2024-01-15
13:22
Hejsan och tack för att du meddelade oss! Vårt forumverktyg hade precis en liten fördröjning men det ska vara löst nu. Jag plockar bort några av svaren för att det inte ska ligga dubbelt.😁 /Ebba
... Visa mer
2024-01-15
09:53
Hej @Linamoden
Kontrollera hur det ser ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar.
Du måste nästan ha klickat i "t om dag i månaden"?
Hos mig ser det ut så här och då blir det hela månader:
Återkom och berätta lite mer så hjälps vi åt.
/Ebba
... Visa mer
2024-01-15
09:47
1Gilla
Hej igen! Ursäkta att jag uttryckte mig lite klumpigt. Funktionen är precis som vi vill ha den och det finns ingen plan att det ska krävas i framtiden. 😀 /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
14:27
1Gilla
Hejsan! Ursäkta att ditt svar har dröjt, jag ska göra mitt bästa för att förklara flödet för dig.
För att aktivera ert företag mot Kivra krävs det att ni fyller i organisationsnummer, företagsnamn och e-postadress. I samband med denna aktivering behöver ni godkänna våra och våra underleverantörers villkor.
För närvarande kan vi utföra en kontroll via e-post, vilket innebär att personnummer inte behöver fyllas i för att kunna skicka till Kivra. Denna kontroll och funktionen "Hämta adress" i eEkonomi möjliggörs genom Bisnode, där namn, adress och personnummer/organisationsnummer hämtas. Informationen sparas och samtidigt görs en kontroll mot Kivra för att verifiera om kunden har en brevlåda där. Om de har det, kommer alternativet för utskrift att föreslås för denna kund. Återkom om du har ytterligare funderingar. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
09:13
Hejsan! Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt.
Installation på server 1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 2. Följ stegen i installationsguiden.
3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk. 4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen. 5. Starta om datorn. Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna. Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-12
08:44
Hej Ludvig! Tack för din fråga. Om du menar att ni vill koppla ihop det som en integration till programmet krävs det ett tillägg på er licens (API). Jag har mejlat dig eftersom jag inte kan se ditt kundnummer, så vi kan fortsätta konversationen där om du vill ha hjälp med det. Det går även fint att ringa till vår försäljning och få hjälp med det tillägget. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-07
20:33
Hejsan! Tack för din fråga. I Visma Lön 300/600 kan du ha olika löneperioder för arbetare och tjänstemän när det gäller månadslön. Det finns endast en inställning för löneperiod tjänstemän respektive arbetare, vilket gör att svaret på din fråga blir nej. Jag testade lite fram och tillbaka genom att ändra utbetalningsdatum på uppskapade lönekörningar för att se om det fanns en lösning, men jag tycker att det blir tokigt med avvikelseperioden. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2024-01-07
20:12
Hej Tomas! Alla som arbetar i Lön 300 måste finnas upplagda som användare för att kunna logga in i programmet. Detta för att skydda de uppgifter som finns i löneprogrammet. Jag gissar på att du lyckas logga in vid första inloggning men att du sedan får upp en ruta för inloggning till digitala tjänster.
Detta fönster dyker upp för att programmet ska kunna synkronisera mot Min lön/ Kivra eller Visma Lön Anställd om ni har det aktiverat. Om rutan fortsätter dyka upp i ditt program beror det troligtvis på att du fyller i fel inloggningsuppgifter. Inloggningsuppgifterna du har här är samma som till Visma Online. Får du inte till det kan du testa logga in via vår hemsida - Mina tjänster och klicka glömt lösenord om du behöver uppdatera ditt lösenord. Nu gjorde jag endast en gissning och kanske är helt ute och cyklar angående vilken behörighet du menar. Återkom annars med lite mer info om jag inte prickat rätt! 😀 Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:46
Hejsan! Vad tråkigt att höra att du har problem med eEkonomi. De senaste veckorna har vi haft vissa enskilda kunder som har haft problem runt nattetid med att logga in i eEkonomi. Här jobbar vi stenhårt för att få bort den driftstörningen och släppte senast igår en fix för detta. Vi har haft ytterligare en generell driftstörning pågående nu gällande att bankhändelser läses in med en fördröjning och jag förstår att detta i kombo upplevs mycket. Vi är givetvis ledsna för det och gör allt vi kan för att åtgärda detta. Du behöver inte oroa dig att programmet är felaktigt eller att arbetsgivardeklarationen skulle orsaka problem i ditt program. Det som vi har haft är alltså att vissa upplever problem med inloggning nattetid och fördröjda bankhändelser. Det låter inte som att ditt problem har blivit löst av fixen igår, därför vill jag gärna att du kontaktar oss via telefon så att vi kan reda ut vad som hänt just dig. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:19
Hejsan Sofia! Jag ser att vi hade fått en fråga av dig angående detta redan i oktober och jag ber verkligen om ursäkt att det missats. Min kollega Joachim har nu svarat dig i den tråden. Som du kommer se har vi dessvärre inget stöd för detta utan det behöver skötas manuellt. Jag önskar dig en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:01
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i forumet. Du ändrar adressen inne i Deklaration och årsredovisning. Klicka på de tre prickarna uppe i ditt program och välj Underhåll - Företagsuppgifter. När du sedan sparat ska du se att det slår igenom på dina blanketter! 😀 Varmt välkommen tillbaka om du har fler frågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
07:31
Hejsan! Tack för din fråga. Det går inte att ändra nummerserie i eEkonomi om du redan har skapat fakturor i ditt program, vilket jag misstänker att du har. Har du inte skapat några fakturor finns en beskrivning här. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:59
Hejsan! Varmt välkommen som ny forummedlem. Angående din fråga gällande typen av lönekörning så spelar det ingen roll i ditt fall. Detta eftersom friskvård inte påverkar semester eller andra beräkningar som betalas ut vid en slutlön. Därför går det bra att slå ihop med slutlön om du vill men det väljer ni själva vad som är smidigast. Du kommer behöva skapa ett nytt räkenskapsår. Detta eftersom att utbetalningen sker under 2024 och behöver bokföras då. Det går bra att lägga in själva kostnaden på 2023 om ni vill att den ska påverka 2023. Det går att använda ett balanskonto som exempelvis 2820 löneskuld som motkonto till kostnaden.
2820 Kredit 7699 Debet
Utbetalningen i 2024 bokförs sedan mot konto 2820.
1930 Kredit 2820 Debet Hoppas att du är med på hur jag menar. Annars är det bara att återkomma med dina följdfrågor. Ha en härlig torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:56
Hej! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag misstänker att de anställda har slutat under året och att programmet tar hänsyn till att de tidigare varit Fora-anslutna. Det går att säga till programmet att inte ta hänsyn till tidigare anslutning vid rapportering genom att gå in på den anställde det gäller. Gå via Personal - Anställda, och välj en anställd det gäller. Klicka på Personalhistorik - Justering. Här kan du bocka i/ur de olika förändringarna som skett under året för att programmet inte ska ta hänsyn till detta nu vid rapportering. Kika om detta funkar för dig och återkom gärna vid fler funderingar. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
15:20
Hejsan! Det låter som att det var någon fördröjning där över helgen mellan banken och vårt program. Exakt vad som hänt vågar jag inte svara på men skönt att du fick in transaktionen tillslut. Du behöver inte oroa dig att det är något tokigt här utan det ska bokföras på det datum som pengarna drogs, vilket är 29:e december. Det gör alltså inget att du bokför detta nu i efterhand. 😀 Jag hoppas att jag tolkade din fråga rätt, annars är det bara att återkomma! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
13:44
Hej! Tråkigt att höra att inte programmet funkar som det ska för dig. Ingen förändring eller driftstörning har skett specifikt för eEkonomi fakturering som skulle kunna påverka det du beskriver. Testa gärna att rensa din webbläsare från cookies eller att prova en annan webbläsare. Kontrollera även att din nätverksanslutning är stabil. Om inget av detta hjälper så vill vi gärna kika på det tillsammans med dig via telefon för att kunna fastställa vad som är fel. Kontakta oss när det passar dig, nummer och öppettider finns på vår hemsida. Ha en fin onsdag så håller jag tummarna att det löser sig snabbt! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
11:25
1Gilla
Hej Maria! Tack för att du ställer frågan i forumet. För att gå vidare just nu behöver du skapa upp ditt nya räkenskapsår för 2024. Du gör det via Inställningar - Räkenskapsår och IB. Vi har rapporterat detta vidare att programmet bör ställa dig frågan direkt om du vill skapa ditt nya bokföringsår, när du gör arbetsgivardeklarationen på ett räkenskapsår som inte finns. Förhoppningsvis fixas det snart! 😀 Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag önskar dig en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
10:29
Hejsan! Tack för ditt inlägg. Jag rapporterar detta vidare direkt och vi kommer återkoppla så fort vi har ett svar. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
10:22
Hejsan!
Varmt välkommen som ny forummedlem. När jag tittar på ditt kundnummer kan jag se att du har valt kontantmetoden som bokföringsmetod i programmet. Kontantmetoden innebär att du väntar med att bokföra en faktura tills den dag du betalar den. Du kan fortfarande registrera fakturan i programmet innan den är betald.
Det innebär alltså att du fick ett verifikationsnummer för de fyra inbetalningar du gjorde igår eftersom du registrerade betalningarna. De nya fakturorna du skapade ligger helt rätt i ditt program och kommer att få ett verifikationsnummer så fort du registrerar dem som betalda. Vill du istället att fakturorna ska bokföras vid registrering är det faktureringsmetoden du ska använda som bokföringsmetod. Faktureringsmetoden innebär att du alltid bokför fakturorna på fakturadatumet, trots att betalning görs vid ett senare tillfälle. Kundfakturorna bokförs mot kundfordringar och leverantörsfakturorna mot leverantörsskulder. När betalningen görs dras kundfordran/leverantörsskulden bort från balansräkningen. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
10:06
Hejsan! Tack för din fråga. Jag ville bara hoppa in här och säga att vi inte har glömt bort dig. Vi håller på att undersöka internt och återkommer så fort vi har ett svar. Ha det fint så hörs vi snart igen. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
09:36
Oj förlåt det var slarvigt av mig, jag läste nog frågan lite snabbt. Snyggt jobbat att du löste felet själv och tack för att du återkopplade! Bara hör av dig om fler frågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
09:12
1Gilla
Hejsan Anna! Tack för din fråga. Jag har testat lite fram och tillbaka i mitt program och märker att jag får samma utfall som dig om jag inte väljer en period innan jag skapar rapporten. Det går alltså att skapa rapporten utan att välja period men då blir inte datumen för föregående års värden helt korrekt. Jag ska rapportera detta vidare internt. När jag väljer 2023 som period så får jag med hela föregående räkenskapsår på båda rapporterna.
Så här blir rapporten:
Vill du testa att detta funkar för dig också? Återkoppla gärna! 😃 Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:35
1Gilla
Hej igen Jovan! Jag har själv inte svaret på varför det är rent tekniskt möjligt men jag kommer att ta det vidare internt och återkoppla till dig så fort jag kan. Ha det fint tills dess! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:28
Hejsan och gott nytt år! Tack för din fråga. För att kunna skicka faktura via Kivra krävs det att du har lagt in antingen e-postadress eller personnummer på din medlem. Jag misstänker att det som har hänt här är att de registrerat hans frus mejladress för hans medlemsskap hos er, och att ni inte har lagt in ett personnummer i eEkonomi. Om detta stämmer är det enkelt att bara byta e-post, så ska du se att fakturan kommer till hans digitala låda framöver! 😀 Jag ser att du skapat denna tråd dubbelt och jag kommer att plocka bort den andra tråden så fortsätter vi här. 🤗 Hör gärna av dig när du har kikat hur det ser ut och återkom om du inte får det att fungera. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:15
Hej Lars! På grund av GDPR gör vi rensningar av medlemsregistret varje månad för de som inte har varit inloggade de senaste två åren. Det stämmer att ditt (vad jag gissar) gamla konto inte har varit inloggat de senaste två åren. Vid det senaste utskicket, som gjordes den 8:e december, skickades ett informationsmejl till dig via en annan mejladress än den du använder på användaren @lars_r. Det är alltså inte samma mejladress som du använder på @lars_r-användaren. Av säkerhetsskäl skriver jag inte ut detaljer om ditt gamla konto eller mejladress, men om du vill att jag skickar dina kontodetaljer till dig så att du själv kan undersöka det, gör jag gärna det via mejl. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
07:52
Hej igen! Jag vill be om ursäkt att ditt svar har dröjt nu över jul och nyår. Hoppas att du har haft det bra. Det går att lägga in kvitto även i Tid Smart:
Välj Tid & kvitton - Kvitton.
Ladda upp kvittot. Du kan antingen dra och släppa en fil (bild eller pdf) eller klicka i rutan för att välja en fil.
Om du registrerar ett kvitto i mobilen har du möjlighet att ta ett foto på kvittot.
Klicka på Registrera för att registrera utlägget.
Fyll i uppgifterna för utlägget. De fält du kan fylla i förklaras nedan.
Klicka på Skicka för att skicka utlägget till den attestansvarige.
Om du har eget attestansvar sparar du kvittot genom att klicka på Attestera. Jag hoppas att jag har tolkat din fråga rätt. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma eller att ringa in till vår programsupport via telefon. Ha en härlig onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:20
1Gilla
Hejsan! Jag vill bara hoppa in här och säga att vi har sett din fråga och håller på att undersöka internt. Återkommer så fort vi har ett svar. Om vi inte hörs senare under dagen önskar jag dig en riktigt god jul! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:17
Tack för att du förklarade lite tydligare. Jag tänkte inte riktigt på att beskrivningen skulle ut mot kund utan att det var för dig. Jag tar med mig din feedback! Jag är ledsen att upplevelsen är så vad det gäller att skicka in förslag. Jag vill bara att du ska veta att alla förslag vi får in utvärderas och övervägs. Desto fler förslag av samma sort desto större chans är det att vi genomför. Vi är enormt tacksamma för alla typer av förslag vi får in, för det betyder att vi i slutändan kan göra det bästa programmet för er. Vi önskar givetvis att vi hade möjlighet att återkoppla gällande allt men tyvärr funkar inte det som det ser ut idag. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:11
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag rekommenderar dig att skapa detta som en manuell verifikation via Bokföring - Verifikationer. Här kan du i din verifikation välja att koppla bildunderlaget som finns. Detta betyder alltså att du kan välja vilket konto du vill. I vår större variant av programmet, eEkonomi Pro har vi funktionen att du kan välja att betala med "annat konto", men genom att göra enligt min instruktion ovan får du samma utfall i slutändan! 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:44
1Gilla
Hi! Thank you for your question. We've seen a few customers accidentally put in the wrong date on the auditor's sign-off. Now, we're not exactly sure what error message pops up for you, but if you've slipped in a date, you'll probably see a message "Information on the signing of the auditor's report is missing." To fix this, just head over to Upprätta årsredovisning - Underskrifter - Revisorspåteckning and wipe out that date. Once you do that, the error message should go away and hopefully this was the issue for you. Regarding your second question, it is difficult to answer exactly what might be wrong. But if it is the first year and a share capital deposit has been recorded during the year, then you need to go to maintenance and fill in the "datum för grundande" . A box will appear under the column for Aktiekapital för förändringar i eget kapital for you to fill in. Take a look and see if this helps you out. Otherwise, feel free to get back to us and we can try again. I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:04
Hejsan! Tack för din fråga. Jag har undersökt det lite djupare nu och vi har tyvärr inte en sådan funktion att du kan tidsinställa en prislista eller kampanj. Jag kommer inte heller på ett bättre sätt än vad det redan låter som att ni gör via prisinläsning. Kanske någon annan superanvändare i Administration som har ett grymt tips? 😁 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
12:57
Hej igen!
