2021-06-10
13:32
Hej! Jag tolkar det som att du redan gjort avskrivningar för 2019+2020 för byggnaden? Då måste du lägga upp en anläggningstillgång till för tillägget. Mvh Lovisa
... Visa mer
2021-06-07
13:20
Hejsan!
Okej men då är jag med dig! 🙂
Eftersom du har ett så kallat elevföretag så kan din lärare styra över dessa företag och då även inaktivera företag när hen loggar in. Om din lärare följer följande steg så kommer du kunna inaktivera de företag du inte vill arbeta med:
1. Logga in med sin e-post och lösenord på vismaspcs.se
2. Klicka längst upp till höger på skolans namn
3. Klicka på elevföretag och där markera företagen för att sedan klicka på inaktivera.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-04
10:58
Hejsan!
Jag är inte helt med på hur det blir i programmet eller dina värden eftersom jag inte ser dina siffror, registreringen eller den anställdes schema framför mig. Vi kan absolut försöka svara på dina frågor men jag skulle rekommendera dig att kontakta mina kollegor via chatt eller telefon för bästa hjälp. På så sätt kan vi tillsammans kolla med dig hur det ser ut i ditt program och vad som faktiskt skett. 🙂
Jag önskar dig en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-06-04
09:12
Hejsan @Fd medlem
Anledningen till att denna inte syns hos dig är för att periodisering av kundfakturor är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, det är helt enkelt en större variant av eEkonomi Smart som du använder idag. Precis som nämnt ovan så kan du boka om periodiseringen manuellt istället, som en manuell verifikation när fakturan bokförts men finns det ett större behöv av att periodisera kundfakturor skulle jag rekommendera en uppgradering till eEkonomi Pro.
Är du intresserad av att veta mer om de olika varianterna kan du läsa mer på vår hemsida om Visma eEkonomi, du är också varm välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer kring funktioner och priser.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-02
11:23
Hejsan!
Detta gäller den e-postadress som är registrerad på din kunds organisationsnummer hos oss och att denna behöver stämma överens med den e-postadress du har i programmet du arbetar i. Detta är inte helt enkelt att lösa via forumet tyvärr, främst för att du inte ska dela med dig av dem uppgifter vi behöver så öppet utan jag vill be dig kontakta oss via chatt eller telefon istället. Då kommer mina kollegor på supporten kunna hjälpa dig vidare så du kan få börja använda funktionen för inkasso.
Ha en fortsatt fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-06-01
18:34
Jeg tackar for dina mycket nuancerade svar om både teori och praktik. 🙂
... Visa mer
2021-05-28
10:30
1Gilla
Tack! Problemet var relaterat till ommappad disk. Bra support, tack!
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-27
09:47
Hej på er!
Får be om ursäkt för ett något senare svar men var tvungen att kolla upp detta lite närmre. När det sker förändring på värdepapper, kurser och framförallt när de byter lista kräver detta manuell handpåläggning från oss för att uppdateringarna ska komma in i programmet. I dagsläget är vår rekommendation att du kontaktar supporten i de fall som du saknar värdepapper eller att befintliga inte är uppdaterade med korrekt kod.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-25
11:19
Hej @Fd medlem
Har du fler bank- eller kassakonton du ska bokföra dina tillgångar på så kan du lägga upp dessa under Inställningar - Kassa-och bankkonton, då kommer programmet automatiskt plocka upp tillgångskontot i likviditetsprognosen på startsidan. Via Kassa- och bankkonton får du också välja vilket bokföringskonto saldona ska bokas på.
Hoppas detta kan förtydliga hanteringen, ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-24
20:40
Tack ,,, taget...enligt SKV ska 70% vara betalat av arbetskostnaden...
... Visa mer
2021-05-24
14:13
Hejsan @Fd medlem
Jag tycker detta låter märkligt, jag försökte själv återskapa situationen men får inte samma utfall. Om jag förstår det rätt så gäller det en anställd som varit föräldraledig, har en skuld på sitt lönebesked och ingen utbetald lön. Detta återskapade jag hos mig och skapade en arbetsgivardeklaration men får ingen beräknad arbetsgivaravgift på den anställde. För att kontrollera detta gjorde jag som @AnnicaL rekommenderat ovan och kikade på utskriften för arbetsgivardeklarationen, där kan du se den beräknade arbetsgivaravgiften per anställd som i mitt fall blev 0. Vi kikar självklart gärna vidare på det men eftersom jag själv inte kunnat återskapa det får du gärna kontakta oss via chatt eller telefon, på så vis kan vi kika på det tillsammans i ditt program för att se vad som gått snett.
Ha en fortsatt bra dag!
/My
... Visa mer
2021-05-18
20:27
Enklare än vad jag trodde! Stort tack för din tydlighet. /Sargon
... Visa mer
2021-05-18
09:39
1Gilla
Hej Lina!
Detta ska jag självklart kunna hjälpa dig med. Du verkar ha bra koll på hur lönearten ska vara uppbyggd men för säkerhetsskull så länkar jag till artikeln Resor från Skatteverkets sida som berättar hur förmåner för resor ska hanteras i olika situationer.
Eftersom det i ditt fall är en skattepliktig förmån så kan du använda löneart 2118 - Övriga förmåner, tabellskatt eller 2119 - Övriga förmåner, engångsskatt. Du kan också kopiera en av lönearterna om du vill ha en helt egen för förmån - resor. Båda dessa är just förmåner (inte ett utbetalt belopp), påverkar rätt fältkod på arbetsgivardeklarationen, påverkar arbetsgivaravgiften och det skattegrundande beloppet men skillnaden är att det dras antingen tabellskatt eller engångsskatt.
Hoppas detta kommer hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-17
09:26
Hej igen!
Du skulle kunna gå via Kassa och bankhändelser här. Välj Skattekontot under Konto - Ny skattehändelse - fyll i datum (samma datum som fakturan registrerades som betad), lägg in beloppet med Pengar in - Lägg till. Byt sedan till Företagskontot vid Konto - Ny bankhändelse - skapa en exakt likadan händelse som du precis gjort på skattekontot men välj Pengar ut. Denna händelse kan du sedan Matcha - välj bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankkonton - välj Skattekontot som konto - lägg en passande beskrivning och välj skattehändelsen du precis skapat som bankhändelse - Bokför. Då skapas en verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar konto 1630.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-17
08:20
1Gilla
Vi är momsregistrerade och har köparens VAT-nr så försäljningen ska ju rapporteras i Periodisk sammanställning. Nu när jag läser ditt svar så tycker jag att det blev lite tydligare. "Värdet av varor....när varan transporteras från Sverige...." Värdet vid transporten är ju det ordinarie priset - OM kunden väljer att betala tidigare så erhåller de rabatt annars så betalas det ordinarie priset. Kassarabatten bör då inte ha momskod 35 och ska inte vara med i periodisk sammanställning. Tack för hjälpen! Alltid lättare när man kan rådgöra med någon annan 🙂
... Visa mer
2021-05-14
11:24
Hejsan!
Jag har inte helt lätt för att förstå underlaget du skickat med måste jag säga. Du får gärna tillge lite mer information om vad underlaget innebär tillsammans med siffrorna så ska jag försöka hjälpa dig.
/My
... Visa mer
2021-05-14
11:19
Hejsan! De uppdrag som är upplagda under Kunder - klicka på kunden - fliken Uppdrag ska även synas när du valt kunden när du ska starta klockan. Har du uppdrag upplagda på kunden där? om inte kan du börja med att lägga upp uppdragen på kundkortet och Spara, så ska det komma med nästa gång du startar klockan. Har du uppdrag upplagda på kunden som inte syns via klockan ska vi självklart kika närmre på det, då är det lättare att du kontakta oss via chatt eller telefon så ska vi kika på vad som går snett i ditt program. Ha en fin fortsatt fredag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-05-14
10:50
Hejsan!
Via länken som Tinna gav dig ovan ska du kunna få ut en kontaktfaktura utan problem. Lättast är om du går till Försäljning - Kunder - klicka på kunden - Redigera - välj betalsätt Kontant och spara. När du sedan skapar fakturan till kunden kommer du längst ner till höger se att det står Totalt kontantfaktura, jag visar även en bild på en förhandsgranskad preliminär kontantfaktura jag skapat nedan. Du behöver förhandsgranska direkt via fakturan när du skapar den, förhandsgranskar du en fakturautskrift via dina Företagsinställningar kommer programmet visa en "vanlig" exempelfaktura och inte en kontantfaktura.
Detta är en förhandsgranskad kontantfaktura:
Detta är alltså något som ska fungera idag, lika enkelt som att skapa andra vanliga kundfakturor sålänge du har rätt inställning i kundregistret. Du ska inte behöva skapa ett manuellt kvitto så fungerar inte detta som beskrivet ovan får du gärna återkomma, så ska vi kika på det tillsammans en vända till.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-14
10:27
Hej!
Det ska fungera med lösningen som Mita har gett ovan då konteringsmallen ska överstyra eventuella artikelrader. För att funktionen ska fungera så behöver dock konteringsmallen vara inlagd på leverantören i registret, är detta gjort även hos dig? Annars får du gärna prova att göra detta så bör det fungera bättre.
Om du redan gjort detta får du gärna höra av dig till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig vidare.
Ha en fin fortsatt dag och kommande helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-13
05:14
Stort tack för snabbt svar Claes
... Visa mer
2021-05-12
10:50
Hejsan!
Toppen, då kan du arbetade vidare! 🙂
Ja detta är inte ett allmänt fel utan något som verkar påverka få av användarna i Visma eEkonomi, det är absolut ett pågående arbete och något vi kommer fortsätta felsöka kring för att lösa.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-11
16:43
1Gilla
Hej, I samband med att redovisningsbyrån hjälpte er med bokslutet och gjorde avskrivningarna på kundfordringarna så borde ni även ha fått ett underlag avseende momsrättelse till Skatteverket. Är det inte gjort någon momsrättelse till Skatteverket på fg år så ska fordran på 1650 ligga kvar. Rättelsen ska lämnas på fg år, kontakta redovisningsbyrån för att få kompletta uppgifter om vad de har justerat i bokslutet avseende sådana poster som påverkar tidigare lämnade momsdeklarationer. Du nämner att avskrivningarna är gjorda i ett annat bokföringsprogram. Har du kundfordringarna kvar i din reskontra? Eller har ni haft ett annat system tidigare där dessa kundfakturor är gjorda? //Carina
... Visa mer
2021-05-10
16:26
Hejsan!
Jag ser att du inte fått något svar av en annan användare än, men jag själv har inte i forumet sett någon nämna detta. Däremot så kan jag inte helt hundra svara på om det kanske kan vara någon avgift som dras per automatik? Jag tänker faktiskt att det kan vara bra att kontrollera detta direkt med iZettle support så du får ett ordentligt och förklarade svar, förstår att det kan kännas osäkert om beloppen förändras och du inte kan se eller vet varför.
Hoppas dem kommer kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-10
09:04
1Gilla
Tänker mig att det är en omkostnad för att du ska kunna utföra jobbet som du fakturerar för. I det läget så är det 25 % moms som gäller. Nedan från Redovisa Rätt: Om säljaren haft utgifter för t.ex. frakt, resor, avgifter eller underkonsulter som denne vill att köparen ska betala kan företaget fakturera dessa kostnader till kunden (jfr utlägg). Om säljaren t.ex. fakturerar kunden för resor och hotell i samband med ett konsultuppdrag tillämpas i vissa fall samma momsskattesats på rese- och hotellkostnaderna som på konsultarvodet och i andra fall leverantörens momssats på hela beloppet. Men om kostnaden ska ses som ett utlägg du gjort för kunds räkning så är det annat som gäller. Då är originalkvittot kundens och du ska endast hantera posterna i balansräkningen.
... Visa mer
2021-05-06
10:20
Hejsan!
Ja det går bra. Om du går till Bokföring - Rapporter, så har vi rapporten Försäljningsstatistik. Du kan klicka på den - Skapa rapport och gör dina urval, när du är färdig kan du klicka på pilen bredvid Visa och välja Skapa csv (excel). Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
14:57
1Gilla
Hejsan!
Nej det är inga konstigheter utan du gör precis som vanligt. Du matchar bankhändelsen under Kassa och bankhändelser som en Betalning av leverantörsfaktura, när händelsen förs så kommer fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor läggas som delbetald och när du bokför den sista betalningen om ca 2 månader (på samma sätt som ovan) kommer fakturan registreras som slutbetald.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
14:24
1Gilla
Eller så tar jag mig en funderare och skapar fakturorna i alla fall.. 😄
... Visa mer
2021-05-05
13:55
Hejsan!
Det är inga konstigheter, en del av tillvägagångsättet för arbetsgången i Sälj inventarier är faktiskt att skapa en kundfaktura som kunden kan ta emot så detta kommer vi kunna lösa utan problem. I vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång kan du se hur du går tillväga mer exakt, du ska kolla under fliken Bokför försäljningen med en faktura eller möjligen Registrera försäljningen med kontantmetoden, oavsett du kan hoppa över steg 1 eftersom fakturan redan är skapad.
Jag tror och hoppas detta kommer hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
13:55
Hej igen Kenny,
Inte helt hundra på om jag förstår dig hela vägen men vi testar. Som jag förstår det rätt så är vissa händelser redan bokförda och det är några utav händelserna under Kassa och bankhändelser från SKV-filen som du vill ta bort? Då bör du ha en papperskorg bredvid händelsen, där kan du klicka och få bort denna från sidan.
Om jag missförstått får du gärna återkomma med mer information, kanske en bild kan underlätta förklaringen på vad du skulle vilja ta bort i eEkonomi. 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
11:50
Hej!
Ja det går bra. Om du loggar in på mina tjänster på vismaonline.com - väljer rätt företag uppe i högra hörnet så kan du lägga till dina kunder som användare. Att bara lägga till en användare och lägga till tillgång till Visma Scanner är gratis, det är först om du markerar tillgång till Visma eEkonomi för kunden till exempel som det blir en extra kostnad.
Står du på Mina tjänster så klickar du på kundens företagsnamn uppe till höger - Användare - Skapa användare, när du lagt in rätt användaruppgifter och skapat användaren får du välja tjänster, här markerar du Visma Scanner. När uppgifterna är skapade så har användaren fått ett mejl där hen fått välja ett lösenord. Finns användaren redan upplagd kan du bara klicka på användaren och lägga till tjänsten där direkt. Det är användarens e-post och lösenord till vismaonline som används till appen Visma scanner också.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-04
12:02
Hejsan!
Jag tänker på själva försäljningen, när får du pengar för denna eller bokför du det löpande? Skulle behöva ha mer information rent övergripande om ert arbetssätt med Etsy. Min tanke är alltså att du i samband med försäljningen även visar avgifterna, på så sätt kan du tydligt visa hela din försäljning tillsammans med den avdragna provisionen som Etsy tar ut.
Som sagt så är detta ärende inte helt enkelt att rodda i utan att veta hur ni arbetar fullt ut. Du får såklart gärna återkomma så jag kan ta en extra titt på det och göra ett försök att få ihop en bra lösning, men ska jag vara helt ärlig så kan det kanske vara enklare att du kontaktar din redovisningskonsult, som har möjlighet att kolla på helheten och ge dig en bra lösning.
Har du ingen redovisningskonsult så kan du via vår sida Hitta redovisningsbyrå få hjälp med detta. Här hittar du konsulter och byråer som dessutom använder Visma som program vilket kanske kan underlätta ert samarbete. 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-04
10:49
1Gilla
Aha jag förstår, ja men då låter ju konto 6970 rimligt kan jag tycka. Oavsett så bokförs ju kostnaden i kontoklass 69 - Övriga externa kostnader vilket är helt rätt. 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-04
09:51
Hej @Fd medlem,
Om du har möjlighet att återkoppla till @Malina83 på hennes sista fråga så vore det jättefint.
Tack! 🙂 Tinna
... Visa mer
2021-05-03
15:47
3 Gillar
Tar risken att vara övertydlig nu , och kanske självklar, men kort komplettering av Mys svar: Detta är inte så mycket en begränsning i eEkonomi som ett lagkrav på att bokföringen måste vara tydlig och spårbar. På sätt och vis extra mycket så just när det gäller fakturor eftersom det finns lagkrav på vad de måste innehålla från Skatteverkets sida Samma sak som att man normalt inte kan/får ändra på en existerande verifikation utan istället korrigerar man felaktigheter genom att skapa ny verifikation.
... Visa mer
2021-05-03
15:11
1Gilla
Hej! Tack för Ditt svar! Men lite suck... Jag trodde att det var möjligt att lägga upp konteringen så att deklarationen tog hänsyn till vinst och förlust automatiskt men tydligen inte.. Tack för hjälpen i alla fall.. Maths
... Visa mer
2021-05-03
14:25
Hej!
Det här med kapitalförsäkringar är snårigt men jag kikade närmre på detta och fått bra svar. Eftersom det inte avser pensioner och inte är en utländsk kapitalförsäkring så är det ingen avkastningsskatt ska bokföras utan det görs av försäkringsbolaget. Du ska heller inte ange något om det i inkomstdeklarationen.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-03
11:19
Hej @Fd medlem
Ser att du inte fått svar än och jag vet inte om @Cae___ fått något svar av iZettle än?
Om inte skulle mitt förslag vara att själv kontakta iZettle för att kontrollera, om inte annat ser dem ju då att det är fler som behöver hjälp i samma ärende.
Lycka till! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-30
13:30
1Gilla
Hej igen!
Okej, men då tar vi det en vända till. Jag har lagt ett ärende på detta och kommer se till att du kommer i kontakt med en kollega som blivit insatt i ärendet. Så hoppas jag vi kan se vad som gör att du får felmeddelandet och inte jag helt enkelt. Vi kommer kontakta dig via mejl först så får vi bestämma detaljer kring datum och tider den vägen. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-30
13:03
1Gilla
Hej!
Ja du kan göra överföringen efter räkenskapsårets slut, dvs ska detta göras per den första på nästkommande räkenskapsår och i vårt användartips Omföring av konton för eget kapital kan du läsa mer detaljrikt på hur denna överföringen går till. Med det sagt är denna omföring alltså ingenting som är tvingande att göra, den är främst till för att underlätta din uppföljning år för år.
Gällande din fråga kring anstånd med moms så kanske jag inte helt med, är det bokföringen du är osäker på eller skulle du vilja förtydliga lite? 🙂
Du är välkommen att återkomma så tar vi det en vända till!
/My
... Visa mer
2021-04-30
12:50
Hej Lasse!
Är det endast en fraktkostnad inköpet står för skulle mitt förslag vara att använda ett konto i kontoplass 57xx, ett förslag är att gå till bas.se och ladda ner bas-kontoplanen där för att se vilket konto mer exakt som skulle kunna passa dig. Om det annars är ett inköp du gjort där en fraktkostnad lagts på fakturan för inköpet så kan frakten bokföras på samma konto som själva inköpet.
Eftersom Skatteverket gett dig svar att även vidareförsäljningen ska vara momsfri så skulle jag rekommendera konto 3044 - Försäljn tjänst sv momsfri, med förutsättning att detta ska faktureras en kund i Sverige. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi. Gör du kundfakturan via programmets färdiga funktion under Försäljning - Kundfakturor så kommer det automatiskt hamna på rätt konto sålänge du angett att artikeln/försäljningen ska vara momsfri i artikelregistret.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-29
17:08
1Gilla
Stort tack för ditt svar My! Mycket hjälpsamt. Ska försöka luska ut vad som gäller med inblandning av en faktura. Allt gott, Joel 🙂
... Visa mer
2021-04-29
15:01
Hejsan!
Om du på fastigheten i programmet har satt markering för Reduktion av fastighetsavgift så ska det bli en reducering sålänge man uppfyller kraven som finns. Det är svårt att säga varför det inte fungerar hos dig, om det till exempel kan vara så att du fyllt i mer på deklarationen än vad Skatteverket har förtryckt så kanske kraven ändå inte uppfylls, men eftersom jag inte ser din deklaration framför mig är det svårt att avgöra.
Om du vill att vi kikar på det en extra gång så är du välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på sätt kan vi kika på det tillsammans i ditt program direkt.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-29
09:26
1Gilla
Läste i inkomstskattelagen att det är fg års basbelopp som gäller, se nedan Lagrum 18 kap. 4 § IL Kommentar Utgifter för att anskaffa inventarier dras av genom årliga värdeminskningsavdrag. Utgifter för förbrukningsinventarier får däremot dras av omedelbart. Reglerna om direktavdrag gäller inte immateriella tillgångar. Med mindre värde avses inventarier vars anskaffningsvärde exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp. Det är prisbasbeloppet året före deklarationsåret som ska användas. Prisbasbeloppet uppgår till 47 600 kr för 2021 (47 300 kr för 2020) vilket innebär att högsta belopp för anskaffning av inventarier av mindre värde blir 23 799 kr för 2021 (23 649 kr för 2020). Om förvärvaren inte har avdragsrätt för moms får beloppsramen ökas med momsen. Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt, dvs. det är det sammanlagda anskaffningsvärdet som ska understiga ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieanskaffning. Direktavdrag medges även för anskaffningskostnaden för inventarier som kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år, s.k. korttidsinventarier. Vid bedömning av den ekonomiska livslängden beaktas såväl inventariets fysiska livslängd som teknisk utveckling. För direktavdrag krävs att anskaffningsutgiften kostnadsförts i räkenskaperna.
... Visa mer
2021-04-28
15:30
Hejsan!
Jag har försökt hitta så mycket information om detta som möjligt men det är inte helt enkelt måste jag erkänna, den information jag kunde hitta som var en säker källa var från Skatteverkets artikel om Jord- och skogsbruksfastighet. Eftersom du dels erhållit jordbruksfastigheten som en gåva och funderar på bokföringen av det samt funderar på avskrivningarna så tycker jag du ska kontakta din redovisningskonsult så allt verkligen blir korrekt och så du inte får någon skattesmäll eller likande i framtiden. Har du ingen redovisningskonsult i dagsläget kan du via vår sida Hitta revisor & redovisningsbyrå söka upp en få hjälp att söka upp någon som kan passa, detta är även konsulter som använder Visma som program vilket kan underlätta.
Såklart är det välkommet för andra användare med information kring ämnet att flika in! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-23
09:23
Hej!
När semesterdagar beräknas fram används formeln ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar.
Det är alltså "Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar" som i första hand påverkar hur många semesterdagar den anställde får ta ut.
Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar är till exempel tjänstledighet eller föräldraledig efter dag 120.
Antalet semesterdagar påverkas också av semesterrätten som minst ska vara 25 och sen anställningsdatumet förstås.
(sysselsättningsgraden i sig påverkar oftast inte antalet semesterdagar utan mer pengen som den anställde får ut per dag).
Är du osäker på vilken typ av frånvaro som har påverkat detta kan du skriva ut utskriften Ackumulatorlista och välja Ackumulatorn Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar för att se så att det stämmer på den anställde.
Mina kollegor på supporten kan också hjälpa till att boka in dig för en ordentlig genomgång av värdena om du ändå inte får ihop det.
... Visa mer
2021-04-21
16:21
Hej Roger!
Jag läste igenom din fråga och kom och tänka på en tråd där vi pratat, jag tycker detta fallet liknar det du beskrev även där? Jag tänker på tråden Bokföra elräkning som ger utbetalning pga egen produktion. Här hade inte hanteringen i eEkonomi PRO varit annorlunda utan jag hade oavsett gett dig samma lösning som i tråden ovan.
Är det något jag missar så får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-04-21
10:19
Hejsan!
Detta ska vi såklart kika på. Just denna frågan är inte den lättaste att svara på via forumet då jag hade behövs se lite närmre på hur det ser ut ditt program, även lite mer detaljerad information om användarna vilket jag inte vill att du ska dela här i forumet.
I vårt skrivna hjälpdokument Hur skickar jag lönebesked till appen Visma Employee? finns beskrivet hur du ska gå till väga för att detta ska fungera, har du följt dessa steg och de anställda ändå får detta felet i appen så är du varmt välkommen att kontakta oss. Gå gärna via chatt eller telefon direkt så kommer vi kunna kika på det tillsammans med dig i ditt eEkonomi.
Ha en fin fortsatt dag!
/My
... Visa mer
2021-04-20
21:33
Hejsan! Skulle behöva hjälp av er hur jag ska bokföra denna fakturan från FedEx. Varorna är köpta från Kina så utanför EU. Jag har redan bokfört mitt köp av varorna den dagen jag handlade. På fakturan ser det ut så här: Importmoms 108kr Admin.avgift 116kr Moms 25% (på 166 kr) 29 kr Totalt 253 kr Vad jag vet ska Importmoms ligga på 4545 där jag bokför varorna men resten blir jag osäker på. När jag bokför inköpet gör jag så här: 4545 D 2645 D 1930 K 2615 K Vore väldigt tacksam för hjälp 🙂
... Visa mer
2021-04-19
20:01
1Gilla
Tack för svar! Ja, vi behöver separata saldon för varje medlem - de debiteras olika och ofta bokförs utlägg som de ska krediteras för. Men jag ska kolla på om jag kan använda resultatenhet per kund då kanske, om det kan lösa det. Nina
... Visa mer
2021-04-19
16:47
Hej igen Martina!
Jag försöker verkligen följa detta steg för steg men för att du ska komma vidare snabbast är det bättre att ta detta en vända med supporten via telefon eller chatt. På så sätt kan vi kika på vad som sker och skett på anläggningstillgången hela vägen tillsammans med dig och i ditt eEkonomi och därmed få en bättre överblick på vad behöver göras innan du kan registrera försäljningen. Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig längre härifrån, blir för tufft utan en större helhet tyvärr.
Du får ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-19
16:47
Hej!
Frågan är egentligen hur momsredovisningarnas saldo ut för månaderna? Vad hade du för belopp i fältet betala/få tillbaka på rapporten?
Om vi tar till exempel januari månads momsrapport då tolkar jag det som följer:
- Momsrapport skapas, där står det att du ska betala 16 986 kr.
- Du betalar dessa 16 986 kr till SKV den 13/3 från
- Du får beslut om ändring och SKV betalar tillbaka 3 810 kr den 15/4
Stämmer dessa antaganden? i såfall bör du inte ändra händelserna utan bokföra dem i rätt led, men återkom gärna med detaljerna så ska jag säkert kunna hjälpa dig. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-19
15:59
2 Gillar
Hejsan!
Jag vill kika så jag förstått det hela rätt. Du har gjort inköp till företaget med egna pengar, har du då fört över dessa pengar till ditt privata konto sen? För vad jag kan se så finns det inget inköp bokfört på något inköps/kostnadskonto som visar vad det är för inköp som gjorts och det är förmodligen detta som missats. Om vi tar din bild som exempel så har du bokfört en överföring från företagskontot till ditt privata konto men du har även registrerat ingående moms på det beloppet vilket inte riktigt stämmer. Jag förstår tanken med ingående moms men det är moms som ska dras på själva inköpet/inköpskontot och inte på överföringen mellan kontona.
Nedan kommer jag visa hur ett inköp med privata pengar samt överföringen från företagskontot kan registreras. I mitt exempel har gjort ett inköp av en vara med 25% moms för 1000 kr och betalat med mina privata pengar. Inköpet avser ett köp till företaget och därför så betalar jag senare tillbaka dessa pengar till mitt privata konto.
Bokföring av inköpet:
Konto
Debet
Kredit
2893 - Skulder till närstående personer
1000
4000 - Inköp av varor från Sverige
800
2641 - Debiterad ingående moms
200
Bokföra återbetalningen till privat konto från företagskonto
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1000
2893 - Skulder till närstående personer
1000
Det går också att hantera detta i Visma eEkonomi på ett enkelt sätt, i vårt skrivna hjälpavsnitt Registrera inköp som betalats med egna pengar kan du läsa mer om detta. Vad det gäller dina redan bokförda händelser så skulle dessa behöva rättas. Frågan är när i tiden dessa skett? Är bokföringsperioden låst? Om bokföringsperioden inte är låst så kan du korrigera detta direkt på bankhändelsen. Det gör du genom att gå till Kassa och bankhändelser - klicka på den bokförda händelsen - Ångra matchning, då kommer bokföringen korrigeras automatiskt och du kan följa länken till det skrivna hjälpavsnittet ovan direkt. Ha en fin eftermiddag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-19
15:30
1Gilla
Tack My!, Det var det jag behövde. Nu skall jag kunna tracka felen. Mvh P
... Visa mer
2021-04-19
11:17
1Gilla
Hejsan!
Efter att ha läst igenom tråden så kan jag tycka detta är bra att ta en vända med oss på supporten via telefon eller chatt, så att vi verkligen kan få en bild på exakt hur det ser ut i ditt program. Det är svårt för mig att säga vad som är rätt och fel nu utan den överblicken tyvärr. Kontakta oss via länken så kommer vi kunna kika på det tillsammans med dig i ditt eEkonomi.
Vill också flika in med vårt skrivna hjälpavsnitt Arbeta med bankkoppling som kan förklara hur bankkopplingen fungerar, det kan vara lite olika beroende på vilken bank du har. 🙂
Ha en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-19
08:09
2 Gillar
Tycker att det borde kunna gå som reparation och underhåll. Det finns väl ett befintligt avlopp? Gissar att du inte har det avloppet som en markanläggning som ska avyttras, därmed borde arbetet som ska göras kunna gå som reparation och underhåll. Tänk bara på att du inte har rätt att göra några momsavdrag på arbetet då det rör sig om en bostad.
... Visa mer
2021-04-16
15:11
1Gilla
Tack för mycket informativt svar My! Då ska jag skicka iväg fakturan till kunden och konteringen blir korrekt. Hälsningar Anna
... Visa mer
2021-04-16
14:41
1Gilla
Hej! Tack för svar jag tror jag har fått kläm på det hela. 🙂 Jag har även pratat med skatteverket.
... Visa mer
2021-04-14
16:33
Hejsan!
Jag kikade och kollade upp lite information om detta, hittade tråden Självfaktura från köpare som beskriver och ger bra tips på hur du kan hantera detta. Det finns alltså lite olika alternativ och tips på hur andra användare brukar göra för en så lätt hantering som möjligt. Du ser även specificerade konton där, men som du kanske förstår ska detta registreras som en vanlig försäljning egentligen.
Hur du bokför under Kassa och bankhändelser beror på om du skapat en kundfaktura eller ej. Har du skapat en kundfaktura så matchar du inbetalningen mot bokföringshändelsen Inbetalning från kundfaktura och väljer fakturan i listan. Bokför du försäljningen manuellt med ett manuellt verifikat så får du kontera inbetalningen själv också. Det gör du genom att Matcha - välj bokföringshändelsen Övrig insättning - Egen kontering och välj att kreditera fordringskontot du debiterade när du bokförde själva försäljningen. Företagskontot kan du se debiteras per automatik med beloppet du matchar.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-14
16:02
1Gilla
Hejsan!
Eftersom du använder Visma eEkonomis deklaration och årsredovisningsmodul så kan du rätta detta direkt där. För att kunna rätta detta så behöver du låsa upp deklarationen och en eventuell årsredovisning, därefter kan du hämta bokföringsvärden på nytt vilket gör att värdena uppdateras igen. För att låsa upp årsredovisningen går du till Årsredovisning - Inlämning och bockar ur Lås årsredovisning, sedan kan du låsa upp deklarationen under Deklaration - Inlämning och bockar ur Lås deklaration. För att hämta och uppdatera dina bokföringsvärden går du till Bokföringsvärden - Hämta bokföringsvärden.
Däremot så kan det vara bra att ta detta en vända med Skatteverket först, kolla hur dem vill att du ska hantera en eventuell rättelse för säkerhetsskull. 🙂
Ha en fortsatt fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-04-14
16:02
Då är jag med, nej det egna uttaget kommer inte påverka resultaträkningen eller det beskattningsbara resultatet i din firma. 🙂
Konton i kontoklass 73xx avser förmåner och kostnadsavdrag vad det gäller anställda i din firma, det är alltså ett "personalkonto" kan man säga. Denna utbetalningen avser ju bilersättning för de körda milen, detta kan ersättas oavsett om det är du eller en anställd som gör resor med bil i tjänsten. Konteringen skiljer sig för att visa om ersättningen avser en anställd eller dig som företagare. Till exempel så påverkar bokningen på konto 7331 fältet R7 Anställd personal på NE-blanketten medan det med ett konto i kontoklass 58 hade påverkat fältet R8 Övriga externa kostnader.
/My
... Visa mer
2021-04-14
12:04
2 Gillar
Upptäckte att det som inte fungerade var att trycka på den gröna knappen ”Bokför”, av någon anledning behövde jag klicka Matcha och sedan manuellt välja aktuell faktura. Problemet löst! Tack
... Visa mer
2021-04-14
11:06
2 Gillar
Stort tack! Nu har jag gått tillbaka genom åren och rättat till allt som har med årets resultat/ombokning av föregående års resultat att göra. Allt ser klockrent ut nu. Väldigt bra och tydliga förklaringar, tack igen. Mvh Jacob
... Visa mer
2021-04-13
16:06
Hejsan!
Kul att du startat eget företag, självklart ska vi kika på detta!
Alla inköp som gjorts innan verksamheten kommit igång kan bokföras på räkenskapsårets första dag, alltså den dag då bolaget startades och registrerades. De inköp som gjordes efter företagets start ska registreras på det datum som står på kvittot. På verksamt.se hittade jag artikeln Avdrag för kostnader i enskild näringsverksamhet som går in mer detaljrikt på vilka kostnader som är avdragsgilla m.m.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-13
14:47
1Gilla
Hej på er!
Vill bara flika in att jag precis fått uppdaterad information om att det kommer att ske en förändring men mer än så vet jag inte i dagsläget. /Tinna
... Visa mer
2021-04-13
13:27
Hejsan!
Jag tänker att detta bör framgå utifrån det underlag du fått från Klarna, om du kikar på underlaget bör momsen på avgiften ha specificerats isåfall. Är det en avräkningsnota från klarna du menar att du ska kontera? Om så är fallet kan jag rekommendera tråden Klarna avräkningsnota som beskriver hur detta kan bokföras, både rent bokföringsmässigt men också hur du kan hantera det i Visma eEkonomi.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-12
18:47
1Gilla
Hej @Fd medlem, Det stämmer att fälten 4.13 och 4.15 refererar till INK2S och 1.1 till huvudblanketten och det var endast dessa jag justerade. mvh, stabo
... Visa mer
2021-04-12
16:51
1Gilla
Hejsan! Jag tolkar det som i början av din text att du vill att á-priset på artikeln ska visas exkl moms men att den nu visas inkl moms, då tänker jag att inställningen under Inställningar - Företagsinställningar - Visa priser exkl. moms för privatpersoner ska vara markerad. Men du får gärna rätta mig om jag missförstått. I mitt exempel nedan har jag använt en tjänst för rut-arbete. Där är priset exkl moms 800 kr och 1000 kr inkl moms. Har jag inte en markering i mina företagsinställningar för Visa priser exkl. moms för privatpersoner så visas á-priset såhär Har jag en markering i mina företagsinställningar för Visa priser exkl. moms för privatpersoner så visas á-priset såhär
Kika gärna så inställningarna stämmer en gång till, annars får du gärna återkomma med lite mer information/bilder så ska jag ta en till titt på det. Ha det fint! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-12
13:21
Hejsan!
Din lösning ser kanon ut! 🙂
Det är precis som du skriver något man kommer få lösa manuellt och 1910 är väl ett passande konto att "mellanlanda" på tycker jag också.
Ha en fortsatt bra måndag!
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:25
1Gilla
Hej! Tack så hemskt mycket och trevlig helg! Mvh Jacob
... Visa mer
2021-04-09
16:18
Hejsan!
När du har skannat in ett kvitto eller faktura via appen så hamnar underlaget under Inköp - Bildunderlag, här kan du också välja att bokföra varje underlag direkt. Om du redan bokfört händelsen och vill koppla kvittot till verifikationen så går det också bra, det gör du genom att redigera verifikationen under Bokföring - Verifikationer och klicka på Kopplade bilder. Ska du däremot bokföra köpet på ditt bankkonto så rekommenderar jag att gå via Kassa och bankhändelser, här kan du till exempel importera ditt kontoutdrag och matcha varje transaktion/bankhändelse med bokföringshändelser/konton. Jag rekommenderar vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser för bra beskrivning om hur du går till väga. Vi har också mycket bra utbildningar till Visma eEkonomi, är du ny i programmet är detta något jag verkligen rekommenderar eftersom dessa verkligen visar hur du på smartast och lättast sätt kan arbeta i Visma eEkonomi. Skulle det vara av intresse kan du kika på vår sida Kurser i Visma eEkonomi.
Oavsett om du bokför direkt via bildunderlaget under Inköp eller via Kassa och bankhändelser finns färdiga kostnadstyper i programmet. Det kan till exempel vara Drivmedel, Bankkostnader, Reklam och PR m.m, väljer du något utav dessa förslag så bokförs underlaget mot lämpliga konton för dessa kostnader automatiskt. Finns det inga kostnadstyper som passar ditt inköp kan du välja kostnadstypen Egen kontering och själv välja konton att bokföra inköpet på.
Om vi tar ditt exempel för utbildning så beror det lite på under vilka förutsättningar utbildningen genomfördes. Om det är din egen utbildning så kan du boka den mot konto 6500 under förutsättning att utbildningen är avdragsgill i näringsverksamheten. Om det är en anställd så ska det bokföras som en personalkostnad, t ex konto 7510.
För att svara på din fråga om stängselstolpe så hittade jag tråden Bokföra inköp av staketstolpar, markinventarie eller förbrukningsmaterial? i vårt forum, jag tror den kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Tänker att vi kan börja här, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-09
16:09
1Gilla
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-04-09
14:28
Hejsan!
Du har tänkt helt rätt kring fondemissionen och utbetalningen, fondemissionen bokförs genom att kreditera konto 2081 och debitera konto 2091, återbetalningen till aktieägarna bokförs genom att kreditera konto 2893 och debitera konto 2081. Men jag är faktiskt osäker på resterande del och jag har försökt hitta information på sidan Redovisa rätt bland annat men känner mig inte hundra på att den informationen träffar helt rätt för din situation.
"En nedsättning av aktiekapitalet genom indragning av aktier utan återbetalning debiteras konto 2081 Aktiekapital och krediteras konto 2091 Balanserad vinst eller förlust."
Jag tycker verkligen detta kan vara bra att kontrollera med din redovisningskonsult för att allt går korrekt till hela vägen, har någon annan i forumet bra info att dela med sig av är detta också välkommet. Har du inte en redovisningskonsult kan du gå via vår sida Hitta redovisningsbyrå.
Önskar dig en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-04-09
10:55
Hej igen!
Nu är jag med på banan igen, du ska få lösningen på detta nedan.
Eftersom det tycks avse en specifik vara tänker jag att man bör redovisa momsen på det belopp man erhållit (handpenningen) i den perioden man mottar handpenningen. Resterande del tar man sedan när man får slutlig betalning. Tänker att detta blir som en förskottsbetalning kund gör. Bör tilläggas att det finns vissa undantag för vissa tjänster inom vissa branscher tex. handpenning vid hotellbokning och utbildning osv. Men I detta fallet verkar det inte gälla det. Jag gör ett konteringsexempel för att underlätta. I mitt exempel har kund gjort ett köp på totalt 1000 kr, varav 200 kr betalas innan varorna levereras och det är 25% moms på köpet. Första betalningen bokförs enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass
160
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
40
Tänk på att man måste ha momskod på skuldkontot annars får man inte ihop momsrapporten. Är det 25% moms på försäljningen gäller momskod 05. Eftersom varorna ej levererats till kund än ska det bokföras som en skuld i balansräkningen.
När sista betalning görs och varorna levereras bokförs följande
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
600
242x - Ett skuldkonto i denna kontoklass
200
3041 - Försäljn tjänst 25% sv
680
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
120
Skulden bokas bort och bokförs på ett försäljningskonto istället och momsen på resterande betalning lyfts på konto 2611.
Hoppas detta kommer hjälpa dig framåt, hör av dig om något känns oklart! 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-08
16:42
Hejsan! Ja, som sagt så stämmer din kontering av inköp och försäljning helt och hållet men sen finns vissa undantag, bland annat så är uträkningen av vinstmarginalen inte helt korrekt. Är intäkten på försäljningskontot 3220 större än kostnaden på konto 4220 är det en positiv vinstmarginal. Du ska då boka upp momsen på vinstmarginalen genom att debitera konto 3220 och kreditera konto 2616. Därefter är skillnaden mellan saldona på konto 3220 och 4220 lika med beskattningsunderlaget som redovisas i ruta 07 på momsdeklarationen. Vi kan börja med konto 4950 som inte ska ha någon momskod, där har du skrivit att det du lagt på momskod 07 vilket det inte ska ha eftersom detta konto endast visar förändringen av lager, det ska ej påverka din momsrapport. Det andra är att lagret inte ska påverka din uträkning av vinstmarginalen och momsen av denna, alltså ska de 5000 i lager inte vara med i uträkningen alls. Om du inte gjort det än så rekommenderar jag verkligen tråden Varulager vid användning av VMB som visar hur lagret ska hanteras mer exakt. 🙂 /My
... Visa mer
2021-04-08
16:34
Hejsan! Jag tänker att vi kan börja med att kika på dina helgdagsinställningar i Visma Lön, dessa inställningar kommer även påverka arbetstiden och stämplingarna i Visma Lön Anställd. Fundera därför på om det är dessa inställningar är korrekta hos er, kika gärna i tåden Se till att helgdagsinställningarna stämmer!. Om det annars bara är en anställd som ska påverkas så kan du i Visma Lön anställd gå till Schemaläggning - Ändra schemalagd dag och ändra den dagens schema så det stämmer, då rättar sig stämplingen utefter denna ändring. Hoppas detta hjälper dig på vägen och om liknande situation skulle uppstå. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2021-04-08
16:32
Hejsan!
Eftersom du har kontantmetoden så bokförs inkomster och utgifter först när in- och utbetalning sker, alltså bokas inga kundfordringar eller leverantörsskulder upp på samma sätt som det gör vid faktureringsmetoden. Jag rekommenderar vår artikel Vad är kontantmetoden? om det är något som känns oklart gällande den biten. När det gäller vilket konto du ska bokföra betalningarna på så beror det helt enkelt på vilket konto din kund betalar till egentligen. Om vi tar 1910 - Kassakonto som exempel, detta är ett konto som debiteras om du till exempel fått en kontant inbetalning, sker däremot en inbetalningen till ditt företagskonto på banken så ska 1930 - Företagskonto debiteras. Frågan är alltså inte helt enkel att besvara rakt av tyvärr.
Verifikationsserier är något du bestämmer helt själv, för att kunna separera dina olika bokföringshändelser enkelt beroende på vad händelsen avser. Ser att du använder Visma eEkonomi och om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du se vad du har för inställningar gällande Verifikationsserie där. Enkelt beskrivet så bestämmer detta vilken bokstav som hamnar före verifikationsnumret en verifikation får när den skapas, så frågan är om du vill fördela de olika betalningarna beroende på hur kund betalar. Det påverkar alltså inga bokföringssaldon eller annat.
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer
2021-04-08
10:55
Hejsan!
@AnnicaL har gett dig en bra lösning kring att skapa en egen kontering av bankhändelsen, det går utmärkt såklart. 🙂
Däremot så är det bra att vara försiktig med att lägga in sitt egna BG på leverantören i detta fallet, eftersom du har en aktiv bankkoppling och leverantörsfakturor kan gå till betalning till banken direkt från programmet. När dessa leverantörsfakturor skickas till banken så kollar man på vilket bankgiro/plusgiro leverantören har i leverantörsregistret och som betalningen ska gå till och därför får du en varning när du försöker skapa en leverantör utan dessa uppgifter.
Om du vill gå runt detta och skapa en leverantör som inte har BG eller PG så går det bra, men fakturor som skapas för denna leverantör kommer inte komma med i betalfilen från programmet. Detta löser du genom att markera Autogiro på leverantören i leverantörsregistret. Sedan kan du skapa leverantörsfakturan utan problem och därefter matcha din betalning mot denna.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-04-07
16:37
Tack för informationen.
Jag har kikat på detta och försökt hitta så bra information som möjligt men jag tycker det kan vara bra att dubbelkolla detta med en redovisningskonsult för säkerhetsskull, detta då jag inte är helt hundra på alla källor jag hittat informationen från. Men med det sagt tycker jag ändå följande lösning låter rätt rimlig.
Så som jag förstått det så registreras detta egentligen som vilken försäljning som helst, alltså oavsett om det är till dig som privatperson eller en annan privatperson. Detta innebär alltså att du bokför detta precis som vanligt på ditt likviditetskonto(företagskonto tex), lämpligt försäljningskonto och ett eventuellt momskonto sålänge ditt företag är momsregistrerat. Jag ser också att du använder Visma eEkonomi och har du maskinen upplagd som en anläggningstillgång i programmet kan du se hur du registrerar denna försäljning i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång.
Hoppas detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-07
12:31
1Gilla
Hejsan!
Precis så tolkar jag det också, hittade även tråden Bokföra värdeförändring av fond som jag tycker bekräftar detta väl.
/My
... Visa mer
2021-04-07
11:54
Hejsan!
Ja det är korrekt. Du ska även använda konto 2614 på inköp av tjänster från andra länder utanför EU, detta kallas även fiktiv moms. Det är alltid en fiktiv moms på det totala fakturabeloppet (oavsett om det är moms eller ej på underlaget) som beräknas. Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 30-32, beroende på vilken momssats som gäller för den tjänst du köpt. Jag rekommenderar verkligen SKV sida Köpa tjänster från länder utanför EU som även förklarar momshanteringen närmre där.
Kommer också korrigera mitt svar ovan gällande vikten av VAT-nummer, eftersom detta är ett inköp utanför EU och inte inom EU. Men detta påverkar inte din kontering ovan alls, du kan alltså följa exemplet från tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU utan problem. 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
15:05
1Gilla
Hejsan Olle!
Eftersom detta är något du fakturerar kunden för, så det i slutändan är kunden som betalar lunchen så kan detta inte bokföras som representation tänker jag. Min första tanke var att detta ska bokföras som ett utlägg för kunds räkning, däremot så kan detta vara bra att kontrollera med SKV också, efter att jag läst deras sida om Utlägg och vidarefakturering och Mer information om utlägg och vidarefakturering blir jag något osäker gällande punkten kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören och om jag förstår det rätt gäller detta ett kvitto. Om kraven för utlägg inte uppfylls betraktas utlägget som en kostnad som vidarefakturering. Då får du dra av den ingående momsen och utgående moms redovisas på vidarefaktureringen men då ska både inköpet och försäljningen vara resultatpåverkande. I tråden Vidarefakturering representation & resor kan du läsa mer om hur detta hanteras rent bokföringsmässigt både gällande vidarefakturering och utlägg.
Hoppas och tror detta kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
11:15
Hejsan Niklas,
Precis som du är inne på så ska investeringsstödet reducera anskaffningsvärdet på anläggningstillgången, anskaffningsvärdet ska alltså minskas med det belopp som motsvara stödet. Eftersom du har en anläggningstillgång i Visma eEkonomi som redan skrivits av så kan inte anskaffningsvärdet ändras nu i efterhand (det finns ju avskrivningar som baserats på detta) men du kan ändra restvärdet. Om du anger ett restvärde tar programmet hänsyn till det angivna beloppet när det beräknar hur stora avskrivningarna kommer att bli. Restvärdet är det värde anläggningstillgången har när alla avskrivningar är gjorda. Exempel: Om du har köpt in en maskin för 100 000 kronor och anger restvärde 10 000 kronor, kommer programmet att skriva av 90 000 kronor under den angivna nyttjandeperioden. Du ser att beloppet i Avskrivningsbart belopp kommer ändras när du ändrar restvärdet så ett tips är att hålla koll i den rutan för att enkelt se att du angett rätt restvärde. Du ändrar anläggningstillgången genom att gå till Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på tillgången det gäller - Redigera.
I tråden Bokföra investeringsstöd finns även information kring vad som gäller kring bokföringen också.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-06
10:45
Hej Nathalie!
Detta är inte helt lätt att svara på utan att se hur verifikationerna har sett ut på respektive år när momsrapporterna skapats men ska försöka hjälpa dig så gott som möjligt. Precis som du skriver så ska inte momsen redovisas igen om den redan redovisats i decembers momsredovisning om det inte skett en faktiskt ändring på verifikationen, tex ändring av momskod eller annan korrigering men det är som sagt inte helt lätt att säga vad som skett just hos dig.
Det som styr vad som kommer med på momsrapporten är momskoden på kontot i verifikationen, momskoden bestämmer också vilken ruta som kommer påverkas men som sagt så är det märkligt att beloppet från verifikationen kommer med om det redan redovisats en månad tidigare. Är det exakt samma verifikation som redovisas igen? Har det skett några ändringar på verifikationen mellan momsrapporten Q4 2020 och Q1 2021?
En snabb lösning skulle kunna vara att ta bort momskoden på kontot, så länge du vet att beloppet verkligen inte ska komma med på momsrapporten och att resterande bokföring är korrekt. Det går att genomföra sålänge bokföringsperioden inte är låst genom att gå till Bokföring - Verifikationer - klicka på verifikationen det gäller - Redigera, En annan tanke är att du kontaktar oss på supporten via chatt eller telefon, så vi kan kika på det tillsammans med dig i din miljö. Programsupporten kan inte hjälpa dig med din bokföring men kan möjligtvis snabbt se vad som gör att programmet hämtat beloppet till momsredovisningen igen.
Jag hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-04-02
00:13
Tack för förtydligandet! 😊
... Visa mer
2021-04-01
12:00
Hejsan!
Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt din frågeställning hela vägen nu och det är svårt för mig att ge dig några siffror eftersom jag inte ser din bokföring framför mig tyvärr.
Men precis som du skriver så ska du titta på 2018 och 1019 års resultat och sammanställa det tillsammans i en och samma överföring. Du behöver alltså inte göra en verifikation/överföring för varje år eftersom det slutgiltiga bokföringsvärdet kommer bli detsamma. Du verkar ha koll på hur överföringen görs men om något skulle kännas oklart så har vi vårt inlägg Bokföra föregående års resultat.
Glad påsk!
/My
... Visa mer
2021-04-01
12:00
Hejsan Madde!
Vi har tråden Bokföra försäljning av avskrivna inventarier som visar hur du skulle kunna bokföra detta, eftersom försäljningen ska vara momsfri så hoppar du helt enkelt över att redovisa någon moms men kan utgå från resterande kontering i exemplet.
Detta behöver du inte heller alltid ange manuellt, jag ser att du använder eEkonomi och tänker att du kanske lagt upp denna bilen som en anläggningstillgång under Bokföring - Anläggningstillgångar?
Om så är fallet så finns det en färdig funktion för att registrera försäljningen av denna, du kan då följa vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång så får du hjälp hela vägen.
Känns något oklart får du gärna återkomma, önskar dig en fin påsk!
/My
... Visa mer
2021-03-31
16:56
Nu har jag fått hjälp av supporten, och avstämningsdifferensen berodde på att jag har brutet räkenskapsår från oktober-september. Dock räknas ändå min preliminärskatt från februari-januari, och det går inte att lägga in i programmet. Därför fick jag gå in på bilagan "Debiterad preliminärskatt" och nolla okt 19-jan 20 för att få det att stämma i "Sammanställning årets skatteskuld/fordran". Inte heller under "Skatt att betala/återfå" på sammanställningen blir det riktigt med summan för inbetald preliminärskatt, så där fick jag fylla extra inbetalningar för nov 20-jan 21. Detta kanske kan vara ett tips, ifall det är fler som har brutet räkenskapsår okt-sept. Jag hoppas att programmet snart kan hantera detta!
... Visa mer
2021-03-31
16:02
Hejsan!
Detta händer när konto 2440 som avser leverantörsskulder har ett positivt belopp i utgående saldo, det kan tillexempel vara en kreditfaktura eller att man bokfört kontot i debet manuellt.
Nu är det svårt att säga exakt vad denna summa kommer ifrån hos dig och vad du ska göra för att rätta detta eftersom jag inte har tillgång till din bokföring men om du i eEkonomi går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2440 så ser du alla transaktioner och kan kanske på så vis se vad som skett samt vad som gör att beloppet är positivt. Eftersom beloppet är positivt så är det ingen "leverantörsskuld" men då det bokförda beloppet finns på konto 2440 - Leverantörsskulder så hamnar beloppet i den rutan på deklarationen.
Hoppas detta kan hjälpa en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-31
14:01
Hejsan!
Du kan bokföra detta tillsammans eftersom avbetalningen och abonnemanget ingår i samma betalning, däremot så bokförs det på separata konton om det är det du undrar över? 🙂
I tråden jag länkat till så visar Mikael ett exempel på hur du kan lägga upp hela skulden för mobilen under tiden du betalar av den och då debiteras konto 5410 - Förbrukningsinventarier och krediterar 2440 - Leverantörsskulder. Avbetalningen bokför du sedan mot denna leverantörsskuld tillsammans med abonnemang- och samtalskostnaden som debiterar konto 6212 - Mobiltelefon.
/My
... Visa mer
2021-03-31
13:55
Hejsan!
Om jag förstår dig rätt så använder ni Visma Påminnelse direkt och då är det när du loggar in i Visma Påminnelse Direkt som du kan följa ditt ärendestatus från det att den förfallna fakturan hämtats till det att ärendet avslutats. I vårt skriva hjälpdokument Visma Påminnelse Direkt finns mer information men även länkar till vanliga frågor och svar, skulle du ha andra frågor eller funderingar så finns det svar på det mesta kring tjänsten där.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-03-30
14:25
1Gilla
Ah, lastbilsregad men ur momssynpunkt en personbil. Du skulle alltså inte lyft moms på inköpet och inte tagit ut moms på försäljningen. Vilket då är dubbelfel. Sedan så har du ju också redovisat för högt resultat då hela försäljningspriset är bokat som omsättning och bortbokningen av anskaffningen har inte sänkt resultatet. Så frågan är ju hur du rättar det här på ett korrekt sätt? Frågar man Skatteverket så skall du då rätta den momsperioden för inköpet och betala tillbaks den momsen. Den moms du tog ut på försäljningen är knivigare då köparen kanske ha lyft den. Vilket inte är säkert om deras redovisare gjort rätt. Men hur man skall få till det vete katten. Allt skall dock bokföras nu då du hittade det men rättas hos Skatteverket på rätt perioder. När det gäller vinsten så bör man ju inte rätta en så gammal deklaration. Sedan så kan du ju så klart bara boka bort tillgången som en förlust och hoppas att ingen kommer och frågar något, vilket så klart är rätt osannolikt att någon gör. Det är då inte rätt men en praktiskt lösning som man så klart kan göra. Hur jag skulle gjort tänker jag inte avslöja 😉 utan överlåter beslutet till dig. Lycka till!
... Visa mer
2021-03-29
17:08
Hejsan! Jag tror och hoppas att vårt skrivna hjälpavsnitt om Deklarationen till eEkonomi kan hjälpa dig på vägen för att svara på dina frågor, där finns beskrivet om vad varje del av programmet innebär och hur dessa uppgifter fylls i. Du beskriver att du fått en PDF om vilka rutor som ska fyllas i på Skatteverket, kan det vara deras länk Hur du fyller i NE-bilagan så länkar jag den här. Om vi tar privata inkomster som du funderade på så gäller följande rent programässigt: I Deklaration under Deklaration - Privata inkomster behöver du som är enskild företagare uppge vissa inkomster och avdrag som inte har att göra med företagets uppgifter. Dessa måste du komplettera med för att programmet ska kunna resultatplanera och räkna fram det slutliga skattemässiga resultatet för din del. De uppgifter du fyller i under Privata inkomster används sedan i programdelen Deklaration - Resultatplanering. Texten är hämtad från vårt skrivna hjälpavsnitt så jag tänker att vi börjar här, sen är du varmt välkommen att återkomma om något skulle kännas oklart. 🙂 /My
... Visa mer
2021-03-29
15:34
Hejsan!
Har ni ett exempel på hur deras avräkningar ser ut numera? Skicka gärna en bild på detta så kan vi kika på det och försöka hjälpa er lura ut vad som gäller. 🙂
/My
... Visa mer
2021-03-29
11:56
Hejsan!
Sjukfrånvaro är semestergrundande i 180 dagar under insjuknandeåret och ytterligare 180 dagar ett år till och de semestergrundande sjukfrånvarodagarna beräknas per semesterår och kan därför vara antingen per kalenderår eller generellt år, till exempel från 1 april. Använder du Visma Lön så kan du behöva lägga in lönearter manuellt vid ett nytt semesterår så programmet inte har fullt stöd för detta, i vårt skrivna hjälpavsnitt Registera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk kan du läsa mer om hur detta kan hanteras tillsammans med olika exempel.
Ha det fint!
/My
... Visa mer
2021-03-26
08:45
1Gilla
Hej Thomas51,
Det senaste året har vi verkligen ställts inför många nya frågeställningar och funderingar. Någon exakt svar på din fråga om "vad gäller när en anställd stannat hemma då hustrun har symtom, men båda visade sig vara friska" hittar inte jag. I första hand behöver du kontrollera med ert kollektivavtal och få råd om vad som gäller hos er och det kan även vara vettigt att bolla frågan med försäkringskassan som säkert fått frågan många gånger senaste året.
Hittade ett par länkar som kan vara bra att kika på: Har en anställd rätt till sjuklön i väntan på covid-test?, Närstående med ej bekräftad Corona symptom. Vad gäller för mig? och Vilken ersättning kan jag ansöka om i väntan på provsvar?
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-26
07:44
konto 4051 bör nog ha momskod 22, och se nedan det som bokförs för importen (moms/tull) 4545 Beskattningsunderlag vid import 25% 50 4546 Beskattningsunderlag vid import 12% 50 4547 Beskattningsunderlag vid import 6% 50 4549 Motkonto beskattningsunderlag import Ingen momskod
... Visa mer
2021-03-24
16:14
Precis, det gäller också att man har en inställning för detta på den anställde i anställningsregistret, på flik 4. Har du inte det så kommer ackumulatorn inte påverka något oavsett om den är markerad eller ej på lönearten.
/My
... Visa mer