehåller de verifikationer du gjort efter importen så dessa slipper skapas om, däremot så är det bara verifikationerna som hänger med där och inte eventuella PDF:er av kundfakturor eller leverantörsfakturor. Vi hjälper dig gärna med en bedömning och visar mer exakt hur omstarten påverkar. 🙂
Jag skulle rekommendera dig att slå en signal till vår support, på så sätt kan vi kika på detta ordentligt tillsammans i ditt program och hitta en lösning utefter hur det ser ut.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2021-03-18
16:34
Hejsan! Kontrollera gärna versionen av Visma Skatt som du har nedladdad, skulle problemet kvarstå efter en eventuell uppdatering så ska vi självklart kika på det. Det gör vi lättast via en direktkontakt med oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi kika på det tillsammans i ditt program och förhoppningsvis se vad som går snett. Ha en fortsatt fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2021-03-18
16:09
Hejsan!
På Bas.se finns den BAS-kontoplan som eEkonomi normalt går efter och som är standard i programmet, det går att ladda ner kontoplanen gratis i både PDF och XLS-format på deras hemsida. Tänker att det kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen när du ska återställa benämningarna på kontona. 🙂
Känns något oklart så får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-03-18
13:24
Hej @Fd medlem,
På B8 ska du ange det belopp som du bokfört på konto 1790, alltså själva intäkten/försäljningen. Precis som du skriver så tas momsen upp när faktureringen/inbetalningen sker.
Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2021-03-18
09:56
Hejsan @Fd medlem
I instruktionen ovan finns till stor del beskrivet hur du kan gå till väga, men eftersom du har en kontantinsats dessutom så ska jag självklart förtydliga.
Du skulle kunna bokföra köpet av bilen enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
Kontantinsats
1240 - Bilar och andra transportmedel
Inköpspris exkl moms
2641 - Debiterad ingående moms
moms på inköpet
2350 - Andra långfristiga skulder till kreditinstitut
Lånebelopp
Avbetalningarna med ränta kan du bokföra enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
Totalbeloppet
2350 - Andra långfristiga skulder till kreditinstitut
Amorterat belopp
8410 - Räntekostnader för långfristiga skulder
Räntan
Hoppas hjälper dig vidare på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-17
14:16
1Gilla
Hejsan!
Själva rättelsen fick jag information om från Skatteverket att Bokföringslagen inte innehåller några regler om hur fel som avser ett tidigare eller flera tidigare räkenskapsår ska rättas. Bokföringsnämnden har uttalat att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår ska rättas i den årsredovisning eller det årsbokslut som upprättas närmast efter det att felet upptäcktes. Du ska med andra ord inte gå tillbaka och rätta detta bakåt i tiden. Däremot så funderar jag på bokföringen du ska göra nu i efterhand. Du har gått med vinst som ej bokförts, själva intäkten och momsen är redovisad och jag tänker att du inte gjorde några avskrivningar på bilen eftersom du ägde den en så kort period. Nedan kommer jag visa hur försäljningen av bilden skulle redovisats 2014 när den såldes, men eftersom detta är så långt i efterhand tycker jag det kan vara bra att kontrollera detta med din redovisningskonsult också. Skulle du inte ha någon så kan du på vår sida Hitta redovisningsbyrå själv söka efter redovisningskonsulter som dessutom använder Visma.
Först och främst så har du registrerat försäljningen och intäkten, anar att det gått via en kundfaktura. Jag såg att du bokfört på ett konto 3041 som avser tjänster, detta skulle registrerats som en försäljning av vara. Nu är det ingen större fara eftersom både tjänster och varor (25%) rapporteras med samma summa och i samma fält på momsrapporten men för din statistiks skull kan det vara bra att veta.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
X
3041 - Försäljning tjänst 25%sv
X
2611 - Utg. moms på försäljn
X
Nästa bokning som skulle registrerats är för att visa försäljningen på inventariet/bilen, det kan se ut såhär om inga avskrivningar finns. Det är alltså denna som fattas.
Konto
Debet
Kredit
1241 - Personbilar
X
3973 - Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier
X
30XX
X
Kontot 30xx ovan ska vara ett försäljningskonto utan momskod så inte beloppet registreras dubbelt i en momsrapport. Har du bilen inlagd som en anläggningstillgång eller andra inventarier som någon gång ska säljas så kan du följa vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång. Då får du instruktioner på hur du registrerar försäljningen steg för steg utan att göra några manuella verifikationer. Jag hoppas detta iallafall kan hjälpa dig en bit på vägen. Du får ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-17
10:09
Hejsan @VB aktiebolag
Du har förstått det rätt, du gör inte en manuell verifikation av dina avskrivningar utan följer instruktionerna i Lägg till en ny anläggningstillgång och Åtgärder för anläggningstillgångar, på så sätt hjälper programmet dig att bokföra dessa.
När det gäller din andra fråga om överföringen till din vän så är jag faktiskt osäker på hur det ska läggas upp. Självklart så ska ju alla dina händelser bokföras men detta är en ny fråga för mig och jag vågar inte riktigt svara på det. Jag skulle rekommendera en kontakt med din redovisningskonsult för att dubbelkolla detta. Har du ingen redovisningskonsult kan du via vår sida Hitta redovisningsbyrå söka själv, dessutom är detta konsulter med erfarenhet av Visma som program.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer