2019-06-25
10:49
1Gilla
Nja, så länge det är mellan bolag så bör det inte vara något problem. Det hade ju varit skillnad om det var privat uttag.
... Visa mer
2019-06-24
16:32
1Gilla
Som leasingkostnad som jag lärt mig. Vilket är rätt logiskt då avtalet blev kortare...Lycka till!
... Visa mer
2019-06-24
11:51
3 Gillar
VMB som du då skall använda på "vanliga" kunder innebär att fakturan saknar uppgift om moms. Precis som med all annan VMB-beskattad handel. Och du skall använda VMB så fort det ingår något utöver persontransporten i fakturan. Du får inte lyfta moms på kostnaderna och du får använda en schablonberäkning för hur stor vinsten är. Finns mycket att läsa om det och Björn Lunden har en bok i ämnet som nog hanterar det mesta... Lycka till!
... Visa mer
2019-06-24
05:56
1Gilla
Om det är EU så blir det kod 21. och glöm inte 2614/2645... Lycka till!
... Visa mer
2019-06-24
05:54
1Gilla
Dels så tror jag att projektnummer är det absolut bästa att få ihop bokföringen. Vi har en bussresearrangör där vi gör på det viset. Och där betalar man förskott i samband med bokningen rätt långt i förväg och det är en rätt intressant bokföring men får göra. Vet inte om du känner till det men just researrangör (ej transportör) där det ingår både resa och andra aktiviteter skall använda VMB-beskattning. Bifogar länk där du kan läsa om detta: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavresetjanster.4.58d555751259e4d6616800010676.html?q=resetj%C3%A4nster När jag en gång i tiden (1995) gick en kurs i nya EU-momsen så hoppade man över hela det avsnittet då det var så komplicerat. Viktigt att sätta sig in i. Fast det kanske du redan gjort. Oavsett vilket så önskar jag lycka till! Och det är inte ironiskt....
... Visa mer
2019-06-24
05:39
2 Gillar
Hejsan. Konteringarna av inköp Eu och Import se helt korrekta ut. Om du inte vill ha så många konton i resultaträkningen så kan du ju använda 40xx-kontona som är avsedda för detta och sedan, efter att du kört och bokat momsrapporten, boka om till 5420. Men det är ju valfritt. 1) Spontant så tror jag inte att du skall bokföra detta som ett eu-inköp då du köpt det av en typ privatperson. Boka det direkt mot 5960. Finns, tycker jag, ingen anledning att lägga upp ett nytt konto för det här ändamålet. Du får en snårig resultaträkning till slut om du gör så hela tiden. 2) Skatten bokför du som eget uttag bara. Inkomstskatten räknas som privat i enskild firma, bokför du skattekonto så skall EJ 1630 användas utan möjligen 2012. Detsamma gäller ev. preliminär skatt. Momsen ligger väl då på kto 2650 och bokas då debet 2650/ kredit 1930 (eller vilket konto du nu använder). Lycka till!
... Visa mer
2019-06-24
05:22
1Gilla
Kvittot från säljaren är också viktigt att få så att det framgår vad du köpt.
... Visa mer
2019-06-20
06:48
1Gilla
Helt rätt som du skriver att du inte skall lyfta någon moms. Hela beloppet gäller men det är också som Mikael skriver. Leasing är en hyra och bokförs löpande på hyra inventarier eller om du vill, ett eget konto i den gruppen men som då heter leasing traktor. Och som Mikael skriver så skall du däremot boka upp en eventuell första förhöjd hyra som en tillgång. Typ kto 1790. Den kostnadsförs då sedan under samma period som leasingavtalet. När det går ut är saldot borta. Det finns även vissa finansiella leasingar som skall upp i årsredovisning men det har jag klarat mig ifrån än så länge... Men kan vara värt att kolla upp. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-18
05:15
1Gilla
Hm Den var ny, åtminstone har inte jag hört det resonemanget tidigare. Men Skatteverket hittar ju på nya resonemang hela tiden. Läste på länken och det är ju precis som du skriver. Dom flesta leasingavtal är ju förmånliga att lösa vid avtalstidens slut, men man garanterar ju även värdet så det finns ju alltid en risk förknippat med en leasing. Den delen verkar inte Skatteverket ha tagit med i sitt resonemang (konstigt va?) . Vi får säkert höra mer om det här. Men deras exempel med en traktor som man löser för 5 000 kr har då jag aldrig hört talas om. Det brukar ju vara typ 10-20% i restvärde oftast... och aldrig så lågt som 5 000 kr...
... Visa mer
2019-06-17
04:53
Hm. Ink2 kan väl bara lämnas endera på papper helt, huvudblankett på papper och bilagor på fil eller huvudblankett via Ink2-tjänsten och bilagor på fil. Den går, så vitt jag förstått, inte att skicka in via fil i sin helhet som då är möjligt på Ink1.
... Visa mer
2019-06-16
08:37
Det bör även upprättas en revers mellan, i det här fallet, bolaget och mamma. Väldigt viktigt med dagens regler om penningtvätt och annat. Och ännu viktigare information är kanske den att om bolaget går i stöpet så är, troligen, mammas förlust inte en avdragsgill förlust.. Vilket kan tyckas märkligt... Går att läsa om här https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2218.html Gäller, så vitt jag vet, än...
... Visa mer
2019-06-14
08:56
2 Gillar
Ett litet tips till upplägget som du kanske redan känner till. Det du då jobbar in får du betala moms och skatt på. Om ersättningen, i det här fallet aktier i ett (vad jag kan förstå) onoterat bolag går ner i värde eller helt tappar värde så är den förlusten inte avdragsgill. Kan vara värt att tänka på. Du får alltså inkomst men inga pengar och kan dessutom förlora tillgången utan att få skatteeffekt av den förlusten. Så se upp men hur mycket det blir då risken alltid finns där. Du kan även under resans gång vara tvungen att värdera ner aktievärdet vid bokslut. Inte heller det är skattemässigt avdragsgillt men tvingande ur försiktighetsprincipell synvinkel.Lycka till!
... Visa mer
2019-06-14
08:25
3 Gillar
Bokslut per 191231 ger fritt eget kapital efter skatt som är utdelningsbart på bolagsstämman som då sker senast 2020-06-30 och där kan du då besluta om utdelning med skatt 20% upp till gränsbeloppet (enligt en uppgift som jag hittade så blir det 177 100 kr men det kanske man skall kolla närmare då). Deklareras sedan 2021 och skattas då som inkomst för 2020. Det är inte lätt det här med vilket år som är vilket. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-14
06:57
1Gilla
Nix, första utdelningen kan hon ta 2020 efter bokslut för företaget per 191231. K10:an för 2020 som används vid deklarationer 2021 kommer ju att innehålla aktier vid årets ingång och hon kan ta utdelning under 2020 enligt, troligen, förenklingsregeln.
... Visa mer
2019-06-14
05:41
Bör vara en kryssryta under kunduppgifter när man lägger upp kunden i registret.
... Visa mer
2019-06-14
05:02
Då bör det finnas en möjlighet i eEkonomi att på kunden ange att den använder omvänd byggmoms/beskattning. Det finns då i Administration och i Webfaktuar. Då blir det nog, antar jag, automatiskt rätt på fakturan. Rätt konto med rätt momsmärkning. Och det är då helt rätt att hela fakturan "smittas". Även materialet om sådant finns. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-14
05:00
1Gilla
Hm. Enligt punkt 6:17 här så är en nedskrivning inte skattemässigt avdragsgill; https://www.srfredovisning.se/bokforingsnamnden-bfn/bfnar-20061-bfns-allmanna-rad-enskilda-naringsidkare-som-upprattar-forenklat-arsbokslut/b-kommentarer/kommentarer-till-kapitel-6-balansrakningen/ Men det här hittade jag bara vid en snabbkoll. Skulle nog rekommendera att man fråga t.ex. BLInfo eller Tholin/Larsson eller någon annan som kan skatt (dock ej Skatteverket då deras svar är lite skiftande). Lycka till!
... Visa mer
2019-06-13
08:59
1Gilla
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra schablonintäkt periodiseringsfonder. Skatten på schablonintäkten uppstår bara genom att skattemässigt resultat ökar och den behöver inte bokföras separat. Använder du Visma bokslut så är det en bilaga som påverkar skattebilagan. Gör du det manuellt så bör det bara vara att öka övrigt skattemässigt resultat med schablonintäkten och då ingår den liksom.. Lycka till! Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bokföra schablonintäkt periodiseringsfond - eEkonomi.
... Visa mer
2019-06-13
06:06
1Gilla
Kollade upp det här igår och kunde väl konstatera att det "beror på". Är det en inte så avgörande skuld rent beloppsmässigt så kan man nog ta den mot typ 3990. Skulle det vara ett större belopp och då man kanske till och med är på gränsen för intakt eget kapital, en sådan gång kan nog ett inköp som blir noll i värde vara tvunget att hanteras på genom en lagersänkning. När jag resonerade med dom så var han först säker på att det bara var en intäkt vilket då absolut gäller andra kostnader. Men när vi resonerade vidare så blev det "beror på" som så ofta gäller i dessa frågor...
... Visa mer
2019-06-12
07:17
2 Gillar
Man skall rätt säkert vända den kostnad eller investering som skulden faktiskt avser och är det då varor så blir det varukostnaden. För det är ju så att varukostnaden blir noll en sådan här gång...
... Visa mer
2019-06-12
04:45
Aha, det var så. Om programmet gör att alla måste skriva under bara för att dom var aktieägare så kan nog jag tycka att programmet har fel. Underskrift av ordförande, protokollförare och justerare är väl allt som behövs. Men är man inte så många så kan man ju ha flera justerare. Beror väl på vad som beslutas och man kan ju då undvika tvister om alla skrivit under.
... Visa mer
2019-06-12
04:43
Spontant så tappar ni ju lagervärdet då det skall tas upp till det lägsta av anskaffning- och återanskaffningsvärdet och anskaffningsvärdet blir då noll kr. Försiktighetsprincipen ställer nog till det så. Detsamma händer ju om du köper ett lager för låt säga 100 000 kr men importerar det. Om sedan valutakursen sjunker så att återanskaffningsvärdet är t.ex. 50 000 kr så måste du även då värdera ner lagret.
... Visa mer
2019-06-11
06:23
1Gilla
Om man bokför allt i kronologisk ordning så blir det ju i datumordning även när det sorteras i nummerordning, men självklart så sorterar man det i nummerordning. Tidigare så blev det liksom i nummerordning automatiskt om man följde den kronologiska....
... Visa mer
2019-06-10
17:01
1Gilla
Kravet på kronologisk ordning försvann år 2000 enligt ett inlägg jag hittade. Men visst är det lättare att leta om dom åtminstone är typ i samma tidsrymd. Man kan ju behöva leta utan att ha datorn igång och om man använder molnlösningar så måste ju även nätet fungera.
