2020-06-24
08:46
Hej Annica, Ok, då får jag skriva in "bifirme" namnet som rubrik i textraden. Det blir enklast, ok. Tack Mvh Pontus
... Visa mer
2020-06-23
13:15
1Gilla
Mycket bra Carina, tack så mycket. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-06-23
13:14
Hej,!
Jag är kund i Eekonomi Pro. Jag håller på att starta upp en biverksamhet. En uhyrningstjänst separat till min ordinarie verksamhet.
Kan jag fakturera dessa tjänster i mitt nya "bifirme" namn "Pellse grävmaskin uthyrning" när mitt AB namn är egentligen Kalles konsulting AB ?
Fakturering och betalning skall ske till Kalles konsulting AB?
Mvh
Pontus
... Visa mer
2020-06-23
10:38
Hej Carina, Tack för svar! Ok då skall jag ändra i bolagsordningen med en extra bolagstämma. Att ha en "bifirma", hur menar du då? Jag tänkte inte starta ett nytt AB, utan driva det i befintligt bolag. Men skulle vara passade att använda/marknadsföra/fakturera under annat namn. Kan man gör det under annat "binamn" som "Pontus hyrmaskin" men betalning sker till mitt vanliga AB? Hur bokför (k-nr) jag släpkärran ca 15 TSEK? (ex moms) Och hur bokför (k-nr) jag verktygsmaskinen ca 25 TSEK ? (ex moms) Detta kan bli en ny sidoverksamhet som jag hoppas kan utvecklas. Stort tack för denna fina service. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-06-21
21:58
Hej! Jag driver ett en-mans konsultbolag, som jag äger själv till 100% Jag har upptäckt att det finns en efterfrågan på uthyrning av byggnadsverktyg i mitt område. För att hyra ut verktygen, behöver jag en släpkärra då jag tänkte erbjuda utkörning och hämtning av verktygen. Tänkte också hyra ut släpkärran separat. Nu undrar jag om jag behöver ha ett styrelsemöte med mig själv och suppleanten för att ta "beslutet" att göra inköpet av släpkärran 20 TSEK och verktygen 25 TSEK. Dessa inköp skulle nog Skatteverket undra om då det inte har med ordindarie sysselsättning att göra.. Men jag skall ha detta som en bisyssla, och annonserar - fakuterar på det pch ev. utöka om det går bra, så skall väl även käre SKV bli nöjda. Frågor. 1) Behövs styrselsemöte med protokoll på ny inriktning, innan inköpen. Eller är det bara att köpa in och hyra och fakturera för "glatta livet"? 2) Hur bokförs släpkärran och verktygen? 3) För att koppla släpkärran behöver jag en bil med dragkrok. Tänkte använda min privata bil. Får jag ta kostnaden på inköp och montering av dragkrok på företaget? Eller är det bäst att att ta den kostnaden privat. (tycker inte det) Seriöst! Mvh Pontus
... Visa mer
2020-06-12
14:36
Hej Carina, Tack för svar. Det verkar dock lite "bökigt" att lämna in en rättelse deklaration... Kan man inte bara rätta till detta nästa år i Feb när man gör bokslut/årsred? Får man inte automatiskt tillbaka? Gällde inte reduceringen för alla? Mvh Pontus
... Visa mer
2020-06-12
08:12
Hej,
Jag har råkat betala full arbetsgivar avgift för mig själv som enda anställde i mitt en-mans konsult AB. Man skulle ju får reducerad skatt med ca 4-5 000,-. Om man nu har betalt in som vanligt och fortsätter, får man då tillbaka överskottet nästa år i samband med bokslutet/Årsredovisningen?
Mvh
Pontus
... Visa mer
2020-05-28
18:47
Hej!
Hur bokför jag utlägg betalt med eget kk, Zoom Video Conference program.
De har debiterat mig mitt kk från sitt säte i USA. På fakuran står det,
Total incl tax $187,38
Tax is $ 37,48
Excl. tax $149,90
Mvh
Ulf
... Visa mer
2020-05-19
20:53
1Gilla
Tack för svar. Ok min fråga var kanske lite infantil 😉 Man kan ju förhålla sig till årets resultat, som man ser i bokföringen 😉 Jag nöjer mig med mina 2 konton. Aktiekapitalet rörs inte. Tack. Mvh P
... Visa mer
2020-05-18
20:46
Hej! Jag är ett en-mans konsult AB, omsättning ca 1,5M/år.
Jag undrar hur många bankkonton man brukar ha. Jag har 2.
1 konto som är orört där aktie kapitalet 50k ligger "låst".
1 konto som delas av a) oskattad vinst (periodiseringsfond) från 2019, samt b) skattad vinst från 2019,
samt hittills c) oskattad vinst för 2020. Känns som åtminstonde a) skulle separeras till ett annat konto, gärna också b). På så sätt skulle man (jag) bara ha c) pengar på transaktions/betal kontot och inte "nalla" av a) och b). c) likviden är precis tillräcklig för att klara löpande kostnader.
Vad är brukligt? Kanske en smaksak och naturligtvis hur ekonomin ser ut. Jag vill spara tid överskott.
