2024-07-22
09:29
Hej @Tomasp
Snyggt att du löste det och tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-08
10:43
Hej @Becke111
Tack för att du kontaktar oss. Under Appar och tillval som du hittar långt ner till vänster i ditt program finns mer information kring hur du kan bjuda in din redovisningsbyrå och ge dem kostnadsfri åtkomst till Visma eEkonomi så ni kan arbeta tillsammans direkt i systemet. Du slipper krångel med att skicka papper och fakturor, samarbetet sker direkt i Visma eEkonomi.
Lycka till och ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-08-17
14:28
Hej igen @AccountantfromHell_singland Jag känner samma sak med IKEA-möbler ibland.. Men hursomhelst skönt att det fungerar nu för dig, och tack för att du återkopplade! Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-06-15
07:44
Hej igen @Tina__20 Det låter märkligt att du inte kan se det. Jag skulle i detta fall vilja att du kontaktar vår support så dom kan ta sig en titt på ditt företag i Visma Skatt & Bokslut Pro och hjälpa dig på bästa sätt! Hoppas att dom kan hjälpa dig att hitta vad det är som gör att du inte ser några kontroller. Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-05-09
09:55
Hej @MiasRedovisning
Du kan inte ändra belopp direkt på blanketterna i programmet.
För dig, då det inte är exakt samma uppställning mellan rubriker/rader i årsredovisning osv kan det uppstå differens.
Men just I ditt fall kan det va så att vi behöver ha möjlighet att ladda ner en kopia av den kundens uppgifter, därav känns det som att en kontakt med supporten kan behövas för att ta en liten närmare titt på detta scenario 🙂 Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-05-08
10:50
Hej @Camilla1968 Om det är så att du inte hittar bilagorna i programmet kan du skapa upp dom som en extern bilaga eller som en allmän bilaga.
Du kan läsa mer om programmets alla bilagor i vårt hjälpavsnitt: Bilagor i Visma Skatt & Bokslut Pro Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-04-27
21:37
1Gilla
Enligt skrivelsen “digital ingivning av årsredovisning” ges ett förslag om att det ska bli obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt. Enligt utredningen bör detta börja gälla för räkenskapsår som inleds den 1 januari 2026. För att detta ska träda i kraft behöver lagändringar göras i årsredovisningslagen.
Vilka företag skulle omfattas av detta?
Alla aktiebolag som tillämpar Bokföringsnämndens regelverk K2 och K3 ska överföra sin års- och koncernredovisning elektroniskt till Bolagsverket med undantag för vissa dotterföretag. Finns det en revisionsberättelse ska även den lämnas in elektroniskt. Den stora majoriteten av de företag som ska lämna in årsredovisning och revisionsberättelse, uppskattningsvis klart över 95 procent, tillämpar K2 eller K3.
Det har tidigare diskuterats ett stegvis införande av ett obligatorium, att det i ett första steg skulle omfatta de som tillämpar regelverket K2, dvs mindre företag. Detta anser utredningen inte ska behövas då det för regelverken K2 och K3 sedan en längre tid funnits system för digital inlämning. Bolagsverkets tjänst har varit öppen i mer än fyra år och man ser att många företag redan börjat använda denna tjänst. Av de aktiebolag som berörs är det enligt preliminära siffror cirka 40 procent som redan frivilligt använder digital inrapportering av sina årsredovisningshandlingar.
Vad innebär det för Spiris och våra tjänster?
I Spiris Skatt & Bokslut och Visma Bokslut har vi idag stöd för digital inlämning för båda regelverken K2 och K3. I Deklaration/Årsredovisning har vi stöd för digital inlämning för K2. Det är både säkrare och går snabbare att lämna in sin årsredovisning digitalt, vilket är något vi märker att fler och fler väljer att göra.
Innebär detta lagförslag att också årsredovisningen ska skrivas under digitalt?
Nej, ett lagkrav på digital inlämning av årsredovisning är inte att förväxla med hur årsredovisningen ska skrivas under. Det kan fortfarande göras på papper eller digitalt. I våra funktioner (Skatt & Bokslut, Deklaration/Årsredovisning och Visma Bokslut) har vi Visma Sign integrerat, vilket underlättar och snabbar på processen för att skriva under årsredovisningen digitalt.
Vad händer nu?
Vi följer löpande utvecklingen i olika forum som vi sitter med i. Nästa steg är att förslaget ska ut på remiss. Redan idag är det många företag och redovisningsbyråer som väljer att lämna in årsredovisningen digitalt eftersom det innebär en massa fördelar som exempelvis enklare och snabbare process och trygghet genom att direkt få bekräftelse när årsredovisningen är mottagen. Vi på Spiris vill fortsätta att uppmuntra till att lämna in årsredovisningarna digitalt, inför ett lagkrav i framtiden.
