2023-09-07
17:00
Hej @ehalvord!
VAN-operatör är, precis som du är inne på, en tjänsteleverantör som agerar som en mellanhand för att kunna skicka och ta emot fakturor.
Vi har dessvärre ingen förteckning till vilka länder man kan skicka e-faktura till, men om du har använt dig av Kontrollera mottagare av e-fakturor inne på kunden och du får en träff så är det fritt fram att skicka fakturorna via e-faktura 🙂
Inne på hjälpavsnittet Skicka e-fakturor under flik 1. Kontrollera/lägg till mottagare av e-fakturor så kan du läsa mer om hur det fungerar.
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
15:55
Hej @AnnnaL! Kul att du har hittat till forumet - varmt välkommen 🙂
Idag finns det inget annat sätt att byta den gemensamma faktura/offert/ordermallen som är vald, utan du behöver gå via Företagsinställningar. Däremot kan du välja en specifik mall inne på kunderna i kundregistret om du vill ha olika mallar till dina kunder.
Självklart får du gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via Förbättringsförslag inne på Min Sida i ditt program.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
14:43
Hej @Gelvås!
Just nu har vi ingen ny information att delge kring när tjänsten är igång igen, men så fort vi vet mer så uppdaterar vi i den här tråden. Kan tipsa om att prenumerera på tråden så får du en notis så fort vi skriver något nytt.
Jag vill tacka dig för ditt tålamod och önska dig en fortsatt fin dag.
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
13:43
Hej @Lassesaxnas och tack för din fråga!
I dagsläget har vi dessvärre ingen funktion för att föra över anställda mellan bolag, så du behöver lägga upp de anställda manuellt i det nya bolaget.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
09:52
Hej @Anne-Lie3!
När du jobbar och läser in leverantörsfakturor via en integration så hamnar inte dessa i listläget för leverantörsfakturor. Du ser det endast inne på leverantörsfakturan och under fliken 6 Spårning under sökväg Dokument.
Du kan även höra med Ascendo om de kan lägga in en kommentar på leverantörsfakturan, då kan du nämligen lägga till en kolumn för kommentarer i listläget för leverantörsfakturorna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas du får en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
13:17
Hej @Pacsac!
Problemet från igår ska vara löst - har du provat att rensa cache eller jobba i en annan webbläsare?
Ibland kan man behöva rensa cache för att "blåsa ur" programmet lite när det har varit ett fel. Prova detta och om problemet kvarstår så ta kontakt med mina kollegor på supporten så får ni felsöka vidare i din miljö för att se om felet kommer från något annat håll.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
12:04
Hej @Lisbeth10!
Baserat på hur det ser ut i ditt program så finns det lite olika lösningar du kan ta för att åtgärda detta, så jag tänker att i den här situationen så får du bäst hjälp från mina kollegor på supporten som kan visa dig direkt i programmet hur du ska göra.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:45
Hej @kesch23!
Jag förstår det som att det har löst sig för dig, super! Vill bara flika in med att när du skapar upp en kundfaktura så hämtar programmet upp informationen på kunden som finns just då, om du uppdaterar kunduppgifterna behöver du göra som du gjorde nu och ändra i utkastet så att programmet kan ladda om kunduppgifterna. Du kan också tillfälligt ändra uppgifterna genom att klicka på kunden inne på fakturan:
Ändringarna påverkar dock endast den specifika fakturan, så för att permanent ändra kunduppgifter behöver du ändra uppgifterna inne på kunden.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Hoppas du får en fin helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:37
Hej @FK2023!
I detta fallet skapar du upp en leverantörsfaktura på enbart momsen som du konterar på 2440 kredit och 2641 debet. Sedan hanterar du det som en vanlig leverantörsfaktura. Hittade den här tråden där fler användare funderar över samma sak, så kika i den om du vill läsa mer!
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:34
Hej @akelun!
Under gårdagen hade vi problem med att det gick långsamt att arbeta i Visma eEkonomi, du kan se mer i inlägget som finns i Driftinformation. Det ska vara löst nu, men om du fortfarande upplever problem kan du först prova att rensa cache och byta webbläsare. Om det fortfarande går långsamt tycker jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så fortsätter ni felsökningen direkt i din miljö för att se om problemet finns på annat håll.
Vi publicerar information i Driftinfo och Kända fel där du kan kommentera inläggen, men det är bara anställda som kan skapa upp egna inlägg. Men vi uppskattar verkligen att du vill informera oss när du upplever driftstörningar i programmet, så det går fint att skriva här i Frågor och funderingar om det inte finns någon information under Driftinfo eller Kända fel 🙂
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg.
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:21
Hej @Admin Gottskär Grundskola!
För att programmet ska kunna bokföra automatiskt så behöver OCR -nummer och belopp stämma med fakturauppgifterna. Om det inte stämmer till 100% föreslås en matchning som du får bekräfta eller ändra. Det är alltså inte möjligt att själv styra vad som ska bokföras automatiskt, utan programmet läser av referenserna ovan.
De transaktioner som är bokförda och har fått ett verifikationsnummer kan du se under Periodens bankhändelser.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Trevlig helg! 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:14
Hej @slutsteg!
I dagsläget finns det ingen funktion för att filtrera ut bankhändelser som har kopplade bildunderlag, men jag förstår att det hade varit en smidig funktion för ditt arbetssätt. Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback och förslag längst ner till vänster på startsidan i eEkonomi.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-01
09:05
Hej @Therese Hildorsson!
Jag ser att du även ställt din fråga i Bokföringsområdet, där har min kollega Joachim visat dig hur du bokför detta. Kika på det och se om det hjälper dig med din fundering, återkom annars. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
13:27
Hej @AxelLinneroth!
Vad kul att du spanar in Visma eEkonomi som bokföringsprogram - det gillar vi!
Jag ser att du har provversionen av eEkonomi just nu, vilket är orsaken till att du inte kan koppla din bank till företagskontot riktigt ännu. 🙂 Om du själv ska bokföra och fakturera så rekommenderar vi Visma eEkonomi Smart. Där kan du bokföra, fakturera och koppla ditt företagskonto till din bank.
När du går över från demoversionen så är det bara att aktivera din bankkoppling. Aktiveringen ser olika ut beroende på vilken bank du har, du hittar instruktionerna för respektive bank i hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling där du kan kika på hur det ser ut för dig.
Om du inte riktigt har bestämt dig än så skickar jag också med vår film om Bankkoppling, där får du ett hum om hur det fungerar och hur du jobbar med det.
Om du har några frågor så finns vi såklart här för att hjälpa dig, det är bara att skriva här i forumet eller ta kontakt med mina kollegor på telefon.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:16
Hej @LinnéaBäckström!
Den anställdes uppgifter om skatteavdrag hämtas automatiskt från Skatteverket i samband med att du lägger in personnummer på fliken Personuppgifter. Du behöver alltså inte lägga in kyrkoavgiften själv, då programmet hämtar de uppgifterna direkt från Skatteverket.
Passar på att skicka med hjälpavsnittet Lägg till eller redigera uppgifter för anställd om du vill läsa mer om skattedelen. 🙂
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:10
Hej @Pia Jisbro!
I dagsläget går det bara att föra över obetalda fakturor till Visma eEkonomi. Verifikationerna för betalningarna ska du däremot kunna hitta när du för över bokföringsdata.
Återkom gärna om du har någon annan fundering kring överföring eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:06
Hej @Bector!
Tack för att du kommer med input till oss. Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning. Gällande att du inte kan scrolla så har vi kikat på detta i Edge, men får inte samma fel som du med scrollen. Här tycker jag att du gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet, så får du hjälp med att undersöka detta vidare direkt.
Önskar dig en forsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
09:33
Hej @webtomten, så bra att det löste sig för dig!
Återkom om problemet uppstår igen eller om du har någon annan fundering vi kan hjälpa dig med 🙂
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
08:38
Hej @MatsEngström, bra att du förtydligade!
Den rapporten visar dina obetalda kundfakturor fram till det datum du valt, sorterade efter förfallodatum. Men du kan också sortera på fakturadatum:
Var det detta du funderade över? 🙂
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer