2019-11-04
15:43
Hej HelenaHO! Precis som ni skrivit ovan så har korrigeringsverifikationerna gjorts i en annan period än den ursprungliga verifikationen vilket gör att felaktig period har påverkats. För att rätta upp detta så kan du skapa korrigeringsverifikationer som vänder dina korrigeringsverifikationer i perioden 190501-200430 så dessa nollas ut igen. Viktigt här är då att du gör verifikationen i samma period som den du ska korrigera, du kan utgå från samma datum. Ex: Ser verifikationen du ska vända ut som nedan: 1910 Debet 6570 Kredit Så ska korrigeringen se ut som följande: 1910 Kredit 6570 Debet. Nu kan du rätta din ursprungsverifikation och du ska tänka precis på samma sätt här som ovan. Alltså att du har tvärtom i debet/kredit och ser till att den ingår i samma period. Hör av dig om något är oklart. Ha en bra fortsatt dag! /My
... Visa mer
2019-10-01
14:39
1Gilla
Hej Hocke, Om jag förstår dig rätt så har du nu två stycken transaktioner som ska matchas mot samma momsdeklaration i eEkonomi, detta har vi en enkel lösning för om transaktionerna är gjorda på samma datum. Välj Kassa- och bankhändelser och det konto som du gjort utbetalningen från - Skapa ny händelse för båda dessa transaktioner och välj de händelser som ska matchas genom att markera rutan vid datumet på de aktuella raderna - klicka på Matcha alla markerade på en av raderna - I fältet Bokföringshändelse välj den typ av bokföringshändelse som betalningen avser vilket i ditt fall blir momsredovisningen. Har du olika datum på transaktionerna så kan du som Mikael nämner ovan göra en manuell bokning. Även detta kan du göra via kassa och bankhändelser - när du matchar transaktionerna en och en väljer du istället Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp sedan väljer du upp kontona manuellt och Bokför. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2019-07-05
14:03
Hejsan,
Du kan gå till Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Här lägger du upp artikeln med all info som krävs. Vid
Artikelkontering väljer du hur denna artikeln ska konteras vid bokföring av fakturan, hittar du ingen som passar så kan du välja Ny artikelkontering och själv lägga upp aktuella konton som ska användas.
Du kan läsa mer om det i dokumentet Lägg till ny artikelkontering och klickar du på fältförklaringar så ser du vad varje fält innebär. När du sparat artikeln så kommer du kunna välja denna på kunden och fakturera.
Hoppas detta hjälper dig på vägen, återkom om funderingar uppstår.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2019-07-04
12:49
Hej Folo, Jag har kikat på din bild ovan och tycker bokföringen ser korrekt ut så vi hade nog behövt mer information kring vad du menar blir felaktigt? 1. Du skapade leverantörsfakturan vilket skapade en skuld på 2440 - Leverantörsskulder. 2. Du bokförde betalning på denna leverantörsfaktura så beloppet omfördes från 2440 till 1910 - Kassakonto. 3. Du gjorde en korrigeringsverifikation på samma datum som vände betalningen för leverantörsfakturan så saldot lämnade 1910 och återkom till 2440 igen. 4. Du bokförde betalningen på nytt men på rätt konto så beloppet omfördes från 2440 till 1930 - Företagskonto men i Januari 2019 som jag tolkar faktiskt är korrekt datum då ingen betalning skedde 2018. Återkom gärna så kikar vi på det närmre. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-07-04
12:19
Hej Sigge, Ursäkta för sent svar. Precis som min kollega skrev ovan så hade vi behövt mer information för att kunna felsöka i det i en större utsträckning. Har det löst sig för dig eller skulle du kunna återkomma med lite mer info om hur det ser ut gällande alla frågor min kollega Sofia skrev i första kommentaren? Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-07-03
13:36
Hej, Det låter märkligt att det skiljer sig från eEkonomi även när du har hämtat nya bokföringsuppgifter tycker jag. Om du skulle hämta bokföringsuppgifter igen så kommer däremot programmet bokföra om den tidigare skapade verifikationen och den kommer att vändas och bokas om i Visma eEkonomi automatiskt så det ej blir dubbelt. Skulle inte detta hjälpa ändå så är det lättare om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt, då kan vi kika på det närmre. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-06-28
13:59
Hej Zlatan, Ursäkta för sent svar. Jag tolkar det precis som du att detta ska bokföras och rättas i din bokföring från konto till konto men mer är svårt att säga när vi inte har mer info om vad det står för. Jag tänker också att detta ska göras och då redovisas i kommande deklaration. I ditt fall skulle jag hänvisa dig till en redovisningskonsult eller byrå för vidare hjälp där dem kan få en större inblick i vilka konton m.m som ska beröras. Hoppas du får en fin helg! /My
... Visa mer
2019-06-28
13:55
Hej RN, Vill du flytta över hela differensen på 24 062 kr från 1511 till 1510 så kan du gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. 1511 - 24 062 i Kredit. 1510 - 24 062 i Debet. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2019-05-09
09:27
Hej SasonOhanian, Du ska inte själv bokföra årets resultat om du har tillägget för Deklaration/ Årsredovisning, detta för att programmet då gör verifikationen åt dig. Vad det gäller förgående års resultat så ska detta göras efter du är klar med din deklaration och årets resultat är bokfört, om vi tar till exempel deklarationen 2018 så ska det vara klart innan du bokför förgående års resultat första dagen i år. Hoppas du fick svar på din fråga 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2019-05-09
08:50
Hej Pillis, Om en betalning senare sker för den konstaterade kundförlusten så ska detta korrigeras och dvs på nytt redovisa utgående moms på belopp som betalats. Detta gör du genom en manuell verifikation, Bokföring - Verifikationer - Ny Verifikation. Om vi utgår från att din verifikation ser ut som min kollega Susan beskrev ovan för Konstaterad Kundförlust så gör du denna verifikation på konto: 1930 Debet - Du byter ut konto 1510 mot 1930 för att matcha betalningen direkt 2611 Kredit 6351 Kredit - Kontrollera att denna rad har en momskod så det inte blir fel vid momsdeklarationen. Du kommer redovisa utgående moms på konto 2611 och då vill programmet att du även redovisas något i omsättning. Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-14
14:10
Hej, Enligt redovisa rätt K2 - regler så får jag denna information: Avskrivningar ska påbörjas det år som tillgången tas i bruk, dvs. företaget behöver inte börja avskrivning den dag eller månad som tillgången tas i bruk. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-12-07
14:22
Hej, I programmet så gör du det genom att lägga upp inventariet under Bokföring - Inventarier - Ny invenatrie. Där lägger du in uppgifterna om inventarien och på raden för Första avskrivning kan du lägga in Första månaden i anskaffningsåret. När du sedan sparar denna inventarie så kan du klicka på den - välja Åtgärder - Gör avskrivning - Bokför, då ska den bokföras på Januari månad 2018. Ha en fin helg! /My
... Visa mer
2018-12-07
09:58
Hej, Vi kommer ta kontakt med dig via e-post och kika vidare på ditt ärende. Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2018-12-07
08:55
1Gilla
Hej mira,
Är din bokföring låst så kan du du kan låsa upp den efter att du låst den, detta är dock inget vi rekommenderar då det är ett brott mot Bokföringsnämndens rekommendationer, men har du låst den av misstag går det att låsa upp den igen. Du gör detta under Inställningar - Företagsinställningar -
Bokföringsuppgifter och ändra rubriken vid Bokföring låst t.o.m.
Du kan läsa mer om att låsa upp bokföringen i vår skrivna hjälp om företagsinställningar om du klickar på fältförklaringar - bokföringsuppgifter.
Har du gjort verifikationen du beskriver ovan via Kassa och Bankhändelser så kan du rätta det på samma ställe. Välj ditt företagskonto, stå på fliken Periodens bankhändelser och ta perioden för när bankhändelsen skapades - klicka på bankhändelsen - Ångra Matchning. Nu skapas det en korrigeringsverifikation som vänder bokföringen. Du kan nu klicka på matcha för bankhändelsen under
Kassa och Bankhändelser igen och göra om konteringen.
Har du däremot gjort den via Bokföring - Verifikationer så är det där du rättar det genom en korrigeringsverifikation. Du kan läsa mer om hur du gör det i vår skrivna hjälp
Skapa en korrigeringsverifikation.
