Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Ja, det bra att det löste sig i slutet 🙂Tack det samma
Många frågor och funderingar. Här kommer en till... jag har två anställda som har gått ner i tid 20% pga. föräldraledighet. Tidigare har jag fått tips om att lägga in dem som 80% anställda dvs. ingen föräldraledighet registrerad utan bara notering om att de har en 100% tjänst i botten. I och med detta måste jag ändra till 100% anställning och ett löpande föräldraledighetsavdrag på 20% varje månad?
Hej @Agronom Andersson Först och främst vill jag tacka för att du väntat på svar. Vi har kommit fram till följande: Löneart 1251 är konfigurerad så att den inkluderas i underlaget, vilket stämmer med vad du säger. Lönearten är inställd med tabellskatt och under flik 3 och i beskrivningen står det: För att registrera den del av hyresersättning som överstiger den marknadsmässiga hyran eller om exempelvis hyreskontrakt saknas. Beloppet beskattas som lön. Gäller för alla kategorier och löneformer. Beloppet redovisas i fältkod 011 eller 131 på arbetsgivardeklarationen. Vi fann också följande information hos Skatteverket angående FoU:Enligt Skatteverket måste hela den totala ersättningen till de anställda, inklusive hyresersättning, ingå i underlaget för FoU-avdrag.Läs mer här: Skatteverket: Forskningsavdrag Om du omfattas av reglerna om forskningsavdrag, redovisa underlaget genom att fylla i ruta 470 i arbetsgivardeklarationen varje månad som de anställda har arbetat minst 50 procent med forskning eller utveckling.Vi tolkar detta som en rabatt för företag som arbetar med FoU, vilket innebär att all ersättning ska inkluderas. Skulle det kanske kunna vara så att du syftar på expertskatt istället? Läs mer här: Accountor: Expertskatt Om det inte är expertskatt utan verkligen forsknings- och utvecklingsavdrag du ska använda och du inte vill att hyresersättningen ska ingå, skulle du kunna använda en löneart som inte påverkar skatteunderlaget och bruttolönen det vill säga en nettolöneart. Det är även en god idé att du slår en signal till Skatteverket för att verkligen fastställa hur hanteringen bör se ut i ditt fall. Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin kväll!
Hej igen! Rapporten finns inte heller i Lön Smart idag och jag har ingen info om när/om den skulle kunna bli aktuell att implementera i Lön Smart. Har du inte behov av ett så pass stort program som Visma Lön 600 är så är min varmaste rekommendation att du hanterar rapporteringen manuellt utifrån de rapporter du kan utgå från i Lön 300.
Hej @rcbovik Detta är svårt för oss att besvara i forumet då vi inte kan se ditt program men jag förstår att du reagerar och funderar på varför. Gör så att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och titta tillsammans med dig i ditt program. Välkommen att kontakta supporten. /Tinna
Genvägar