2023-12-22
10:17
Hej @Anna-Lena6! Som du nog redan märkt så har programmet inte stöd för detta. Vi har undersökt mer internt och det är tyvärr ingen funktion som är prioriterad just nu. Vi tar in din feedback som ett önskemål men jag kan inte lova något. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Jag vill passa på och önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅
... Visa mer
2023-12-22
10:10
1Gilla
Hej Elisabet!
Okej, om det står Lön Smart så är det den varianten du har, och du utgår från min kollega Tinnas första svar. Om ni har valt att ha förenklade anställda behöver detta dock hanteras manuellt eftersom det inte räknas upp någon semester.
I Visma Lön Smart kan du alltså välja anställningstyp mellan komplett och förenklad. Är du fortfarande osäker kring vilken variant du har och hur det är inställt i ditt program, är mitt bästa tips att ringa in till vår programsupport. Då kan de koppla upp sig om det skulle behövas för att göra en bedömning! 🤗 Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
09:09
Hej! Det är inget fel utan det är lite olika hantering mellan Smart och Pro i det här fallet. Vi har beskrivit exakt detta i ett användartips här. Kika där och återkom gärna om du har fler funderingar. 😀 Jag önskar dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
08:46
Hej! Tusen tack för din feedback, jag förstår att det är frustrerande för både er och kunden. Jag tar vidare detta direkt. Önskar dig en riktigt god jul och gott nytt år. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
06:53
Hej @Christel9! Om det är många lönebesked som är schemalagda samma dag kan det dröja lite innan lönebeskeden visas. Senast klockan 17 det valda datumet bör dock alla anställda se lönebeskedet i Min Lön/Kivra. Har lönebeskeden dykt upp eller hur ser det ut? Om inte - har det funkat tidigare för er eller har ni nyligen aktiverat funktionen? Återkoppla gärna så hörs vi. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-20
14:23
1Gilla
I den här artikeln kommer du att få lära dig mer om hur du bokför aktiekapital samt egen insättning i ett aktiebolag.
När ett aktiebolag startas avsätter aktiebolagets ägare aktiekapital till bolaget. I utbyte mot aktiekapitalet får ägarna aktier i bolaget. Vill du lära dig mer om aktiekapital kan du läsa vår artikel Vad är startkapital?
Från och med januari 2020 är det lägsta tillåtna aktiekapitalet för privata aktiebolag 25 000 kronor.
Bokföra insättning av aktiekapital
Konto
Debet
Kredit
1930 Företagskonto/Affärskonto
25 000
2081 Aktiekapital
25 000
I ditt program kan du lägga in aktiekapitalet som en ingående balans eller som en insättning.
Bokföra aktiekapital i Visma eEkonomi
Väljer du att registrera aktiekapitalet som en insättning lägger du in det under Kassa- och bankhändelser och Ny bankhändelse.
Tänk på att bokföra insättningen på det datum som bolaget registrerades enligt företagets registreringsbevis. Du hittar registreringsbeviset på Mina sidor hos verksamt.se.
Välj att Matcha bankhändelse och välj sedan Övrig insättning - Insättning av aktiekapital.
Vill du ha ett underlag till bokföringen kan du använda ett likvidintyg eller ett bankintyg som styrker insättningen på kontot.
Om du istället lägger in aktiekapitalet som en ingående balans går du in under Inställningar - Räkenskapsår och IB, klickar på ditt räkenskapsår och väljer Ingående balans. Har du satt in ett aktiekapital på 25 000 kr lägger du in 25 000 kr på 1930 - Företagskonto (eller det kontot som pengarna sattes in på) och -25 000 på konto 2081 - Aktiekapital.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2023-12-20
09:27
1Gilla
Köttbullar rullas och skinkor griljeras, vilket betyder att även vi, teamet bakom kulisserna, tar en välbehövd paus för att fira jul. 🎄✨ Mellan julbaket och julklappsrimmande kommer vi att ha något längre svarstider än vanligt när det kommer till bokföringsfrågor. Men oroa dig inte - julmagin lever i vårt forum! Det är alltid öppet och fullt av kunniga nissar som kanske redan lagt svaret i någon tråd. 🎁 Så innan du låter frågorna snöa in dig, gör en sökning – chansen är stor att du hittar det du söker, precis som den perfekta julklappen! God jul och gott nytt bokföringsår! /Forumgänget
... Visa mer
2023-12-08
14:46
Hej! Jag misstänker Joachim menar som en bild via kameran här i tråden. 😀
/Ebba
... Visa mer
2023-12-08
14:41
Hej! Tack för att du lyfter frågan igen. Jag tar det vidare internt men kan inte lova något just nu. Jag förstår problematiken och håller med dig. Jag önskar dig en trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
11:25
1Gilla
Hej Natasa! Om det bolag de anställda flyttar till är helt nytt går det bra att lägga in semestervärdena genom ingångsvärden. Där kan du skriva in förskottsskulden och hur det har sett ut tidigare. Jag tycker dock det låter som att de har flyttat in till ett befintligt bolag och då är det enligt checklistan som min kollega nämnt ovan. Jag förstår att den är lite klurig och inte besvarar alla dina frågor och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig vidare. 😀
Gällande förskottsskulden är min rekommendation att du lägger in själva skulden med ett minustecken framför i rutan Avskrivning på fliken 5 Semester för den anställde. När du lägger in ett negativt värde får du upp en återstående skuld som sedan kommer att skrivas av när det är dags.
När det gäller semestertilläggen så finns det en inställning i företagsinställningarna om det ska betalas ut i klump eller vid varje uttagstillfälle. Jag vet inte om jag tolkar din fråga rätt men du kan kontrollera så att det är rätt inställt framöver.
Jag misstänker att du vill nolla värdet på de betalda dagarna och det kan du göra genom en extra lönekörning. Skapa en ny lönekörning och välj extra utbetalning. Här kan du lägga in löneart 3216 Semestertillägg betalda dagar för att nolla ut saldot. Det är viktigt att du plockar bort den kopplade lönearten 3235 så att inte dagarna räknas ner. Högerklicka för att radera den kopplade lönearten. För att det inte ska bli ett värde utbetalt till den anställde lägger du in löneart 3232 med samma belopp som ovan i minus.
När det gäller intjänade dagar så är det som min kollega nämner anställningsdatumet programmet går efter. Eller egentligen första dagen i det pågående semesteråret. Dock hör anställningsdatumet ihop med förskottsskulden så för att den ska räknas av korrekt är det viktigt att ni anger det gamla anställningsdatumet. Ett tips är att lägga in en anteckning på flik 8 Anteckningar om när den personen anställdes i det nya bolaget, om ni vill ha det sparat. Hoppas att du fick svar på dina frågor. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
11:00
Hej Liselott! Snyggt jobbat att du klurade ut att problemet kom från den nya telefonen. Jag har rapporterat detta vidare internt och kommer att återkoppla till dig om vi har någon mer info eller förslag på vad som kan behöva justeras. Eftersom det funkar via din telefon som också är via samma leverantör funderar jag på om det kan vara något på datorn som ställer till det. Om ni har en IT-avdelning får du gärna höra ifall de har ett förslag till dig. Återkoppla gärna i tråden om ni själva lyckas lösa det. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
08:56
1Gilla
Hej! Jag hoppar in här med vårt hjälpavsnitt om Zettle som jag hoppas kan hjälpa något. 😀 /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
07:45
Hej Frida! Tack för din fråga. Jag förstår att detta är tungarbetat och särskilt när ni har många anställda. Jag är inte helt säker på att jag förstår hur ni behöver arbeta men jag vill tipsa om hur de flesta arbetar med arbetstidsförkortning i vårt program. I Lön 600 kan du aktivera arbetstidsförkortning på dina anställda i anställningsregistret. Du gör sedan inställningar för hur mycket som ska avsättas per vecka eller år. Jag tänker att det kanske går att räkna om kvartarna så att det passar?
I texten ovan har jag lagt in två olika hjälpavsnitt om arbetstidsförtkortning, läs gärna mer så hoppas jag att det ska bli tydligare för dig hur det fungerar. Du gör alltså endast inställningen en gång för att sedan låta programmet räkna och avsätta. Vill du ha hjälp att göra inställningar ihop med oss har vi möjlighet att boka in en lönespecialist för personlig hjälp. Du är också välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-07
15:04
Hej! Tack för att du tog upp detta igen. Vi har ingen ytterligare information att dela mer än att det är något vi fortsatt önskar förbättra. Vi har dialogen uppe internt men det finns tyvärr andra prioriteringar överst på listan just nu. Med det sagt - vi förstår verkligen att det är en plåga för er som har behovet och tar till oss detta. /Ebba
... Visa mer
2023-12-07
14:49
2 Gillar
Hej! Tack för din fråga! Vi är i en pågående diskussion med Länsförsäkringar och har som ambition att få till en bankkoppling. Det är fortfarande några tekniska bitar som hindrar oss och vi väntar på ytterligare information från Länsförsäkningar för att kunna gå vidare. Vi kan inte lova något just nu men hoppas att kunna leverera goda nyheter snart. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2023-12-07
13:51
När julmusiken spelar och glöggdoften sätter fart på julkänslan, hoppas jag att ni tar för er av alla säsongens festligheter, som till exempel det ljuvliga julbordet! 🎅🤶
Mitt i allt glitter så tänkte jag sno en liten sekund för att påminna om det mindre glittriga men ack så viktiga – bokföringen. Kolla in våra två toppenartiklar om hur du bokför det mumsiga julbordet och de finfina julklapparna. Smaklig läsning!
