2023-04-24
09:58
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur detta fungerar i Visma eEkonomi, då det blir lite mera automatiskt hanterat när det gäller just leverantörsskulder och kundfordringar mellan räkenskapsår. Detta är när du får/skickar fakturor i 2022 men betalningen sker i 2023.
Om det faktiska upplupna intäkter och kostnader, dvs när du får fakturorna i 2023 och betalningen sker i samma år, men själva intäkten och kostnaden tillhör 2022 så kan du följa denna artikeln över hur du skall hantera det. Där finns det ingen automatisk hantering utan det blir manuellt.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
09:53
1Gilla
Hej!
Om du har en enskild firma och sjukförsäkringen är till dig själv så är detta inget som är avdragsgillt i företaget, utan kan bokföras som ett eget uttag om företaget betalar det. Så du skall inte använda konto 7622 eftersom detta är om du har anställda alternativt hade haft ett aktiebolag så det stämmer att det blir felaktigt att det hamnar i rutan för kostnaden för anställda. Jag rekommenderar dig att korrigera detta i bokföringen och bokföra mot tex 2013 egna uttag. Här kan du läsa mer om vilka försäkringar som är avdragsgilla eller inte i en enskild firma.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
09:14
Hej igen!
Ingen fara alls, så lite så. Det är lite snårigt när det gäller just inköp inom och utanför EU så jag kan förstå att det känns jobbigt i början. 🙂
Ah då förstår jag lite mer vad du menar. Ja det verkar som att tryckfels-nisse varit i farten, det skall inte vara konto 2641 där nej utan 2645. Jag tar det vidare till de som ansvarar för detta så vi kan korrigera det så snabbt som möjligt, tack för att du uppmärksammade oss!
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
11:40
1Gilla
Hej!
Du bör först kontrollera att du också har en saldodifferens på konto 1930 och felaktigt saldo på 1510, dvs om du bara missat att markera fakturan som betald eller om du både gjort det samt inte bokfört själva inbetalningen. För om du bara missat att markera fakturan som betald, men har bokfört själva betalningen manuellt så kommer den verifikationen du föreslår att skapa en differens nu istället. Om du faktiskt har bokfört inbetalningen men bara inte registrerat fakturan som betald så kan du manuellt markera den som inbetald genom bokföring - verifikationer och välja 1510 på första raden. Då kommer du se en till rubrik som heter faktura, där du kan välja fakturan som skall registreras som betald. Därefter så väljer du 1510 igen på andra raden, och skriver summan i debet, dvs att du har samma summa i både debet och kredit på konto 1510 i verifikationen. Då kommer inget påverkas rent bokföringsmässigt, men du får fakturan avprickad.
Det verkar dock som att du menar att du har bokfört den som betald mot 1930 och 1510 och att du nu behöver göra en manuell korrigering så att den inte påverkar bokföringen i nuvarande år. Du får då göra en manuell verifikation som är spegelvänd mot den du gjorde på samma datum, dvs 1930 med beloppet i kredit och 1510 med beloppet i debet för att bokföra bort värdena.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
10:55
Hej igen!
Ingen fara. 🙂 Det är lite svårt att säga exakta konton då det beror på vad ni brukar använda m.m., men i tråden jag skickade så står det hur du skall hantera de olika fakturorna. Dvs du skall lägga in fakturan som ni tar emot som leverantörsfaktura och den ni skickar som kundfaktura, precis som vanligt. Sedan så kan du reglera båda fakturorna via kassakontot istället, dvs 1910, eftersom de inte har betalats på något sätt. Detta kan du alltså göra via kassa- och bankhändelser fast istället välja kassakonto och skapa händelserna för både betalningen och inbetalningen. Förslag på motkonto för leverantörsfakturan hade kunnat vara ett konto inom 59XX kontogruppen, tex 5910 annonsering om det handlar om det inom marknadsföring. Försäljningen av tjänsten bokför du mot erat vanliga försäljningskonto om det är er vanliga tjänst ni brukar utföra, tex 3041 försäljning tjänst 25% om det är 25% moms.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
10:46
Hej!
Tack för din fråga. Man brukar normalt sätt använda specifika 4XXX konton för inköp inom och utanför EU för att kunna separera dessa på ett enkelt sätt från de svenska inköpen och kunna hålla bättre koll. Det går dock bra att göra specifika konton om du skulle vilja, tex 5401 som du har gjort, som har samma inställningar som motsvarande 4XXX konto. Inget motkonto används vid inköp inom EU utan detta görs enbart vid inköp utanför EU eftersom man hanterar sådana köp av varor i två steg. Det kommer mycket riktigt bli fel om du använder två konton som har momskod 20 kopplat till sig, så antingen så får du fortsätta göra som du gjort tidigare och skippa att använda 4XXX kontona eller så får du göra som följande:
1930K 100 kr
4056D 100 kr (momskod 20)
2614K 25 kr (momskod 30) 2645D 25 kr (momskod 48)
Sedan en manuell verifikation :
4056K 100 kr (ingen momskod)
5401D 100 kr (ingen momskod)
Normalt sätt brukar man oftast inte bokföra inköp inom och utanför EU mot specifika konton så som tex 5401 utan alltså använda 4XXX kontona för att samla alla inköp utanför Sverige på ett smidigt sätt samt att momskoderna blir korrekta. Om man väljer att inte använda 4XXX konton så är det viktigt att istället skapa specifika andra konton som du bara använder för inköp inom och utanför EU så du inte blandar in dem med vanliga inköp. Detta både för att du skall kunna ha koll samt att du får korrekta momskoder. Så att du har skapat 5401 och 5402 går utmärkt, så länge du håller koll på att ha rätt momskoder. Ditt exempel för inköp inom EU med 5401 ser helt korrekt ut, däremot så bör du vid inköp utanför EU hantera det som följande:
Vid köpet:
1930K 100 kr
5402D 100 kr (ingen momskod)
När tullfakturan kommer:
4545D 100 kr (momskod 50) 4549K 100 kr (ingen momskod)
2615K 25 kr (momskod 60) 2645D 25 kr (momskod 48)
Detta är för att du inte kan beräkna någon fiktiv moms på inköpet utanför EU förrän du får det statistiska tullvärdet, vilket du i princip aldrig kan veta vid inköpet. Detta betyder att konto 5402 inte bör ha någon momskod kopplat till sig. Så för att summera angående användning av momskoder för kostnadskontona samt att använda egna konton, så är det alltså helt okej att skapa egna konton men det är då viktigt att inte dubbelbokföra kostnaden eller att använda momskoden dubbelt. Om du vid inköp inom EU vill använda 5401 så använder du inte konto 4056. Om du vill använda 5402 vid inköp varor utanför EU så skall det kontot inte ha någon momskod, utan du bokför inköpet i två steg. Vid inköpet mot 5402 utan momskod, och vid bokföring av importmoms mot 4545 och 4549, och det är då konto 4545 som skall ha momskod på sig.
Angående din sista kommentar kring 2641 så förstår jag tyvärr inte riktigt när du menar att eEkonomi föreslår det kontot? De 4XXX konton du angett skall ha kopplingar till 2615/245 vid användning av momskod 50 och 2614/2645 vid användning av momskod 20. Om du får andra förslag vid användningen av dessa momskoder så rekommenderar jag dig att kontakta supporten för att kontrollera att dina kontoinställningar ser korrekta ut.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
10:34
1Gilla
Hej!
Här kan du läsa om hur du bokför och hanterar inköp inom och utanför EU. Om de inte angett något VAT nummer inom EU så bör det vara inköp tjänst utanför EU som gäller, i och med att de angett att de finns i Canada och de inte tagit ut någon moms/tax.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
09:18
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår tyvärr inte riktigt varför 0469 och 0431 finns med i verifikationen, men jag antar att det har att göra med någon internredovisning i och med att konton 0XXX och 9XXX inte finns med i kontoplanen utan oftast används vid internredovisning i system som stödjer detta. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom och utanför EU och vilka momskoder som skall användas.
I Visma eEkonomi så hade du bokfört ett inköp av tjänst utanför EU som följande:
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Tyvärr så stödjer inte programmet internredovisning så det är tyvärr svårt att ge råd kring hur du skall hantera den delen som bokförs/hanteras mot 0XXX kontona då det är svårt att veta hur det fungerar i ditt andra system. Det finns inga motsvarande konton för 0XXX heller i och med att programmet bara stödjer konton mellan 1000 och 8999. På ovan förslag så får du bokfört det som en kostnad och beräknat den fiktiva momsen, samt att det hamnar rätt i systemet. Varför ditt andra system använder 0XXX kontona är svårt att avgöra, eftersom du säger själv att de bör kopplas mot ruta 21 och 22 medan vid inköp av tjänst utanför EU så skall kostnaden bara hamna i ruta 22 vilket det gör med konto 4531. Kontot som är kopplat mot ruta 21 är 4535 med momskod 21 i programmet Du får gärna förklara lite tydligare vad just dessa konton gör i ditt andra system så kanske vi kan hjälpa dig vidare om det skulle behövas.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
09:12
Hej!
När ni betalade restskulden och därmed löste ut leasingen så blir detta en inventarie ja, så du måste hantera alla olika händelser var för sig dvs inköpet för sig och försäljningen för sig. Om nu restvärdet var mindre än ett halvt prisbasbelopp så kan du bokföra köpet/lösen mot tex 5410 förbrukningsinventarier. Inga avskrivningar skall då göras eftersom den är kostnadsförd direkt vid själva bokföringen av köpet. När ni sedan säljer den så blir det som följande:
1930/1510 med 112 700 i debet
39XX med 98 00 i kredit
2611 med 24 500 i kredit
60XX med 7 840 i debet
2641 med 1 960 i debet
Du måste alltså redovisa hela intäkten och hela provisionen eftersom det inte är tillåtet att kvitta intäkter mot kostnader.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-17
13:30
1Gilla
Hej igen!
Det är lite svårt att svara på tyvärr, det får du kolla med företaget som gett dig fakturan. Om de angett ett VAT nummer inom EU på fakturan och ditt VAT nummer står med samt att det inte angett något momsbelopp så låter det som att det skall hanteras som inköp inom EU. Tanken med fiktiv moms är då att du redovisar den fiktiva momsen med den momssatsen det hade varit om du köpt varan i Sverige. Så hade det varit 12% moms om du köpte en likvärdig vara här i Sverige så blir det 12% fiktiv moms.
Det spelar ingen större roll, men om det är en faktura du fått så rekommenderar jag att du gör det via inköp - leverantörsfakturor och sedan matchar den mot bankhändelsen. Matcha direkt inne i kassa- och bankhändelser gör man främst mot kvitton och liknande i vanliga fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-17
08:20
Hej!
Tack för din fråga. Ja din tanke kring hur allt detta skall hanteras låter helt korrekt tycker jag, och du verkar ha full koll på att det behöver bestämmas på en bolagsstämma dvs även koll på det praktiska. Rent bokföringsmässigt så stämmer dina förslag också.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-14
10:45
Hej igen!
Så länge det bara är dessa två konton som finns i verifikationen så är det inget som kommer påverka periodiseringsfonden nej eftersom den bokförs mot andra konton. Det låter som att det är en samlingsverifikation, så det bör inte vara några konstigheter så länge du bara gör en korrigering som påverkar 2099 och 8999 och inga andra konton. Känner du dig osäker kring detta så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en konsult som kan få insyn i din bokföring och lättare rådgiva dig kring hur du skall korrigera detta.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-14
10:40
Hej!
Tack för din fråga. Det är fullt normalt att den upplupna intäkten/kostnaden man hanterar i bokslutet inte stämmer helt med vad som sedan blir verklighet. Det bästa är att man inte hanterar den upplupna intäkten i samband med betalningen, utan att man istället bokför detta som vanligt och gör en separat verifikation i det nya året där man spegelvänder den verifikation man gjorde i bokslutet. Detta för att allt skall bli korrekt med tex eventuell moms och för att det skall bli enklare att följa. Här kan du läsa om hur du kan hantera detta.
Så ok man tar ett exempel med dina siffror, så hade det blivit följande steg:
2022:
1790 med 3 000 i debet
3XXX med 3 000 i kredit
2023:
1930 med 2 500 i debet
3XXX med 2 500 i kredit
2023:
1790 med 3 000 i kredit
3XXX med 3 000 i debet
På så sätt så kommer det jämna ut sig, eftersom i 2022 så redovisade du en intäkt på 3 000 och i 2023 så redovisar du en krediterad intäkt på 500 vilket totalt sätt blir 2 500.
Jag rekommenderar dig dock att kontrollera med Skatteverket hur du skall hantera det i periodiska sammanställningen, eftersom du redovisade en upplupen intäkt som nu är fastställd. När det gäller upplupna intäkter med momsredovisning svensk försäljning så redovisar man inte moms på detta förrän när man fakturerar/betalar eftersom man enligt momslagen inte har rätt att redovisa det förrän det är fastställt och antingen fakturerat eller betalt beroende på bokföringsform. Jag kan tyvärr inte hitta någon vägledning vad som gäller försäljning utanför Sverige, men med tanke på att man skall redovisa enligt fakturadatumet gällande försäljningen i periodiska sammanställningen så bör du nog kontrollera att den upplupna intäkten verkligen skulle redovisats då eller om den skulle redovisats nu i år när den fakturerades. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det skulle kunna hjälpa andra användare i forumet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-14
10:39
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult för dessa frågor, då det beror på hur din situation ser ut och är svårt att svara generellt på. Du kan dock beräkna utdelning enligt förenklingsregeln förutsatt att du har tillräckligt med fritt eget kapital, oavsett om du tar ut lön eller inte. Huvudregeln baseras bland annat på lön, precis som AnnicaL säger och är ett sätt att kunna ta ut mer utdelning är schablonbeloppet genom förenklingsregeln. Om det blir skillnad eller inte beror på vad du tar ut för utdelning, då skillnaden blir om utdelning beskattas som lön eller kapital. Här kan du läsa mer i vägledningen hos Skatteverket. Gränsbelopp för 2023 har dock inte kommit ut ännu i och med att det är början av året, men du kan kolla på tidigare år för att förstå hur det fungerar.
Med det sagt så finns det inga begränsningar förutom att man uppfyller försiktighetsprincipen när det gäller utdelning av fastställda vinster i företaget, utan det har att göra med hur du blir beskattad. Dvs dessa regler har ingenting att göra med hur mycket du kan ta ut i utdelning och om det är okej att göra i ditt företag utan det har att göra med hur utdelningen som tas ut beskattas.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-14
10:16
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Du skall alltid bokföra i SEK enligt bokföringslagen, så länge du inte har ett speciellt tillstånd att upprätta din bokföring i en annan valuta. Så länge fakturan inte har någon moms och de angett att det är reverse charge eller liknande så skall du bokföra det som ett inköp inom EU och därmed mot tex 4057 som du föreslår. Här är det viktigt att du också väljer momskoden som gäller för fiktiv moms så att du redovisar omvänd moms på verifikationen. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom EU korrekt med korrekta momskoder.
Om fråga nr 2 handlar om det är rätt att det växlas till SEK så är svaret ja. Annars får du gärna förtydliga vad du menar med denna frågan och vad du vill ha hjälp med.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-04-14
10:08
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa hur man hanterar försäljning utanför EU. Om kunden har ett VAT nummer inom EU som de anger så bör du hantera det som en försäljning inom EU. Jag skulle säga att du bör kolla med betalaren om de har ett VAT nummer ja så att du kan hantera försäljningen korrekt, dvs B2B. Du behöver också upprätta och skicka en faktura eller liknande, eftersom du måste alltid ha underlag på alla händelser i din bokföring.
Här kan du läsa om hur man bokför försäljning inom och utanför EU.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-04-11
16:16
Hej!
Du bör kontrollera med Skatteverket om det är okej att redovisa detta i en senare momsperiod än de tillhör, men jag antar att detta är momsfritt och skall redovisas i ruta 42 bara så det bör inte vara några konstigheter att få göra. Utgången bör dock vara att ens intäkter alltid skall bokföras i rätt period, så om detta inte tillhör ett stängt och deklarerat år så skulle jag säga att det bästa är att korrigera tidigare perioder och rätta momsdeklarationerna för dessa istället för att bokföra allt i denna momsperioden.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-11
16:05
Hej!
Tack för din fråga. Rent bokföringsmässigt är det ingen skillnad, men jag antar att du med kreditslip menar att firman självfakturerar vilket det finns vissa regler kring som du kan läsa om här. Så skulle säga att det beror på vem som har ansvaret att upprätta fakturan som avgör huruvida du skall skicka en faktura eller om firman kan skicka en självfaktura. Det är inte ovanligt att det är firman som hjälper en att sälja inventariet som upprättar en sorts självfaktura, så du kan säkert kolla med firman om hur de brukar hantera detta med andra kunder.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-11
15:58
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontrollera med Skatteverket när du behöver aktivera byggnaden, men detta görs normalt sätt inte förrän byggnationen är klart. Om detta är när allt arbete är klart eller när huset är slutbesiktigat kan jag tyvärr inte hitta någon information kring, så där är det bäst att kolla med Skatteverket eller möjligtvis Bokföringsnämnden.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-11
15:56
1Gilla
Hej!
Om boken finns med i varulagret så kan du bokföra bort den redan nu genom att kreditera 14XX kontot och debitera ett 49XX konto för att visa lagerminskningen. Om den ännu inte är bokfört som en tillgång i lager så bör den redan vara bokförd som en kostnad mot ett 4XXX konto och den skall därför inte hanteras på något sätt som en "förlorad" intäkt. Frakten kan du bokföra mot ditt vanliga kostnadskonto du använder, tex ett 57XX konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer