Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

"Nya" bankintegrationen mellan Visma eekonomi och bankerna

Hej, 

 

Skriver här då fler säkert undrar samma sak som jag.

 

För drygt två månader sedan fixade jag på en av mina kunder bankintegrationen mellan Visma Eekonomi och Sparbanken Nord. Då fick jag frågan från banken om jag vill ta den "nya" integrationen, varpå jag svarade ja 😀 Så smidigt när kundfakturor och leverantörsfakturor bokförs automatiskt i Visma. Samma funktion finns även på Handelsbanken sedan en tid tillbaka. Dock saknar jag betalningsspecifikationerna från Sparbanken Nord (även från Handelsbanken - smidigt om dessa kan läsas in automatiskt i Visma- dock kommer jag åt att hämta de manuellt från Handelsbanken). Enligt banken ska dessa skickas till Visma och enligt Visma (er support) så är denna integration "ej helt utvecklad än" och därav kan Visma inte motta betalningsspecifikationerna. Jag undrar hur långt bort detta är? Då jag är jätteintresserad av att fixa den "nya" integrationen på fler av mina kunder men vill dock få med specifikationerna. Det sparar så mycket tid. 

 

Jag undrar även om det går att ta bort automatiskt kvittning om det dyker upp en kreditfaktura med den "nya" bankintegrationen. Då Visma verkar ta slumpmässigt en debetfaktura från samma leverantör och kvitta och när det är inte samma belopp så väljer visma ut flera debetfakturor och gör "delkvittningar". Tur så upptäckte jag det då jag saknade kreditfakturan så jag ångrade alla delkvittningar och kvittade sedan krediten mot debeten med samma belopp. Nu bokför jag aldrig en kreditfaktura under utkast-hantera flera fakturor. Utan gör detta manuellt. 

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

Tack för din fråga. 

Att få in en betalningsspecifikation likt den som finns på banken är inget som vi planerar att implementera i programmet. Varje händelse ska dock importeras var för sig och inte som en klumpsumma, och där ska referens finnas med så det bör fungera bra att se vad varje betalning avser. I övrigt finns det ingen mer specifikation som vi kommer att importera till programmet.

 

Gällande automatiskt kvittning är det inget som vi kommer ta bort utan det är så funktionen i Visma eEkonomi ser ut idag. Det har tidigare rapporterats att förfarandet ska ändras via ett önskemål till teamet. 

 

Önskar dig en fin dag

Tinna 

Hej, 

Tack för återkoppling! 

Stämmer bra, när fakturan har bokförts som betald i Visma så finns det ett ref nummer som hänvisar till leverantörsfakturan. Dock förekommer det att leverantörer ibland (inte allt för ofta) ber om en betalningsspecifikation där det syns att fakturan har blivit betald eller när företag ska söka stödpengar så måste man bifoga betalningsspecifikationer där det framgår att leverantörsfakturorna är betalda. Vad är tanken här? Hur ska man lösa det? Nu är det inte så jätteofta en leverantör behöver se en betalning men ibland dyker det upp. Jag jobbar ibland i Fortnox också och där läses specifikationerna in automatiskt och kopplas till utbetalningsverifikationen. 

//Ellinor 

Hej,

 

Som vi tidigare nämnt finns det ingen mer specifikation som vi kommer att importera till programmet.

Är ni i behov att ta fram en sådan betalningsspecifikation behöver detta ske från banken.

 

Önskar er en fortsatt fin dag!
/Victor

Hej.

Vi saknar också betalnings specifikation från Sparbanken Skåne/Bankgirot. Banken hänvisar till er att betalningsspecifikationen bör synas hos er.

Får nu gå in på Bankgirot genom banken och ladda hem kopia. Extra arbete för mig och den nya kopplingen mellan er och banken kostade 750:- extra.

Ser inte att leverantörsfakturan är automatiskt konterad från man tittar i verifikationslistan. Har man då konterat själv några andra betalningar mm så kan man missa det. Någon lösning bör vara på sin plats.

Hej! 

För att komplettera med informationen har vi nu byggt en PDF som exporteras varje gång du skickar en betalningsfil via bankkopplingen till banken. Har du inte bockat ur den bocken manuellt (se bild) så laddas PDFen hem varje gång du exporterar din betalning. Filen hamnar i en mapp på din dator, vanligtvis mappen "hämtade filer" om du inte ändrat inställning i webbläsaren. 

exportera betalningsfil.png

Jag hoppas att detta kan underlätta för dig framöver! 

Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en trevlig eftermiddag!
/Ebba 

Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

 

Vill gärna fortsätta fråga i denna tråd, då Handelsbanken ibland skickar in transaktionerna som klumpsumma och inte som detaljerade rader. Har en kund där jag precis implementerat den automatiska bankkopplingen mot Handelsbanken och jag skulle önska att alla transaktioner, oavsett om det är manuellt lagda betalningar på banken, tex mot skattekontot, eller ivägskickade betalningsfiler, visas som enskilda poster med samma transaktionsinformation som från de andra bankerna. Vet att Handelsbanken kan lösa detta eftersom jag har kunder i Fortnox, där detta fungerar utmärkt. Att behöva gå in på banken och leta efter betalningsinformation vid en automatisk bankkoppling tar onödig tid i anspråk. Enda text som kommer in till Visma e-ekonomi vid "klumpredovisning" eller manuellt lagd betalning är "INTERNET BET 1".

 

Vänliga hälsningar Anette

 

Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB ,

I dagsläget är det inte möjligt att specificera betalningarna om de inte är skapade från programmet, då kommer de dyka upp som en klumpsumma i programmet. Något som kanske kan underlätta är att när du skickar betalningar från eEkonomi till banken, får du nu möjlighet till att skriva ut en PDF med samtliga betalningar som skickats till banken. Det här valet kommer upp i samband med att du skickar betalningarna och då kan du markera att skriva ut en PDF. Den här kan du sedan använda vid avstämning av bankhändelser. 

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B