Mvh
Pontus
... Visa mer
2020-05-11
14:51
1Gilla
Aha, mycket bra! Nu fattar jag, tack så mycket. Det gäller att hålla aktiekapitalet intakt och ha likvid för löpande räkningar 😉 Mvh Pontus
... Visa mer
2020-05-11
13:53
1Gilla
Ok, tack för tips. I mitt fall planerar jag då att privat låna pengar till förtagets, dels till licens avgiften och till de löpande kostnaderna under 1:a verksamhetsåret. Och att ta ut (åter bet) detta när likvid tillåter. Vad alternativet "Aktieägartillskott" har för fördelar har jag inte förstått..., privat lån verkar bättre här för mig i detta fallet. Pontus
... Visa mer
2020-05-11
13:42
1Gilla
Tack, dina svar är till stor hjälp i min budget planering. Löptid på licensen är 10 år och jag tänker mig en avskrivningstid på 10 år. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-05-11
13:20
1Gilla
Hej Carina, Tack för tålamod och bra svar. Gällande Tjänstepension, det kommer att betalas när så det finns ytrymme för att ta ut lön. Syftet med bolaget är såklart att ta ut lön, betala in tjänstepension, och ha avkastning i bolaget. Det gäller bara att ha uthålligheten att klara sig samtidigt privat, innan man kan ta ut full lön. Så det är bra att man kan ta ut återbet av lån när så likviditet finness. Mycket bra kommentar om att man inte måste du inte ha 50 tkr i likvida medel. Det hade jag förbisett... det är ju bra. Det är nämligen så att franchise liscensen (500k) kan redovisas som en immateriell tillgång. Så om jag fattat rätt, kan man därmed "använda" ursprungs aktiekapitalet på 50k i ett redan existerande AB, och återbetala det till lånegivaren (del betalning) om och när tillräcklig likviditet finnes för förtagets löpande kostnader. Korrekt? Mvh Pontus
... Visa mer
2020-05-11
10:13
Hej Carina, Ok tack för svar. Det är till stor hjälp till en amatör som jag. Då planerar jag i min nya sälj och likviditetsbudget återbetalning av privat lån, månadsvis 2:a verksamhetsåret, (när mitt privata kapital är "slut", för att på så sätt klara mitt privata uppehälle). Dett gör ju stor skillnad i budgeteten och man kan då börja med att ta ut en minilön så fort det tillåter, balansera upp med återbetalning av lån, för att nå det netto man behöver privat för att klara sig. Siktet är att ta ut "full" lön på sikt. Vänligen kommentera ovan ok tänkt, samt att man kan ta ut återbet av lån när så kassan tillåter, obs allt över själva aktiekapitalet (50k) Mvh Pontus
... Visa mer
2020-05-11
09:23
Hej Carina, Tack för svar. Jag menar alltså att själva aktiekapitalet (50k) lämnas orört. Först när intäkter kommer in och ett överskott har skapats. kan man då "nalla" ta ut ägartillskott/återbet lån? Mvh Pontus
... Visa mer
2020-05-11
09:00
Hej Carina, Tack för svar! Ok, jag förstår, man kan ge både ägartillkott/lån som man sedan kan ta tillbaka när så tillräckligt fritt kapital finns tillgängligt. Men vilket är fördelaktigast? I följande situtation. Uppstart av ny franchieseversamhet. Ägaren behöver tillföra 500k för att köpa en franchise licensavgift som bolaget äger, inför starten. Dessutom behövs 250k i rörelsekapital som tillförs av ägaren av privata medel. Totalt 750k. Ägare driver verksamheten 1:a året utan några intäkter. 2:a året börjar kunderna-intäkterna komma in. Men inte tillräckligt (skatterna!) för att ta ut lön! Planen är då att ta ut ägartillskott/lån, obs månadsvis (för att överleva privat, då privat kapital har tagit slut) tills det bär sig att ta ut lön. Senare, årsvis (vid nästa boklsut) kan större del av ägartillskottet/lånet tas ut. Är detta tänkt och genomförbart? Det är ju stor skillnad då det belastar kassan mycket mindre. Mvh Pontus
... Visa mer
2020-05-10
11:47
1Gilla
Hej! I en årsredovisning står följande text under "Förändringar i kapital" - "Återbetalning av aktieägartillskott" SEK 100 000,- Betyder det helt enkelt att bolaget återbetalar ett lån som aktieägare har lånat bolaget? Vid uppstart av nytt företag kan ägaren låna privat pengar till bolaget för rörelsekapital. Sedan när företaget kommit igång, börjat fakturera och bär sina egna kostnader, kan man då bolaget betala tillbaka lån till aktieägare plus ränta? Mvh Ulf
... Visa mer
2020-05-06
10:21
Hej, Driver ett litet en-mans AB med en omsättning på ca 1,5M. Hade ett litet överskott för år 2018. Denna summa ca 30k "balanseras i ny räkning" till år 2019. Fråga: Är detta efter skatteavdrag alltså skattade pengar? Mvh Pontus
... Visa mer
2020-04-02
08:55
1Gilla
Hej Gurukonsulten, tack för kommentarer. Jag insåg att jag kört fast så jag tog kontakt med en mycket bra redovisningsbyrå som har löst det hela, så allt bra nu. Tack Mvh Pontus.
... Visa mer