... Visa mer
Etiketter:
2023-04-14
10:25
Hej @Helena75 Vi har ett tidigare tipsinlägg där vi jämför Visma Skatt & Bokslut Pro med Visma Bokslut (lokalt installerat). Inlägget heter Vi jämför Visma Skatt & Bokslut Pro med Visma Bokslut. Angående skillnader mellan Visma Skatt & Visma Skatt & Bokslut Pro så har vi inte just nu en liknande jämförelse som vi har till Visma Bokslut. Om du vill veta mer är du självfallet välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning på 0470-70 61 60. Ett tips också om du vill veta mer om just Visma Skatt & Bokslut Pro är att ta en titt på vår utbildningsfilm där vi visar programmet. Tack för din fråga och återkom gärna om det är något mer du undrar över! Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-04-14
09:05
1Gilla
Hej @Stolta bonden Filerna med namnet S_ är så kallade "Förberedande SRU-filer" och inte den slutgiltiga .SRU-filen. I följande film kan du se hur man tar ut SRU-filerna i Visma Skatteprogram. Finns också ett jättebra hjälpavsnitt om hur man går tillväga för att ta ut SRU-filer i programmet. Lycka till och återkom gärna ifall du undrar kring något mer! Hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2023-04-06
08:53
1Gilla
Tack! Ett av döttrarna saknade belopp därför fick jag idet inte att stämma
... Visa mer
2023-03-16
08:45
Hej @Myran_5 Om man har vårt paket Visma Smarta Byrån så har man möjlighet att aktivera Visma Bokslut och Visma Skatt Proffs på de kunder du inte kan hantera i Visma Skatt & Bokslut Pro. Du behöver då inte köpa till någon licens utan börjar med att starta ett samarbete med kunden/kunderna i Visma Skatt & Bokslut Pro via Visma Advisor, och sen kan du läsa mer om hur du aktiverar de lokalt installerade programmen i länken nedan. Aktivera Visma Skatt Proffs/Visma Bokslut i Visma Smarta Byrån Vänliga hälsningar/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2022-10-31
10:31
Hej @Fredrik Rev!
Jag har fått information från våra produktspecialister att Visma Bokslut förmodligen kommer att uppdateras med årsversionen i december, där kommer uppdateringen för K3 att vara med. Uppdateringen för K2 kommer att ske senare under nästa år.
Önskar dig en fin måndag och varmt välkommen tillbaka till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-05
14:12
Hej @Mikael22 Tack för din fråga!
Angående att kunna deklarera för 2022 så kommer stöd för 2022 - P4 nu under hösten. Kan tyvärr inte just nu svara exakt men under förra året hade vi stöd för P4 under oktober som referens (November för Visma Skatt) När du skriver skatteberäkning, är det någon särskild beräkning du tänker på då? Vill också bara passa på att tipsa om att vi för ett tag sedan flyttade vår idéhantering från forumet till våra tjänster. Det betyder att du nu, direkt i Visma Skatt & Bokslut Pro, kan lämna idéer och förbättringsförslag. Du hittar funktionen i programmet och menyn högst upp till höger via ikonen ”tumme upp/tumme ner”.
Med vänliga hälsningar/ Niklas - Content Producer - Byråområdet
... Visa mer
2022-06-04
12:54
@IrmaNorden Jag har mejlat dig istället så kan vi kika på detta 🙂 /Niklas
... Visa mer
2022-06-03
14:27
2 Gillar
Hej @Caroline30! Tack för ditt inlägg. Först och främst tycker vi det är fantastiskt att du värnar om utvecklingen av e-faktura. Och det är glädjande att du så varmt rekommenderar de alternativ vi erbjuder via vår scanningcentral. Vi håller verkligen med dig, det är superviktigt att vi får större spridning på e-fakturor och att fler företag tar medvetna steg mot att digitalisera sin hantering av fakturor. Både när de skickar och tar emot fakturor. Och på just det sistnämnda har vi sett att vi kan göra stor skillnad med fler sätt att få in fakturorna i programmet. Vi vill hjälpa fler företag att digitalisera hanteringen, även innan de vill eller kan ta emot fakturan som en renodlad e-faktura från leverantören. Vi har länge erbjudit möjligheten att mejla fakturor till vår scanningscentral för tolkning, så att den kan skickas in i bokföringsprogrammet digitalt. Men som med alla tolkningstjänster finns olika grad av träffsäkerhet på tolkningen av data och det är just därför en riktig e-faktura alltid är det bästa och mest korrekta alternativet. Eftersom datan i en riktig e-faktura inte behöver tolkas och behandlas mellan avsändaren och mottagaren. Med det sagt så har vi länge utvärderat och tittat på feedback gällande våra digitala alternativ. Vi ser att den nya e-post möjligheten direkt in till eEkonomi blir ett fint komplement till de alternativ vi redan har, som vi enklare gör tillgängligt för alla i programmet och som passar dem som vill ha in fakturorna i realtid. Utan att behöva vänta på tolkning och validering. Med den här tjänsten kan vi också erbjuda nästan samma nivå av tolkning och digitalisering fast till ett lägre pris, så att fler tar steget och börjar få in underlagen digitalt. Och vet du vad det bästa är? Vi har skissat på hur vi kan få våra användare i programmet att uppmärksamma att ta nästa steg på sina leverantörsfakturor. Genom små notiser på bildunderlagen likt "Vi ser att du mejlat in den här fakturan, men din leverantör kan faktiskt skicka fakturan som en e-faktura till ditt program. Vill du meddela din leverantör?" eller dylikt. Det tror vi kommer hjälpa företagen ta mer medvetna beslut. Sist vill jag nämna att vi ser över just flödet i programmet för olika underlag och inkomna fakturor, så att allt ska hamna på ett och samma ställe. Vi tycker inte det är optimalt idag att vissa hamnar som utkast och andra som underlag i en annan del av programmet. " Jag hoppas att detta kan besvara några av de frågeställningar du lyfte i ditt inlägg! Och åter igen, tack för att du delade med dig av dina tankar till oss. Med vänliga hälsningar/ Niklas - Content Producer
... Visa mer
2022-05-11
10:03
Hej @Torsei, Jag vågar tyvärr inte svara på det. Rekommenderar att du kontaktar vår support så att ni kan kika på detta tillsammans 🙂 Mvh Marielle
... Visa mer
2022-02-28
16:14
Hej igen @Fd medlem
Vi kan i dagsläget inte uttala oss om Visma koncern kommer ha stöd för digital inlämning avseende koncernårsredovisning. Just nu inväntar vi besked i frågan för att ta ställning till hur vi ska hantera det i vår lösning. Dessutom utvärderar vi andra alternativ kring koncernredovisning. Vi kommer att i forumet, och andra informationskanaler, uppdatera med mer info när vi vet mer.
Vad gäller att i framtiden anpassa årsredovisningen så tar vi med det som önskemål och tittar över om vi kan få med det i kommande releaser. Med vänlig hälsning/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2022-02-24
14:04
Hej @Fd medlem Tack för din fråga! Idag är det inget som är planerat för att vi ska stödja detta i Visma Koncern. Om/när det eventuellt kan tänkas att införas har jag just nu ingen ytterligare information om. Med vänlig hälsning/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2022-02-21
15:50
Hej @Fd medlem
Tack för ditt inlägg!
Som en fortsättning på min kollega Tinnes replik i den här tråden så är detta något som just nu ses över och som planeras att åtgärdas i kommande version, det vill säga version 2022.1, som släpps inom kort. Med vänlig hälsning/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2022-01-26
08:39
Hej Ulrika,
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och jag hoppas att det löste sig för dig till slut även om det inte blev så smidigt som det var tänkt.
Har du några andra funderingar eller programfrågor som du vill skicka med till oss så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2021-10-22
10:22
Hej @Fd medlem När du väljer att skapa ditt bokslut kan du basera det på tidigare år, men om du byter inlämningsätt till digitalt så kommer årsredovisningen och balans- och resultaträkningen att skapas om för att följa standarden för den digitala inlämningen. Kontosaldon överförs givetvis mellan åren, men utöver det innebär bytet att du börjar om med standarduppställningar för digital inlämning i programmet. Skickar även med vårt tipsinlägg om digital inlämning i Visma Bokslut ifall du vill läsa mer om hur tillvägagångsättet ser ut om du väljer att lämna in årsredovisningen digitalt från Visma Bokslut. Med vänlig hälsning/ Niklas - Content Producer - Byråområdet
... Visa mer
2021-08-04
13:27
Hej @Henrik Hemrin Precis som du skriver så har det skett en fusion/fondbyte enligt SEB:s information: https://seb.se/privat/spara-och-placera/spara-i-fonder/fonders-nyheter/sammanlaggning-av-fonder-i-maj-och-juni-2021
Det kommer då bli en ny fond och historiken ligger kvar i den gamla. I vårt hjälpavsnitt för Visma Skatt står det om hur man kan hantera dessa olika händelser, jag hoppas det avsnittet kan vara till hjälp! Återkom gärna om du har några fler frågor 🙂
Med vänliga hälsningar/ Niklas - Content Producer - Byråområdet
... Visa mer
2021-07-14
09:20
1Gilla
Hej @Lenasekonomi Om jag tolkar dig korrekt så vill ni alltså få fastställelseintyget längre ner på den sidan. Det kan vara så att du behöver byta så att innehållsförteckningen inte är av typen "Automatisk":
Därefter kan man också testa att skjuta in rader som fyller ut och trycker ner fastställelseintyget:
Så högerklick och "skjut in rad" eller använda ctrl+ins Jag hoppas det kanske kan lösa din frågeställning, återkom gärna annars 🙂 Med vänliga hälsningar/ Niklas - Content Producer - Byråområdet
... Visa mer
2021-05-11
14:53
1Gilla
Hej @Marita12
AnnicaL har ju gett dig svaret här, men jag vill bara tillägga att du kan hitta information om Visma Period & År i foruminlägget Använd Visma Period & År för byråns egna bruk ifall det skulle vara intressant! Ha en fortsatt trevlig dag/ Niklas - Content Producer - Byråområdet
... Visa mer
2021-04-05
16:42
Det är uppe och springer igen. Frustrerande att man inte kan inges känslan att man rapporterat felet. Tack!
... Visa mer
2021-03-26
13:17
Hej Jocke! Det kan finnas olika anledningar till att gränsbelopp inte beräknas men utan att ha så mycket information i ärendet vill jag be dig kontrollera om du, under fliken händelser både lagt in antal aktier vid årets början och slut samt registrerat en händelse av typen Köp på samma sida.
Är det så att det inte hjälper är det nog bäst att du kontaktar vår support så får dom ta en liten närmare titt på just ditt ärende.
Med vänlig hälsning/ Niklas
... Visa mer
2021-03-25
11:59
Hej Helge! I det här fallet är det kanske bäst att göra ett supportärende på detta, och att du får skicka in ditt företag på kontroll. Det kan du göra genom att mejla till adressen anlaggning.spcs@visma.com Det du kan kontrollera innan du mejlar in till supporten är om inköpen för det året verkligen ligger på Tillgångstyper som har avskrivningstyp "Maskiner/Inventarier", för det är endast de som tas med på den rapporten.
Med vänlig hälsning/ Niklas
... Visa mer
2021-01-20
17:05
2 Gillar
Hej. Du får helt enkelt bokföra kostnaden, utan momslyft om det nu är någon moms, som kostnad förmån typ kto 7389. Beloppet tar du sedan upp på lönen som just förmån och får då ett underlag för skatt och arbetsgivaravgifter. Innebär att du får betala typ 30 % av kostnaden genom skatten och bolaget får betala kostnaden för operationen och arbetsgivaravgifter på det... Skulle tro att antalet linsbyten minskade markant när reglerna ändrades.. Lycka till!
... Visa mer
2021-01-05
10:53
Hej!
Precis som du skriver så kan det vara klokt i att göra klart deklarationen och då blankett NE.
Om du använder dig av deklarationsmodulen i Visma eEkonomi (eTax) så är det nog också bra att spara PDF:en som skapas på sidan inlämning. Där kan du även ladda ner SRU-filerna om det behövs.
När du avslutar Visma eEkonomi så kommer du ha läsbehörighet i programmet där all tidigare information finns att se. Du kan dessutom exportera SIE-fil, skriva ut dina kundfakturor och rapporter. Kan tipsa om hjälpavsnittet Uppsägning av ditt abonnemang.
Ta gärna en titt också (om du inte redan gjort det) på skatteverkets sida Avsluta enskild näringsverksamhet. Där listas alla steg du behöver göra i samband med att du avslutar företaget.
Önskar dig en god fortsättning på det nya året
/Niklas
... Visa mer
2020-05-13
09:42
4 Gillar
Det här inlägget är en sammanställning av vanliga frågor och svar om digital inlämning.
När jag lämnar in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket, behöver då fastställelseintyget skrivas under av alla i styrelsen?
Nej, endast en företrädare i företaget behöver signera fastställelseintyget på Bolagsverket. Det spelar ingen roll vilken person i styrelsen som gör det.
Om jag skriver under årsredovisningen med en digital signeringstjänst, har den då automatiskt skickats in till Bolagsverket?
Nej, du måste skicka in årsredovisningen via din funktion för digital inlämning. Därefter behöver fastställelseintyget signeras via Bolagsverket.
Vilken typ av signering ska en årsredovisning signeras med?
En årsredovisning ska alltid signeras med en avancerad signering, vilket är förvalt om du använder digital signeringstjänst.
Hur funkar det att lämna in årsredovisningen digitalt? Vilka steg är det och hur komplicerat är det?
Det är enkelt, tidsbesparande och du får bättre kontroll över processen:
Upprätta och färdigställ årsredovisningen – se till att den är underskriven (vi rekommenderar digital signering innan du skickar in till Bolagsverket).
Klicka på “lämna in” i den process där funktionen för digital inlämning finns, t ex Skatt & Bokslut eller Bokföring & Fakturering Deklaration/Årsredovisning. Här kan du även ange e-post för att få notis när fastställelseintyget är signerat.
Företagaren får ett mejl från Bolagsverket, klickar på länken.
Välj företag inne på Bolagsverkets sida.
Granska och signera hos Bolagsverket.
Företagaren får en kvittens och kan dela den med övriga styrelsemedlemmar/intressenter.
Klart!
Kan jag se var min årsredovisning är i processen för att få kontroll över inlämningen?
Ja, det finns flera olika statuskontroller från Bolagsverket, som du hittar på sidan för inlämningen av årsredovisningen i din plattform. Läs mer om vilka kontroller som finns i hjälpavsnitten för respektive funktion.
Behöver årsredovisningen vara underskriven innan man lämnar in digitalt till Bolagsverket?
Ja, du intygar i Bolagsverkets tjänst att handlingarna är undertecknade och fastställda – antingen på papper eller digitalt.
Kan jag som redovisningskonsult ladda upp årsredovisningen för sig, och den som är revisor laddar upp revisionsberättelsen för sig?
Ja, årsredovisningen kan upprättas och lämnas in från en funktion medan revisionsberättelsen upprättas och lämnas in från en annan. När det är dags att signera fastställelseintyget hos Bolagsverket, är det viktigt att både årsredovisningen och revisionsberättelsen finns på plats.
Vad händer om revisionsberättelsen inte laddas upp i tid?
Du kan skriva under fastställelseintyget innan revisionsberättelsen är uppladdad, men företagaren får då ett föreläggande om att revisionsberättelsen saknas.
Varför ska man lämna in årsredovisningen digitalt? Vilka är fördelarna?
Digital inlämning är kostnadsfri (jämfört med porto och utskrifter för papper), du sparar tid, får bättre koll (t ex automatiska påminnelser), och det är bättre för miljön.
Är det obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt?
Nej, inte än, men Bolagsverket driver frågan för ett obligatorium.
Om årsredovisningen lämnas in digitalt – kan revisionsberättelsen skickas in på papper?
Ja, men det rekommenderas inte. Då går det inte att följa årsredovisningen digitalt, det krävs digital revisorspåteckning på den digitala årsredovisningen och årsredovisningen kan inte registreras maskinellt.
Kan redovisningskonsulter agera ombud för signering av fastställelseintyget digitalt?
För att redovisningskonsulter ska kunna signera fastställelseintyget krävs en lagändring. Bolagsverket arbetar på nationella lösningar, men detta är ännu inte klart.
Hur länge ligger årsredovisningen kvar i eget utrymme hos Bolagsverket om kunden inte skriver under?
Företrädaren har 21 dagar på sig att signera. Påminnelser skickas efter 3 och 18 dagar. Efter 21 dagar tas årsredovisningen automatiskt bort och uppladdning behöver göras igen.
Kan dagen för fastställelse ändras automatiskt efter uppladdning?
Dagen för fastställelse är den dag då årsstämman hålls – det anger du själv och datumet ändras inte när filen laddas upp.
Jag kan inte se fastställelseintyget hos Bolagsverket, vad kan det bero på?
Det är inte samma person som ska signera som loggar in.
Personen försöker logga in på Mina sidor istället för via länken i mejlet från Bolagsverket.
Årsredovisningen har tagits bort efter 21 dagar utan signatur.
Vad gäller för årsredovisning vid likvidation?
Valen "Likvidator" och "Likvidatorsuppleant" finns som roller att välja vid skapande av årsredovisning i både Bokslut och Skatt & Bokslut. Vid val av dessa roller föreslås automatiskt en förvald text för underskrift.
Vill du läsa mer om digital inlämning och hur det fungerar? Ta en titt på artikeln Digital inlämning av årsredovisning – så funkar det.
... Visa mer