2019-05-16
08:15
1Gilla
Fördelen med en riktig server är att den belastas förmodligen mindre och på ett lite annorlunda sätt än en vanlig dator som någon arbetar vid parallellt. Om du "bara" använder datorn till att köra Visma Administration och inte samtidigt skall arbeta vid den i någon större omfattning kan du utan problem köra med en vanlig dator om du vill. Det största fördelen med att använda en server är att du för det mesta har en maskin med flera hårddiskar som antingen speglas eller har en bättre säkerhetslösning för att säkerställa att data inte förloras vid en krasch. Givetvis skall man ALLTID ha en genomtänkt strategi när det gäller säkerhetskopiering av data.
... Visa mer
2019-05-13
08:53
Gör du ändringarna på rätt bokföringsår?
... Visa mer
2019-05-10
14:16
4 Gillar
Kör bara vidare om ni är nöjda med den hastighet som "servern" levererar. Det jag hade övervägt är att stoppa in "mycket RAM minne" för att hjälpa upp systemet en aning. Jag hade nog rekommenderat 16 GB ram som minimum. Sen hade jag nog tryckt in så mycket det går. Beroende på hur gammal datorn är och vad du har för processor kan det eventuellt vara värt att eventuellt byta dator för att snabba upp det ytterligare. Du behöver inte ha en regelrätt server utan du kan köra med en vanlig dator med. //Davor P
... Visa mer
2019-04-24
05:10
3 Gillar
Du kan även gå in via ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR Gå vidare in på FÖRSÄLJNING och Flik 2 "Normalvärden" Här kan du ställa in "allt" som en kund skall få som standardvärden. Behöver du ha flera olika är det till att göra som CHISTER EKMAN föreslår. //Davor P
... Visa mer
2019-04-18
09:04
1Gilla
Lite fundersam över hur du nollat momsrapporten. Detta på grund av att kontona 2615 och 2647 fortfarande har ett saldo. 2615 - beräknad utgående moms vid EU handel 2647 - beräknad ingående moms vid omvänd skattskyldighet. Dessa två konton borde inte ha samma belopp. Det ser lite konstigt ut i mina ögon. Det normala borde vara att följande konton används mot varandra: 2617 - 2647 - Omvänd skattskyldighet i Sverige "byggmoms" 2615 - 2645 - Handel med utlandet 2650 är redovisningskonto för moms 1630 är det saldo som är på skattekontot hos SKV 1640 är pengar som skall till skatteverket. rapporten är ju skapad före den 12 månaden efter deklarationen. //Davor P
... Visa mer
2019-04-17
06:26
1Gilla
Det är här du får hålla tungan i rätt mun.... SKA leverantören ha pengar från er? Då gör du ingen ändring beträffande journalföringen om du har automatisk överföring till bokföringen. INGA pengar till leverantören - koppla bort den automatiska bokföringen och kör ut journalen. Då ändras reskontran men inte bokföringen. //Davor
... Visa mer
2019-04-17
06:17
1Gilla
Som alltid så börja med att göra en säkerhetskopia....... 1. Markera den felaktiga kredit fakturan som betald 2. Kör en utbetalningsjournal -- Om det är så att bokföringen stämmer i övrigt så koppla bort den automatiska journalföringen innan du kör ut journalen. 3. Ändra tillbaka så att journalerna bokförs automatiskt om du har haft det inställt på det viset. 4. Kör vidare som tidigare. // Davor P
... Visa mer
2019-04-17
05:08
4 Gillar
Det är inte filtypen på själva filen som är problemet. Programmet skapar en PDF fil av fakturan, men det är e-post programmet som är den springande punkten. Det du måste göra är att ändra inställningarna för mailen i datorn. Du kan tyvärr inte använda Microsofts medföljande Windows 10 e-post programmet utan du måste installera Microsoft Outlook för att det skall fungera. Ett alternativ är att skicka fakturorna via Autoinvoice som E-post. Detta kostar visserligen 3 kr/st men beroende på antalet fakturor kan detta ställas i relation till ett office-paket för en tusenlapp per år.
... Visa mer
2019-04-15
05:06
1Gilla
1 Markera det de poster du vill ha ut (CTRL+A markerar alla) 2 Höger-klicka på en av posterna så får du upp möjlighet att kopiera till urklipp eller exportera till fil. 3 klistra in i lämpligt program eller öppna filen du sparat i Excel format. Nu kan du skriva ut innehållet efter att du eventuellt redigerat i materialet lite grann. Detta är nog det närmaste en "vanlig" utskrift du kommer.... //Davor P
... Visa mer
2019-04-10
09:25
Kan stafflade prislistor lösa problemet? Då kan du sätta priserna i olika intervaller på artikelnivå och kunden bör därigenom få rätt pris... //Davor P
... Visa mer
2019-04-08
12:09
1Gilla
Själv anger jag SAMMA uppgifter i fälten ERT Ordernummer samt REFERENSKOD. Detta just för att förtydliga uppgiften då vissa vill ha referensen tryckt på fakturan medan andra vill ha det i det dolda elektroniska fältet...... //D
... Visa mer
2019-04-08
07:44
1Gilla
Optimeringen kan ta ett par timmar. Låt datorn så över natten och se vad som händer. Varje gång man avbryter förlängs tiden som datorn måste jobba med optimeringen. Du bör antingen få igenom körningen eller ett felmeddelande om något går fel. Tålamod är det enda som hjälper..... //Davor P
... Visa mer
2019-04-05
06:55
Prova att skriva denna information i rutan REFERENSKOD Det är lite otydligt i benämningarna för tillfället tycker jag..... //Davor P
... Visa mer
2019-03-27
11:00
Detta kan ju vålla problem i ditt system eftersom programmet inte godkänner samma ID två gånger utan vidare av säkerhetsskäl. Skall man göra enligt alla konstens regler så skall de skicka en kreditfaktura på den felaktiga fakturan och utfärda en ny. Sen KAN man i vissa lägen om man kommer överens med avsändaren acceptera varianten som du råkat ut för i undantagsfall. Det är ju bud på att bestrida den nya utskriften av ren formalias skull. Är det ett inkassobolag som varit i farten skall de för tusan göra rätt. Det har ju med deras bransch heder att göra...... //D
... Visa mer
2019-03-25
06:34
2 Gillar
Administration 500 har jag för mig inte har stöd för avtalsfakturering. Det blir att antingen uppgradera till 1000 (eller 2000) för att få denna funktion. I 500 får man manuellt skapa fakturorna. Du kan kopiera en existerande faktura och därefter ändra kunduppgifterna. Detta minskar handpåläggningen tror jag. //Davor P
... Visa mer
2019-03-25
06:22
2 Gillar
Detta finns inte i programmet dessvärre utan man är tvungen att kolla på annat håll. Jag rekommenderar att du går in på http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do Här får du dessutom dagsfärska uppgifter på huruvida VAT numret är de facto aktivt och inte enbart kontroll på att numret är korrekt. För vissa länder (exempelvis Polen) måste man separat begära att VAT skall aktiveras för handel med utländska bolag. //Davor P
... Visa mer
2019-03-22
08:52
1Gilla
Problemet är inte den hårda kontrollen i sig. Problemet är när avsändaren envisas med att ha en egen lösning som det blir problem. Eftersom berget (läs Autocollect) inte vill komma till Muhammed så får Muhammed gå över ån efter vatten 😉 Enda sättet att komma runt den hårda styrningen är att ha ett extra bankgiro konto. Prata med bankgirot om att få ett BG för OCR betalningar. Detta kostar givetvis lite extra......
... Visa mer
2019-03-22
07:48
Jag har för mig att detta med OCR styrning beror på om BG kontot har tvingande OCR hantering som är den springande punkten. Sen vad det är som exakt skiljer mellan hård och mjuk styrning är jag inte på det klara med. Som jag ser det så har bankgirot två typer av BG nummer. * Konto MED OCR styrning * Konto UTAN OCR styrning Om du har ett konto MED OCR styrning kan du endast ange siffror som referens. Det bör då även vara inbyggt en kontrollfunktion i siffersträngen för att säkerställa att OCR referensen är korrekt. När man skickar en BG fil så gör Visma en kontroll på vad som står i referensraden på leverantörsfakturan. Programmet varnar om OCR inte stämmer, men accepterar att skicka uppgiften till bankgirot även med fel kodsträng. Bankgirot bör då ha inställningar som antingen accepterar eller returnerar betalningar med fel ocr. Om du däremot manuellt knappar in siffrorna på bankens webbplats så tror jag att styrningen är hårdare ställd så du inte kan skicka in en betalning med fel OCR nummer. Bockar du i rutan för Meddelande/Text så kan du råka ut för felmeddelandet att detta BG konto kräver OCR och du kan inte mata in annat än siffror med "rätt" kontrollsiffra. Hoppas att du slipper magsår efter denna utläggning....... Hör med bankgirot vad de säger. Jag tror nämligen att det är där första kontrollen görs. När en BG-fil har kommit från banken så har den uppfyllt alla kriterier som Bankgirot och banken ställer för att kunna boka in betalningen till ditt konto. Jag misstänker att det kommer sluta med att du har två BG konton kopplade till företaget. Konto MED ocr styrning där 99% av betalningarna hamnar Konto UTAN ocr där resten hamnar som kräver handpåläggning. Eventuellt hoppar du över "retur-fil" från banken på detta konto och får därmed hantera dessa betalningar helt manuellt via INBETALNINGAR istället för Återrapportering. //D
... Visa mer
2019-03-20
09:42
1Gilla
Det bör fungera med mjuk kontroll. Jag hade ändå rekommenderat köra med ett separat konto utan kontroller för att slippa en del bekymmer. Du har bättre styrning med hård kontroll för 99% av alla inbetalningar. Ta kontakt med bankgirot eller din bank för att komma fram till bästa lösningen just för dig. Programmet sväljer alla siffror "utan vidare" så det är banken man får använda som bollplank eftersom det är där kontrollen ligger.
... Visa mer
2019-03-20
08:34
1Gilla
Det är alltid lite problem med dessa hårda kontroller om man inte har identiska nummer på faktura och OCR sträng. När man är tvungen att gå via autocollect (eller någon annan "mellanhand" så sker betalningen via deras rutiner och då måste man ha ett konto utan hård OCR kontroll. Normalt har varje inkassobolag sina egna rutiner och sätt att hantera ärendena så det blir tyvärr "mycket svårt" för dem att använda "främmande" ocr nummer..... //Davor P
... Visa mer
2019-03-18
13:13
Läste inte tillräckligt noga på din beskrivning. Jag är osäker på huruvida man kan ta en förseningsavgift på en räntefaktura. Jag hade kontaktat företaget i fråga och försökt få dem till att skriva av en del av denna soppa..... Det finns en risk att de har rätt att göra som de har gjort då de formellt lagt förseningsavgift korrekt två gånger som jag ser det. Förseningsavgift på huvudfakturan - fakturerat ränta på den sena betalningen. Räntefakturan betalades inte i tid. - Förseningsavgift på räntefakturan som är en "fristående" faktura. Fler förseningsavgifter bör de inte ha lagligt stöd för...... Vad jag förstår så har ursprungsfakturan betalats i sin helhet utan att det krediterats något. Detta gör att jag tolkar det hela som att företaget gör rätt på de flesta punkterna tyvärr......
... Visa mer
2019-03-18
13:01
Detta är bara att bestrida i sin helhet. Då det rör sig om en bestriden faktura redan från början är det bara att bestrida ALLA pålagda kostnader. Om ärendet går vidare till inkasso är det bara att återigen bestrida ärendet i sin helhet och om möjligt även bifoga korrespondens med fordringsägaren där beloppet bestridits från första början. //Davor P
... Visa mer
2019-03-18
12:43
Förseningsavgiften är 450 kr per faktura vill jag få det till. Dock bör man i så fall se till att man inte har mer än en faktura per ärende...... //Davor P
... Visa mer
2019-03-18
11:48
Prova följande: 1. Ta en säkerhetskopia av företaget INKLUSIVE systemsäkerhetskopia 2. Kör registervård 3. Testa mata in faktura Om det fortfarande är problem kör Visma Assist och reparera databaser samt vid behov kör om programmet och reparera Visma Administration. År det fortfarande problem är det bäst att kontakta supporten. //Davor P
... Visa mer
2019-03-14
09:33
1Gilla
Lägg det mot öresavrundning 3740
... Visa mer
2019-03-12
07:32
Jag tror att det enklaste för revisorn är om han får en SIE4 fil från dig. Eftersom jag inte själv använder Eekonomi så vet jag inte hur detta program gör med bacup-filer och hur dessa ser ut. Jag är lite osäker på om det går att importera dessa backup filer på ett enkelt sätt. //Davor P
... Visa mer
2019-03-11
08:45
På kundsidan har du på flik 1 möjlighet att ange SÄLJARE. Detta använder programmet som "vår referens" som standardval. Andra alternativet är att om möjligt kopiera uppgifter från en tidigare order (eller faktura). Då kopierar du normalt bara kunduppgifterna och inte hela ordern/fakturan. //Davor P
... Visa mer
2019-03-07
08:14
Där finns i dagsläget dessvärre inte något sätt att med automatik få in dagskurserna. Detta är en svaghet som jag hoppas att utvecklarna tittar på till senare uppdateringar. //Davor P
... Visa mer
2019-02-19
05:04
1Gilla
Du måste ha Windows PRO på datorn som agerar server. hade rekommenderat Pro på samtliga maskiner men det är inget krav. // Davor P
... Visa mer
2019-02-18
06:17
1Gilla
Har du uppdaterat datorn "till tänderna"? Det innefattar både via Windows Update och HP Support Assistant. 90-95% av uppdateringarna går att få ner via Windows Update, men det kan finnas ytterligare uppdateringar som kommer direkt från HP. Detta innefattar BIOS uppdateringar samt en del annat produktspecifikt som inte kommer med via Microsoft. Nästa del är att rent spontant känns det som att datorn blir väldigt långsam med bara 4 GB arbetsminne (RAM). Jag kan dock inte få fram en exakt produktspecifikation då jag saknar ett par siffror i produktnumret. Av den anledningen är jag tvungen att gissa lite. Det KAN vara så att du inte kan stoppa i mer minne i datorn. Trots att datorn eventuellt är byggd 2018 så verkar produkten ha en del begränsningar vad gäller hur mycket minne som går att installera i datorn. Får du några felmeddelanden när du försöker installera? //Davor P
... Visa mer
2019-02-15
09:31
Jag har för mig att man brukar räkna med en faktor 1,76 för kollektivanställda och 1,72 på tjänstemannasidan. Detta skall då även täcka pensionsavsättningar för vissa kollektivavtalsbundna persionsavsättningar. Jag har för mig att Unionen har detta i sitt avtal och Byggnadsavtalet har också extra pensionsavsättningar. Kan vara så att jag är ute och cyklar, men det tror jag inte........ //Davor P
... Visa mer
2019-02-13
07:20
Använder du Visma Integration? Jag tror att detta är ett absolut krav för att externa verktyg och program skall fungera. //Davor P
... Visa mer
2019-02-08
08:30
Du har två vägar att gå. Antingen uppgradera till Windows pro eller köpa annat program typ TeamViewer för att styra datorn. Det går teoretiskt att köra med TeamViewer som privatperson utan att betala för programmet MEN den kopplar ner automatiskt efter 15 minuter och du dras med dialogrutor om att du kör på en gratisversion. Själv hade jag kört på Windows 10 pro då detta alternativ är billigare.
... Visa mer
2019-02-07
11:05
När bildades bolaget? Vad har du för räkenskapsår enligt registreringsbeviset från Bolagsverket?
... Visa mer
2019-02-07
11:01
1Gilla
Innan du börjar bokföra kan du lägga rätt bokföringsår, upp till 18 månader vid uppstart.
... Visa mer
2019-02-07
06:17
Jag rekommenderar TeamViewer. Den kan användas utan att man behöver göra allt för mycket handpåläggning. Den kan användas för att styra mer än en dator från ett ställe. Programmet kostar 3 850 kr per år. Windows Pro uppgradering kostar 2 200 per dator och du behöver bara ha pro på den dator som har programmet fysiskt installerat. Du förlorar inga data vid övergången till windows pro OM du bara ändrar licensnyckel i programmet. Du kan välja att göra en helt ren installation och på detta sätt få bort en del gammalt onödigt "skräp" i samma veva. Tänk också på datasäkerheten om du skall ha fjärranslutningar till datorn. Ett antivirus och en ordentlig brandvägg är A och O. //Davor P
... Visa mer
2019-02-06
11:31
Då är det så att den dator som skall ha programmen installerade måste vara igång "hela tiden" så att man kan komma åt programmet utifrån. Dessutom kan man inte arbeta på den datorn samtidigt som den används via VPN eller RDN. Har du windows PRO i den datorn där du har installerat Visma programmen? //Davor
... Visa mer
2019-02-06
06:04
Jag har för mig att du måste ha Windows 10 PRO i den dator som skall ha Adm 500 installerat. Den andra datorn klarar sig med Windows 10 Home utan problem. Om du skall göra med VPN eller RDP så är serverdatorn upptagen och kan inte användas samtidigt som någon annan skall jobba i den...... Finns båda datorerna fysiskt i samma lokal eller är de utplacerade på olika ställen? //Davor P
... Visa mer
2019-02-05
09:40
Det skall bevara i det skick det kommer till dig. Det betyder att EDI fakturor skall bevaras som EDI. Du kan skriva ut fakturan om du vill, men det gäller inte som underlag enligt BFL.
... Visa mer
2019-02-04
07:17
1Gilla
Du KAN göra i enlighet med tidigare förslag, men jag tycker att du har mer hjälp av att sätta Resultatenhet på resultatkonton och INTE på balanskonton....... När inbetalningen kommer kan du inte per automatik lägga in resultatenhet. Detta gör att du för mer arbete än vad det gör nytta. Sen är det upp till dig. //Davor P
... Visa mer
2019-01-31
14:55
Normalt bör du inte få ändelsen PDF på en sie4 fil som kommer från ett redovisningsprogram, men det kan ju bända.
... Visa mer
2019-01-31
12:38
Höger-klicka på en SIE fil Ställ dig på öppna med klicka på välj en annan app Nu får du upp en lista med "lämpliga" program för att öppna filen med. Jag misstänker att du vill öppna med Anteckningar. Om den inte finns som alternativ så klicka på fler appar så bör du kunna scrolla neråt tills du ser ANTECKNINGAR som alternativ. Bocka för "använd alltid för att öppna denna filtyp" Nu bör ordningen vara återställd.... //Davor P
... Visa mer
2019-01-29
14:43
1Gilla
Det normala är att man lägger köpet mot ett temporärt konto (19XX dör alla köp med diverse kort görs. Alternativt lägger du varje kort för sig. När den betalningen kommer debiterar du BG (1930) och krediterar 19XX På så sätt har du lättare att stämma av saldona. //Davor P
... Visa mer
2019-01-28
12:22
2 Gillar
Använder du behörighetskontroll i programmet? Detta är något jag rekommenderar för att komma runt problemet. Genom att använda behörighetskontroll så loggar varje användare in med sina inloggningsuppgifter och kan därigenom även ha en egen inloggning på Visma Online. Jag misstänker att det är onlinetjänsterna som spökar lite. Dessutom kan varje användare själv klicka i ruta för att programmet skall komma ihåg inloggningsuppgifterna. //Davor P
... Visa mer
2019-01-18
06:01
3 Gillar
Gå in på HJÄLP - Om Visma Administration Klicka på UPPDATERA LICENS Ange ditt kundnummer och organisationsnummer Klicka på nästa och därefter bör du få upp information om licensens giltighet. Om detta inte hjälper är det till att avinstallera Administration 200 helt och installera om. //Davor P
... Visa mer
2019-01-17
14:47
2 Gillar
Jag rekommenderar INTE att ha filerna på två ställen. Det är bäddat för problem om man inte håller tungan i rätt mun..... Det går att arbeta med det i två datorer men det är något jag avråder 8 dagar i veckan. Har du en stationär dator på jobbet? Har du windows pro i jobbdatorn? I det läget hade jag kört med fjärrskrivbord och kopplat upp hemmadatorn mot datorn på kontoret. Återkom med svaren på detta så hjälper jag dig vidare sen. //Davor P
... Visa mer
2019-01-15
09:15
1Gilla
Det är större problem med att återställa sedan de gått över till SQL databas. Det har gjort att många saker blivit mycket bättre, men dock är det stora problem när datorn rasar. Har man inte tagit regelbundna säkerhetskopior är det ganska knepigt. Om du på något sätt kan göra en säkerhetskopia på den gamla datorn tror jag att du kommer runt problemet lite enklare. Går det att starta den gamla datorn över huvud taget? Kan du på något sätt klona den gamla disken? Det kan eventuellt hjälpa att efter en kloning göra en reparation av datorn med den klonade disken. Vid kloningen får du med dig data men inte de skadade sektorerna. Ibland kan man rädda informationen den vägen, men inte helt hundra.....
... Visa mer
2019-01-15
08:57
Prova köra en "reparation" via Visma Assist Administration. Här kan du välja att reparera installationen. Som alltid innan man börjar "leka" är att ta en säkerhetskopia av företagen. //Davor P
... Visa mer
2019-01-11
12:22
Det bör fungera. Dock kan det vara så att mottagaren INTE kan/vill ta emot det med momsen inbakad. Hör med kunden om de har något i sina inställningar som gör att det blir problem. //Davor P
... Visa mer
2019-01-09
14:01
1Gilla
Lägg in som vanlig faktura. Jag misstänker att de gjort en dellleverans första rundan. //Davor P
... Visa mer
2018-12-07
12:03
3 Gillar
Först och främst är frågan OM du skall fakturera med omvänd moms. Vad är det för typ av arbete som är utfört? Jag rekommenderar INTE att du makulerar denna faktura eftersom den är betald. Gör en kredit-faktura på denna och kör en ny faktura med omvänd moms om det skall vara så. Sen betalar du tillbaka det belopp som motsvarar momsen. //Davor P
... Visa mer
2018-12-06
08:46
Du kör en kombination av konton och resultatenheter. Detta gör att du kan välja vad du vill ha ut på rapporterna. Det går inte att ha dubbla benämningar på resultatenhet eller projekt tyvärr..... //Davor P
... Visa mer
2018-12-05
06:18
2 Gillar
Jag hade använt Resultatenhet och/eller projekt. Bara för att du använder dessa till "annat" betyder det ju inte att det inte går att sätta in en resultatenhet eller två för detta. //Davor P
... Visa mer
2018-11-29
09:18
1Gilla
Det normala är u att du skapar en beställning först. Du skickar normalt iväg beställningen först innan leverantören kan skapa ett ordernummer...... Tanken med ERT REFERENSNUMMER är att din kunds eventuella ordernummer/beställningsnummer skall anges. Detta nummer är ju unikt från DIN beställare och fyller ingen funktion när du skickar vidare beställningen i nästa steg. //Davor P
... Visa mer
2018-11-21
14:40
Det finns en risk att kunden har för gammal version. Om den inte ens kör med SQL versionen kan det bli riktigt stora problem. Om du (eller ännu bättre kunden) har version 2016 med den gamla databasen i en dator så importera säkerhetskopian in i denna version först. Installera därefter 2017.0 som (jag har för mig) kör med SQL. Gör en säkerhetskopia via 2017.0 Läs in denna säkerhetskopia till Advisor Connect. Det KAN vara så att jag blandat ihop versionerna beträffande första versionen med SQL..... Hoppas att detta kan hjälpa dig vidare på traven. //Davor P
... Visa mer
2018-11-20
06:25
2 Gillar
Om du skall ha en enkel avprickning gentemot banken rekommenderar jag att du skriver ut en journal per transaktionsdag. Då får du även bort problemet med "fel" sortering automatiskt. Nästa steg som jag varmt rekommenderar är att beställa tjänst så att du får en automatisk "returfil" från banken som du läser in i Visma. Då får du en automatisk avprickning och du minskar både felkällor och tidsåtgång för hanteringen av både inbetalningar och utbetalningar från företaget. Det kan kosta en tusenlapp per år för dessa två tjänster, men vad kostar din tid att manuellt hantera avprickning av betalningarna? //Davor P
... Visa mer
2018-11-15
08:57
1Gilla
Kylskåp borde i mina ögon inte ha något med byggnaden i sig att göra utan är en inventarie. Den ekonomiska livslängden tror jag kan sättas till 10-15 år. Lite läsvärt gällande teknisk livslängd på olika "byggvaror": https://byggmentor.se/renovera/sa-lange-haller-huset-livslangd/ //Davor P
... Visa mer
2018-11-01
05:50
2 Gillar
Prova med följande: 1. Kör registervård 2. Ha lite is i magen när du låter datorn söka. Varje klick med musen eller tangentbordet gör att datorn får lite mer information att ta hand om. Nästa del av problemet är om du använder dig av en server eller om du har allt i din egen dator. Om ni är många som arbetar med Visma kan det vara läge att se över serverns prestanda. Mer minne? Byte till snabbare hårddiskar?
... Visa mer
2018-10-31
07:51
1Gilla
Du får en mycket enklare hantering att lägga det som en regelrätt artikel. Då hamnar allting på rätt ställe på fakturan och i din bokföring. Detta gör det även enklare den dag du vill arbeta med ROT/RUT. Du kan lägga upp en artikel UTAN pris. Då får du manuellt lägga in kronor och ören, men du får med dig artikelkonteringen och resten av "tillbehören" vid faktureringen.
... Visa mer
2018-10-31
07:08
1Gilla
Gör du samtliga steg jag föreslog skall det fungera utan problem. När det gäller kundens VAT nummer så lägger du in detta på första fliken på kunduppgifterna. Använder du fakturamall SILVER så bör samtliga uppgifter komma med snyggt och prydligt utan några problem. Hojta annars till så hjälper jag dig vidare.
... Visa mer
2018-10-31
06:43
1Gilla
Denna ruta dyker upp om du ställt in i programmet att du arbetar med omvänd byggmoms. 1. Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Försäljning 2. Bocka för Företaget fakturerar enligt reglerna för omvänd skattskyldighet. 3. Gå in under ARTIKLAR/LAGER - Artikelkonteringar 4. Bocka för OMV SKATT på artikelkonteringen som skall användas 5. Längre bort på samma konteringskod finns ett fält "omvänd skattskyldighet" här anger du kontn 3231. När dessa uppgifter är inlagda i systemet kan du välja att kryssa i rutan Momsskyldig vid omvänd skattskyldighet innan du börjar mata in artiklarna du sålt. Gör man inte det får man med sig "vanlig moms" istället för omvänd moms. //Davor P
... Visa mer
2018-10-26
08:11
1Gilla
Jag rekommenderar att man (nästan) alltid kör med senaste versionen, framförallt om man har ett serviceavtal så man har rätt till uppdateringar. Enda gången jag rekommenderar att man avvaktar är om man har en integrationslösning. I detta läge skall man alltid kontakta leverantören av integrationslösningen innan man drar igång en uppdatering eftersom det ibland kan vara så att leverantören inte har testat färdigt sitt program.
... Visa mer
2018-10-26
08:01
1Gilla
Normalt kommer information om nya versioner på MIN SIDA fliken i programmet du använder. Efter lanseringen av SQL versionen av Administration har de tagit bort funktionen med automatiska uppdateringar i programmet. Detta beror på att man ändå "alltid" måste stänga programmet för att det skall gå att uppdatera. Jag rekommenderar alltid att hämta programmen via https://www.vismaonline.se och sparar ner filen på din dator. Eftersom man alltid bör (snarare SKALL) göra säkerhetskopia av alla företag samt en systemsäkerhetskopia och registervård innan uppdateringen ser jag ingen mening att försöka göra detta i programmet...... //Davor P
... Visa mer
2018-10-25
10:00
2 Gillar
Det är bara att klampa in i trådarna och känna sig som hemma 😉 Jag har för mig att du skall kunna välja detta ibland mallarna. DOCK verkar det som att det i nuläget är att välja mellan pest och kolera..... Faktura Silver - Standard utan artikelnummer Faktura Silver - XXX med stöd för hus Jag kan inte heller se att det ligger en HUS utan artikelnummer. Detta får man antingen pilla med själv eller köpa en färdig mall. Kan rekommendera kontakt med DATAPARTNER (dpab.se) om de vill hjälpa till med detta. //Davor
... Visa mer
2018-10-25
09:52
Smällar man får ta ibland.... DOCK rekommenderar jag att du aktiverar skyddet igen och tar dig lite tid och godkänner de program som skall igenom brandväggen. Att köra utan brandvägg är absolut inte att rekommendera...... //D
... Visa mer
2018-10-25
04:55
Jobbar du i nätverk? Har du skrivrättigheter i den angivna mappen? //Davor P
... Visa mer
2018-10-24
13:13
Vad är det som saknas? Belopp? Text? //Davor P
... Visa mer
2018-10-24
08:43
1Gilla
Prova att ändra kolumninställningarna under Kundfakturor så att du får med SKICKAD AUTOINVOICE. Då får du datum och tid för när fakturan skickades via Autoinvoice. Du har även möjlighet att via UTSKRIFTSVAL se hur fakturan skrevs ut/skickades. Om du vill ha mer info kan du registrera dig direkt hos INEXCHANGE och därigenom få upp information och "bilder" på alla dokument du skickat eller tagit emot via autoinvoice. //Davor P
... Visa mer
2018-10-23
11:00
1Gilla
Ett alternativ (om ni inte är fler än två inne på servern (eller Visma) är att logga in via terminalserver läge. Då kör du direkt på servern och har mycket mindre trafik via VPN tunneln. //Davor P
... Visa mer
2018-10-22
10:30
1Gilla
Det skall inte vara några som helst problem. Det är bara att ändra i enlighet med Hogias rekommendationer. Ta en backup innan du gör ändringarna så att du kan återställa om det går fullständigt åt skogen (vilket det med absolut största sannolikhet INTE gör, men en säkerhetskopia är aldrig fel.....) //Davor P
... Visa mer
2018-10-17
12:44
Detta innebär att ni i ert system bör ha en konterintsmall där ni på ett enkelt sätt kan fördela momsen på respektive konto. I denna konterintsmall har du som sista rad en kontering som neutraliserar beloppet du ha i rutan "total ingående moms". Hoppas detta hjälpt dig vidare något. //D
... Visa mer
2018-10-17
12:28
För att kunna hjälpa dig vidare får du berätta lite mer om arbetsgången från ankomst av faktura till betalning av faktura. Vem gör vad i kedjad från det att fakturan kommer till till API.
... Visa mer
2018-10-17
12:02
Helt rätt! Om du använder ett externt program för registreringen av fakturorna och därefter importerar alla uppgifterna till Visma skall konteringen göras i mallen för det externa programmet. Vid en import av fakturor används inga interna konteringsmallar.
... Visa mer
2018-10-17
12:00
Ni har förmodligen programmet ställt på att en momskod är "Normal moms". Denna Normala moms krediterar du i slutet av konteringen. Jag vet att det är väldigt förvirrande arbetssätt, men det fungerar och man vänjer sig. Det andra alternativet är att sätta momsbeloppet till NOLL i rutan för total moms. Detta gör ju dock också att man måste stansa extra uppgifter, så jag hade kört på första alternativet och få en extra momsrad som balanserar. //D
... Visa mer
2018-10-17
11:26
Gör en extra rad i konteringsmallen som tar bort den moms som du lagt i huvudet. Vi har en liknande variant när det gäller moms på leasingbilar då vi använder externt program för att läsa in fakturorna och där gör vi även konteringarna. //Davor P
... Visa mer
2018-10-12
10:08
Du blir inte hängd av leverantören för att du inte betalat denna halva krona. Det kostar för mycket att jaga detta lilla belopp, både för leverantören och för dig.... Med tanke på att det kostar 5-6 kr per minut för din tid och lika mycket i andra änden är det bättre att låta det vara..... Du har betalat lika mycket på fakturan som du matade in som leverantörsskuld. Jag hade (om man nu skall in och rota i det) bokfört beloppet som en öresavrundning 3740 och använt antingen momskontot eller "det andra" kontot som motkonto.
... Visa mer
2018-10-12
09:54
Om jag förstår dig rätt har du bokfört enligt följande: 2440 K 51.097,00 2641 D 10.219,00 9999 D 40.878.00 För att rätta momsen kan du bokföra enligt följande: 2641 D 0,50 9999 K 0,50 Om totalsumman på fakturan är korrekt skall du inte blanda in 2440. Eftersom det rör sig om 50 öre hade jag inte brytt mig om det..... det är dessutom ingående moms så SKV lär inte reagera på summan och programmet reagerar inte heller av samma anledning.....
... Visa mer
2018-10-12
09:24
Bokför 2440 och 3740 (öresavrundning) Hur mycket var fakturan på? Betalade du för lite eller för mycket till leverantören?
... Visa mer
2018-10-11
10:54
1Gilla
Det finns ett konto för factoringavgifter (6064) Det du enklast gör är att skapa en bortskrivning när du är inne på betalningen av fakturan. Klicka på pilen i kolumnen BORTSKR och skapa en ny bortskrivning. Om du använder 6060 eller 6064 är i sammanhanget egalt. Hoppas att detta hjälper dig vidare. //Davor P
... Visa mer
2018-10-11
10:18
2 Gillar
Kör registervård INNAN du godkänner journalen. Det kan också lösa en del konstigheter.
... Visa mer
2018-10-11
09:33
1Gilla
Kan det vara en kreditfaktura som spökar för dig?
... Visa mer
2018-09-27
11:24
1Gilla
Du behöver inte scrolla över huvud taget. Jag är lite osäker på exakt var man gör denna inställning, men jag tror att du går in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Nummerserier I nederdelen har du tre tomma rutor med texterna Kundnummer, Leverantörsnummer och Artikelnummer. Om du lägger in ett värde där så bör programmet räkna upp dessa värden ett steg i taget. Eventuellt kan du även lägga in bokstäver före nummer, men detta har jag inte testat själv. Jag ser att jag har siffror inmatade på kundnummer där jag vet att detta fungerar smärtfritt för vår del. //Davor P
... Visa mer
2018-09-27
09:18
1Gilla
Detta finns inte i dagsläget och jag kan ha viss förståelse för anledningen. Du KAN hamna i ett dilemma om en "gammal kund" återkommer för att göra affärer med er. Då har du återanvänt ett gammalt nummer vilket i mina ögon inte är optimalt. Jag föreslår att du struntar i dessa hål och bara låter programmet räkna upp kundnumret i vanlig ordning. Du sparar en massa tid på att strunta gräva efter hål i nummerserierna. //Davor P
... Visa mer
2018-09-27
06:38
När jag försöker lägga upp en ny kund för EDI får jag upp om kunden måste aktivera möjligheten i programmet. Bara för att man använder Visma Administration innebär det inte per automatik att elektroniska fakturor fungerar. Detta på grund av att det är förenat med kostnader för hanteringen som man måste godkänna innan man kommer igång.
... Visa mer
2018-09-27
06:19
1Gilla
Du kan ställa in så att du får en kvittens (om du har ett konto hos Inexchange, som Visma samarbetar med när det gäller E-fakturor. Här ser du en sammanställning över både inkommande och utgående fakturor. Vidare kan du även i inställningarna hos Inexchange ställa in att du får en kvittens när fakturan kommit till Inexchange. De gånger som det INTE har fungerat får du även en indikation o Administration att något gått snett med överföringen. Då kommer det upp en gul/orange rad med information om att något inte fungerat till hundra procent. Detta ser du när du är inne på kundfakturorna. En likartad information har du även på leverantörsfakturorna när det kommit nya fakturor. //Davor P
... Visa mer
2018-09-20
07:47
1Gilla
Jag brukar göra enligt följande: - Fakturans totala belopp UTAN bankavgiften konteras. - När det är dags att betala går jag in på Utbetalningar och dubbel-klickar på den betalning som är drabbad av bankavgiften. Nu kan jag lägga in bankavgiften och när betalningen gått iväg och jag får bankens växelkurs lägger jag även in denna. - När jag tittar på journalen ser jag nu alla tre delarna: - Inköpspris på fakturan - Bankavgifter - Kursvinst eller kursförlust //Davor P
... Visa mer
2018-09-20
06:47
Om du inte har journalfört betalningen kan du gå in på betalningen och lägga in bankavgiften redan där. Då kommer den med på journalen snyggt och prydligt. Har du redan journalfört får du göra tillägg/ändring på verifikationen som skapats i samband med journalföringen. //Davor P
... Visa mer
2018-09-17
07:15
2 Gillar
Var har du sparat företagsinformationen? Det kan vara så att du måste ändra sökvägen i Visma för att den skall hitta företaget. Det andra alternativet är att läsa in en backup och den vägen få in informationen från företaget. //Davor P
... Visa mer
2018-09-17
07:13
1Gilla
Gå in under ARKIV - Företagsinställningar - FÖRSÄLJNING Gå in under flik 3 - Domumentinställningar. Här ställer du in avrundningen för de valutor du använder. Om det inte står något värde vid valutan tillämpas ingen avrundning. //Davor P
... Visa mer
2018-09-14
09:21
Så är det dessvärre. Uppfattade inte att du hade byrå. Sorry ;(
... Visa mer
2018-09-14
09:08
Tja, du kan ju alltid gå tillbaka till 2016.X för att slippa SQL. Risken är dock att denna version inte kommer underhållas framöver.......
... Visa mer
2018-09-14
08:02
Har du provat köra Visma Assist Administration? Klicka på REPARERA DATABASER. Hoppas att detta hjälper dig vidare. //Davor P
... Visa mer
2018-09-13
07:24
Detta är något som i mina ögon är en privat omkostnad som inte har med företaget att göra. Den anställde hamnar i en beroendeställning till företaget och han vet inte om denna försäkring betalas eller inte i ett läge där man kanske kommer på kant och den anställde eller företaget funderar på att avsluta samarbetet....... OM företaget skall betala detta borde det klassas som en förmån och skall i så fall beskattas "enligt konstens alla regler" Skall det dras som ett bruttolöneavdrag? Personligen hade jag lagt detta i knät på den anställde...... //Davor P
... Visa mer
2018-09-12
13:12
1Gilla
DBF är ett databas format. Prova att öppna filen i excel så bör du kunna komma åt informationen åtminstone... Eventuellt får du gå lite omvägar för att skriva ut rätt information ur filen. //Davor P
... Visa mer
2018-09-12
11:50
1Gilla
Det är dessvärre gjort som en säkerhetsåtgärd för att inte läsa in samma faktura flera gånger. DOCK är detta något som programmerarna på Visma måste se över så att man kan välja att acceptera faktura TROTS att där finns identiska fakturanummer. Man bör kunna göra ändringar om det visar sig att inscanningen fått fen siffra fel utan att man skall behöva stansa om uppgifterna. Sen skall det fortfarande finnas spärr mot att ha samma fakturanummer från samma leverantör mer än en gång efter att den eventuellt korrigerats.
... Visa mer
2018-09-12
11:36
1Gilla
Kan du inte göra ändring i numret alls? Själv lägger jag till ett årtal på slutet (xxx-18) när sådant händer. Om de använder OCR nummer på fakturorna så lägg in rätt betalreferens där det hör hemma. //Davor P
... Visa mer
2018-09-12
09:23
Inget att skämmas över.
... Visa mer
2018-09-12
09:14
1Gilla
Har du rätt att ändra uppgifterna? Det kan vara så att du inte har fullständiga rättigheter i programmet. Det kan vara så att det endast är systemoperatören som får ändra/lägga till uppgifter. //Davor P
... Visa mer
2018-09-11
10:12
Har den inte drivrutiner så att man kan installera den som en vanlig skrivare och därifrån köra ut etiketter? //Davor P
... Visa mer