Jag förstår att det kan vara förvirrande när det finns skillnader mellan versionerna. Vår Pro-variant är vår mest avancerade version av eEkonomi, och där tillkommer en hel del funktioner. Om du istället aktiverar ett samarbete med din kund kommer du också att loggas in i Pro när du öppnar kunden, istället för att använda ett separat inlogg som dessutom är i Smart. 😀
Jag ber om ursäkt för att jag inte tänkte på att nämna kontantmetoden. Där har vi ingen workaround eftersom det inte sker någon uppbokning mot 1510/2440. Du får göra en manuell verifikation i efterhand med justeringen ni vill göra. Om du önskar se detta som en förbättring i programmet får du gärna lämna det som ett förslag via knappen Feedback och förslag i eEkonomi. Hör av dig vid fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:59
Hej Rickard! Tack för din fråga! Underlagen du mejlar till appen måste vara i något av formaten jpg, jpeg, png, pdf, tif eller tiff. Som du nämner verkar inte detta kvitto vara en bilaga, vilket gör det lite klurigare. Jag testade att ta en skärmdump av ett mejl. När jag gör det får jag formatet png och kan mejla in det utan problem (misstänker att det blir samma via telefonen). Jag förstår att det blir några extra knapptryck, men om du ser det som en förbättring kan du alltid gå in och lämna önskemål i programmet under Feedback och förslag. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag vill även passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år. 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:26
Okej, jag förstår. Då vet du det till framtiden att de kan dyka upp lite senare under dagen eftersom det är en del lönebesked ni skickar, men att det inte är något att oroa sig för. Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor eller gunderingar. Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! 🎆
... Visa mer
2023-12-22
10:45
Hej Kristina! Jag tänker att du kan lägga in en eller flera lönearter i standardlönebeskedet för den anställde för att detta ska plockas upp automatiskt vid varje lönekörning framåt. Detta görs via fliken Lön - Återkommande lönerader på den anställde. Vi har ingen färdig löneart för just cykelförmån, men du kan kika i löneartsregistret om du hittar en som passar. Det går utmärkt att kopiera en befintlig löneart och göra egna inställningar. När du gör egna inställningar så har du två olika flikar, så att du även kan justera vilket bokföringskonto du vill ska användas. Vi i forumgänget vill önska dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
10:17
Hej @Anna-Lena6! Som du nog redan märkt så har programmet inte stöd för detta. Vi har undersökt mer internt och det är tyvärr ingen funktion som är prioriterad just nu. Vi tar in din feedback som ett önskemål men jag kan inte lova något. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Jag vill passa på och önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅
... Visa mer
2023-12-22
09:09
Hej! Det är inget fel utan det är lite olika hantering mellan Smart och Pro i det här fallet. Vi har beskrivit exakt detta i ett användartips här. Kika där och återkom gärna om du har fler funderingar. 😀 Jag önskar dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
08:46
Hej! Tusen tack för din feedback, jag förstår att det är frustrerande för både er och kunden. Jag tar vidare detta direkt. Önskar dig en riktigt god jul och gott nytt år. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
06:53
Hej @Christel9! Om det är många lönebesked som är schemalagda samma dag kan det dröja lite innan lönebeskeden visas. Senast klockan 17 det valda datumet bör dock alla anställda se lönebeskedet i Min Lön/Kivra. Har lönebeskeden dykt upp eller hur ser det ut? Om inte - har det funkat tidigare för er eller har ni nyligen aktiverat funktionen? Återkoppla gärna så hörs vi. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-20
14:23
1Gilla
När du startar ett aktiebolag behöver du som ägare sätta in aktiekapital i bolaget. I utbyte får du aktier i företaget. Här går vi igenom hur du bokför insättning av aktiekapital.
Sedan januari 2020 är lägsta tillåtna aktiekapital för privata aktiebolag 25 000 kronor.
Vill du veta mer om aktiekapital? Läs vår artikel Vad är startkapital?
Bokföra insättning av aktiekapital
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto/Affärskonto
25 000
2081 - Aktiekapital
25 000
I ditt program kan du lägga in aktiekapitalet som en ingående balans eller som en insättning.
Bokföra insättning av aktiekapital i Spiris
Du kan bokföra insättning av aktiekapital på två olika sätt:
1. Registrera aktiekapital som insättning:
Gå till Kassa- och bankhändelser och välj Ny bankhändelse.
Välj Matcha bankhändelse och sedan Övrig insättning - Insättning av aktiekapital.
Bokför insättningen på det datum som bolaget registrerades enligt registreringsbeviset, som finns på Mina sidor hos verksamt.se.
Som underlag till bokföringen kan du använda ett likvidintyg eller ett bankintyg som visar insättningen.
2. Registrera aktiekapital som ingående balans:
Gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB
Klicka på ditt räkenskapsår och välj Ingående balans
Har du satt in ett aktiekapital på 25 000 kr lägger du in 25 000 kr på 1930 - Företagskonto (eller det kontot som pengarna sattes in på) och -25 000 på konto 2081 - Aktiekapital.
... Visa mer
2023-12-08
14:46
Hej! Jag misstänker Joachim menar som en bild via kameran här i tråden. 😀
/Ebba
... Visa mer
2023-12-08
14:41
Hej! Tack för att du lyfter frågan igen. Jag tar det vidare internt men kan inte lova något just nu. Jag förstår problematiken och håller med dig. Jag önskar dig en trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
11:25
1Gilla
Hej Natasa! Om det bolag de anställda flyttar till är helt nytt går det bra att lägga in semestervärdena genom ingångsvärden. Där kan du skriva in förskottsskulden och hur det har sett ut tidigare. Jag tycker dock det låter som att de har flyttat in till ett befintligt bolag och då är det enligt checklistan som min kollega nämnt ovan. Jag förstår att den är lite klurig och inte besvarar alla dina frågor och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig vidare. 😀
Gällande förskottsskulden är min rekommendation att du lägger in själva skulden med ett minustecken framför i rutan Avskrivning på fliken 5 Semester för den anställde. När du lägger in ett negativt värde får du upp en återstående skuld som sedan kommer att skrivas av när det är dags.
När det gäller semestertilläggen så finns det en inställning i företagsinställningarna om det ska betalas ut i klump eller vid varje uttagstillfälle. Jag vet inte om jag tolkar din fråga rätt men du kan kontrollera så att det är rätt inställt framöver.
Jag misstänker att du vill nolla värdet på de betalda dagarna och det kan du göra genom en extra lönekörning. Skapa en ny lönekörning och välj extra utbetalning. Här kan du lägga in löneart 3216 Semestertillägg betalda dagar för att nolla ut saldot. Det är viktigt att du plockar bort den kopplade lönearten 3235 så att inte dagarna räknas ner. Högerklicka för att radera den kopplade lönearten. För att det inte ska bli ett värde utbetalt till den anställde lägger du in löneart 3232 med samma belopp som ovan i minus.
När det gäller intjänade dagar så är det som min kollega nämner anställningsdatumet programmet går efter. Eller egentligen första dagen i det pågående semesteråret. Dock hör anställningsdatumet ihop med förskottsskulden så för att den ska räknas av korrekt är det viktigt att ni anger det gamla anställningsdatumet. Ett tips är att lägga in en anteckning på flik 8 Anteckningar om när den personen anställdes i det nya bolaget, om ni vill ha det sparat. Hoppas att du fick svar på dina frågor. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
11:00
Hej Liselott! Snyggt jobbat att du klurade ut att problemet kom från den nya telefonen. Jag har rapporterat detta vidare internt och kommer att återkoppla till dig om vi har någon mer info eller förslag på vad som kan behöva justeras. Eftersom det funkar via din telefon som också är via samma leverantör funderar jag på om det kan vara något på datorn som ställer till det. Om ni har en IT-avdelning får du gärna höra ifall de har ett förslag till dig. Återkoppla gärna i tråden om ni själva lyckas lösa det. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
08:56
1Gilla
Hej! Jag hoppar in här med vårt hjälpavsnitt om Zettle som jag hoppas kan hjälpa något. 😀 /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
07:45
Hej Frida! Tack för din fråga. Jag förstår att detta är tungarbetat och särskilt när ni har många anställda. Jag är inte helt säker på att jag förstår hur ni behöver arbeta men jag vill tipsa om hur de flesta arbetar med arbetstidsförkortning i vårt program. I Lön 600 kan du aktivera arbetstidsförkortning på dina anställda i anställningsregistret. Du gör sedan inställningar för hur mycket som ska avsättas per vecka eller år. Jag tänker att det kanske går att räkna om kvartarna så att det passar?
I texten ovan har jag lagt in två olika hjälpavsnitt om arbetstidsförtkortning, läs gärna mer så hoppas jag att det ska bli tydligare för dig hur det fungerar. Du gör alltså endast inställningen en gång för att sedan låta programmet räkna och avsätta. Vill du ha hjälp att göra inställningar ihop med oss har vi möjlighet att boka in en lönespecialist för personlig hjälp. Du är också välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-07
15:04
Hej! Tack för att du tog upp detta igen. Vi har ingen ytterligare information att dela mer än att det är något vi fortsatt önskar förbättra. Vi har dialogen uppe internt men det finns tyvärr andra prioriteringar överst på listan just nu. Med det sagt - vi förstår verkligen att det är en plåga för er som har behovet och tar till oss detta. /Ebba
... Visa mer
2023-12-07
14:49
2 Gillar
Hej! Tack för din fråga! Vi är i en pågående diskussion med Länsförsäkringar och har som ambition att få till en bankkoppling. Det är fortfarande några tekniska bitar som hindrar oss och vi väntar på ytterligare information från Länsförsäkningar för att kunna gå vidare. Vi kan inte lova något just nu men hoppas att kunna leverera goda nyheter snart. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2023-11-24
15:01
Hej! Jag hoppar in här i tråden också. Precis som @Lönetjejen skriver så känner inte programmet av att det är en sammanhängande period eftersom det hinner passera 5 kalenderdagar varje gång. Jag misstänker att du får upp både karens och sjuklön för varje ny registrering. Om det är så att personen är sjuk del av dag (fast att det sett till totalen blir 1 dag per vecka) rekommenderar jag dig att registrera det precis så. Det innebär alltså att du räknar ut vad det blir i procent och lägger in det per dag. Hoppas att detta hjälpte dig något. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-11-20
08:12
1Gilla
Godmorgon! Tack för att du förtydligade. Jag inser att jag missförstod din fråga lite. 😊 I systemkraven, som jag länkat i tråden, rekommenderar vi en fjärrskrivbordslösning. Detta innebär att du kan ha programmet installerat på en hostad server eller en server som inte befinner sig på samma geografiska plats som din dator, men ändå kunna koppla upp dig var du än är. Om någon medlem här i forumet har bra tips på serverlösningar får ni gärna hoppa in i tråden. Annars är ett tips att ta hjälp av en Spirispartner. IT-stöd har exempelvis bra lösningar för detta. Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen! /Ebba
... Visa mer
2023-11-17
14:49
Hej igen! Vi har Lön i ekonomiplattformen Spiris som du kan läsa mer om här. Här kan du se en jämförelse mellan programmet och Visma Lön 600. Du är varmt välkommet till forumet om du har några frågor angående programmet men det går även super att ringa in till oss. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:55
Hej Hasse! Eftersom dina fakturor redan var skapade innan du uppdaterade ditt kundregister så kan du massuppdatera via Försäljning - Kundfakturor. Välj kommandot Massuppdatera. Här uppdateras alltså redan skapade fakturor. Det är viktigt att notera att detta endast gäller fakturor som redan är skapade och inte har skickats ännu. Om fakturan har markerats som Skickad kommer den inte att kunna massuppdateras. Vill du också passa på att massuppdatera ditt kundregister gör du det via Försäljning - Kunder. Här uppdateras alltså dina kunders utskriftsval framåt och det du väljer kommer bli som standard när du skapar upp en ny faktura nästa gång. Det går bra att massuppdatera hur ofta du vill. När det kommer till att samla alla PDF-filer i en enda fil är detta en inställning som du hittar i fakturahanteringen. Du går in under fakturahanteringen, markerar alla fakturor du vill skicka, och klickar på Skicka fakturor. I detta fönster finns en knapp uppe till höger som kallas Inställningar. Här finns en ruta för Dokument med utskriftsval PDF sparas i samma PDF-fil. Du får själv avgöra om du ska ha den i eller inte. Jag hoppas att detta besvarar dina frågor. Återkom gärna om jag har missat något. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:37
Hej Malin! Tack för din fråga! Du kan läsa våra systemkrav här. Våra lokalt installerade program använder SQL 2019 Express och den installeras automatiskt via den vanliga installationsfilen. Vi har ingen ytterligare instruktion för serverinstallation, däremot i länken du skickar har du Installation på arbetsstation lite längre ner. Återkom gärna om det är något du saknar i denna. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:02
Hejsan!
Tack för ditt inlägg. För en stund sen hade vissa användare svårt att nå www.vismaonline.com. Detta är nu åtgärdat och det ska funka som vanligt. Hör av dig här igen om du upplever fortsatt problem. Annars vill jag passa på och önska dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
07:48
Hej @Hedegaard
Tack för att du ställer din fråga i forumet.
Nej, detta är inte ikryssat som standard och så här ser det ut 2023-11-10 när jag går in på ett fakturautkast som skapades 2023-09-13. Som du ser kan du alltid göra en justering för framtida utkast under Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
Trevlig helg!
/Ebba
... Visa mer
2023-11-01
15:51
Hej Helen! Ville bara hoppa in här och säga att vi har sett din fråga. Vi håller på att undersöka för fullt och återkommer snart igen. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-10-31
14:49
Här går vi igenom hur du bokför semesterlöneskuld och vilken hjälp du kan få i Spiris eller i Lön 600. Vad är semesterlöneskuld?
Semesterlöneskuld är ersättning för sparade och intjänade semesterdagar som den anställde har rätt till. Skulden ökar när den anställde tjänar in semesterdagar och minskar när semesterdagar tas ut.
Du behöver bokföra semesterlöneskulden senast vid bokslutet, men vi rekommenderar att du gör det efter varje lönekörning eller vid månadsskiften. Stäm av med din redovisningskonsult om vad som passar ditt företag.
Underlag till semesterlöneskulden
Låt Spiris lönefunktioner göra jobbet åt dig med automatisk beräkning och bokföring av semesterlöneskulden. Utan detta stöd behöver du själv räkna fram värdet på varje anställds semester manuellt och sedan bokföra - ett tidskrävande arbete som dessutom ökar risken för fel.
Bokföra semesterlöneskuld konteringsexempel
Semesterskuldlistan visar en total skuld på 26 000 kr och en arbetsgivaravgift på 8169 kr.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
26 000
7090 - Förändring semesterskuld (kollektivanställda)eller 7290 - Förändring semesterskuld (tjänstemän)
26 000
2941 - Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8169
7519 - Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8169
Skriver du ut semesterskuldlistan löpande bokför du förändringen så att konto 2920 alltid visar aktuell semesterskuld.
Bokföra semesteruttag
När en anställd tar ut en semesterdag vänds konteringen.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
26 000
7090 - Förändring semesterskuld (kollektivanställda) eller 7290 - Förändring semesterskuld (tjänstemän)
26 000
2941 - Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8169
7519 - Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8169
Bokföra semesterlöneskuld med Spiris
När du använder Spiris bokförs både semesterskuld och arbetsgivaravgifter automatiskt varje gång du gör en lönehantering. Du behöver bara:
Nollställa kontona innan du kommer igång
Aktivera automatisk bokföring av semesterskuld
Läs mer om uppbokning av semesterskuld och hur konteringarna ser ut i Spiris.
Bokföra semesterlöneskuld i Lön 600
Med bokföring av preliminär semesterskuld kan du vid varje lönetillfälle boka upp skulden och beräkna arbetsgivaravgift på beloppet. När semester betalas ut minskar den bokförda skulden.
Observera att beräkningen i Lön 600 är preliminär. För exakt uppbokning behöver du manuellt bokföra efter semesterskuldlistan varje månad.
Läs mer om bokföring av preliminär semesterskuld i Visma Lön 600 och hur konteringarna ser ut.
Med ett bra stöd för lönehantering slipper du timmar av manuellt räknande och bokföring – du får automatiska beräkningar och korrekt bokföring av semesterlöneskuld utan att behöva bli expert på semesterlagen eller bokföringsregler.
... Visa mer
2023-10-26
15:25
Vid handel med skrot och vissa metaller mellan momsregistrerade företag gäller omvänd skattskyldighet. Det är köparen som redovisar momsen till Skatteverket.
Omvänd skattskyldighet gäller för:
Avfall och skrot av järn, koppar, nickel, aluminium, bly, zink, tenn och andra oädla metaller
Omsmältningsgöt av järn och stål
Avfall och skrot av galvaniska element, batterier och elektriska ackumulatorer
Bokföra försäljning av skrot och metaller
Den som är säljare ska inte fakturera någon moms men däremot ska det totala försäljningsbeloppet redovisas i ruta 41 i momsredovisningen.
Så här bokför du som säljare inbetalningen:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
3612 - Försäljning av skrot
x
Bokföra inköp av skrot och metaller
Som köpare ansvarar du för att redovisa momsen till Skatteverket genom omvänd skattskyldighet. Denna moms påverkar inte ditt slutliga momsbelopp.
Redovisa inköpet i momsredovisningen i rutorna 23, 30 och 48. Bokför betalningen till leverantören så här:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
4415 - Inköp varor i Sverige omvänd skattskydlighet 25%
x
2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor, tjänster
x
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25%
x
Tips till dig med Spiris
Kontrollera att konto 3612 och 4415 är aktiverade
Skapa en artikelkontering och koppla till artikeln för att förenkla din fakturering
Konteringen av intäkten hanteras i Spiris när fakturan bokförs (faktureringsmetoden) eller när fakturan matchas under Kassa- och bankhändelser (kontantmetoden)
Inköp bokförs när du skapar en leverantörsfaktura (faktureringsmetoden) eller via verifikation från Kassa- och bankhändelser (kontantmetoden)
... Visa mer
2023-10-17
08:02
Hej!
Jag är ledsen att du inte har känt dig tillräckligt väl bemött i den här situationen. Jag vill att du ska veta att vi verkligen uppskattar att du har tagit dig tid att dela dina tankar med oss.
Lovar att jag kommer att prata med mina kollegor om hur vi kan förbättra både vår kommunikation kring hanteringen framöver samt själva funktionen. Tack för att du delar med dig av hur ni faktiskt jobbar, det ger oss värdefulla insikter.
Samtidigt vill jag även betona att vi ser och lyssnar på dig och våra andra kunder som medverkar i tråden. Vi tar alla idéer och förslag på allvar och utvärderar dem noggrant. Det är viktigt att förstå att vi får ett betydande antal förslag varje år, vilket kräver prioritering och olika hanteringssätt. När vi utvecklar funktioner i programmet prioriterar vi de funktioner som kommer att gynna flest användare i första hand. Med det sagt går vi alltid igenom alla förslag vi får in och genomför så mycket vi bara kan. Vi önskar givetvis att vi kunde genomföra allt så fort som möjligt.
Jag önskar givetvis att vi hade mer information att dela med dig förutom att vi har tagit samtliga input vidare som ett förbättringsförslag. Om du eller någon annan forummedlem vill trycka på lite extra får ni gärna gå in via programmet och klicka på Feedback och förslag längst ner till vänster. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-10-09
14:18
Dröjsmålsränta är ränta kunden betalar vid försenad betalning. Här visar vi hur du ska bokföra dröjsmålsränta. Har du Spiris rekommenderas den kostnadsfria funktionen Påminnelse Direkt
För företagskunder
Du kan ta ut ränta från dagen efter förfallodatum om det framgår av avtalet
Utan avtal: Du kan ta ut ränta (referensränta + 8%) efter 30 dagar från fakturadatum
Företagskunder förväntas känna till reglerna om dröjsmålsränta
För privatpersoner
Du måste informera minst 30 dagar i förväg om att dröjsmålsränta tillkommer
Om du informerar via påminnelse räknas räntan från 30 dagar efter påminnelsen
Det måste tydligt framgå på fakturan att dröjsmålsränta tas ut vid sen betalning
Här visar vi hur du bokför dröjsmålsränta för både kund- och leverantörsfakturor.
Moms på dröjsmålsränta?
Dröjsmålsränta beräknas på fakturabelopp inklusive moms men däremot ska ingen dröjsmålsränta beräknas på påminnelseavgift, inkassoavgift eller faktureringsavgift. Dröjsmålsränta får inte heller beräknas på dröjsmålsränta som inte har betalats.
Bokföra dröjsmålsränta kundfaktura
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta kundfaktura.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
x
8313 - Ränteintäkter från kortfristiga fordringar
x
Bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
8422 - Dröjsmålsräntor för leverantörsskulder
x
I Spiris finns även Betalt direkt där du kan sälja dina fakturor direkt till oss. Betalt Direkt låter dig sälja enskilda fakturor direkt i ditt program. Du får pengar snabbt, blir effektivare och minskar din administration.
Dröjsmålsränta på fakturan i Spiris
På kundfakturorna i Spiris står texten “Vid betalning efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen”. Genom att formulera dig på det sättet behöver du inte vid varje fakturatillfälle hålla dig uppdaterad om vilken referensränta som är aktuell. Det räcker alltså att ha koll på den aktuella referensräntan om det blir aktuellt att kräva dröjsmålsränta av en kund.
Får dröjsmålsränta vara hur hög som helst?
Nej, dröjsmålsräntan måste vara rimlig. Du kan i princip välja vilken ränta du vill, men tänk på att en för hög ränta kan klassas som ockerränta och bli ogiltig vid en tvist.
Vem är det som fastställer referensränta och när sker det?
Riksbankens referensränta fastställs av Riksbanken två gånger om året, den 1 januari och den 1 juli.
Varför bör du som leverantör ta ut dröjsmålsränta?
Du får ersättning för pengar som kommer in sent
Det minskar risken att kunden fortsätter betala sent i framtiden
... Visa mer
2023-10-06
09:09
Hejsan!
Tack för att du har väntat. Vi har nu undersökt och hittat vad som har hänt, och jag ska göra mitt bästa för att förklara det för dig. När du använder bokföringsförslaget i programmet för att bokföra årets resultat så låser programmet automatiskt bokföringen till och med sista dagen i månaden i ditt räkenskapsår. Det är så programmet är kodat. Om du redan har låst din bokföring framåt i tiden blir det alltså en upplåsning av den anledningen att programmet låser till och med sista dagen i räkenskapsåret. I detta fallet så var du alltså steget före och hade redan låst bokföringen längre fram i tiden. Programmet gör egentligen inget fel här, men vi kan förstå att det upplevs fel när det är gjort i den ordningen. Vår rekommendation för att komma runt detta nästa år (om du vill låsa bokföringen innan) är att istället för att använda bokföringsförslaget, att du bokför verifikationen manuellt. Jag hoppas du är med på hur jag menar. Hör av dig annars så förklarar jag gärna igen. Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka! 🍂 /Ebba
... Visa mer
2023-10-02
15:07
Hej! Vi hör er och tar emot er feedback! Inlägget är skapat för att visa upp vilka andra självhjälpskanaler vi har för dem som kör fast vid enklare problem eller kanske vill lära sig mer i programmet på egen hand. Långa väntetider tycker vi heller inte om, och vi strävar självklart efter att förbättra detta. Det går såklart inte att styra när ett problem i programmet dyker upp men ett tips från mig är att ringa in så tidigt på morgonen som möjligt, i den mån det går. Då är det alltid färre som försöker nå oss och du slipper köa. Ha en fin eftermiddag och återkom gärna vid fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2023-10-02
09:32
Hej! Jag vill bara meddela att vi håller på att undersöka detta. Innan vi kan göra fler tester, skulle vi vilja veta hur du gjorde verifikationen. Var det genom import eller manuell verifikation? Om du kan ta en skärmbild av behandlingshistoriken och dela den här i tråden så vi kan se när det låstes upp, vore det jättebra. Men om du inte vill eller att det inte går, är det också helt okej! Ha en härlig måndag så hörs vi vidare. /Ebba
... Visa mer
2023-09-29
10:38
Så här bokför du slutlig skatt och F-skatt i enskild firma, aktiebolag och handelsbolag. Genom att förstå grunderna i skattebokföring blir det lättare att hålla ordning på företagets ekonomi. I Spiris bokföring finns funktioner som förenklar hela processen.
Bokföra slutlig skatt - Aktiebolag
När du betalar F-skatt under året debiterar du konto 2510 Betald F-skatt och krediterar 1630 Skattekonto. I Spiris bokföring används 2510, men du kan även använda 2518 om du föredrar det. Extra inbetalningar och fyllnadsinbetalningar under året bokförs på samma sätt. Så här bokförs slutlig skatt i ett aktiebolag:
Konto
Debet
Kredit
2510 Skatteskulder alternativt 2518 Betald F-skatt
x
1630 Skattekonto
x
Gör du en inbetalning till Skattekontot debiteras 1630 Skattekonto och 1930 Företagskonto krediteras.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
x
1930 - Företagskonto
x
Tips! För att underlätta konteringen i Spiris använd bokföringsförslaget "Betalning till Skattekontot" - så går det snabbt och enkelt.
Årets skattekostnad vid bokslut
Vid bokslutet beräknas årets skattekostnad. Du debiterar 8910 Skatt som belastar årets resultat och krediterar 2510 Skatteskulder.
Konto
Debet
Kredit
8910 - Skatt som belastar årets resultat
x
2510 - Skatteskulder
x
Använder du Skatt & Bokslut eller deklaration i Spiris behöver du inte bokföra årets skatt manuellt - den beräknade skatten bokförs automatiskt åt dig. I Spiris bokföring finns även ett färdigt bokföringsförslag för dig som vill bokföra den beräknade skatten manuellt i samband med bokslutet.
För att förtydliga visar vi ett exempel på hur det kan se ut på skattekontot. Du får en slutlig skatt på -125 000 kronor och en tillgodoförd debiterad preliminärskatt på 120 000 kronor. När Skatteverket drar slutlig skatt och överför tillgodoförd preliminärskatt till skattekontot, bokför du bort beloppen som under beskattningsåret har bokats på konto 2510 Betald F-skatt och motkonterar 1630 Skattekonto.
Om du får ett omprövningsbesked och måste betala in ytterligare skatt ska den extra skatten bokföras på konto 8920 Skatt på grund av ändrad beskattning.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
125 000
2510 - Skatteskulder
125 000
1630 - Skattekonto
120 000
2510 - Skatteskulder
120 000
Slutligen hamnar alla saldon på konto 1630, som är företagets skattekonto. Därför ska du använda detta konto när du registrerar insättningar eller uttag av pengar från kontot. Med andra ord, du bokför att pengarna flyttas mellan ditt Företagskonto 1930 och Skattekonto 1630.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
x
1930 - Företagskonto
x
Bokföra slutlig skatt - Enskild firma/handelsbolag (K1)
Enligt BFNAR 2006:1 ska bara skatter som tillhör företagsverksamheten inkluderas i bokföringen. Eftersom beskattningen av företagets resultat sker i företagarens egen deklaration behöver skatten på företagets resultat inte bokföras. Om du ändå väljer att betala exempelvis F-skatten med företagets pengar ska det bokföras. Se vårt användartips Bokföra betalning av f-skatt/preliminärskatt för konteringsexempel.
Få tid över till annat med Spiris bokföring
Driver du aktiebolag? Du kan sätta upp en koppling till Skatteverket direkt från Spiris och få skattehändelser importerade automatiskt. Detta minskar risken att missa händelser och du behöver inte logga in lika ofta på Skatteverket för att kontrollera kontot. Läs mer i hjälpavsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket
... Visa mer
2023-09-26
16:00
Hej! Som jag nämnde i den andra tråden så jag har tagit detta vidare. Där ger jag dig också ett tips om hur du i framtiden kan lämna förslag direkt i ditt Advisor. Ha en fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka! /Ebba
... Visa mer
2023-09-21
11:12
2 Gillar
Här får du tips på hur du kan bokföra bankavgifter. Alla företag har bankavgifter - ofta dyker de upp direkt i internetbanken och dras automatiskt från ditt konto ett visst datum. Till skillnad från andra kostnader får du sällan en separat faktura eller kvitto för dessa avgifter.
Vad är bankavgifter?
En bankavgift kan vara många olika saker. Oftast handlar det om kostnader för dina banktjänster, som själva bankkontot och bankgirot. Även avgifter för utlandsbetalningar, Swish, transaktionsavgifter, bankintyg och kontokortsavgifter räknas som bankavgifter.
Moms på bankavgifter och banktjänster? När du bokför bankavgifter behöver du inte tänka på moms - de är momsfria.
Hur bokför jag bankavgifter och banktjänster? Oavsett om du använder kontant- eller faktureringsmetoden bokför du bankavgifter på konto 6570.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
6570 - Bankkostnader
200
Bokföra övertrasseringsränta Om du övertrasserar bankkontot debiterar banken en övertrasseringsränta. Den bokförs som en räntekostnad på konto 8413.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
100
8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit
100
Bokför du i Spiris finns färdiga bokföringsförslag under Kassa- och bankhändelser som hjälper dig att bokföra bankavgifter korrekt.
... Visa mer
2023-09-20
11:52
Hej! För att komplettera med informationen har vi nu byggt en PDF som exporteras varje gång du skickar en betalningsfil via bankkopplingen till banken. Har du inte bockat ur den bocken manuellt (se bild) så laddas PDFen hem varje gång du exporterar din betalning. Filen hamnar i en mapp på din dator, vanligtvis mappen "hämtade filer" om du inte ändrat inställning i webbläsaren. Jag hoppas att detta kan underlätta för dig framöver! Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en trevlig eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-14
11:23
Hej! Tack för din feedback. Det finns många olika leverantörer där ute som hjälper till med olika sms-lösningar. Vi rekommenderar specifikt leverantören Link Mobility. Vill du ha tips på hur du sköter övergången på bästa sätt har vi info på vår hemsida. /Ebba
... Visa mer
2023-09-08
08:23
Hej!
Tack så mycket för att du delar dina tankar med oss. Det är verkligen uppskattat. Jag vill bara förklara att vi inte tar någon avgift för bankkopplingen, det är istället upp till de olika bankerna att besluta om eventuella kostnader. Jag tror att du pratar om Swedbank i detta fallet. Vi har haft flera kunder som har hört av sig angående deras prisskillnad och vi hör er verkligen. Jag kan berätta att vi håller på att prata med Swedbank om alternativ framåt kring den nya och gamla bankkopplingen.
Priserna för bankkoppling varierar mellan de olika bankerna. Ett bra tips kan vara att kolla runt lite och jämföra alternativ. Vi rekommenderar alltid att ha en aktiv bankkoppling för att förenkla bokföringen, men om du vill kan den också stängas av.
När det kommer till löneprogrammet har vi tidigare fått önskemål om att lägga till fler funktioner, och vi har lyssnat på feedbacken och utvecklat nya funktioner. Jag förstår ditt perspektiv, men vi kommer inte att gå tillbaka till den äldre versionen. Om du tycker att det är knepigt, kan du ringa vår support och be dem förklara funktionerna. Jag lovar att det blir mycket enklare när du väl har fått en bättre känsla för dem! Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-06
15:00
1Gilla
Hej!
Välkommen som ny forummedlem!
När det gäller kassa- och bankhändelser är matchningen låst till den valuta som finns på ditt konto. Till exempel är ditt EURO-konto begränsat till att endast matcha fakturor som är utställda i EURO. Därför är den arbetsgång du använder just nu inte vad vi rekommenderar på lång sikt.
Vi har hittat en tillfällig lösning för nu, även om den kräver några extra steg.
Eftersom det inte går att göra en direkt överföring mellan två valutakonton i programmet, föreslår vi följande: 1. Skapa en händelse på EUR-kontot för pengar in - matcha den mot överföring mellan dina egna bankkonton och välj kassakontot, det kommer då automatiskt att skapas en minuspost på kassakontot 2. Skapa en händelse på Kassakontot för pengar in - matcha den med mot överföring mellan egna bankkonton, välj USD-kontot, det kommer då automatiskt skapas en minuspost där. 3. Skapa en händelse på USD-kontot för pengar in - matcha den mot kundfakturan i USD. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Önskar dig en trevlig eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-01
13:23
Hej! Det som förs över från Tid till eEkonomi är det som vi kallar Bokföringsprojekt i Visma Tid Smart/Pro. Dessa hittar du via Inställningar - Projekt - Bokföringsprojekt. På bokföringsprojekten finns det inte någon kund angiven (det finns endast på Projekt) och därmed kan ingen kund följa med över till eEkonomi. Som en workaround skulle du kunna lägga upp projekten i eEkonomi och importera dessa till Tid Smart/Pro, men precis som du skriver blir det extra handpåläggning då du även måste skapa upp Projekt i Tid manuellt.
Vi har tagit detta vidare som ett förbättringsförslag i Visma Tid Smart/Pro, tack för att du delade med dig av hur du arbetar! Önskar dig en trevlig helg och varmt välkommen tillbaka med dina funderingar. /Ebba
... Visa mer
2023-08-31
13:29
Här går vi igenom hur momsdeklarationen fungerar samt hur du bokför moms, momsredovisningen, momsfordran eller momsskuld.
Checklista med vad du behöver göra för att lyckas med din momsredovisning:
Bokföra samtliga försäljningar och inköp
Bokföra momsdeklarationen och lämna in den till Skatteverket
Bokföra momsbetalningen eller återbetalningen från Skatteverket
Bokföra momsen på skattekontot
Med Spiris fixar du momsredovisningen med några få klick. Enkelt, snabbt och utan krångel. Släpp momsstressen och få tid över till det du faktiskt vill göra. Läs Momsredovisning i Spiris
Momsen bokförs vid inköp eller försäljning av varor eller tjänster och kan redovisas på två sätt:
Faktureringsmetoden = Du bokför momsen direkt på fakturadatumet när köpet eller försäljningen sker.
Kontantmetoden = Du väntar med att bokföra momsen tills pengarna faktiskt betalats in eller ut.
Vi använder faktureringsmetoden i våra exempel.
Bokföra moms vid försäljning (utgående moms)
Företaget har sålt varor till ett svenskt företag för 10 000 kr inklusive moms. Momsen är 2 000 kr (25%) och värdet på varorna är 8 000 kr.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
10 000
3051 - Försäljning varor, 25%
8 000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
2 000
Försäljningen och momsen redovisar du i din momsredovisning. När du bokför i Spiris slipper du hålla koll på detaljerna själv. Allt sköts automatiskt så du kan fokusera på ditt företagande. Bokföra moms vid inköp (ingående moms)
Företaget har fått en leverantörsfaktura på 5 000 kr som avser köp av varor från ett svenskt företag. Kostnaden för varorna är 4 000 kr och momsen är på 1000 kr (25%).
