Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2024-11-26 14:27 )
  • 55 Svar
  • 9 gilla
  • 152312 Visningar

Vi får mycket frågor gällande konton för moms vid inköp av varor och tjänster inom och utanför EU. 2015 gjordes också förändringar i kontoplanen vilket också förvirrar en hel del. Vilka uppgifter som ska hamna i vilken ruta i momsdeklarationen ser du på Skatteverkets sida Fylla i momsdeklarationen. Varje ruta i momsdeklarationen styrs sen av en Momskod eller Momsrapportkod som ställs in i kontoplanen i ditt program. Vilket bokföringskonto som används till just momsrapporteringen spelar egentligen inte så stor roll så länge som kontot har rätt kod och alltså redovisas korrekt i momsredovisningen.

 

Om du har tidigare år med ingående balans eller automatkonteringar som styr till ett visst konto, kan det vara enklare att lägga upp nya konton för att få din redovisning som du vill ha den. Om du saknar ett konto i din kontoplan kan du skapa det själv.

 

Här har vi samlat lite exempel på bokföring vid inköp av tjänster och varor enligt huvudreglerna.

 

När du har angett ditt VAT-nummer får du en faktura utan moms. Om du är redovisningsskyldig i Sverige räknar du fram momsen genom att ta totalbeloppet på fakturan och multiplicera med den procentsats som gäller i Sverige. På Skatteverket.se finns mer noggrann information och uppgifter om vilka varor/tjänster som går enligt huvudregeln och vilka undantag som finns gällande utlandsmoms. I våra exempel har vi använt 25% moms.


Bokföra inköp av varor och tjänster inom EU


Bokföra inköp av varor inom EU:

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4056 momskod 20 (25%)     debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:- 

2645 momskod 48                debet   2 500:-

Bokföra inköp av tjänster inom EU (enligt huvudregeln):

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4535 momskod 21 (25%)     debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet   2 500:-

 

Bokföra inköp av tjänster och varor utanför EU

Bokföra inköp av varor utanför EU - import:

Inköpet bokförs i två steg:

 

Själva fakturan från leverantören:

1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-

4000 ingen momskod           debet 10 000:-

 

Tullfakturan utan extra avgifter:

4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod           kredit 10 000:-

2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-

2645 momskod 48                debet  2 500:-

Bokföra inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):

1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-

4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-

2645 momskod 48                 debet   2 500:-

 
Konto 2614

Konto 2614 är tänkt att användas både vid inköp av varor och tjänster inom EU och tjänster utanför EU för att redovisa den beräknade utgående momsen. Den uppgiften ska redovisas i ruta 30 på momsdeklarationen och ska alltså ha momskod 30.

 
Konto 2615

Konto 2615 används från och med 2015 vid inköp av varor utanför EU, alltså vid importmoms när du senare får en tullfaktura.

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 




Visma_splash_coral2_230425 2.png

 

Kommentarer
EchonCique
MEDLEM
(uppdaterad av EchonCique ‎2024-12-08 13:54 )

Hej! Hittar inte riktigt svar på en fråga jag har. Sedan tidigare har jag gjort köp av tjänster från Paddle (registrerat i England) där jag på förhand registrerat mitt momsregistreringsnummer. De köp har jag registrerat som tidigare förklarats i denna artikel. Nu ska jag köpa en ny tjänst från Paddle där jag inte kan registrera mitt momsregistreringsnummer på förhand. Det innebär att jag kommer få betala priset inklusive moms, för att sedan få moms återbetald från Paddle.

 

För enkelhets skull kan summan sägas vara 5000 SEK inklusive moms på 1000 SEK.

 

Hur jag ska redovisa dels köpet som är pris inklusive moms och sedan återbetalningen av betald moms?

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Ett alternativ är att bokföra momsdelen på konto 1684 debet och kreditera 1684 när du får tillbaka momsen. Nettobeloppet bokför du som tidigare.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

HenrikB
MEDLEM

Nu har jag läst igenom 1000 gånger men jag förstår ändå inte hur jag ska sköta detta. I mitt fall har jag köpt kretskort från Hongkong, och hade inget EORI nummer eller e-tjänster hos Tullverket vid tillfället vilket UPS påtalade för mig att man behövde (första importen för mig).

Inköpet ser alltså ut som följer:

PCB:er (själva varan alltså): USD $2

Frakt: USD $19,8

Totalt: USD $21.8 = 244.73SEK enligt dåvarande växlingskurs

Brukar aldrig särredovisa frakten utan lägger det på samma konto som inköpet avser (rätt eller fel vet jag inte), så även nu. Så enligt ert exempel har vi då:

1930 ingen momskod kredit 244.73:-

4000 ingen momskod debet 244.73:-

Eftersom införseln sköttes av UPS så betalades avgifter till dem och på underlaget står det:

Införselavgift: 154SEK

Skicka klareringsdokument: 67SEK

Moms 25%: 55.25SEK

Totalt: 276SEK

Inga konstigheter här, bokförde avgifterna på 5720 och momsen som vanligt eftersom den kommer från svenska UPS.

Nu har jag fått tillgång till e-tjänster på tullverket där jag kan ladda ned underlag till momsredovisning. Då får jag hem en excelfil där det står

Monetärt tullvärde: 175SEK

Här sitter jag alltså fast. Jag antar att det enda som återstår är den andra delen i ert exempel, alltså:

4545 momskod 50 (25%) debet X:- (beskattningsunderlaget)

4549 ingen momskod kredit X:-

2615 momskod 60 (25%) kredit Y:-

2645 momskod 48 debet Y:-

Men vad ska X vara? 244.73SEK som jag betalade leverantören? Eller bara USD$2 = 22.45SEK som är själva varan? Eller de 175SEK som står i tullverkets underlag? För det ska inte baseras på beloppen som står på UPS underlag, eller?

Oerhört förvirrad här och även oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Mvh,

Henrik

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är helt ok att lägga frakten som en del av inköpskostnaden om du inte känner att du vill specificera detta.

X = det monetära tullvärdet så konteringen skall se ut på detta sätt




/Joachim
 

HenrikB
MEDLEM

Tack så mycket. Blev lite förvirrad av beloppen för varorna och fick för mig att de skulle vara samma i bägge stegen såsom i exemplet. 

 

Tack för fin hjälp.