2023-05-22
10:06
1Gilla
Hej @Tinna Gunnarsson Tack för återkoppling. Jag löste det med hjälp av Visma bokslut 🙂 Är mycket bra att man har möjlighet att jobba i Visma bokslut och Visma skatt lokalt på datorn när man använder Visma smarta byrån. Är ju inte optimalt att köra med gammal kontoplan, men du vet, bara onödigt att försöka lära gamla hundar att sitta. Bättre att de kör på som de gör när det inte är någon avancerad redovisning. Ha en underbar dag, jag hoppas solen fortsätter att lysa så man får en härlig lunchpromenad. //Carina
... Visa mer
2023-05-22
07:59
1Gilla
Hej, Vinsten i dotterbolagen är inget som ska bokföras i moderbolaget. Endast utdelning eller koncernbidrag bokförs, så har du gjort något sådant från dotter till moder så ska det bokas. Har du gjort en nedskrivning av dotterbolagsaktier i moderbolaget tidigare så ska du eventuellt återföra den nedskrivningen. I moderbolagets årsredovisning ska det finnas en not där man redovisar dotterbolagen, ägarandel, eget kapital och resultat. //Carina
... Visa mer
2023-05-21
18:24
Hej,
Har en kund som använder Visma admin 200 och bokför enligt den gamla kontoplanen Bas96. Jag ser ingen anledning att lära om någon som sköter sin egen redovisning i ett mindre jord- o skogsbruk (enskild firma).
Innan jag startar upp kunden i Visma eEkonomi så undrar jag om det går att köra Bas96 i programmet eller om det endast är EUBas som gäller. Funkar ju att köra i Bokslut lokalt på datorn, men är en liten verksamhet som inte kräver så maffigt bokslutsarbete. Det är fokus på deklarationen, men jag behöver ju göra de sista bokningarna innan deklarationen.
Tackar på förhand!
//Carina
Innehållet är verifierat 24-05-27
... Visa mer
2023-04-28
09:35
1Gilla
När man har anställda som är föräldralediga så är det viktigt att ha koll på när de dagar som är semesterlönegrundande är passerade. Systemet håller inte själv koll på det. När du registrerar frånvaron i kalendariet så ska du bocka ur bocken "Frånvaron är semesterlönegrundande". Om den bocken är ibockad så blir all frånvaro semesterlönegrundande i systemet.
... Visa mer
2023-04-24
14:32
1Gilla
Har du ingen fysisk kassa så är det bara en onödig hantering att flytta från 2018 till 1910, bättre att ta det direkt mot 2018.
... Visa mer
2023-04-24
14:21
Om du inte har någon kassa i företaget utan har använt 1910 när du själv har lagt ut pengar vid inköp till företaget så är det 2018 du ska använda istället.
... Visa mer
2023-04-24
13:39
Hur kan du ha ett minus på 1910? Kontot speglar kontanta medel i fysisk form och kan därför aldrig bli minus i redovisningen. Har du ett minussaldo på banken i samband med bokslut så får man föra om det till ett skuldkonto, 2330 Checkräkningskredit
... Visa mer
2023-04-11
07:09
1Gilla
Hej, Omvänd moms gäller för hela fakturan. Du ska begära en kreditering av den fakturan du fått och be om en ny faktura med omvänd skattskyldighet. //Carina
... Visa mer
2023-03-27
14:39
2 Gillar
Hej, I kontogrupp 4 ligger sådana inköpskostnader som är direkt hänförliga till verksamhetens intäkter, därav så är branschkontoplanerna anpassade så att de kostnader som företag med andra verksamheter som som övriga kostnader istället ligger som inköpskostnad i grupp 4. Det är likadant om du tittar på en branschkontoplan för t ex åkerier, där ligger fordonskostnaderna i grupp 4 och för fastighetsbranschen så ligger fastighetskostnaderna i grupp 4. Detta gäller ju då de kostnader som är hänförliga till intäkterna. I ditt fall har du kanske även städ- och tvättkostnader i kontogrupp 5 ifall du t ex har städning av kontor eller tvätt av arbetskläder. När det gäller minigolf så har jag inget svar då jag i så fall behöver kolla upp det, men har inte riktigt tid med det just nu.
... Visa mer
2023-03-17
09:58
1Gilla
Hej, Det är förbjudet att låna pengar från sitt AB. Behöver du ta ut pengar utan att det finns tillgängligt belopp som tillgodo för dig så måste du ta ut det som lön. //Carina
... Visa mer
2023-03-02
09:34
1Gilla
Hej, Nej TRR ingår inte i underlaget för löneskatt. Jag brukar boka om den delen som är löneskattgrundande till ett 741X-konto. //Carina
... Visa mer
2023-02-27
14:08
Hej, Jag plockar bara bruttolöner (samma som i Fora-rapporten) för respektive kategori (kollektivanställda och tjänstemän) samt redovisar antalet personer omräknat till heltid. Fast har du flera tjänsteställen så blir det lite mer uppgifter att plocka fram för att fördela på respektive tjänsteställe. //Carina
... Visa mer
2023-02-23
10:15
1Gilla
Hej, IT-utrustning till ett värde >100 tkr omfattas väl av omvänd skattskyldighet och ska då hanteras som inköp inom Sverige med omvänd skattskyldighet om säljaren är momsregistrerad i Sverige. Vid omvänd skattskyldighet ska det stå på fakturan, dvs säljaren ska tydliggöra av vilken anledning det inte är debiterat moms. //Carina
... Visa mer
2023-02-20
10:28
1Gilla
Hej, Då blir det ju en kostnad hos er. Skulle nog lagt det mot 6090 Övriga försäljningskostnader. //Carina
... Visa mer
2023-02-20
07:48
1Gilla
Hej, Du får ta ut körersättning för det du kör i tjänsten med privat bil. Fr o m 2023-01-01 är det 2,50 kr per km som kan betalas ut som skattefri ersättning för privat bil i tjänsten. //Carina
... Visa mer
2023-02-16
13:53
1Gilla
Vad är det för typ av stöd? Erhållna räntebidrag har ett eget konto enligt BAS 2022, det är konto 8440.
... Visa mer
2023-02-16
09:52
1Gilla
Jag hade kört allt på samma konto, dvs 5410.
... Visa mer
2023-02-16
08:56
1Gilla
Nej, skuldkontona i balansräkningen ska spegla hur det ser ut på semesterskuldlistan. Kostnadskontona visar endast förändringen under året.
... Visa mer
2023-02-16
08:53
1Gilla
Hej Pontus, Jag hade nog valt konto 5410, men det beror på kostnaden. Vid inköpet så måste du se träningsredskapen som en helhet, dvs totalen kan bli så pass stor att du behöver lägga upp det som inventarie. //Carina
... Visa mer
2023-02-15
16:39
1Gilla
Hej, Är det ett AB du har? Om svaret är ja så bokar du upp räntan i debet mot 8423 (tror jag att det är). Det ska vara ej avdragsgill kostnadsränta. Du krediterar 1630. Saldo på konto 1630 ska i bokslutet vara det saldo som du har på skattekontot på bokslutsdagen. När sen räntan betalas in så debiterar du 1630 och krediterar 1930.
... Visa mer
2023-02-13
08:55
2 Gillar
Då man inte får kvitta intäkter mot kostnader så känns det mest rätt att lägga den på 3991 som du föreslagit ovan. Se bara till så det inte är någon momskod på kontot då det inte är en omsättning.
... Visa mer
2023-02-10
10:00
1Gilla
Hej, Du behöver inte boka upp någon semesterlöneskuld på dig själv som företagare. Så som du skriver så väljer du ju själv hur du vill ta ut lön. Är ju först när du få anställda som du behöver boka upp semesterlöneskuld och då räcker det att göra det för de anställda. Jag hoppas över att svara på dina övriga frågor eftersom det inte är relevant då du själv kan välja hur du vill ta ut lön.
... Visa mer
2023-02-09
08:32
1Gilla
Jo, det bör det ju bli. Nu har jag inte koll på hur specen ser ut, men här kommer ett par alternativ. 1. Kan det vara avstämning av fg års skatt? 2. Kan det vara fyllnadsinbetalning som ska redovisas där? Finns det möjlighet att få ett hjälpavsnitt om du trycker på F1 när du står i fältet?
... Visa mer
2023-02-08
15:45
Det bör vara den preliminärskatt som har betalats under räkenskapsåret.
... Visa mer
2023-02-08
13:00
2 Gillar
I redovisningen så rättar du felet när det upptäcks, i det här fallet i samband med bokslut dvs en bokslutstransaktion. Skattedeklarationerna måste du rätta varje månad.
... Visa mer
2023-02-06
07:45
1Gilla
Du har ju gjort en bokning som balanserar. Mitt förslag är att du kontaktar supporten. //Carina
... Visa mer
2023-02-03
08:41
1Gilla
Kan det vara så att du inte får med konto 1385 när du skriver ut BR från Visma? Kontrollera inställningarna på kontot. Du ska endast boka på flera konton om kapitalförsäkringen är knuten till en pensionsavsättning. //Carina
... Visa mer
2023-01-30
13:11
1Gilla
Värdet på andelarna i bokföringen ska vara det lägsta av anskaffningsvärde och marknadsvärde. Dvs man gör ingen uppskrivning i redovisningen, men det kan vara av intresse för noten i årsredovisningen.
... Visa mer
2023-01-26
08:25
1Gilla
Hej, Bör vara ett konto som börjar på 13. När det gäller IB så är det anskaffningsvärdet som ska anges i bokföringen, dvs inte värde enligt årsbesked från banken. //Carina
... Visa mer
2023-01-24
08:31
2 Gillar
Det var ett tokigt svar ni fått från revisionsbyrån tycker jag. Även plåtarbetena som är till er själva kan vara en byggtjänst om plåtverkstaden kommer till er och monterar på t ex er kontorsbyggnad, men jag tycker att det verkar som ni gör allt monteringsarbete själva och då är det ju endast en produkt ni köper. Jag tycker det är likställt med om ni skulle köpa t ex lister eller golv för att montera hos kund, det är ju också produkter.
... Visa mer
2023-01-24
08:11
1Gilla
Hej, Jag tolkar det så här: Om plåtverkstaden tillverkar en produkt, men inte monterar den ute hos kund så är det inte en byggtjänst. Ni köper då en produkt (som visserligen är bearbetad), men det är ni som utför själva byggtjänsten. Om plåtverkstaden tillverkar en produkt och även åker ut och monterar den så är det en byggtjänst. //Carina
... Visa mer
2023-01-20
08:29
2 Gillar
När du skriver vanligt köp, menar du då att det är ett privat köp som betalats av företaget? Är det ett AB så är det likställt med lön, men om ägaren har ett tillgodo på företaget på konto 2893 eller 2393 så kan det kvittas mot det kontot under förutsättning att det är tillräckligt stort belopp kvar som tillgodo. Är det en enskild firma så blir det privat uttag på 2013.
... Visa mer
2023-01-19
15:08
1Gilla
Det beror ju helt på vad köpet gäller. Är det en gåva till en kund så är det ej avdragsgillt konto 6072. Är det julklapp till personalen så kan du bokföra det på 7631 eller 7690 under förutsättning att beloppet inte överstiger gränsen för skattefri julklapp (500 kr inkl moms). Är det till en personalfest så hamnar det troligtvis på 7632, dvs representation ej avdragsgillt.
... Visa mer
2023-01-16
08:36
1Gilla
I samband med bokslut brukar jag boka om pensionsdelen i Fora till 741X för att lättare se underlaget för löneskatt i resultatrapporten.
... Visa mer
2023-01-16
08:08
Det är ju en smaksak. Jag föredrar att gå igenom alla periodiseringar i samband med att jag gör månadsavslut och avstämningar för att ha en fast rutin.
... Visa mer
2023-01-13
15:51
1Gilla
Hej, Nej, sätta tillbaka fakturadatum ska man inte göra. När man kör månadsavslutet så får man göra manuella bokningar. Du gör enligt följande: Innan du avslutar november så periodiserar du intäkten med följande bokning Debet 1790 och kredit 3090 - Endast försäljningsbeloppet, ingen moms. När du sedan kommer till nästa månadsavslut så vänder du tillbaka fg månads bokning Debet 3090 och kredit 1790, därefter bokar du upp den nya intäkten som ska periodiseras.
... Visa mer
2023-01-13
10:44
1Gilla
Hej, Tipsar dig om den här sidan https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/ladda-ner-kontoplaner.htm Här hittar du olika branschkontoplaner, bla LRF's Jordbrukskontoplan för olika företagsformer, tänk bara på att använda de som heter EU-bas. På konto 4430 börjar skogskostnaderna, nedan ett klipp från kontoplanen. Finns ytterligare konton, men de hamnade på nästa sida.
... Visa mer
2023-01-11
11:56
1Gilla
Hej, Eftersom sjukpenningen har gått in på företagskontot så får du bokföra den som privat insättning i kredit på konto 2018. Du ska inte blanda in något momskonto utan endast debet 1930 och kredit 2018. //Carina
... Visa mer
2023-01-11
09:59
Hej Sofia, Därför att semesterlönen/-ersättningen är något som man har tjänat in tidigare och som företaget har en skuld till de anställda på till den dagen den anställde tar semester eller slutar. Man ska ju inte få en lägre semesterersättning för att man är sjuk. Detta eftersom semestern är beräknad per dag.
... Visa mer
2023-01-04
08:35
1Gilla
Hej, Om de är pågående så är de inte aktiverade ännu, dvs tillgången är inte tagen i bruk och därmed ingen avskrivning ännu. Så snart tillgången är tagen i drift (aktiverad) så bokas den bort från pågående nyanläggning till rätt konto för tillgången och då påbörjas även avskrivningarna. Det året den blir aktiverad så kommer den med i underlaget för överavskrivning. //Carina
... Visa mer
2023-01-04
07:46
1Gilla
Hej, En värdeökning på fonder ska inte bokföras. Värdet i bokslutet ska vara det lägsta av anskaffningsvärde och verkligt värde. I ditt fall så är det då anskaffningsvärdet som ska vara bokfört. //Carina
... Visa mer
2023-01-04
07:44
2 Gillar
Hej, Det stämmer att den anställde får mer än normalt när hen är deltids sjukskriven och samtidigt har semester. Semesterlönen är intjänad sedan tidigare och kan aldrig bli lägre än det som är fastställt, dvs ersättning för hel semesterdag = 8 tim. Eftersom du gör avdrag 2 tim för sjukdom så kan avdraget för semester endast bli för 6 tim. //Carina
... Visa mer
2023-01-02
07:55
1Gilla
Står det en text på presentkorten att de har en viss giltighetstid? Om inte så gäller 10 år.
... Visa mer
2022-12-22
08:24
1Gilla
Hej, Rättelsen gör du som en manuell verifikation. De automatiska momsraderna tar du bort eftersom du endast ska byta intäktskonto. //Carina
... Visa mer
2022-12-20
09:53
1Gilla
Hej, Jag bokar såna kostnader på 6490, övriga förvaltningskostnader. //Carina
... Visa mer
2022-12-15
15:57
1Gilla
Du kan göra en ombokning genom att tömma 3051 och lägga beloppet på 3041 istället. Därefter ser du till att konteringen blir rätt framöver. Det ska väl vara 25 % moms även på tjänsterna som du säljer? I så fall så är ju momsdeklarationen rätt. Varor och tjänster separeras inte när du redovisar omsättning och moms till Skatteverket. Omsättning i ruta 5 och momsen (25%) i ruta 10 oavsett om det är vara eller tjänst. //Carina
... Visa mer
2022-12-15
11:01
1Gilla
Är väl en koncern där ägaren tar utdelning från moderbolaget, men all verksamhet finns i dotterbolaget. Det ska gå att använda löneunderlaget från dotterbolaget för utdelning i moderbolaget. Var några år sedan jag satt med såna här frågor, men har i alla fall för mig att det inte ska vara några problem.
... Visa mer
2022-12-13
14:14
1Gilla
Du kan ju inte bokföra någon moms utan att ha ett underlag för det. Så i det här fallet är det nog enklare med en månadsfaktura under förutsättning att de inte tar ut en massa avgifter för att fakturera.
... Visa mer
2022-12-12
15:52
Hej, Här kommer ett förslag. Inbetalningen på 2 500 kr bokar du i debet på 1684 (Förskott leverantör) och kredit 1930. När du sedan får avräkning från leverantören var månad så bokar du upp kostnad och moms i debet och krediterar 1684. //Carina
... Visa mer
2022-12-12
09:33
Ja, det är ett korrekt konto.
... Visa mer
2022-12-12
08:54
1Gilla
Förlåt, jag misstolkade din kommentar 🙂 Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
... Visa mer
2022-12-12
08:50
1Gilla
Det ser korrekt ut. Du måste bara vara observant på att du inte får ha ett saldo som ligger i debet på konto 2893 efter att du bokat verifikationen. I så fall behöver du omgående betala in beloppet till företaget så att saldo på 2893 antingen blir noll eller ligger i kredit. Du har säkert redan koll på detta, men upplyser för säkerhets skull eftersom man inte får låna pengar av sitt aktiebolag. //Carina
... Visa mer
2022-12-12
08:43
1Gilla
Varsågod 🙂 Sen måste du tänka på att detta är ett forum med där många av oss som svarar inte är anställda av Visma utan vi hjälper helt ideellt i mån av tid. //Carina
... Visa mer
2022-12-12
08:37
1Gilla
Hej, Det stämmer att du ska ha en momsdiff eftersom det är en inventarie som du har sålt och därmed inte omsättning. Du gör en notering i rutan för notering på skattedeklarationen där du skriver att differensen beror på såld inventarie. Såld för 30 000 kr + moms. Du ska alltså redovisa 7 500 kr mer i moms än vad omsättningen i ruta 5 säger. //Carina
... Visa mer
2022-12-08
09:01
1Gilla
Är det en ren programfråga så får jag tyvärr avstå från att svara. Kolla med supporten, brukar vara superbra service på chatt-tjänsten 🙂
... Visa mer
2022-12-08
08:25
Hej Maria, Kostnaden för lagfarten ska fördelas på byggnad och mark (konto 1110 och 1130) på samma sätt som köpeskillingen för fastigheten. Lagfartskostnaden blir en del av anskaffningsvärdet. //Carina
... Visa mer
2022-12-06
14:15
Har inte ägaren en tjänstepensionsförsäkring? Det brukar finnas en sjukdel i den och då ska du i så fall anmäla till dem istället för det försäkringsbolag som gäller för de anställda.
... Visa mer
2022-12-06
13:51
1Gilla
Hej, Enligt kollektivavtalen så brukar det bara vara t o m dag 90 som den anställde får behålla 10 % av lönen. Fr o m dag 91 så ska det anmälas till Collectum/Alecta och den anställde får ersättning från försäkringen istället. //Carina
... Visa mer
2022-11-28
12:54
1Gilla
Sjukersättning är väl det som tidigare kallades för sjukpension. I så fall så ska väl den anställdes anställningsgrad förändras i motsvarande grad. Tror att du kan kolla med försäkringskassan eller arbetsgivarorganisationen om ni är medlemmar där. Mvh Carina
... Visa mer
2022-11-21
15:50
1Gilla
Precis, du kör hela fakturan som utbildningskostnad inkl administrationsavgiften.
... Visa mer
2022-11-21
14:39
1Gilla
Hej, Får man inte lönen i förskott (vilket är extremt ovanligt) så ska hela lönekostnaden (inkl sociala avgifter) påverka resultatet den månad utbetalning sker. Har man lönen i efterskott så måste man ta hänsyn till upplupen lön (inkl sociala avgifter) när man ska beräkna resultatet. Mvh Carina
... Visa mer
2022-11-21
14:32
1Gilla
Hej, Tänk på att det kan vara ett lagkrav på att du har kassaapparat med dig. Det beror på vilken omsättning du har om det är ok att inte ha någon apparat med sig. Det är ganska vanligt att Skatteverket gör kontroller vid den här typen av evenemang. //Carina
... Visa mer
2022-11-18
15:33
När det gäller ingående moms så är det väl just egenkontroller som gäller. Man har ju inte momskoder på kostnadskonton om de inte är knutna till omvänd skattskyldighet.
... Visa mer
2022-11-16
11:57
2 Gillar
Hej, Du kan använda 7240, det avser styrelsearvoden enligt baskontoplanen. När det gäller frågan om inkomsten ska redovisas till Skatteverket så är jag lite osäker, men eftersom man inte lämnar någon annan kontrolluppgift än den som görs på arbetsgivardeklarationen var månad så tänker jag att det ska redovisas till Skatteverket, men man ska inte betala arbetsgivaravgifter på beloppet. Har försökt att läsa mig till vad som gäller, men har för närvarande inte tid att grotta för mycket 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-11-09
08:35
3 Gillar
Hej, Det ser rätt ut. Är du momsregistrerad så får du troligtvis en faktura från verkstaden som omfattar självrisk och moms på hela reparationskostnaden. Momsen bokför du i debet på 2641 i sin helhet om du har full avdragsrätt för momsen och självrisken bokar du i debet på 6320 eller som en reparationskostnad på 5613. //Carina
... Visa mer
2022-11-07
13:55
4 Gillar
Hej, Tradera måste redovisa två olika moms på fakturan då det ena är en utgående moms (försäljning) och det andra är en ingående moms (inköp). De måste även ha med både sitt och ditt momsregistreringsnummer på avräkningen som du får. Konteringen på ovan exempel blir enligt följande: Debet 1930 / 90 kr Kredit 3XXX / 80 kr Kredit 2611 / 20 kr Debet 6090 / 8 kr Debet 2640 / 2 kr Där jag skrivit 3XXX så ersätter du XXX med det konto som du använder i kontogrupp 3. Konto 6090 är ett förslag, kontot avser övriga försäljningskostnader. //Carina
... Visa mer
2022-10-21
08:11
1Gilla
Hej, Konton i grupp 4 används för inköp som man ska sälja vidare. När det gäller toapapper och grill så är det ju saker ni ska använda i verksamheten/föreningen och de ska då bokföras i kontogrupp 5. Förbrukningsmaterial har konto 5460 och förbrukningsinventarier har 5410. Dessa kan du slå ihop och använda huvudkontot, dvs 5400. Du kan ladda ner en kontoplan från www.bas.se Eftersom det rör sig om en förening så kan du troligtvis använda kontoplanen för K1, finns två varianter. Min tanke är att du kan använda huvudkontona istället för att fördela på massa underkonton, men det hänger ju lite på hur stor föreningen är. Att tänka på är bara så det hamnar på rätt sida i balans- och resultaträkningen. Konton som börjar på 1 är tillgångar Konton som börjar på 2 är skulder Konton som börjar på 3 är intäkter och konton från 4- och uppåt är kostnader
... Visa mer
2022-10-18
10:05
2 Gillar
Hej Jonas, Jag är förespråkare av den första metoden som du använder, dvs ett justeringskonto. Detta för att det ska vara lätt att granska redovisningen i efterhand och göra avstämningar mot inlämnade skattedeklarationer (moms) utifrån gällande redovisning. Du använder då justeringskontot direkt på verifikatet/leverantörsfakturan som du erhåller och kan i efterhand se vilket konto som bär kostnaden för inköpet. Kan ju vara så att även köper in annat via EU eller land utanför EU, då underlättar det att göra korrekt bokning direkt istället för att sitta och göra justeringar när månaden är slut. Tänk på att saker ska gå att följa och någon annan ska kunna tolka redovisningen, därav så tydligt som möjligt redan från början eftersom ombokningar gärna strular till historiken. /Carina
... Visa mer
2022-09-14
10:55
1Gilla
Hej Elisabet, Man bokför inte detta i enskild firma. Det är poster som endast syns i deklarationen. //Carina
... Visa mer
2022-09-13
09:30
1Gilla
Det håller jag med dig om, ett önskemål från mig också! Har vid flera tillfällen upptäckt att karensdagen trillar in om man behöver låsa upp lönekörningen för att göra någon justering på någon annan anställd. Då gäller det att kolla upp lönen för den person som har högriskskydd så att inte karensdagen trillat in med automatik igen.
... Visa mer
2022-09-13
08:45
1Gilla
Hej Roger, Är du momsregistrerad? I så fall måste du informera elbolaget om det eftersom du ska redovisa moms på energiintäkterna från solpanelerna. Gäller både elen som levereras till elhandelsbolaget och intäkten för nätnytta som du får från ditt nätbolag. Mvh Carina
... Visa mer
2022-09-06
08:06
Hej, Har du inte redovisat någon moms på underlaget kunden fått för inbetalning av förskottet så hade jag lagt hela bruttobeloppet på konto 2420. När du sen skapar en faktura så kvittar du bort den som betald mot 2420. //Carina
... Visa mer
2022-09-05
14:10
1Gilla
Hej, Jag har inte hittat någonstans att lägga in detta med automatik, men kolla med supporten för säkerhets skull. Finns det något så får du gärna återkoppla. Själv hanterar jag detta manuellt var månad, men vi är bara 10 anställda så det är ju hanterbart. Mitt förslag är att du lägger in en notering på den anställde. Noteringen "Pluppar" upp vid varje lönekörning och ge i alla fall en påminnelse om detta. //Carina
... Visa mer
2022-08-30
07:55
2 Gillar
Hej Emma, I den första verifikationen ska du byta ut 1920 mot 1580. Du använder 1920 i verifikation 2 när pengarna kommer in och avgiften bokas. Dvs Verifikation 1: 3052 Kredit 2621 Kredit 1580 Debet Verifikation 2: 1920 Debet 6040 Debet 1580 Kredit Detta under förutsättning att kortavgiften regleras i samband med insättning på kontot. Vissa banker samlar avgifterna och man får ett underlag på vilka avgifter som kommer att dras ett visst datum från kontot. I de fallen så bokar man endast verifikation 1 och använder 1920 direkt. Avgifterna bokas sedan separat enligt underlag från banken. //Carina
... Visa mer
2022-08-16
11:30
1Gilla
Hej, Först nollställer du. Dvs debiterar de konton som blivit fel med de felaktiga beloppen D3001 400 kr D2611 1600 kr Därefter gör du om och gör rätt, dvs K3001 1600 kr K2611 400 kr //Carina
... Visa mer
2022-08-16
09:53
Då är mitt tips att du kontaktar supporten. De har kanske något bra tips 🙂
... Visa mer
2022-08-16
09:05
Hej, Blir lite konfunderad... Om du glömmer att ändra timmarna så bör det ju bli fel lön, för har man timlön så ska ju antal timmar anges och raden ska räkna antal timmar gånger timlönen. En lönespecifikation ska ju även vara tydlig för den anställde, så information ska nog aldrig plockas bort. //Carina
... Visa mer
2022-08-11
09:46
Tack detsamma 🙂
... Visa mer
2022-08-11
09:42
Håller med dig. Därför jätteviktigt med tydlig information till de anställda om hur semestern fungerar. Vad den anställde kanske inte tänker på är att de har en skuld till företaget om de avslutar sin anställning under hösten och de har tagit ut full semester under sommaren.
... Visa mer
2022-08-11
09:07
1Gilla
Hej, Fakturorna ska inte krediteras, kunden ska ju fortsatt betala fakturan. Avgifterna som blir ska bokas som factoringavgifter. Factoringbolaget ska ju fortsätta att kräva in pengarna, men eftersom fakturan är "för gammal" för att belånas så ligger den inte med i den "klumpen" längre. Du ska nog försöka söka efter bra instruktioner för hur hanteringen av belånade fakturor ska göras. Tror att det blir väldigt fel om du prickar av fakturorna som betalade när du får pengar från factoringbolaget. Dessa ska nog läggas på ett skuldkonto. Kundinbetalningarna (som görs till factoringbolaget) tar du ut specifikationer på löpande och bockar av dessa när kunden har betalat. Bokar betalningen i kundreskontran, men istället för motkonto 1930 använder du det skuldkonto/avräkningskontot du har mot factoringbolaget. Månadsvis tar du ut underlag på vad du har betalat för avgifter och bokför dessa som kostnad. Nu var det länge sedan jag jobbade med kundfakturor som gått till factoringbolag, så ovan är en väldigt grov översikt för hur det går till. Förhoppningsvis så kan du hitta en bra instruktion någonstans hos Visma eller ditt factoringbolag. //Carina
... Visa mer
2022-08-11
08:29
Hej, Har ni semester innevarande år? Om svaret är ja på den frågan så stämmer det med minusdagar eftersom man då har tagit ut semestern under sommaren, men den är ju inte fullt intjänad ännu. //Carina
... Visa mer
2022-08-08
08:10
1Gilla
Vad är elpalldragarna inköpta för? Att ha och använda själva eller att sälja vidare, dvs lager? Som du har bokat det (konto 1210 debet) så är de inköpta som anläggningstillgång, dvs en varaktigt tillgång som ska användas i företaget och göras löpande avskrivningar på. Är tanken att de ska säljas till kund så är det fråga om varuinköp. Varuinköp kan hanteras på olika sätt. Antingen bokar man direkt på 4010 eller vilket inköpskonto man nu vill använda eller så använder man lagerbokföring och bokar inköpet mot ett lagerkonto, t ex 1410. Vid lagerbokföring så gäller det att man har rätt inställningar i programmet för att slippa göra en massa manuella bokningar. Hur just du ska göra dina inställningar kan jag inte svara på, men det kan säkerligen supporten. Hur fungerar då lagerbokföring? Jo, när du plockar ut produkten ur lager genom att skapa en order/faktura så bokas försäljningen på ett 30-konto med det belopp som du anger på fakturan. Samtidigt sker en lagerbokning i bakgrunden som krediterar 1410 och debiterar ett inköpskonto i 40-klassen.
... Visa mer
2022-08-02
12:48
Som jag ser det så är det ju en kostnad man har som är direkt kopplad till en intäkt, så i min värld är det en avdragsgill kostnad.
... Visa mer
2022-08-02
12:42
1Gilla
Är det en anställd eller ägare till bolaget som hyr lägenheten? Om ja, så måste kanske samfällighetsavgiften läggas som en förmån beroende på hur hyran är beräknad. I det fallet så läggs förmånen på lönen var månad på samma sätt som en bilförmån. Är det en extern som hyr lägenheten så bör man ju ha räknat med kringkostnaderna när hyran sätts och därmed så blir ju samfällighetsavgiften en del av bolagets kostnader kopplade till hyresintäkten.
... Visa mer
2022-07-28
15:14
1Gilla
Tack för info, då ska jag försöka hjälpa dig. Eftersom det är en bil med hel kaross så har du inte rätt att dra av momsen. Du får därför boka hela bilens inköpspris som en anläggningstillgång i debet på konto 1240 (692 500 kr) kredit det konto du betalat från vilket vanligtvis är 1930. När det gäller inredningen till bilen så är Skatteverkets syn på det att om inredningen har byggts på plats i bilen innan den har hämtats ut så ska den ingå i bilens anskaffning, dvs du har inte rätt att göra momsavdrag på inredningen heller. Att det ligger på två olika fakturor har ingen betydelse när det gäller Skatteverkets ställningstagande. Vill att du ska vara medveten om den risken ifall du får en granskning, sen väljer du själv hur du vill göra med inredningen. Dvs göra momsavdrag på anskaffningen eller inte. Inredningen kan du också boka på 1240, alternativt 1220, men den tillhör ju bilen och kommer antagligen att avyttras i samband med att du säljer bilen en dag i framtiden.
... Visa mer
2022-07-28
13:46
En skåpbil? Om svaret är ja på den frågan så behöver jag få reda på vilken verksamhet du bedriver
... Visa mer
2022-07-28
12:01
1Gilla
Hej, För att kunna svara så behöver man veta vad det är för kaross på bilen /lastbilen. //Carina
... Visa mer
2022-07-27
08:23
1Gilla
Ett dotterbolags aktier blir en tillgång i moderbolaget så debet 1312 är ett bra val. Kreditkontot borde vara 1930 för pengarna har väl betalats ut och satts in på dotterbolagets bankkonto, alternativt betalats till den som man har köpt aktierna av.
... Visa mer
2022-07-25
15:56
De flesta system har ju så man kan göra valet om markören ska stanna i fältet eller inte och därutöver så brukar det finnas val om det ska vara valfritt eller tvingande. Det kan ju finnas vissa konton som man vill ha det tvingande medan det på andra inte ska med.
... Visa mer
2022-07-25
15:32
1Gilla
Hej, Har du lagt in rätt under semesterfliken, dvs rätt antal dagar på betalda dagar och obetalda dagar? Systemet borde ha räknat fram en semesterdaglön per betald semesterdag när du gjorde semesterårsavslutet. Vissa kollektivavtal har en minimidaglön vid semester, det gäller då att man lägger in den på villkoret så att semesterdaglönen räknas upp ifall det framräknade beloppet blir lägre än minimibelopp enligt avtal. Tror att det kan vara lättare för dig att kontakta supporten, de är fantastiska att ha att göra med. Du kan även dela skrivbord med dem så de kan gå in och se på de inställningar du har. //carina
... Visa mer
2022-07-25
07:39
2 Gillar
Hej, Det blir som du skriver, dvs ett inköp av en underentreprenad och en försäljning till kund. //Carina
... Visa mer
2022-07-25
07:28
1Gilla
När du gör inköp från ett annat EU-land ska du ange ditt VAT-nr. Säljaren ska debitera utan moms och du ska själv redovisa momsen, s k omvänd skattskyldighet. Det finns bra förklaringar på det om du söker här i forumet.
... Visa mer
2022-07-20
13:44
1Gilla
Hej, Jag hade samma problem förra året. Då la jag den nyaste nya lönen fr o m 2/5. Prova det så tror jag inte att du behöver justera så mycket manuellt. //Carina
... Visa mer
2022-07-15
13:47
1Gilla
Hej, Svårt att svara på. Man behöver se redovisningen innan det går att svara på den frågan. Kan vara så att det är upptaget i redovisningen och bara momsredovisningen som ska rättas. Har du gjort bokslutet själv eller har du haft hjälp? Är det gjort i samma system som du har redovisningen? Som du förstår så är det en del kontroller som behöver göras innan man kan svara rakt av på din fråga. Det är ju ganska dumt att ta upp en intäkt två gånger om den bokningen har gjorts med automatik i Visma i samband med årsavslut.
... Visa mer
2022-07-15
13:34
1Gilla
Bokslutsmetoden (kontantmetoden) innebär att man bokför intäkten när man får betalt, men när man gör bokslut ska man boka upp alla kund- och leverantörsfakturor som är obetalda, men har fakturadatum det år man gör bokslut för. Dessa bokas då upp som en intäkt/kostnad och momsen redovisas i samband med detta. När man sen får betalt för kundfordringar som är skapade innan bokslutsdatum så bokar man endast D1930/K1510, detsamma när det gäller en leverantörsfaktura som betalas där fakturadatum är innan bokslutsdatum, D2440/K1930. Den ska alltså vara intäktsförd och momsen redovisad i samband med bokslut 2021.
... Visa mer
2022-07-15
13:12
Intäkten och momsen är redovisad i samband med att du fakturerat (alt. det år du fakturerat om du har bokslutsmetoden). När du nu får betalt så minskar din fordran och dina likvida medel ökar. Det sker alltså ingen bokning mot något resultatkonto eller momskonto. //Carina
... Visa mer