2025-07-21
18:20
Hej, jag flikar in i tråden här! 🙂 Jag bokförde för första gången på egen hand förra året och hade inte en tanke på att fakturor utförda i december 2024 skulle betalas likt fakturamodellen (jag har annars kontantmetoden och Aktiebolag) och betalade då en faktura i januari 2025 (då det var förfallodatumet jag stirrade mig blind på!) Ska jag göra detsamma likt ovanstående tips, eller hur kan jag göra? Tacksam för svar!
... Visa mer
2025-07-21
11:42
Hej Lena, Mycket annat kom emellan men nu sitter jag med min fråga igen och hoppas du kan hjälpa mig! 🙂 Ovanstående fråga var en förenkling av ett scenario (enbart för att inte blanda in öresavrundning osv.) men jag har skrivit allt i detalj nedan och hoppas du förstår mig. Jag har alltså gjort följande i januari 2024: Jag förde över en klumpsumma av kvitton som jag räknade samman och la ihop, dessa kvitton har betalats av mina privata pengar, TILL mitt företag. Jag har alltså sedan fört över den sammanlagda summan av samtliga kvitton till mitt privata konto. Dock när jag sedan tittar på kvittona nu vid årsredovisningen ser jag att ett kvitto har diffat och när jag undersöker saken ser jag att ett kvitto på 79,95:- fick jag rabatt på 8:-, detta uppmärksammade jag inte när jag sammanförde summan av samtliga kvitton och därför diffar det nu på 8:- -Hur gör jag? Jag förde in samtliga kvitton manuellt i Visma eEkonomi under januari månad 2024, men gissar att jag behöver föra över dessa 8:- tillbaka till mitt företagskonto? Däremot kommer det ju inte synas under 2024...hur går jag tillväga? Sen har jag scenario 2: där jag har gjort en liknande tabbe... Där har jag i mars 2024 fört samman samtliga kvitton av en summa på 3084,25:- men ser även där att ett av kvittona diffar på 57,85:- Osäker i detta fall om jag varit helt förvirrad eller vad jag gjort knasigt... MEN jag förde över den diffande summan på 57,85:- under 2024 men är nu osäker på HUR jag ska bokföra den korrekt? Jag har alltså rört ihop det för mig och skyller på att 2024 var mitt första år då jag bokförde själv... 😉 Tacksam för hjälp!
... Visa mer
2025-07-18
13:15
blir jag hängd nu eller det går att rätta till så här i efterhand? Tack för din tid och svar! MVH!
... Visa mer
2025-07-18
13:14
Har glömt att tacka för ditt svar! TACK! 🙂 Jag ser nu, ett år senare när jag sitter med min årsredovisning att jag råkat räkna fel på momsen, och har betalat in för mkt till Skatteverket... har inte många köp men några stycken, jag antar att jag kommer behöva skicka in en ny momsredovisning? Vad jag gjort för fel är att jag råkat ta 25% av hela beloppet
... Visa mer
2025-07-15
15:41
Hej igen Joachim 🙂 Jag betar av en fråga i taget 😉 Jag har nu fått mina filer från fd revisorn. När jag ska lägga in SIE-filen uppstår följande problem: 1. "Det finns verifikationer i SIE-filen där bokföringskonton har momskoder kopplade till sig." Jag avläser detta som att revisorn har haft andra konton i redovisningen än vad jag idag valt? Antar att det blir problem med att lägga samman dessa då jag kan välja "JA" eller "NEJ" när frågan "Vill du ta bort momskoderna?" uppkommer för att gå vidare? (Bifogar bild.) -> Att tillägga är att jag har i flera år haft ett och samma aktiebolag (kontantmetoden / mindre bolag) men valde att byta inriktning, från restaurang till idag renovera möbler. Dvs vissa konton i Balansrapporten är inaktuella och jag är osäker om det kommer bli ngn påverkan på den slutliga uträkningen eller ska jag lägga till dessa konton som nya? * Angående balansräkningen är det nog detsamma som ovanstående fundering. - Samtliga konton som står i balansräkningen står inte med i listan i programmet. Ska jag då lägga till kontona för att det ska stämma? Lägger till även bild hur det ser ut: Ursäkta om det är dumma frågor men jag tar bit för bit i detta och betar av alla uppkomna problem efter hand 😉 Jätte tack för din hjälp! 🙂
... Visa mer
2025-07-14
11:13
Hej Joachim, Jätte tack! Har mailat honom om detta! När jag ändå har dig på tråden (ni är väl vana vid den typen av meningar så här års?;) Jag har den kvarstående differensen på 50:- som nämnts tidigare, jag försökte göra som Lena så snällt tipsade om, men är osäker HUR exakt det ska läggas in, därav har jag inte färdigställt det. Kan du ge mig vägledning i hur jag går tillväga? Har kört fast på dessa frågor! Tack på förhand!
... Visa mer
2025-07-13
12:04
Hej Lena, Jag tror det löste sig med mitt problem! Tack! Men likt annat, så uppstår det något mer 😉 Jag har drivit mitt aktiebolag i ca 5 års tid, när jag tog över min egen bokföring efter att ha haft revisor i tidigare år, gjorde jag ingen notis om vad det fanns för pengar på mitt konto från början. Dvs. nu när jag ska stämma överens med mitt konto och vad som fanns på kontot den 31 december 2024 så stämmer ju det inte (såklart) eftersom bokföringen inte visste vad jag hade på mitt konto innan jag började med bokföringen i januari 2024. Ursäkta om det låter rörigt men jag hoppas du förstår mig rätt! Du verkar insatt i detta därav ställer jag en extra fråga i tråden, och tar tacksamt emot tips eller lösning på min fundering! 🙂 Hur går jag tillväga så här i efterhand? Trevlig söndag! 🙂 MVH,
... Visa mer
2025-06-30
17:32
Tack snälla för svar, ska se över detta, återkommer med besked snarast 🙂 MVH,
... Visa mer
2025-06-24
18:02
2024 var året jag började bokföra själv, och herre gud vad rörigt det var i januari månad... Nu ett år senare är jag ändå glad jag tog vid och har lärt mig mkt under tiden! OCH: nu ska jag årsredovisa med hjälp av Vismas hjälpredo-program, Deklaration och årsredovisning. Super! Men när jag nu går igenom min lite "checklista" upptäcker jag två differenser. Jag hade nämligen när jag började med bokföring för 1 år sedan, klumpat ihop samtliga kvitton vid TVÅ tillfällen, och räknat fel på detta dvs jag la ihop samtliga kvitton jag hade gjort utlägg för privat till företaget. - Den 10/1 samt 26/1 2024 förde jag över en summa till mitt privata konto från företagskontont, då jag betalat med privata pengar. Vi säger att summorna är på 300:- resp. 500:- men det skulle bara vara 250:- resp 450:- Nu diffar ju detta i min bokföring, men hur gör jag då? Kan jag gå tillbaka någonstans och hur går jag tillväga? Ngn som varit med om samma sits, eller vil länka till liknande fråga? (Jag driver ett mindre aktiebolag med kontantmetoden.) Jag tar tacksamt emot hjälp från er kunniga! 🙂 MVH! Ps, det kommer säkert fler frågor 😉
... Visa mer
2025-02-11
22:34
Hej, Nyföretagare här 🙂 Jag sitter med en klurig fråga om handpenning av möbler. Jag renoverar möbler/möbeltapetserare och säljer även enligt VMB. -Jag har under 2024 börjat ta en handpenning på utförda uppdrag, där kunden betalar 40 % procent av den slutliga summan. -I december 2024 hade jag en kund som betalat en handpenning på 6000:- Nu ska jag bokföra detta och är osäker på under vilket bokförings konto jag ska bokföra det under? - Jag får upp en salig samling med förslag men finner inte att något stämmer in. Vilket är rätt konto att använda? Ärendet gäller en soffa som målats om och fått nytt utseende, resterande 60% av slutsumman betalades nu i januari 2025. (Ställer det till det att det ägt rum vid årsskiftet?) - Jag gissar även på att momsen inte ska redovisas förrän när kunden betalat HELA summan, vilket nu är gjort i januari 2025. Tacksam för hjälp!
... Visa mer
2024-07-10
23:49
Behöver lite råd då jag gissar att jag tänker fel... Jag ska nu bokföra min första VMB-(Vinst Marginal Beskattning) försäljning och klurar lite kring om jag försvårar för mig själv eller tänker helt tokigt. Jag renoverar och restaurerar möbler, köper in möbler, ibland av privatperson, via auktioner eller via antikbutiker etc. I maj månad skickade jag en faktura till en kund som köpt 2 skåp av mig, som renoverats och levererats. Skåpen har jag själv köpt in för 1000:-/st via en privatperson. Fakturan till kund var på 7000:- Kunden betalade i maj månad hela beloppet och nu undrar jag, hur gör jag? Ska jag registrera fakturan till kunden som andra fakturor och i så fall, hur bokför jag detta? Eller tänker jag helt fel i frågan? (En bekant till mig försvårade mina tankar i det hela då hon började prata om avdrag, drar jag även av material och tid i min beräkning / det har jag JU redan bokfört för sig i.o.m inköp av material, penslar m.m.? Misstänker att hon tänker fel... ) Jag är NÅGOT så när insatt i begreppet VMB och dess betydelse, men är osäker hur jag bokför följande transaktioner och för framtiden. Tar tacksamt emot hjälp! Tack på förhand! 🙂
... Visa mer
2024-05-13
19:41
Tack för svar! Jag är väldigt ny på detta och ber om ursäkt på förhand, men hur menar du jag ska göra? Jag tänker summan från 2893 / till 1930 ? Tänker jag rätt? mvh
... Visa mer
2024-05-12
11:46
Hej, I januari började jag bokföra på egen hand, dvs jag är en riktigt newbie i detta 🙂 Hade då gjort inköp med egna pengar till mitt företag (AB) och skulle senare dra av detta genom att räkna samman samtliga kvitton och fick då ut en totalkostnad på säg, 2000:- Dessa fördes över till mitt privata konto i januari och bokförde enligt konstens alla regler. När jag sedan räknade samman igen i mars månad, av någon anledning, upptäcker jag att jag räknat fel på 50:- Dvs. jag har fört över 50:- för mkt till mitt privata från företagets konto. -Hade då en dialog med Visma i ett annat ärende och nämnde detta i förbifarten, och de ansåg jag skulle föra över dessa 50:- men att det kommer i "fel månad"... nu sitter jag med mars månads bokföring där jag gjort överföringen på 50:- men är osäker på hur jag ska ta mig till för att få det att bli korrekt? -Har letat mig sönder och samman efter svar men finner inget som liknar min frågeställning... Hur gör jag med dessa 50:- ? Jag vill ju såklart (!) inte strunta i matchningen av mitt kontoutdrag i Visma (Eekonomi) och det kommer ju enbart förfölja mig under året. -Vad hade ni gjort? Tacksam för all snabb hjälp och detta forum, har ställt många frågor om bokföring och får alltid så fina svar, Tack! 🙂 MVH/M
... Visa mer
2024-05-12
10:48
Tack för snabbt och bra svar! 🙂 Jag tror jag löste det genom att: gå in på matchning (utdraget från banken direkt i bokföringen) kvittade med de båda fakturorna och då kände systemet av summan 2552:- som en "kvarstående skuld" och kunde då matchas med den som fanns i kontoutdraget. Hoppas jag gjorde rätt, det såg rätt ut i mitt system. Tack för ditt svar, trevlig söndag 🙂
... Visa mer
2024-05-11
08:42
Hej, Jag har fått 2 st fakturor från min fd revisor på 3500:- samt 4052:- /dvs 7552:- sammanlagt. Vid senare händelser (en vecka senare) skickade han även ut en kreditfaktura på 5000:- pga ett fel han erkänt sig gjort. Jag drog då av kostnaden och betalade 2552:- dvs jag betalade inte summan på 7552:- utan skulle enkelt dra av 5000:- av den totala summan på 7552:- vilket resulterade i 2552:- hur bokför jag detta nu? finner mkt info om hur man krediterar innan köp och hur man själv skickar kreditfaktura, men ingenting om min situation om att bokföra ett redan gjort köp förnyat behövt dra av en specifik summa (kreditfakturan) tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning,
... Visa mer
2024-05-09
01:32
Hej, fick hjälp av dig för en tid sedan med ovanstående fråga och bra svar! Nu är denna händelse aktuell för mars månad och jag har gjort som du beskrev i ditt svar men ingen fråga om "kreditfakturan ska dras av" har framkommit, vad har jag gjort för fel? Har gjort exakt som du beskrev men ingen fråga om kreditfakturan har angetts. Tacksam för svar! MVH
... Visa mer
2024-04-15
21:26
Hej, tack för svar! Ok, ja det borde gjorts tidigare men glömdes dessvärre bort. Jag får sätta det som lön, då det helt blivit fel i "planeringen"... Tacksam för svar! /MVH
... Visa mer
2024-04-15
08:46
Hej, Driver Aktiebolag med kontantmetoden. Jag har en liten snabb fråga om följande ämne: I slutet av februari månad förde jag över 3600:- till mitt privata konto då jag skulle göra ett köp i och till företaget, men detta plötsligt sedan inte av och jag står nu med 3600:- på mitt privata konto som är företagets pengar... -Hur gör jag smidigast för att bokföra detta? Jag vill smidigast föra över pengarna tillbaka till företagets konto men osäker vilket konto eller beskrivning man ska välja? Tycker jag har letat som en galning men kan inte finna lämpligt konto till det som skett. Iom det gjordes i februari, vad ska jag då matcha det med för händelse, om den inte äger rum förrän nu i april? Och lite samma fråga om jag SKULLE kunna ta ut det som en "lön" men hur gör man om det är uttaget i februari och nu är vi i april? Hade det funkat? Tacksam för svar! 🙂 Dumma frågor från en bokförings-nybörjare 😉 MVH/M
... Visa mer