2024-05-22
11:24
1Gilla
Stort tack // Sara
... Visa mer
2024-05-17
13:25
Hej Det gäller inköp som tillhör året man får fakturan i. I detta fallet så tillhör kostnaden 2024 och då behöver du inte periodisera den. Hade varit skillnad om det varit en vara eller tjänst du tagit emot eller nyttjat i 2023. /Joachim
... Visa mer
2024-05-07
10:23
2 Gillar
Hej, Det är olika hur man gör. Jag kontrollerar/beräknar dessa poster kvartalsvis när jag ska ha fram rapporter till styrelsen. Om du under året inte gör periodbokslut så låt posten ligga orörd till nästa bokslut då det är dags att göra nya beräkningar på dessa skulder. Använder du ett löneprogram så görs det ofta automatiska beräkningar i programmet (i samband med lönekörning) på förändringar av semesterlöneskuld inkl sociala avgifter. Dessa brukar aldrig stämma till 100 %, men ger i alla fall en något rättvisande bild av resultatet. //Carina
... Visa mer
2024-05-06
15:23
1Gilla
Precis. MEN, vet du att pengar kommer in så kör på 2893 lösningen, så slipper du betala privat.
... Visa mer
2024-05-03
16:37
Hej!
Om du fortfarande har en enskild firma (= kalenderår som räkenskapsår) och så länge momsen redovisas i rätt period, vilket den kommer göra eftersom du har årsmoms, så kan du låta det vara som det är. Det gör inget att bokföringen sker 'via' 2440 och 1510 så länge kostnad, intäkt och moms blir korrekt redovisat.
Ha en fortsatt fin dag!
/Pamela
... Visa mer
2024-05-02
17:40
1Gilla
Tack snälla Carina för svar och lyckönskningar! 🤗 Det känns lite mer logiskt än att räkna ut mellanskillnaden manuellt mellan vad systemet anser och vad de själva önskar (alltid högre än 30 % ☺️)
... Visa mer
2024-05-02
13:26
Hej, Du borde kunna lägga in den till det värde som den har i bouppteckningen. Debet på tillgångskontot 12XX och kredit som egen insättning 2018. //Carina
... Visa mer
2024-04-28
17:44
1Gilla
Hej Då du betalt fakturan från ett privat konto så är inte konto 1930 rätt konto att använder, Inte 1910 heller faktiskt Du kan rätta till detta genom att göra denna kontering 1910 Kassa Debet 10 000 2018 Egen insättning Kredit 10 000 Du gör bäst den rättningen via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. /Joachim
... Visa mer
2024-04-25
09:53
Hej Det är helt korrekt som du skriver. man kan ha kvar en skatteskuld på 2510 väldigt länge då regleringen på skattekontot med slutlig och tillgodoförd debiterad preliminärskatt sker längt efter att att året har avslutats. Kan ske tidigare men även upp till 18 månader efter det att året avslutats. Så du kan lungt låta summan står kvar på 2510 då det mest troligt kommer justeras i 2025 på skattekontot. /Joachim
... Visa mer
2024-04-23
10:32
1Gilla
Hej, Jag är inte riktigt med på ditt tänk med konteringen ovan. Så här tänker jag att det ska vara: K 1240 - 731 000 kr D 1249 - 365 499 kr D 7973 - 365 501 kr K 3994 - 700 950 kr D 2350 - 476 470 kr D 1930 - 224 480 kr Anledningen till att det inte är en vinst på konto 3973 är ju att du inte har sålt bilen. Den har avyttrats p g a stöld och därmed blir det en förlust på konto 7973. Ersättningen från försäkringsbolaget blir en intäkt på hela beloppet som du erhåller (konto 3994). En del av beloppet används för att betala skulden på konto 2350 och resterande in på företagskontot. //Carina
... Visa mer
2024-04-23
10:28
1Gilla
Ok förstår. Tack för infon.
... Visa mer
2024-04-22
12:15
1Gilla
Okej. Vad bra. Då blev det ju lätt. 😀 Tack så jättemycket för svar. 😀 / Marianne
... Visa mer
2024-04-22
11:26
2 Gillar
Tror det ligger som preliminära dagar tills du gjort semesterårsavslutet. Jag brukar alltid göra klart lönen i april så långt att jag klarmarkerar alla löner. Därefter semesterårsavslut innan utskrift av lönespecar mm. Då blir det inga preliminära dagar på lönebeskedet till de anställda.
... Visa mer
2024-04-03
15:46
1Gilla
Hej Emelie, Vi upptäckte att det var en inställning på en anställd som var fel i programmet. Det var den mänskliga faktorn som gjorde att vi fick felaktiga belopp i ruta 460 på arbetsgivardeklarationen. Lycka till med ert problem! Vänligen Annelie
... Visa mer
2024-03-27
10:40
1Gilla
Tack så mycket 😀 /Louice
... Visa mer
2024-03-22
08:40
1Gilla
Hej på er och tack bästa @CarinaEsp för din fina förklaring. Bra att du har haft kontakt med Alexis som har tagit detta vidare internt.
Trevlig helg och hoppas våren har kommit till dig
/Tinna
... Visa mer
2024-03-20
09:26
1Gilla
Tack för en välformulerat svar! Det ante mig att karensen var inblandad. 😊
... Visa mer
2024-02-28
10:33
1Gilla
Hej, Har för mig att det bara är vinterdäck som går som extrautrustning och ska läggas till. //Carina
... Visa mer
2024-02-27
23:05
Tack för förklaringen!
... Visa mer
2024-02-12
14:31
2 Gillar
När du gör kreditfakturorna är det viktigt att du hänvisar till ursprungsfakturorna, men jag kan tycka att detta går att göra på en och samma faktura. Detsamma gäller sedan när du gör ny faktura. Nu är detta min åsikt, så kan vara så att det finns någon som inte håller med, men jag tycker inte man ska överarbeta för mycket. Det viktiga är att det av kreditfaktura och ny faktura framgår varför man krediterar och att den nya fakturan ersätter tidigare felaktiga. Viktigt att kunna följa upp vad man har gjort om du får frågor senare.
... Visa mer
2024-02-12
14:24
1Gilla
ok tack för extremt snabba svar 😃
... Visa mer
2024-02-09
11:40
1Gilla
Tusen tack för hjälpen @Tinna Gunnarsson Då avvaktar jag deras samtal så kan vi säkert få till en bra lösning framöver. Ha det fint och trevlig helg till dig också ❤️
... Visa mer
2024-02-07
14:27
2 Gillar
Tusen tack Carina. Älskar det här forumet 😇
... Visa mer
2024-01-31
08:26
Det nya aggregatet bokar du i debet på lämpligt 12-konto.
... Visa mer
2024-01-30
16:04
Anskaffningsvärdet har du på 1220 och avskrivningar på 1229. Du krediterar 1220 med anskaffningsvärdet och debiterar 1229 med gjorda avskrivningar. Är det helt avskrivet så är restvärde noll kr och därmed får du ingen förlust att bokföra. //Carina
... Visa mer
2024-01-29
08:12
1Gilla
Hej, Du bokar rabatten på samma konto som hyran, men i kredit. //Carina
... Visa mer
2024-01-26
10:32
1Gilla
Hej, Om gästerna har ätit på din restaurang så spelar det ingen roll att fakturan ska skickas till Spanien. Det är varor som har konsumerats i Sverige och ska därmed momsas i Sverige. När det gäller moms eller inte mellan två företag i olika EU-länder så är det varans väg som styr. Om varan inte lämnar Sverige så ska den belastas med svensk moms. Om varan tas över gränsen till ett företag i annat EU-land så ska den momsas i mottagande land. //Carina
... Visa mer
2024-01-17
10:33
2 Gillar
Hej, Insättningen från din arbetsgivare blir som en privat insättning. Du bokför i debet mot företagskontot och krediterar privat insättning, konto 2018. Du väljer själv när du vill ta ut pengarna från företaget, vid uttag så bokar du precis som vid andra privata uttag, dvs krediterar företagskontot och debiterar eget uttag, konto 2013. //Carina
... Visa mer
2024-01-09
21:21
Hej Carina, tack för hjälpen. Mvh Judith
... Visa mer
2024-01-08
10:00
Hej @Christel9
Jag har varit i kontakt med mina kollegor på supporten som rekommenderar att du ringer till supporten så att vi kan se felet själva. Självklart bör kolumnen för skattetabellen matcha utskriften av personalkortet. Därför kan det vara bra att ringa in så att vi kan se om det är något eventuellt visningsfel i någon version.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-12-12
11:21
1Gilla
Hej. Såklart, tack snälla. Ha en fin dag.
... Visa mer
2023-12-11
15:03
2 Gillar
Ett tillgodohavande på banken är bolagets pengar och inget som går att omvandla till ett aktieägartillskott. Ett aktieägartillskott innebär att ägaren sätter in mer pengar i bolaget utöver aktiekapitalet. Är aktiekapitalet förbrukat till mer än 50 % så ska man göra en kontrollbalansräkning med protokoll och hela köret. Utifrån kontrollbalansräkningen så ska man ju ta ställning till fortsatt drift. Mitt förslag är att du kontaktar en kunnig redovisningskonsult eller en revisor och får hjälp med detta. Är viktigt att det blir rätt. Ett aktiebolag som drivs vidare med förbrukat aktiekapital har helt andra regler att förhålla sig till. Du som ägare/styrelseledamot har ett personligt ansvar. Jag kommer inte gå in mer på detta utan hänvisar till revisor/konsult.
... Visa mer
2023-12-11
15:01
1Gilla
Oj, skrev fel, jag hade en annan kontorad framför mig. Det är skattepliktigt såklart. 🙂
... Visa mer
2023-12-11
11:24
1Gilla
Jag antar att det gäller återbetalning av premier enligt beslut från Kammarkollegiet. Underlag har Fora skickat ut med posten, men det finns även som ett digitalt dokument när du loggar in på Fora. Tror det ligger under fakturor. Du skapar inte en kreditfaktura utan lägger det som en bankhändelse med underlaget från Fora som verifikation. Konto att använda bör vara 7570 då det gäller kreditering av tidigare betalade avgifter. Under förutsättning att det är det konto som du använder när du konterar fakturorna från Fora.
... Visa mer
2023-12-05
11:08
Hej Birgit, Du borde ha fått en avräkning från bilfirman som visa totalbeloppet för köpet och momsen på det. På konto 1240 ska du ha det totala inköpsvärdet för lastbilen exkl momsen om du har avdragsrätt för moms, vilket du verkar ha. 1240 Debet totalbeloppet exkl moms 2641 Debet momsbeloppet 1930 Kredit handpenningen 2334 Kredit banklånet Hoppas ovan är till hjälp för dig. //Carina
... Visa mer
2023-11-23
11:27
Det låter fint. Tack för att du återkopplade @Lisa_Boiardt_
... Visa mer
2023-11-21
16:10
1Gilla
Superskumt...🤔 Testa med chatt-supporten imorgon. Man brukar kunna dela skärm så de kan kolla.
... Visa mer
2023-11-21
16:02
Hej, Vagnen kan ligga kvar på 1220 och du kan använda 5520 istället. //Carina
... Visa mer
2023-11-20
08:05
Hej @Annelie L
Tack för din fråga.
Momsen ska inte med på friskvård då den anställde redan har skattat för det de har köpt och därför finns inte ackumulatorn friskvård med på moms.
Ha en fin helg och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-17
10:12
1Gilla
Hej, De flesta brf:er tillhör ju en större organisation, t ex HSB, Riksbyggen eller liknande. Om ni gör det så är mitt förslag att du kollar med dem när det gäller kontoplan och liknande. Körde en googlesökning på kontoplan brf och hittade då detta https://bobattre.se/Docs/BrfSidor/KontoplanBrf.pdf https://www.hsb.se/globalassets/regionalt-innehall/hsb-sodra-norrland/media/dokument/dokument-per-omrade/tjanster/it-stod/guide-for-anvandning-av-kontoplan-efter-systembyte-7-okt.pdf.pdf Hittade även info från Bokföringsnämnden om det är av intresse https://www.bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/bostadsrattsforeningar/ Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig 🙂 Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2023-11-16
15:56
1Gilla
Hej, Om det är en kostnad som är direkt hänförlig till din intäkt så bör det vara ett inköpskonto i kontogrupp 4. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:53
1Gilla
Nu blev det rätt, tack!
... Visa mer
2023-11-07
10:24
Hej, Körersättning/milersättning är en del av den tjänst som du sålt och ska debiteras med moms. //Carina
... Visa mer
2023-10-25
17:15
Hej, Ett litet tillägg: Om ditt eget företag står för dina matkostnader under en tjänsteresa så ska traktamentet reduceras plus att kostförmån ska läggas till. I ditt fall verkar det som kunden står för dina matkostnader, då blir det ingen förmånsbeskattning, men en reduktion av traktamentet. //Carina
... Visa mer
2023-10-20
10:03
1Gilla
Självklart är det arbetsgivarens ansvar, men den som sköter bokföringen har ett ansvar att informera arbetsgivaren om gällande regler (min personliga åsikt).
... Visa mer
2023-10-20
09:00
1Gilla
Jag ringde vår arbetsgivarorganisation och de svarade att jag bör lägga in det som ogiltig frånvaro. Tack för rådet.
... Visa mer
2023-10-18
08:32
Hej, Om ni inte har tänkt att ta ut pengarna så är min spontana tanke att det omvandlas till ett aktieägartillskott. Villkorat eller ovillkorat? Det vågar jag inte svara på. Här är det nog bäst att kontakta en konsult för att få det rätt. //Carina
... Visa mer
2023-10-17
15:30
OK, tack för all info,
... Visa mer
2023-10-10
12:39
1Gilla
Hej Adde, Såg Annikas förslag nedan, men du kan även använda 4600 Legoarbeten och underentreprenader om inköpet till fullo kan kopplas till din intäkt. Det blir då en kostnad som påverkar bruttovinsten. //Carina
... Visa mer
2023-10-10
11:02
1Gilla
Hej Carina. Stort tack för att du uppmärksammande oss på detta. Vi har nu gjort en uppdatering av artikeln och lagt till denna informationen. Ha en riktigt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-09
11:33
Hej Ok då följer du Carinas råd gällande hur det skall bokföras. /Joachim
... Visa mer
2023-10-09
09:34
1Gilla
Hej Hela summan på 1 500 bör läggas på 1684. När du får tillbaka summan kommer du få det återbetalt inkl moms öven då. Så gör inte något avdrag för moms på summan du fått betala. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-04
16:33
1Gilla
Hej Det är ett helt korrekt upplägg som du skriver nu. Gör du på det sättet så gör du allt helt korrekt. ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-10-04
14:20
I samband med att pengarna lånades ut så bör ni ha bokat det som en fordran på ett konto som börjar på 16 eller 13. Är det två personer som har lånat pengar så bör de ha ett varsitt 16-/13-konto i redovisningen. Det underlättar för att se hur mycket var och en har kvar att betala. När det nu börjar amorteras så ska motsvarande konto krediteras. Betalar den som lånat även ränta så ska räntan bokas som en intäkt på ett konto som börjar på 83. Betalar de ränta ska du även lämna kontrolluppgift.
... Visa mer
2023-10-04
08:11
1Gilla
Hej @Sofie_17
Tack för att du hör av dig till oss. Ser att du redan fått fin hjälp av bästa @CarinaEsp - härligt!
Ett annat alternativ kan vara att du utgår från rapporten Saldo som finns i Visma Lön Anställd - Tycker mig se att du har Lön 600 och Lön Anställd - rätta mig gärna om jag har fel.
Med hjälp av rapporten Saldo i Visma Lön Anställd kan du få en detaljerad överblick över saldo för flextid, komptid, arbetstidskonto, arbetstidsförkortning, semesterdagar och tidssaldo. Läs mer i hjälpavsnittet Saldorapport
Hoppas detta hjälper dig och att ni båda får en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-03
16:25
Hej! 1. Här måste jag tyvärr säga emot din redovisningskonsult. Det som du räknar upp är privata kostnader. Hela köpet blir alltså ett privat uttag på konto 2013. 2. Eftersom du är momsregistrerad och får rabatt så kan jag inte se det på annat sätt än att momsbeloppet också ska minskas. 100 kr i rabatt får då fördelningen 20 kr minskad moms och 80 kr minskad varukostnad. //Carina
... Visa mer
2023-10-03
16:18
1Gilla
Hej, Att personen ifråga har ytterligare en arbetsgivare har ingen betydelse för vilket semestervillkor som ska användas. Har hen en anställning på en viss % och med fast månadslön så är det samma villkor som övriga anställda med månadslön har. //Carina
... Visa mer
2023-10-02
11:28
1Gilla
Fakturaavgift bör ingå i själva konteringen till varan.
... Visa mer
2023-09-25
15:07
Hej @Lönejw, Vilken fin hjälp du har fått av vår grymma champion @CarinaEsp. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med dina funderingar.
Om du vill att heltidslönen och tjänstledigheten ska visas på den anställdas lönebesked behöver du registrera tjänstledigheten i löneprogrammet. Antingen registrerar du precis så som den anställde faktiskt är tjänstledig, vilket innebär att du lägger in de olika timmarna på respektive dag som den anställde är tjänstledig. Ett alternativ är att du själv manuellt räknar ut ett snitt och lägger in detta istället med hjälp av lönearter.
Eftersom du registrerar tjänstledighet “del av dag” och i olika antal timmar t ex fredag och nästkommande måndag så blir det timavdrag. Det blir samma antal timavdrag som om du hade registrerat tjänstledig även över helgen. Det allra vanligaste är våra kunder byter tjänstledighetsprocenten en dag som den anställde skulle ha arbetat och inte på en helgdag.
Sammanfattningsvis så om den anställde är 50 % tjänstledig måndag-fredag och nästkommande måndag ska den anställda vara 60 % tjänstledig så registrerar du 50% tjänstledighet även under lördag och söndag. Du kan inte “slå samman” snabbvalen om det blir olika antal frånvarotimmar eller %.
Så länge du inte ändrar schemat och månadslönen baseras allt på den 100% sysselsättningsgraden, genomsnittlig veckoarbetstid m.m.
Om det är korrekt eller inte enligt ditt företags regler behöver kontrolleras med ert kollektivavtal så vet vi att allt blir enligt de regler som gäller för just ditt företag. Här gör våra kunder lite olika och vi på Visma Spcs är måna om att det blir korrekt och därför behöver du ställa frågan till ert fackliga avtal.
Det kan vara bra att känna till att du i samband med semesterårsavslutet kan behöva räkna om sysselsättningsgraden när du har använt Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Har du intjänandeåret samma som semesteråret (sammanfallande semesterår) så får du under årets gång räkna om sysselsättningsgraden. Jag delar hjälpavsnittet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro som jag tror kan vara ett bra stöd för dig.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering. Om du känner att du behöver ytterligare hjälp med detta tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med en lönekonsult, då det är ett något snårigt område som kan behöva lite experthjälp 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-18
15:17
I ruta 4.3 c lägger du in kostnader som finns i bokföringen men som du skattemässigt inte får göra avdrag för. I ruta 4.5 c lägger du in intäkter som finns i bokföringen men som inte är skattepliktiga, t ex intäktsränta på skattekontot.
... Visa mer
2023-09-18
11:24
Hej Då räknas det som en lätt lastbil och du får göra avdrag för momsen. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-09-13
11:46
1Gilla
Hej, När man flyttar personer inom koncernen så brukar det gamla anställningsdatumet följa med, det innebär ju att årets intjänade dagar inte är annorlunda än de redan är. Det "gamla" bolaget ska ju ersätta det "nya" bolaget för redan intjänad semester och de anställdas bild i lönesystemet ska se likadan ut i det nya bolaget som i det de lämnar. Jag gissar att du ska lägga in de ingående värdena manuellt i det "nya" bolaget. Om du använder Visma lön 600 så ska det finnas instruktioner för hur du går tillväga när du lägger upp det nya företaget i lönesystemet. //Carina
... Visa mer
2023-08-24
09:12
Tack för svar, då har jag lite att fundera över hur vi går vidare. Har momsen felaktigt lyfts så borde jag väl iallafall sälja bilen med moms? Men det väger väl inte upp det misstaget från skatteverkets synpunkt heller misstänker jag. Nån som har ett gott råd?
... Visa mer
2023-08-23
09:19
Hej, om du lägger den som en debetpost på ett intäktskonto så måste du använda kontot för utgående moms (2611), annars får du en diff i momsrapporten. du kan registrera den som en leverantörsfaktura ändå, men ta bort den automatiska momsraden och gör en egen kontering på momsen. Hoppas du är med på hur jag menar 😊 //Carina
... Visa mer
2023-08-14
21:18
2 Gillar
TACK @CarinaEsp och @Joachim E ! Det här forumet är bäst! Så bra folk. Uppskattar hjälpen en massa! Hoppas detta blir en hjälp för fler som söker samma fråga! Tyvärr kan jag bara trycka godkänn svar på en då ni båda delat på svaret. Blev Carina denna gången.
... Visa mer
2023-08-14
11:23
Hej @simax6! Precis som Carina skriver så funkar det att lägga in som ingångsvärden. Här har jag en bra manual för hur du gör detta i Visma Lön 600. Det låter som att era anställda har semestervillkor 10 i programmet. I länken ovan kan du klicka dig ner till Fliken semester > Semestervillkor 10. Här står det hur du gör med den semestergrundande lönen. Om ni har många anställda som flyttar över hjälper vi gärna till att flytta över era anställda in till Visma Lön 600. Läs mer här om du är nyfiken. Hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-08-04
08:00
1Gilla
Hej, Om kunden har returnerat varan så är det en kreditfaktura som ska göras, samma bör gälla vid en reklamation. //Carina
... Visa mer
2023-08-01
09:49
Tack det blev mycket tydligare. Ska rutorna nedanför momskoden vara tomma?
... Visa mer
2023-07-31
14:27
Hej Då skattekontot är privat och inte tillhör företaget i en enskild firma så är det enklaste sättet att bokföra inbetalning eller utbetalning till/från skattekontot direkt mot det konto som du betalt in för. Om du t ex betalar in båda skatt (8 000) och moms (8 672) i samma inbetalning så bokför du det på följande sätt under kassa och bankhändelser.
https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-skatt-och-moms-i-en-enskild-firma/ta-p/220986
Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-07-21
12:04
2 Gillar
Hej, Avser fakturan enbart moms så bokar du den mot kontot för ingående moms (2641), under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet och har avdragsrätt för moms. //Carina
... Visa mer
2023-07-14
10:57
Hej, nej, det är det ju såklart inte, nu när jag tänker på det 😀 Men om förmånen avsett något annat, t ex fri parkering? Eller gäller schablonen på 60% som underlag för beskattning på belopp över ett visst värde? /Louice
... Visa mer
2023-07-07
23:27
1Gilla
Körersättning som du debiterar till kund ska du lägga moms på. Det är en del av tjänsten som du utför.
... Visa mer
2023-07-02
13:52
1Gilla
Tack Carina, jag tar till dig dina råd. Det var just anledningen att jag tog upp detta på forumet, det där med att blir jobbigt om det är många olika kostnadskonton inblandade. Du såg säkert att jag glömde nämna att jag använder kontantmetoden. //Bertil
... Visa mer
2023-06-29
08:34
1Gilla
Ett tillägg till ovan. Om medlemskapet är personligt för dig så kan det anses vara lön även om ditt syfte med medlemskapet är för att främja framtida affärer.
... Visa mer
2023-06-28
08:07
Hej, Om du markerar fakturor och skickar till banken som en betalfil så ska du inte behöva ändra beloppet utan du markerar även kreditfakturan. Viktigt att justera betaldatum för fakturan så att det är samma eller längre fram som den fakturan man ska kvitta mot, annars fungerar inte bevakningen hos bankgirot. Nu har jag aldrig använt det här med att skicka betalfil från Visma då jag själv endast har en faktura i månaden, men jag tänker att det ska fungera i Visma som i andra system. //Carina
... Visa mer
2023-06-27
13:42
1Gilla
Hej, Det är är tyvärr inget som är lätt att svara på. Kan vara så att ni anses ha ett fast driftställe i Spanien om den anställde är bosatt där och utför sitt arbete därifrån. Så för säkerhets skull så bör du kontakta någon skatteexpert som är specialiserad på internationell skatt och anställning/arbetsrätt. Du kan börja med att ta kontakt med Skatteverket, men här kommer en länk som kan vara av intresse: Anställa utländsk arbetskraft för arbete i utlandet | Skatteverket Ovan information säger ingenting om vad som gäller enligt spansk lag, därav mitt råd att kontakta någon som vet. En skattejurist kostar pengar, men det kan bli väldigt kostsamt om man inte gör rätt från början. Din anställda ska ju också ha det sociala skyddsnät som finns i landet hen bor eftersom det sociala skyddsnätet i Sverige inte längre är tillämpligt.
... Visa mer
2023-06-26
13:37
Tusen tack!!
... Visa mer
2023-06-09
13:54
1Gilla
Jamen såklart! Företaget ska ju få pengar av staten vid ingående köp, inte låna. Blev bortdribblad av kontonumret (2493) misstänker jag, att det var ett kontonummer som kommer påverka framtida momsredovisningar. Tack för snabbt svar.
... Visa mer
2023-06-07
09:52
1Gilla
Ja, momsen är avdragsgill så länge det har med verksamheten att göra och du driver en momspliktig verksamhet. Varför använder du 2670 (eller snubblade du på tangenterna 😉)? Det vanliga är att man bokar ingående moms på 2640 eller 2641. //Carina
... Visa mer
2023-06-05
10:42
Hej Personligen så tycker jag att den särskilda löneskatten bör bokföras upp i samband vid varje inbetalning av pension. Kostnaden bokförs på konto 7533 i debet och skatten på konto 2514 Beräknad särskild löneskatt för pensioner i kredit. Man får en mer rättvis bild av kostnaden och vad man senare skall betala i i skatt genom att bokföra detta löpande. Däremot så behöver du inte betala in denna skatten löpande om man inte själv vill. Vill man betala in det löpande så sätter man in summan på skattekontot med en återbetalningsspärr som någon skrev tidigare. Det vanligaste sättet att hantera den på är att redovisa och betala in den i samband med att årets skattekostnad bokförs och betalas. I samband med att årets skattekosntad bokförs så nollas de löpande konton man har bokfört skatt på (2512 - 2518) och det läggs över en total skuld eller fordran på konto 2510. Det innebör att den särskilda löneskatten läggs ihop med den vanliga F-skatten och blir en total skatteskuld i slutet av året. När det gäller följdfrågan så kommer det komma upp två poster på ert kontoutdrag från skatteverket längre fram. En post som kallsas slutlig skatt och eventuellt en post som heter tillgodoförd debiterad preliminärskatt. Dessa två poster skall då bokföras mot konto 2510. Det kan dock dröja ett bra tag innan dessa två poster registreras på skattekontot. Det är först när de är med på kontoutdrtaget som de skall bokföras. Hoppas detta svar gjorde det något klarare. Har du fler frågor gällande detta är du välkommen att återkomma. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-05-22
10:30
1Gilla
Jag visste att du hade en klurig lösning och ja, ibland är det nog bäst att inte röja runt för mycket 🙂
Åh vad det lät härligt med lunchpromenad i solen.
//Tinna
... Visa mer
2023-05-02
10:23
Hej @CiaPia
Tack för att du hör av dig till oss.
Om du som löneadministratör har registrerat fel typ av frånvaro vilket har lett till att frånvaron har blivit semestergrundande istället för ej semestergrundande behöver du korrigera detta så att ackumulatorer och värden som används vid semesterårsavslut ska bli korrekta. Hur du löser det kan du läsa mer om bland annt i hjälpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning. Läs under rubriken Gör korrigering om rätt lön har betalats ut men värden för semester är felaktiga
Hur långt tillbaka du ska korrigera är något du bör bolla med ert fackliga avtal.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-04-24
14:34
1Gilla
Ja, absolut. Kommer göra detta hädanefter. Stort tack för hjälpen!
... Visa mer
2023-04-11
07:09
1Gilla
Hej, Omvänd moms gäller för hela fakturan. Du ska begära en kreditering av den fakturan du fått och be om en ny faktura med omvänd skattskyldighet. //Carina
... Visa mer
2023-03-27
21:31
1Gilla
Hej, Ja, så logiskt det låter när du förklarar! Såklart är det så! Tack för hjälpen!
... Visa mer
2023-03-17
09:58
1Gilla
Hej, Det är förbjudet att låna pengar från sitt AB. Behöver du ta ut pengar utan att det finns tillgängligt belopp som tillgodo för dig så måste du ta ut det som lön. //Carina
... Visa mer
2023-03-02
09:34
1Gilla
Hej, Nej TRR ingår inte i underlaget för löneskatt. Jag brukar boka om den delen som är löneskattgrundande till ett 741X-konto. //Carina
... Visa mer