... Visa mer
2019-06-10
06:02
Nyfiken fråga, varför skulle det vara med andra personer är dom som behöver på stämman? Och om det nu är så, varför skall dom vara med på ett årsstämmoprotokoll? Ett styrelsemöte kan ju ha en adjungerad person närvarande. T.ex. en konsult eller annan rådgivande person. Men på årsstämman skall ju ägarna närvara eller deras representanter... Undrar bara vad som är tanken.
... Visa mer
2019-06-09
06:57
Hm, fördelen med att det ingår är väl att det faktiskt blir gjort, vilket det skall. Vid själva inskicket så är det väl bara att inte lägga det i kuvertet? Eller tänker du på något annat?
... Visa mer
2019-06-09
06:54
2 Gillar
En helt annan fråga är om du köpt den för att sälja den eller för att ha den i firman. Husvagnar i företag har samma problem som mycket annat, d.v.s den skall isf förmånsbeskattas. Det kan du läsa om här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.7/358329.html#h-Husvagn. Blir dyrt som fasen då man förmånsbeskattas för all tid den inte används i bolaget p.g.a att man haft dispositionsrätt. Om du köpt den genom att uppge ditt VAT-nummer, d.v.s som företagare så skall du redovisa inköpet på din momsrapport rad 20. Sedan skall du redovisa 25% utgående moms på rad 30 och även 25% ingående moms på rad 48. Själva inköpet, om du skall använda den bokför du på kto 1220 och sedan skall du skriva av den löpande varje år med max 20 % enligt plan. Om du köpt den för att sälja den så kan du initialt använda kto 4056 (inköp från EU 25%) vilket då bör hamna på rätt rad. Bokför du den som inventarie så blir det lite lurigare. Enklast då är att även då använda kto 4056 (för att få rätt på momsrapporten och sedan efter att du bokfört momsavräkningen boka om från 4056 till 1220. Låter det enkelt? Absolut inte men det är inte så lätt heller. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-08
06:18
Här kan du läsa vad som gäller. Då du företräder hustrun genom fullmakt så skall det framgå och någon justerare behövs inte när det är en person på mötet. Då blir det bara en ordförande (som alltid skriver under protokollet) och en protokollförare (i sådana här fall samma person). https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/driva/ta-beslut/bolagsstamma/skriva-protokoll-pa-bolagsstamman-1.18077 Lycka till och hoppas att det löser sig med hustrun.
... Visa mer
2019-06-03
15:33
Är ju lite krångligt kan jag tycka att köra projekt bara för att komma åt en kontoanalys. Måste ju dessutom köra projekt på alla konton vilket, beroende på program, kan ge merarbete. Det går ju inte heller att göra retroaktivt utan att knappa om alla verifikationer. Nyfiken fråga är ju vad som eftersträvas med kontoanalysen? Gäller det bara ett konto?
... Visa mer
2019-06-03
05:49
1Gilla
Hej igen. Läste det här igen och skulle väl vilja korrigera lite. Ersättningen var ju från bilskroten och bör väl då ses som en ersättning vid försäljning istället. Där beror det ju lite på vad det var för bil om ni fick moms eller ej vilket ni då bör ta hänsyn till. För att det skall bli helt rätt så bör man dela upp bokningen i två steg. Först själva ersättningen som då bör bokas debet 1930 och kredit 7973 (förlust inventarier). 7973 bör då märkas som endera momsfri försäljning (om det var en bil utan moms, typ personbil eller begagnad bil från privatperson) eller som momspliktig om ni fick moms på bilen. När det är bokat och momsrapporten är utskriven och bokförd så kan du tömma balanskontona (1240,1249) mot 7973 så att hela förlusten på den här "försäljningen" kommer på det kontot. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-02
07:29
1Gilla
Glöm inte att nolla även 1249 om det nu finns ackumulerade avskrivningar där... beror ju lite på om bilen ägts i några år.
... Visa mer
2019-06-02
07:05
1Gilla
Lättast är dom du får dom som SIE4 från "revisorn" och då kan importera dom i ditt program. Antar att det inte är en revisor som gjort dom utan en redovisningskonsult, åtminstone om du ha aktiebolag. "Revisorn" bör ju ha gjort dom i sitt bokslutsprogram och då kan hon/hon exportera dom därifrån som SIE4. Lycka till!
... Visa mer
2019-05-27
11:09
2 Gillar
Tolkar jag det rätt att du tänker hyra ett radhus för 20 000 kr och sedan både bo där och ha din verksamhet där? Här finns lite att läsa: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/nystartadeforetag/foretagallmannafragorfaq/jagbehoverenlokalforminnystartadeverksamhetdarjagkanhakontorochverkstadantingenharjagdethemmaellerhyrenlokalvilkaavdragsreglergaller.5.10010ec103545f243e8000560.html?q=verksamhet+i+bostaden
... Visa mer
2019-05-20
07:31
Hmm, hur menar du nu? Man kan bara få milersättning om man använt privat bil eller tänker du på något annat?
... Visa mer
2019-05-20
06:03
Men nu har du nog en gammal kontoplan skulle jag tro. Skattefri bilersättning är typ 7331 eller något sånt. Men visst kan man boka den i ef och sedan t bort den och lägga tillbaks den på rätt ställe i deklarationen.
... Visa mer
2019-05-18
06:35
4 Gillar
När du har momspengarna på ett annat konto så försök då se till att ha även det kontot med i bokföringen, vilket du kanske redan gör? Bra för räntefördelning och underlag för expansionsfond. När det gäller idén om att visa momsen så förstår jag hur du tänker men den uppgiften skall i så fall hämtas från faktureringen. Har dålig koll på Visma eEkonomi (har en kund som använder det till just fakturering). Kollade lite och om du står i kundfakturaläget, väljer skrivaren i överkant, sedan kundfakturalista och period så får du en summa med, åtminstone, fakturerad moms. Inte så svårt att hitta men det kanske du redan gjort.... När det gäller att anpassa sin startsida så är väl tanken med eEkonomi att det mesta skall vara klart och inte gå att ändra. Finns rätt mycket annat i det programmet som gör att inte jag använder det, automatkonteringar m.m. Lycka till...
... Visa mer
2019-05-17
05:43
1Gilla
En parentes är att 1630 inte skall användas i enskild firma för skattekontot. Utan där använder man 2012 om man väljer att hantera det löpande och ha rätt saldo. Alternativt så ser man till att kto 1630 inte kommer med i balansräkningen och underlag för räntefördelning och expansionsfond i deklarationen. Lycka till!
... Visa mer
2019-05-15
05:08
1Gilla
Inte nypris men däremot marknadsvärde. Just byte från HB till till annan bolagsform är speciellt. Då skall man betala marknadsvärdet för tillgångarna. Om man t.ex. byter från enskild firma till aktiebolag så gäller bokfört värde men från HB till AB så gäller marknadsvärde och då torde det vara på samma sätt till enskild firma. Så en ren inkråmsöverlåtelse till marknadsvärde, man behöver ju inte ta ut moms dock då det är en verksamhetsöverlåtelse. Sedan avslut av HB med framskattning av eventuella obeskattade reserver och även då en skattemässig hantering av jberäknad anskaffningsutgiften som finns på N3A:blanketten. Negativt värde ger kapitalinkomst och positivt värde ger kapitalförlust. Och man får ofta en fråga från Skatteverket hur man kommit fram till beloppet och då måste man ha kvar allt material från starten. I ett gammalt HB så innebär det 1988 (om jag inte minns fel). Detta då Skatteverket anser att den delen inte är taxerad....
... Visa mer
2019-05-12
06:42
2 Gillar
Om du bokar med konto 4415 så bör allt bli rätt enligt ett inlägg i forumet för eEkonomi smart. Lycka till!
... Visa mer
2019-05-07
13:34
Hejsan själv och det var så lite så... Jag är ju motsträvig och har mitt eget "moln" i källaren och kör lokalinstallerat byråstöd, Visma Adm 2000 och resten av Vismas lokala program. Funkar väldigt bra tycker jag och jag har full koll på när det passar att köra uppdateringar och annat. Är bara beroende av ström för att vi skall kunna jobba.
... Visa mer
2019-05-07
09:35
1Gilla
Hejsan. Ber om ursäkt att jag inte svarade tidigare. Bokningen ser rätt ut. Använder inte eEkonomi själv men sannolikt skall inte "Ange belopp inklusive moms" vara ikryssat. Periodisk sammanställning skall lämnas den 26:e månaden efter leveransperioden. Vid varuförsäljning så gäller månadsredovisning och vid tjänst får man även välja kalenderkvartal. Bör finnas en funktion för det i programmet men problemet är nog att den är säker kopplad till faktureringsdelen och du gör ju ingen faktura. Men det är viktigt att göra den....
... Visa mer
2019-05-06
10:51
Dels så är väl en första fråga vad ett SL-kort används till i ett bolag? Och om det då inte även bör förmånsbeskattas då du även kan åka på det privat... Men om vi bortser från det så bör det väl vara kto 5800 (resekostnader) som debiteras + eventuell moms...
... Visa mer
2019-05-06
10:50
1Gilla
Det funkar ju fint, fast du kan ju även bokföra det debet 2650 och kredit 2018 direkt om du vill.... Lycka till!
... Visa mer
2019-05-06
08:18
Nja, svar på 1:a är ju att den utdelningen från det ägda bolaget är skattefri om det är ett onoterat bolag. Och svar på 2:a blir då att den i så fall med 20 % om din utdelning ryms inom gränsbeloppet och du äger kvalificerade aktier. Jag förutsätter att ditt bolag inte äger 30 % av ett noterat bolag så då är summeringen; enkelbeskattad utdelning.
... Visa mer
2019-05-05
11:51
1Gilla
Låter som du är på rätt väg tycker jag. Är ju alltid svårt att ge råd i sådana här gränsfall men jag skulle nog sett den som en ren arbetsmaskin. Ha de...
... Visa mer
2019-05-05
07:59
Visst har du rätt i det, har under mina 30 år inte råkat ut för det bara och som sagt, tror inte att jag sett några fall heller. Nåväl, själva betalningen av den saknar betydelse utan du skall då förmånsbeskatta uttaget fördelat på 48 månader gånger 50 %. D.v.s 195,31 kr/mån + moms. Enligt BL ́s bok så bokas det då debet 2011 och kredit 3021 samt 2611.... . ... Men jag är inte så säker på om det här stämmer längre. Dels så borde det vara marknadsvärde då det är typ en förmån och Skatteverkets syn på förmåner har de senaste åren förändrats. Och egentligen så borde inte den här bokningen förändras p.g.a livslängden. Om man nu skall se det som en förmån/tjänsteuttag? Datorn är ju kvar även efter fyra år och du som person har fortfarande samma nytta av den, även om bolaget inte har någon kostnad för det. Så funkar ju t.ex. bilförmån, vilket även det är ett uttag av värde... Som sagt, ingen lätt fråga och ställningstagandet är från 2015... Hoppas det löser sig iaf. Lycka till!
... Visa mer
2019-05-05
07:17
Hm.. Det är nog första gången jag sett den frågan. Oftast så vill man dra av kostnaden för en ren speldator och hävda att man inte använder den privat. Det finns ju egentligen ingen uttagsbeskattning av en dator även om man naturligtvis kan tycka att det är så. Om du behöver en dator i firman och sedan använder den även privat så skulle nog jag låta det vara så. Om du även privat betalar datorn, vilket då är det du typ funderar på, så innebär ju det att halva datorn blir privatägd. Vilket i sig är möjligt men rätt krångligt och, skulle nog dom flesta säga, onödigt. Har aldrig hört talas om att man uttagsbeskattat privata nyttjandet av en ren kontorsdator och tror nog inte att det heller är aktuellt. Däremot så finns det ju lite andra saker som man kan fundera på. Jag antar att du har kontoret i hemmet, lite krångligt annars med det privata nyttjandet. Det finns ju ett ställningstagande från Skatteverket som man kan tolka som så att man inte får lyfta moms på investeringar som gör på saker som normalt sett kan finnas i hemmet om man har sitt kontor där. Vilket då i så fall skulle kunna gälla din dator. Men jag har inte sett några rättsfall i den riktningen och inte heller hört att Skatteverket hanterat det så. Utom rena byggnadsanpassningar då, vilket man idag inte alls kan gör när man ha verksamhetslokaler där man har sitt stadigvarande boende... Lycka till!
... Visa mer
2019-05-04
15:05
Absolut, om man handlar med aktier. Men fonder är ju lite annat. Det borde åtminstone finnas en ruta man kunde använda om man vill att det skall föras över....
... Visa mer
2019-05-04
15:03
2 Gillar
Gäller för övrigt även eventuella parkeringsböter. Oavsett hur mycket tjänsterelaterad parkeringen var. Vilket i vissa fall är rätt märkligt...
... Visa mer
2019-05-04
15:01
1Gilla
Utdelning till onoterade bolag från onoterade bolag beskattas inte. Så den bokas som ej skattepliktig inkomst. Däremot så beskattas den ju när du tar utdelning på sedvanligt sätt. Lycka till!
... Visa mer
2019-05-02
11:17
2 Gillar
Om kto 3108 är försäljning till EU och momsmärkt därefter och kto 3099 inte har någon momsmärkning alls så bör det funka utmärkt. Har dessutom kollat och periodisk sammanställning skall lämnas över försäljningen och då för leveransperioden, oavsett vilket redovisningssätt man har. Lycka till!
... Visa mer
2019-05-02
06:40
1Gilla
Tror det men vet ju egentligen inte. Och som sagt, både en för och en nackdel....
... Visa mer
2019-05-02
06:31
2 Gillar
Kan å ena sidan hålla med om att det är lite sämre, å andra sidan så kan man ha Adm igång numera. Tidigare så var man tvungen att stänga ner det utifall det var igång. Däremot så är ju hanteringen av kontonnamn mellan Adm och Bokslut fortfarande en parodi.... Tror nog att anledningen kommer från nya SQL-databasen och isf så är det ett pris jag villigt betalar.....
... Visa mer
2019-05-01
13:12
Om du vill ha en korrekt momsrapport så bör du först boka försäljningssumman som försäljning till EU (kto 3058) och, tror jag iaf, även lämna en periodisk sammanställning. Försökte leta men hittade inget men jag tycker nog att det bör räknas som vara och kunden nyttjar ju sitt VAT-nummer. När du kört ut din momsrapport och bokat den så kan du boka enligt Mikaels uppställning för att få rätt i inventariekontona men då byta ut 1510 mot 3058 för att nolla bort det omsättningkontot. Men för att få momsrapporten rätt så måste du göra den bokningen efter utskrift. Försökte som sagt var leta om detta är rätt då det bara är som jag tycker det bör vara. Bilen bör räknas som varuförsäljning, kan inte hitta några undantag och då bör upplägget bli så här. Lycka till.
... Visa mer
2019-05-01
06:57
2 Gillar
Aha... Adminstration 500 är ett lokalt installerat program, inget "moln" där inte. För att kunna installera det, åtminstone om du har en relativt ny version, så måste du ha ett kundnummer (licens typ). När du gjort det så kan du läsa in den säkerhetskopia som du gjort av företaget i kompisens dator. Licenshanteringen är ganska sträng vilket man kan förstå då det är det som lever på så man bör ju inte slänga runt kundnummer hur som helst... Antar att det är därför du har svårt att ladda ner för det kräver också kundnummer och inloggning.... Vill du "leka" med ett hitta på företag i bokföring så är det nog bättre att ha någon form av gratis weblösning... dom är ju som dom är men det är ju i alla fall möjligt och kostar nada... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-30
09:25
1Gilla
Så vitt jag vet så är ju nedskrivningar tvingande om värdet har sjunkit och då den inte är avdragsgill så blir det ju inte skatteeffekter. Försiktighetsprincipen gör väl att ett övervärde inte får finnas......
... Visa mer
2019-04-29
15:48
1Gilla
Hm. Det här hade vi en kund som det inte heller funkade för. Skriver du ut kreditfakturan och godkänner den? Har för mig att det var det som klickade hos vår kund men är lite osäker. När det gäller att få över betalning så är jag inte så säker på att det funkar i Visma Kundfaktura. Ser inte så ut i infon och vi har det inte. Det funkar däremot jättebra i Visma Webfaktura som flera av mina kunder har idag och vi får in det i vårt Visma Adm 2000. Hanterar även rot och rut på ett lätt sätt. Är iofs web-baserat och kräver därför internet men skall man ha överföringen så gör ju även Visma kundfaktura det. ... Rekommenderas.... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-29
09:38
1Gilla
Det är väl mer en bedömning som bygger på eget kapital i bolaget och risk kontra anskaffningsvärde. Om du måste skriva ner det så är den nedskrivningen inte avdragsgill.. värt att veta.... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-29
09:11
1Gilla
Om bolaget minskat i värde så måste man göra en nedskrivning. Avskrivning finns inte på finansiella tillgångar. Om bolaget är värt mer så får man i princip inte värdera upp det... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-29
05:43
1Gilla
Står rätt bra här tycker :jag. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.1/331676.html#h-Hur-fordelas-naringsverksamhetens-resultat-mellan-makar Skulle nog säga att ni troligtvis har gemensam verksamhet enligt din beskrivning. Lycka till!
... Visa mer
2019-04-28
09:48
Vill poängtera att det då gäller klassad om personbil ur momssynpunkt d.v.s. även lastbilsregistrerade lätta skåpbilar. Kravet för momslyft är luftspalt mellan lastutrymme och kupé. Så öppet flak eller separat skåp...
... Visa mer
2019-04-27
07:42
Den här "felkällan" borde fixats för länge sedan. Det är väldigt lätt att missa att man måste fylla i den på två ställen. De flesta fondvinster är idag förtryckta och det finns ingen anledning att använda aktiehanteraren... Irriterande....
... Visa mer
2019-04-15
11:28
2 Gillar
Hm. Om du går in på utbetalningar och den fakturan som diffar. Kan du då lägga en "betalning" på den och få ut en betalningsjournal?. Och blir då saldot noll?. En sak dom du bör göra före, om du inte redan gjort det, är att köra registervård. Ibland så rättar den till konstiga fel.... Men du kan ju ta en säkerhetskopia och sedan göra som jag skrev först och se om det blir bra. Om inte så kan du ju alltid läsa tillbaks den. Kör då ett betaldatum som är typ från dag 1 i räkenskapsåret som ännu inte avslutats... och bokför sedan INTE journalen... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-15
06:12
1Gilla
Betänk också att det beror på vilka länder du köpt ifrån och i vilken egenskap säljaren tror att du köpt som, företag eller privatperson. Import, EU-inköp m.m..... och för att kunna göra rätt så krävs oftast en faktura då den bör tala om för dig hur säljaren hanterat sin sida. Men tyvärr så är väl korrekta fakturor inom Web-handeln lika sällsynta som lingon i blåbärsskogen.... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-15
06:07
En sådan liten diff är det bäst att "ta bort". Hur du gör beror helt på vilket program du använder. Men det finns ingen anledning att rätta på rätt år utan gör det nu när det passar.... Lycka till!
... Visa mer
2019-04-15
05:51
3 Gillar
Bör det ju vara, åtminstone före Brexit... och glöm inte periodisk sammanställning.. den 26 månaden efter perioden som då kan vara kvartal när det gäller bara tjänst.. och det skall då vara leveransperiod, inte betalperiod. Oavsett redovisningsmetod. Lycka till!
... Visa mer
2019-04-04
14:32
1Gilla
Helt rätt, då skall K10:a göras till deklarationen för 2018. K10:an följer kalenderår och har ingen koppling till räkenskapsår.
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-28
... Visa mer
2019-04-04
14:05
Om du startar ett bolag så innebär ju det att någon äger aktierna och det är den/de person/personer som äger aktierna vid årets början som skall göra en K10:a för det året.
... Visa mer
2019-03-15
08:57
En elektronisk faktura som går fel är nog något helt annat än en fysiskt har jag en känsla av. Och hur skall massuppdateringen kunna välja någon av de flertal avdelningar som vissa kunder kan har för e-faktura? Skeptisk....
... Visa mer
2019-03-14
13:54
En massuppdatering till e-faktura torde vara svårt då man måste kolla så att det är korrekta uppgifter kring varje kund och många kan ha flera olika alternativ.
... Visa mer
2019-03-05
16:55
1Gilla
Nja. Blir väl reglerna om uttagsbeskattning? Dvs värdet blir resultat. Typ det som behandlas här; https://www4.skatteverket.se/rattslig...
... Visa mer
2019-03-05
12:44
2 Gillar
Hmmm. Kan nog tycka att det är lite dumt att blanda in kto 6072 då det ur ditt företags synpunkt inte är representation och dagens regler inte medger avdrag (vilket kto 6072 iofs avser). Blir dessutom märkligt då det momslyft du får göra är begränsat om man ser det som representation. Personligen skulle jag bokat det som ett utlägg och hanterat det över ett avräkningskonto och bifogat underlaget till kunden. Står lite att läsa här: https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakturering... Iofs så är det väl en sak som inte stämmer och det är då att kunden skall ha betalningsansvaret till leverantören men det blir ändå mest rätt. Alternativet, tycker jag, är att använda reglerna för vidarefakturering men det kan ju bli lite märkligt med momssatser beroende på vad det gäller. Men att boka det som 6072 tycker jag blir lite olyckligt då det inte är en omkostnad i din verksamhet. Lycka till!
... Visa mer
2019-03-05
07:53
Sent svar men en rejäl manscold har tyglat mig. Inköp (inköpet läggs i lager och du måste ha koll på det och inköpspriserna) Debet 1465 7 000 kr Kredit 1930 7 000 kr Försäljning (dels så bokförs själva transaktionen, dels kostnadsföringen, lagerbokning och dels själva vinsten) Debet 1930 17 000 kr Kredit 3020 17 000 kr Debet 4020 7 000 kr Kredit 1465 7 000 kr Debet 3028 10 000 kr Kredit 3030 8 000 kr Kredit 2616 2 000 kr Lycka till!
... Visa mer
2019-03-04
15:09
1Gilla
Läste på lite om detta som var en nyhet för mig, insåg även att det mesta som importeras inte går som samlarfordon. Rätt hårda krav minst sagt. Men vi förutsätter att företaget sysslat med bilhandel och bilarna är avsedda att säljas, detta borde då innebära att man får lyfta momsen. Vilket inte skulle vara fallet i vanliga fall, åtminstone inte om det är personbilar. Sedan är ju frågan om det här räknas som VMB-bilar? Intressant fråga och jag skulle nog rekommendera att du kollar hos BLinfo, Tholin Larsson eller någon annan som sysslar med den här typen. Nöj dig absolut inte med att kolla hos Skatteverket. Kan bli hur tokigt som helst. Lycka till!
... Visa mer
2019-03-04
12:44
1Gilla
Nedskrivningen är tvingande mest p.g.a försiktighetsprincipen. Ett lägre värde skall anses beständigt men ett högre får man inte ta hänsyn till och man får inte ha för högt värderade tillgångar i ett bolag.Tänk också på att nedskrivningen inte är skattemässigt avdragsgill då den ej är bekräftad. Aktier och valuta är lite lurigt då man kan förbruka eget kapital och det enda som hänt är att kursen gått ner. Lycka till!
... Visa mer
2019-03-04
12:37
Viktigast är att du köper den för marknadsvärdet, och inte bara övertar leasingen. Skulle marknadsvärdet vara högre än leasingskulden så blir det inkomst och skall skattas fram i näringen.
... Visa mer
2019-02-20
15:11
1Gilla
Antar att ni då inte skall fakturera den vidare utan det är en investering i den av er ägda fastigheten. Då är det ju inventarieinköp och om ni gör direktavdrag på dom eller lägger dom som inventarier beror ju dels på beloppens storlek men framförallt på den ekonomiska livslängden. Är den längre än 3 år så blir det ju ingen direktavdrag. Momsen är viktig då ni, förutsätter jag, inte tar ut moms på hyran till kommunen och ni får därigenom inte heller lyfta momsen på inköpen...
... Visa mer
2019-02-20
07:04
Eller är det så att ni äger lokalen och kommunen har verksamhet i den? Framgår inte riktigt av frågan. För i så fall så får man väl anse att det här är inventarier. Boka som kostnad eller aktivera beror på hur det ser ut i övrigt kan jag tycka. En annan fråga då är om beloppen är inklusive moms. Om det är så att ni äger lokalen så får ni ju inte lyfta moms på dessa då ni inte får ta ut moms på hyresgästen när det är en förskola, så vitt jag förstår det...
... Visa mer
2019-02-19
15:57
1Gilla
Gäller väl då som försäljningskonto. Eller hur?
... Visa mer
2019-02-16
11:54
1Gilla
Hejsan. Vill bara tillägga att även om bokslutet skall vara inne senast inom 7 månader från bokslutsdagen så skall stämman vara inom 6 månader. I ditt fall med bokslut 31/3 så kan ju årsredovisningen sammanställas när bokföringen är avstämd, skatten beräknad och resultatet balanserat. Årsredovisningen undertecknas, i ditt fall på typ samma dag som du har bolagsstämma. och då skall du även ha ett fastställelseintyg på exemplaret som skickas till bolagsverket. I fastställelseintyget står bolagsstämmodatum och det får då i ditt fall inte vara senare än 31/9 och sedan skall kopian av årsredovisningen vara inne senast 31/10 precis som Mikael skrev. Personligen så tycker jag att du skall kolla med någon som kan bokslut. Bolagsverket kolla idag bara vissa formalia och bara för att dom godkänt årsredovisningen så innebär inte det att den är korrekt. Den kan rent teoretiskt innehålla ganska grova felaktigheter. Har nyligen sett en där skatten inte var beräknad och bokförd och resultatet inte balanserat. Godkänd av Bolagsverket men brott mot några lagar och regler... Lycka till!
... Visa mer
2019-02-15
14:43
Vi har fått löst det så men det vore mer transparent att kunna visa det i bilagan. Samma med anläggningsregistret. Många bidrag är ju kopplade till viss/vissa inventarie och man kan även ha en återbetalningsskyldighet. Dessutom sp får man inte sälja inventarier hur som helst som fått vissa bidrag. Då är det synd att man inte kan se det direkt i bilagan eller registret. Där vill jag nog påstå att andra har tänkt till lite bättre.
... Visa mer
2019-02-15
13:10
2 Gillar
Japp.... som både jag och Mikael skrev.. resultat år 2 enligt din fråga: 200 000 kr minus inrullat underskott 50 000 kr blir då 150 000 kr..
... Visa mer
2019-02-15
12:57
2 Gillar
Underskott får man rulla med sig i bolaget under i princip hela livslängden förutom vid ägarbyten och vissa andra tillfällen. I ditt exempel så blir det skattemässiga resultatet år 2: 150 000 kr (200 000 - 50 000 kr). Gäller även enskilda firmor. Det vore ju rätt taskigt om man var tvungen att hämta igen gamla underskott med nya beskattade resultat liksom. Ibland är dom snälla myndigheterna.
... Visa mer
2019-02-15
12:10
1Gilla
Antar att ni inte tar betalt för det utan det är mer som en marknadsföringsgåva typ. Frågan är vad du har att bokföra? Finns det någon transaktion över huvud taget? Har ni eller mottagaren betalat någonting någonstans?
... Visa mer
2019-02-15
10:32
1Gilla
Låter lite högt tycker jag, Intressant är att om man kolla på Arbetsförmedlingens hemsida och skall använda deras kalkylator för att se vad en bidragsanställd kostar så har dom bara 31,42% påslag. Ingen semester, inga försäkringar, inga arbetsgivaravgifter på semesterlön, ingen löneskatt på pensionsdelen... Största problemet för frågeställaren är väl ändå att utgångsläget är nettolön. Vilket då blir fel av så många olika orsaker. Var bor den anställda? Blir olika tabeller då. Är man huvudarbetsgivare? Om inte skall man ju dra 30% skatt vilket blir jäkligt dyrt....
... Visa mer
2019-02-15
08:31
1Gilla
Håller med Martin där att skattetabeller är a och o.. Och man skall ALDRIG prata nettolöner... utan bruttolön... detta då det kan skilja mellan olika anställda och var dom bor. Och utgår vi från bruttolönen så kan man ta den gånger 1,6 för att se vad personalen kostar i månaden... vill du räkna om den till år så tar du månadslönen gånger 1,6 x 11 (detta då man i påslaget har med semester). Stämmer ungefär och man får även men lite administrativ kostnad för personal. Lycka till!
... Visa mer
2019-02-14
15:38
1Gilla
Håller med Mikael där.. Beror ju lite på varför man hyr den. Om man reparerar sin egen fastighet så är det en del av reparationskostnaden (5170), bygger man nytt (1181) och hyr man in den som ett led i försäljning av byggtjänster och dessutom tar betalt av kunden för den så tycker nog jag att 4620 är mer korrekt då det är typ en varukostnad. Kostnaden är ju en del av något annat och bör då höra dig. En ren omkostnad kan jag nog inte tycka att det är egentligen men det är ju jag det.. Lycka till!
... Visa mer
2019-02-13
11:50
1Gilla
Ofta så kan man ha behov av att skriva negativa poster i avskrivningsbilagan för byggnader. .bla om dom fått bidrag. Men av någon anledning så tillåter inte Vismas bilagor det. Har precis övertagit en kund där dom kört BLInfo, och där är bilagan överskådlig och innehåller allt vilket vi då får "förstöra" då det inte går att ha minus poster. Väldigt olyckligt och onödigt att ha den begränsningen. Eller har vi missat något knep som gör det möjligt??
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2019-02-13
06:55
1Gilla
Om du inte använder dom så saknar det egentligen betydelse mot vilket konto du kopplar dom, men koppla måste du....
... Visa mer
2019-02-12
20:46
1Gilla
Tycker nog att det är en omkostnad som du bara tar betalt för. Vidarefakturerade kostnader innebär för mig att din kund nyttjat tjänsten vilket inte är fallet här så vitt jag förstod det utan det är du son skall ha ersättning för dina kostnader. Så jag tycker nog att du tänkt rätt Och tänk på att bara lyfta halva momsen på hyrbilen om det är en personbil ur momssynpunkt. Lycka till.
... Visa mer
2019-02-11
17:22
3 Gillar
Nix. Inga kostnader på får tas i fastigheter där man har sitt stadigvarande boende och som inte är näringsfastighet. Blir förmånsbeskattat som löneuttag. Han kan däremot hyra ut för marknadsmässig hyra som då blir kapitalinkomst...
... Visa mer
2019-02-10
08:02
Inget svar på din fråga men tänk på att hålla isär delägarnas egna kapital i balansräkningen då du har handelsbolag. Och tänk också på att man i handelsbolag har solidariskt ansvar, d.v.s dom tar av den som har. Inte efter hur stor del man har..... Lycka till!
... Visa mer
2019-02-10
07:59
När du stämt av och fått koll på balansräkningen samt att alla periodiseringar är klara så kommer resultat och skattehanteringen. Om vi förutsätter att du inte skall sätta av något till periodiseringsfond så skall skatten beräknas, vilket då kräver koll på hur mycket det skattemässiga resultatet är, vilket då kan skilja rätt rejält från det bokförda. Den skattekostnad som då räknas fram bokas debet 8910 kredit 2510 (alternativt 1640 om du betalat för mycket preliminärt). Sedan så balanserar du resultatet, vid positivt resultat debet 8999 kredit 2099, vid negativt resultat debet 2099 kredit 8999. Då balanserar balansräkningen vilket den skall och du har fått in resultatet i eget kapital. Nu kan det vara så att alla detta är lite halvautomatiskt i eEkonomi så du får kolla där i årsavslut hur man skall göra. Lycka till 1
... Visa mer
2019-02-09
08:55
1Gilla
Den nya bilen blir en ny inventarie till sitt fulla värde och avskrivningarna beräknas på det värdet. Vill även lyfta fram att det med all sannolikhet inte är momslyft och annat på dessa affärer, det har sagt för men är befogat att påpeka ännu en gång....Lycka till!
... Visa mer
2019-02-08
10:51
1Gilla
Periodiseringsfonder i enskild firma skall inte vara bokförda utan finns bara i deklarationen. Så det låter konstigt.
... Visa mer