2021-03-24
16:14
Precis, det gäller också att man har en inställning för detta på den anställde i anställningsregistret, på flik 4. Har du inte det så kommer ackumulatorn inte påverka något oavsett om den är markerad eller ej på lönearten.
/My
... Visa mer
2021-03-24
16:06
1Gilla
Det är en automatisk kontroll som görs av programmet, i detta fallet är det kontrollen Visar verifikationer där konto 3041-3690 är registrerat i kredit och inte i kombination med konto 1510, 1930 registrerat i debet men eftersom du gör ett bokslut är förmodligen allt i sin ordning.
Om du vill kan du gå till Kontrollinställningar, leta upp kontrollen i listan klicka på den blå ikonen och välja att kontrollen ska inaktiveras. Alt. kan du välja att kopiera standardkontrollen (med hänglås) och inaktivera den. Därefter kan du gå till kopian och ändra kontointervallet och inkludera konto 1790 i debet. Ett tredje alternativ är att avmarkera så att kontrollen inte körs på Årsavslut, då kommer kontrollen bara köras på perioder inte årsavslut, tänker om ni främst bokar upp på konto 1790 vid bokslutet.
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2021-03-24
15:19
Ackumulatorn Underlag för tabellskattegr.avdrag för Utgifter i arbetet (UlagAvdragUtgArbTabell) ökar eller minskar med löneartens belopp, värdet i ackumulatorn används för beräkning av skatt för anställda som har skattejämkning för utgifter i arbete.
/My
... Visa mer
2021-03-24
11:12
1Gilla
Hejsan Davor P!
Det finns ingen färdig löneart för detta, inte med exakt de parametrar men jag tänker att du skulle kunna kopiera en löneart och använda denna som ersättning. Mitt förslag är att du kopierar löneart 1174 - Övrig ersättning, brutto och att du på kopian sätter rätt kriterier för denna.
Om du går till Lönearbete - Lönarter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den - Kopiera så kan du göra dina ändringar, du kan ju börja med en lämplig benämning. På flik 2 Övriga uppgifter väljer du hur denna lönearten ska påverka ackumulatorer, arbetsgivaravgifter, Collectum m.m, till exempel så skulle ju inte denna summa vara semestergrundande så då ska det fältet Semestergrundande lön avmarkeras. När denna är sparad så kommer du kunna välja denna löneart på den anställdes lönebesked.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-23
12:59
Hej igen!
Nu kommer jag med en återkoppling på din andra fråga gällande de digitala kopiorna. Idag är det en begräsning på 12 i tjänsten främst för att översiktsvyn för bilagorna inte blir optimal vid fler bilagor men det är inget som är skrivet i sten. Vi vill gärna ha lite av din input i frågan också.
Hur arbetar du med bilagorna idag?
OM det ska finnas en annan begränsning, vad är då ett rimligt antal tycker du?
Du får gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-23
11:24
3 Gillar
Hejsan!
Ja precis, du har gjort rätt hela vägen men eftersom det är en inställning för swishbetalning så blir fakturan betald direkt. Därför så krävs det att saldot på konto 1580 som är kopplat till fakturan också bokas bort då detta inte görs automatiskt med en kreditering i detta fallet, det finna alltså en "förväntad" inbetalning kvar att boka bort. Mitt förslag är att ta detta mot ditt kassakonto istället för att blanda in bankkontot, även om dessa bokningar inte kommer påverka det faktiska utgående saldot på kontona kan det vara ett bra tips.
Du går till Kassa och bankhändelser - Väljer kassakontot - Skapa ny kassahändelse och du kan börja med att lägga in en inbetalning på 1454 kr, datum spelar mindre roll då denna ändå ska bokas bort. Klicka på Matcha - välj alternativet Inbetalning från kort eller Swish - välj fakturan i listan och Bokför. Gör sedan exakt samma procedur igen fast en utbetalning på 1454 kr, ta samma datum som inbetalningen och genom för matchningen på samma sätt som ovan. Därefter är krediteringen och bortbokningen av alla saldon gjorda.
Känns något minsta oklart får du hojta! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-23
10:32
Hej!
Först och främst så vill jag tacka för en väldigt bra beskrivning av ditt problem, jag kan förstå att det tar extra tid när dessa typer av inköp ska matchas. Jag har skapat ett ärende på detta och vi kommer se över det, jag kommer sedan att återkoppla till dig här så fort jag har mer information till dig.
Du får ha en fin tisdag sålänge!
/My
... Visa mer
2021-03-22
12:10
Hejsan!
Som sagt så är detta inte ett helt lätt ämne så jag tycker vissa av dina frågor kan vara bra att ta med din redovisningskonsult också, så allt verkligen blir rätt och riktigt. Nedan listar jag det jag kan hjälpa dig med så gott som möjligt. Jag har hittat min information från Redovisa rätt. 🙂
1. Här hittade jag följande information från Redovisa rätt:
Om kapitalförsäkringen klassificeras som en anläggningstillgång ska, som huvudregel, nedskrivning göras om värdet på kapitalförsäkringen har gått ned och värdenedgången bedöms vara bestående. (Observera att K2 p. 11.17 innehåller en möjlighet att underlåta nedskrivning om beloppet är litet.)
Även om värdenedgången inte antas vara bestående får den skrivas ned enligt ÅRL.
2. Detta tycker jag är lämpligt att lyfta som en fråga till din redovisningskonsult. Har du ingen redovisningskonsult idag kan du via vår hemsida Hitta redovisningsbyrå söka efter en själv, detta är konsulter/byråer som även använder Visma som programleverantör.
3. Så tolkar även jag det.
4. Jag funderar på om du skulle kunna använda dig av resultatenheter, du kan läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare. Jag tänker alltså att du har en enhet för Avanza och en för Nordnet och på så sett kan du i olika rapporter du tar ut se vilket saldo som tillhör vilken enhet, men ändå bokföra allt på samma konto så du har beloppen korrekt bokförda. Vad tror du om det?
Skulle någon annan användare också ha erfarenhet av detta är det självklart välkommet att flika in.
Ha en fortsatt fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-22
09:29
Hej Sara!
På Skatteverkets sida NE-bilaga vid avslutad näringsverksamhet kan du se exakt information om hur NE-bilagan ska fyllas i när du avslutat din näringsverksamhet. Där finns också information om att markeringen Verksamheten har upphört under 2020 markeras först i din inkomstdeklaration 1 under Allmänna uppgifter. I vår deklarationsmodul som jag ser att du använder är det NE-blanketten som kommer i SRU-filen här, så du kommer inte komma åt den checken från programmet. Skriver du ut filen som en PDF från deklarationsmodulen så består sidan 3 i PDF-filen av uppgifter som du använder som underlag för sidan 2 i din förtryckta Inkomstdeklaration 1. Då du inte kan skriva ut och skicka in den till Skatteverket, kan du föra över uppgifterna manuellt alternativt kan du ange uppgifterna i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-03-19
17:04
Hejsan!
Jag kikade på detta tillsammans med en kollega också och hittade väldigt bra information Redovisa rätt bland annat. Dem skriver följande gällande Kapitalförsäkringar:
Bokföring sker endast när nytt kapital tillförs kapitalförsäkringen och när uttag från kapitalförsäkringen görs. Utdelningar, avgifter och andra värdeförändringar på placeringar inom kapitalförsäkringen enligt kontobeskedet påverkar således inte redovisningen hos försäkringstagaren.
Bokföringen hanteras lite olika beroende på vilken som är förmånstagare, så det är ett klurigt område. Om det är de anställda i ett företag som är förmånstagare debiteras konto 7380 när arbetsgivaren betalar in premier. Om det däremot är företaget som är förmånstagare så debiteras premien konto 1385. Omfattar kapitalförsäkringen ett pensionsåtaganden kan anskaffningen bokas mot 1385 i debet och sedan görs en avsättning genom att kreditera 2230 och debitera 7420.
Om jag förstått det hela rätt så har inget uttag skett utan bara en insättning. Om jag då antar att det är företaget som är förmånstagare och att det ska klassas som en anläggningstillgång så kan du bokföra själva insättningen såhär:
1.
1930 Kredit, 12500
1936 Debet, 12500
2.
1936 Kredit 10 000
1385 Debet 10 000
Om jag förstår korrekt ska det andra inte bokföras, förrän vid uttag. Om värdeminskning är bestående kan det dock bli tal om nedskrivning och då kan det bokas mot 1389 kredit med motkonto 8272 Debet. Eftersom detta inte är ett helt lätt ämne och detta fått blir en viss tolkning från Redovisa rätt kan det vara bra att även kontrollera detta med din redovisningskonsult. 🙂
Ha en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
16:47
Hejsan! I dagsläget kan du exportera dina bokslutsverifikationer i Visma Skatt & Bokslut Pro, det gör du enligt instruktionen i vårt skrivna hjälpavsnitt Kan jag exportera bokslutsverifikationer som jag skapat i Visma Skatt & Bokslut Pro?, detta kan du göra innan du gjort överföringen och skickar denna filen tillsammans med en SIE-fil du exporterat från Visma eEkonomi under Inställningar - Import och export. Jag förstår att det hade varit smidigt att kunna göra allt detta i samma programdel precis som du kan i Visma Bokslut och det är absolut en funktion som vi just nu ser över till framtida versioner. Vad det gäller de digitala kopiorna får jag be att återkomma, ska kontrollera om det finns en anledning till spärren så hör jag av mig till dig här så fort jag har mer information. Trevlig helg! /My
... Visa mer
2021-03-19
15:45
Hejsan!
Jag är inte helt säker på om jag förstår din fundering men vi ska säkert kunna hjälpas åt här. Min första tanke är att du från den 1/3 ska betala ut ett föräldrapenningtillägg, gäller det på den föräldraledigheten som dras från den 1/3? Har ni avvikelser föregående månad? För om jag förstår det hela korrekt så är det ledigheten och föräldraledigheten från februari som dras på löneutbetalningen nu den 25/3? Kontrollera gärna med avtalet om föräldrapenningtillägget ska gälla även denna föräldraledighet mellan den 19/2- 28/2. Har ni avvikelser föregående månad och tillägget ska betalas först från den 1/3 så ska inget registreras nu tänker jag, utan på löneutbetalningen i april istället. Då rekommenderar jag löneart 1181 - Föräldrapenningtillägg.
Känns något oklart eller om jag missförstått något får du gärna återkomma. 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
14:08
Hejsan!
Om jag förstår det rätt så ska detta egentligen bara registreras och visas som en avsättning på lönebeskedet men ingen summa som ska påverka lönen, istället så betalas detta in till FORA. Vi har inte en riktigt färdig lösning för detta men jag kanske har ett alternativ till dig som jag hoppas kan fungera. I Visma Lön finns lönearterna 1240 och 1241 som jag tänker att du skulle kunna kopiera och använda. Till exempel så kopierar du lönearterna och anger kopian av 1240 på lönebeskedet, då hämtas kopian av 1241 automatiskt och tanken är ju då att dessa tar ut varandra så inget betalas ut men ändå visar ersättningen på lönebeskedet. Viktigt är att du på kopian tar bort beräkningsformeln, antingen om ni har en färdig egen beräkningsformel ni vill använda eller om du lämnar det rutan tom. Är rutan tom så anger du istället beloppet manuellt på lönebeskedet. Tänk också på bokföringskontona, kommer denna inbetalning bokföras separat? Isåfall väljer du samma bokföringskonton på båda lönearterna så inget bokförs eftersom summorna kommer ta ut varandra +/-0. Kopiera gör du genom att gå till Lönearbete - Lönearter - sök upp kontot och dubbelklicka på det - välj Kopiera i menyn. Du får även ändra benämningen till något ni tycker är passande för er.
Eftersom detta ska påverka varje lönekörning är mitt tips att lägga dessa lönearter som en standardöneart i anställningsregistret på de anställda som ska påverkas. Under Personal - Anställda - gå till det anställde - Flik 3 Lön kan du lägga dessa lönearter, då hämtas dessa automatiskt till varje lönebesked du skapar för personen i fråga. Eftersom lönearterna kommer registreras och ta ut varandra kan det kanske vara passande med en liten textrad under lönearterna, som beskriver vad detta innebär om någon anställd skulle undra? 🙂 Även det går bra att lägga som standard om du vill.
Känns något oklart, återkom gärna! 🙂
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-03-19
12:06
Hej Anders,
Jag förstår din tanke men tyvärr kommer det inte fungera, kontoplanen som skulle sparas är den kontoplan som året därpå har vilket i ditt fall är felaktig. Hur långt efter konverteringen är detta? Det finns nämligen möjlighet att starta om eEkonomi och göra importen på nytt, Man kan också exportera en SIE-fil från eEkonomi innan omstarten som innehåller de verifikationer du gjort efter importen så dessa slipper skapas om, däremot så är det bara verifikationerna som hänger med där och inte eventuella PDF:er av kundfakturor eller leverantörsfakturor. Vi hjälper dig gärna med en bedömning och visar mer exakt hur omstarten påverkar. 🙂
Jag skulle rekommendera dig att slå en signal till vår support, på så sätt kan vi kika på detta ordentligt tillsammans i ditt program och hitta en lösning utefter hur det ser ut.
Ha en fin fredag!
/My
... Visa mer
2021-03-18
16:34
Hejsan! Kontrollera gärna versionen av Visma Skatt som du har nedladdad, skulle problemet kvarstå efter en eventuell uppdatering så ska vi självklart kika på det. Det gör vi lättast via en direktkontakt med oss på supporten via chatt eller telefon, på så sätt kan vi kika på det tillsammans i ditt program och förhoppningsvis se vad som går snett. Ha en fortsatt fin eftermiddag! /My
... Visa mer
2021-03-18
16:09
Hejsan!
