Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-12-15 16:09 )
  • 5 Svar
  • 2 gilla
  • 9074 Visningar

Ett eget uttag innebär att du får ta ut pengar från ditt företag och använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom en ägare i en enskild firma inte räknas som anställd. Mer information om vad eget uttag innebär finns i vår artikel Eget uttag -Vad är eget uttag och på Skatteverkets hemsida Lön och egna uttag

Bokföra eget uttag

Du har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag,  detta bokför du som ett eget uttag. 

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   10 000
2013 - Övriga egna uttag

10 000

Du har varit på restaurang och ätit privat med en vän, du råkade betalade med företagets kort. Eftersom kostnaden inte rör firman så bör det bokföras som ett eget uttag. Middagen kostade 600 kronor.

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto   600
2013 - Övriga egna uttag

600

Lästips

- I samband med bokslutet kan du boka omföring av kapitalkonton, mer information om hur detta går till finns i vårt användartips Omföring av konton för eget kapital

- Vill du veta hur du bokför egna insättningar i din firma kan du läsa vårt användartips Bokföra egen insättning i en enskild firma

- Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår guide: Bokföring - vad är det & hur funkar det? Guide i bokföringens grunder. 

Innehållet i tipset är verifierat av Visma Spcs 221208

Kommentarer
Lotta_38
MEDLEM
(uppdaterad av Lotta_38 ‎2020-10-30 16:24 )

Jag vill veta vilka underlag som ska sparas vid egna uttag. Jag tänker mig att det räcker att jag har bokfört på 2013 i systemet. Ska jag då skriva ut en verifikation på det eller räcker det som det är. Eller ska jag dra ut ett kontobesked från banken varje månad där man kan se de egna uttagen? jag har aldrig fått det här förklarat för mig. 

Och med korrigeringsverifikationer, måste de också skrivas ut och sättas i pärmar?  

jag skulle förresten vilja veta hur man som bäst gör vid månadskiftet. Vad ska kontrollera, skrivas ut och sparas. Och hur sparar men det bäst`?  Har letat i flera dagar efter sammanhängade information på just det här. Frågar man i något forum så får man svar "det gör man som man gillar bäst" men om jag inte vet vad som ska sparas och ingen säger vad, hur, vart så är det svårt att veta.. 

My Janhall
ANSTÄLLD
(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2020-11-02 10:47 )

Hej Lotta, 
Ja det kan vara en djungel men jag hoppas kunna klargöra ett par frågetecken. 🙂 

Underlagen till dina egna uttag skulle kunna vara kontoutdraget på överföringen mellan ditt företagskonto och privata konto. 

Vad det gäller att spara din bokföring på papper så blir hanteringen här bara mindre och mindre, det finns inte mycket du måste skriva ut och spara i pappersformat, till exempel så måste du inte skriva ut korrigeringsverifikationer eller verifikationslistan över lag. I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter finns flera svar på vad som gäller rent lagligt, jag tror och hoppas att detta kommer hjälpa dig en bra bit på vägen. 

/My 

MagdaBR
MEDLEM

Hej,

vad händer om en kund som har en enskild firma, har alla transaktioner på samma ett och samma bankkonto? Behöver man redovisa alla transaktioner även de privata eller hur ska man tänka där?

CarinaEsp
CHAMPION
(uppdaterad av CarinaEsp ‎2022-02-17 08:26 )

Hej,

Om det inte finns något specifikt konto för den enskilda firman så skulle jag säga att allt får gå mot eget uttag och egen insättning.

Annars är alternativet att boka alla transaktioner så att de privata händelserna blir eget uttag/egen insättning och resterande som tillhör verksamheten bokas mot 1930. Annars kan du inte stämma av bankkontot mot HB

//Carina

MagdaBR
MEDLEM

Tack för hjälpen!