2025-04-29
13:46
Hej Du kan ha kvar konto 1240 min bild var enbart ett exempel. /Joachim
... Visa mer
2024-11-27
15:40
1Gilla
5970 Film-, radio-, TV- och Internetreklam
... Visa mer
2024-11-20
10:42
Hej @Thomas51
Det framgår inte riktigt vilket av våra löneprogram du använder och jag ser att du fått fin hjälp av @Lönetjejen och hjälpinstruktioner om din fråga gäller Lön.
Om du istället använder Visma Lön 300/600 kan du få tips på hur du gör en korrigering i hjälpavsnittet Hur rättar jag en registrering av frånvaro från semestergrundande till ej semestergrundande?
Hoppas detta hjälper dig. /Tinna
... Visa mer
2024-10-31
09:26
1Gilla
Hej Då företaget är momspliktigt så skall detta faktureras med moms. Då jag antar att du drar av för moms på de kostnader du har och då skall även försäljningen av spronsingen inkludera moms. Jag vet att det finns ett antal undantag när det gäller sponsing så rekommenderar att du kontaktar skatteverket också och lyfter frågan direkt med dem för att få all information som gäller just dig. /Joachim
... Visa mer
2024-10-29
09:32
Hej Det stämmer men beloppen du bokför skall vara omräknade till svenska kronor. /Joachim
... Visa mer
2024-08-20
10:52
Hej jag skulle inte rekommendera det men visst går det. Det blir svårare för dig att följa upp vad du haft för kostnader om du inte delar upp det på "rätt" konto. /Joachim
... Visa mer
2024-07-14
08:50
Tack för svaret, Thomas!
... Visa mer
2024-06-14
07:06
Hej Du bokföra det på samma sätt oavsett om det är moms på fakturan eller inte. Så Du bokför summan du har betalt med rätt momskod och omvänd moms. Sedan kontaktar du Amazon så de skickar en ny faktura och en kreditfaktura där beloppen är justerade. I vissa fall återbetalas även momsbeloppet och då bokför du den återbetalningen mot samma konton med omvänd skattskyldighet som inköpet bokfördes mot så kommer det i slutändan bli totalt sett rätt. /Joachim
... Visa mer
2024-05-17
13:07
Hej En faktura med enbart moms bokför du mot konto 2641 ingående moms. /Joachim
... Visa mer
2024-05-16
13:42
1Gilla
När du lägger upp kunden anger du att det är en kund inom EU. Då kommer det bli rätt när du skapar fakturan.
... Visa mer
2024-04-26
08:22
Hej, Helt riktigt den kommer att gå som lätt lastbil, under 3500kg och då blir det halv moms. /Gunilla
... Visa mer
2024-04-25
08:58
Hej Toppen och tack för att du återkopplade med skatteverkets svar. /Joachim
... Visa mer
2024-04-15
08:57
Hej @Lenasekonomi och @Thomas51
Tack för era input och för att ni hör av er till oss. Jag framöver detta internt och om ni har några andra önskemål om programförbättringar får ni gärna dela dem direkt med våra utvecklare av Visma Administration via knappen Förbättringsförslag som är lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Har någon av er funderingar kring en specifik faktura är ni alltid välkomna att slå en signal till kunniga support.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-02-21
12:10
Hej Kan dessvärre inte svara på hur ditt system hanterar konto 4990 men det skall påverka resultaträkningen och därmed även det totala resultatet för året.
Visar med en bild från eEkonomi där jag bokfört upp ett lager efter en inventering. /Joachim
... Visa mer
2024-01-30
10:19
Hej @Thomas51
Tack för att du kontaktar oss.
Om det inte ligger dubbla rader på fakturan i Visma Administration när den skickas från programmet bör/ska det inte bli dubbla rader på e-fakturan. I detta fallet vill vi att du slår en signal till supporten så får vi felsöka vidare.
Välkommen att kontakta programsupporten
/Tinna
... Visa mer
2024-01-25
14:39
1Gilla
Ja, det gör jag men det är ändå lätt att missa plus att det tar tid att göra det på alla. Jag ska lägga in det som förslag!
... Visa mer
2024-01-08
13:33
För min del kan jag inte skicka fakturorna direkt. Jag behöver få upp fakturan i ett e-postmeddelande så att jag kan byta ut fakturan till en faktura som är en sammanfogad pdf eftersom våra kunder kräver attesterade underlag tillsammans med fakturan. Bra att det finns olika alternativ.
... Visa mer
2023-12-04
06:33
1Gilla
Gå in på Arkiv > Företagsinställningar > Försäljning > Dokumenttexter > Fakturatext.
... Visa mer
2023-11-09
11:25
2 Gillar
Det är ingen moms på depositioner, så kontot ska inte ha någon momskod.
... Visa mer
2023-08-14
11:43
Hej @kajsame! Har du en anställd som börjar under ett pågående semesterår så behöver deras semester justeras manuellt om de ska ha någon semester/obetald semester att plocka ut under det aktuella året. Jag är ingen löneadministratör men när jag kikar igenom semesterlagen tolkar jag det som att den anställde har rätt att plocka ut x antal obetalda dagar under det pågående semesteråret beorende på anställningsdatum. Därför blir min rekommendation att du lägger till obetalda dagar på den anställde i anställningsregistret eftersom du redan gjort semesterårsavslut. Om inte någon annan användare här i forumet har någon invändning? 😊 Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-04-20
15:54
1Gilla
Momsen ska inte läggas på, den ingår ju i priset när inklusive moms är ibockad. Någonstans på fakturan ska momsbeloppet stå. Det ska då vara 0,2 x ditt pris om du säljer med 25% moms.
... Visa mer
2023-03-22
12:48
1Gilla
Vi får ett kvitto från PostNord med moms när vi fyller på vår frankeringsmaskin.
... Visa mer
2023-03-20
07:10
1Gilla
När beloppet dras från skattekontot bokför du det i debet på konto 2510 och kredit på konto 1630. Betalningen bokför du i debet på konto 1630 och kredit på konto 1930.
... Visa mer
2022-12-29
09:46
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Du verkar ha Visma eEkonomi, så om du skapat fakturan i systemet så hanteras bokföringen av kundfordran i 2022 automatiskt när du registrerar den som betald i 2023 vilket du kan läsa om här.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med bokföra samma belopp på ovanstående konton, men om vi tar ett exempel på att du skapat en faktura på 10 000 kr utanför systemet och skall nu bokföra upp den som kundfordran så blir det först en manuell verifikation som följande:
1510 med 10 000 i debet
26XX med 2 000 i kredit
3XXX med 8 000 i kredit
När du får betalt i 2023 så bokför du bort det som följande:
1930 med 10 000 i debet
1510 med 10 000 i kredit
Om du har skapat fakturan i systemet så skall du istället följa de instruktioner som finns i länken ovan, så det blir korrekt i programmet för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-23
09:50
1Gilla
Hej Raymalt!
Du kan förslagvis använda konto 6540 - IT-tjänster eller 6590 - Övriga externa tjänster.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-19
06:36
1Gilla
Du gör en kreditfaktura som kan kvittas mot den extra fakturan.
... Visa mer
2022-12-16
17:20
1Gilla
Hej Josefin, tack för ditt svar , du har rätt, 2641 är kontot jag har använt. Ha en trevlig helg! 😃
... Visa mer
2022-12-13
13:07
Tack så mycket för hjälpen @Thomas51 ! Önskar dig en riktigt God Jul & Gott Nytt när det väl gäller. 😉
... Visa mer
2022-10-24
13:09
Hej!
Det är inget som fungerar i programmet och är i dagsläget inte planerat att förändra. Däremot går det att lösa via att ändra din signatur i ditt mejlprogram precis som andra användare har skrivit tidigare här i tråden.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2022-10-20
11:18
1Gilla
Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2022-10-18
15:50
1Gilla
Hej @Fd medlem
Bra jobbat och precis som du skriver är det i kundregistret fält e-post som du lägger in de aktuella mejladresserna separerade med semikolon.
Vi har testat detta både i Outlook och Thunderbird.
Ha en fin eftermiddag!
//Tinna
... Visa mer
2022-10-13
13:35
1Gilla
Bästa hjälpen på länge. Tack! 👍
... Visa mer
2022-10-13
10:31
1Gilla
Hej igen!
Det handlar egentligen inte riktigt om viljan, utan vad man får och inte får göra. Vid en avbetalning så är det ett direktköp, som man dock betalar i omgångar. Så anledningen till att man kan redovisa hela momsen direkt är för att själva köpet sker när man tecknar ett avbetalningskontrakt och det är även enbart då momsen redovisas på underlaget. De andra händelserna är bara avbetalningar på en kredit man har, och därmed redovisas ingen moms på underlagen och inte heller i bokföringen då det bara är en minskning av en skuld.
Vid leasing så är detta en hyra av en inventarie, och därför blir det inget direktköp utan istället så delar man upp kostnaden så lång tid som leasingen är och man får underlag som visar momsen för varje faktura för hyran/leasingen. Det blir alltså en löpande kostnad som man redovisar, till skillnad från avbetalning där man istället minskar sin skuld.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
13:26
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Det går bra att använda det också om du vill, så länge kontot är inom 20XX kontogruppen då detta egentligen inte bokförs utan enbart är till för ens egna skull och i slutändan inte skall påverka det egna kapitalet eller bokföringen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2022-09-15
11:36
Är dina två företag i samma koncern? Är 1 100 000 pengar som du för över från ditt bankkonto? I så fall bokför du det i kredit på konto 1930.
... Visa mer
2022-09-09
09:51
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Den första förhöjda leasingavgiften skall periodiseras och man bokför därmed upp den mot konto 1720. Hur man sedan hanterar periodiseringen kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-05
07:21
2 Gillar
Bokför på olika konton. Det avser olika saker och då blir det rätt att dela upp fakturan.
... Visa mer
2022-09-05
07:17
3 Gillar
Det blir omvänd skattskyldighet även för resorna.
... Visa mer
2022-08-31
09:35
1Gilla
Bokför det som försäljning av varor. Du ska lägga på moms.
... Visa mer
2022-08-18
12:53
Hej @Annica_Forsberg
I vår skrivna hjälp för Visma Lön så finns detta dokument med information hur du tar bort uppgifter på anställda som har slutat samt när detta ska göras. När du öppnat dokumentet klickar du på Arbeta enligt GDPR i Visma Lön 600 och sedan finns info under Ta bort registrerade personuppgifter. Vill du radera en lönekörning måste lönekörningarna låsas upp i turordning och att man börjar med den senast skapade. Du kan endast ha två upplåsta åt gången vilket gör att den senast skapade lönekörningen måste raderas innan du kan låsa upp nästa.
/Malin
... Visa mer
2022-07-01
15:26
1Gilla
Det ska vara så, differensen är årets resultat. Titta på resultaträkningen, så har du samma belopp där.
... Visa mer
2022-06-29
08:52
3 Gillar
Gå in på henne i Anställda, flik 5 - semester. Där ser du hur semesterdagarna är fördelade. Om hon ska få 10 dagar förskottssemester skriver du i 10 i rutan för förskott. När du sedan markerar i Kalendariet så tar systemet först hennes betalda semesterdagar och resterande går som förskottssemester.
... Visa mer
2022-05-20
13:39
Underlag från Skatteverket behövs inte om man ska göra ett högre skatteavdrag än enligt tabell.
... Visa mer
2022-05-17
11:30
Hej Fredrik!
Jag är inte helt säkert på vad du vill ha svar på men de banker som fortfarande har LB-fil (t ex Swedbank) så kan kreditfakturorna skickas med i filen och sedan ligger de för bevakning hos banken.
Men om du arbetar i Visma eEkonomi och har bankkoppling eller en bank där man skickar XML-fil (t ex Nordea) så skickas aldrig kreditfakturorna med till banken utan då är tanken att du ska kvittar dem i Visma eEkonomi innan du skickar eventuell mellanskillnad till banken. Har du en kreditfaktura liggande och lägger in en ny debetfaktura får du en frågan om den ska kvittas mot krediten. Lägger man in debeten först och därefter en kredit så kommer ingen fråga upp, men man kan fortfarande kvitta manuellt kredit mot debet.
Har jag missförstått din fråga eller om du vill ytterligare frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten.
//Tinna
... Visa mer
2022-03-11
09:23
1Gilla
Hej, Du borde kunna använda frånvarolistan och ange tidsperiod. Du får visserligen upp samtliga frånvarotyper om du väljer den. Ett annat alternativ är ju att välja lönehistorik, lönearter och välja den löneart som registrerar den frånvaro du är ute efter. Samtliga utskrifter går att få till excel och där kan man själv skapa de diagram man önskar, för jag tror bara det är lönetermometern som innehåller tabeller. Föreslår att du även tittar på lönetermometern för den kanske innehåller den information du vill ha då tid och frånvaro visas i rapporten. //Carina
... Visa mer
2022-02-25
14:52
1Gilla
Du bokför hela beloppet på fakturan på konto 4056 och beräknar momsen på fakturans totalbelopp.
... Visa mer
2022-02-24
10:08
Hej Krister!
Det @Thomas51 skriver stämmer bra men du kan också välja att skriva ut en verifikationslista till bildskärm och sedan söka i utskriften på ett konto, belopp eller transaktionsinfo. Om du vid en kontoavstämning söker ett visst belopp och inte hittar det kan du prova med att söka efter halva beloppet (beloppet kan vara bokfört på fel sida).
Lycka till i felsökningen och ha en fortsatt fin dag!
Tinna
... Visa mer
2022-02-01
13:14
Hej @Fd medlem!
Det här ska vi kunna lösa och det är snarlikt som min kollega Tinna skrivit innan.
Gör följande:
Gå in under Försäljning - Fakturahantering
Markera de fakturor du vill spara som en gemensam pdf, eller välj Markera alla om du vill skapa en pdf för alla fakturor som ännu inte är utskrivna.
Välj Skicka fakturor uppe under Kommando.
Klicka på Skrivarinställningar som du hittar genom pilen som pekar nedåt längst upp i dialogrutan. Se även bilden nedan.
Markera rutan Dokument med utskriftsval Pdf sparas i samma pdf-fil.
När du väljer Skicka får du välja vart filen ska sparas och den innehåller samtliga fakturor samt att fakturorna blir markerade som utskrivna och försvinner från listan i fakturahanteringen.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2022-01-26
10:55
Hej Kassörn,
Precis som @Thomas51 skriver så är det datumet som styr.
Vill du att vi ska kika vidare på det så är du självklart välkommen att höra av dig till mina kunniga kollegor på supporten som även har möjlighet att kika tillsammans med dig i ditt program.
Välkommen /Tinna
... Visa mer
2022-01-10
11:21
Hej Linda,
Förstår att det är jättefrustrerande men för att kunna lösa detta på bästa sätt så behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten. Kanske räcker det med att uppdatera licensen men det ska vi självklart undersöka när du hör av dig. Jag har skapat ett ärende som finns registrerat på ditt kundnummer och där även denna tråd finns bifogad.
Välkommen att höra av dig!
Tinna
... Visa mer
2021-12-17
14:46
Hej Thomas51!
Precis som i hjälpavsnittet du hänvisar till så står det vilka koder du kan använda under Fältförklaringar - Betkod, men jag tolkar dig som att du inte får det betalningsvillkoret du önskar?
Utifrån det du beskriver så tror jag att det blir svårt att hjälpa dig via forumet. Jag rekommenderar dig att kontakta vår grymma support som har möjlighet att titta på detta tillsammans med dig i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går sen, då det kan vara god hjälp för andra användare också.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
10:34
Hej!
Om du skickar flera fakturor och gör det via programdelen Fakturahantering kan du göra en inställning för om du vill öppna mejlen för redigering eller inte. När du markerar flera fakturor och väljer Skicka kan du välja Skrivarinställningar:
Därefter markerar du rutan Skicka e-post utan att öppna för redigering. När du har gjort det ska fakturorna kunna gå iväg samtidigt.
Den här inställningen är inte ny för version 2021.3 utan har funnits tidigare också.
/Jenny
... Visa mer
2021-09-20
07:59
2 Gillar
Nej, du måste bokföra enligt länken ovan. Anledningen till att det inte är någon moms angiven är att det avser estländsk moms, som du inte ska betala eftersom det är handel med annat EU-land.
... Visa mer
2021-09-10
14:32
Hej Monica! Vad härligt att höra att det löste sig för dig när du kikade på inställningarna! Och tack för din fina feedback. Jag blir så glad att höra att du är nöjd med ditt program 🙂 Angående ingångsvärdena vill jag bara nämna att du egentligen endast ska ändra där vid det tillfälle du börjar arbeta med Visma Lön, så att programmet kan få med sig informationen kring dina anställdas tidigare utbetalningar. Det datum du ska skriva in är då den senaste löneutbetalningens till och med datum i löneperioden från ditt förra lönesystem. Om du vill dubbelkolla så att allt ser rätt och riktigt ut för dina ingångsvärden baserat på dina senaste inställningar kan jag varmt rekommendera att ringa in till våra duktiga kollegor på supporten så att de kan få kika i programmet tillsammans med dig. Önskar dig en fin helg! /Agnes
... Visa mer
2021-09-09
09:57
3 Gillar
Markera rutan "Automatisk adressuppdatering vid fakturering" på flik 2 för avtalet.
... Visa mer
2021-09-06
11:18
Hej Thomas!
Har hört mig för och det har inte skett någon förändring programmet i Visma Anläggning sedan tråden skapades.
Däremot har du (och hade redan då) möjlighet att lägga till kolumnen Under uppförande i Redigeringsläget och på så sätt snabbare avmarkera många bockar och sedan spara allt på en gång. Kanske kan det underlätta något?
Har du ytterligare frågor rörande Visma Anläggning eller om du har några följdfrågor så kan du skicka ett mejl till anlaggning.spcs@visma.com så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-08-12
15:51
Hej Niklas!
Vill bara göra ett litet tillägg att beloppsgränsen för att få utfärda en förenklad faktura är under 2000 kr ink moms så att det inte blir något missförstånd. I dagsläget har vi inget specifikt stöd för förenklad faktura i Visma eEkonomi. Som det ser ut nu är adress alltså ett krav på våra fakturor. Om stöd för förenklad faktura är en funktion du skulle vilja se i framtiden är du varmt välkommen att skriva det som ett önskemål i vår idéflik i området för Visma eEkonomi. Jag är inte säker på hur prioriteringen ser ut kring stöd för förenklad faktura, men detta är något vi kan kika på om du skulle vilja lämna det som önskemål.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-05-27
13:33
1Gilla
Hittade felet. Var något som hade hänt med mallen som jag kopierat och använde. Nu fungerar det problemfritt. Tack för all hjälp. Mvh Tim
... Visa mer
2021-05-19
16:03
1Gilla
När det gäller återbetalningen så tror jag att kortleverantörerna har som krav att det ska göras till samma kort som användes vid betalningen, detta för att förhindra penningtvätt.
... Visa mer
2021-03-26
08:45
1Gilla
Hej Thomas51,
Det senaste året har vi verkligen ställts inför många nya frågeställningar och funderingar. Någon exakt svar på din fråga om "vad gäller när en anställd stannat hemma då hustrun har symtom, men båda visade sig vara friska" hittar inte jag. I första hand behöver du kontrollera med ert kollektivavtal och få råd om vad som gäller hos er och det kan även vara vettigt att bolla frågan med försäkringskassan som säkert fått frågan många gånger senaste året.
Hittade ett par länkar som kan vara bra att kika på: Har en anställd rätt till sjuklön i väntan på covid-test?, Närstående med ej bekräftad Corona symptom. Vad gäller för mig? och Vilken ersättning kan jag ansöka om i väntan på provsvar?
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-22
15:52
1Gilla
Thomas! Tackar! Hade ingen aning om detta! Nu är det fler i min branch som jobbar i Visma som blir glada 🙂
... Visa mer
2021-03-12
15:13
1Gilla
6570 Bankkostnader
... Visa mer
2021-01-18
16:08
2 Gillar
Snyggt 🙂 Många tack My!
... Visa mer
2021-01-14
06:28
1Gilla
Du skriver eller ringer Skatteverket och ber dem föra över avdraget på maken.
... Visa mer
2020-12-21
20:34
Även jag tackar för svar! Tolkat det som: 2893 – kredit totalbeloppet (om du betalat med egna pengar) 4056 momskod 20 (25%) debet totalbeloppet 2614 momskod 30 (25%) kredit 2645 momskod 48 debet Beloppet som är under 2614 och 2645 är beloppet plus 25%.
... Visa mer
2020-12-03
10:06
Hej Adde,
Om du inte hör något från @Perkolajnen så hittade jag tråden Särskild löneskatt på tjänstepension som jag tror ska kunna hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-11-03
12:18
2 Gillar
Hej Första raden med konto 1910 ska inte ha någon momskod. Tror att det står "10" där och då påverkar det momsredovisningen. MVH RoffaK
... Visa mer
2020-10-01
11:49
Hej @Nina__31 Jag ska försöka bena ut detta så du får det så smidigt som möjligt. Du skriver att du vill ha in varje anställd två ggr i systemet, precis som du är inne på så går inte detta i dagsläget men jag är inte riktigt med på varför? Du får gärna förtydliga för jag tänker att situationen kan gå att lösa utan att behöva göra det. Är det inte mer än själva arbetsgivaruppgiften du ska lämna in så är min rekommendation att göra det manuellt på skatteverkets hemsida.Tänkte på de semestergrundande värdena också, även dessa går att fylla i manuellt i löneprogrammet.
Men du kan väl återkomma och förtydliga lite hur ert arbetssätt är tänkt att fungera och vad du vill få ut av det. Så ska jag ta en titt på det igen och försöka lösa det på bästa sätt! 🙂
/My
... Visa mer
2020-09-15
14:02
3 Gillar
Uttaget bokför du i debet 1910 kassa och kredit 1930 bank Inköpet i kredit 1910, moms och kostnadskontot i debet.
... Visa mer
2020-08-05
07:15
2 Gillar
Hej! Gå in på den gamla versionen av internetbanken och in på transaktionslistan. Där väljer du "beställa rapporter" och sedan Swishrapport. Då får du med meddelandetexten på transaktionen. Förhoppningsvis kommer rapporten finnas på nya internetbanken snart.
... Visa mer
2020-05-22
19:01
1Gilla
Stort tack @Tinna Gunnarsson
... Visa mer
2020-04-21
12:46
2 Gillar
Arbetsgivare > Arbetsgivardeklaration > Inlämnade arbetsgivardeklarationer > Visa sammanställning för flera redovisningsperioder
... Visa mer
2020-03-31
09:40
2 Gillar
Från Bolagsverkets hemsida: "När stämmans ordföranden och protokollföraren företräder samtliga aktier som finns i aktiebolaget, behövs inte justerare."
... Visa mer
2020-03-26
20:04
1Gilla
Handelsbolaget ska inte skatta något. Du och de övriga bolagsmännen SKA skatta för sin del av vinsten genom att ta upp den vinsten i sina privata deklarationer (efter avdrag för avsättning till ev periodiseringsfond o/e expansionsfond). Spelar ingen roll om ni tagit ut pengarna eller ej. Om ni kan betala skatten utan att ta ut pengar ur bolaget kommer hela vinsten att stå kvar i bolaget.
... Visa mer
2020-03-01
11:35
Jag ska sälja en korttidsinventarie, där finns inte möjligheten att gå in via Åtgärd. Hur gör jag? Hur upprättar jag fakturan? Hur bokför jag?
... Visa mer
2020-02-27
07:27
1Gilla
Logga in på Skatteverket. Gå till Arbetsgivare > Arbetsgivardeklaration > Inlämnade arbetsgivardeklarationer > Visa sammanställning för flera redovisningsperioder. På fliken arbetsgivare kan du få ut en sammanställning.
... Visa mer
2020-02-24
10:29
Tack så mycket för svaret Thomas. Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2020-02-13
10:18
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
11:09
@Fd medlem
Jag tänker mig att du bokför detta som ett helt vanligt inköp, dvs. krediterar ditt 19xx-konto med summan 3399 kr. Den ingående momsen (25% står det högst upp vid din tabell) 137,91 kr lägger du in i debet och resten dvs. 3261,09 kr lägger du i debet på ett kostnadskonto i kontoklass 4 eller 5.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-24
11:57
Hej Thomas,
Detta är inget jag känner igen på rak arm. Kolla så du har senaste versionerna av både Visma Administration (2019.3) och Visma Bokslut (2020.0), testa eventuellt också att köra båda programmen som administratör på datorn.
Skulle problemet kvarstår tror jag det lättaste är att du kontakta oss på supporten via telefon eller chatt så kikar vi gärna vidare på det och försöker lösa så du kommer vidare igen.
Trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-01-24
11:22
1Gilla
Hej Linda,
Vi har i Version för 2020 skapat en utskrift som heter Sjukfrånvaro antal karensperioder och jag misstänker att denna kommer kunna hjälpa dig och göra det lite klarare. 🙂
Ha en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2020-01-15
21:24
Hej, Hur bokför man denna deposition faktura? Hyra lokal 5000 Deposition 5000 (återfås vid sista hyran) moms 2500 Totalt 12500 kr att betala. Tack på förhand.
... Visa mer
2019-12-27
09:21
Hej Gabriella!
För att vi ska kunna hjälpa dig att felsöka och ge dig en beskrivning hur du ska göra för att få fram beloppet i ruta 05 så behöver vi veta vilket program du använder 🙂 Återkom så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2019-10-17
05:18
Redan 2011 hade jag kontakt med Visma support för att få till en ändring på detta, så man skulle få en valmöjlighet att börja skriva av på restvärdet. De skulle ta det vidare till deras utvecklingsavdelning men verkar inte som något hänt där ännu.....
... Visa mer
2019-09-25
09:37
Han behöver inte vänta på permanenta personnummer för att öppna ett konto på banken, det går bra med samordningsnummer. Vi hade en kille från Spanien, han fick sin samoordningsnummer från Skatteverket ganska snabbt och öppnade ett bankkonto så vi kunde betala ut hans lön och använde den procentsats för skatt som han fick från Skatteverket då. Sen när hans uppehållstillstånd/personnummer var klar så ändrade jag bara hans samordningsnummer till personnummer och procent skatt till den vanliga skatten (enligt skattetabeller)
... Visa mer
2019-09-20
06:27
2 Gillar
Toppen, tack för svar! Ska klura lite grand och rådfråga revisorerna vad de tycker också! Att vara en pytteliten del i en utländs koncern skapar nya konstiga funderingar hela tiden... 🙂
... Visa mer
2019-08-21
15:33
Tack alla för svar! Ser att det är förklaringen Tack
... Visa mer
2019-06-18
11:17
1Gilla
Hej S G, På Visma brukar vi rekommendera att man skapar en faktura av omvänd typ och i övrigt helt lik den första fakturan där det blev fel. Sedan kvittar du de båda fakturorna mot varandra och till sist skapar du en ny korrekt faktura. På så vis undviker du eventuella problem med momsredovisningen. Ha en härlig dag! /Kristina
... Visa mer
2019-06-18
08:58
Det lät väldigt logiskt - att jag inte tänkte på det 🙂 Tusen tack!
... Visa mer