2024-03-21
15:04
Du måste ju bokföra 2710/2731 löpande för att få rätt skulder i företaget. Bäst är ju att använda 2012 så att du kan stämma av och se att allt blir bokfört. Använder man 1930 så stämmer sannolikt inte datumen, detta då man bör betala in åtminstone dagen före skatt och avgifter dras från skattekontot. D.v.s det är ju två åtskilda transaktioner. Bidraget måste ju även det bokföras då det skall in i resultaträkningen och sänka dina kostnader för personal. Så 2012 är ett bra konto för mellanlandning av dessa belopp. Blir så klart lite trassligt med den egna skatten på samma men då allt sånt endast hamnar inom eget kapital så saknar det betydelse rent skattemässigt, men blir rätt redovisningsmässigt. Så bokför alla transaktioner som sker på skattekontot på 2012, det är bäst..
... Visa mer
2024-03-21
13:59
1Gilla
Kollade i min senaste årsredovisning och i förvaltningsberättelsen så inleder man med att man avger årsredovisning för 2023. Däremot så står det under noter att den är upprättad i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2013:10 o.s.v.. Och det kan jag väl hålla med om att om det står tvärsom eller eller samma sak på bägge ställena så blir det lite tokigt...
... Visa mer
2024-03-21
11:43
Hejsan och tackar för svar. Har en till fråga och det är om programmet har en bra hantering när/om man har flera olika verksamheter i enskild firma? I Visma Skatt Proffs så finns det inte i kalkylmodulen utan man får lösa det manuellt... vilket är rätt dåligt dom gånger man har det upplägget. Men det går iaf att få till det. Det händer ju dom gånger en enskild företagare t.ex. är delägare i en jord/skogsbruksfastighet. Så det är ju inte helt ovanligt. Samma sak gäller ju om ni i programmet löst problemet där make/maka äger gemensam näringsfastighet och där man balans- och resultatmässigt redovisar redovisar allt på en av ägarna medans den skattemässiga delen fördelas. Framförallt knivigt (och inte alls hanterat i Visma Skatt Proffs) är ju då underlagen för räntefördelning och expansionsmedel på det som tidigare hette N6. Eller är det för komplicerat för att lägga in i nya program?
... Visa mer
2024-03-20
07:58
Hejsan. Är lite nyfiken på Skatt & Bokslut Pro och om det hanterar kontrollbalansräkning och om det finns bilagor för hantering av eventuell aktiefålla och/eller fastighetsfålla? Det tog ju en del år innan KBR kom in i vanliga Visma Bokslut, därav frågan. Och i Visma Bokslut får man själv skapa bilagor till eventuella fållor. och det är ju inte helt ovanligt idag efter lite börsnedgångar. Att jag inte byter än, om nu någonsin, beror på att jag har några handelsbolag... japp, det bolagsformen finns än.......
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2024-03-20
07:50
Vilket program använder du?
... Visa mer
2024-03-04
16:13
1Gilla
Helt rätt. Momskod på kostnadskonton fyller ju ingen funktion, även om det finns olika konton för olika momssatser även på ingående moms. Men då inga program har den kontrollen så är det bara onödigt vad gäller moms på kostnader. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
14:05
2 Gillar
I det fallet så tycker jag att du kan lägga upp ett konto i 4xxx-gruppen som heter Kostnad frakter. Det finns ju ett fraktkostnadskonto som heter 5710 men då är det mer en omkostnad. Då den här frakten är en kostnad som är direkt kopplad till en försäljning så tycker jag att den bör hamna som en direkt kostnad, d.v.s i 4xxx-gruppen.
... Visa mer
2024-03-04
08:12
1Gilla
Du kan absolut bokföra den som en post även om den i en enskild firma endast hamnar inom eget kapital. Kan tyvärr inte se hur du konterat den då bilden är för liten men en helt "vanlig" betalning av preliminärskatt i en enskild firma, om man även bokför skattekontot blir så här: kredit 1930 ut från banken debet 2012 in på skattekontot kredit 2012 ut från skattekontot när den dras där. debet 2015 om du vill hålla koll på den preliminära skatten. Det är ett litet gissel med enskild firma. Har man löpande firmatransaktioner från skattekontot så kan det vara bättre att ha företagskontot som anmält konto. Då är det bara den/de gånger det är privat som måste bokföras om och tas ut. Om inte annat så bokför du en återbetalning av moms så här: debet 1630 moms åter in på skattekontot kredit 1650 minskning momsfordran kredit 1630 moms ut från skattekontot debet 2013 eget uttag debet 1930 om du sedan för över beloppet till firmakontot kredit 2013 nollning uttaget... Hoppas att det här gav lite info om hur du skall tänka. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
07:35
1Gilla
Bra fråga och svår att hitta svar på. Bifogar en länk som gäller ideella föreningar vilket ni då, kanske, inte är men ändå en förening. Så det är ju ett alternativ. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324965.html Där skriver man iaf att gåvor som föreningar får skall tas upp till nettoförsäljningsvärdet/marknadsvärdet vid tidpunkten för gåvan. Verkar som om det gäller oavsett vad det är för slags gåva även om värdepapper inte nämns. Ni kanske bör försöka fastställa vad ni är för slags förening och sedan ta det därifrån. Viktigt med tanke på skattefrihet eller ej.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
07:24
2 Gillar
Hejsan. Du kan absolut använda fakturerade frakter, i det här fallet så menas sålda frakter och din kontering är helt rätt. Det är ju faktiskt så att ett vanlig kassakvitto egentligen är en förenklad faktura som man får använda under vissa förutsättningar. Vissa branscher måste ha en komplett faktura med namn på köparen. Vilket för övrigt är ett sätt att slippa ha ett certifierat kassaregister om man har det kravet p.g.a omsättningen. Kvitto med namn och adress, ja då behövs inget certifierat kassaregister. Lycka till i fortsättningen...
... Visa mer
2024-03-03
13:06
1Gilla
Hejsan. När du värderar lagret så är det anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet du skall använda och då alltid det lägsta av dessa. Så om värdet på varorna går upp så skall det inte påverka ditt lagervärde... om dom däremot blir billigare så skall du sänka det. Vilket då kan ställa till det om man t.ex. köper in ett parti av något från USA. Vid bokslutet så har dollarns värde halverats och därmed även lagervärdet... märkligt men sant... När det gäller frakten så finns det konton som avser försäljning av frakter, beror lite på vilket program du använder men det bör du hitta i 3xxx-serien. du behöver inte två verifikationer då utan du kan kontera hela transaktionen med utgångspunkt från hur mycket du sålt för, d.v.s det blir endast en debetpost på 1930. För det är bra om huvudboken för bankkontot ser ut på samma sätt som kontoutdraget. Ett belopp in på banken ger ett belopp i bokföringen, även om det är fördelat på olika försäljningar. Detsamma gäller inköp. Mycket lättare att stämma av då och hitta en eventuell diff, vilket den bäste kan råka ut för. Din bokning i övrigt ser ok ut men om du väljer att använda VMB så bör du hålla isär inköp och lager vad gäller dom som är inköpta som VMB-varor.... Men om du "bryter kedjan" och säljer allt med moms så blir det här bra.. Lycka till!!
... Visa mer
2024-03-03
12:57
1Gilla
Hm. Undrar då lite var felet ligger från början och mellan vilka konton man bokfört fel. Har det bokförts mot ett 89XX-konto så blir ju även bolagets slutliga resultat fel och då även eget kapital... Finns nog ingen qvick-fix på det här utan man bör kolla vad som gått fel, även historiskt...
... Visa mer
2024-03-03
10:35
Först en fråga; är det aktiebolag (hoppas jag) som du bokför i?
... Visa mer
2024-03-03
10:34
Hm. Undrar lite vad du menar med att betala skatt? Det kan ju inte vara preliminär skatt då det är olika belopp. Är det restskatt och annat så är det egentligen bara vanliga egna uttag, om du tagit ut pengar från företagets konto. Skatt är i en enskild firma ingen kostnad (som det är i ett aktiebolag) utan mer en privat konsekvens av att du har en beskattningsbar inkomst. Hur som helst så är det bra om du bokför det som händer på ditt (vilket då även är företagets) skattekonto på kto 2012. Så att du har samma saldo i bokföringen som i verkligheten. Man behöver egentligen inte alls bokföra skattekontot i en enskild firma då det, som sagt, är en helt privat angelägenhet, även om det påverkas av moms m.m. Vi som har byrå föredrar oftast att bokföra det för att ha koll på att kunden verkligen sköter sina skatter. Men frågan kvarstår vad det är för skatter du menar?
... Visa mer
2024-03-03
09:30
1Gilla
Hejsan. Metoden som du isf skulle använda kallas Förenklad VMB, du kan läsa om den på den här sidan en bit ner, där finns även exempel: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html Men där finns även en rubrik som heter "Förenklad VMB i vissa fall". Där framgår att man kan få använda förenklad VMB om 75 % av inköpen eller försäljningen under en period sker på ett sådan sätt att det inte går att fastställa vinstmarginalen för varje vara. Vet inte hur det är i ditt fall. Du säljer ju Lego och där bör det ju inte vara några bekymmer när det gäller hela satser men om du säljer bitar så blir det bekymmer, under förutsättning att du köp in dom i klump. Vi har en butik i närområdet som säljer begagnade varor, ingen kund till mig dock, men jag vet att dom har alla artiklar noggrant noterade med inköpspris och uppmärkta med nummer. Och köper du något så noterar dom det, helt manuellt. Vilket även det funkar. Om du vill köra "riktig VMB" så tror jag att du måste dela upp inköpet i antal, vikt är nog inget som funkar för skatteverket. Åtminstone inte om du säljer och köper per styck. Du måste ju, oavsett metod, ha full koll på inköpen så att du kan ha korrekt lagervärde vid bokslut. Men det är kanske ännu viktigare vid förenklad VMB och om du har t.ex. helårsmoms. En sådan gång tar man ju inköpen minus utgående lager som kostnad. Skillnaden mellan den och försäljningen blir vinsten som då momsas. Sannolikt blir det samma sak om du har månadsmoms eller kvartalsmoms. Inköp minus kvarvarande lager (som du då alltså måste ha koll på) blir kostnaden. Skillnaden mellan periodens försäljning och den kostnaden blir momspliktig vinst.... Så det är väldigt administrativt krångligt med VMB. Har en bilhandlare som kund och där är det ju bara bilar som det gäller men full koll på inköp och försäljning av varje bil är då ett måste. Och en sak till, du får aldrig skriva moms på kvittot vid försäljning av VMB-varor. Den momsen på vinsten är inte avlyftbar för någon. Enklast för dig är ju ändå att se till att du har så bra vinst att vanlig moms funkar. Absolut enklast. Köp in billigt, lägg på vinst och moms på hela försäljningen... då blir det alltid rätt.... Sedan beror det ju på hur mycket du säljer för. Om du omsätter under 80 000 kr så behöver du inte vara momsregistrerad med dagens regler. Kan komma att höjas till 120 000 kr men det är, så vitt jag vet, inte klart än... Så du har lite att fundera på..... Just ja, frakt och sånt blir det så klart full moms på en sådan här gång. Både fullt momslyft för dig som kostnad och full moms på försäljningen till kunden. Lugnt med många frågor... mina svar blir inte korta dom heller....;-)..
... Visa mer
2024-03-02
16:55
1Gilla
Var tvungen att kolla i ett gammalt bokslut, 2019 så var skatten 22% så då blir det 106%... Antar att den här infon kommer från Skatteverket. Kan helt förstå varför du ville bokföra det hela när infon ser ut så här. Otroligt missvisande....
... Visa mer
2024-03-02
16:47
1Gilla
Med rätt inköpspris och påslag så blir det ju otroligt mycket enklare om man "bryter kedjan". Det du förlorar och/eller det blir dyrare för kunden är sannolikt marginellt i sammanhanget... En fundering kring din försäljning är ju på vilket sätt du säljer? Är det fysiskt eller via nätet? Om du har bra underlag, t.ex. en lista över alla swishbetalningar under perioden samt någon form av info om vad du sålt så kan man räkna det som en sidoordnad redovisning och du bokför månadens försäljning i en klump. Men som vanligt så gäller det ju att kunna visa vad man sålt. Dels för att kunden ska veta vad dom köper men även för att kunna visa t.ex. Skatteverket vad som grundar inbetalningarna. Så det bör ju kunna gå att lösa. Beror som sagt var på vilket/vilka system och underlag du har.
... Visa mer
2024-03-02
16:33
Hm. Om Du gör bokslut i aktiebolag, och för den delen även enskild firma, så är ett bokslutsprogram rätt viktigt. Bokslutet bör ju ha bilagor som underlag för balansräkningen där man ser vad som ingår och hur man räknat. Utan underlag så blir nästa år ett elände..... minst sagt. Så det rekommenderas starkt att ha det.... och det är även en bra hjälp vid en massa beräkningar av t.ex. förutbetalda kostnader, upplupna räntor, överavskrivningar, löneskatt, vanligt skatt osv....
... Visa mer
2024-03-02
16:29
1Gilla
Det där är exakt samma problem som t.ex. en bilskrot har. Dom köper in en bil av en privatperson och sedan säljer dom ett blinkersglas. Har man många affärer så får man klumpa ihop inköp och försäljning och köra totaler. Men det enklaste sättet är att helt enkelt lägga på full moms. Det är alltid tillåtet att göra det och det kallas för att "bryta kedjan". Men så länge som du har ett ok försäljningspris och inköp så är det väldigt mycket enklare att helt enkelt bara ha 25% moms på hela försäljningen. Smidigt och smärtfritt.. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-02
16:26
Precis som AnnicaL skriver så är det inget som bokförs separat. Beroende på vilket bokslutsprogram du har så löser bilagorna det hela. Jag använder Visma Bokslut och där bokför man bara återföringen. Men där är det då viktigt att man har bilagan "Övriga skattemässiga justeringar aktiebolag". I den så hanteras då det skattemässiga tillägget 4% som då även kommer in i bilagan för skatteberäkningen som en höjning av det skattemässiga resultatet. Men som sagt, inget som bokförs utan hanteras i skatteberäkningen. Lycka till!
... Visa mer