2025-04-25
15:00
Hejsan och stort tack för all din feedback, @Erik_NN! Vi vet att det tar tid att skriva så utförligt, och det betyder mycket för oss – även om det du lyfter är sånt vi inte kan förändra direkt.
eEkonomi är byggt för att funka för så många som möjligt. Det gör tyvärr att vissa inställningar är lite “one size fits all”, just för att många önskar detta. Men vi tar till oss alla förslag och tankar – det är så vi kan bli bättre. Fortsätt gärna lämna önskemål via Feedback i programmet också, det hamnar direkt hos våra produktutvecklare.
En sak jag kan förtydliga: “Vår referens” sparas per kund och följer alltså med till nästa gång du fakturerar samma kund. Ändrar du till någon annan så minns programmet det till nästa gång.
Angående enhet på fakturarad: Du kan gå in och ändra enhet på artikeln själv – klicka bara på blå texten i “Artikel”-kolumnen på fakturan och justera där. Det du ändrar sparas och används framåt. Du kan även styra enhet när du skapar eller redigerar artiklar i artikelregistret.
Angående Lön: När du fyller i “Utbetald bruttolön” som ingångsvärde är det alltså för att den anställde ska kunna se hur mycket bruttolön (alltså lönen före skatt) som betalats ut hittills i år på sitt lönebesked. Nettolön är det som blir kvar efter skatt.
Logotype: Vi hade gärna haft med den funktionen redan, speciellt när det funkar på fakturan. Det finns dock tyvärr vissa anledningar till att det i dagsläget inte finns, men det är en funktion vi hoppas kunna ha i framtiden.
Jag förstår verkligen att det är frustrerande med långa telefonköer. Vår ambition är givetvis att svara snabbt varje gång, men ibland blir det tyvärr väntetider – särskilt vissa tider på månaden. Tips: Ring direkt på morgonen om du kan, då brukar det gå snabbare. Och skulle det ändå vara kö, kan du välja att bli uppringd istället för att slippa vänta kvar i luren.
Funkar inte telefon just då, så finns ju forumet här – vi och andra användare hjälper så gärna vi kan, dygnet runt.
Lyfter såklart alla dina synpunkter internt! Tack igen för att du hörde av dig. /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
09:53
Hejsan @AccountantfromHell_singland! Vi har svårt att avgöra via forumet vad som har blivit fel just i det här fallet. Slå gärna oss en signal så kikar vi på det den vägen istället! Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-11
07:48
Jag förstår inte om du menar att filen kommer från Tradera eller din internetbank. I vårt program kan du importera/klistra in kontoutdrag från din bank. Om det inte funkar för dig att importera ditt kontoutdrag via CSV går det bra att kopiera och klistra in det istället. Det är väldigt smidigt. Jag vill också slå ett stag för att aktivera bankkoppling för att jobba på det absolut smidigaste och snabbaste sättet. Då läses dina transaktioner från banken in automatiskt i ditt program (och bokförs!). Här kan du läsa mer om att importera kontoutdrag och just CSV format men jag ska försöka lyfta de två viktigaste punkterna här.
CSV-filen måste vara i rätt format (kommaseparerad/kommaavgränsad)
Filen måste åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
15:43
Hejsan! Kan det varit så att du inte har låst din lönekörning än? Det bör i så fall lösa ditt problem att du gör det. Om det inte är fallet, är det bästa att du ringer in till oss så hjälper vi dig den vägen istället! Jag håller tummarna att det löste ditt problem. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
12:54
1Gilla
Hejsan @RareFindsEU! Jag förstår inte riktigt om det är ett register eller ett kontoutdrag du vill importera? Beskriv gärna lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Här går det att läsa mer om att importera ett kontoutdrag. Här finns information om att importera ett register. Det är viktigt också som LW-60 säger att filen är korrekt från början. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:14
😀 Håller med! Du känner säkert till var du kan lämna förbättringsförslag i programmet men desto fler som önskar en funktion desto större chans att det genomförs. Förbättringsförslag lämnas inne i ditt program via Feedback och förslag nere till vänster. Ha en fortsatt fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
11:06
Hej! Det är jättebra att ni lyfter detta! Jag tar med mig denna fråga internt men kan inte nu bekräfta att vi kommer att göra någon ändring. I nuläget är det manuell hantering i båda våra löneprogram. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:36
Hej @LW -60! Tack för din fråga! Vårt program kommer att känna av om du försöker läsa in samma verifikationer två gånger. Du får upp en varning/spärr om detta. Jag hoppas att din kund kan välja ett datumintervall vid export, men om det inte skulle gå tänker jag att det bör funka att justera direkt i SIE-filen. Testa i så fall att öppna den med Anteckningar på datorn och bara radera det intervall som inte ska vara med. /Ebba
... Visa mer
2025-04-10
10:23
Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
11:42
Hej @Bjärke Stål & @catarina ScF!
Tack för era frågor. Förståeligt att ni vill anpassa inställningarna efter de nya kollektivavtalen. Tyvärr har vi inte möjligheten att göra separata inställningar för olika personalkategorier i Lön 300/600.
Som en lösning kan ni göra en manuell avsättning till tidbanken. Använd löneart 4200 - Arbetstidsfork. Avs tid till tidbank eller 4201 - Arbetstidsfork. Avs tid till kompbank. Använd lönearterna på en befintlig eller ny lönekörning för att göra avsättningen. När lönekörningen är låst är saldot uppräknat till tidbanken. Jag lyfter även detta internt. Ha en fortsatt fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:46
Bra att du frågar! Om det blir en faktura eller en betalningsbekräftelse styrs ifrån vilket betalningsvillkor du har valt på din kund. Väljer du ex 10 dagar netto blir det en faktura med det villkoret. Väljer du kortbetalning blir det en betalningsbekräftelse precis som den jag skickade tidigare i tråden. Hoppas detta hjälpte dig! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
08:50
Hej igen! Jag inser att jag uttryckte mig lite fel. Väljer du något av betalningsalternativen Swish, Kontant eller Kort på din kund så blir själva "fakturan" som skrivs ut en betalningsbekräftelse. Bokföringskontona skiljer i bakgrunden beroende på vilken du väljer.
Betalningsbekräftelsen ska innehålla alla de uppgifter som du nämner ovan. Däremot vet jag inte hur "hård" mottagaren är gällande om det står just betalningsbekräftelse eller kvitto. Kanske bäst att höra med din patient. Väljer du en vanlig faktura som du verkar ha gjort från början så blir det ingen betalningsbekräftelse. Du har rätt i att det blir en inbetalning på fakturan när du registrerar den som betald, men jag tror inte detta skulle räcka som underlag till mottagaren. Hoppas att du är med på hur jag menar. Återkom annars om jag ska förtydliga mig. Ha en härlig tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:16
Hej @JohannaR! Hur semesterskulden bokas upp styrs från dina inställningar i programmet. Du hittar inställningen om semesteruppbokning via inställningar - löneinställningar - bokföring. Har du valt att ni ska jobba med uppbokning av semesterskuld så gör det automatiskt vid varje lönekörning. Det är alltså inget du behöver göra i samband med semesterårsavslut. Ha en fin kväll! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:10
Hej @Katarina7! Kontrollera att du har ett program som stödjer redigering av PDF-filer. Det finns flera onlineprogram som du kan testa. Jag skulle dock vilja slå ett slag för ditt eget program, eEkonomi. Där kan du skriva ut kvitton om du skapar en kund och lägger in rätt momssats för det du säljer – dessutom bokförs allt på samma gång. Supersmidigt! Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
16:01
Hej @FossiEL! Tack för din fråga. Om ni har betalat manuellt via banken och har en bankkoppling, kan ni ångra den manuella betalningen och sedan matcha händelsen som finns i kassa och bank. Mitt tips är dock att ringa in till oss, så kan vi hjälpa er att kika på det samt ta bort transaktionen om ni inte lyckas. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
15:28
Hej @Annika36! Så typiskt. Det ska vi såklart ordna. Jag misstänker att du får det meddelandet för att det inte ligger något förvalt bokföringskonto för kassa (1910) i dina företagsinställningar. Om du lägger till det bör meddelandet försvinna. Ta en säkerhetskopia innan du låser upp din lönekörning och håll koll på alla klarmarkeringar om du väljer att låsa upp. Se sedan till att kontrollera att ingenting har ändrats eller att allt ser okej ut innan du låser den igen. Det bör dock fungera finfint när du gjort denna justering samt låst upp/ låst igen. Hoppas att detta hjälpte. Hör annars av dig igen! /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:49
Hej @martin61! Jag uppskattar verkligen att du tar dig tiden att meddela oss detta. Vi ska se till att ordna att länken rättas till. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-04-07
14:43
Hejsan @EdBoke! Tack för din fråga. 120 dagar är den längsta perioden som kan ställas in i vårt program. Jag förstår att det vore praktiskt om ni kunde ställa in längre än så. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2024-03-01
14:14
Hej igen! Vad konstigt. Jag testade precis att kopiera över en rad hos mig och det funkade fint. Jag har dock Nordea men jag tycker inte att det bör vara någon skillnad. Jag tror att det är bäst att vi får kika hur du gör när du kopierar och klistrar in. Ring in till oss när det passar dig så hjälper vi dig över telefon. Just nu har vi inga väntetider på telefon. 😀 /Ebba
... Visa mer