Dagarna går och det verkar som ni ändrar i koden, eller??
Idag upptäckte jag ett nytt beteende. Jag har ett bokföringsförslag där jag bokar inköp från EU. Därför fyra rader för en utbetalning från kontot.
På rad 1930 anger jag beloppet. På rad 6541 trycker jag Enter på tomt fält och markören flyttar sig till rad 2614. Jag är 99,9 % säker på att jag tidigare alltid fått beloppet från rad 1 i fältet på rad 6541. Jag gör detta flera gånger varje månad och har gjort så i flera år.
Av någon anledning har detta slutat fungera och jag får nu 80% av beloppet från rad 1930, se bilden vid 1. Vid 2 är det 20% i diff. Detta måste vara "moms"-relaterat.
Jag avslutar med att räkna ut EU-momsen och fyller i den på rad 2614 och trycker Enter på tomt fält på rad 2645. Nu får jag korrekt restbelopp.
Ibland funderar jag på om utvecklarna har fått en kurs i bokföring? Med basal kunskap vet man att det är omöjligt att avgöra en procentsats på det sätt ni gör. Det finns många olika typer av momssatser. Det finns varor man köper utan moms. Enda chansen att få detta rätt är att vi som användare får skapa egna automatkonteringar, då är vi ansvariga för vad som händer. Många system har också en fråga om man ska använda automatkontering eller inte för att man ska kunna undvika den på ett smidigt sätt.
Jag ber er nu fixa detta. Uppenbarligen är ni där och kodar för det beteendet jag fick idag är jag väldigt säker på att jag inte tidigare har upplevt.
Jag ber er överväga en "gammal hederlig" automatkontering. Den automatik som finns idag är för min del förvirrande och irriterande. Skulle uppskatta om det nu, efter flera månader, åtgärdas. Jag upprepar också att jag har ingen automatkontering aktiverad i mina företagsinställningar.
Med vänlig hälsning avslutar jag något frustrerad detta inlägg
Kent