På Bas.se finns den BAS-kontoplan som eEkonomi normalt går efter och som är standard i programmet, det går att ladda ner kontoplanen gratis i både PDF och XLS-format på deras hemsida. Tänker att det kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen när du ska återställa benämningarna på kontona. 🙂
Känns något oklart så får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-03-18
13:24
Hej @Fd medlem,
På B8 ska du ange det belopp som du bokfört på konto 1790, alltså själva intäkten/försäljningen. Precis som du skriver så tas momsen upp när faktureringen/inbetalningen sker.
Ha en bra dag!
/My
... Visa mer
2021-03-18
09:56
Hejsan @Fd medlem
I instruktionen ovan finns till stor del beskrivet hur du kan gå till väga, men eftersom du har en kontantinsats dessutom så ska jag självklart förtydliga.
Du skulle kunna bokföra köpet av bilen enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
Kontantinsats
1240 - Bilar och andra transportmedel
Inköpspris exkl moms
2641 - Debiterad ingående moms
moms på inköpet
2350 - Andra långfristiga skulder till kreditinstitut
Lånebelopp
Avbetalningarna med ränta kan du bokföra enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
Totalbeloppet
2350 - Andra långfristiga skulder till kreditinstitut
Amorterat belopp
8410 - Räntekostnader för långfristiga skulder
Räntan
Hoppas hjälper dig vidare på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-17
14:16
1Gilla
Hejsan!
Själva rättelsen fick jag information om från Skatteverket att Bokföringslagen inte innehåller några regler om hur fel som avser ett tidigare eller flera tidigare räkenskapsår ska rättas. Bokföringsnämnden har uttalat att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår ska rättas i den årsredovisning eller det årsbokslut som upprättas närmast efter det att felet upptäcktes. Du ska med andra ord inte gå tillbaka och rätta detta bakåt i tiden. Däremot så funderar jag på bokföringen du ska göra nu i efterhand. Du har gått med vinst som ej bokförts, själva intäkten och momsen är redovisad och jag tänker att du inte gjorde några avskrivningar på bilen eftersom du ägde den en så kort period. Nedan kommer jag visa hur försäljningen av bilden skulle redovisats 2014 när den såldes, men eftersom detta är så långt i efterhand tycker jag det kan vara bra att kontrollera detta med din redovisningskonsult också. Skulle du inte ha någon så kan du på vår sida Hitta redovisningsbyrå själv söka efter redovisningskonsulter som dessutom använder Visma.
Först och främst så har du registrerat försäljningen och intäkten, anar att det gått via en kundfaktura. Jag såg att du bokfört på ett konto 3041 som avser tjänster, detta skulle registrerats som en försäljning av vara. Nu är det ingen större fara eftersom både tjänster och varor (25%) rapporteras med samma summa och i samma fält på momsrapporten men för din statistiks skull kan det vara bra att veta.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
X
3041 - Försäljning tjänst 25%sv
X
2611 - Utg. moms på försäljn
X
Nästa bokning som skulle registrerats är för att visa försäljningen på inventariet/bilen, det kan se ut såhär om inga avskrivningar finns. Det är alltså denna som fattas.
Konto
Debet
Kredit
1241 - Personbilar
X
3973 - Vinst vid avyttring av maskiner och inventarier
X
30XX
X
Kontot 30xx ovan ska vara ett försäljningskonto utan momskod så inte beloppet registreras dubbelt i en momsrapport. Har du bilen inlagd som en anläggningstillgång eller andra inventarier som någon gång ska säljas så kan du följa vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång. Då får du instruktioner på hur du registrerar försäljningen steg för steg utan att göra några manuella verifikationer. Jag hoppas detta iallafall kan hjälpa dig en bit på vägen. Du får ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-17
10:09
Hejsan @VB aktiebolag
Du har förstått det rätt, du gör inte en manuell verifikation av dina avskrivningar utan följer instruktionerna i Lägg till en ny anläggningstillgång och Åtgärder för anläggningstillgångar, på så sätt hjälper programmet dig att bokföra dessa.
När det gäller din andra fråga om överföringen till din vän så är jag faktiskt osäker på hur det ska läggas upp. Självklart så ska ju alla dina händelser bokföras men detta är en ny fråga för mig och jag vågar inte riktigt svara på det. Jag skulle rekommendera en kontakt med din redovisningskonsult för att dubbelkolla detta. Har du ingen redovisningskonsult kan du via vår sida Hitta redovisningsbyrå söka själv, dessutom är detta konsulter med erfarenhet av Visma som program.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer