2025-07-08
10:37
Hej @Mia2025
Vid löneväxling används i regel den nya, justerade månadslönen efter löneväxling vid beräkning av grundtimlön (exempelvis vid övertid). Formeln ser då ut så här:
(Månadslön efter löneväxling / avtalstid) × (100 / aktuell sysselsättningsgrad)
Om du avser löneart 1196 (Grundtimlön vid övertid, månadsavlönade) så är standardinställningen att den tar hänsyn till månadslönen efter löneväxling, eftersom det oftast är önskvärt.
Om du istället vill att övertidstimmen ska beräknas på den ursprungliga månadslönen före löneväxling, behöver du justera beräkningsformeln för löneart 1196. Observera att denna ändring påverkar alla som använder lönearten, så gör en bedömning om det är lämpligt.
Du kan testa att använda denna formel:
(Månadslön / 175) × (1 / sysselsättningsgradProcent)
Jag rekommenderar att du kontrollräknar och säkerställer att det blir som du vill. Skulle det fortfarande inte bli rätt, är du varmt välkommen att kontakta vår support så hjälper vi dig vidare!
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-08
08:27
Hej @Hans B
Ser att du har ställt samma fråga i två trådar. Jag har svarat på din fråga här XML fil i internationellt format
Glad sommar 🌻
... Visa mer
2025-06-24
20:18
1Gilla
Hej Anna, Hon kan bara se lönebeskedet i Anställd-appen men jag kanske ska förtydliga att jag bara har funktionen 'Egen lön' och den har ju begränsad funktionalitet. Nu har jag iaf fått det att funka så får vi se hur det går nästa gång då jag ska testa att löneköra bägge anställda samtidigt. /Ulf
... Visa mer
2025-06-24
09:34
Hej @annika söderlund !
Detta har jag och Patgil diskuterat lite längre upp i tråden.
Det finns nämligen ingen fiffig funktion för att inte betala ut alla dagars semesterersättning. Detta kan du lägga som ett önskemål genom Förbättringsförslag längst upp i programmet.
Min halvkassa lösning just nu är att du använder programmets funktion för att betala ut semestertilllägget.
Efter det så kan du lägga in löneart 3232 med minustecken för det belopp som inte ska betalas ut nu.
Du behöver komma ihåg att manuellt lägga in löneart 3232 med belopp när resterande tillägg ska betalas ut.
Detta gör tyvärr att semesterskuldlistan inte kommer stämma eftersom programmet tror att alla dagarna är utbetalda.
Jag funderar på om man skulle vilja lägga någon sorts skuld till anställd istället direkt i bokföringen så att det åtminstone syns att man är skyldig den anställde pengar. Men det får ni nog ta ställning till själva hur ni vill göra.
Ledsen att jag inte har en bättre lösning för er!
/Anna
... Visa mer
2025-06-11
14:20
Hej Maggan!
Jag snubblade över denna tråden av en slump, och vill bara lägga till att vi i version 2023.2 släppte beräkning baserat på anställningstid.
Jag är inte helt insatt i hur Byggnads beräknar arbetstidsförkortningen, men jag hoppas att du redan har märkt det och att det hjälpte dig! 🙂
Annars hittar du beräkningsformlerna här: https://support.spiris.se/visma-lon-600/content/online-help/berakningsformler-avsattning-tid-pengar-pension.htm
och självklart finns mina kollegor på supporten tillgängliga för att hjälpa dig med inställningarna.
https://www.spiris.se/kontakt
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
13:28
Hejsan!
Snubblade över denna tråden, och ville bara lägga till att sedan ett par månader så finns också semestervillkor 21 i Lön. (tidigare Visma Lön Smart). 🙂
ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-04
15:58
1Gilla
Halloj! Jag snubblade över denna tråden och ser att det är fixat nu. Hoppas ni märkt det tidigare och kunnat njuta av det 🙂
... Visa mer
2025-05-23
09:33
Hej @Norrland1
Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.
För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
Önskar dig en trevlig helg! 🌻
... Visa mer
2025-04-29
15:45
Nej, det får hanteras i appen ☀️
/Tinna
... Visa mer
2025-04-14
10:10
1Gilla
För dig som vill skicka lönefilerna via SUS-format till Swedbank och Sparbanken funkar det nu fint.
Inställningen gör du under Inställningar - Löneinställningar i Lön.
Läs mer: Nyheter i Lön
... Visa mer
Etiketter:
2025-04-09
11:03
Hej!
Meddelandet kommer för att det snart är dags för semesterårsavslut och för att Visma Lön 300/600 gillar att skicka ut varningar :).
Men de sparade dagarna kommer betalas ut med rätt belopp oavsett om du gör det nu eller efter semesterårsavslutet.
(Hade det däremot varit betalda dagar så hade jag sagt att du bör göra semesterårsavslutet först).
Du kan klicka på Fortsätt ändå och ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-04-04
08:25
Under Anställda kan du med knappen Fråga om skatteavdrag skicka en FOS-förfrågan för alla anställda.
När du gör en FOS-förfrågan jämförs de anställdas uppgifter med de som Skatteverket har och du kan själv välja att uppdatera uppgifterna eller inte.
Självklart finns funktionen också kvar på respektive anställd på fliken Skatt.
Detta används framförallt vid ett årsskifte men har du inte gjort checken under 2025 så kan det vara en god idé att göra det nu.
Läs mer: Fråga om skatteavdrag (FOS-förfrågan)
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-20
10:45
Hej @Andreas Hägg
Tack för din fråga. För mer information om hur du gör korrigeringar i en avslutad lönekörning rekommenderar jag att du läser hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning.
Eftersom det inte framgår om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket, vill jag tipsa om att det kan vara bra att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen. På så sätt slipper du behöva rätta den, vilket kan vara ganska krångligt.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen, rekommenderar jag att du inte gör förändringar i redan avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning. Läs gärna tipset Rätta tidigare fel i Visma Lön Smart för mer information.
Vill du att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-17
10:46
1Gilla
Förra veckan uppdaterade vi samarbetet mellan Lön och Byråstöd.
Nu kan du lägga upp automatiska bevakningspunkter för Lönekörning, Arbetsgivardeklaration och Fora.
Det gör att du som redovisningskonsult/lönekonsult har full koll direkt i ditt byråstöd vad som är kvar att göra i lönearbetet.
Läs mer hur du gör inställningarna i Byråstöd: Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-11
11:21
1Gilla
Nu är det ännu enklare att se vad som behöver göras. Bevakningspunkter för Lönekörning, Arbetsgivardeklaration och Fora finns direkt i Lön. Du slipper fundera – allt syns på ett ställe.
Välj de uppdrag du vill att vi ska hålla koll på under Underhåll - Uppdrag. Då får du automatiska uppdateringar.
Check och bock!
Läs mer om hur du klarmarkerar uppdrag och bevakningspunkter i hjälpen.
... Visa mer
2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-02-10
12:51
Ni har önskat och vi har såklart jobbat!
På den anställdes lönebesked kan ni se hur många dagar den anställde har sparat per år.
Och det bästa? Detta är synligt både i webben för Lönebesked och i Kivra-appen.
Så nu kan både du och den anställde ha full koll på hur fördelningen ser ut och är klokt att kika på när det är dags att planera in årets semesteruttag.
... Visa mer
2025-02-05
10:57
Nu kan du använda semestervillkor 21 i Spiris för anställda med månadslön + semestertillägg.
Semestervillkor 21 är en kopia av villkor 20 och används om du behöver ytterligare beräkningsmetoder för tjänstemän och arbetare som beräknar semester enligt sammalöneregeln.
Vad innebär uppdateringen?
Skräddarsydda inställningar: Du kan nu ha ytterligare inställningar för semesterår, semestertillägg och procentsats för eventuell rörlig semesterlön – helt enligt era avtal.
Smidig aktivering: Aktivera villkoret under Inställningar - Löneinställningar på fliken Semester. Där kan du också göra inställningar för andra semestervillkor.
Löneinställningar - Semester i Visma Lön Smart
Du kan alltid läsa om nytt som händer i Nyheter i Lön
Tips! Behöver du hjälp i semesterdjungeln? Boka Specialisthjälp med oss på Spiris
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-31
08:46
Bättre koll = skönare liv!
I veckan uppdaterade vi översikten i Lön så att du som rapporterar Bygglösen till Byggnads också kan se status på den rapporteringen direkt på översikten.
Check och bock helt enkelt!
Checklista i Lön
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-24
11:02
Hej @Lotta_32
Du får nog precisera vad det är du inte tycker är rätt så ska vi självklart titta på det igen. Vad jag kan se så stämmer den info vi har gett i tråden.
Trevlig helg och återkom gärna med vad det är som du tycker är fel.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-07
10:08
Grundproblemet som jag förstår är att eEkonomi inte tillåter att man periodiserar leverantörsfakturor som inte är betalda över årsskiftet när man man bokför med kontantmetoden. Det går inte att följa guiden "Årsavstämning" då man får ett felmeddelande när man försöker genomföra periodiseringarna. Det här har påpekats i flera trådar. Problemet kvarstår 5 år senare. Det skapar irritation och förvirring, vore bra om Visma kunde lösa det hör ngn gång.
... Visa mer
2024-12-19
17:26
Nu finns version 2025.0 av Visma Lön 300/600 att hämta från https://www.spiris.se/support/ladda-ner-och-uppdatera.
Nytt i versionen:
Restidsersättning Anställd till Lön 300/600
Frånvarouppgifter i arbetsgivardeklarationen
Växa-stöd för två anställda
Belopp och procentsatser för 2025
Läs mer i versionsnyheterna:
Nytt i Visma Lön 600
Nytt i Visma Lön 300
Du kan alltid välja Hjälp - Uppdatera programversion i ditt löneprogram.
Om du vill förnya ditt serviceavtal och på så sätt få support och senaste versionen, är du välkommen att ringa på 0470 - 70 60 00 eller mejla: abonnemang@spiris.se
Trött på att uppdatera? Spana in Spiris med lön direkt i molnet! Smart och enkel lönehantering
... Visa mer
2024-12-10
11:42
Hej!
Tycker det passar bra med en uppdatering i denna tråden. 🙂
I Lön finns de efterfrågade funktionerna för Förskottssemester, Fora-rapportering, Arbetstidsförkortning/Arbetstidskonto, ByggLÖSEN, Arbetsgivarintyg.nu, API som gör det möjligt att läsa in underlag från andra system och en enkel migrering där man får med sig de anställda som utkast och de anställdas scheman och avtal som finns upplagda i Anställd. Vi jobbar vidare på en större migrering men den är inte på plats än.
Jag skulle säga att den bästa (enligt mig) jämförelsen finns här: Jämför Visma Lön 600 med Lön »
Har du frågor är du alltid välkommen att ringa oss på 0470-70 60 00.
Och har du önskemål går det bra att lägga dem under Feedback och förslag längst ner i Lön (eller något av våra andra webbbaserade program) eller via Förbättringsförslag längst upp i den lila menyn i Visma Lön 300/600 (eller något av våra lokalt installerade program).
... Visa mer
2024-12-10
11:25
Hej!
Jag skulle bara vilja titta in och flika in att igår kom ByggLÖSEN till ekonomiplattformen Spiris, funktionen Lön. Där finns möjlighet att redovisa olika kommuner i samma mätperiod.
... Visa mer
2024-12-09
16:40
Spetsa öronen! Här kommer ytterligare en efterlängtad nyhet till Lön!
Nämligen rapporteringen Bygglösen.
Förberedelse:
Du ställer in uppgifterna på de anställda som ska rapporteras. - fliken Rapportering.
Ev se över lönearterna, annars är standardlönearter redan färdiginställda.
Enkel rapportering:
Under Extern rapportering - Bygglösen syns de anställdas uppgifter utifrån månadens lönekörningar.
Komplettera eventuellt Prestationslön och Tillägg.
Skapa fil.
Klart!
Bygglösen i Spiris
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-06
12:24
Passar på att uppdatera denna tråden med att i måndags kom Arbetstidsförkortning och arbetstidskonto i Lön.
... Visa mer
2024-12-02
11:43
I veckan kom en uppdatering i hanteringen av arbetstidsförkortning och arbetstidskonto, nämligen rapporten Underlag arbetstidsförkortning/arbetstidskonto.
Nu kan du hålla koll på de anställdas saldon och det går enkelt att plocka ut antingen i tid eller pengar.
Såhär kommer du igång med arbetstidsförkortning/arbetstidskonto:
Kontrollera vilka lönearter som ska påverka underlaget för arbetstidsförkortning/arbetstidskonto
Du väljer vilka anställda som ska ha avsättning till arbetstidsförkortning/arbetstidskonto på fliken Anställning
Har de anställda med sig ett ingående saldo från tidigare lönesystem kan du fylla i det på fliken Ingångsvärden
Lägg till avsättningen på den anställdes lönebesked med löneart 4200. Hur avsättningen ska göras varierar såklart mellan olika avtal. Till din hjälp kan du använda rapporten Underlag arbetstidsförkortning/arbetstidskonto.
När den anställde plockar ut arbetstidsförkortning/arbetstidskonto:
I Anställd väljer hon direkt i appen eller i webbläsaren Uttag av arbetstidsförkortning/arbetstidskonto.
Hon kan såklart också se sina saldon i realtid
Uttag arbetstidsförkortning/arbetstidskonto i appen Spiris Anställd Saldo för bland annat arbetstidsförkortning på startsidan i appen Spiris Anställd
Du som löneadministratör kan också sköta uttaget direkt via snabbvalet Tidbank. Antingen i Kalender eller direkt på den anställdes lönebesked.
Uttag av arbetstidsförkortning i Spiris
... Visa mer
Etiketter:
2024-11-27
09:11
Hej @AccountantfromHell_singland
Tack för ditt inlägg och för att du delar med dig av dina tankar kring Fora-försäkringen och hur löneberäkningarna påverkas. Vi har diskuterat din fråga internt och vill gärna förstå mer om dina funderingar.
Som du nämner är det viktigt att använda rätt lönearter för att undvika större kostnader för företaget. Vi vill försäkra oss om att vi förstått din fråga korrekt: Är det specifikt funktionen för att märka upp lönearter som "hänförliga till annan månad" i Lön 300/600 som du syftar på, eller finns det andra aspekter av bokslutsbilagorna för löneskatt som du tycker bör förändras?
Vi skulle uppskatta om du kunde ge oss lite mer detaljer om dina önskemål och hur du ser att vi bäst kan stödja dig i detta så att vi kan ta detta vidare på ett bra sätt. /Tinna
... Visa mer
2024-11-18
14:08
Hej, Så här blir beräkningsformeln för sjukavdrag per dag för den arbetsgivare som vill ersätta sjukskriven personal så att den totalt erhåller 90% av ordinarie lön med ersättning från Försäkringskassan inräknad: -(MånadslönEfterLöneväxling-(0,9*MånadslönEfterLöneväxling-36540))/PeriodensArbetsdagar Observera att formeln bygger på att den anställde får maximal ersättning från Försäkringskassan vilket för 2024 är 36 540 kr/månad. mvh, stabo
... Visa mer
2024-11-14
11:17
Halloj!
Vill bara flika in här att funktionen för arbetsgivarintyg finns i både Visma Lön 600 och i Lön från och med denna veckan.
Då hämtas uppgifterna från de anställda, deras scheman och löneutbetalningar. Dessutom skickas de via en smart integration direkt till arbetsgivarintyg.nu.
mvh
... Visa mer
2024-11-05
08:55
1Gilla
Härligt, det var precis det jag ville höra. Tack!
... Visa mer
2024-10-12
21:02
Hej Anna, Jag har liknande problem men jag har betalat från bankkontot och inte kassakonto. När jag vill skapa ny bankhändelse får jag meddelande att det inte går att registrera manuella bankhändelse eftersom bankhändelser hämtas per automatik via integrationen med min bank.
... Visa mer
2024-10-01
08:58
1Gilla
Vill komplettera den information med att om du väljer att skriva ut t.ex. en erhållen leverantörsfaktura som kommit via mail så behöver du inte längre spara PDF-filen i 3 år. Alla info om det här går ut på att man kan slänga papperskvitton. Sanningen är att man vid byte av format kan slänga originalet. D.v.s man får nu även avdigitalisera utan att behöva spara dom digitala originalen..... Vilket för många är lättare och man blir inte beroende av system och leverantörer på samma sätt. För vi har även en stor och viktig fråga olöst; vad är en godkänd lagringstekning för digitala data? Det vi vet är att det isf kräva en backup, då uppstår frågan om det skall vara en "riktig" backup, d.v.s förvaras i annan lokal eller om det räcker med en typ dublett.... så många frågor och så få svar.....
... Visa mer
2024-09-30
15:57
Passar bara på att uppdatera med länken till inspelningen från webbinariet: Uppdateringar i bokföringslagen och bye bye papperskvitton - Webbinarium »
... Visa mer
2024-07-08
10:43
Hej @Becke111
Tack för att du kontaktar oss. Under Appar och tillval som du hittar långt ner till vänster i ditt program finns mer information kring hur du kan bjuda in din redovisningsbyrå och ge dem kostnadsfri åtkomst till Visma eEkonomi så ni kan arbeta tillsammans direkt i systemet. Du slipper krångel med att skicka papper och fakturor, samarbetet sker direkt i Visma eEkonomi.
Lycka till och ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-09
23:14
Hej I princip så kan du göra samma sak. Skillnaden är att du skall bokföra kostnaden på konto 5980 PR, Institutnell reklam och Sponsring. /Joachim
... Visa mer
2024-04-16
14:43
Hej! En anställd har varit tjänstledig 27/11 2023 - 12/4 2024, vilket gör att hen inte tjänat in några semesterdagar under denna period. Har nu gjort semesterårsavslut och trodde att eftersom anställd är markerad i kalendariet som 'tjänstledig' så skulle även semesterdagarna automatiskt räknas om i respektive betalda samt obetalda men nu står det att hen har rätt till 25 betalda semesterdagar från förra semesterårets period, vilket inte stämmer. Räknar jag ut detta själv för hand och ändrar på hens flik för semester i Visma Lön 600? Tackar på förhand & tacksam för svar. / Chatarina
... Visa mer
2023-12-27
10:29
Hej!
Vill bara uppdatera denna tråden med att sedan förra veckan finns också utbetalningssättet Manuellt via bank som kan användas om man till exempel har en anställd med utländskt bankkonto. Lönen bokförs då mot 1930 precis som om du väljer Bank.
... Visa mer
2023-11-20
08:05
Hej @Annelie L
Tack för din fråga.
Momsen ska inte med på friskvård då den anställde redan har skattat för det de har köpt och därför finns inte ackumulatorn friskvård med på moms.
Ha en fin helg och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-06-22
09:05
Hej @Fd medlem
Tack för ditt önskemål.
Jag har lyft det med vår utvecklingsavdelning och jag återkommer i tråden när jag har mer information. /Cecilia
... Visa mer
2023-04-19
14:27
2 Gillar
Tänk dig en lönekörning där du tar en fika med en kompis, hinner med en promenad i solen och med gott samvete kan flexa hem den 21:e. Eller slipper avbryta semestern för att skicka iväg lönebeskeden. Alltså hållbart arbetsliv med lön när DU vill.
Kanske är vi en bit på vägen från och med nu?
Nu finns nämligen möjligheten för dig som löneadministratör att bestämma när de digitala lönebeskeden ska visas för de anställda. Det funkar både i Spiris och i Visma Lön 300/600.
Funktionen är enkel.
Du ställer in när lönebeskeden ska skickas till de anställda och sen behöver du inte göra mer. Lönebeskedet syns för den anställda senast klockan 17.00 den valda dagen.
(Självklart kan du ändra datumet och lönebeskedet fram till och med utbetalningsdatum).
Schemalägg lönebesked i Visma Lön 300/600
Om du också skickar löneutbetalningen via bankkoppling eller fil så kan du enkelt ställa in när pengarna ska trilla in på de anställdas konton.
Härligt va?
Kanske är det också dags att se över personalhandboken så att alla på företaget vet vad som gäller.
Förslag på en månads checklista:
De anställda:
1:a - Tidrapporter för fg månad ska klarmarkeras
2:a - Tidrapporter ska attesteras
5:e - Utlägg och reseräkningar ska vara inskickade och attesterade
23-26:e - Rapportera om något är knasigt på lönebeskedet.
Löneadministratören:
1-12:e - Gör klart och redovisa arbetsgivardeklarationen för föregående månad
5-20:e - Fixa lönerna
25-30:e - Rätta eventuella fel från lönekörningen
Om företaget använder Anställd för att stämpla, Resor & Utlägg eller Tid/Tid&Projektplanering för att registrera arbetstid, frånvaro, utlägg och reseräkningar finns också smarta påminnelser för både klarmarkering och attest.
Läs mer om Anställd: Anställd
Läs mer om Tid & Projektplanering: Tidredovisning med det lilla extra
Tips! Ytterligare en grej som underlättar för dig som löneadministratör är att ni har avvikelseperiod föregående månad. Dvs att frånvaro i april redovisas på lönekörningen i maj. Om ni idag har avvikelseperiod till exempelvis den 15:e i månaden kan du börja med att undersöka om ert avtal tillåter att ni har kalendermånad istället.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-13
14:48
Hej @Therese Hildorsson!
Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:
Vid försäljning av presentkort
1931 med 550 i debet
2420 med 550 i kredit
Vid inlösen
2420 med 550 i debet
30XX med 440 i kredit
2611 med 110 i kredit
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-24
14:00
Hej!
Den som väntar på något gott...
Mallen för anställningsavtal är uppdaterad. Den finns tillsammans med våra övriga gratismallar på sidan: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/mallar-och-blanketter
/Anna
... Visa mer
2022-11-25
16:56
Fel i lönearbetet uppstår av många olika anledningar. Vanligast är väl att man fått fel eller för sen info och behöver korrigera från tidigare lönekörningar. Här kommer vi gå igenom enkla sätt att rätta om något blivit knasigt.
Oavsett är det alltid bra att ha en dialog med den anställda, så att de förstår vad som händer. På den anställdes lönebesked kan du antingen lägga in en textrad bland löneraderna eller via Meddelande på anställdas lönebesked.
Tips! För att du ska slippa behöva rätta arbetsgivardeklarationen (det är mycket krångligare) är det smart att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen till Skatteverket.
Korrigera registrering via snabbval
När du har gjort en registrering via snabbval har rätt lönearter valts och det är också enklare att rätta till felet. Läs mer om du registrerar här: Registrera tider och avvikelser
För att rätta en felaktig registrering är det lättast att gå in i Kalender på den anställde och leta upp dagarna då det har blivit fel. Kanske har det registrerats semester istället för sjuk?
Registreringar som finns med på ett lönebesked har en liten bock till höger.
Snabbval på lönekörning
Klicka på snabbvalet och välj nere till vänster i dialogrutan Korrigera registrering. Alla lönerader "vänds" nu på nästa olåsta lönebesked och visas då som överstruken i kalendern.
Korrigerat snabbval
Ska det istället vara sjuk registrerat på dagarna markerar du dem igen och väljer Sjuk istället.
Korrigerat och nytt snabbval
På nästa lönebesked visas nu både det korrigerade snabbvalet och den nya registreringen
Lönebesked med korrigerat och nytt snabbval
Omvända tecken med löneart
Om du av någon anledning har registrerat en löneart direkt på lönebeskedet kan du korrigera det genom att lägga samma löneart igen med omvänt tecken framför. Dvs ett avdrag som normalt sett har ett minustecken registrerar du med ett plustecken och vice versa.
Tips! Jag rekommenderar att du plockar upp lönearter via snabbvalet Övriga tillägg/avdrag. På så vis kan du också korrigera de snabbvalen om det skulle vara fel.
Justera på nästa lönekörning
Har du missat betala ut en ersättning till den anställda och lönebeskedet är redan skickat och betalfilen uppladdad hos banken? Lätt hänt.
Gör det enkelt för dig och skapa en extra löneutbetalning med det belopp som har missats eller kontrollera med den anställda om det går att ta med på nästa månads utbetalning istället.
Är det ett avdrag som skulle ha gjorts är det bättre att göra den justeringen/avdraget på nästkommande månads lönekörning.
Bra länkar:
Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning
Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
... Visa mer
Etiketter:
2022-10-28
09:07
Åh tack för förtydligandet gällande kopieringen. Jag ser till att lyfta den biten!
Ha en fin fredag och helg!
... Visa mer
2022-10-21
15:05
1Gilla
Lönen i Spiris fantastiskt smart om du använder det på rätt sätt, därför tänkte jag ge lite tips om hur du arbetar med kalendern/tidsregistrering i lönearbetet! Häng med!
Löneadministratör registrerar tider och frånvaro
Snabbval
Händelser och avvikelser för de anställda registreras via något som vi har valt att kalla snabbval. Det finns snabbval för det flesta typerna av händelser, till exempel sjuk, semester, arbetstidsförkortning, övertid osv.
Snabbval i Visma Lön Smart
När du använder snabbvalen hämtas rätt lönearter för just den anställde och vald snabbvalstyp.
Du kan enkelt se vilka lönearter som skapas för den anställde när du använder snabbvalen.
Snabbval går likabra att använda direkt på den anställdes lönebesked som i kalendern.
Kalendern
I kalendern får du en överblick av den schemalagda tiden och kan direkt registrera händelser.
Genom att markera flera dagar kan du lägga in till exempel Sjuk över en period.
Då hjälper programmet dig med att registrera rätt lönearter på den schemalagda tiden.
Som administratör kan du ändra den schemalagda tiden för en specifik dag om det sker någon tillfällig förändring. Det gör du antingen via den lilla pennan vid valet av snabbval eller knappen Ändra schemalagd dag längst upp till höger.
Är det en längre förändring är det bättre att istället ändra den anställdes arbetsschema.
Anställd registrerar tid själv
Spiris Anställd
Med funktionen Anställd registrerar den anställde själv sina tider och frånvaro i en kalender via en smidig app eller webben.
Även här väljer den anställde vilken typ av händelse som ska registreras och kan direkt lägga in till exempel Arbetad tid, Sjuk, Föräldraledig eller Semester.
På så sätt får den anställde också en överblick över sina saldon såsom semester, ev flex och övertid.
Arbetar ni med attest kan en attestansvarig eller löneadministratör kontrollera tiderna innan de hämtas till lönen.
Anställd lägger du till under Fler funktioner i Spiris.
Tid & Projektplanering
Samla din tidsreistrering och projekthantering i Spiris! Dina medarbetare registrerar arbetade timmar, utlägg eller milersättning som sedan blir underlag för fakturering till kunder och till lönebeskeden,
När månaden är slut klarmarkeras tiderna av medarbetare som sen attesteras. När det är dags för lön hämtas allt, tryck bara på (nästan) en knapp så är lönen klar!
Förutom tidregistrering finns det stora möjligheter att planera hela projekt från första kontakten med kunden till planering och till slut avslut.
För att göra registreringen extra effektiv när de anställda arbetar utanför kontoret rekommenderar vi att du använda dig av den flexibla appen Spiris Tid.
Bra länkar:
Kalender
Mer om Spiris Anställd
Registrera tid i appen Anställd
Registrera tid i appen Tid
Arbetstid, Övertid, OB och mycket mer!
... Visa mer
2022-09-23
08:46
Ca tre månader före ett nytt semesterår kan det vara klokt att se över de anställdas semesterdagar.
Hur många betalda dagar har den anställde kvar? Finns det några sparade dagar äldre än fem år som förfaller vid semesterårsskiftet?
Mitt tips är att du kontrollerar hur det ser ut och ser till att planera upp ledigheten i god tid tillsammans med den anställde.
I semesterskuldlistan kan du se antalet semesterdagar alla anställda har och på fliken Semester på de anställda ser du enkelt både kvarvarande och vilka år de sparade semesterdagarna tillhör.
Bra länkar:
Planera ledighet
Sparad semester
... Visa mer
Etiketter:
2022-09-22
12:20
1Gilla
Ni kan titta på att använda Visma Tid kanske?
... Visa mer
2022-09-09
14:49
Mina kollegor på supporten finns tillgängliga ett par timmar till om du vill ringa in 🙂
Annars trevlig helg!
... Visa mer
2022-09-09
13:01
Hej!
Vi har ingen superlösning på det här så jag föreslår att du manuellt lägger in löneart 3336 eller skapar en kopia av den.
Här kan du läsa om hur du kopierar en löneart: Anpassa lönearter
... Visa mer
2022-09-09
09:12
Hej!
I dag finns möjligheten att använda ett terminalläge för en gemensam instämpling via en terminaldator. Då kan man stämpla in och ut direkt utan inloggning.
Läs mer om det här: Terminalläge »
Om du menar en tagg på så sätt som till exempel vissa idrottsanläggningar har så finns inte det i dagsläget.
Lämna gärna förslag via Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma Lön Anställd.
... Visa mer
2022-08-22
08:48
Hej!
Jag skulle vilja göra ett tillägg i den här tråden. Om lönebeskeden skickas vidare till den anställdes Kivra-låda så finns lönebeskeden kvar så länge den anställde vill.
För att skicka vidare lönebeskeden till Kivra behöver du aktivera en integration inne i Visma Lön Anställd/Min Lön. Läs mer här: Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra »
... Visa mer
2022-08-16
15:03
1Gilla
Hej @AnnELarsson!
Detta går att lösa genom att välja ett oregelbundet arbetsschema på personen. Då lägger du in timmarna som den anställde arbetar istället för att få förslag på timmar.
Detta betyder också att om den anställde är frånvarande till exempel sjuk eller semester behöver du se till att det ligger en arbetstid som den anställde kan vara frånvarande från 🙂
Du kan läsa mer om oregelbunden arbetstid här: Arbetsschema Oregelbunden arbetstid »
Precis som @CarinaEsp skriver är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor på supporten för fler tips om hur du gör bäst! Du hittar kontaktuppgifter här: vismaspcs.se/kontakta-oss
... Visa mer
2022-07-27
13:42
Som administratör i Resor & Utlägg kan du ställa in att momsen ska visas på en egen rad och också att den förs över till Visma Lön 300/600 på egna lönearter.
Välj Inställningar - Utläggshantering, Integrationer. Klicka på Visma Lön TLU-fil och Avancerade inställningar. Under Momshantering väljer du Skicka in momsbeloppet på egen löneart.
Då kommer både utläggsrapporten och lönebeskedet visa momsen på egen rad.
Utläggsrapport med moms specificerad per löneart.
Tänk på! Om du sedan tidigare har ställt in i Visma Lön 300/600 att den ingående momsen ska specificeras behöver du ta bort inställningen i ditt löneprogram. Det gör du under Arkiv - Inställningar- Företagsinställningar, Bokföring. Avmarkera rutan Specificera ingående moms på utlägg.
Inställningen betyder att om du registrerar några utlägg manuellt på en lönespecifikation och vill särredovisas momsen behöver du lägga upp löneart 1235 manuellt på lönebeskedet.
Ett smartare tips är isåfall att ansluta anställda till Resor & Utlägg och välja licenstypen Styckpris. Då betalar du endast för de utlägg som registreras.
... Visa mer
Etiketter:
2022-07-13
07:29
Hej Sallybadini!
Jag är inte riktigt med på vad det är som har skickats till dig. Är det ett användartips om att man kan klarmarkera tidrapporterna i förväg eller är det något annat som du har fått? Är det kanske ett sommarbrev med tips från oss där vi tipsar om lösningar och funktioner som kan underlätta arbetet i löneprogrammet?
Det är bäst att du slår en signal till oss på supporten så kan vi lösa det via den kanalen istället och så får du förklara vad det är vi har skickat så löser vi det tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten och glad sommmar!
//Tinna
... Visa mer
2022-07-08
12:44
Ändå blir det alltid fel då payson inte har pengarna på sitt konto förrän efter 10 dagar. Även om du fått en redovisning för försäljninigen. Så stämmer då inte det med Saldot på paysonkontot. Detta gör att jag inte ser annan lösning än att bokföra det vid uttag till mitt företagskonto om jag gör så varje vecka.
... Visa mer
2022-06-20
15:37
1Gilla
När anställningen upphör ska en slutlön betalas ut till den anställde. Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna.
När ska slutlön betalas ut?
Slutlön ska i normala fall göras senast en månad efter anställningens sista dag.
Innan du börjar beräkna slutlönen ska all intjänad lön och frånvaro registreras/betalas ut. Om du inte vill invänta ordinarie lönekörning för att betala ut slutlönen kan du göra en extralön.
Sista lönen - daglön
Om en anställd är månadsavlönad och slutar mitt i löneperioden ska en daglön betalas ut för de arbetade dagarna istället för månadslön.
Normalt sett beräknas daglönen enligt formeln: Månadslön*12/365 men du bör kontrollera vad det står i ert avtal.
För en timavlönad är det precis som vanligt de arbetade timmarna som lönen betalas ut för.
Vad ingår i en slutlön?
I slutlönen ingår framförallt semesterslutlön. Det är all semester som den anställde ännu inte har tagit ut: Sparade semesterdagar från tidigare semesterår, Betalda semesterdagar som den anställde tar ut under aktuellt semesterår och Intjänade dagar som är dagar som den anställde håller på att tjäna in.
I Slutlönen kan det också finnas arbetstidsförkortning eller arbetstidskonto, komp och eventuell annan tidbank.
Reglering av förskottsskuld
Ibland kan slutlönen minskas på grund av en förskottsskuld.
Det kan vara aktuellt om företaget arbetar med förskottssemester och den anställde har tagit ut förskottsdagar.
Förskottsskulden dras då av från slutlönen.
Tänk på! Efter fem år skrivs förskottsskulden normalt sett av och ska alltså inte minska slutlönen.
Skatt på slutlön
Vanligtvis beräknas engångsskatt på slutlön. Det betyder att man drar högre skatt som frångår den vanliga tabellskatten.
Läs mer: Skatt för anställda
Hur du gör en slutlön i Spiris
Sätt ett Anställd tom-datum på den anställde 🙂 och sen är det nästan klart!
Läs mer: Betala ut slutlön när anställd slutar
Bra länkar:
Semesterlagen
Lön i Spiris: Betala ut slutlön när anställd slutar
Egen Lön: Checklista när anställd slutar
Visma Lön 600: Checklista när anställd slutar
Forum: Skatt för anställda
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-23
17:26
2 Gillar
Månaden efter du har betalat ut lön behöver du redovisa skatter och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. Det görs i en arbetsgivardeklaration som innehåller både summering för företaget och varje anställd på individnivå.
Arbetsgivardeklarationen redovisas normalt sett den 12:e varje månad förutom i januari och augusti då inlämning ska göras senast den 17:e. Du hittar datum för arbetsgivardeklarationen och moms här: Momsdeklaration - datum för moms och andra skatter
Vi rekommenderar att du väntar tills efter månadsskiftet med att redovisa uppgifterna. Dels för att du verkligen får med månadens alla utbetalningar, men också för att det är lite stökigt att rätta en felaktig arbetsgivardeklaration.
Du kan läsa mer om rättelser här:
Skatteverket.se: Rätta en arbetsgivardeklaration
Lön i Spiris: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Visma Lön 600: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter kallas också sociala avgifter. Full arbetsgivaravgift för 2025 är 31,42% men beroende på bland annat födelseår kan den vara lägre.
I arbetsgivaravgiften ingår
Föräldrarförsäkringsavgift
Ålderspensionsavgift
Sjukförsäkringsavgift
Arbetsmarknadsavgift
Efterlevandepensionsavgift
Arbetsskadeavgift
Allmän löneavgift
Läs mer Skatteverket.se: Arbetsgivaravgifter
Spiris.se: Arbetsgivaravgifter
Verksamt.se: Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter för födda 1938-1957
För anställda som har fyllt 66 år vid årets ingång betalar du arbetsgivaravgifter på 10,21% (ålderspensionsavgift).
Arbetsgivaravgifter för födda 1937 eller tidigare
För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du inte några arbetsgivaravgifter alls.
Sänkt arbetsgivaravgift för första anställda
När företaget ska anställa sin första anställda kan du använda dig av Växa-stöd. Det gäller för de två första anställda i mindre bolag och betyder att företaget endast betalar 10,21% i arbetsgivaravgift under det första året för ersättningar upp till 25 000 kronor per månad. Ersättningen gäller inte för lön till delägare, företagsledare eller en närstående.
Skatteverket.se: Växa-stöd, särskild beräkning av arbetsgivaravgifterna
Lön i Spiris: Växa-stöd för första anställda
Visma Lön 600: Växa-stöd för första anställda
Forskning och utveckling
Om du har anställda som arbetar med forskning och utveckling har du möjlighet att få sänkta arbetsgivaravgifter för dem.
Skatteverket.se: Forskningsavdrag i arbetsgivardeklarationen
Arbetar i stödområde
Om företaget finns i vissa stödområden kan företaget få ett regionalt stöd.
Skatteverket: Särskilda avdrag inom ett stödområde (regionalt stöd)
Hur du arbetar i Spiris
Arbetsgivaravgifterna styrs till största del av personnumret som du anger på respektive anställd.
På fliken Skatt kan du också ställa in om den anställda ska ha sänkta arbetsgivaravgifter på grund av att det är en fösta anställd, arbete i stödområde eller jobbar med forskning och utveckling.
Du skapar arbetsgivardeklarationen under Arbetsgivardeklaration.
När du skickat upp arbetsgivardeklarationen på företagets yta på Skatteverket.se kan du eller annan behörig signera och godkänna deklarationen.
Bra länkar:
Forum: Arbetsgivardeklaration (AGI)
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration i Visma Lön 300/600
Forum: Bokföra lön till anställd - så gör du
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-09
10:39
Hej!
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och vi har inget pågående fel gällande detta så därför behöver vi undersöka ditt specifika fall ytterligare. Gör så att du kontaktar supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen i stället.
Välkommen!
//Tinna
... Visa mer
2022-05-03
14:29
1Gilla
Hej, Ja, jag brukar gå efter den utbetalningen som gjordes, men det känns att jag gör dubbelarbete. Först får jag in timmarna och räknar hur mycket måste betalas ut, och när betalningen är gjort måste jag ändra till den rätta belopp som faktiskt gjordes från banken. Men tackar för svar, det känns i alla fall att jag är på rätt spår 🙂
... Visa mer
2022-04-29
09:01
1Gilla
Hej!
Detta är ju absolut något som framöver bör stå i anställningsavtalet och kanske er interna personalhandbok så att ni vet hur det ska hanteras.
Det finns något som heter Obetald semester, då får inte den anställde några extra pengar när hon är ledig utan endast ett avdrag på grund av frånvaron.
Enligt semesterlagen (då man inte tjänar in dagar första året) brukar man lägga dagarna som obetalda eftersom den anställde har rätt att vara ledig.
Det finns inget tvång på att ta ut obetald semester och de kan inte sparas till kommande semesterår. De betalda semesterdagarna tas alltid ut först.
Kanske skulle det vara något för er?
Annars som sagt lägga dem som betalda så att den anställde istället får 20 betalda semesterdagar.
... Visa mer
2022-04-25
13:11
Hej Anne-Lie!
Jag tänker mig att även detta är en fråga som du bör ställa till IF Metall så vet vi att svaret är helt korrekt enligt vad som gäller för deras medlemmar.
Ha en fin eftermiddag
//Tinna
... Visa mer
2022-04-25
12:47
1Gilla
Som arbetsgivare behöver du redovisa preliminärskatt och arbetsgivaravgifter för anställda som du betalar ut lön för. Här tänkte vi förklara de vanligaste frågeställningarna när det kommer till skatter och skattetabeller och hur du hanterar det i Spiris.
Bra att känna till är att den anställdes skatt inte är någon kostnad för företaget utan endast en hantering av den anställdes skatteinbetalning.
Skatt och lön redovisas tillsammans med arbetsgivaravgifterna i en arbetsgivardeklaration. Läs mer om det här: Arbetsgivaravgifter och arbetsgivardeklaration (AGI)
Preliminärskatt
Skatten som arbetsgivaren drar från den anställde är preliminär. I samband med den anställdes deklaration beräknas vad som skulle ha betalats och jämförs med vad som betalats in av arbetsgivare och den anställde själv.
Skatten beräknas dels på inkomst av tjänst, inkomst av kapital och om den anställde driver en firma vid sidan av. Mellanskillnaden blir sen antingen restskatt eller skatteåterbäring.
Arbetsgivaren redovisar skatten för den anställdes lön i arbetsgivardeklarationen.
Tabellskatt
Det vanligaste är att anställda beskattas enligt en skattetabell. Till exempel skattetabell 33.
Vilken skattetabell som ska användas styrs av var den anställde är bosatt.
Alla skattetabeller finns på Skatteverket.se och är uppsatta enligt beloppsintervall där en viss skattegrundande lön motsvarar ett fast skattebelopp.
Tabell 33 betyder alltså inte 33% skatt.
Beloppsintervall i skattetabell 33
Skattetabellen är som du ser också indelad i kolumner. Löner beskattas normalt sett enligt kolumn 1 eller 3 (för anställda över 66 år).
Tabellen sträcker sig upp till ca 80 000. Löner över det beloppet beskattas normalt sett enligt procentsats. Även där är skattetabellen uppdelad i belopp.
Skattetabell för de anställda i ditt löneprogram
Under Anställd på fliken Skatt klickar du på Fråga om skatteavdrag (FOS) för att automatiskt hämta uppgifter om den anställdes skattetabell och eventuell jämkning. Kolumn hämtas automatiskt beroende på den anställdes personnummer.
Ingen skatt för anställda som tjänar under 24 873 kronor år 2025
Anställda som tjänar lägre belopp behöver inte betalat någon skatt. För år 2025 är beloppsgränsen 24 873.
En anställd som vet med sig att de kommer tjäna under 24 873 under 2025 kan fylla i en blankett och lämna till sin arbetsgivare.
Blanketten hittar du här: Intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag
Inställningar skolungdom i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du Skolungdom och studerande i fältet Nedre gräns. Då drar programmet ingen skatt förrän den ackumulerade lönen kommer upp till beloppet (24 873 för 2025). Därefter kommer 30% skatt att dras från första kronan.
30% skatteavdrag
Om du inte är huvudarbetsgivare görs inte skatteavdraget enligt tabellskatt utan det görs då normalt sett på 30%. Samma sak gäller om den anställde arbetar tillfälligt utan regelbunden inkomst.
Inställning för 30% avdrag i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du Procentuell skatt, 30% i fältet Beräkningsmetod. Om du har ställt in Procentuell skatt 30% så gäller det för all lön, även engångsskattegrundande belopp.
Engångsskatt
Ersättningar som betalas ut oregelbundet brukar beskattas med engångsskattebelopp. Engångsskatten är procentuell och följer en fast tabell beroende på den anställdes årslön.
Här hittar du engångsskattetabellen: Skatteverket Engångsbelopp
Det kan gälla till exempel ersättningar så som retroaktiv lön, semesterersättning, slutlön och provision.
Inställning för Engångsskatt i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du om engångsskatten ska vara Beräknad eller Egen inställning.
Extra skatt
En anställd kan alltid välja att betala mer skatt på sin inkomst. Det hanterar du i ditt program efter överenskommelse med den anställde.
Lön/ Egen Lön i Spiris
Under Anställda på fliken Skatt anger du det belopp som den anställde vill dra extra på varje lönebesked i fältet Extra skatt.
Visma Lön 300/600
Under Personal - Anställda på fliken Lön lägger du upp löneart 2201 - Extra skatt i Standardlönebeskedet med det belopp som den anställde vill dra extra på varje lönebesked.
Jämkning
Om den anställde har fått ett jämkningsbeslut av Skatteverket så kan du som arbetsgivare dra mindre skatt.
Inställning för jämkning i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du Jämkning, skatt i % i fältet Beräkningsmetod och procentsatsen i fältet Skatteavdrag görs med.
Varför stämmer inte den anställdes skatt?
Den vanligaste missuppfattningen är att man tänker att skattetabell 34 ska dra 34% skatt. Så är alltså inte fallet. Läs mer under rubriken Tabellskatt.
Vi tar hänsyn till åldern på den anställde och om de är skyldiga att betala en public service-avgift eller inte. Avgiften är inbakad i skatten sedan 2019: Läs mer på skatteverket.se Public service-avgift
Skattetabellerna börjar inte dra skatt från första kronan. Så är ersättningen väldigt låg dras det inte någon skatt med automatik. Skattetabell från 0 kronor.
Bra länkar
Skatteverket.se: Skatteavdrag
Skatteverket.se: A-skattsedel och Skattetabeller
Verksamt.se: Skatteavdrag vid utbetalning av lön
Spiris forum: Bokföra lön till anställd - så gör du
... Visa mer
Etiketter:
2022-04-22
09:58
Hej!
Om den anställde byter anställningsform i samband med det nya semesteråret så hinner han inte tjäna in några nya betalda semesterdagar.
Däremot har den anställde rätt till 25 obetalda semesterdagar. Det gäller om personen blir anställd före 31 augusti.
Bra att veta är att som arbetsgivare kan man inte tvinga en anställd att ta ut obetald semester på samma sätt som man i princip kan göra med betald semester.
Hoppas det var svar på dina frågor!
Jag kan också tipsa om vår löneskola där vi har ett avsnitt om semesterregler.
Du hittar löneskolan här: https://vismaspcs.se/utbildning/loneadministration
... Visa mer
2022-04-19
14:31
tack då är jag med! 🙂
... Visa mer
2022-04-14
11:22
Hej igen!
Okej, om du inte har en momskod inställning på konto 3973 och har använt detta kontot i bokföringen med ingen moms så behöver du lägga upp ett nytt 397X konto som har en momskod kopplad till sig för 25% moms. Tex 3974 Försäljning inventarier, 25% moms. Vad jag kunde se så har du Visma Administration vilket betyder att du kan läsa om vilka momskoder som gäller här.
Så för att du skall få rätt i din momsrapport och rätt med bokföringen så får du skapa ett nytt konto med rätt momskod och istället använda det. Allting i bokföringsförslaget blir samma, förutom att du väljer tex 3974 istället för 3973 då det kontot inte har rätt momskodsinställningar. Då får du rätt i momsrapport och bokföring och ingen avvikelse uppstår.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-13
10:14
Hej!
Tack för din fråga. Den uppställningen visar både köpet av hyreskontraktet samt avskrivningen. Som min kollega svarade Katherine som angav förslaget så skall man inte ta hela beloppet samtidigt mot kredit 1069 och debet 7816 utan det är den summan man kommit fram till enligt den planenliga avskrivningen. Så tex följande om man bestämmer sig för att skriva av den på 3 år:
Köpet :
1930 kredit 90 000
1060 debet 90 000
Avskrivningen vid bokslutet :
1069 kredit 30 000
7816 debet 30 000
På så sätt så minskar värdet på tillgången för varje år tills tillgången är helt avskrivningen. Då kommer du ha samma summa i debet på 1060 och kredit 1069.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-04-11
16:52
1Gilla
Med Resor & Utlägg kan företaget effektivisera utläggshanteringen, både för de anställda och för löneadministratör och redovisningsansvarig.
Det kan du använda till Bokföring & Fakturering och Lön i Spiris, Visma Lön 300/600 och Visma Administration och är även ett klokt alternativ om du låter byrån sköta löner och bokföring.
Resor & Utlägg finns i tre varianter beroende på den anställdes behov och styrs per användare.
Läs mer: Resor & Utlägg
Så funkar det
1: Anställda registrerar kvitton och reseräkningar
Den anställde fotar sina kvitton i appen Spiris Resor & Utlägg och registrerar utlägg och reseräkningar. Med den smarta fototolkningen får den anställde hjälp med både moms, datum och utläggstyp.
Den anställde behöver endast godkänna uppgifterna och skicka vidare för attest.
2: Chef eller ansvarig godkänner utläggsrapporterna
Om företaget arbetar med attest skickas utläggsrapporterna vidare för godkännande. Full kontroll helt enkelt!
3: Uppgifterna skickas vidare för utbetalning och bokföring
När allt är godkänt och klart skickas det vidare till din lön eller bokföring eller varför inte utbetalning direkt via Swish? Du kan få in uppgifterna direkt på de anställdas lönebesked och kan självklart justera och kontrollera ytterligare en gång innan utbetalning. Uppgifterna skickas också vidare till bokföringen i Spiris eller via SIE-fil till Visma Administration.
Klart!
Kom igång
Lön: Kom igång om de anställda ska registrera sina utlägg
Visma Lön 300/600: Kom igång med Resor & Utlägg i Visma Lön 300/600
... Visa mer
Etiketter:
2022-03-30
15:08
1Gilla
När företaget följer kollektivavtal har den anställde normalt sett lönerevision en gång per år. Även förtag som inte är anslutna till något kollektivavtal har vanligtvis en löneökning inskriven i avtalet.
Massuppdatera lön
I Visma Lön 600 gör du enklast uppdateringen av flera löner via Massuppdatera lön.
Funktionen hittar du under Personal - Massuppdatera lön.
Du väljer vilka anställda uppdateringen ska gälla för och fyller därefter i från vilket datum den nya lönen ska gälla.
Du kan registrera ny lön både framåt i tiden och även från ett tidigare datum. Anger du ett tidigare datum uppdateras olåsta lönekörningar och du behöver kanske också göra en retroaktiv löneberäkning. Läs längre ner om hur du gör det.
Eftersom det inte går att backa uppdateringen rekommenderar vi att du tar en säkerhetskopia innan du inför lönerna. Det gör du som vanligt under Arkiv - Säkerhetskopiering - Ny Säkerhetskopia.
När du har fyllt i de nya lönerna väljer du Inför.
Då uppdateras anställningsregistret med de nya lönerna.
Läs mer här: Massuppdatera lön
Uppdatera enskilda löner
Är det enskilda anställdas löner som ska uppdateras kan det vara enklare att göra uppdateringen direkt på den anställde. Välj Personal - Anställda och klicka dig in på fliken Lön på den anställde. Klicka på Pennan till höger om lönen och ange datum och den nya lönen.
Beräkna retroaktiv lön
Om löneändringen har skett bakåt i tiden så har uppgifter som till exempel semester, sjukfrånvaro och andra händelser beräknats på den lägre lönen.
Om det istället ska beräknas på den nya lönen använder du funktionen för retroaktiv löneberäkning.
Den hittar du under Lönearbete - Beräkna retroaktiv lön.
Här anger du från vilket datum du vill göra beräkningen och då ser du vilka anställda som har haft en förändring i lönen efter det datumet.
Beräkna retroaktiv lön i Visma Lön 600
I nästa steg väljer du vilka delar av lönerna som beräkningen ska göras på.
När du klickar på Beräkna görs beräkningen och du får information om vad som kommer att skapas. Vi rekommenderar att du skriver ut informationen.
Om allt är i sin ordning klickar du Ja på frågan om den retroaktiva löneberäkningen ska genomföras. Uppgifterna kommer då på nästa olåsta lönekörning eller när du skapar en ny lönekörning.
Klart!
Läs mer: Beräkna retroaktiv lön
Beräkna retroaktiv lön manuellt
Om företaget har bruten löneperiod, om sparad semester har tagits ut på föregående semesterår eller om du vill ha fördelning på resultatenheter kan du inte använda den automatiska funktionen.
Då använder du istället löneart 1178 och anger beloppet manuellt. Se till att kontrollera vilka lönerader och belopp som ska vara vara med.
Läs mer: Vad ska jag tänka på när retroaktiv lön beräknas manuellt?
Bra länkar
Massuppdatera lön
Beräkna retroaktiv lön
Vad ska jag tänka på när retroaktiv lön beräknas manuellt?
När kan inte funktionen för att beräkna retroaktiv lön i Visma Lön 600 användas?
Kan jag backa retroaktiv lön?
... Visa mer
Etiketter:
2022-03-24
10:53
1Gilla
Hej Fredrik! Nej vad gäller redovisningsvaluta i Visma eEkonomi så är det fortfarande som min kollega Theodor skriver lite högre upp i tråden. Det finns ingen möjlighet att ställa in någon annan redovisningsvaluta än SEK.
Förstår att du verkligen skulle uppskatta en förändring kring detta men vill vara ärligt med att det inte är något vi kommer att förändra i närtid.
/Tinna
... Visa mer
2022-03-23
08:07
Hej!
Jag som trodde att du löst det för länge sedan men välkommen tillbaka så tar vi nya tag tillsammans.
Prova att du lägger upp det som bilden nedan och se om resultatet blir som du önskar.
Skulle inte detta fungera så behöver du ta kontakt med mina kunniga kollegor i supporten som även har möjlighet att koppla upp och kika tillsammans med dig i ditt program.
Ha en fin onsdag!
Tinna
... Visa mer
2022-03-18
09:25
Hej!
Flex hanteras endast i Anställd. Så tar du bort henne därifrån får du manuellt ha koll på vad som ska betalas ut.
Du kan hantera förtroendetid i Anställd. Då registrerar hon sin frånvaro men behöver inte stämpla in och ut. Inställningen gör du på den anställdes avtal. (En anställd med förtroendetid har inte någon flexbank).
Läs mer om förtroendetid här: Vad innebär förtroendetid
Flexsaldo har i sig inget belopp eftersom det är en flexibel arbetstid. Om ert avtal säger att flexbanken ska betalas ut görs det direkt i lön, antingen kan du lägga det som en notering på henne inför löneutbetalningen eller på någon kom ihåg-lista.
... Visa mer
2022-03-16
11:09
1Gilla
I semesterlagen finns det något som kallas för semestergrundande rörlig lön. Normalt sett används det för avtal som beräknar semesterpeng på aktuell månadslön.
Man kan säga att den rörliga delen räknas fram på lön som inte är fast månadslön. Det kan till exempel vara jour, OB, provision eller övertidsersättning. Kontrollera med ditt avtal vad som gäller för ditt företag.
På den semestergrundande rörliga lönen beräknas en rörlig semesterlön ut.
Den rörliga semesterlönen betalas för det mesta ut i en klumpsumma. Tänk på att betala ut den rörliga delen innan du gör ett semesterårsavslut.
Beräkningsformel
Den rörliga semesterlönen kan beräknas på två sätt och utgår alltid på intjänad lön året före semesteråret. (Även om intjänandeåret i ditt företag är innevarande år beräknas alltid den rörliga delen på året före semesteråret).
Alternativ 1:
((Semestergrundande frånvaro i hela arbetsdagar * Semestergrundande rörlig lön) / (365 - Semestergrundande frånvaro i hela arbetsdagar - Uttagna semesterdagar) + Semestergrundande rörlig lön) * Semestertillägg Rörlig % * Semesterrätt
Alternativ 2:
Semestergrundande rörlig lön * Semesterlön Rörlig %
Hur du lägger in rörlig semesterlön
Du väljer vilken beräkningsformel som ska användas under Inställningar - Löneinställningar, Semester, Semestervillkor 20.
Du ser den anställdes rörliga semesterlön under Anställda fliken Semester.
Utbetalning av rörlig semesterlön görs med snabbvalet Semester och knappen Semesterersättning antingen i den anställdes kalender eller direkt på lönebeskedet.
Tänk på att om den rörliga semesterlönen finns på semesterskuldlistan under intjänade i år- kommer den rörliga semesterlönen att vara tillgänglig för en anställd när ni har genomfört semesterårsavslutet. Finns det en rörlig semesterlön under Kvarvarande ska dessa betalas ut innan ni genomför semesterårsavslutet.
Bra länkar
Sveriges riksdag: Semesterlagen
Löneinställningar
Beräkning av semestervillkor i Visma Lön 300/600
När ska jag betala ut den rörliga semesterlönen? (Visma Lön 300/600)
... Visa mer
2022-03-16
09:09
1Gilla
Hej Josefine, Tack så jättemycket för svaret Hälsningar Milano
... Visa mer
2022-03-15
15:13
Hej Johan!
Jag förstår att det verkligen är något som skulle underlätta för dig och något som du har behov av. Idag finns det inte någon utskrift i Visma Administration som visar leveranstid i t ex antal dagar. Min rekommendation till dig är att du tar kontakt med en partner till oss som kanske har möjlighet att bygga en rapport åt dig med exakt de parametrar som du är i behov av få ut i din rapport.
Kontaktuppgifter till våra duktiga partnerns hittar du här eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.
Ha en fortsatt fin eftermiddag
Tinna
... Visa mer
2022-03-07
10:54
2 Gillar
Tack Anna Svensson !
... Visa mer
2022-03-01
16:01
3 Gillar
Semesterskulden också kallad semesterlöneskuld är vad företaget är skyldiga sina anställda i semester. Skulden är ersättning för sparade dagar, betalda dagar och semesterdagar som den anställde håller på att tjäna in.
Eftersom varje anställd enligt semesterlagen har rätt till 25 dagars semester är det viktigt att hålla koll på semesterskulden och samtidigt se till att de anställda tar ut sin semester.
Minst till bokslutet behöver du bokföra semesterskulden, men jag rekommenderar att du gör det varje månad/vid varje lönekörning. För mer tips rekommenderar jag att du bollar med företagets redovisningskonsult om vilka rutiner ni ska ha på ert företag.
Underlag till semesterskulden
Lättast är att skriva ut en semesterskuldlista från ditt löneprogram och bokföra utifrån den. Finns det ingen semesterskuldlista räknar du fram värdet på de anställdas semester manuellt och bokför.
Bokföra semesterskulden
På konto 2920 bokförs som standard semesterskulden med konto 7090 eller 7290 som motkonto. Därefter beräknas arbetsgivaravgiften på semesterskulden och bokförs på konto 2941 och 7519.
Exempel: Semesterskuldlista visar total skuld 26 000 och en arbetsgivaravgift på 8169.
Konto
Benämning
Debet
Kredit
2920
Upplupna semesterlöner
26 000
7090/7290
Förändring semesterskuld
26 000
2941
Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8 169
7519
Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8 169
När du sen löpande tar ut semesterskuldlistan bokför du förändringen så att konto 2920 alltid visar aktuell semesterskuld.
När en anställd tar ut semester vänds alltså kontona i exemplet ovan, dvs 2920 debiteras, 7090/7290 krediteras och även skulden för arbetsgivaravgiften "vänds".
Obs! Skulden för arbetsgivaravgiften som bokas upp redovisas först när den anställde tar ut sin semester.
Du kan enkelt in automatisk bokföring av semesterskulden i samband med dina lönekörningar. Läs mer: Bokför semesterskuld
Andra bra länkar:
Bokföring av preliminär semesterskuld i Visma Lön 300/600
... Visa mer
Etiketter:
2022-03-01
09:30
1Gilla
Hej Andreas!
Att det blir såhär beror på att vi har en automatisk avrundning. Den förklaras närmare i hjälpen under Avrundningar i Resultat- och Balansräkning Så man kan inte själv välja vilken rad som ska användas för avrundningen. Enda sättet att ändra det är att manuellt ändra beloppen i Balansräkningen/resultaträkningen i programdelen Årsredovisning
Det skulle också kunna handla om att det inte blir exakt samma belopp i Årsredovisning som i Deklarationsblanketter. I Deklarationsblanketter gör vi som du märkt inte samma avrundning. Vi håller på att ser över och göra justeringar i denna modul och vi vet att det finns saker att förbättra.
Känner du att du vill ha mer direkt hjälp och vägledning för att komma vidare i detta ärende så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten där vi har möjlighet att kika tillsammans med dig i ditt system och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Tinna
... Visa mer
2022-02-24
17:46
Hej!
Tack för din fråga. Tyvärr kan jag inte riktigt hitta någon bra information kring hur detta hanteras, men jag skulle nog säga att det bör bli antingen någon form av försäljningskostnad/reklam alternativt att det kan bli någon form av Goodwill beroende på. I och med att det är potentiella kunder och inte ett faktiskt kundregister ( i och med att det är leads ) så kan det nog snarare anses som en direktkostnad då det inte är säkert att man får kunder utav leadsen.
Mitt råd är att ta kontakt med en konsult alternativt att Bokföringsnämnden/Skatteverket kan ge dig mer information kring om det blir en tillgång eller ett direktavdrag.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-24
08:09
Hej Anna, Tack för snabbt svar! Det hjälper mycket. Ha en fin dag! Mvh Sofia Linden
... Visa mer
2022-02-18
10:46
Hej!
Det blir ännu bättre om du gör verifikationerna på rätt år. Då får du rätt på de åren också.
Tills dess att året är låst kan du skapa verifikationer på 2021-12-31.
Justeringen på 2020 kan du inte göra nu utan att låsa upp och skapa om din redovisning. Mitt tips är att du kontrollerar med en redovisningskonsult om du ska göra denna justeringen eller kan göra allt på 2021 istället.
Lycka till!
... Visa mer
2022-02-18
10:37
Hej!
Vi kan väl hoppas att någon annan användare också kan komma med tips! 🙂
Det jag funderar på är om dina webshopar är kopplade mot ditt bokföringsprogram och det då skapas underlag direkt via en integration?
Då borde varje försäljning registreras med korrekt momssats och du behöver inte fundera på att specificera dem när du får rapporten från Klarna?
Annars behöver du som sagt specificera vad som gäller 6% och vad som gäller 25%. Om allt du säljer är momspliktigt borde det enklaste vara att utgå från momsbeloppet och räkna ut respektive försäljningsbelopp. På webben finns ett antal olika kalkylprogram som hjälper dig att göra baklängsberäkningen. Jag googlade räkna moms baklänges och hittade ett par bra sidor som hjälper till.
/Anna
... Visa mer
2022-02-08
14:16
1Gilla
Låter perfekt - precis så jag ville ha det! (Eller egentligen att det alltid lästes in till ordinarie, men i brist på detta...) 👍
... Visa mer
2022-02-07
14:00
Hej @Annika36 !
Idag finns det ingen sådan funktion, däremot kan du lägga in textrad på den anställdes Standardlönebesked på fliken 3 Lön i anställningsregistret.
Då kommer det med på den anställdes lönebesked på samma sätt som lönearterna gör.
Jag blir såklart också nyfiken på vilken typ av information du vill kunna ha i en lista? Ett alternativ är kanske att lägga in det som en notifiering - men då känns det som att det blinkar och stör lite väl mycket kanske?
... Visa mer
2022-02-07
13:01
1Gilla
När du börjar göra lönen hos oss har de anställda ofta med sig värden sedan tidigare. Detta kallar vi för Ingångsvärden.
Ingångsvärden kan vara utbetald lön och avdragen skatt för inkomståret, saldon för komp och tidssaldo eller uppgifter som programmet behöver för att till exempel beräkna fram nya semesterdagar vid ett semesterårsavslut.
Uppgifterna fyller du i för respektive anställd under Anställda på fliken Ingångsvärden.
Du börjar med att ange ett Ingångsvärdesdatum som är utbetalningsdatumet på den anställdes sista lönebesked i ert förra system.
Till din hjälp för att hitta uppgifterna kan du kika på den anställdes förra lönebesked, ackumulatorlista från ditt gamla system och om det går att hämta uppgifter om semestervärden.
När du sen skapar den första lönekörningen i Spiris summeras uppgifterna med det som betalats ut så att till exempel all utbetald lön under inkomståret visas under Totalt i år på den anställdes lönebesked.
Om det är en nyanställd som inte har fått lön tidigare i bolaget och därmed inte har några ingående värden med sig ska du inte fylla i något på fliken Ingångsvärden.
Läs mer om respektive fält i hjälpavsnittet: Anställda fliken Ingångsvärden
... Visa mer
Etiketter:
2022-02-02
09:35
Hej, Jag har lånat in en summa privat till mitt eget AB. Hur ska jag bokföra ränteutbetalningen på bästa sätt? Säg att jag i januari månad ska betala ut 1000 kr i ränta. 30% av detta ska jag dra skatt för, då jag betalar ränta till mig själv privat. Då betalar jag 700 kr via internetbanken till mig själv. När jag ska matcha detta sedan, är ju totalbeloppet 1000 kr för räntan. Att jag skall ta med detta i arbetsgivardeklarationen är jag införstådd med. Detta gäller Visma Eekonomi Hur gör jag för att få det riktigt?
... Visa mer
2022-01-31
08:00
8 Gillar
Januari varje år innebär massvis med rapporter och beräkningar för alla lönekonsulter och löneadministratörer. Alla lönehjältar förtjänar ett tack! 🎊
Till löneadministratören
Tack för att du ser till att vi får lön på kontot
Tack för att du ser till att Skatteverket har rätt uppgifter
Tack för att du uppdaterar våra semesterdagar, flex- och kompsaldon
Tack för allt som du gör som jag inte märker av, men som bara funkar!
Till oss som anställda
Med bra kommunikation med din löneadministratör får du själv bättre koll. Jag bad mitt lönekontor om ett par tips om vad man som anställd kan göra för ett smidigare löneflöde:
Se till att lämna in tidrapporter och reseräkningar i tid. VIKTIGT!
Om det är några frågor om en registrering, be om hjälp så att det blir rätt innan du klarmarkerar
Läs igenom ditt lönebesked när du får det och meddela direkt om något ser knasigt ut
Se till att registrera avvikelser och klarmarkera innan du går på ledighet
Lämna in förändringar i god tid (t.ex föräldraledighet, tjänstledighet och ändring av schema)
Meddela din löneadministratör om du byter bankkonto.
Vi vill uppmana alla att hylla sin egna lönehjälte!
... Visa mer
Etiketter:
2022-01-26
09:45
Hej igen!
Ja det kan jag hålla med om, så man kan hoppas att Skatteverket tycker det är okej att man korrigerar både deklaration samt bokföring i 2021s räkenskapsår istället. Det skulle ju innebära mindre jobb för dig.
Hoppas du får svar snabbt, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-10
13:53
Tack snälla Jessica för att du hörde av dig! Skönt att veta att det löste sig för dig.
Ha det fint /Tinna
... Visa mer
2022-01-10
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot 7631 så länge man kan visa vad som är gåvans värde och vad som är frakt m.m. Om du hellre vill dela upp det så kan du bokföra frakten och adminkostnaderna mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader eller något liknande. Det funkar även att lägga det mot ett konto inom 57XX, dock brukar de vanligtvis användas mer för frakt gällande sina egna varor.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-01-05
13:24
En anställd läggs upp på spiris.se för att använda något av följande:
Anställd - för digital tidredovisning
Lönebesked/Kivra - för digitala lönebesked
Resor & Utlägg - för digitala utlägg och reseräkningar.
Aktivera konto
När du läggs upp för att använda någon av lönetjänsterna får du ett mejl för att aktivera ditt konto. Mejlet skickas från Spiris och innehåller en aktiveringslänk.
Första gången behöver du klicka på den länken för att aktivera ditt konto och välja lösenord.
Du använder sen din mejladress och ditt lösenord för att logga in, både via webbläsare och appar.
Om du inte får något aktiveringsmejl:
Lättast är att gå till spiris.se - Logga in, fyll i din mejladress och klicka på Nästa. Här har du valet Glömt ditt lösenord? Klicka för att få en ny aktiveringslänk skickad till din mejl. Kontrollera också i din skräpkorg om mejlet hamnat där istället.
Får du fortfarande inget mejl, kontakta din administratör för att kontrollera att rätt mejladress har registrerats.
Logga in
Du loggar in till de tjänster du är upplagd på via spiris.se - Logga in eller i apparna Spiris Anställd (för att tidregistrera eller se dina lönebesked) och Spiris Resor & Utlägg (för att registrera utlägg och traktamenten).
Tips för smidigare inloggning i appen Spiris Anställd
Glömt lösenord
Om du har glömt ditt lösenord går du till spiris.se - Logga in. Fyll i din mejladress och klicka på Nästa. Sen klickar du på Glömt ditt lösenord? och följer instruktionerna.
Då får du ett mejl skickat till din mejladress. Kom ihåg att byter du lösenord behöver du också byta lösenordet i appen.
Byta namn - går endast att göra som användare
Om du till exempel har bytt namn är det bra om det stämmer med uppgifterna på spiris.se.
På spiris.se kommer du åt ditt konto och kan ändra detta. Det går endast att göras av användaren själv.
Logga in till spiris.se - Logga in och klicka därefter på Min användarprofil till vänster.
Klicka på pennan till höger för att justera namn, e-postadress och telefonnummer.
Byta mejladress - kan göras av användare och administratör
Om du har bytt mejladress behöver du byta den i Spiris.
Ändra egen mejladress:
Som användare loggar du in på spiris.se - Logga in och klickar på Min användarprofil till vänster. Klicka på pennan till höger för att justera e-postadress.
Du behöver fylla i ditt lösenord för att byta mejladressen.
Ändra en annan användares mejladress:
Om du är administratör kan du ändra en användares mejladress. Logga in på spiris.se - Logga in och klicka Hantera användare till vänster och klicka på den anställde det gäller. Klicka på Ändra e-postadress och justera mejladressen. Fyll i ditt egna lösenord och klicka på Spara.
Den anställde får ett mejl för att godkänna den nya mejladressen.
... Visa mer
Etiketter:
2021-12-22
11:36
Hej!
Det finns ingen automatisk funktion som känner av att avsättningen ska bli i pension när kompbanken överstiger 100 timmar.
I forumtråden Extra avsättning till pension » har My gett exempel på hur man kan hantera en manuell avsättning. Jag tänker att du manuellt får lägga in löneart för att redovisa avsättningen och manuellt minska kompen för den anställde.
Du kan också ställa in att ackumulatorn för Komptid ska säga till när en anställd överskrider 100 timmar. Det gör du under Lönearbete - Ackumulatorer. Leta upp ackumulatorn som heter Komptid och fyll i 100 i fältet Överstiger. Då kommer programmet säga till om lönebeskedet gör att 100timmar överskrids.
På en lönespecifikation där 100 h överskrids får du då manuellt minska ner kompen för den anställde till 100 timmar. Det kan du göra med löneart 4108.
Därefter registrerar du avsättningen till pensionen enligt Mys förklaring. Antingen om du vill använda samma lönearter som hon föreslår eller om du vill göra kopior av dem.
Hoppas att detta hjälper dig vidare!
För anställda som är anslutna till IF Metall rekommenderar vi det större programmet Visma Lön 600. Där finns funktioner för att hjälpa till med bland annat semester och avsättningar till arbetstidsförkortning. (Det du efterfrågar i detta fallet hanteras inte automatiskt i Visma Lön 600).
... Visa mer
2021-11-25
08:44
Hej!
Ni hittar uppgiften i loggningen. Den finns under Arkiv - Företagsunderhåll - Loggning.
Här gör du urval på programdelen Anställda och sen om du vill kika på en specifik anställd så väljer du det också.
Händelsen heter antingen Levsätt för lönebesked eller Skicka lönebesked med beroende på när ändringen gjordes (fältet i programmet har bytt namn).
Hoppas att detta är vad ni efterfrågar 🙂
... Visa mer
2021-11-10
13:59
1Gilla
Mellan 1-12 varje månad ska du redovisa arbetsgivardeklarationen för föregående månad till Skatteverket (datumen kan variera lite, se länkar längst ner i inlägget). Vi hjälper dig!
I samband med att du skapar en lönekörning för en ny period skapas även arbetsgivardeklarationen i Lön. Arbetsgivardeklarationen uppdateras med värden fram tills du har klarmarkerat de anställdas lönebesked.
Jag rekommenderar att du väntar till månaden är slut innan du skickar in arbetsgivardeklarationen. På så vis slipper du göra rättningar om du upptäcker att någon anställd ska ha ytterligare lön på samma månad.
Klicka på Arbetsgivardeklaration i menyn och sedan på den period du vill skicka till Skatteverket.
Genom att välja Öppna kan du smidigt se uppgifterna som kommer rapporteras. Dels i huvuduppgiften för hela företaget, men också förhandsgranska de anställdas individuppgifter genom att välja anställd i fältet till höger. Fyll i Bokföringsdatum - detta datum blir verifikationsdatum.
För att rapportera din arbetsgivardeklaration fyller du sen i dina kontaktuppgifter och klickar på Skicka och bokför. Då skickas arbetsgivardeklarationen automatiskt till ditt företags utrymme hos Skatteverket.
Arbetar du också med bokföringen i Spiris skapas det automatiskt en verifikation och annars kan du enkelt exportera den under Inställningar - Import och export.
Via knappen Gå till Skatteverket kan du enkelt logga in på Skatteverket.se. Du hittar företagets arbetsgivardeklaration under Utkast redo för att godkännas.
Om du av någon anledning behöver justera din arbetsgivardeklaration kan du välja Ångra. Uppgifterna uppdateras när du skapar nya lönebesked på perioden. Därefter kan du skicka och bokföra på nytt.
Länkar:
Hjälp: Arbetsgivardeklaration
Spiris.se: Skattekalender
Information hos Skatteverket: Arbetsgivaravgifter
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-04
12:29
2 Gillar
Appen Spiris Anställd använder du som får dina lönebesked digitalt via Lönebesked och/eller registrerar dina tider och avvikelser i Anställd.
Appen innehåller uppgifter om dina senaste lönebesked, sjukfrånvaro och annan eventuell känslig information.
Aktiveringslänk har blivit inaktiv:
Om länken i aktiveringsmejlet inte funkar längre kan du gå till spiris.se och klicka på Logga in uppe till höger.
Välj Glömt lösenord för att få en ny möjlighet att aktivera kontot.
Mobilt BankID
I inloggningsvyn kan du välja att logga in med BankID istället för att komma ihåg ditt lösenord.
Ansiktsigenkänning/FaceID:
Nyare smartphones har ansiktsigenkänning som betyder att ditt ansikte läses av för identifiering.
Om du använder denna funktion för att logga in i din smartphone kan du också använda det för inloggning i appen Lön Anställd.
Såhär aktiverar du FaceiD för iPhone
Såhär aktiverar du Ansiktsigenkänning för för Samsung
Fingerprint/TouchID
En del Smartphones har också/istället igenkänning via finger- eller tumavtryck.
Om du använder denna funktion för att logga in i din smartphone kan du också använda det för inloggning i appen Spiris Anställd.
Såhär aktiverar du TouchID för iPhone
Såhär aktiverar du fingerprint för för Samsung
Om du använder ansiktsigenkänning eller tochID för inloggningar till din telefon och inte vill använda det för inloggning i appen Spiris Anställd kan du stänga av det i appen under Inställningar - Använd enhetens låsskydd.
... Visa mer
Etiketter:
2021-10-01
16:49
2 Gillar
Semesterlagen säger att de betalda semesterdagar som överskrider 20 dagar får sparas till kommande år.
Mycket av hanteringen av sparad semester beskrivs i Semesterlagen men många delar är dispositiva, dvs det går att förhandla till de anställdas fördel.
Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal och lokala avtal hur ni ska hantera sparad semester på ert företag.
Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna vi vet att du som löneadministratör eller anställd ställs inför.
Hur många semesterdagar får man spara?
En anställd som under ett semesterår har rätt till fler än 20 betalda semesterdagar får spara överskridande dagar till ett senare semesterår. Det betyder att en anställd som har 25 betalda semesterdagar får spara fem dagar och en anställd som har 30 betalda semesterdagar får spara tio dagar.
Tänk på att det endast är betalda semesterdagar som kan sparas - alltså inte obetalda dagar eller förskottssemester.
I semesterårsavslutet i ditt program raderas inga dagar utan du får avgöra hur du ska hantera dem.
Hur länge får man spara semester? Vad händer med de sparade dagarna efter fem år?
Semesterdagarna ska tas ut inom fem (5) år. Arbetsgivare och anställd kan tillsammans komma överens om dagar får sparas längre tid. Som arbetsgivare är det viktigt att de anställda vet vad som gäller när semesterdagarna blir äldre än 5 år.
I semesterårsavslutet raderas inga dagar utan du får avgöra hur du ska hantera dem.
Vad är den sparade semestern värd?
All betald semester har ett värde. Oavsett om dagarna håller på att tjänas in, är betalda eller sparade.
Normalt sett räknas värdet på de sparade dagarna ut på samma sätt som för de betalda dagarna. Det går också att beräkna på hur du arbetade när du tjänade in dagarna. Kontrollera vad ert kollektivavtal säger. Längst ner på denna sidan har jag länkat till standardberäkningar för olika semestervillkor.
Du ställer in hur beräkningarna ska göras under Inställningar - Löneinställningar fliken Semester.
Vad är semesterskuld?
Semesterskulden är det som företaget är skyldig sina anställda i semester. Skulden är ersättning för sparade dagar, betalda dagar och de semesterdagar som den anställde håller på att tjäna in.
Till semesterskulden beräknas också arbetsgivaravgifter.
Semesterskulden bokförs vanligtvis på konto 2920.
Du kan läsa mer i forumtråden: Bokföra semesterskuld
Semesterskuldlistan hittar du bland dina andra rapporter och utskrifter.
Aktivera funktionen för automatisk uppbokning av semesterskuld så får du hjälp med bokföringen.
Automatisk bokföring av semesterskulden
Vad har arbetsgivare och anställd för skyldigheter?
Arbetsgivaren har skyldighet att se till att den anställde tar ut minst 20 betalda semesterdagar under semesteråret. Huvudregeln är att semestern ska tas ut i ledighet och förläggs normalt sett till juni, juli och augusti.
Kom ihåg: semester finns till för att den anställde ska ha tid för vila och rekreation. Som arbetsgivare vill du ha utvilad personal och inte alltför hög semesterskuld.
Undantag finns förstås om ni är överens, men bör undvikas.
Om en anställd har betalda eller sparade semesterdagar som behöver tas ut?
Se till att planera semestern i god tid innan semesteråret är slut. Kontrollera de anställdas semesterdagar och lägg upp en plan tillsammans med den anställde. Mallar för semesterplaneringslistor
I semesterskuldlistan kan du se antalet semesterdagar alla anställda har och på fliken Semester på de anställda ser du enkelt både kvarvarande och vilka år de sparade semesterdagarna tillhör.
I vilken ordning ska de sparade dagarna tas ut?
Den anställde ska i första hand ta ut årets betalda semesterdagar. Därefter tas de äldsta sparade semesterdagarna ut.
När du gör lönen hos oss sköts detta automatiskt när du använder snabbvalen för semester.
Bra länkar:
Mallar för semesterplaneringslistor
Semester - beräkningar och vanliga frågor
Riksdagen.se - Semesterlagen
... Visa mer
Etiketter:
2021-09-23
14:13
Är det dags för lönekörning? Ingen fara, vi hjälps åt!!
Tips! Klicka på Guida mig längst upp inne i Spiris för att få hjälp med de vanligaste bitarna!
1: Hämta in de anställdas tidrapporter
Det första steget är att hämta in de anställdas tidrapporter!
Ett tips för en smidigare lönekörning är att låta de anställda själva registrera sina tider och frånvaro. Då får de anställde koll på sina saldon och sparar tid åt dig.
Tidsregistreringen görs i Anställd (appen eller webben) och du aktiverar tjänsten under Inställningar - Löneinställningar.
Annars fyller du i uppgifterna med smarta snabbval under Kalender.
Det går självklart också bra att lägga upp snabbval och lönearter direkt på lönebeskeden, om du tycker det är enklare.
Registrera tid i Anställd
2: Skapa lönekörning
Du skapar lönekörningar och de anställdas lönebesked under Lön - Lönekörningar.
Uppgifterna från månaden hämtas från kalendern eller Anställd.
(Lägg eventuellt till eller ta bort snabbval och lönearter.)
När du är nöjd klarmarkerar du lönebeskedet och också lönekörningen.
3: Skicka ut lönebesked, Betala och Bokför
Swosh så hamnar du i vyn där du kan Skicka, betala och bokföra lönen.
Välj om du vill skicka lönebeskeden direkt eller vid ett särskilt datum. Du bestämmer!
De anställda får sina lönebesked i appen Anställd eller i sin Kivra-låda. Aktivera lönebesked till appen/Kivra
Här skickar du också enkelt löneutbetalningen till banken. Har du en koppling med banken sköts detta automatiskt!
Lönekörningen bokförs direkt om du också har bokföringen i Spiris. Annars skapar du en SIE-fil som du importerar i ditt bokföringsprogram.
Klart! 🎉
När månaden är slut är det dags att skicka arbetsgivardeklarationen. Läs mer om hur du gör det: Arbetsgivardeklaration
Se även:
Film: Skapa lönekörning
Lönekörningar
... Visa mer
Etiketter:
2021-09-08
12:18
1Gilla
Hur bokför jag köp av fonder? Jag har fört över pengar från mitt vanliga bankkonto till mitt fondkonto och sedan därifrån köpt 5 olika fonder. Hur bokför jag detta?
... Visa mer