2024-03-01
13:26
Oj vad konstigt, nu när jag kikade kan jag inte se att vi har någon väntetid alls. Jag tar kontakt med dig via mejl och hjälper dig med en telefonkontakt direkt. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
13:18
Hej Carina! Jag önskar att jag hade en lösning att ge dig på direkten men det kan vara flera faktorer som spelar roll här. Därför kommer vi lösa detta ärendet bäst via telefon. Ring in till oss vid en tidpunkt som passar för dig. Ha en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:49
Hejsan! När du via vårt program lämnar över till Kronofogden har vi beskrivningen: Vill du lämna över uppdraget till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett uppdrag är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar. Läs gärna vår fulla instruktion här. Vi har alltså ingen information om att det är ett krav på att Socialnämnen ska lämna ett intyg och heller ingen funktion från programmet där du kan bifoga intyget. Behöver ni ändå skicka med detta tänker jag det är bäst att ni kontaktar Kronofogden hur ni bäst gör det. Återkoppla gärna här i tråden då det kanske kan hjälpa fler användare i framtiden. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
12:46
Den skrivna hjälpen (som du når via frågetecknet) är på engelska, samt AI-assistenten kan svara dig på engelska - så min rekommendation är att verkligen testa dessa så mycket du kan. "Guida mig" är på svenska men informationsrutorna när du klickar på (i) i olika delar i ditt program ska även de vara på engelska. Konton är dock tyvärr på svenska som du nämner och det har vi ingen inställning för. Om du bokar en specialisttid med oss är det en avgift, mer info om tider och priser finns i länken i mitt tidigare svar. Vill du först bolla med oss angående dina funderingar är du varmt välkommen att ringa till vår support, som mer än gärna hjälper dig. De kan även boka in dig hos en specialist om det behövs. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:19
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum och varmt välkommen som ny forummedlem.
Det finns tyvärr ingen funktion i Visma Tid Smart där du kan välja två attestansvariga på en användare.
Däremot om du jobbar med projekt, kan personen som är projektledare attestera timmarna för projektet och sedan attesterar den attestansvariga hela månaden när den är avslutad. Du kan läsa mer om attestering här. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:11
Hejsan Karin! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. För att läsa in verifikationer till Administration krävs det att det är en SIE-fil. Jag vet faktiskt inte om Excel klarar av det formatet, men det kanske någon annan användare vet bättre? Jag har inte hört att det funkar tidigare men vet som sagt inte helt säkert. Hur uppställningen i så fall skulle se ut vågar jag heller inte svara på, men ett tips är annars att exportera ut en SIE-fil från Administration och öppna i anteckningar på din dator. Då ser du hur det är uppställt. 😀 Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
11:07
Hejsan! Jag har en fakturamall som utgår från "Faktura silver" i mitt program. När jag väljer exempelvis engelska som språk på min kund + SEK som valuta får jag upp valutakoden på fakturan. Testa gärna detta i ditt program. Har ni en egenskapad mall, kan du testa att byta till en silvermall och se om det blir annorlunda då. Om du vill testa lite fram och tillbaka kan du göra det i ditt övningsbolag. Skulle det ändå vara så att ni har en helt egen mall finns det en ändring du kan göra för att lägga till så att valutakod alltid syns på fakturan. Då görs alltså inställningen för alla kunder. Läs mer om det här. Hör av dig om fler funderingar dyker upp. Ha en fin fredag och helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:39
Hejsan Anna! I tråden som du har hittat diskuteras även omvänd löneväxling, jag tror därför att det förvirrar lite mer än hjälper i detta läget. Fundera lite hur ni ska ha det, är det vanlig löneväxling eller omvänd löneväxling. En "vanlig" löneväxling kan vara ett vanligt bruttolöneavdrag (ex avdrag för pension). Avdraget görs på lön före skatt, alltså på bruttolönen. Vill ni att detta ska påverka semesterberäkningar, alltså att semester och andra tillägg beräknas på den lägre lönen - då ska ni använda funktionen i programmet. Det är svårt för oss att svara på vad som är rätt och fel i ert fall utan jag tänker att det beror på vilket avtal ni följer. Kontrollera gärna där och känner du att du behöver ytterligare stöd är mitt förslag att bolla med en lönekonsult. För att koppla tillbaka till din urpsrungsfråga "Hur har detta påverkat pensionsavsättningarna till dem det berör?" Hur ni har gjort avsättningarna utanför programmet kan vi inte svara på, men semestern och andra tillägg i programmet har beräknats på det lägre beloppet så länge ni har haft den inställningen. Kanske att någon duktig löneguru här i forumet har fler tips? 😊 Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:21
Hejsan! Tack för att du hör av dig till oss. Jag har tittat på ditt felmeddelande och det verkar som att anledningen till felet beror på att bokningen inte balanserar. Mer specifikt kontona 7510 och 2731. Vet du med dig att ni gjort någon justering kan du kontrollera detta och se om du lyckas lösa det. Jag kommer att skapa upp ett ärende hos oss där mina duktiga kollegor kontaktar dig för vidare felsökning, så kan du svara vid de tidpunkter som passar dig. Du får ett mejl inom kort. Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
10:01
Hejsan! Om du använder någon av bankerna Danske Bank, Länsförsäkringar, SEB, Swedbank, Sparbankerna eller Nordea kan du kopiera transaktionerna och klistra in i ditt program. Det spelar ingen roll om det är samma datum, det går fint att klistra över ändå. Programmet söker efter fakturor/händelser och föreslår matchningar åt dig. 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
09:32
Hej Sofia! Vad roligt att du har börjat arbeta med våra program. Det låter som att du har kommit en bra bit på vägen och jag gillar verkligen att du vill automatisera flödet! Du tänker egentligen helt rätt, däremot har vi dessvärre inget stöd för att skicka löneutbetalningarna via bankkoppling med Swedbank. Det du beskriver funkar med bankerna SEB, Nordea, Handelsbanken och Danske bank och från vår sida är det ingen extra kostnad. Jag vågar inte svara för bankernas del, men jag tror att det är vanligast att du endast betalar för själva bankkopplingen och att det ingår i den kostnaden. Vi har ingen film som beskriver just detta flödet, men jag passar på att skicka vår spellista för Visma eEkonomi på YouTube som kanske kan hjälpa dig i framtiden. På samma kanal finns det även en spellista för Lön Smart. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
09:15
Hej Peter! Jag är inte helt säkert på att jag har förstått hur du menar. Jag har själv inte hört denna lösning tidigare men jag ska göra mitt bästa för att förklara hur semestervillkor 30 funkar i vårt program. Kanske att det är någon annan användare här i forumet som har några tankar och idéer att dela med sig av? Semestervillkor 30 innebär att semesterersättning betalas ut direkt på varje lön, eller i samband med att en säsongsanställd slutar för perioden. Villkoret beräknas enligt procentregeln. Det kommer inte att beräknas några semesterdagar och du behöver inte ange någon semesterrätt för anställda som följer detta semestervillkor.
Beräkning av semesterersättning görs enligt denna formel för semestervillkor 30:
((Semestergrundande lön + Semestergrundande rörlig lön + Värdering av frånvarotimmar) * Semesterlön%) Som du märker kommer alltså denna semesterersättning att beräknas på det som den anställde har arbetat och betalas ut i pengar. Det räknas alltså inte upp några dagar och det räknas heller inte upp något mellan arbetspassen. Jag önskar dig en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-29
08:10
Hej igen! Tack för att du förtydligar. Vi har idag undertexter på svenska på de flesta av våra supportfilmer, jag ska se till att ordna att vi även uppdaterar så att du kan välja engelsk textning på eEkonomis supportfilmer. Vi har idag en film med engelsk undertext, men fler kommer inom kort! Jag tar även dina önskemål vidare och hoppas att vi kan släppa lite mer material framåt. Ett annat tips jag kan ge dig är att använda den skrivna hjälpen på engelska. Om du ställer in att du vill att ditt program ska vara på engelska så kommer den skrivna hjälpen automatiskt att ändras till engelska. Du hittar hjälpen vid frågetecknet högst upp i ditt program. Där finns bland annat jättebra skriven kom igång hjälp.
Du kan även använda vår AI-assistent i ditt program. Här kan du chatta och ställa de frågor du behöver. Chatten svarar dig på engelska. AI-assistenten hittar du i högermenyn i Visma eEkonomi enligt bild* nedan.
Skulle du vilja ha ytterligare hjälp och mer personlig hjälp går det även fint att boka en specialist hos oss som pratar engelska. Då kan ni gå igenom de delar du är intresserad av i programmet. Bokning sker via vår hemsida. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Annars önskar jag dig stort lycka till! /Ebba
*bild och plats korrigerad av moderator 240626
... Visa mer
2024-02-28
13:19
Hejsan! Tack för att du ställer din fråga i forumet. Du har helt rätt i att vi just nu inte erbjuder några filmer på engelska. Detta är dock något vi har tänkt på och vill gärna se till att fixa. Är det några specifika filmer som du önskar får du gärna skicka exakt vilka du menar. Annars ska jag se till att vi ser över vårt utbud för eEkonomi och om vi kan uppdatera det inom en snar framtid! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
15:53
Hej igen!
Jag är ledsen att det upplevs så, och det är såklart inte alls vår mening! Att mejlet kom iväg så sent berodde på att vi kämpade både med att identifiera felet och in i det sista för att lösa det och få iväg utbetalningarna samma dag. För er som väntade utbetalning den 23:e hamnade det istället på den 26:e på grund av ett fel hos oss i utbetalningsfilen.
Felet är fixat och vi har vidtagit åtgärder för att förhindra att det kan hända i framtiden. Vi ber såklart om ursäkt för besväret.
Vi mejlade information om detta till en användare med rollen löneadministratör i Visma Lön Smart/Direkt på de berörda företagen. Vi har kikat på de kunder som du ligger upplagd på och vi har inte skickat till någon annan än dig eller dina kollegor på byrån. Som ett tillägg så undviker vi verkligen att höra av oss till era klienter. I detta fallet ansåg vi det som väldigt viktigt och därför kan det i andra fall ha slunkit med någon slutkund och de har isåfall fått samma mejl som du.
Om du vill att vi kontrollerar ett specifikt kundnummer kan du återkomma så tar vi kontakt med dig via mejl. /Ebba
... Visa mer
2024-02-26
11:47
Hej! Med anledning av felets betydelse valde vi att istället mejla alla berörda kunder. Trådar som är inaktuella eller inte längre hjälper någon rensar vi bort här i forumet. Felet är åtgärdat och utbetalningen ska ha skett idag. Vi ser allvarligt på felet och har vidtagit åtgärder för att förhindra liknande fel i framtiden. Hör gärna av dig vid fler funderingar, annars önskar jag dig en fin måndag! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
10:14
Hejsan! Jag förklarar gärna hur det kan funka i ditt eEkonomi. Exemplet nedan är om du får betalningen till ditt PayPal-konto. I eEkonomi kan du gå via Inställningar - Kassa och bankkonton och skapa upp ett konto för PayPal. Du går sedan till Kassa och Bankhändelser och väljer ditt PayPal-konto. På ditt PayPal-konto registrerar du en ny bankhändelse enligt följande: 1. Välj Ny bankhändelse för att registrera transaktionen. 2. Ange datumet då betalningen mottogs och eventuell referens. 3. Markera rutan för Utlandsbetalning. 4. Fyll i beloppet som PayPal dragit av i SEK under Belopp. 5. Välj valuta under menyn Utländskt belopp och valuta och fyll sedan i det mottagna beloppet i den valutan. 6. Om det finns någon avgift som PayPal har tagit ut, lägg till denna under Varav bankavgift Du matchar sedan denna händelse mot din faktura. Gör du en överföring mellan ditt PayPal-konto på banken till ditt företagskort så matchar du sedan den händelsen du får in via ditt kontoutdrag mot ditt PayPal-konto. Det går även att göra manuella konteringar för att bokföra detta, men jag tror att detta skulle funka bra för er! 😀 Hör gärna av dig vid funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
09:38
Hej Sofie! Tack för att du förtydligar ditt önskemål. Du är inne på rätt spår i att det inte är möjligt. Attestanterna kan endast attestera och inte göra någon uppföljning i Visma Lön Anställd. Vill du ändra behörigheter går det att lägga dem som administratörer för Visma Lön Anställd, men då försvinner istället själva attesteringsfunktionen. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
09:10
Hejsan! Vad roligt att du är nyfiken på Visma Lön Smart. Slå oss gärna en pling på 0470-70 61 00 så kan vi berätta mer. Det finns även information på vår hemsida här. Annars skulle jag säga att de stora skillnaderna som vi idag har i Lön 600 men inte i Lön Smart är: -Arbetstidsförkortning/arbetstidskonto -Automatisk beräkning av retroaktiva löner -Rapportering till SCB, Svenskt näringsliv, Byggnads och Collectum -%-fördelning på projekt och resultatenhet (bokföring) -Nettosemesterdagar -Semesteravtal för Teknikavtalet Metall och Detaljhandelsavtalet Men precis som Christel säger så utvecklas programmet hela tiden och vi kommer med nyheter titt som tätt. Prenumerera gärna på nyhetsfliken här i forumet för att hålla dig uppdaterad! 😀 Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2024-02-23
08:13
Hejsan @Tibor B! Tack för att du tar dig tiden att framföra detta. Vi vill gärna veta mer om önskemålet och en kollega till mig kommer att ta kontakt med din inom kort. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer