2018-11-28
14:21
Hej Eva, Det går inte att göra en personalexport från programmet riktigt, det beror iochförsig på vad du är ute efter. Du kan under Utskrifter Och Spårning - Utskrifter ta ut en utskrift på personalkortet, på den utskriften så ser du all information om de anställda som finns inlagt under Personal - Anställda och eftersom det endast är en utskrift/pdf-fil så försvinner inget från programmet och du kan fortsätta arbeta som vanligt. Då jag inte vet vilket program du ska föra över denna information till så vet jag inte vilken typ av fil du behöver men är det en excel-fil så kanske du kan kopiera den informationen från Pdf-filen till ett excel-dokument. Hoppas detta hjälper dig på vägen. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-28
14:13
Hej Janne, Utifrån informationen ovan så tänker jag att du lägger upp detta som en leverantörsfaktura. Tänk då på att ändra till Kortbetalning under Betalningsuppgifter när du lägger upp din nya leverantör så det blir korrekt. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-28
14:00
Hej Sweetstone, Precis som du skriver så kommer posterna med på momsdeklarationen för Okt - Dec, detta för att det bokfördes i efterhand när momsredovisningen för April redan var skapad och inte fick med verifikationen. Eftersom det är ett inköp så ska det redovisas till skatteverket och i detta fallet kan det vara bra att kolla med dem hur de tycker du ska göra men jag tycker inte du behöver ändra datum på verifikationen eftersom inköpet då inte bokförs helt korrekt tänker jag. Kika med skatteverket om dem vill att du ska göra en rättelse för Aprils momsredovisning eller om du kan ta upp inköpet i nästa momsdeklaration du gör istället (okt-dec). Måste du göra en rättelse så måste du i eEkonomi ta bort dem momsredovisningar som är gjorda efter, det gör du genom att klicka på den senaste momsredovisningen under Bokföring- Momsredovisning, väljer Åtgärder och Ångra. Detta gör du fram till du har tagit bort alla så du kan skapa om April - Juni igen och då kommer posten du skapat nu komma med i den så du kan skicka in den nya filen till Skatteverket, därefter får du skapa om de andra momsredovisningarna igen också. Tar du istället med den på denna momsredovisning så behöver du inte göra något, då tas denna post med automatiskt. En varning kommer upp då datum är avvikande men du kommer ändå kunna bokföra. Hoppas detta hjälpte dig på vägen, har av dig om något är oklart. /My
... Visa mer
2018-11-26
13:13
Hej Charlotte, Det går inte att importera anställningsregister själv från Kontek till Visma Lön men jag ser till att du blir kontaktad av vår support via e-post så kan vi hjälpa dig med detta. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-26
10:10
Hej Melnais, Jag har svårt att se vilket bokföringsprogram du använder hos oss men för att kunna importera bokföringsdata så behöver filformatet vara Si eller Se-fil (SIE). Om du använder eEkonomi så kan man endast importera kundregister, leverantörsregister, kontoplan, artikelregister samt resultatenheter med det filformat du har men bokföringsdata ska och måste vara en Si/Se fil. Det går inte att konvertera när ni gör en import, programmet kommer inte kunna godta filen alls tyvärr. Detta är alltså något man får rätta utanför programmets funktioner och försöka göra om filen på datorn, det är därmot inget vi på Supporten kan hjälpa till med dessvärre. Har du andra funderingar så får du gärna återkomma. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-26
09:48
Hej Monica,
Vad jag kan se på din fråga så gäller det Visma Min Lön till Visma Lön? För att kunna logga in och öppna sitt lönebesked via appen Min lön så krävs inte en adminstratörsroll utan endast användare. I Visma lön så ska du ha aktiverat Visma Min Lön i företagsinställnignarna samt under Personal - Anställda lagt in att lönebeskedet ska skickas via Min Lön på flik3. När du sedan skickat lönebeskedet så ska du kunna logga in och se det i appen.
Använder du däremot Lönemodulen i eEkonomi så är det appen Visma Emolyee som du ska ha, du behöver även här endast ha rollen som användare och har du inne under Lön - Anställda, inne på den anställde markerat "Skicka lönebesked till Visma Empoyee" så ska lönebeskeden som blir bokförda hittas i Appen.
Eftersom jag inte kan se vilket företag det gäller så vill jag att du dubbelkollar att du har rätt app för rätt program till att börja med, lätt att hämta fel 🙂
Ordnar inte informationen ovan ditt problem så är det lättast att du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt. Detta eftersom du inte ska dela med dig av allt för känslig information som kan behövas i ärendet här i forumet.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-11-26
09:01
Hej Joakim, Alternativet för att registrera inköp som betalats med egna pengar är enbart tillgängligt för dem med företagsform Enskild Firma vilket jag ser att du inte har. Detta ska det finnas information om i det skrivna dokumentet som beskriver hur du ska göra men kan vara lätt att missa. Finns dock inte denna infon där du har kollat så ska vi självklart rätta detta och om du har möjlighet får du gärna länka denna sida isåfall. Hoppas du har fått svar på din fråga iallafall och återkom om något annat dyker upp. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-23
10:17
Hej KG-Nkpg, Jag är inte helt med på vad du tycker är fel enligt bilden ovan. Att du inte är ansluten till Google analytics betyder att du inte för tillfället kan se statistik över hur många besökare du har på din sida . Detta ska inte hindra dig från att kunna börja arbeta i din website/webshop. Skulle du kunna förtydliga lite vad som är fel? Är det kunder som inte kommer åt din website/Webshop? Kommer du inte vidare från denna ruta i bilden ovan? Får du något felmeddelande? Återkom gärna så kikar vi på det. /My
... Visa mer
2018-11-23
10:05
Hej Kuben, Som jag förstår det så har ni haft koll på detta kompsaldo manuellt utanför programmets funktion Tidbank? Om så är fallet så kan du ändå göra som Theodor beskrev ovan gällande semester och komputtagets snabbval. Däremot när du har gjort som skrivet ovan kan du högerklicka på lönearten 4108 som skapades i samband med detta komputtag - Konvertera snabbval till rader - högerklicka på samma löneart igen och ta bort rad. Då kommer saldot som du ser i minus bli noll igen men minusbeloppet kommer ligga kvar på löneart 1134 - komptid i pengar, månadsavlönad så utbetalningen blir korrekt. Återkom om något är oklart. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-23
09:33
Hej Kai, Det finns möjlighet att kunna genomföra bytet från vårt håll om du är administratör för dina inloggningar. Jag kommer skicka mer info via epost. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-16
15:26
Hej Ewetz, Du aktiverar kontot genom att gå till Inställningar - Kontoplan - bocka i "visa även inaktiva poster" - Sök på kontot du vill aktivera - klicka på kontot och bocka i bocken Aktiv och spara. Ha en trevlig helg! /My
... Visa mer
2018-11-15
16:04
Hej, Tack för att du tar dig tid att skriva i vårt forum. Det går inte att ändra inställnignar för att se euro på saldot just nu, eftersom din bokföring görs i SEK på kontot så är detta inte ett alternativ i programmet idag. Valutakurserna i Visma eEkonomi hämtas från Europeiska Centralbanken. På deras hemsida kan du se exakt datum för datum, här kan du se EUR. Du kan dock också enkelt se valutakursen i programmet, det gör du via Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på ditt valutakonto - Värdera. Här kan du ändra datum till de önskade datumet så visas valutakursen för den dag du valt. Jag förstår också att du har märkt att man kan skriva en leverantörsfaktura, vilket också är ett alternativ såklart. Återkom om du funderar på något annat! Ha en fin kväll. /My
... Visa mer
2018-11-15
15:07
Hej CM, Precis som du skriver så skapar du en kundfaktura baserat på avräkningen under Försäljning - Kundfakturor. När du ska bokföra betalningen så kan du lägga in en Ny bankhändelse under Kassa- och bankhändelser och matchar mot kundfakturan. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-15
14:16
Hej Niklashansson,
Vi har en väldigt bra tråd om just vilka konton du kan använda vid inköp utanför EU.
Till exempel så beskriver de denna kontering som jag tänker kan gälla i ditt fall:
Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Du kan läsa mer om dessa konton i dokumentet Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-11-14
15:45
1Gilla
Hej Chris D, För att lättast kunna lösa det så har jag lite följdfrågor. Lönebeskedet med reducerad arbetsgivaravgift, är det ett bokfört lönebesked? Om det är bokfört. har det status Betald? Du hittar dessa uppgifter under Lön - Lönebesked Har du skapat arbetsgivardeklarationen om du kollar under Lön - Arbetsgivardeklaration? Är den inlämnad till skatteverket? Återkom gärna så kikar vi på det. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
16:08
Hej osven, Om jag har förstått dig rätt så har du skapat en manuell verifikation som avser den andra betalningen på 1689 samt en delbetalning av en faktura du har skapat under Inköp - Leverantörsfakturor? Om så är fallet så får du på samma sätt du skapade den manuella verifikationen under Bokföring - Verifikationer, skapa en ny som är motsatt (debet till kredit och tvärtom). För att få bort den delbetalda leverantörsfakturan så kan du skapa en Kreditfaktura. Du skapar en ny leverantörsfaktura, uppe till höger bockar du kreditfaktura och tänk på att ändra datumet så den skapas på samma datum som leverantörsfakturan. När denna är bokförd så kan du välja att delbetala denna också, klicka på fakturan - Åtgärder - Betalning och ange samma summa och datum som den andra delbetalningen på leverantörsfakturan - Bokför. Du ska då ha en leverantörsfaktura på samma belopp som en kreditfaktura när du står på fliken Obetalda leverantörsfakturor, klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta och välj leverantörsfakturan att kvitta mot. Bokföringen för betalningen samt leverantörsskulden ska nu vara noll för denna leverantörsfaktura, likaså betalningen på konto 1689. Jag tolkar det som att du vill kunna bokföra betalningar av fakturor direkt mot konto 1689 och det går bra om du har Faktureringsmetoden som bokföringsmetod. Du får aktivera inställningen under Inställningar - Företagsuppgifter - Bokföringsuppgifter genom att bocka i Använd manuell betalning av fakturor. Skapar du efter det en manuell verifikation så kan du hämta upp konto 2440 som fakturan är bokförd mot när den är obetald och på raden hämta fakturan, då kan du kontera betalningen mot vilka konton du vill. Har du däremot Kontantmetoden så får du bokföra fakturan som betald via Kassa och bankhändelser eller via Åtgärder - Betalning på fakturan och sedan göra en manuell ombokning till kontot du vill ha. Är något oklart så får du gärna återkomma. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
13:19
Hej Katarina, Om du går till Kassa och Bankhändelser och väljer kontot som du bokförde inbetalningen på så borde du se bankhändelsen om du kollar under Periodens Bankhändelser ändå. Klickar du på transaktionen och Ångra matchning så skapas en korrigeringsverifikation som vänder verfikationen som skapades vid inbetalningen, fakturan får status obetald igen och du kan bokföra om inbetalningen som en delbetalning istället. Du kan också ta bort bankhändelsen under kassa och bankhändelser nu eftersom den är på fel belopp. Det gör du genom att trycka på krysset till höger om händelsen. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
09:56
Hej Viola, Om jag har förstått dig rätt så har du fått betalt från factoringföretaget tidigare men då kunden som fått denna kundfaktura har bestridit den så begär factoringföretaget dessa pengar tillbaka genom sin regressrätt? Hur bokförde du factoring innan regress? Om jag har missförstått så får du gärna specificera lite till, om inte annat besvara mina följdfrågor 🙂 Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-13
09:40
Hej Nyponrosen, I detta fallet är det bättre att du kollar med skatteverket faktiskt, dem ska kunna svara på din fråga angående moms på detta mer specifikt. Samt då också veta vad det ska påverkar på momsrapporten. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2018-11-12
13:06
Hej Peterwerne, Så ska det såklart inte vara. Jag ser att du har varit i kontakt med oss med oss efter att du skrev här i forumet. Löste ni det då eller vill du att vi kontaktar dig igen? Tror faktiskt det är lättast att lösa detta via vår telefonsupport så vi kan kika på det tillsammans med dig. Du är även såklart välkommen att själv ta kontakt med oss, du hittar våra kontaktuppgifter här. Ha en fin dag! /My
... Visa mer