Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej!Fröna skulle jag bokföra på ett konto i klass 40xx eftersom detta är något du kommer sälja vidare.Däremot jord och gödsel är lite kluriga, antingen även detta på ett konto i klass 40xx eller till exempel konto 54xx.Så länge som inköpen gäller vanliga varor inom Sverige utan några konstiga momsregler eller utanför Sveriges gränser, så ska inköpskontona inte ha någon momskod utan det är endast den ingående momsen (det du bokför på konto 2641) som ska redovisas på momsdeklarationen./Anna
Hej!Detta är helt korrekt och jag tycker också att detta är lite förvirrande.Men istället för att ha ett eget konto för de tillfällen då öresavrundningen påverkar ditt resultat negativt (blir en kostnad) väljer man att minska intäkterna istället.Samma konto används alltså både på leverantörs- och kundfakturor och både om öresavrundningen påverkar företaget negativt eller positivt./Anna
En faktura på förseningsavgift som ska bokföras på konto 6992 ej avdragsgilla kostnader.
Hej!När det gäller faktureringsmetoden är det lite krångligare.Läs gärna i tråden Förskottsfakturadär Pär förklarar hur du ska göra om du fakturerar kunder i förskott. Tråden förklarar problematiken med förskott och faktureringsmetoden.När du betalar till leverantör gäller samma sak,Leverantörsfakturan bokförs till exempel2440 kredit2648 debet1480 debetVid betalning bokförs det då1930 kredit2440 debet2648 kredit2641 debet1480 kredit40xx debetDu redovisar alltså momsen först när du gör betalningen./Anna
Hej!Som jag har uppfattat det kan du ansöka om momsåterbetalning:http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/aterbetalningavmomsin...Jag har också hört något om det här med att bevisa att varan lämnat landet. Kanske är det lättast att kontakta Skatteverket för att se exakt vad som krävs förutom ditt VAT-nummer för att få köpa momsfritt./Anna