2024-02-03
12:39
1Gilla
Efter en hel del funderingar och lite lätt panik så gjorde jag helt enkelt som så att jag avinstallerade Adming och installerade det utan att gå via Byråstöd... och visp så funkar det... Vilket är lite lurigt då det egentligen är "fel" väg att gå och absolut inte användarvänlig om man inte är rätt så datavan.... men nu funkar det. Men den lilla bocken i rutan för eEkonomi Fakturering går fortfarande inte att bocka ur så man får frågan om synk... hela tiden.... Men det är ju bara lite irriterande och påverkar inte arbetet... Så problem solved...!!
... Visa mer
2024-02-03
11:04
Det var en sak till. När jag uppdaterat programmet på servern och sedan försöker starta det via Byråstöd på en arbetsplats så drar ju den automatiska uppdateringen igång, vilket är bra. Men då programmet tydligen skall uppdatera vissa filen som används av Byråstöd så måste det stängas, vilket då programmet inte klarar av utan jag får göra det manuellt. Är det då, antar jag, bättre att uppdatera via "kör" funktionen i stället...?
... Visa mer
2024-02-03
10:41
Uppdaterade Administration 2000 till senaste versionen. Provade att start upp ett eget testbolag som jag lagt in... inga problem. Provar då att starta ett företag som finns sedan gammalt. Då stannar starten vid frågan om det skall synka mot eEkonomi Fakturering. Den här frågan finns i programmet fast vi har avslutat eEkonomi fakturering och kopplingen skall ej uppstå. I Byråstöd, som vi använder framgår att samarbete ej finns. Jag har försökt ta bort det här i företagsinställningar men inte lyckats och det har ju, fram tills nu, ändå funkat. Provade då med ett till företag, som även det slutat med eEkonomi Fakturering och får samma problem. Kan inte starta Administration... så frågan är ju då om det här är unikt för dom som har avslutat samarbete men där Administration, av någon anledning, inte fattat det typ. Eller om vi kommer att få samma problem med alla som har det gamla samarbetet mellan programmen, det som numera inte går att starta upp nya? Vi får se till att inte starta några sådana utifall det skulle blir problem....
... Visa mer
2024-01-02
13:13
2 Gillar
Har även jag fått det här problemet när jag skickar via lokal e-post. Har ju hittat "lösningen" man jag tycker att den är rätt usel då den innebär att man skall ändra inställningen i Outlook till att aldrig varna om misstänkt aktivitet, vilket då även är "rekommenderas ej" av Microsoft. Borde ju gå att lösa så att Outlook "känner igen" Visma eller att själva programmet är godkänt.... Att öppna den här möjligheten för stök känns ju så där. Visst kan jag välja att skicka e-post via Visma men det kostar ju pengar och när man har, eller kanske borde ha, en gratis möjlighet så bör den ju gå att använda. Så just nu så får jag väl sitta här och godkänna dom... fakturorna.... en efter en.....
... Visa mer
2023-09-13
08:06
Vi har ett bokslut som avser ett bolags första räkenskapsår och har då valt digital inlämning. När vi kör kontrollen så får vi ett felmeddelande som säger att det finns ett belopp i en period som inte finns under grunduppgifter. Det programmet då protesterar mot är att aktiekapitalet ligger som ingående balans, och det kommer ju då från en period som helt riktigt inte finns i programmet. Men det är ju så att Bokföringsnämnden nu har bestämt att aktiekapital skall ligga som ingående balans i ett bolags första räkenskapsår. Detta då bolaget bildas vid stiftandet och då finns allts både aktiekapital och saldo på banken när räkenskapsåret börjar, som då alltså är när det registreras hos Bolagsverket. Så programmet har alltså fel, även om det typ har rätt... Man skulle väl kunna komma till rätta med det här genom att ha en ruta där man talar om för programmet att det här är första räkenskapsåret och att det då är ok med uppgifter från ett år som inte finns....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-08-31
13:46
1Gilla
Du kan absolut lägga upp en sådan som inventarie så länge den har ett värde som typ stämmer mellan bokföring och marknadsvärde. Blir ju en tusenlapp i avskrivning per år. Idag när vi har aktiebolag med så lågt aktiekapital som 25 000 kr så kan det vara viktigt att bokföra saker som tillgångar istället för att kostnadsföra dom. Det kan ju vara frestande att kostnadsföra dom då det påverkar skatten men får man minusresultat så kan ju bolaget hamna i kontrollbalansläge och bli likvidationspliktigt. Vilket jag även skrev om tidigare. Och för dom som inte vet så kan jag berätta att om man inte gör rätt och förbrukar mer än halva aktiekapitalet (vilket tex uppstår i ett 25 000 kronorsbolag när du har ett minusresultat på 12 501 kr) och har det för länge så är du personligt ansvarig för bolaget samtliga skulder... D.v.s det skydd man har när man driver aktiebolag försvinner och man har ur den aspekten en enskild firma. Man som vanligt "beror det på" och det finns inget generellt svar utan det är från fall till fall.... Lycka till!
... Visa mer
2023-08-21
08:11
Tolkar det som att du gör en försäljning av fastighet och det då ingår/lämnas med vissa inventarier. Om det inte är något belopp fastställt för dessa inventarier så krediterar du tillgångskontot, debiterar gjorda avskrivningar och bokför nettot som förlust försäljning inventarier. Egentligen rätt logiskt då du typ inte fick något betalt för dom.... Lycka till!
... Visa mer
2023-08-21
07:47
1Gilla
Japp. Precis som du skriver så får man göra direktavdrag på inventarier av lägre värde, som det heter. Men har man ett nystartat aktiebolag med 25 000 kr i aktiekapital så kanske man inte kan göra det för då förbrukar man aktiekapitalet och man är i kontrollbalansläge. Men det är även viktigt att tänka på att inventarien, om man bokar den som en anläggningstillgång, verkligen har ett värde som motsvarar det bokförda värdet. Så det finns många frågor..... och många svar...
... Visa mer
2023-08-18
10:10
En lurig sak med inventarier och avskrivningar är att om den har en ekonomisk livslängd (som det så tjusigt heter) som understiger 3 år, då har du rätt att kostnadsföra den direkt. Om den däremot har en ekonomisk livslängd på säg 4 år så uppstår en annan märkligt företeelse. Du kan nämligen inte skriva av inventarier skattemässigt på kortare tid än 5 år. Så år 4 och 5 finns liksom inte märkligt nog. Planmässig avskrivning får man liksom bestämma själv men skattemässiga delen är tvingande och begränsar då avskrivningarna. Så t.ex. om man har en investering på 100 000 kr som man vill skriva av på 4 år, då har man efter två år skrivit av 50 000 kr och har ett bokfört värde på 50 000 kr, vilket även ryms inom de skattemässiga reglerna. År 3 så säger planen igen en avskrivning på 25 000 kr men det lägsta skattemässiga värdet man får ha är 35 000 kr. Så man kan, konstig nog, inte ha en planmässig avskrivning på 4 år då det strider mot dom tvingande skattemässiga reglerna. Krångligt? Absolut! Hur ska man kunna hålla reda på sånt här? Det är ditt ansvarsområde och det finns inga ursäkter om det blir fel. Ty ansvaret är ditt och helheten och skatterna..... För det här är bara en liten del av det man måste ha kännedom om när man bokföring åt företag.... och det är inget som eventuella program tar ansvar för när fel bedömning blir ett problem efter ett par år....
... Visa mer
2023-08-18
08:53
1Gilla
Man beskattas inte för dom egna uttagen överhuvudtaget i handelsbolag/enskild firma. Däremot så uppstår negativ räntefördelning i bägge fallen. Så om du gör uttag ur ditt handelsbolag som överstiger det resultat du får (i ditt fall noll) så blir det negativ räntefördelning. Du bygger även upp en negativ anskaffningsutgift i din N3A-blankett vilket då ger en skatteeffekt vid eventuella avveckling. Men visst kan det finnas fördelar med en juridisk person som delägare men inte för att slippa skatt.... Dessutom så skall man i handelsbolag som har juridisk person som delägare upprätta årsredovisning som skall skickas in till Bolagsverket. Nu är det, märkligt nog, ingen som har koll på det även om det på bolagsverket.se faktiskt står att man t.o.m skall påföras förseningsavgift om man inte sköter det. Dom sköter dock inte kontrollen som dom borde, liksom i en hel del andra fall...
... Visa mer
2023-08-18
08:49
Du kan ju alltid göra det men jag är rätt säker på att skatteverket är av annan åsikt. Framförallt då du har enskild firma då den likstom typ är du som person. Du kan ju t.ex. inte ha friskvårdsbidrag i enskild firma på samma sätt som i ett aktiebolag. Möjligen så skulle det kunna funka om du gjorde på samma sätt som dansband. D.v.s manikyren du har är så freakad att den privata nyttan blir noll. Det är av den anledningen dansbandens kostymer ser så märkliga ut. Just för att den privata nyttan/användningen inte skulle uppkomma och därmed ge förmånsbeskattning. Och förmånsbeskattning är något av en fetisch för Skatteverket det.....
... Visa mer
2023-08-17
15:58
1Gilla
Hejsan och tack för svaret.. Inge elektroniska fakturor och sånt i företaget så då är det ju bara att läsa in i den version vi redan kör i .... grymt bra....
... Visa mer
2023-08-17
14:00
Hejsan. Ska lägga in en ny kund som kört själv. Han har, liksom oss, Visma Administration 2000 men då i version 2016.23. Min fråga är då; vilken är den nyast version som klarar av att konvertera 2016.23? Jag har sparat 2020.31 fullsetup.exe... Funkar det för mig att läsa in en backup av hans version i den versionen? Eller kanske t.om. i en nyare version?.....
... Visa mer
2023-08-17
13:53
Och helt plötslig så funkar nu mina sidor även i Bokslut... med andra ord så var det som vanligt i datorvärlden (och i den vanliga för den delen)...oförklarligt... Men funkar det så är man ju nöjd..
... Visa mer
2023-08-10
10:00
2 Gillar
Håller med om den slutsatsen. Får ta det med vår IT-kille. Om vi hittar nåt som kan påverka andra så meddelar jag det här, utifall fler råkar ut för det.... Tusen tack så länge...
... Visa mer
2023-08-09
13:45
Hejsan. Japp.. funkar på andra enheter och senaste versionen är installerad...
... Visa mer
2023-08-09
11:08
Hejsan och tack för snabbt svar. Hade en rad i ini.filen (Mypageweberr=1) som jag tog bort men det hjälpte icke... Märkligt minsann....
... Visa mer
2023-08-09
11:03
1Gilla
Svar på fråga 2 är att du har helt rätt. Betalar du den själv genom nettolöneavdrag så uppstår ingen förmån och du behöver inte redovisa det till skatteverket. En info, som du sannolikt känner till men man vet ju aldrig, är att du alltid måste ha viss tjänstekörning (minst 100 mil/år) med din förmånsbil för att få lyfta någon moms överhuvudtaget på dess kostnader. Och om du betalar bränslet själv så skall du ju ta ut reseersättning för dessa tjänstemil...
... Visa mer
2023-08-09
10:55
Hejsan. I min dator (en av 8 arbetsstationer) så funkar inte mina sidor i bokslutsprogrammet. Funkar i Byråstöd, Administration m.m. Kollar först om ni kan tipsa om vad det kan vara. Har kört en reparationer utan att det hjälpte. Bifogar bild av det enda som står på mina sidor, sidan är för övrigt helt vit och tom....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-07-13
07:20
1Gilla
Hejsan och tack för svar.. Har, till slut, haft tid att kika på det och det ser ju ok ut. Förutom att det övriga nettoavdraget väl ska hamna på konto 7690 (eller liknande) inte 2790 som är standard på lönearten.
... Visa mer