Hej @overkligheten
Det finns tre olika kriterier som Visma eEkonomi kollar på innan en bankhändelse kan matchas automatiskt. Detta när det gäller leverantörsfakturor eller kundfakturor.
1. OCR (finns inget OCR går den direkt vidare till nästa steg)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar)
Kvitton är svårare eftersom det inte finns registrerat i programmet vad kvittot består av exakt. Ponera att du skannat in ett kvitto under Inköp - Bildunderlag för en tankning du har gjort. När du då går till Kassa och Bankhändelser och klickar på matcha på bankhändelsen för kvittot så bör du få upp kvittot som förslag att matcha med eftersom beloppen och datumen stämmer överens. Alla uppgifter registrerade på kvittot hämtas också till de olika raderna, så som moms och momskonto. Däremot så måste du fortfarande välja vad det är för inköpstyp/inköpskonto, det känner inte programmet av automatiskt.
När du har en leverantörsfaktura registrerad så blir ju den största delen av konteringen redan klar när du skapar fakturan. Du väljer inköpskonto och övrig kontering redan i skapande-läge, därför kan programmet föreslå en kontering direkt under Kassa och bankhändelser eftersom det egentligen bara är 1930 - företagskontot som "fattas" vid bokföring av betalning.
Det är svårt att säga varför en faktura hos dig inte matchades, men du får gärna ge mig ett exempel och skriva hur beloppet på en faktura ser ut, vad den har för faktura- och förfallodatum och även exakt vad som står på bankhändelsen den borde ha matchat mot.
Ha det fint sålänge! 🙂
/My
... Visa mer