Bokföra julbord Bokföra julklapp till anställda och kunder
Låt oss jobba tillsammans för att göra årets bokslut lika magiskt som en julgran fylld av glittrande värme och ljus! Har du frågor eller funderingar är du alltid varmt välkommen till oss här i forumet. /forumgänget på Visma Spcs
... Visa mer
2023-11-24
15:01
Hej! Jag hoppar in här i tråden också. Precis som @Lönetjejen skriver så känner inte programmet av att det är en sammanhängande period eftersom det hinner passera 5 kalenderdagar varje gång. Jag misstänker att du får upp både karens och sjuklön för varje ny registrering. Om det är så att personen är sjuk del av dag (fast att det sett till totalen blir 1 dag per vecka) rekommenderar jag dig att registrera det precis så. Det innebär alltså att du räknar ut vad det blir i procent och lägger in det per dag. Hoppas att detta hjälpte dig något. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-11-20
08:12
1Gilla
Godmorgon! Tack för att du förtydligade. Jag inser att jag missförstod din fråga lite. 😊 I systemkraven, som jag länkat i tråden, rekommenderar vi en fjärrskrivbordslösning. Detta innebär att du kan ha programmet installerat på en hostad server eller en server som inte befinner sig på samma geografiska plats som din dator, men ändå kunna koppla upp dig var du än är. Om någon medlem här i forumet har bra tips på serverlösningar får ni gärna hoppa in i tråden. Annars är ett tips att ta hjälp av en Vismapartner. IT-stöd har exempelvis bra lösningar för detta. Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen! /Ebba
... Visa mer
2023-11-17
14:49
Hej igen! Vi har vårt molnbaserade löneprogram Visma Lön Smart som du kan läsa mer om här. Här kan du se en jämförelse mellan programmet och Visma Lön 600. Du är varmt välkommet till forumet om du har några frågor angående programmet men det går även super att ringa in till oss. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:55
Hej Hasse! Eftersom dina fakturor redan var skapade innan du uppdaterade ditt kundregister så kan du massuppdatera via Försäljning - Kundfakturor. Välj kommandot Massuppdatera. Här uppdateras alltså redan skapade fakturor. Det är viktigt att notera att detta endast gäller fakturor som redan är skapade och inte har skickats ännu. Om fakturan har markerats som Skickad kommer den inte att kunna massuppdateras. Vill du också passa på att massuppdatera ditt kundregister gör du det via Försäljning - Kunder. Här uppdateras alltså dina kunders utskriftsval framåt och det du väljer kommer bli som standard när du skapar upp en ny faktura nästa gång. Det går bra att massuppdatera hur ofta du vill. När det kommer till att samla alla PDF-filer i en enda fil är detta en inställning som du hittar i fakturahanteringen. Du går in under fakturahanteringen, markerar alla fakturor du vill skicka, och klickar på Skicka fakturor. I detta fönster finns en knapp uppe till höger som kallas Inställningar. Här finns en ruta för Dokument med utskriftsval PDF sparas i samma PDF-fil. Du får själv avgöra om du ska ha den i eller inte. Jag hoppas att detta besvarar dina frågor. Återkom gärna om jag har missat något. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:37
Hej Malin! Tack för din fråga! Du kan läsa våra systemkrav här. Våra lokalt installerade program använder SQL 2019 Express och den installeras automatiskt via den vanliga installationsfilen. Vi har ingen ytterligare instruktion för serverinstallation, däremot i länken du skickar har du Installation på arbetsstation lite längre ner. Återkom gärna om det är något du saknar i denna. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:02
Hejsan!
Tack för ditt inlägg. För en stund sen hade vissa användare svårt att nå www.vismaonline.com. Detta är nu åtgärdat och det ska funka som vanligt. Hör av dig här igen om du upplever fortsatt problem. Annars vill jag passa på och önska dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
07:48
Hej @Hedegaard
Tack för att du ställer din fråga i forumet.
Nej, detta är inte ikryssat som standard och så här ser det ut 2023-11-10 när jag går in på ett fakturautkast som skapades 2023-09-13. Som du ser kan du alltid göra en justering för framtida utkast under Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
Trevlig helg!
/Ebba
... Visa mer
2023-11-01
15:51
Hej Helen! Ville bara hoppa in här och säga att vi har sett din fråga. Vi håller på att undersöka för fullt och återkommer snart igen. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-10-31
14:49
Semester är något härligt och spännande som alla vill ha men få av oss tycker att det är lika härligt och spännande att bokföra semesterlöneskuld och hantera semesterlöner. I tipset går vi igenom hur du bokför semesterlöneskuld och vilken hjälp du kan få från våra löneprogram. Häng med så berättar vi mer. Vad är semesterlöneskuld?
Semesterlöneskuld är ersättning för sparade dagar, betalda dagar och semesterdagar som den anställde håller på att tjäna in. Semesterlöneskulden ökar för varje ny semesterdag den anställde har tjänat in och minskar för varje betald semesterdag den anställde har tagit ut. Semesterskulden behöver du bokföra senast vid bokslutet men vi rekommenderar att du gör det efter varje lönekörning eller vid varje månadsskifte. Rådgör med din redovisningskonsult om vilka rutiner ni ska ha på ditt företag.
Underlag till semesterlöneskulden
Enklast är att låta ditt löneprogram bokföra semesterlöneskulden. Om du inte har något löneprogram behöver du räkna fram värdet på de anställdas semester manuellt och sedan bokföra.
Bokföra semesterlöneskuld konteringsexempel
Semesterskuldlistan visar en total skuld på 26 000 kronor och en arbetsgivaravgift på 8169 kronor.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
26 000
7090 - Förändring semesterskuld (kollektivanställda)eller 7290 - Förändring semesterskuld (tjänstemän)
26 000
2941 - Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8169
7519 - Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8169
När du sedan löpande tar ut semesterskuldlistan bokför du förändringen så att 2920 alltid visar aktuell semesterskuld.
Bokföra semesteruttag
När en anställd tar ut en semesterdag vänds konteringen.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
26 000
7090 - Förändring semesterskuld (kollektivanställda) eller 7290 - Förändring semesterskuld (tjänstemän)
26 000
2941 - Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8169
7519 - Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8169
Bokföra semesterlöneskuld i Visma Lön Smart
Arbetar du också i Lön Smart?Här får du som användare grym hjälp med att bokföra semesterlöneskulden. I Visma Lön Smart bokas företagets semesterskuld samt beräknade arbetsgivaravgifter på beloppet automatiskt vid varje lönetillfälle. Det enda du behöver göra manuellt är att nollställa de konton som har använts innan du börjar använda funktionen. Sedan aktiverar du automatisk uppbokning av semesterskuld och därefter sköts allt automatiskt i programmet. Hur härligt är inte det?
Läs mer om Uppbokning av semesterskuld i Visma Lön Smart och hur konteringarna ser ut.
Bokföra semesterlöneskuld i Visma Lön 600
I Bokföring av preliminär semesterskuld kan du vid varje lönetillfälle boka upp en preliminär semesterskuld och beräkna arbetsgivaravgift på beloppet. När du sedan betalar ut semester till den anställde minskar den bokförda skulden och kostnaden. Observera att beräkningen i Visma Lön 600 är preliminär och om du vill ha en exakt uppbokning av semesterskulden bör du istället manuellt bokföra efter semesterskuldlistan varje månad.
Läs mer om Bokföring av preliminär semesterskuld i Visma Lön 600 och hur konteringarna ser ut.
... Visa mer
2023-10-26
15:25
När du bedriver handel med skrot och vissa metaller mellan momsregistrerade företag gäller omvänd skattskyldighet. Det är köparen som redovisar momsen till Skatteverket. Omvänd skattskyldighet omfattar varor såsom följande
Avfall och skrot av järn, koppar, nickel, aluminium, bly, zink, tenn och andra oädla metaller
Omsmältningsgöt av järn och stål
Avfall och skrot av galvaniska element, batterier och elektriska ackumulatorer
Bokföra försäljning av skrot och metaller
Den som är säljare ska inte fakturera någon moms. Dock ska det totala försäljningsbeloppet redovisas i ruta 41 i momsredovisningen. Du som säljare bokför Inbetalningen av fakturabeloppet så här:
Konto
Debet
Kredit
1930 Företagskonto
X
3612 Försäljning av skrot
X
Bokföra inköp av skrot och metaller
När du köper in skrot och metaller är det du som köpare som är skyldig att redovisa momsen till Skatteverket. Detta redovisas via omvänd skattskyldighet. Vilket innebär att den moms som redovisas inte kommer att påverka det som ska betalas in eller återbetalas i övrigt gällande moms.
Inköpet kommer redovisas i din momsredovisning i rutorna 23, 30, 48 och betalningen till leverantören bokförs på följande sätt:
Konto
Debet
Kredit
1930 Företagskonto
X
4415 Inköp varor i Sverige omvänd skattskydlighet 25%
X
2647 Ingående moms omvänd skattskyldighet varor, tjänster
X
2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet 25%
X
Tips till dig som använder Visma eEkonomi
Kontrollera så konto 3612 och 4415 är markerade som aktiva konton.
Skapa en ny artikelkontering i Visma eEkonomi som du kan koppla till din artikel i Visma eEkonomi för att underlätta din fakturering.
Konteringen av intäkten ovan hanteras av Visma eEkonomi när fakturan bokförs (Faktureringsmetoden) eller när fakturan matchas under kassa och bankhändelser (Kontantmetoden)
Inköpet bokförs när du skapar en ny leverantörsfaktura i Visma eEkonomi (Faktureringsmetoden) eller via en verifikation från kassa och bankhändelser (Kontantmetoden)
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2023-10-17
08:02
Hej!
Jag är ledsen att du inte har känt dig tillräckligt väl bemött i den här situationen. Jag vill att du ska veta att vi verkligen uppskattar att du har tagit dig tid att dela dina tankar med oss.
Lovar att jag kommer att prata med mina kollegor om hur vi kan förbättra både vår kommunikation kring hanteringen framöver samt själva funktionen. Tack för att du delar med dig av hur ni faktiskt jobbar, det ger oss värdefulla insikter.
Samtidigt vill jag även betona att vi ser och lyssnar på dig och våra andra kunder som medverkar i tråden. Vi tar alla idéer och förslag på allvar och utvärderar dem noggrant. Det är viktigt att förstå att vi får ett betydande antal förslag varje år, vilket kräver prioritering och olika hanteringssätt. När vi utvecklar funktioner i programmet prioriterar vi de funktioner som kommer att gynna flest användare i första hand. Med det sagt går vi alltid igenom alla förslag vi får in och genomför så mycket vi bara kan. Vi önskar givetvis att vi kunde genomföra allt så fort som möjligt.
Jag önskar givetvis att vi hade mer information att dela med dig förutom att vi har tagit samtliga input vidare som ett förbättringsförslag. Om du eller någon annan forummedlem vill trycka på lite extra får ni gärna gå in via programmet och klicka på Feedback och förslag längst ner till vänster. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-10-09
14:18
I den bästa av världar skulle alla betala sina fakturor i tid och alla företagare slippa tänka på hur vi ska hantera och bokföra dröjsmålsränta. Dröjsmålsränta är den ränta som kunden ska betala om en faktura eller en skuld betalas efter förfallodatum. Även om du inte har avtalat något om dröjsmålsränta har du alltid rätt att ta ut en dröjsmålsränta om kunden betalar sin faktura för sent. Det får du göra med stöd av bestämmelser i räntelagen som ger dig som säljare rätt att ta ut dröjsmålsränta från dag ett efter att fakturan förfallit om man avtalat om att ränta ska tas ut. I de fall som dröjsmålsränta inte avtalats så har du ändå rätt att ta ut dröjsmålsränta från näringsidkare på (referensränta + 8%) från den dag som infaller 30 dagar efter det datum som fakturan upprättats (fakturadatum). För konsumenter/privatpersoner krävs att du meddelar minst 30 dagar i förväg att dröjsmålsränta kommer debiteras om betalning inte erhålls i tid. Meddelas kunden senare exempelvis vid en påminnelse ska räntan beräknas/räknas 30 dagarna från det att du skickat påminnelsen. Det är därför viktigt när du fakturerar en privatperson att det tydligt framgår att dröjsmålsränta eller dröjsmålsavgift kommer att tas ut vid betalning efter förfallodag. Detta gäller inte företagskunder då företagare antas vara medvetna om reglerna samt hur dröjsmålsränta fungerar i praktiken.
I tipset går vi igenom hur du bokför dröjsmålsränta för kundfaktura och dröjsmålsränta för leverantörsfaktura om du betalar din leverantörsfaktura efter förfallodatum. Om du arbetar i Visma eEkonomi rekommenderar vi att använda den kostnadsfria tjänsten Påminnelse Direkt för hantering av dröjsmålsränta. Läs mer om tjänsten i forumtråden Vi fixar påminnelse- och inkassohanteringen!
Moms på dröjsmålsränta?
Dröjsmålsränta beräknas på fakturabelopp inklusive moms men däremot ska ingen dröjsmålsränta beräknas på påminnelseavgift, inkassoavgift eller faktureringsavgift. Dröjsmålsränta får inte heller beräknas på dröjsmålsränta som inte har betalats.
Bokföra dröjsmålsränta kundfaktura
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta kundfaktura.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
x
8313 - Ränteintäkter från kortfristiga fordringar
x
Arbetar du i Visma eEkonomi och har kundfakturor som förfallit? Då rekommenderar vi som ovan nämnt den kostnadsfria tjänsten Påminnelse Direkt, där hjälper vi dig få betalt och du slipper fundera på hur du ska bokföra dröjsmålsränta och skicka påminnelser. Inne i tjänsten ser du alla dina obetalda fakturor i en lista och du väljer enkelt vilka du vill att vi ska sköta hanteringen av. Vi skickar ut påminnelsen, du kan släppa allt och få betalt ändå, smidigt va?
Bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
8422 - Dröjsmålsräntor för leverantörsskulder
x
I Visma eEkonomi finns även Betalt direkt där du kan sälja dina fakturor direkt till oss. Visma Betalt Direkt låter dig sälja enskilda fakturor direkt i ditt program. Du får pengar snabbt, blir effektivare och minskar din administration.
Dröjsmålsränta på fakturan i Visma eEkonomi
På kundfakturorna i Visma eEkonomi står texten “Vid betalning efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen”. Genom att formulera dig på det sättet behöver du inte vid varje fakturatillfälle hålla dig uppdaterad om vilken referensränta som är aktuell. Det räcker alltså att ha koll på den aktuella referensräntan om det blir aktuellt att utkräva dröjsmålsränta av en kund.
Får dröjsmålsränta vara hur hög som helst?
Dröjsmålsräntan får inte vara orimligt hög. I princip kan ditt företag ha vilken dröjsmålsränta som helst, men om den är för hög kan den klassas som ockerränta och anses vara ogiltig om företaget skulle hamna i en tvist.
Vem är det som fastställer referensränta och när sker det?
Riksbankens referensränta fastställs av Riksbanken två gånger om året, den 1 januari och den 1 juli varje år.
Varför bör du som leverantör ta ut dröjsmålsränta?
Delvis som en kompensation för ränteförluster som den sena betalningen innebär men även förebygga att kunden fortsätter vara sen med betalningar till dig i framtiden. Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2023-10-06
09:09
Hejsan!
Tack för att du har väntat. Vi har nu undersökt och hittat vad som har hänt, och jag ska göra mitt bästa för att förklara det för dig. När du använder bokföringsförslaget i programmet för att bokföra årets resultat så låser programmet automatiskt bokföringen till och med sista dagen i månaden i ditt räkenskapsår. Det är så programmet är kodat. Om du redan har låst din bokföring framåt i tiden blir det alltså en upplåsning av den anledningen att programmet låser till och med sista dagen i räkenskapsåret. I detta fallet så var du alltså steget före och hade redan låst bokföringen längre fram i tiden. Programmet gör egentligen inget fel här, men vi kan förstå att det upplevs fel när det är gjort i den ordningen. Vår rekommendation för att komma runt detta nästa år (om du vill låsa bokföringen innan) är att istället för att använda bokföringsförslaget, att du bokför verifikationen manuellt. Jag hoppas du är med på hur jag menar. Hör av dig annars så förklarar jag gärna igen. Jag önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka! 🍂 /Ebba
... Visa mer
2023-10-02
15:07
Hej! Vi hör er och tar emot er feedback! Inlägget är skapat för att visa upp vilka andra självhjälpskanaler vi har för dem som kör fast vid enklare problem eller kanske vill lära sig mer i programmet på egen hand. Långa väntetider tycker vi heller inte om, och vi strävar självklart efter att förbättra detta. Det går såklart inte att styra när ett problem i programmet dyker upp men ett tips från mig är att ringa in så tidigt på morgonen som möjligt, i den mån det går. Då är det alltid färre som försöker nå oss och du slipper köa. Ha en fin eftermiddag och återkom gärna vid fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2023-10-02
09:32
Hej! Jag vill bara meddela att vi håller på att undersöka detta. Innan vi kan göra fler tester, skulle vi vilja veta hur du gjorde verifikationen. Var det genom import eller manuell verifikation? Om du kan ta en skärmbild av behandlingshistoriken och dela den här i tråden så vi kan se när det låstes upp, vore det jättebra. Men om du inte vill eller att det inte går, är det också helt okej! Ha en härlig måndag så hörs vi vidare. /Ebba
... Visa mer
2023-09-29
10:38
Har du koll på hur du bokför slutlig skatt och löpande skatt i en enskild firma, aktiebolag och handelsbolag? Häng med så ska vi gå igenom processen att bokföra årets skatt, och visst blir det roligare när du känner dig trygg och har koll på läget. Vi passar även på att skryta om hur smidig hanteringen är i Visma eEkonomi.
Bokföra slutlig skatt - Aktiebolag
När du betalar F-skatt under året debiteras 2510 Betald F-skatt och 1630 Skattekonto krediteras. OBS! I Visma eEkonomi använder vi 2510 men det går även bra med 2518. Gör du extra inbetalning/fyllnadsinbetalning under året bokförs dessa på samma sätt. Så här bokförs slutlig skatt i ett aktiebolag
Konto
Debet
Kredit
2510 Skatteskulder alternativt 2518 Betald F-skatt
x
1630 Skattekonto
x
Gör du en inbetalning till Skattekontot debiteras 1630 Skattekonto och 1930 Företagskonto krediteras.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
x
1930 - Företagskonto
x
Tips! För att underlätta konteringen i Visma eEkonomi, använd bokföringsförslaget "Betalning till Skattekontot" - så blir det hur enkelt som helst.
Årets skattekostnad vid bokslut
Vid bokslutet beräknas årets skattekostnad. Du debiterar 8910 Skatt som belastar årets resultat och krediterar 2510 Skatteskulder.
Konto
Debet
Kredit
8910 - Skatt som belastar årets resultat
x
2510 - Skatteskulder
x
Du som även använder Visma Skatt och Bokslut Pro eller deklarationstillägget i Visma eEkonomi kan hoppa över bokföring av årets skatt då systemet bokför den beräknade skatten per automatik åt dig, smidigt va? I eEkonomi finns även ett färdigt bokföringsförslag för dig som inte har något av tilläggen, som används på en manuell verifikation i samband med bokslutet för att bokföra den beräknade skatten.
För att förtydliga visar vi ett exempel på hur det kan se ut på skattekontot. Du får en slutlig skatt på -125 00 kronor och en tillgodoförd debiterad preliminärskatt på 120 000 kronor. När Skatteverket drar slutlig skatt och för över tillgodoförd debiterad preliminärskatt till skattekontot bokar du bort beloppen som under det aktuella beskattningsåret bokats upp på konto 2510 Betald F-skatt och motkonterar 1630 Skattekonto.
Om du får ett omprövningsbesked och måste betala in ytterligare skatt ska den extra skatten bokföras på konto 8920 Skatt på grund av ändrad beskattning.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
125 000
2510 - Skatteskulder
125 000
1630 - Skattekonto
120 000
2510 - Skatteskulder
120 000
Slutligen hamnar alla saldon på konto 1630, som är företagets skattekonto. Därför ska du använda detta konto när du registrerar insättningar eller uttag av pengar från kontot. Med andra ord, du bokför att pengarna flyttas mellan ditt Företagskonto 1930 och Skattekonto 1630.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
x
1930 - Företagskonto
x
Bokföra slutlig skatt - Enskild firma/handelsbolag (K1)
Enligt BFNAR 2006:1 ska bara skatter som tillhör företagsverksamheten inkluderas i bokföringen. Eftersom beskattningen av företagets resultat sker i företagarens egen deklaration behöver skatten på företagets resultat inte bokföras. Om du ändå väljer att betala exempelvis F-skatten med företagets pengar ska det bokföras. Se vårt användartips Bokföra betalning av f-skatt/preliminärskatt för konteringsexempel.
Få tid över till annat med Visma eEkonomi
Du som driver ett aktiebolag kan sätta upp en koppling till Skatteverket direkt från Visma eEkonomi och få skattehändelser importerade helt automatiskt. Med den smarta funktionen minskar risken att händelser missas och du slipper logga in lika ofta på Skatteverket för att kontrollera kontot. Tidseffektivt och härligt tycker vi! Mer om detta finns i vårt tips Importera skattehändelser från Skatteverket
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2023-09-27
15:06
Hej @Marcus Johnson! Tusen tack för att du meddelar oss. Jag trodde endast det påverkade oss moderatorer men då vet jag att även medlemmar påverkas. Felet är rapporterat och vi gör vårt allra bästa för att få bort rutan. Jag förstår att det är irriterande och jag hoppas det är löst inom en kort stund! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-26
16:51
Vi har äntligen bytt ut vår gråa avatar mot en lite härligare korallfärgad variant. Detta gäller dig som inte har en egen profilbild i forumet. Du kan själv välja om du vill ha kvar den korallfärgade avataren eller byta till en lila. Du byter enkelt genom att klicka på mina inställningar och avatarer. Det går även att byta direkt från din profil genom att klicka på pennan. 🤗 Har du förslag eller idéer på hur vi kan få till ett ännu varmare forum nu när hösten är påväg tar jag tacksamt emot det Ha en fin vecka! 🍂 /Ebba
... Visa mer
2023-09-26
16:00
Hej! Som jag nämnde i den andra tråden så jag har tagit detta vidare. Där ger jag dig också ett tips om hur du i framtiden kan lämna förslag direkt i ditt Advisor. Ha en fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka! /Ebba
... Visa mer
2023-09-21
11:12
2 Gillar
Här är tipset för dig som ska bokföra bankavgifter. Bankavgifter såsom utgifter för bankkostnader är något alla företag har. Banktjänsterna aviseras oftast direkt inne på internetbanken vilket innebär att pengarna dras automatiskt från kontot vid ett specifikt datum. Det skiljer sig åt från andra kostnader där du eller företaget oftast får en faktura eller ett kvitto. Vad är bankavgifter?
En bankavgift kan bestå av olika delar. Det vanligaste är att du betalar för de banktjänster du använder, inklusive själva bankkontot och bankgirot. Dessutom inkluderas även avgifter för utlandsbetalningar, Swish, transaktionsavgifter, bankintyg och kontokortsavgifter med mera i begreppet bankavgifter.
Moms på bankavgifter och banktjänster? Bankavgifter är momsfria, vilket innebär att det inte bokförs någon moms på dem.
Hur bokför jag bankavgifter och banktjänster? Oavsett vilken bokföringsmetod, kontant- eller faktureringsmetoden, du använder bokför du bankavgifter på konto 6570.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
6570 - Bankkostnader
200
Bokföra övertrasseringsränta Om du övertrasserar bankkontot debiterar banken en övertrasseringsränta. Den bokförs som en räntekostnad på konto 8413.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
100
8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit
100
Under kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi finns ett färdigt bokföringsförslag som hjälper dig med konteringen av bankavgifter.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2023-09-20
11:52
Hej! För att komplettera med informationen har vi nu byggt en PDF som exporteras varje gång du skickar en betalningsfil via bankkopplingen till banken. Har du inte bockat ur den bocken manuellt (se bild) så laddas PDFen hem varje gång du exporterar din betalning. Filen hamnar i en mapp på din dator, vanligtvis mappen "hämtade filer" om du inte ändrat inställning i webbläsaren. Jag hoppas att detta kan underlätta för dig framöver! Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en trevlig eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-14
11:23
Hej! Tack för din feedback. Det finns många olika leverantörer där ute som hjälper till med olika sms-lösningar. Vi rekommenderar specifikt leverantören Link Mobility. Vill du ha tips på hur du sköter övergången på bästa sätt har vi info på vår hemsida. /Ebba
... Visa mer
2023-09-08
08:23
Hej!
Tack så mycket för att du delar dina tankar med oss. Det är verkligen uppskattat. Jag vill bara förklara att vi inte tar någon avgift för bankkopplingen, det är istället upp till de olika bankerna att besluta om eventuella kostnader. Jag tror att du pratar om Swedbank i detta fallet. Vi har haft flera kunder som har hört av sig angående deras prisskillnad och vi hör er verkligen. Jag kan berätta att vi håller på att prata med Swedbank om alternativ framåt kring den nya och gamla bankkopplingen.
Priserna för bankkoppling varierar mellan de olika bankerna. Ett bra tips kan vara att kolla runt lite och jämföra alternativ. Vi rekommenderar alltid att ha en aktiv bankkoppling för att förenkla bokföringen, men om du vill kan den också stängas av.
När det kommer till löneprogrammet har vi tidigare fått önskemål om att lägga till fler funktioner, och vi har lyssnat på feedbacken och utvecklat nya funktioner. Jag förstår ditt perspektiv, men vi kommer inte att gå tillbaka till den äldre versionen. Om du tycker att det är knepigt, kan du ringa vår support och be dem förklara funktionerna. Jag lovar att det blir mycket enklare när du väl har fått en bättre känsla för dem! Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-06
15:00
1Gilla
Hej!
Välkommen som ny forummedlem!
När det gäller kassa- och bankhändelser är matchningen låst till den valuta som finns på ditt konto. Till exempel är ditt EURO-konto begränsat till att endast matcha fakturor som är utställda i EURO. Därför är den arbetsgång du använder just nu inte vad vi rekommenderar på lång sikt.
Vi har hittat en tillfällig lösning för nu, även om den kräver några extra steg.
Eftersom det inte går att göra en direkt överföring mellan två valutakonton i programmet, föreslår vi följande: 1. Skapa en händelse på EUR-kontot för pengar in - matcha den mot överföring mellan dina egna bankkonton och välj kassakontot, det kommer då automatiskt att skapas en minuspost på kassakontot 2. Skapa en händelse på Kassakontot för pengar in - matcha den med mot överföring mellan egna bankkonton, välj USD-kontot, det kommer då automatiskt skapas en minuspost där. 3. Skapa en händelse på USD-kontot för pengar in - matcha den mot kundfakturan i USD. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Önskar dig en trevlig eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-01
13:23
Hej! Det som förs över från Tid till eEkonomi är det som vi kallar Bokföringsprojekt i Visma Tid Smart/Pro. Dessa hittar du via Inställningar - Projekt - Bokföringsprojekt. På bokföringsprojekten finns det inte någon kund angiven (det finns endast på Projekt) och därmed kan ingen kund följa med över till eEkonomi. Som en workaround skulle du kunna lägga upp projekten i eEkonomi och importera dessa till Tid Smart/Pro, men precis som du skriver blir det extra handpåläggning då du även måste skapa upp Projekt i Tid manuellt.
Vi har tagit detta vidare som ett förbättringsförslag i Visma Tid Smart/Pro, tack för att du delade med dig av hur du arbetar! Önskar dig en trevlig helg och varmt välkommen tillbaka med dina funderingar. /Ebba
... Visa mer
2023-08-31
13:29
I detta inlägg går vi igenom hur momsdeklarationen fungerar samt hur du ska bokföra moms, momsredovisningen, din momsfordran eller momsskuld.
Checklista med vad du behöver göra för att lyckas med din momsredovisning:
Bokföra samtliga försäljningar och inköp
Bokföra momsdeklarationen och lämna in den till Skatteverket
Bokföra momsbetalningen eller återbetalningen från Skatteverket
Bokföra momsen på skattekontot
Om du använder Visma eEkonomi eller Visma Administration hittar du mer produktspecifik information i tipsen Moms i Visma eEkonomi eller Dags för momsrapport i Visma Administration.
Momsen bokförs vid inköp eller försäljning av varor eller tjänster och kan redovisas enligt två olika principer, kontantmetoden eller faktureringsmetoden. Det som skiljer metoderna åt är när momsen ska redovisas.
Faktureringsmetoden = På fakturadatumet när inköpet/försäljningen gjordes.
Kontantmetoden = På betaldatumet när inbetalning/utbetalning sker.
I våra exempel nedan sker bokföringen enligt faktureringsmetoden.
Bokföra moms vid försäljning (utgående moms)
Företaget har sålt varor till ett annat svenskt företag för 10 000 kr inklusive moms. Momsen är 2 000 kr (25%) och värdet på varorna är 8 000 kr.
Konto
Debet
Kredit
1510 - Kundfordringar
10 000
3051 - Försäljning varor, 25%
8 000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
2 000
Försäljningen och momsen redovisar du i din momsredovisning. Använder du något av våra bokföringsprogram så behöver du inte hålla koll på det manuellt utan programmet hjälper dig.
Bokföra moms vid inköp (ingående moms)
Företaget har fått en leverantörsfaktura på 5 000 kr som avser köp av varor från ett svenskt företag. Kostnaden för varorna är 4 000 kr och momsen är på 1000 kr (25%).
Konto
Debet
Kredit
2440 - Leverantörsskulder
5 000
4000 - Inköp av varor från Sverige
4 000
2641 - Ingående moms
1 000
Vid inköp inom Sverige ska den ingående momsen redovisas i ruta 48 på din momsredovisning.
Omvänd moms/ omvänd skattskyldighet
Vid försäljning av byggtjänster till andra företag, handel med avfall och skrot, inköp av varor från företag inom EU eller inköp av tjänster från utlandet används omvänd moms, så kallad omvänd skattskyldighet. Då är det köparen som redovisar momsen. Läs mer hur du bokför inköp från andra länder i inlägget Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU. Osäker på vilket konto du ska använda för dina inköp? Sök eller ställ din fråga i vårt forum för bokföringsfrågor. Som kund hos oss hjälper vi dig med dina bokföringsfrågor direkt här i forumet!
Bokföra momsredovisning
När företaget ska lämna in sin momsredovisning beror på hur ofta företaget ska redovisa moms. Du kan redovisa moms varje månad, varje kvartal eller varje år. Bokföringen av momsdeklarationen sker alltid på periodens sista dag.
Månad = Sista dagen i månaden
Kvartal = Sista dagen i kvartalet
Årsmoms = Sista dagen på kalenderåret 31/12
Under perioden har företaget haft utgående moms på 2 000 kr och ingående moms på 1 000 kr. När momsredovisningen bokförs ser verifikationen ut på följande sätt:
Konto
Debet
Kredit
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
2 000
2641 - Ingående moms
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Efter att du har bokfört momsredovisningen är det viktigt att komma ihåg att lämna in den till Skatteverket. Du kan skicka in momsdeklarationen via en eSKD fil eller fylla i rapporten manuellt på Skatteverkets hemsida. I våra program så skapar du enkelt en fil i rätt format som laddas upp på Skatteverkets hemsida. Driver du enskild firma och använder eEkonomi? Kika på filmen nedan!
Bokföra momsinbetalning eller momsutbetalning
Om företaget har haft mer utgående moms än ingående moms ska företaget betala in mellanskillnaden till Skatteverket. Det kallas då för en momsskuld. Har företaget haft mer ingående moms än utgående moms kallas det för en momsfordran och Skatteverket betalar tillbaka mellanskillnaden till företaget.
Hur momsbetalningen bokförs beror på om det avser en momsskuld eller en momsfordran men också vilken bolagstyp företaget har. Ett aktiebolag är en egen juridisk person och har ett eget skattekonto medan en enskild firma delar skattekonto med ägaren av firman. En enskild firma behöver inte göra någon bokning mot skattekontot, men vi brukar rekommendera att du gör det för att få bättre kontroll på pengarna. Exemplen för en enskild firma bokförs därför mot skattekontot.
Exempelverifikation bokföra momsskuld / bokföra momsinbetalning till Skatteverket
Aktiebolag Betalningen till skattekontot (överföring till skattekontot)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
1630 - Skattekonto
1 000
Bokföra moms på skattekontot, transaktionen när Skatteverket “drar pengarna” från skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Enskild firma
Betalningen till skattekontot (överföring till skattekontot)
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Exempelverifikation bokföra momsfordran / bokföra återbetalning av moms från Skatteverket
Aktiebolag
Överföringen från skattekontot till företagskontot.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
1630 - Skattekonto
1 000
Bokföra moms på skattekontot, transaktionen när Skatteverket sätter in pengar på skattekontot.
Konto
Debet
Kredit
1630 - Skattekonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Enskild firma
Överföringen från skattekontot till företagskontot.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1 000
2650 - Redovisningskonto för moms
1 000
Känns det här med moms fortfarande klurigt? Titta då på vår film Vad är moms? eller läs inlägget Så fungerar moms. Vill du istället lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2023-08-18
10:41
1Gilla
Hej! Jag funderar lite på om det är så att du försöker matcha händelsen mot egen kontering. Testa annars Matcha och vid Bokföringshändelse välj Överföring mellan egna bankkonton. Återkoppla gärna om det löste ditt problem! 😀 I vår skrivna hjälp finns även mer info om du vill läsa mer. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
16:37
Hej! När jag tittar på ditt kundnummer så ser jag att du har eEkonomi. Jag misstänker att du endast får upp alternativet kontant betalning för att du har en aktiv bankkoppling. Om det stämmer att du har en aktiv bankkoppling skulle jag föreslå att du tittar om du kan hitta den gamla transaktionen att matcha mot via Kassa och bankhändelser. Om den inte finns där, eller fakturan avser en period innan kopplingen blev aktiv kan du lägga till händelsen manuellt och sedan matcha mot fakturan. Det går säkert att bokföra bort detta manuellt också men det vågar jag inte riktigt svara på, där har @AnnicaL mycket bättre koll eller kanske ett annat tips? 😀 Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
16:26
Hej @EB Monica! Anledningen till att du får en summa där är för att de lönearterna du får fram har olika beräkningsformler. Du gör inget galet, men det ska heller inte betalas ut något. Här får du göra en manuell justering för att få bort summan. Det funkar som @Lönetjejen säger men jag har också ett annat tips till dig. Högerklicka på ett av snabbvalen i lönebeskedet och välj Konvertera snabbval till rader. På så vis blir löneartsraderna redigerbara, och du kan justera upp/ner summan så att totalbeloppet på lönebeskedet blir noll. Hör gärna av dig om du inte förstår hur jag menar eller har några följdfrågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
14:49
Hej! Du slipper mellanlanda och kan uppdatera direkt till den senaste med den versionen! 😀 Om din kund tagit emot elektroniska fakturor i den versionen behöver du även kopiera över mapparna Autoinvoice_bilagor och Temp_bilagor till den nya datorn och lägga i företagsmappen. Detta är för att PDF-underlagen till fakturorna ska följa med. Kändes det sista klurigt förklarar jag gärna tydligare om det behövs! / Ebba
... Visa mer
2023-08-17
13:00
Hej @Datasektionen! Tack för din fråga. Det är lite knepigt att ge ett exakt svar eftersom det beror på om det är något vi kan påverka eller inte. Jag förstår att det är svårt för dig att gissa om din fråga handlar om eEkonomi eller Zettle men om du tror funktionen finns i eEkonomi är det till oss. Om det exempelvis en knapp/ funktion i Zettle så är det till dem. Du får gärna lämna din feedback här så kan vi hjälpa dig att avgöra samt att jag kan ta det vidare internt. Jag har full förståelse för att det känns som att du ropar ut i tomma rymden men jag kan lova dig att vi läser igenom och utvärderar allt vi får in. När du lämnar ditt förslag via eEkonomi så går det direkt till vår utvecklingsavdelning. Vi hade såklart önskat att vi kunde återkoppla på alla förslag men tyvärr är det inte möjligt. När vi har funktioner som har varit önskade av många så gör vi ofta foruminlägg och berättar om kommande nyheter. Följ gärna fliken nyheter här i forumet så får du mejl när vi har olika nyheter kring programmet. Tusen tack för ditt engagemang. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
10:22
1Gilla
Hej Per! Tack för din fråga! Mitt råd är att du gör enligt följande: 1. Matcha den ena, förslagsvis, den större händelsen mot lönekörningen 2. På den överblivna delen väljer du Övrig insättning - Egen kontering - kontera mot konto 2910 3. Ta sedan nästa bankhändelse och välj Övrigt uttag - Egen kontering - kontera även den mot konto 2910 Hör gärna av dig om några följdfrågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin torsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
10:08
Hej! Jag rekommenderar dig att prenumerera på vårt inlägg, där kommer vi uppdatera så fort vi har en tidplan. När du prenumererar på inlägget får du ett mejl när vi har en uppdatering. Tack för ditt tålamod. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:59
Hej! Varmt välkommen till oss i forumet. När du skapar ett schema så finns det en ruta Hantera obetalda raster. Kontrollera hur din inställning ser ut där och bocka ur rutan om den är ifylld. Hör gärna av dig om följdfrågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:38
Hejsan! I Visma Lön dras förskottsskulden automatiskt på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester - Ersättning. Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden helt eller delvis under Personal - Anställda, fliken Semester genom att ange ett belopp i fältet Avskrivning under Semesterförskottsskuld. Jag själv har aldrig fått frågan du ställer men jag funderar på om du istället ska skriva av skulden manuellt och sedan lägga in tjänstledighetsavdrag på lönekörningen. Det finns olika lönearter för tjänstledighet beroende på vilket typ av avdrag det ska vara. Kika via Lönearbete - Lönearter och sök på tjänstledighet så ska du nog hitta en som passar er. Hänger du med på hur jag tänker? Om någon annan användare har ett annat förslag är det såklart välkommet! 😁 Önskar dig en härlig torsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
12:56
Hej! Nu har jag fått mer klarhet i ditt ärende och ska göra mitt bästa för att förklara för dig. Schablon vid totalentreprenad stöds ej i eEkonomi (läs mer här).
Du behöver redovisa detta som en övrig kostnad manuellt. Beräkna 3 % av det totalt debiterade beloppet och lägg sedan till det på en separat rad på fakturan. Vid Typ av husarbete väljer du Ej husarbete för denna rad. På så sätt kommer inte den här delen att påverka skattereduktionen. De återstående 97 % av totalbeloppet för det utförda arbetet lägger du till på en annan rad och väljer vad det är för typ av arbete. Skattereduktionen för denna rad kommer att beräknas enligt den procentsats som gäller för den valda arbetskategorin.
Om detta 3% belopp måste rapporteras till Skatteverket som en övrig kostnad, lägger du till beloppet i rutan för Övriga kostnader på fakturan. Jag hoppas att detta var svaret på din fråga. Om inte tror jag det är enklast att du ringer in till oss och förklarar mer över telefon, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
11:06
Hej Mikael! Tack för att du hör av dig till oss via forumet. Jag har ordnat att vår avtalsavdelning kommer ringa upp dig istället så vi kan vi reda ut detta. Jag kommer plocka bort dina kontaktuppgifter från inlägget här för din säkerhet. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:41
Hej! Jag har mejlat dig. För att få bokföringshjälp här i vårt forum behöver du ha ett aktivt avtal hos oss. Det går bra att teckna avtal via vår hemsida eller genom att du svarar på mitt mejl. Vi hjälper dig gärna vidare med dina frågor här i forumet när avtalet är på plats. ☀️ Är jag helt ute och cyklar får du gärna svara på mitt mejl med ditt korrekta kundnummer. Ha det fint så hoppas jag att vi hörs! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:19
Hej! Tack för din fråga! Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton. Jag förstår ditt perspektiv och hur det skulle vara smidigare för er att hantera detta med hjälp av resultatenheter eller kostnadsställen. Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:05
Tack för förtydligandet! Jag kan inte se att vi har en sådan funktion i eEkonomi men jag är nog heller med på exakt hur du menar. Jag tror att det är enklast om du ringer in till oss och beskriver för en kollega över telefon. Även om vi inte har exakt den funktionen hoppas jag att vi kan ge bra tips för hur du kan göra istället. 😃 /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
09:46
Hej! Tack för din fråga! Detta kan dyka upp om du har bocken i kreditfaktura samtidigt som du plockar upp ett bokföringsförslag som har 2440 i kredit. Om du vill använda ett bokföringsförslag med 2440 så är lösningen att du behöver fylla i totalbeloppet innan du bockar i kreditfakturan. Stämmer inte detta alls överens med hur du gör och du fortsatt upplever felet vill vi felsöka via telefon istället. Då är du varmt välkommen att ringa in till oss när det passar dig. Ha en fin onsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
09:25
1Gilla
Hej! Tack för att du har väntat, nu har jag äntligen svar på dina frågor. 1. Streckkoden får max innehålla 35 tecken och stödjer alla standarder inom dessa ramar. 2. Ingen särskild integrationsmodul behövs för att skanna en streckkod. Vid användning av en skanner som är ansluten till datorn krävs endast de nödvändiga drivrutinerna. 3. För att skanna streckkoder krävs antingen en skanner som är kompatibel med din dator eller vår mobilapp. Om du använder en mobiltelefon kan du enkelt använda appen genom att ge tillstånd att använda kameran som skanner. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:59
Hejsan! Jag vill bara hoppa in här och säga att vi inte har glömt bort dig. Jag förstår verkligen din frustration och jag har tagit detta vidare internt. Jag väntar på besked och hoppas kunna återkoppla snart. Ha det fint så hör jag av mig snart igen. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:49
Hej! I eEkonomi kallas medlemmar för kunder och du kan jobba med kundgrupper. Du väljer sedan vilka medlemmar som ska ingå i respektive grupp. När du skapar fakturor i programmet kan du välja att fakturera en viss grupp (medlemskategori) för att slippa skapa flera olika fakturor. Smidigt! 😊 Gå via Inställningar - Kundgrupper för att börja skapa upp dina kategorier. Här kan du läsa mer om funktionen. Om du inte redan har kikat på vår utbildningsfilm om eEkonomi för föreningar på YouTube vill jag tipsa dig om den. Den ger en bra grund för att komma igång i programmet. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:32
Hej! Ursäkta att ditt svar har dröjt något men nu har jag ett bra svar att ge dig! 😁 Du kan lägga in deras swiftkod som bankkod och account nr (kontonummer) som BBAN. Inte helt lätt att hitta instruktioner men i vår skrivna hjälp har vi underlag för just detta. Hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:24
1Gilla
Nu har jag fått lite mer klarhet i hanteringen och ska försöka förmedla det så bra jag kan. 😁 Programmet stödjer ditt andra användningsområde och du kan välja själv vilket sätt som blir smidigast för dig. Alternativ ett är att du använder programmets drag and drop funktion inne via Bildunderlag i eEkonomi. Det är smidigt om du har PDFen på datorn. Du lägger alltså in dina kvitton/ PDFer i eEkonomi när det passar dig och programmet gör sitt bästa för att para ihop detta med dina bankhändelser. Ett annat alternativ är att använda dig av Visma Scanner-appen och slå på funktionen för att kunna mejla in underlag till en unik adress. Du kan välja om underlaget ska hamna i Scanner-appen (där du får kontrollera och godkänna innan det skickas till eEkonomi) eller om det ska skickas direkt till eEkonomi. Vill du att underlagen ska skickas direkt till eEkonomi görs den inställningen i Scanner-appen via funktionen "Skicka direkt till ekonomisystemet". Båda alternativen gör att dina bilder hamnar i Bildunderlag i eEkonomi och programmet kopplar ihop bilden med dina transaktioner (via Kassa och bank) om belopp och datum kan tolkas korrekt. Om programmet inte kan tolka uppgifterna får du själv para ihop bild med händelse. Läs gärna mer här. Hoppas att du blev något klokare! Du är varmt välkommen att ställa följdfrågor eller ringa in till vår support om du vill att vi förklarar igen. 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
14:40
Hej! Tack för din fråga! Jag förstår hur du tänker men det är helt rätt att du ska klicka bokför i det läget. 😀 Programmet känner nämligen av att det redan är bokfört och kommer att koppla ihop bankhändelsen med den tidigare verifikationen som har skapats. Det blir alltså inte dubbelt bokfört och det är enkelt att spåra. Varmt välkommen tillbaka om du har några följdfrågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
07:22
1Gilla
Hej! Vi väntar fortfarande svar internt och lovar att uppdatera här så snart vi kan. Ska göra mitt bästa för att skynda på detta. 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
15:46
Hej! Vår avtalsavdelning hjälper dig gärna med din licensnyckel så du kan komma vidare. Du når dem på 0470-70 62 50. Telefontider är måndag-fredag 9-12. Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
15:18
Hej! I dagsläget är det så att det bokförs direkt mot företagskontot om du inte har bankkoppling. Är det så att du önskar att det bokförs mot 2910 först så tar vi gärna in det som ett önskemål. Önskemål lämnar du enklast direkt i ditt eEkonomi nere i vänstra hörnet - knappen Feedback och förslag. Önskar dig en fin eftermiddag och återkom gärna om du har några följdfrågor. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
14:57
Hej igen, Tack för detta! Jag tar det vidare och återkopplar så snart vi kan. Ha det fint så hörs vi. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
14:51
1Gilla
Hej! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! Vi har ännu ingen steg för steg beskrivning för processen ute (det kommer längre fram) men jag ska göra mitt bästa för att beskriva flödet. Så här ser flödet ut: 1. Kortet dras och transaktionen går igenom 2. Du får direkt en notis i mobilen från eEkonomi appen 3. Du går in på notisen och får välja transaktion i listan av transaktioner som ej har ett underlag kopplat 4. Ta fotot (du är fortfarande kvar i eEkonomi appen) 5. Skicka in underlag. 6. Bokför sedan händelsen inne under kassa och bank i eEkonomi via webbläsaren (eEkonomi kommer ha tolkat underlaget och du behöver bara trycka på Bokför) Angående din fråga om hur du ska hantera PDFen väntar jag fortfarande svar internt, jag kommer återkoppla så fort jag har ett svar. Jag hoppas att detta hjälpte dig en bit på vägen. Jag hör av mig snart igen. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
12:53
Om jag vore dig hade jag krediterat enligt instruktionen ovan. Sedan hade jag skapat upp den nya korrekta fakturan och registrerat betalningen precis som du fått den. Det kommer då ligga kvar ett saldo som du sedan registrerar igen när du väl får in det. Hänger du med på hur jag tänker? 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
12:49
1Gilla
Hej! Så roligt! Jag har mejlat dig, så tar vi den konversationen över mejl. 😃 Gällande ditt leverantörsregister kan du exportera ut det som en Excelfil via Inställningar - Import och export - Import och export av leverantörsregister. Du kommer att få den filen i ett CSV-format, som du antingen kan öppna via Google kalkylark eller Excel. Vill du sedan skriva ut listan går det bra att göra det via Excel/ Google. Ha en fortsatt fin vecka så hörs vi. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
11:52
Hej! Tack för din fråga. När jag tittar närmre på detta kan jag inte hitta information om att det skulle vara 19,40%. Kikar jag på Skatteverkets hemsida så står där även 20%. Vårt program ska alltid följa aktuella lagar och regler. Skicka gärna med en länk eller ett underlag till varför du tycker det bör vara 19,40% så kikar vi gärna vidare på det. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
11:43
Hej @kajsame! Har du en anställd som börjar under ett pågående semesterår så behöver deras semester justeras manuellt om de ska ha någon semester/obetald semester att plocka ut under det aktuella året. Jag är ingen löneadministratör men när jag kikar igenom semesterlagen tolkar jag det som att den anställde har rätt att plocka ut x antal obetalda dagar under det pågående semesteråret beorende på anställningsdatum. Därför blir min rekommendation att du lägger till obetalda dagar på den anställde i anställningsregistret eftersom du redan gjort semesterårsavslut. Om inte någon annan användare här i forumet har någon invändning? 😊 Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
11:23
Hej @simax6! Precis som Carina skriver så funkar det att lägga in som ingångsvärden. Här har jag en bra manual för hur du gör detta i Visma Lön 600. Det låter som att era anställda har semestervillkor 10 i programmet. I länken ovan kan du klicka dig ner till Fliken semester > Semestervillkor 10. Här står det hur du gör med den semestergrundande lönen. Om ni har många anställda som flyttar över hjälper vi gärna till att flytta över era anställda in till Visma Lön 600. Läs mer här om du är nyfiken. Hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
10:25
Hej @SBJ111! Det låter som att din fråga gäller Visma eEkonomi. Om det stämmer funderar jag lite på om någon behörighet har ändrats i Advisor eller specifikt på din användare i Visma Online. Du skulle kunna börja med att kika i Advisor så du tycker samarbetet ser riktigt ut där. Jag önskar att jag hade en lösning att leverera till dig men detta är aningen klurigt att lista ut via vårt forum. Därför är min bästa rekommendation att du kontaktar oss via telefon så hjälper vi gärna till den vägen. Ha en härlig vecka och varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
10:11
Hej @oliwia66! Detta går att lösa på två olika sätt. Det går att göra detta manuellt i din bokföring genom att skapa en verifikation och välja de konton du använde när du bokförde betalningen. Viktigt att du gör den verifikationen omvänd så att beloppen bokas bort från bokföringen. Det andra alternativet är att du skapar en kreditfaktura och betalar den på samma sätt med exakt samma summa. Då när du journalför tar dessa ut varandra helt i bokföringen. Du skapar sedan en helt ny faktura och lägger in rätt betalning och journalför. Denna variant har fler steg men jag rekommenderar ändå detta alternativ. Anledningen är för att det blir enklare att stämma av, du minimerar risken för fel i bokföringen och den nya fakturan ser snyggare ut. Hojta gärna om några följdfrågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin vecka! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
09:56
Hej @spI2ce! Tack för att du ställer din fråga här i vårt forum! Jag förstår din frustration och tar med mig din feedback gällande våra öppettider och kontaktvägar. Det tar 1-3 bankdagar från det att du aktiverat bankkopplingen tills att den blir aktiv i ditt program. När jag tittar på ditt kundnummer ser det ut som att bankkopplingen blev aktiv i helgen. Om du fortfarande upplever att den inte är igång, hjälper vi dig enklast genom att felsöka via telefon. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
08:52
Hej! Jag instämmer med Annicas svar och bekräftar att vi inte har några kända fel i programmet gällande detta. Om du trots detta upplever att det är fel så är det bäst du kontaktar oss via telefon så hjälper vi dig gärna vidare. Önskar er båda en härlig måndag. /Ebba
... Visa mer
2023-08-07
09:16
3 Gillar
Hej! Jag ville bara säga tack för ert engagemang och för att ni delar den här informationen med oss. Jag kommer att ta det vidare och vi ser till att uppdatera här så snart vi kan! /Ebba
... Visa mer
2023-07-28
15:08
2 Gillar
Ladda din elbil på jobbet - skattefritt!
Riksdagen har nyligen sagt ja till regeringens förslag om ändringar i inkomstskattelagen. Det nya förslaget gör det möjligt för anställda att ladda sina elbilar och andra laddbara fordon på arbetsplatsen utan att behöva betala skatt för den el de förbrukar.
För att kvalificera sig för den skattefria förmånen måste laddningen ske vid en laddpunkt eller ett eluttag som arbetsgivaren tillhandahåller i anslutning till arbetsplatsen. Det gäller för personbilar (klass I), lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel.
Lagändringen gäller från den 1 juli 2023 och från och med den 30 juni 2026 kommer de nya reglerna inte längre vara aktiva. Läs mer på riksdagens hemsida.
... Visa mer
2023-07-28
09:49
Hej @Miguel_G! Tack för ditt tålamod! Vi behöver felsöka via telefon vad som hänt istället. Enklast är om du ringer in till oss när det passar, du når oss på 0470-70 62 00. Jag håller tummarna att det löser sig snabbt. Önskar dig en fortsatt skön sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-27
07:56
Hej @webtomten! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. Du har lyckats identifiera en förändring som nyligen skett i programmet och även hittat en bra lösning. Snyggt jobbat! Anledningen till att vi gjorde denna förändring var för att när lönearter låg över flera månader kunde det istället skapa följdproblem vid korrigeringar. Vi har nyligen fått lite frågor om just detta och har tagit detta vidare internt för att se om det är något vi kan förbättra ytterligare. För att förtydliga: Numera behöver varje rad ha ett datumintervall som är inom samma månad, lösningen är att dela upp de manuella rader som du lagt till på olika rader där varje rad endast innefattar en månad. Hör gärna av dig vid funderingar. Jag önskar dig en fortsatt fin sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-26
09:09
1Gilla
Hej! Den gamla kopplingen kommer tids nog att stängas ner. Just nu har jag inget datum att ge, men vi kan uppdatera här så snart vi har mer information. Bankkopplingen är kostnadsfri från vår sida, därför rekommenderar jag er att kontakta Swedbank för en korrekt prisbild för uppgraderingen. Det låter som att @Bemell redan har pratat med banken och att de priserna gäller, jag vågar inte bekräfta detta, men jag ska kolla om det är något vi kan uppdatera vår text med. Ha en fortsatt härlig sommar så hörs vi! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
13:44
Hej @Marzena! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! Om du jobbar i Visma Lön så kan jag rekommendera funktionen Digital signering i programmet. Du hittar den genom att stå i den aktuella lönekörningen och titta uppe i menyn. Du kan läsa mer om tjänsten och vad det innebär här.
Alternativt kan du spara lönebeskeden som PDF på din dator och använda en extern tjänst (som är GDPR-säker) för att lagra och dela filerna. Jag har inget bra tips på vilken tjänst men det har säkert Google! 😃 Önskar dig en fortsatt skön sommar och varmt välkommen tillbaka. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
10:21
Hej @Marléne! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! Jag misstänker att du har bokfört den verifikationen manuellt via Bokföring - Verifikationer mot 1930. Då finns inte valet Ångra matchning på händelsen via Kassa och bankhändelser. Mitt tips är att skapa korrigeringsverifkation nu för att vända den verifikationen, och i framtiden hantera alla övriga insättningar via Kassa och bankhändelser för att slippa extra arbete. 🌸 Hör av dig om fler funderingar dyker upp! /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
09:44
Hej @MarApp! Jag har undersökt din fråga djupare nu och inställningarna i programmet har utgått från de vanliga bestämmelserna kring kundfordringar vid kontantmetoden. Vilket inte är korrekt för just medlemsavgifter som du nämner. Jag kommer ta detta vidare internt och hoppas det är något vi kan förbättra. Jag uppmuntrar dig också till att lägga det som ett förslag via Feedback och förslag som ligger till vänster i ditt eEkonomi. Du har själv hittat en bra workaround för att lösa detta och vi har inget att tillägga där. Bra jobbat! Förstår såklart att det är frustrerande men jag hoppas som sagt att vi kan förbättra detta framöver. Du är varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Jag önskar dig en fortsatt skön sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
08:48
Hej @Manuela ! Ja det går jättebra! Du kan gå via Inköp - Leverantörsfakturor. Klicka på fakturan det gäller och sedan Kopplade bilder. Här ser du alla underlag som ligger okopplade i programmet och du kan välja rätt underlag. Gäller det inte en leverantörsfaktura kan du istället gå via den bokförda verifikationen. Gå då till Bokföring - Verifikationer. Välj rätt verifikation och sedan kommer du se knappen Kopplade bilder där du väljer rätt underlag att koppla. Hör av dig om fler funderingar dyker upp! Annars önskar jag dig en fortsatt skön sommar. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
08:30
Hej @SBJ111! Jag kan verkligen relatera till din känsla när jag själv var ny i eEkonomi. Jag håller med Annica om att flödet hon beskriver är det bästa men jag hoppas också kunna bidra med lite tips på vägen som jag tror kan hjälpa dig. Först och främst har vi en grym kom igång film på vår YouTube som jag verkligen rekommenderar om du inte redan kikat på den. När du hanterar fakturor oavsett om det är kund eller leverantörsfakturor rekommenderar vi att fakturan skapas via den programdelen i programmet. När den sen ska betalas hanteras betalningen via Kassa och bankhändelser. Eftersom du har aktiverat bankkoppling så läses ditt kontoutdrag automatiskt in via Kassa och bankhändelser och kopplas här samman med fakturorna. Programmet kan automatiskt koppla ihop fakturor med betalningar om OCR, datum och belopp stämmer till 100%. Om något avviker kan programmet ändå föreslå vilka belopp som tillhör vilken faktura. Vi har en kort film om hur du hanterar betalningar via Kassa och bankhändelser. Gällande din fråga hur du ska hantera inköp som gjorts innan du aktiverade din bankkoppling så håller jag också med Annica. Det är viktigt att transaktionen du lägger in har ett datum före bankkopplingen blev aktiv, annars säger programmet ifrån att det inte går. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp! Annars önskar jag dig en fortsatt skön sommar! ☀️
... Visa mer
2023-07-24
11:52
Hej @salkov! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! Nej, den ångras endast i ditt eEkonomi. Min rekommendation är att antingen skicka en kredit till din kund, eller ta kontakt med dem och kolla hur de vill göra. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Ha en skön sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-24
11:43
1Gilla
Hej @Monkan26! Jag hoppas att du får gå på lite ledighet snart och ladda batterierna! 😃 Jag ska göra mitt bästa för att förklara detta på ett enkelt sätt. Känns det fortfarande klurigt efter du läst min instruktion är det bara att ställa fler frågor, alternativt ringa in till vår support så ska vi guida dig på bästa sätt.
Transaktionen från Zettle matchas mot Övrig insättning - Egen kontering. Bokför transaktionen mot det konto du valde för Fordran mot kortutgivare när du aktiverade Zettle-integrationen. I ditt fall verkar det som att du har valt konto 1580 sen innan, så det är det kontot du bör använda. Verifikationen som skapas nu blir alltså 1930/ 1580.
Om du önskar ändra det konto där verifikationerna bokförs automatiskt från Zettle-integrationen till ett annat konto än 1580, kan du göra det via Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Ha en fortsatt skön sommar så hörs vi! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-24
10:03
Hej @Lillle22! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. Jag sitter själv inte på expertisen och kunskapen som krävs för att svara på din fråga, men jag håller tummarna att någon av våra duktiga medlemmar här i forumet kan hjälpa till.
Ett tips jag kan ge dig är att kika på vår hemsida och undersöka möjligheten att bli utvecklarpartner till oss. Det ingår en hel del förmåner samt tillgång till vår integrationssupport. I länken ovan så scrollar du ner till "Vill du istället utveckla till Visma Lön eller Visma Administration?" för att hitta information som gäller dig. Gäller din lösning för eget bruk så har vi en snabbguide till Visma Administration som eventuellt kan hjälpa. Snabbguiden är en PDF som jag bifogar här.
Önskar dig en fortsatt skön sommar! /Ebba
... Visa mer
2023-07-24
09:26
Hej @Petra Fjällhälsan! Vi har tyvärr ingen annan inställning eller lösning i vårt program för detta. Eftersom det redan var ibockat och ni testat det så skulle jag föreslå att testa att bocka ur bara för att se om det gör någon skillnad för din kund. Annars tänker jag om det finns något din kund kan kontrollera eller justera i sitt program för att det inte ska vara känsligt för bindestreck i filnamnet? Jag håller tummarna att det löser sig! Ha en fortsatt skön sommar och återkom om några fler funderingar dyker upp. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-24
08:36
Hej @Arvid_2! Tack för din fråga! I dagsläget så är det som du säger begränsat till bankhändelser med samma datum och jag har heller ingen workaround till dig. Är det en funktion som du tror hade underlättat för dig så uppmuntrar jag dig att skicka in det som ett förslag till vårt utvecklingsteam. Jag gillar din idé där att du skulle kunna välja flera olika transaktioner och att det blir en verifikation per datum! Du lämnar idéer och förslag via knappen Feedback och förslag i ditt vänstra hörn inne i ditt eEkonomi.
Vårt program erbjuder dock en automatisk matchningsfunktion för fakturor mot betalningar, vilket hjälper till att förenkla processen och minska onödiga moment. Programmet tittar på OCR-numret, betalt belopp och förfallodatum för att matcha fakturor mot betalningar. När både OCR-numret och beloppet stämmer överens med fakturauppgifterna bokförs transaktionen automatiskt. Om det skulle finnas några avvikelser, föreslår programmet en matchning som du kan bekräfta eller ändra manuellt.
Jag förstår att dina transaktioner kanske inte alltid är fakturabetalningar, men jag ville ändå nämna denna funktion för att se om det kan hjälpa något. Om du har några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka. Ha en fortsatt skön sommar! ☀️
... Visa mer
2023-06-22
12:27
Hej @Thomas10! Toppen att du har pratat med vår support. Stort tack för att du tog dig tiden att meddela oss så vi kan förbättra detta. Önskar dig en härlig midsommar! /Ebba
... Visa mer
2023-06-12
08:03
Hej @NN5050! Tack för att du hörde av dig kring detta. Självklart ska vi ordna att du inte blir notifierad om badges längre. Du får gärna testa följande inställning: Klicka på din profilbild i högra hörnet. Välj Mina prenumerationer och sedan Inställningar för informationsmeddelanden. Scrolla längre ner tills du hittar Logotyper som jag tilldelats, här kan du i menyn välja Aldrig. Jag håller på att undersöka om detta stänger alla typer av notifikationer kring badges, om inte så kommer jag ordna en manuell inställning direkt på din användare. Du får gärna återkomma om du fortsatt får något mejl du inte önskar. Ha en härlig måndag så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2023-05-26
08:53
Hej @BooABja! Tack för din feedback. Som min kollega nämnde tidigare går det inte att ställa in SEK på svenska fakturor i eEkonomi. Om det inte är ett problem att fakturan och eventuella mejl från programmet blir på engelska, så är din lösning klockren. Tack för att du delar med dig av din lösning här i forumet – det är värdefullt för alla.
Ha en härlig fredag och en trevlig helg när det är dags!
/Ebba
... Visa mer
2023-05-23
13:48
1Gilla
Bokföra gåva till anställd?
Att ge presenter till anställda är ett härligt sätt att visa uppskattning på. Men vad gäller egentligen? Är det avdragsgillt, vad är gränsbelopp eller finns det något annat som är viktigt att tänka på? Vi reder ut och visar hur du gör.
Gåvor till medarbetare är i de flesta fall en skattepliktig förmån, med undantag för jubileumsgåvor, julklappar och minnesgåvor vars värde inte överstiger särskilda gränsbelopp. Om värdet överstiger gränsbeloppet ska den anställde förmånsbeskattas från första kronan. Tänk på att kostnader för exempelvis frakt eller administrativa kostnader inte inkluderas i värdet.
Psst! Presentkort är en bra present som passar många, men om presentkortet kan bytas mot pengar är det inte skattefritt eftersom det räknas som betalmedel. Om presentkortet inte kan bytas mot pengar kan det vara skattefritt - dubbelkolla vad som gäller! Några andra gåvor som också kan räknas som betalmedel är kontanter, checkar och postväxlar.
Vill du läsa mer om vilka typer av gåvor som är skattebefriade och vilka gränsbelopp som finns hittar du mer information på Skatteverkets hemsida. Det kan vara bra att kontrollera på Skatteverkets hemsida vilka belopp som gäller, då dessa kan ändras med tiden.
Bokföra gåva till anställd - exempel skattepliktiga gåvor
När du bokför en skattepliktig gåva bokförs hela beloppet som en kostnad. Hela gåvans värde skall sedan förmånsbeskattas i samband med att lönen till den anställda betalas ut.
Konto
Benämning
Debet
Kredit
1930
Företagskonto
x
7699
Övriga personalkostnader
x
Bokföra gåva till anställd - exempel skattefria gåvor
För att det skall vara avdragsgillt och skattefritt så får gränsvärdena för gåvan inte överskridas. Så det är viktigt att kontrollera vilka beloppsgränser som gäller.
Konto
Benämning
Debet
Kredit
1930
Företagskonto
x
7631
Personalrepresentation, avdragsgill
x
2641
Ingående moms
x
Tips på fler artiklar:
Julklapp till anställda
Bokföra representation och personalfest Tycker du bokföring är svårt? Spana in vårt webbinarie där vi går igenom bokföringens grunder.
... Visa mer
2023-05-22
11:01
Hej @BertL_! Jag har kikat med mina kunniga kollegor och vi har beslutat att vi behöver felsöka över telefon varför det ter sig så här. Programmet ska inte kunna låsa eller pausa sig själv så vi behöver kika mer på vad som hänt. Jag ordnar att en kollega från vår support ringer dig. Jag mejlar dig först för att stämma av när det skulle passa. Jag hör av mig. //Ebba
... Visa mer
2023-05-22
10:28
Hej @SJ____2! Jag misstänker att ditt ärende kommer lösa sig efter att du har pratat med vår support idag. Om du kör fast igen eller behöver bokföringshjälp så är bland annat @Roffakab och @Joachim E är riktiga fenor på detta och kan säkert hjälpa dig. Ha det fint! //Ebba
... Visa mer
2023-05-22
10:20
Hej! Tack för att du delade med dig av hur ni gick tillväga. Det kan säkert vara hjälpsamt för andra samt bra för oss att ha med oss framåt. Inte roligt att höra att du sedan inte kunde gå vidare ändå. Jag ser att du har skapat en ny tråd om detta, mina kollegor håller på att undersöka din fråga och vi återkommer så fort vi kan där. Ha det fint så hörs vi snart igen. //Ebba
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »