2019-11-25
08:30
Hej, Har en faktura på 9 875,00 kr där kunden har betalat in 10 630,00 kr, alltså 755,00 kr för mycket. Detta är inte en återkommande kund, så jag är i behov av att betala tillbaka. Kör Visma eEkonomi och undrar nu hur jag skall bokföra detta på rätt sätt. Matchar ju inte i "Kassa- och bankhändelser". Hur går jag tillväga? Tack på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2019-05-10
14:06
1Gilla
Hej, funderar på att ta in timanställda ungdomar (över 17 år) under säsong. Har aldrig haft anställda tidigare och vill säkerställa att jag tänker rätt i flödet. Om man kommer överens om att löneutbetalning skall ske den 25 varje månad och omfatta föregående månads arbetade timmar, när behöver man senast ha skickat ut lönebeskedet? Säg att en person börjar sin anställning den 25e maj och denna dag bara jobbar 8 timmar. Då skall löneutbetalningen ske den 25e juni, men när skall man skicka ut lönebeskedet? Och när skall AGI (arbetsgivar deklaration på individnivå) skickas in och skatten betalas in? Blir det den 12e juli då? Tänker jag rätt? Tack på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2019-05-03
04:46
Var i Swedbank finner jag Betalningsspecifikation och Återredovisning?
... Visa mer
2018-05-08
08:46
1Gilla
Har en fråga vad som gäller när det kommer till vilken information som skall stå på ett kassakvitto när det kommer till att man t.ex. har en butik eller ett café som heter en sak, men där det juridiska namnet på företaget är något annat. Om man har en restaurang som heter MUMS men det juridiska bolaget (AB) heter något som Restaurang Sällskapet AB. Man vill ju marknadsföra MUMS och ha en MUMS logotype på kvittot, men antar att den juridiska informationen också måste vara med? Eller räcker det med organisationsnummer bara? Tack på förhand för hjälp!
... Visa mer
2017-03-20
14:14
jag har lagt upp ett konto för Stripe, 1932. Bokför försäljning på försäljningskonto (netto) Bokför momsen på momskonto. Bokför 6040 för kortavgifter webshop Bokför beloppet som kommit till stripe (brutto - deras avgifter) När Stripe sedan överför pengarna till ditt företagskonto så bokar du bara om 1932 kredit & 1930 debet.
... Visa mer
2017-02-27
12:12
1Gilla
Hej! har gjort inköp av förbrukningsmaterial (häften som jag använder vid viss typ av prospektering/utbildning). Om jag skulle ha en kund som vill köpa några av dessa utav mig, hur skulle jag då bokföra denna försäljning? Mot konto 5460? TACK på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2017-02-27
11:53
Är detta en OK approach även om momsredovisningen är inskickad till Skatteverket?
... Visa mer
2017-02-27
11:25
1Gilla
Hej! Körde momsredovisningen för Oktober, November och December. Upptäckte senare att jag hade missat att bokföra två fakturor som inte låg i den perioden. Är det bara att bokföra dem i December och göra en ny momsredovisning eller hur får jag gå tillväga? STORT TACK på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2017-02-14
09:51
5 Gillar
Hej carljonsson, efter en dialog med Skatteverket så har de tolkat lagen som följer: allt du får i pappersformat måste du behålla, du kan inte skanna in det och sedan slänga det. Det som du fått i digitalt format skall du behålla i sitt digitala format, men om du bokför genom att sätta in alla verifikat i en pärm, så måste du ju då också skriva ut det du får i digitalt format. Man måste alltså välja mellan att sköta allt elektroniskt (med undantag för det du får per post i pappersformat och måste alltså ändå spara orginalet i pappersformat), eller så skriver du ut allt och sätter i en pärm och markerar med verifikationsnummer. Hoppas att detta gav önskat svar. 🙂 ~Andreas
... Visa mer
2017-01-24
16:28
Hej! Så man låter beloppet på konto 4000 ligga kvar orört som rör själva inköpet? Jag antar att man måste ha ett underlag som redovisar antalet av respektive produkt man har i sitt varulager. En inventering med andra ord? Må fantastiskt gott! ~Andreas
... Visa mer
2016-09-06
17:58
Hej Thomas! Tack för ditt svar. Men hur bokför jag då själva påfyllningen? Det har ju dragits 250 kr på mitt företags kreditkort eftersom jag använde det då det gäller resor i uppdraget? STORT TACK på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2016-09-04
08:49
1Gilla
Hej, är på konsultuppdrag i Stockholm åt en uppdragsgivare. Köpte på företagets kreditkort påfyllning om 250kr på ett SL-kort då det används för att ta mig till och från själva arbetsplatsen (från hotellet). När jag kikar på kvittot nu, så finns ingen moms angiven?! Hur skall jag då bokföra detta? Ett STORT TACK på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2016-07-14
10:16
1Gilla
Hej, anlitade en herre för att få lite konsultation kring årsredovisningen. Har nu fått en faktura på detta. På vilket konto bokför jag en sådan kostnad? TACK på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2016-06-21
12:38
Hej igen Johan! Då är nog allt under kontroll. 🙂 Bugar och bockar för suverän och snabb support! Önskar Eder en fenomenal midsommar! ~Andreas
... Visa mer
2016-06-21
09:50
Tack Johan! Jag kör Visma eEkonomi. Tar det programmet hänsyn till detta eller drar enligt den angivna tabellen? Tack på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2016-06-20
15:37
1Gilla
Hej alla! Sitter och filurer på det här med att ta ut lön till den så kallade "brytpunkt 1". Har inte tagit ut vidare hög lön då jag inte har så mycket personliga kostnader för mitt levene. För 2016 har jag förstått att brytpunkt 1 går vid 443.200 kronor. Därefter så får man betala statlig inkomstskatt, eller har jag fattat fel? Är det då så enkelt att dela 443.200 kronor på 12 månader för att då få fram att högsta månadslön att ta ut (36.933 kr) för att inte kliva över brytpunkt 1? Tacksam för lite förtydligande i denna fundering... 🙂 ~Andreas
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2016-06-08
09:43
1Gilla
Tackar så mycket för detta Patrik! ~Andreas
... Visa mer
2016-06-07
08:48
1Gilla
Hej! En kollega som likt mig själv driver eget aktiebolag genomförde ett evenemang tillsammans där jag såg till att sköta biljettköp etc och kollegan såg till att ta hand om lokal och övriga bitar. Då vi i detta samarbete skall dela på intäkter och kostnader, så skall min affärskollega upprätta en faktura över de kostnader som ägde rum och så räknar vi ut hur mycket som skall delas. Min fråga lyder, när min kollega skickar en faktura på de kostnader som mitt bolag skall vara del av att betala, på vilket konto bokför jag detta? Tack på förhand! ~Andreas
... Visa mer
2016-04-26
21:32
Tack så mycket Pasac!
... Visa mer