Konto
Debet
Kredit
2440 - Leverantörsskulder
5 000
4000 - Inköp av varor från Sverige
4 000
2641 - Ingående moms
1 000
Vid inköp inom Sverige ska den ingående momsen redovisas i ruta 48 på din momsredovisning.
Omvänd moms/ omvänd skattskyldighet
Ibland är det köparen som ska redovisa momsen - detta kallas omvänd moms. Det gäller när du:
Säljer byggtjänster till andra företag
Handlar med avfall och skrot
Köper varor från företag inom EU
Köper tjänster från utlandet
Vill du veta mer om hur du bokför inköp från andra länder? Läs Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU.
Osäker på vilket konto du ska använda? Ställ din fråga i vårt forum för bokföringsfrågor eller sök bland tidigare svar. Som Spirisanvändare får du hjälp med dina bokföringsfrågor direkt i forumet!
Bokföra momsredovisning
När du ska skicka in momsredovisning beror på hur ofta företaget ska redovisa moms.
Du kan redovisa moms varje månad, varje kvartal eller varje år. Bokföringen av momsdeklarationen sker alltid på periodens sista dag.
Månad = Sista dagen i månaden
Kvartal = Sista dagen i kvartalet
Årsmoms = Sista dagen på kalenderåret 31/12
Så här ser bokföringen ut
I exemplet har företaget under perioden:
Utgående moms: 2 000 kr (det du ska betala)
Ingående moms: 1 000 kr (det du får dra av)
När du bokför momsredovisningen ser din verifikation ut så här:
Konto
Debet
Kredit
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
2 000
2641 - Ingående moms
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
När du bokfört din momsredovisning ska du lämna in den till Skatteverket. Du har två alternativ:
Ladda upp en eSKD-fil på Skatteverkets hemsida
Fyll i uppgifterna manuellt på Skatteverkets hemsida
I Spiris skapar du enkelt en fil i rätt format som du sedan laddar upp hos Skatteverket.
Bokföra momsinbetalning eller momsutbetalning
Om företaget har mer utgående moms än ingående moms, uppstår en momsskuld. Företaget betalar då mellanskillnaden till Skatteverket. Om det istället är mer ingående moms än utgående, blir det en momsfordran, och Skatteverket återbetalar skillnaden.
Hur momsbetalningen bokförs beror på om det rör sig om en momsskuld eller momsfordran, samt vilken bolagstyp företaget har.
Ett aktiebolag är en egen juridisk person och har ett separat skattekonto.
I en enskild firma delar företaget skattekonto med ägaren. Det finns ingen formell krav på bokföring mot skattekontot, men det rekommenderas för bättre överblick. I våra exempel för en enskild firma bokförs därför mot skattekontot.
Exempelverifikation bokföra momsskuld / bokföra momsinbetalning till Skatteverket
Aktiebolag Betalningen till skattekontot (överföring till skattekontot)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
1630 - Skattekonto
1 000
Bokföra moms på skattekontot, transaktionen när Skatteverket “drar pengarna” från skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Enskild firma
Betalningen till skattekontot (överföring till skattekontot)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Exempelverifikation bokföra momsfordran / bokföra återbetalning av moms från Skatteverket
Aktiebolag
Överföringen från skattekontot till företagskontot.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
1630 - Skattekonto
1 000
Bokföra moms på skattekontot, transaktionen när Skatteverket sätter in pengar på skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Enskild firma
Överföringen från skattekontot till företagskontot.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
... Visa mer
2023-08-18
10:41
1Gilla
Hej! Jag funderar lite på om det är så att du försöker matcha händelsen mot egen kontering. Testa annars Matcha och vid Bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton. Återkoppla gärna om det löste ditt problem! 😀 I vår skrivna hjälp finns även mer info om du vill läsa mer. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
16:37
Hej! När jag tittar på ditt kundnummer så ser jag att du har eEkonomi. Jag misstänker att du endast får upp alternativet kontant betalning för att du har en aktiv bankkoppling. Om det stämmer att du har en aktiv bankkoppling skulle jag föreslå att du tittar om du kan hitta den gamla transaktionen att matcha mot via Kassa och bankhändelser. Om den inte finns där, eller fakturan avser en period innan kopplingen blev aktiv kan du lägga till händelsen manuellt och sedan matcha mot fakturan. Det går säkert att bokföra bort detta manuellt också men det vågar jag inte riktigt svara på, där har @AnnicaL mycket bättre koll eller kanske ett annat tips? 😀 Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
16:26
Hej @EB Monica! Anledningen till att du får en summa där är för att de lönearterna du får fram har olika beräkningsformler. Du gör inget galet, men det ska heller inte betalas ut något. Här får du göra en manuell justering för att få bort summan. Det funkar som @Lönetjejen säger men jag har också ett annat tips till dig. Högerklicka på ett av snabbvalen i lönebeskedet och välj Konvertera snabbval till rader. På så vis blir löneartsraderna redigerbara, och du kan justera upp/ner summan så att totalbeloppet på lönebeskedet blir noll. Hör gärna av dig om du inte förstår hur jag menar eller har några följdfrågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
14:49
Hej! Du slipper mellanlanda och kan uppdatera direkt till den senaste med den versionen! 😀 Om din kund tagit emot elektroniska fakturor i den versionen behöver du även kopiera över mapparna Autoinvoice_bilagor och Temp_bilagor till den nya datorn och lägga i företagsmappen. Detta är för att PDF-underlagen till fakturorna ska följa med. Kändes det sista klurigt förklarar jag gärna tydligare om det behövs! / Ebba
... Visa mer
2023-08-17
13:00
Hej @Datasektionen! Tack för din fråga. Det är lite knepigt att ge ett exakt svar eftersom det beror på om det är något vi kan påverka eller inte. Jag förstår att det är svårt för dig att gissa om din fråga handlar om eEkonomi eller Zettle men om du tror funktionen finns i eEkonomi är det till oss. Om det exempelvis en knapp/ funktion i Zettle så är det till dem. Du får gärna lämna din feedback här så kan vi hjälpa dig att avgöra samt att jag kan ta det vidare internt. Jag har full förståelse för att det känns som att du ropar ut i tomma rymden men jag kan lova dig att vi läser igenom och utvärderar allt vi får in. När du lämnar ditt förslag via eEkonomi så går det direkt till vår utvecklingsavdelning. Vi hade såklart önskat att vi kunde återkoppla på alla förslag men tyvärr är det inte möjligt. När vi har funktioner som har varit önskade av många så gör vi ofta foruminlägg och berättar om kommande nyheter. Följ gärna fliken nyheter här i forumet så får du mejl när vi har olika nyheter kring programmet. Tusen tack för ditt engagemang. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
10:22
1Gilla
Hej Per! Tack för din fråga! Mitt råd är att du gör enligt följande: 1. Matcha den ena, förslagsvis, den större händelsen mot lönekörningen 2. På den överblivna delen väljer du Övrig insättning - Egen kontering - kontera mot konto 2910 3. Ta sedan nästa bankhändelse och välj Övrigt uttag - Egen kontering - kontera även den mot konto 2910 Hör gärna av dig om några följdfrågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin torsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
10:08
Hej! Jag rekommenderar dig att prenumerera på vårt inlägg, där kommer vi uppdatera så fort vi har en tidplan. När du prenumererar på inlägget får du ett mejl när vi har en uppdatering. Tack för ditt tålamod. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:59
Hej! Varmt välkommen till oss i forumet. När du skapar ett schema så finns det en ruta Hantera obetalda raster. Kontrollera hur din inställning ser ut där och bocka ur rutan om den är ifylld. Hör gärna av dig om följdfrågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:38
Hejsan! I Visma Lön dras förskottsskulden automatiskt på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester - Ersättning. Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden helt eller delvis under Personal - Anställda, fliken Semester genom att ange ett belopp i fältet Avskrivning under Semesterförskottsskuld. Jag själv har aldrig fått frågan du ställer men jag funderar på om du istället ska skriva av skulden manuellt och sedan lägga in tjänstledighetsavdrag på lönekörningen. Det finns olika lönearter för tjänstledighet beroende på vilket typ av avdrag det ska vara. Kika via Lönearbete - Lönearter och sök på tjänstledighet så ska du nog hitta en som passar er. Hänger du med på hur jag tänker? Om någon annan användare har ett annat förslag är det såklart välkommet! 😁 Önskar dig en härlig torsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
12:56
Hej! Nu har jag fått mer klarhet i ditt ärende och ska göra mitt bästa för att förklara för dig. Schablon vid totalentreprenad stöds ej i eEkonomi (läs mer här).
Du behöver redovisa detta som en övrig kostnad manuellt. Beräkna 3 % av det totalt debiterade beloppet och lägg sedan till det på en separat rad på fakturan. Vid Typ av husarbete väljer du Ej husarbete för denna rad. På så sätt kommer inte den här delen att påverka skattereduktionen. De återstående 97 % av totalbeloppet för det utförda arbetet lägger du till på en annan rad och väljer vad det är för typ av arbete. Skattereduktionen för denna rad kommer att beräknas enligt den procentsats som gäller för den valda arbetskategorin.
Om detta 3% belopp måste rapporteras till Skatteverket som en övrig kostnad, lägger du till beloppet i rutan för Övriga kostnader på fakturan. Jag hoppas att detta var svaret på din fråga. Om inte tror jag det är enklast att du ringer in till oss och förklarar mer över telefon, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
11:06
Hej Mikael! Tack för att du hör av dig till oss via forumet. Jag har ordnat att vår avtalsavdelning kommer ringa upp dig istället så vi kan vi reda ut detta. Jag kommer plocka bort dina kontaktuppgifter från inlägget här för din säkerhet. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:41
Hej! Jag har mejlat dig. För att få bokföringshjälp här i vårt forum behöver du ha ett aktivt avtal hos oss. Det går bra att teckna avtal via vår hemsida eller genom att du svarar på mitt mejl. Vi hjälper dig gärna vidare med dina frågor här i forumet när avtalet är på plats. ☀️ Är jag helt ute och cyklar får du gärna svara på mitt mejl med ditt korrekta kundnummer. Ha det fint så hoppas jag att vi hörs! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:19
Hej! Tack för din fråga! Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton. Jag förstår ditt perspektiv och hur det skulle vara smidigare för er att hantera detta med hjälp av resultatenheter eller kostnadsställen. Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:05
Tack för förtydligandet! Jag kan inte se att vi har en sådan funktion i eEkonomi men jag är nog heller med på exakt hur du menar. Jag tror att det är enklast om du ringer in till oss och beskriver för en kollega över telefon. Även om vi inte har exakt den funktionen hoppas jag att vi kan ge bra tips för hur du kan göra istället. 😃 /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
09:46
Hej! Tack för din fråga! Detta kan dyka upp om du har bocken i kreditfaktura samtidigt som du plockar upp ett bokföringsförslag som har 2440 i kredit. Om du vill använda ett bokföringsförslag med 2440 så är lösningen att du behöver fylla i totalbeloppet innan du bockar i kreditfakturan. Stämmer inte detta alls överens med hur du gör och du fortsatt upplever felet vill vi felsöka via telefon istället. Då är du varmt välkommen att ringa in till oss när det passar dig. Ha en fin onsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
09:25
1Gilla
Hej! Tack för att du har väntat, nu har jag äntligen svar på dina frågor. 1. Streckkoden får max innehålla 35 tecken och stödjer alla standarder inom dessa ramar. 2. Ingen särskild integrationsmodul behövs för att skanna en streckkod. Vid användning av en skanner som är ansluten till datorn krävs endast de nödvändiga drivrutinerna. 3. För att skanna streckkoder krävs antingen en skanner som är kompatibel med din dator eller vår mobilapp. Om du använder en mobiltelefon kan du enkelt använda appen genom att ge tillstånd att använda kameran som skanner. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:59
Hejsan! Jag vill bara hoppa in här och säga att vi inte har glömt bort dig. Jag förstår verkligen din frustration och jag har tagit detta vidare internt. Jag väntar på besked och hoppas kunna återkoppla snart. Ha det fint så hör jag av mig snart igen. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:49
Hej! I eEkonomi kallas medlemmar för kunder och du kan jobba med kundgrupper. Du väljer sedan vilka medlemmar som ska ingå i respektive grupp. När du skapar fakturor i programmet kan du välja att fakturera en viss grupp (medlemskategori) för att slippa skapa flera olika fakturor. Smidigt! 😊 Gå via Inställningar - Kundgrupper för att börja skapa upp dina kategorier. Här kan du läsa mer om funktionen. Om du inte redan har kikat på vår utbildningsfilm om eEkonomi för föreningar på YouTube vill jag tipsa dig om den. Den ger en bra grund för att komma igång i programmet. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:32
Hej! Ursäkta att ditt svar har dröjt något men nu har jag ett bra svar att ge dig! 😁 Du kan lägga in deras swiftkod som bankkod och account nr (kontonummer) som BBAN. Inte helt lätt att hitta instruktioner men i vår skrivna hjälp har vi underlag för just detta. Hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:24
1Gilla
Nu har jag fått lite mer klarhet i hanteringen och ska försöka förmedla det så bra jag kan. 😁 Programmet stödjer ditt andra användningsområde och du kan välja själv vilket sätt som blir smidigast för dig. Alternativ ett är att du använder programmets drag and drop funktion inne via Bildunderlag i eEkonomi. Det är smidigt om du har PDFen på datorn. Du lägger alltså in dina kvitton/ PDFer i eEkonomi när det passar dig och programmet gör sitt bästa för att para ihop detta med dina bankhändelser. Ett annat alternativ är att använda dig av Visma Scanner-appen och slå på funktionen för att kunna mejla in underlag till en unik adress. Du kan välja om underlaget ska hamna i Scanner-appen (där du får kontrollera och godkänna innan det skickas till eEkonomi) eller om det ska skickas direkt till eEkonomi. Vill du att underlagen ska skickas direkt till eEkonomi görs den inställningen i Scanner-appen via funktionen "Skicka direkt till ekonomisystemet". Båda alternativen gör att dina bilder hamnar i Bildunderlag i eEkonomi och programmet kopplar ihop bilden med dina transaktioner (via Kassa och bank) om belopp och datum kan tolkas korrekt. Om programmet inte kan tolka uppgifterna får du själv para ihop bild med händelse. Läs gärna mer här. Hoppas att du blev något klokare! Du är varmt välkommen att ställa följdfrågor eller ringa in till vår support om du vill att vi förklarar igen. 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
14:40
Hej! Tack för din fråga! Jag förstår hur du tänker men det är helt rätt att du ska klicka bokför i det läget. 😀 Programmet känner nämligen av att det redan är bokfört och kommer att koppla ihop bankhändelsen med den tidigare verifikationen som har skapats. Det blir alltså inte dubbelt bokfört och det är enkelt att spåra. Varmt välkommen tillbaka om du har några följdfrågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
07:22
1Gilla
Hej! Vi väntar fortfarande svar internt och lovar att uppdatera här så snart vi kan. Ska göra mitt bästa för att skynda på detta. 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
15:46
Hej! Vår avtalsavdelning hjälper dig gärna med din licensnyckel så du kan komma vidare. Du når dem på 0470-70 62 50. Telefontider är måndag-fredag 9-12. Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
15:18
Hej! I dagsläget är det så att det bokförs direkt mot företagskontot om du inte har bankkoppling. Är det så att du önskar att det bokförs mot 2910 först så tar vi gärna in det som ett önskemål. Önskemål lämnar du enklast direkt i ditt eEkonomi nere i vänstra hörnet - knappen Feedback och förslag. Önskar dig en fin eftermiddag och återkom gärna om du har några följdfrågor. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
14:57
Hej igen, Tack för detta! Jag tar det vidare och återkopplar så snart vi kan. Ha det fint så hörs vi. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
14:51
1Gilla
Hej! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! Vi har ännu ingen steg för steg beskrivning för processen ute (det kommer längre fram) men jag ska göra mitt bästa för att beskriva flödet. Så här ser flödet ut: 1. Kortet dras och transaktionen går igenom 2. Du får direkt en notis i mobilen från eEkonomi appen 3. Du går in på notisen och får välja transaktion i listan av transaktioner som ej har ett underlag kopplat 4. Ta fotot (du är fortfarande kvar i eEkonomi appen) 5. Skicka in underlag. 6. Bokför sedan händelsen inne under kassa och bank i eEkonomi via webbläsaren (eEkonomi kommer ha tolkat underlaget och du behöver bara trycka på Bokför) Angående din fråga om hur du ska hantera PDFen väntar jag fortfarande svar internt, jag kommer återkoppla så fort jag har ett svar. Jag hoppas att detta hjälpte dig en bit på vägen. Jag hör av mig snart igen. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
12:53
Om jag vore dig hade jag krediterat enligt instruktionen ovan. Sedan hade jag skapat upp den nya korrekta fakturan och registrerat betalningen precis som du fått den. Det kommer då ligga kvar ett saldo som du sedan registrerar igen när du väl får in det. Hänger du med på hur jag tänker? 😊 /Ebba
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »