Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Tack för svaret AnnicaL!
Hej! Tack för din fråga. Jag skulle säga att den hanteringen du har nu är den mest korrekta, om man kikar i denna vägledningen hos Skatteverket. Om man tolkar det som står där så blir det alltså felaktigt att hantera det som en minskning av kostnad, utan det skall hanteras som en omsättning precis så som du har hanterat det. Rent resultatmässigt så blir det ju självklart samma, men det mer korrekta bör vara att det redovisas som en omsättning och inte en minskning av kostnad. Man kan alltid kolla med tex Skatteupplysningen eller liknande om det kan vara okej att hantera det på det sättet som din kollega önskar. Rent programmässigt så kan man koppla en försäljningsmomskod till ett kostnadskonto, men jag skulle som sagt säga att det blir fel i detta tillfället för dig och din situation då det är en vidarefakturering. Ha det fint! Josefine
Har du knappat in samma valuta fakturan är bokförd i, och samma belopp som den är bokförd i (i valuta)? Då ska det gå att matcha.Dvs om fakturan är i EUR och beloppet 100 EUR och den betalats i SEK vilket blev 1050 SEK, så väljer du utlandsbetalning, EUR och beloppet -100.
Hej! Tack för din fråga. I och med att det är olika händelser så får de inte klumpas ihop utan skall bokföras separat. Detta då de har skett vid olika tillfällen på ditt företagskonto och är två olika händelser. Det går att koppla ett bildunderlag till flera av dina händelser, och det är det underlaget som gäller förutsatt att du inte får ut något kvitto vid varje tillfälle. Att datumen som dragningen skedde och datumet som finns på kvittot inte stämmer med varandra är vanligt, eftersom händelser ibland kan dras efter ett par bankdagar. Så det är inget du behöver oroa dig över. Så tyvärr är det att fortsätta att bokföra varje enskild händelse för sig och koppla det bildunderlag du har som gäller, vilket kan tyckas lite onödigt jobb men nödvändigt. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Det bästa vore att ni kollar med föreningens revisor, om ni har en, så att det blir hanterat och bokfört på det sättet som föreningen önskar. Om ni nu tar över från den andra föreningen så kan anta att detta är deras egna kapital som sätts över, vilket bör betyda att det bör öka er förenings egna kapital. Så överföringen bör rimligtvis bokföras mot 193X debet och 206X i kredit för att visa en ökning av bankkontot och ökning av eget kapital. Sedan när ni för över till de olika sparkontona så minskas bankkontot i kredit och debiterar de 19XX konton ni har för dessa bankkonton. Jag rekommenderar dock som sagt att höra med er eventuella revisor eller den andra föreningen hur det bör bokföras så att det hanteras på rätt sätt för er situation. Ha det fint! Josefine
Awesome