Hoppas detta hjälper dig på vägen,
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-12-06
14:14
Hej Marianne, Du kan ändra detta när du står på schemat i lön anställd. Gå till Schemaläggning - Arbetsscheman - klicka på arbetsschemat och välj Koppla anställd till schema. Där kommer du kunna välja de anställda du vart fel startdatum eller startvecka på och sedan gå vidare för att kunna ändra det igen. Du behöver alltså inte ändra eller göra ett nytt schema för detta 🙂 Hör av dig om något känns oklart. /My
... Visa mer
2018-12-06
08:36
1Gilla
Hej Sandra, Enligt redovisa rätt så tar jag dela av informationen nedan: "På broavgiften mellan Sverige och Danmark utgår det moms. Det finns en sak som skiljer momsen på broavgiften från annan moms i ett företag. Ett svenskt företag som har full avdragsrätt för moms får dra av all moms som står på kvittot i den svenska skattedeklarationen trots att hälften av momsen är dansk moms och tillfaller Danmark. Tänk på att avdrag för momsen på broavgiften medges enligt allmänna momsregler. Det innebär att den ingående momsen får dras av i samma omfattning som gäller för övriga inköp i verksamheten. Ett företag som är fullt ut momspliktigt får därmed dra av all moms på broavgiften. Om företaget har begränsad avdragsrätt pga. att man bedriver s.k. blandad verksamhet (momspliktig och momsfri verksamhet) så ska även den ingående momsen på broavgiften begränsas." Hoppas det hjälper dig på vägen Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-04
15:12
Hej Josefin, Precis som du skriver ovan så kan du inte välja fakturan när du skapar en manuell verifikation, detta beror på att den är utställd i euro och då funkar i denna funktion. Mitt förslag är att du går till kassa och bankhändelser - Välj Kassakontot som konto och skapa en Ny Kassahändelse och bockar i Utlandsbetalning. Sedan skapar du händelsen på beloppet som är kvar att betala av fakturan med datumet du fick in betalningen och matchar med fakturan, då bokförs fakturan mot 1910 - Kassakonto. Gör sedan en ombokning med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer med samma datum som kassahändelsen från konto 1910 till 2420, skriv gärna en bra beskrivning så du vet varför den är gjord. Gör du som jag beskrev ovan så ska konto 1910 inte ha påverkats i slutändan samt att 2420 ska vara återställt igen. Hör av dig om något känns oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-12-04
13:43
Hej Beral, Jag är faktiskt osäker på om detta ska tas upp i din bokföring eller ej. Men ska du göra det så kan jag rekommendera dig att kika i denna tråden, där gäller samma som din fråga ovan. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-29
10:49
Hej Henrik, Om jag förstår dig rätt så skiljer det 50 000 på 1930 mot hur det ser ut i verkligheten på ditt kontoutdrag? Gjorde du en överföring från 1930 till 1940 så borde verifikationen för denna överföring se ut såhär: 1930 Kredit 1940 Debet Gör den det så har jag lite följdfrågor: Stämmer saldot på 1940 med kontoutdraget på det separata kontot? Var det bokförda saldot på 1930 korrekt innan överföringen? Det kan vara svårt att felsöka i vad som har blivit fel här på forumet om verifikationen för överföringen är korrekt samt om det bokförda saldot 1940 är korrekt för då beror nog inte felet på just denna transaktionen misstänker jag. I det fallet skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med en redovisningsbyrå eller revisor så ni kan kika över en mer övergripande del av din bokföring för att hitta felet. Återkom gärna om du har följdfrågor. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-29
09:19
Hej TomasF, Det beror lite på hur långt bakåt i tiden detta gäller, vilken period. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter finns dina bokföringsinställningar, det är även där perioden är låst. Du kan låsa upp din bokföring efter att du låst den, detta är dock inget vi rekommenderar då det är ett brott mot Bokföringsnämndens rekommendationer, men har du låst den av misstag går det att låsa upp den igen genom att ändra i rutan för Bokföring låst t.o.m. Du kan se vilka regler som gäller för dig vid Låsning av period efter och även för att se om du kan låsa upp enligt bokföringsnämndens rekommendationer här, klicka på fälförklaringar så hittar du rätt rubrik för förklaring. Kontentan är alltså för att kunna ändra i den låsta perioden så måste denna låsas upp, låser du inte upp så får man göra korrigeringen i nuvarande period. Hör av dig om något känns oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer