2022-07-07
10:02
Hej Linnéa!
Om du har registrerat betalning för en del av fakturan så visar betalningspåminnelsen det belopp som återstår att betala.
Gå in på fliken Obetalda kundfakturor, välj sedan den faktura du vill skicka betalningspåminnelse för.
Välj Åtgärder - Påminnelse.
Jag hoppas att detta hjälper dig med din fråga, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:58
Hej Ewa!
Jag har bollat din fråga med min kollegor en vända och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att vi kan se hur det ser ut i ditt program. Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:55
Hej Anne-Lie3!
Du ska inte betala ut förskottet med lönearten 1313, utan lönearten används när förskottet ska betalas tillbaka av den anställde. I detta läget så måste utbetalningen göras kontant eller via en överföring direkt från banken. Utbetalningen skapar du alltså inte i löneprogrammet. Det kan du endast göra om utbetalningen och återbetalningen av den anställde är inom samma månad Om det inte betalas ut och dras tillbaka samma månad så ska det vara skatteavdrag. med 30 %.
Återkom gärna om något känns oklart!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:11
Hej Nestor!
Om du har använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska det gå att bokföra oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller ej.
I den här tråden så har min kollega My visat hur du gör, läs igenom den och se om du kommer vidare med hjälp av instruktionerna. Återkom annars så kikar vi på det igen.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
09:06
Hej LottaUppsala.
Jag förstår verkligen att du har behov av att kunna skicka med en specifikation i dina betalfiler. Informationen som finns i Visma Administration omvandlas till rätt format för att passa XML-filen, det fungerar som en typ av mall. Här så har vi tyvärr ingen möjlighet att påverka filens format, eftersom formatet är framtaget av bankerna.
En alternativ lösning är att du inte tar med kreditfakturan i betalfilen. Du får istället kvitta krediten mot debitfakturor innan du skapar betalfilen, men även här får du förmedla till din kund manuellt utanför programmet vilka debetfakturor som du har kvittat mot kreditfakturorna.
Jag förstår att det inte är den mest optimala lösningen för dig, men det är så det fungerar i dagsläget. Du får gärna skicka in önskemål och förbättringsförslag via knappen Förbättringsförslag på startsidan i programmet.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-07
08:48
Hej Annfri!
Kontaktuppgifterna som du ser under fliken för Arbetsgivardeklaration och under länken Kontaktuppgifter hämtar sina värden från Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar. Så du behöver ändra kontaktuppgifterna i företagsinställningarna under Företag för att det ska bli rätt uppgifter i filen till Skatteverket.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
12:36
1Gilla
Hej schteko och tack för din fråga!
I dagsläget har vi tyvärr ingen funktion för ersättningsartikel. Du får gärna skicka in det som ett önskemål till våra produktutvecklare under knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
10:25
Hej Charlotte8!
I hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom så visar vi steg för steg hur du gör när detta sker mitt i en löneperiod.
Jag passar även på att skicka med Checklista när anställd byter anställningsform och/eller personalkategori som jag också kan hjälpa dig i ditt arbete.
Hoppas att detta hjälper dig vidare, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några följdfrågor.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
10:14
Hej LottaUppsala!
Jag uppfattar det som att du skickar XML-filer till din leverantör. Om du har med en kredit i betalfilen, så kommer det att redovisas som en klump och inte detaljerat. Det är tyvärr inget som vi kan styra över, utan det är så det redovisas i xml-formatet som bankerna tagit fram.
Om din leverantör behöver få fram den informationen så behöver du specificera det på ett annat sätt när du skickar betalfilen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-06
08:32
Hej Helen!
I dagsläget står företagen i alfabetisk ordning och det är tyvärr inte möjligt att ändra uppställningen. Om du inte redan använder dig av sökfunktionen i översikten så kanske det kan hjälpa dig lite?
Jag förstår att det skulle vara önskvärt att kunna sortera på de mest aktiva, speciellt om man som i ditt fall har en längre lista över företag som man arbetar med. Vi tar gärna emot detta som ett förbättringsförslag så du är mer än välkommen att skicka in detta till vår utvecklingsavdelning via knappen Förbättringsförslag på Min sida 🙂
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
14:49
Hej Louice1!
Vi rekommenderar att bokföra semesterskuld utefter de bokföringsexempel som finns i hjälpavsnittet Bokför semesterskuld. Då bokför du både semesterskuld och de sociala avgifterna så att det blir rätt och riktigt enligt våra rekommendationer 🙂
Vill du fortsätta så som du tidigare har gjort så råder jag dig att ta kontakt med en lönekonsult som kan hjälpa dig med hur du ska tänka kring detta. Det är ett lite snårigt område och för att du ska få allt rätt i din bokföring så är en lönekonsult mest lämpligt att fråga i det här fallet.
Jag hoppas att jag kunde ge dig lite vägledning framåt, återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
10:18
1Gilla
Hej @Panumanders!
Jag ser att du har fått hjälp av duktiga @Roffakab, jag vill bara hoppa in i tråden och klargöra att det inte blir någon skillnad om du har Momsfri ibockad eller inte på fakturan i ditt fall, det kommer fortfarande att vara momsfritt och bokförs på samma konton.
Momssättningen styrs både av de inställningar du har på din kund och dina artikelkonteringar, som Roffakab har skrivit ovan. Om du har angett att din kund har Omvänd skattskyldighet på kundkortet så blir det momsfritt, oavsett om Momsfri är ibockad på fakturan eller inte.
Hoppas att detta kunde förtydliga det hela lite för er, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar. /Tinne
... Visa mer
2022-07-05
09:05
Hej Ted!
Vi har just nu inget fel som gör att programmet arbetar långsamt. Vart i programmet upplever du att det är långsamt?
Du kan själv testa ett par saker som kan hjälpa:
- Rensa cache och cookies, starta sen om webbläsaren.
- Testa att arbeta i en annan webbläsare.
Om ovan inte fungerar så kontakta gärna mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-05
08:53
Hej Soul7yes!
Det här är något vi kan hjälpa dig bäst med via supporten, så slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
16:04
Hej! Jag hoppar in här i tråden.
Eftersom du har faktureringsmetoden och detta hänt i olika månader så ska du ta med den felaktiga fakturan i momsrapporten för maj, på grund av att du då faktiskt hade fordran och den momsen. I juni så krediterade du fakturan och skapade upp en ny, vilket innebär att du bokför kreditfakturan och den nya fakturan i juni månad.
Den felaktiga fakturan i maj (dvs. den ursprungliga) kommer tas med i maj månad rent programmässigt. Kreditfakturan som avser den ursprungliga debetfakturan skapades i juni månad och kommer därför att komma med på momsrapporten för juni. Dessa kommer att kvittas ut mot varandra vad gäller momsrapporten.
Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för dig. Har du något mer du vill tillägga om detta @Pacsac?
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
11:55
Hej Lollo_2!
Om du la in ingångsvärdena med hjälp av en supporttekniker så rekommenderar jag här att du slår en signal till supporten igen så att de kan se vad som har hänt när de lades in.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
10:58
Hej Jeanette!
Utan att veta vart i programmet du är eller vad du försöker bokföra så är det svårt att ge ett mer precist svar, men det finns vissa funktioner i programmet där du kan bokföra framåt i tiden, exempelvis manuella verifikationer. Däremot går det exempelvis inte att skapa bankhändelser framåt i tiden.
Orsaken till att det ser ut så är för att bokföring ska göras löpande efter att en affärshändelse har skett för att kunna visa vad som har hänt i företaget, inte vad som kommer att hända.
Om du behöver göra övningarna enligt datum så kanske det är att föredra att du startar om företaget och väljer räkenskapsår 2021 istället, som du själv föreslog.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig framåt, återkom om något känns oklart så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
10:10
Hej Martin66!
Jag kikade på Skatteverket och hittade under rubriken Datum för när du senast ska lämna periodisk sammanställning följande information:
"Även om du har fått en blankett hemskickad ska du bara lämna en periodisk sammanställning när du sålt varor och/eller tjänster som ska rapporteras. Detta innebär att du inte ska lämna någon periodisk sammanställning om du inte haft någon försäljning."
Du ska alltså inte lämna in någon periodisk sammanställning om du inte har haft någon försäljning.
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
10:07
Hej ALex_22!
Det går bra att använda de bokföringskonton du har föreslagit ovan.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-04
09:55
Hej rronny!
Bra att du hittade en lösning - snyggt jobbat!
Om du känner att du vill fortsätta felsöka i detta så får du gärna kontakta vår support, men du kan självklart köra vidare på lösningen som du hittade 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-01
16:26
Hej Ewa!
Om jag uppfattar dig rätt så vill du genomföra den första periodiseringen och men ta bort kommande? Det går att göra om du redan har genomfört en periodisering, vilket du isåfall behöver göra först under Bokföring - Verifikationer - Kommande periodiseringar.
När du har gjort genomfört en periodisering, gå därefter går tillbaka till Inköp - Leverantörsfakturor - Välj den leverantörsfaktura där du har periodiseringar.
När du sedan väljer Avsluta periodiseringar, Åtgärder - Avsluta endast kommande periodiseringar så kommer du att få följande meddelande:
Du har valt att endast avsluta kommande periodiseringar samtidigt som du har periodiseringar som redan är genomförda. Detta innebär att återstående belopp att periodisera kommer att kostnadsföras. Föreslaget verifikationsdatum är samma datum som den senast gjorda periodiseringen. Det är möjligt att ändra datumet.
Programmet kommer alltså ge dig ett förslag på datum, men det är möjligt att ändra. Precis som du beskriver så kommer återstående belopp istället att kostnadsföras.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, återkom om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-01
15:16
Hej Monica!
Så bra att det löste sig för dig - snyggt jobbat!
Tack för att du delar med dig av din feedback. Jag tar självklart detta med mig, men vi skulle också vilja få den inskickad direkt till våra produktutvecklare via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi:
Lämna gärna ditt förbättringsförslag där för att vi ska kunna ge eventuell återkoppling eller följdfrågor 🙂
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-01
08:54
Hej MW____!
Du hittar Feedback och Förslag i Visma Lön Anställd i menyn:
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
13:16
Hej Linda_21!
Jag har bollat din fråga med min kollegor och här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten, så att du kan visa precis hur du vill lägga upp det för att vi ska kunna ge dig en så bra lösning som möjligt.
Slå gärna en signal till mina duktiga kollegor på supporten när du har möjlighet så visar de gärna dig hur du skulle kunna arbeta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
13:04
Hej Lollo_2!
Det låter som om du inte har angett ingångsvärden på de anställda.
Om du har bytt till Visma Lön Smart under ett semesterår så behöver du ange ingångsvärden på de anställda för att få semestervärdena att stämma.
Testa detta och återkom om det inte löser sig så kikar vi på det igen!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
12:01
1Gilla
Moms på reparation av cyklar, läderprodukter, hushållslinne och skor sänks från 12% till 6% från och med 1 juli.
Syftet med sänkningen är att främja återbruk genom att få fler att välja att reparera redan producerade varor eftersom reparationer har ett lägre klimatutsläpp än nytillverkade varor.
På Skatteverkets hemsida kan du läsa mer om definitionen av vad som anses vara en reparation och mer information om vilka varor som berörs av förändringen.
Läs mer på Verksamt.se.
... Visa mer
2022-06-30
11:18
1Gilla
Hej c_samfallighet!
Du ändrar inställningarna för momsperiod under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter.
Momsrapporter som redan är bokförda påverkas inte om du förändrar inställningen. Har du påbörjat en ny momsrapport och sedan vill ändra inställningen för momsperioden måste du stänga fönstret Ny momsrapport, ändra inställningen under Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och sedan skapa momsrapporten på nytt för att ändringarna ska komma med på den nya rapporten.
Vill du ändra redovisningsperioden för redan bokförda momsredovisningar måste du ångra dem. Därefter ändrar du inställningen i företagsinställningarna. Sedan kan du skapa nya momsredovisningar med de nya perioderna.
I vårt hjälpavsnitt Företagsinställningar under fliken Bokföringsuppgifter kan du läsa mer om hur du ändrar momsperiod.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
10:55
Hej AndreasE och varmt välkommen till Visma Spcs forum!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback och förbättringsförslag. Vi tar självklart detta med oss, men vi vill gärna att du skickar in dina önskemål via knappen Förbättringsförslag via Min sida i programmet. Vi tar väldigt gärna emot önskemål där istället, då de inkommer direkt till våra produktutvecklare när du skickar in det via programmet.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
10:50
Hej Linda_21!
Det stämmer att det bara är administratören som kan ändra en schemalagd dag, attestansvariga kan inte gå in och ändra en schemalagd dag.
Jag förstår att det hade underlättat arbetet för er, så du får gärna gå in och lägga detta som ett önskemål under Feedback och Förslag i Visma Lön Anställd, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
09:28
Hej MW____ och tack för att du delar med dig av ett intressant förslag!
I dagsläget har vi tyvärr ingen funktion för den här typen av utskick. En del av den information du nämner lagras inte i ett löneprogram, exempelvis förändringar i arbetsuppgifter, så ett sånt utskick skulle inte vara fullt genomförbart genom Visma Lön.
Om jag får spinna vidare på din idé lite så kanske ett alternativ skulle vara en funktion för att kunna bifoga dokument i exempelvis Visma Lön Anställd för att kunna skicka ut information därifrån?
Jag har tagit din idé vidare till vårt utvecklingsteam, men de skulle gärna vilja att du personligen skickar in din idé via Feedback och Förslag i Visma Lön Anställd så att de kan ge återkoppling och ställa eventuella frågor till dig.
Tack igen för din input och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-30
08:36
1Gilla
Hej Rikard!
I dagsläget har vi tyvärr ingen funktion som kan automatisera säkerhetskopieringen.
Vi blir alltid glada när ni delar med er av era förbättringsförslag och önskemål, så lägg gärna detta som ett önskemål via Förbättringsförslag på MIn sida i Visma Lön!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-06-29
11:09
Hej Anne-Lie3!
Du kan använda löneart 1313 - Löneförskott, Manuellt avdrag. Lönearten används för att göra ett nettoavdrag på förskott som är kontant utbetalt. Denna metod kan endast användas då förskottet ges och återbetalas samma månad.
Om du exempelvis i mitten av månaden ger ett förskott direkt i handen till den anställde, så används alltså denna löneart för att samma månad dra tillbaka pengarna.
Jag passar även på att skicka med hjälpavsnittet Hur betalar jag ut ett förskott till en anställd? där du kan läsa mer om förskottsbetalning.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-29
08:48
Hej dmd-consulting!
Programmet varnar om att mallvärdet är tomt via leverantörsfakturajournalen och det är så funktionaliteten ser ut i dagsläget.
Du får gärna lägga ett förbättringsförslag om detta via knappen Förbättringsförslag på Min sida i programmet, så kommer det in direkt till våra produktutvecklare.
Önskar dig en fin onsdag,
/Tinne
... Visa mer
2022-06-29
08:40
Hej och tack för din feedback!
I april flyttade idéhanteringen från forumet och in till respektive produkt, så nu lämnar ni in era önskemål direkt i produkterna.
Vi tar väldigt gärna emot din feedback där, då det inkommer direkt till vår utvecklingsavdelning.
I Visma Administration lämnar du önskemålet via knappen Förbättringsförslag på Min sida:
Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
13:29
Hej Anette!
Vi har lite olika kassasystem som du kan integrera till Visma eEkonomi. Här hittar du information om de olika systemen och kan nog hitta ett alternativ som du tror kan passa din verksamhet!
Om det dyker upp några frågor är du varmt välkommen att återkomma i tråden eller kontakta vår grymma support.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
13:16
1Gilla
Hej GCS Solutions!
Det finns lite olika orsaker till att du endast ser kassakontot:
1. Jag ser att du har den nya bankkopplingen med SEB och då är tvåstegsverifiering obligatoriskt.
Om du inte har aktiverat tvåstegsverifiering får du inte upp alternativet att exportera betalfil för att sedan kunna signera betalningen.
2. Om du har valt att betala fakturan genom att öppna upp fakturan - valt Åtgärder och sedan Registrera betalning så får du endast upp alternativet 1910 eftersom du har en bankkoppling till företagskontot. När man har en bankkoppling så kan man inte registrera manuella bankhändelser på företagskontot och vi rekommenderar inte heller att registrera betalningar på det här sättet. Invänta istället kontoutdraget från banken och matcha direkt från Kassa och Bankhändelser.
Om du vill betala fakturan på banken först så krävs det att du aktiverar tvåstegsveriferingen, då kommer du kunna exportera fakturan och sedan signera den. Invänta därefter kontoutdraget när betalningen är gjord och matcha sedan mot fakturan under Kassa- och bankhändelser.
En annan orsak kan vara att fakturan skapades innan din bankkoppling blev aktiv och då kan du inte betala den via programmet med hjälp av bankkopplingen. Om så är fallet så får du betala just denna fakturan manuellt.
Nya fakturor framöver kommer fungera via bankkopplingen.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom om du stöter på patrull så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
11:52
Hej Hasses!
Tack för att du hörde av dig.
Tyvärr är det svårt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Jag önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
11:46
Hej LenaVa och välkommen till forumet!
Du ska särskilja på arbetstimmar och materialkostnad. Rutan där du skriver in materialkostnader är för det material som gått åt vid utförandet av det arbete som du angett timmar för. Du anger arbetstimmar separat i rutan där det står Arbetstimmar.
Vid Övriga kostnader anges de kostnader som du fakturerat kunden i samband med det skattereduktionsgrundande arbetet, till exempel expeditionsavgift, frakt och resekostnader. Beloppen som skrivs in under Materialkostnader och Övriga kostnader är "inbakade" i ditt skattereduktionsgrundande jobb och är endast information till Skatteverket. Det visas alltså inte på fakturan som går ut till kund.
Om dina materialkostnader och övriga kostnader är skattereduktionsgrundande så skrivs det alltså in under Materialkostnader och Övriga kostnader, vill du specificera dessa för kunden så kan du förslagsvis lägga in en textrad på fakturan och förklara att det ingår i det skattereduktionsgrundande beloppet.
Vill du fakturera specifikt för materialkostnad och övriga kostnader så behöver du skapa upp egna artikel för detta och lägga in på fakturan, vilka ska läggas in med inklusive moms.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga.
Om något känns oklart eller om du har några andra frågor är det bara att återkomma.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-27
10:49
Hej Leif Johan!
Jag har bollat detta med mina kollegor och det verkar konstigt att du blir utestängd från programmet om det är så att kontrollen har upptäckt något fel i din bokföring, det ska du kunna justera manuellt.
Tyvärr är det inte helt lätt att lösa ärenden av denna karaktär via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-22
14:32
Hej MonicaA!
Utifrån din fråga så uppfattar jag dig som att du inte använder tillvalet Deklaration/Årsredovisning, stämmer det?
Årsavstämningen i programmet blir lite missvisande eftersom den första och sista punkten som har med Årets resultat att göra baseras på att man har tillvalet Deklaration/Årsredovisning.
Om du inte använder tillvalet så ska årets resultat och skatt bokföras manuellt, det görs inte per automatik i programmet.
I ditt fall rekommenderar jag att du justerar detta manuellt på år 2021. För att göra ändringen i år 2021 behöver året vara upplåst - om året redan är låst behöver du kontakta Skatteverket eller en redovisningskonsult för att kontrollera att du får låsa upp året.
För att korrigera detta så öppnar du upp den felaktiga verifikationen för årets resultat och klicka på Åtgärder. Om alternativet Ta bort finns så klickar du där och tar bort verifikationen. Om du inte ser alternativet så behöver du korrigera hela verifikationen omvänt på samtliga konton och belopp som finns. Därefter kan du skapa upp en ny korrekt verifikation.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig. Om det dyker upp fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi på det.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-20
11:43
Hej rronny!
Programmet ska ta med alla rader som specas i filen från banken, så jag skulle vilja att du kontrollerar ett par saker:
- Vad händer om du bara tar de identiska raderna och klistrar in?
- Ligger raderna i direkt anslutning till varandra eller finns det transaktioner mellan dem?
- Har du provat att klistra in via en annan webbläsare? Blir det samma resultat?
Testa ovan och ta sedan kontakt med vår support så hjälper vi dig med fortsatt felsökning i den kanalen.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-20
10:00
Hej Robert!
Tidigare i juni släppte vi en funktion för att mejla PDF direkt in i programmet, funktionen gäller främst för leverantörsfakturor men fungerar även för kvitton - det kanske kan vara något för dig? Här har vi skrivit ett foruminlägg om tjänsten.
Gällande Zapier så fungerar det som en plattform för att integrera Visma eEkonomi med andra appar. Det är alltså inte Zapier i sig som gör det möjligt med tolkning av kvitton, utan det möjliggör att du koppla på en applikation som ska samarbeta med Visma eEkonomi. Här kan du läsa om de olika applikationer som du kan använda. Förslagsvis kanske du kan kontakta Zapier och höra om det finns någon applikation med funktionen du söker?
Om det finns någon annan användare här i forumet som har använt Zapier för tolkning av kvitton som vill dela med sig får ni gärna hoppa in i tråden!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-17
10:59
Hej, jag hoppar in här i tråden också! 🙂
Precis som Lovisa skriver så är det en omstart du behöver göra för att justera räkenskapsåret. Orsaken till att du inte kan ändra räkenskapsåret är för att det finns verifikationer före önskat startdatum. Verifikationer som kommer från Kassa- och bankhändelser går det inte att ändra datum på.
Om du väljer att göra en omstart så bör du gå igenom listan Omstart av företag för att se vilken typ av information du själv behöver ta ut innan du genomför det.
Återkom gärna om du har några frågor eller om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-14
11:26
Hej @Fd medlem och @Eileen !
Jag förstår att detta är en efterlängtad funktion för er och precis som supporten meddelade så är detta något som vi ser över.
Om ni inte redan har använt er av PDF-rapport kundfakturor så kan jag varmt rekommendera den. Rapporten möjliggör att ni kan skriva ut en rapport på massfakturerade och återkommande fakturor utifrån ett fakturanummerintervall.
Ni hittar den under Bokföring - Rapporter eller via genvägen i den blå menyn.
Jag vill också tipsa om att prenumerera på fliken Nyheter så får ni uppdateringar om när det kommer nya funktioner i programmet!
Varmt välkomna tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-06-13
13:49
Hej Gunilla!
Jag skulle först vilja att du säkerställer att du valt PG och inte BG i listan:
Om du har angett ett Plusgiro-nummer och väljer BG i listan som du ser på bilden ovan så kommer du att få felmeddelandet.
Du har säkert gjort det redan, men dubbelkolla gärna också att Plusgiro-numret stämmer.
Se över det jag skrivit ovan och om du inte hittar något får du gärna återkomma igen eller kontakta supporten så att vi får se hur det ser ut i din miljö.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-09
17:59
Hej Anita__!
För att koppla not till kassaflödet så väljer du redigera på kassaflödet - klicka därefter på raden så kommer noterna upp som du kan koppla till:
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom annars gärna så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-09
12:48
Hej!
Vi har haft en mindre driftstörning tidigare idag som påverkat hastigheten i programmet. Detta ska vara åtgärdat nu och programmet ska fungera som vanligt igen.
Återkom gärna om ni fortfarande upplever problem med detta så kikar vi vidare på det.
/Tinne
... Visa mer
2022-06-09
12:29
Hej!
Jag ber om ursäkt för att du har fått vänta på svar på din tråd.
Jag har fått följande information från mina kollegor ang. avrundningarna:
Vi har gjort justeringar på två stycken fr.o.m. version 2022:
1. Tillfällig skattereduktion för arbetsinkomster ska nu avrundas som Skatteverkets beräkning tillsammans med övrig reduktionsberäkning/avrundning 2. Underlag fastighetsskatt för småhus vid delägande är korrigerad så att avrudningen beräknas som Skatteverket.
Framöver ska även beräkningen för kapitalförlusten beräknas på samma sätt i skatteplaneringen som i deklarationen, men detta kommer först i nästa version av Visma Skatt.
Gällande att manuellt angiven kaptialvinst/förlust inte överförs till deklarationen från skatteplaneringen så är det så det är utformat i programmet idag. I samband med att överföringen görs så får man en upplysning om att dessa värden inte överförs.
Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till våra produktutvecklare via Visma Skatt Proffs.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-09
12:17
Hej Mtekkie!
När man mailar till adressen som genererats i Visma Scanner-appen så sker det ingen automatisk tolkning.
Eftersom det gäller kvitton i ditt fall så rekommenderar vi i första hand att du antingen använder Visma Scanner-appen och fotar alla dina kvitton, alternativt att du drar och släpper pdf-filen direkt in till Visma eEkonomi, då tolkas dina underlag automatiskt.
Vi har olika tjänster för inläsning och scanning av leverantörsfakturor och kvitton som jag tror skulle kunna hjälpa dig i ditt arbete. Här kan du läsa om de olika alternativen och se om du hittar något som du tror skulle passa för dig.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar, återkom gärna om det dyker upp några andra frågor.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-07
15:27
Hej Judit!
I dagsläget så är det tyvärr inte möjligt att bara skriva ut en not, precis som du skriver så ser du alla noter om du väljer att förhandsgranska.
När du väljer att skriva ut noterna så kommer du också att få med alla noter på utskriften. Finns det flera sidor med noter i utskriftscentralen så kan du ange vilka sidor du vill skriva ut:
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-07
11:04
Hej Judit!
I dagsläget kan du tyvärr inte skriva ut kassaflödesanalysen i redigerarläget, utan du får precis som du gör idag ta en skärmdump eller skriva ner manuellt.
Du får gärna lägga detta som ett önskemål via Visma Bokslut:
Varmt välkommen till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
16:15
Hi syedaabidi!
When purchasing the fridge on instalment you could bookkeep it like this:
Account 1240 - debit Account 2641 - debit Account 1930 - credit Account 2350 - credit
As for the instalment payment, you could for example bookkeep it like this:
Account 2350 - debit Account 8410 - debit (interest amount) Account 6570 - debit (for possible fees) Account 1930 - credit (total amount)
I can highly recommend using the function Anläggningstillgångar if the fridge is classified as an inventory if you're not using it already. You can find more info regarding the function here: Anläggningstillgångar.
I hope the above is useful to you. Should you need any further information, please do not hesitate to reach out.
Have a great weekend!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
14:46
Hej Västernorrlands!
Jag hoppar in lite här i tråden.
Eftersom du har en aktiv bankkoppling så tänker jag att du redan bör ha en bankhändelse på ditt företagskonto med motsvarande summa som en Inbetalning.
Istället för att utgå från skattekontot, så kan du istället utgå från ditt företagskonto och bokföra insättningen som en överföring från ditt skattekonto.
När du väljer överföring mellan egna bankkonton och har en skattehändelse skapad under Skattekontot så kan du även välja att plocka upp och matcha mot händelsen.
Har du något annat att tillägga @AnnicaL? 🙂
... Visa mer
2022-06-03
13:42
Hej lanttosusanne!
I det här scenariot är det inte helt lätt att avgöra när det är programrelaterat eller om problemet är kopplat till bokföringen. Jag har tittat på detta ytterligare en gång tillsammans med mina kollegor, utifrån det du har beskrivit i frågan så finns det ingenting i din bokföring som pekar på varför du får en differens i Deklaration & Årsredovisning. Detta gör att vi tror att det är något programrelaterat.
Vår bedömning är att vi behöver koppla upp oss mot dig för att felsöka i din miljö. En kollega till mig har försökt kontakta dig under förmiddagen men fick inget svar, så jag skulle vilja be dig att ta kontakt med vår support när du har möjlighet. Vi har skapat ett ärende med ärendenummer 49779 som du kan ange när du fått kontakt med en supporttekniker.
I ärendet har vi hänvisat till forumtråden så att de direkt kan påbörja felsökning.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden när du har fått hjälp, då det kan vara god hjälp för andra användare också.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
10:23
1Gilla
Hej Emilie!
För att rätta och lämna in årsredovisningen så gör du enligt nedan:
1. Lås upp årsredovisningen.
2. Gå in på Underhåll - Räkenskapsår och radera åren som finns upplagda där.
3. Gå tillbaka till Visma eEkonomi och klicka på Inställningar - Räkenskapsår och IB, ändra startdatumet och spara.
4. Gå in i Visma Deklaration & Årsredovisning, åren skapas upp på nytt där.
5. Gör om deklaration och årsredovisningen.
Jag hoppas att detta hjälper dig att komma vidare, återkom annars så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-06-03
10:17
Hej Alexander!
I dagsläget går det tyvärr inte att ta fram en prognos för balansbudget i Visma Ekonomiöversikt, men vi tar gärna emot önskemål och förbättringsförslag!
Vill du lägga detta som ett önskemål till oss så har vi en funktion för det i programmet där du kan skicka in dina önskemål direkt till våra produktutvecklare:
Jag önskar dig en trevlig helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-30
08:49
Hej Henke_B!
Tack för att du tar dig tid att skriva in dina tankar och förbättringsförslag. Jag tar självklart detta med mig, men jag vill också berätta att ni från och med 1/4 lämnar er feedback och önskemål direkt i produkten.
I Visma eEkonomi så lämnar du det via knappen Feedback och förslag:
Lämna gärna in önskemålen där istället, då inkommer de nämligen direkt till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
17:31
1Gilla
Hej Andy!
Det är inget krav att registrera bankhändelser, men genom att arbeta med bankhändelser så har du möjlighet att klistra in eller importera kontoutdrag direkt från banken in till programmet och du behöver alltså inte registrera varje betalning separat.
Inga bankhändelser skapas upp per automatik när du gör manuella verifikationer, förutom om du jobbar med reskontra och registrerar betalningar med konto 1510 eller 2440. Där kan du plocka upp fakturor på verifikationen som sedan automatiskt matchas under Kassa- och bankhändelser.
Läs mer i hjälpavsnittet Bankhändelser för att se hur du kan jobba med det på olika sätt i ditt företag eller kontakta vår duktiga support som gärna visar dig hur du kan arbeta.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Jag önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
11:52
Hej AnnELarsson!
Precis som du säger så kan man få ut en rapport över arbetad tid i timmar och det är tyvärr inte möjligt att få ut underlag direkt från programmet som visar arbetstiden i dagar.
Du kan förslagsvis ta ut underlag på hur många timmar den anställde har jobbat och dividera med ex. 8 timmar, dvs en arbetsdag, för att själv räkna hur många dagar den anställde har jobbat.
Du får gärna skicka in detta som ett önskemål till våra produktspecialister:
Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
11:01
Hej Nathalie!
Du kan bokföra så som du visar i ditt senaste förslag - bra jobbat!
Gällande din andra fråga så får du inte bokföra alla utbetalningar som en och samma verifikation. Utbetalningarna är egna händelser och ska redovisas separat.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
08:55
1Gilla
Hej Rolf!
Jag förstår det som att det är ett önskemål i registret Artiklar/tjänster som du har och att du har valt alternativet Artiklar/Lager som programdel I önskemålsformuläret.
Om du istället väljer Register som programdel så får du i frågan efter upp Artiklar/tjänster:
Detta ser mer passande ut tycker jag.
Om du har önskemål som du inte känner passar in i någon kategori så kan du också välja Övrigt som programdel. Det viktigaste är att du skickar in ditt önskemål 🙂
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Jag hoppas att du får en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
15:49
Hej Viktoria1979!
Jag ser att du även har ställt din fråga i Bokföringsområdet, min duktiga kollega Josefine har svarat dig i den tråden så du hittar ditt svar där!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
13:10
Hej Smedlundochenqvist!
Det går bra att använda som underlag för inbetalningen, men för själva försäljningen behöver ni använda ett underlag som visar försäljningen, som exempelvis en faktura eller kvitto som kunden får vid inköpstillfället.
Har ni kontantmetoden så redovisar ni försäljningen mot inbetalningen från Svea. Hela intänkten samt moms ska redovisas i kredit, i debet redovisas avgiften som Svea tar ut, samt moms.
Om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
12:56
Hej Owarren och tack för dina frågor!
Kontots beskrivning är skapad utifrån det specifika kontot. Om du ändrar namn och tycker att beskrivningen blir missvisande, så rekommenderar jag att du istället skapar upp ett nytt konto med ett namn som beskriver kontot, då det tyvärr inte går att lägga till beskrivning när du skapar ett nytt konto.
Du får gärna skicka in detta som ett önskemål via Feedback och förslag i Visma eEkonomi.
Det går att inaktivera artikelkonteringar så länge de inte är kopplade till någon artikel. Däremot går det inte att redigera och ändra i en "Ej redigerbar standardpost" men det går bra att skapa en kopia om du önskar ha andra försäljningskonton. Du kan även skapa helt egna artikelkonteringar.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig i dina funderingar, annars är du självklart välkommen att återkomma så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
09:36
1Gilla
Hej!
Tack för att ni ger oss feedback och delar med er av era tankar kring detta.
Just nu jobbar vi på förbättring krig likviditetsprognosen för att göra den tydligare och mer korrekt.
Vi räknar med att lansera detta inom en snar framtid, så prenumerera gärna på nyhetsfliken så får ni notiser om de nyheter vi släpper framöver!
Varmt välkomna tillbaka till forumet och jag hoppas att ni får en fortsatt fin måndag.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-23
09:13
Hej Owarren!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback och förbättringsförslag.
Jag tar självklart detta med mig, men jag vill också berätta att ni från och med 1/4 lämnar er feedback och önskemål direkt i produkten. I Visma eEkonomi lämnar du det via knappen Feedback och förslag:
Vi tar väldigt gärna emot er feedback där, då inkommer de nämligen direkt till våra produktutvecklare.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
16:39
Hej Kristina37!
I vårt hjälpavsnitt Semesterlön utbetald vid ett tillfälle så visar vi hur du betalar ut mellanskillnaden.
Kika gärna igenom det och återkom om något känns oklart.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
16:27
1Gilla
Hej tlnklumera!
Jag hoppar in här i tråden också.
Timlön bör alltid vara föregående månad och lika så avvikelser för att du ska få med allt på lönekörningen.
Det går dock att jobba med en t.o.m-dag i månaden, men detta är inget vi rekommenderar att göra då du inte får med dig hela månadens timmar när du skapar upp lönekörningen.
Om du inte redan har läst det så kan jag varmt rekommendera hjälpavsnittet som min kollega skickade ovan, jag tror att det kan vara till bra hjälp för dig.
Trevlig helg!
/TInne
... Visa mer
2022-05-20
14:02
Hej Helene!
Ibland kan man behöva rensa cache och starta om webbläsaren för att det ska släppa, så prova det och återkom om det fortfarande inte fungerar så kikar vi vidare på det.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
14:00
Hej Everlycke!
Båda alternativen fungerar fint att använda, det är bara placeringarna som skiljer sig.
Om du skriver kundens kostnadsställe under orderreferens så hamnar det högre upp på fakturan, väljer du att lägga in det som en textrad så hamnar det under artikeln.
I den här tråden rekommenderade en av våra användare att skriva det under orderreferens.
Jag hoppas att jag kunde ge dig någorlunda vägledning i din fundering 🙂
Varmt välkommen åter till forumet och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
13:12
1Gilla
Hej Carina!
Vi rekommenderar att göra slutlönen först när all övrig frånvaro och lön är registrerad. Därefter görs slutlönen på en separat lönekörning.
Det behöver inte gå en hel månad till den lönen, du kan skapa en lönekörning med utbetalning datum 1/8 för att få med semesteruttaget och sedan en slutlön med datum 2/8.
Jag tror att vårt hjälpavsnitt Hur betalar jag ut en slutlön när en anställd slutar? kan vara till hjälp, så kika gärna på det!
Om något känns oklart eller om det dyker upp fler frågor är du alltid välkommen att återkomma.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
13:01
Hej Oliwia!
Anställningsformen spelar egentligen ingen roll för själva programmet, så det går bra att välja tillsvidareanställd. Om du vill ha korrekt anställningsform inlagt så kan du se vilken anställningsform den anställde har i ert kollektivavtal.
Gällande skatten så ställer du in det i antällningsregistret under fliken Skatt och arbetsgivaravgift. Där anger du först Beräkningsetod Jämkning - Skatt i procent och vid rubriken Skatteavdrag görs med så anger du de 50 %. Kom ihåg att du alltid måste ha ett underlag från Skatteverket för att kunna jämka skatten.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina frågor, annars är du varmt välkommen att återkomma i tråden så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
09:52
Hej Wallerina!
Vi har just nu problem att ladda upp ansökan för ROT/RUT till skatteverket och felsöker orsaken till detta.
I fliken Kända fel finns tråden Problem att ladda upp ROT/RUT-ansökan till SKV, kika in där och prenumerera gärna på tråden så får du notiser när det inkommer mer information från teamet.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-20
09:17
Hej Helene!
Igår hade vi problem med att snabbkommando för rapporter inte visar alternativ, detta ska nu vara löst och ska fungera som vanligt igen.
Ett tips är att prenumerera på fliken Kända fel, där är vi snabba med att lägga upp och uppdatera om kända fel i produkterna.
Jag önskar dig varmt välkommen tillbaka till forumet och en fortsatt fin fredag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-19
17:32
Hej Cecilia!
Ibland blir det tokigt, men det är inget som inte går att lösa 🙂
Så som du gjorde från början är också rätt och du kan ha kvar det om du inte vill göra om betalningen, men som du säger så är det smidigare att framöver välja Betalt med egna pengar istället.
Om du ändå vill göra om betalningen så kan du göra som du föreslog och föra tillbaka beloppet till ditt privata konto och ångra matchningarna mot leverantörsfakturan under Kassa- och bankhändelser. Därefter tar du bort bankhändelsen och matchar fakturan som Betald med egna pengar.
Du har tänkt helt rätt här, bra jobbat!
Varmt välkommen tillbaka till forumet om du har fler funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-16
15:15
Hej Gunilla!
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister som är medvetna om att i dagsläget så kan inte Visma eEkonomi hantera ÅÄÖ fullt ut och att det i vissa fall inte blir en korrekt sortering.
Detta är något som vi kommer att se över framöver och om du har möjlighet så får du gärna lämna ett förslag på programförbättring kring detta.
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-16
13:04
Hej!
Programmet tar hänsyn till det faktiska inpriset som är vid varje separat inleverans när den beräknar lagervärdet och tar alltså hänsyn till alla olika inpriser.
Jag önskar dig en fortsatt fin måndag och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-13
11:35
Hej Annika!
Tack för att du delar med dig och tar dig tid att skriva in till oss.
Från och med 1/4 ändrade vi idéhanteringen, vilket innebär att ni nu lämnar ni feedback och önskemål direkt i produkterna.
Vi tar väldigt gärna emot dina förbättringsförslag via programmet, då det inkommer direkt till vår utvecklingsavdelning.
I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål:
Jag önskar dig varmt välkommen tillbaka till forumet och en fortsatt fin fredag.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-13
11:21
Hej Johan123!
Du kan använda dig av både resultatenheter och projekt för att särredovisa kostnader och intäkter. Jag skickar med lite information och länk till hjälpavsnitt om respektive funktion som du kan kika på och se vad du tycker känns lämpligast att använda för din verksamhet.
En resultatenhet används för att kunna följa upp din verksamhet mer detaljerat genom att bokföra kostnader och intäkter på en specifik enhet - här kan du alltså ha skogsfastigheten som en separat enhet.
Har du en enhet där du vill se exakt vilka kostnader och intäkter som den genererar, kan du göra det med hjälp av resultatenheter. Du kan också ange resultatenheter på fakturor och verifikationer.
Du kan använda dig av Projekt när du vill följa upp delar av din verksamhet mer detaljerat och över flera räkenskapsår. När du skapar en ny kundfaktura eller registrerar en leverantörsfaktura kan du ange ett eller flera projekt som fakturan tillhör. På så vis får du uppföljning av alla intäkter och kostnader för projektet.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-10
16:07
Hej Mahir!
Fråga 1:
I detta fallet så kommer du att behöva bokföra om detta med manuella verifikationer för att korrigera sina saldon på de använda kontona.
Kommande avskrivningar kommer också behöva bokas om manuellt för att påverka önskade konton.
Jag uppfattar dig som att det ska flyttas från konto 1210 till konto 1220 - rätta mig gärna om jag har missuppfattat 🙂
Om saldot på kontot är plus så konterar du enligt nedan:
1210 Kredit
1220 Debet
Fråga 2:
Skulle du vilja göra om anläggningstillgången kommer du behöva ångra samtliga avskrivningar från 3 år bak. Detta innebär att du behöver låsa upp alla år i programmet och programmet kommer genererar korrigeringsverifikationer på redan låsta år.
Vi rekommenderar inte att låsa upp redan låsta år utan att först kontrollera att du får göra detta med Skatteverket eller en redovisningskonsult.
Bäst är att istället hantera ombokning manuellt på de tidigare bokningarna.
Om något känns oklart eller om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-10
08:51
Hej Anna!
Om du mejlar in underlag och har Skicka direkt till ekonomisystemet påslaget i Visma Scanner så görs det ingen tolkning.
En tolkning görs när du mejlar in underlag och har Skicka direkt till ekonomisystemet avslaget i Visma Scanner. Sedan öppnar du underlaget i appen där tolkningen görs, och du får därefter klicka på Skicka till ekonomisystemet.
Om det är samma person i företaget som har hand om underlagen och arbetar i Visma eEkonomi så rekommenderar vi att istället direkt dra PDF-filen och släppa den direkt på Inköp - Bildunderlag. Då görs tolkningen direkt.
Testa detta och återkom om du stöter på patrull.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
15:44
Hej!
Problemet ni beskriver är något vi har sett ibland sker i samband med att man använder Visma Scanner.
Ett möjlig orsak kan vara att appen har tolkat det som en leverantörsfaktura, och har man bockat i att den är betald i appen (så att betalningen får ett betaldatum) så blir den automatiskt markerad som Skicka ej till bank.
Om autogiro är ibockat på leverantören så blir det även här automatiskt markerat att fakturan inte ska skickas till banken.
Ovan skulle kunna vara troliga orsaker till varför inställningen kan ha blivit ibockad, jag hoppas att detta kunde hjälpa er en bit på vägen. Om ni inte känner igen detta så får ni gärna ta kontakt med supporten så får ni hjälp med vidare felsökning.
Varmt välkomna tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
13:56
Hej wissamjabr1!
I dagsläget så stödjer nuvarande version av programmet inte detta räkenskapsår. Detta kommer däremot att finnas i nästa version, vilken planeras att släppas under maj månad.
I nyhetsfliken så publicerar vi när nya versioner släpps, prenumerera gärna på fliken så får du mejl varje gång vi publicerar något där!
Jag önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
11:57
Hej Emil!
Det ska fungera på samma sätt för kundfakturor och leverantörsfakturor. Jag har testat att göra detta hos mig och det fungerar på samma sätt för båda, så här skulle vi behöva koppla upp oss hos dig igen för att felsöka i din miljö.
Jag skulle vilja be dig att kontakta mina kollegor på supporten, så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
10:01
Hej MaitMait!
Om du vill fakturera materialkostnader så behöver du skapa upp egna artiklar som avser materialkostnader. Du skapar upp nya artiklar under Försäljning - Artiklar - Ny artikel.
Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Skapa artikel om du vill läsa mer om hur du skapar en artikel.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-06
11:29
1Gilla
Hej Cicci!
Här kan du hitta redovisningskonsulter som är kopplade till Visma Spcs och som använder våra produkter.
Jag kan också tipsa om att du skulle kunna höra med vår champion @AnnicaL om du har möjlighet att anlita hennes byrå. Ser att hon hjälpt dig tidare i tråden och jag vet att hon är grym på våra produkter.
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-06
11:22
Hej Sofia1!
I vårt användartips Digitalt sparande - Vad gäller? så har vi skrivit om vad för typ av information som ska sparas.
Läs gärna igenom användartipset och återkom om du vill ha mer information eller om du har några funderingar.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-05
13:37
Hej Linnea!
Härligt när det kommer in klirr i kassan 🙂
Även om du inte har en aktiv bankkoppling så rekommenderar vi att arbeta utifrån Kassa- och bankhändelser, då de bankhändelser som registreras där ska vara en spegling av kontoutdraget från banken.
I vårt hjälpavsnitt Registrera bankhändelser manuellt visar vi stegvis hur du registrerar en bankhändelse. När du registrerat din bankhändelse så ska du matcha den mot kundfakturan:
1. Välj bankhändelsen som du vill matcha, välj Matcha. 2. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning från kundfaktura. 3. Välj kundfakturan som blivit betald. 4. Välj Bokför.
Jag skickar också med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt om du vill läsa mer.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig fram i djungeln!
Om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-02
11:57
Hej MalinHolmstrom!
Utifrån din beskrivning så uppfattar jag det som att du har gjort manuella justeringar av detta direkt på lönekörinngen, och att justerigarna inte kommit med i Visma Lön Anställd. Manuella justeringar av denna typen av saldon kommer bli rätt i nästa period i Visma Lön Anställd efter att du låst lönekörningen.
Min rekommendation är att du avvaktar tills dess och ser om det har överförts då. Om det inte har överförts så återkommer du till forumet eller till supporten så kikar vi självklart vidare på det.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga, om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:18
Hej Bernt-Allan!
Ibland kan programmet hänga sig lite, prova att radera alla rader på din verifikation och sedan lägger upp den på nytt.
För att radera markerar du raden och sedan trycker du på ikonen med en soptunna på.
Testa detta och återkom om det inte funkar så kikar vi vidare på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:07
Hej Defiance!
Jag kikade på Zettles hemsida och där står det såhär om momsfakturor för Klarna-avgifter:
"Använd den här fakturani din bokföring, eftersom moms på avgifter behöver inkluderas när du ska rapportera ingående moms till Skatteverket. Du behöver inte betala något till Zettle och därför är betalningsvillkoren också “DO NOT PAY”" "
I princip så verkar detta vara ett underlag till bokföringen för att kunna redovisa den ingående momsen på just Klarna-avgifterna. Om Klarna-avgifterna redan är bokförda så bokför du momsen på konto 2641 i debet och mot avgiftskontot i kredit för att minska kostnaden och redovisa momsen.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, återkom annars så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:05
Hej Teo!
Det är skillnad på resultat och pengar - du behöver bokföra resultatet för år 2020 som eget kapital på konto 2010 och ev. Andra ingående balanser som du fick fram från deklarationen 2020 om du inte redan har gjort det. Men om pengarna aldrig flyttades från ditt privata konto till företagskontot ska du inte lägga in dem på konto 1930, då får du fel saldo. Om pengarna inte fanns på företagskontot ska de alltså inte läggas in där.
Eftersom att det är viktigt att det blir rätt i din bokföring så rekommenderar att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan ge dig råd om hur du ska gå tillväga i din situation.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
14:32
Hej josephineem!
Det går dessvärre inte att ändra inställningarna på ett företagskonto i efterhand, utan du behöver skapa upp ett nytt Valutakonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
11:31
Hej!
Självklart är detta något ni ska få hjälp med. Om jag har förstått situationen rätt så har vi varit i kontakt med dig och din kund och ärendet ska nu vara löst.
Har du några andra frågor är du alltid varmt välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
11:16
Hej Louice1!
När du har en aktiv bankkoppling så går det inte att ta bort bankhändelser som har importerats till Visma eEkonomi, anledningen till detta är för att företagskontot ska spegla kontoutdraget på banken.
För att lösa detta så får du matcha bankhändelsen mot något "slaskkonto" för att få bankhändelsen bokförd.
Efter det går du in under Bokföring - Verifikationer och skapar en korrigeringsverifikation på verifikationen som skapades när du matchade bankhändelsen mot slask-kontot för att "nolla" bankhändelsen.
Återkom i tråden om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
10:52
Hej Jan!
I vårt kundregister har ni bolagsformen ideell förening, så det är troligen bolagsformen i Visma eEkonomi som är felaktigt vald.
När det är fel bolagsform vald i Visma eEkonomi behöver ni göra en omstart av företaget och därefter välja rätt bolagsform vid uppstarten.
Innan ni gör en omstart så finns det information som är viktig att läsa, eftersom att alla uppgifter försvinner.
Du hittar all information om vad en omstart innebär och vad du behöver göra innan och efter i vårt hjälpavsnitt Omstart av företag - läs igenom den innan du utför omstarten.
Efter omstarten kan ni få tillgång till en läsversion med företagets bokföringshistorik som den såg ut innan omstarten.
Du gör omstarten under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
08:43
Hej @Fd medlem!
Tack för att du delar med dig.
Vi vill gärna att du skickar din feedback via programmet, då kommer det direkt in till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-28
10:54
Hej Katarina!
Jag har varit i kontakt med min kollega som kommer säkerställa att du och din kund får den hjälp som behövs för att reda ut detta.
Jag beklagar att detta har ställt till det för er, men jag är säker på att det kommer lösa sig.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag.
/Tinne
... Visa mer
2022-04-27
14:22
Hej Teo!
Ditt årsbokslut påverkas av hur du tidigare har bokfört, vilket innebär att du här behöver gå igenom din bokföring. Ett tips är att kika på följande:
- Kontrollera att dina ingående balanser stämmer. Du hittar det på ditt första räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Ingående balans. - Har du bokat om föregående års resultat? - Stämmer saldot i bokföringen på ditt företagskonto?
Jag vill också skicka med vår Checklista för årsavstämning, som guidar dig igenom årsavstämningen.
Nedan länkar jag även till andra matnyttiga foruminlägg som jag tror kan hjälpa dig:
- Bokföra föregående års resultat
- Omföring av kontot för eget kapital
- Bokföra årets resultat
Om du behöver hjälp med att gå igenom din bokföring så rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult, då det är viktigt att det kontrolleras av någon som har kunskap och erfarenhet inom detta. Har du ingen redovisningskonsult så kan du få hjälp att hitta en via vår hemsida, där kan du filtrera på plats och vad för typ av kompetens du söker.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med dina funderingar.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-26
11:15
Hej Erik!
Tack för ditt förtydligande.
Jag tolkar det som att du vill se vad summan för den ingående momsen är innan avdraget, för att sedan dra av 20% på det totala beloppet genom en manuell verifikation?
Det går inte att skriva ut en momsrapport som inte registreras, men när du klickar på Ny momsredovisning så kan du gå in och titta på momsredovisningen, klickar du på avbryt så skapas ingen verifikation. Där kan du se summan för Ingående moms. Mitt förslag är att du tar en skrämdump på den och använder som underlag att räkna på.
I Visma eEkonomi så lägger du in dina förslag under Feedback och Förslag:
Om jag har missuppfattat din fråga får du gärna återkomma.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer