2025-04-14
20:04
Tack så mycket för svaret Joachim. Det va programmet själv som läste av fakturan och la in beloppen där. Men tack vare ditt svar så förstod jag vart problemet låg så jag gjorde så att jag helt enkelt skapade bokföringsändelsen under övriga uttag istället och finns ju inte rutorna "Uttaget belopp" och "Avdragsgill moms" Tack för hjälpen Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2025-04-12
19:29
Hej Joachim. Då har första leasing fakturan kommit. När jag hämtade bilen så fick jag ju betala ett förskott (första förhöjd leasingavgift). Denna betalning bokförde jag så här. 1930 K 200 000 1684 D 200 000 Jag bokförde ingen moms i detta läge. Nu är det då dags att bokföra den första fakturan på leasingbilen och jag tror jag jag har fått det rätt. Jag har dock ett problem och det är att jag får följande felmeddelande när jag försöker bokföra händelsen och det är en varningstext som säger att Momsbeloppet kan ej vara högre än totalbeloppet. Hur gör jag i detta fall? Faktura och den bokföring jag försöker göra ser ut som på bilden. Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2025-04-10
17:36
Hej, jag väcker liv i denna tråd då jag har en liknande fråga. Jag undrar om jag sköter deposition på hyrbilar på samma vis som beskrivits ovan? I så fall på följande sätt. 1689 D / 1930 K och vise versa när återbetalningen sker. Mvh Tobbe
... Visa mer
2025-02-17
11:36
Hej Joachim, och tacknför ditt svar. Jo det jag menar med inbytesbilen är att den kommer ingå som en delbetalning i första förhöjd leasingavgift. 200 000 inkl moms är vad jag kommer att betala i första förhöjd. 150 000 från mitt bankkonto och 50 000 kr för min inbytesbil. Jag är dock inte säker på hur det kommer att se ut eftersom jag inte fått första fakturan ännu. Men han sa att bilen kommer fungera som del av första förhöjd avgift. Så eftersom jag har den upplagd som anläggningstillgång och på avskrivning så undrar jag hur jag sköter det. Mvh Tobbe
... Visa mer
2025-02-16
16:04
Jag har köpt in en ny bil till företaget, och i samma veva lämnat min gamla företagsbil i inbyte. Bilen jag har lämnat i inbyte har jag även upplagd som en anläggningstillgång med månatliga avskrivningar utan restvärde. I dagsläget är det 98 000 kr kvar i avskrivning men jag byter in bilen för 50 000 kr, det finns ingen moms i denna bil. Om jag går in på anläggningstillgångar och åtgärder så vet jag att det finns ett alternativ sälj tillgång, använder jag denna funktion eller hur gör jag i detta läge eftersom jag byter in min nuvarand bil? Jag har ett aktiebolag och använder mig av Visma eekonomi och bokför via K2 kontantmetoden. Jag har gjort lite egna efterforskningar och tror mig veta hur jag ska sköta själva leasingen UTAN kunskap om hur själva inbytet specificeras. På administration och uppläggningsavgift, även aviavgiften på den löpande leasingkostnaden kan man väl dra av hela momsen? och bokföra på följande sätt. 6991 D 2641 D hela momsen Förstaförhöjd leasingavgift inkl halva momsen. Utan inbytesbilen. Eller Om det räknas som förskottsbetalning i första läget. Förskottsbetalning 1930 K 200 000 1684 D 200 000 Vid första fakturan 1930 K 200 000 Eller 1684 K Beroende på hur första betalning sker. (Plus eventuella övriga kostnader) 1720 D 180 000 2641 D 20 000 halva momsen Avikostnader osv 6991 D 2641 D hela momsen Den förstaförhöjda leasingavgiften lägger jag sedan upp som en anläggningstillgång stämmer det? Jag lägger även upp automatiska periodiseringar på detta mot konto 1720, på lika lång tid som leasinperioden är dvs 36 månader. 1720 K / 5615 D. Bokföra Månadskostnad leasing. Exempel 1930 K 4000 (plus eventuella övriga kostnader) 5615 D 3600 2641 D 400 halv moms Avikostnader osv 6991 D 2641 D hel moms Restvärdet på leasingbilen hur gör jag med den? Och hur får jag in inbytesbilen i detta. Usch nu blev det mycket och jag hoppas att jag har fått med alla frågor på en gång. Mvh Tobbe
... Visa mer
2025-01-13
10:40
Tack Joachim! Alltid snabba och utförliga svar, mycket tacksammt. Varningen i momsredovisningen är nu borta efter ändringen. Mvh Tobbe.
... Visa mer
2025-01-11
21:32
Hej Igen! Hänvisar till mitt senaste inlägg i denna tråd där jag frågar om omvänd skattskyldighet vid köp på Autodoc. Jag har nu gjort ett återköp på vissa delar då de var defekta, och det är artikel 5-9e på kvittot. Jag har då gjort på följande sätt. Nu när jag ska göra en ny momsredovisning så får jag upp följande text. Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras. När jag trycker på kontrolleras får jag upp följande bild. Jag ser inte själv några uppenbara fel. Köpet och återköpet är gjorda i två olika momsperioder är det därför denna varning kommer upp? Eller har jag gjort något fel? Tack i förväg Mvh Tobbe
... Visa mer
2024-10-09
20:11
Tack ännu en gång för din hjälp Joachim, då förstår jag. Lite otydligt i programmet att det är så, men nu när jag har bekräftat och bokfört momsredovisningen så syns det tydligare i verifikationen. Mvh Tobbe
... Visa mer
2024-10-06
19:16
Tack för ditt tidigare svar Joachim. Nu visade det sig att telefonen va trasig så jag gjorde ett återköp på den enheten. Och gjorde därför en omvänd verifikation på den. Så där är det inga problem. Nu har jag dock ett annat problem och det är att jag har köpt varor från Autodoc för att kunna serva min företagsbil. Jag antar att jag i detta fall även ska använda mig utav omvänd skattskyldighet på samma sätt so du beskrev tidigare i tråden. Vilket jag har gjort på följande sätt. Du skrev tidigare att detta inte är en moms som dras av utan enbart redovisas av informations skäl till skatteverket. MEN om jag nu tittar på min momsdeklaration så verkat det som att jag får betala för denna moms. För om jag räknar: B. Utgående moms på försäljning eller uttag i ruta 05-08 = 51963 kr Minus: F. Ingående moms = 8469 kr Så blir det att jag ska betala 43494 kr Men summan i momsdeklarationen under: Moms att betala eller få tillbaka, så står det 43944 kr vilket alltså är exakt den summan som står under: D. Utgående moms på inköp i ruta 20-24 = 450 Kr Så för mig känns det som att jag får betala dom 450 kr som igentligen bara ska vara information till skatteverket. Har jag gjort något fel? Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2024-09-11
20:10
Hej! Nu har jag fått kvittot. Tyvärr lite dålig kvalitet men hoppas du ser vad som behövs. Han verkar inte någonstans ha tagit med avdraget han har gjort på priset. Redigerar och lägger till ny bild på kvittot då jag fick ett som ser annorlunda ut idag.
... Visa mer
2024-09-11
15:05
Tack för ditt svar Joachim! Jag har ännu inte fått något kvitto på köpet. Jag har haft kontakt med Refurbed om ett kvitto som i sin tur har kontaktat säljaren i Finland om att jag behöver ett kvitt. Jag borde få det vilken dag som helst, eller så ligger det i paketet med telefonen som jag fått på posten idag. Jag lägger upp kvittot här så fort jag har det tillhanda. Mvh Tobbe
... Visa mer
2024-09-10
12:39
Hej! Jag vill fortsätta på denna tråd då jag nu själv också har köpt en begagnad mobiltelefon från Refurbed. Mitt köp via dom är av ett företag lokerat i Finland. Mobilen kostade ca 2838 kr men när jag checka ut och betalade varan fick jag endast betala ca 2271 kr, moms fanns i detta fall på den begagnade varan då 25% är avdraget vid betalning. Vad jag förstår så är vissa av deras telefoner ej moms och vissa är med moms. Detta grundar sig helt enkelt i OM telefonen någon stans i ledet har varit såld till en privatperson, då försvinner momsen på varan. Rätta mig om jag har fel. Nu till min igentliga fråga. Hur bokför jag detta. Det utländska företaget ska ju inte redovisa moms i Sverige och har därför dragit av momsen på varan. Jag där i mot ska ju nu ändå redovisa momsen trots att jag inte betalt den. Har jag rätt så här långt? Och hur bokför jag mitt köp? Vad behöver jag göra för att det ska bli rätt i hela ledet? Med vänliga hälsningar Tobbe
... Visa mer
2024-09-10
12:08
Okej, tack för ditt svar. /Tobbe
... Visa mer
2024-09-02
15:23
Hej jag lånar denna tråd då jag har en liknande fråga. Kan jag hyra ut min parkeringsplats till mitt eget AB. Jag hyr idag 2st parkeringsplatser privat utav min hyresvärd. Jag får inte hyra en plats direkt med mitt AB utav hyresvärden på grund av att man måste vara hyresgäst av en lägenhet eller lokal för att få hyra p-plats. Så får ja i min tur ta betalt utav mitt AB för nyttjande utav parkeringsplatsen? Och i så fall vilka skattemässiga regler finns för mig som privatperson? Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-04-08
13:29
Tack Joachim då kan jag sluta oroa mig. Tack så mycket för ditt svar. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-04-07
17:43
Hej! Jag har läst runt massor angående slutlig skatt i aktiebolag. Jag har läst på detta forum och på flera andra ställen. Tyvärr så står det lite olika beroende på vart man läser. Och på flera ställen blandar de in konton som 2512 och 2518, dessa konton använder inte jag i Visma Eekonomi. Så i nuläget så känner jag mig väldigt osäker på detta med bokföring av slutlig skatt så jag förklarar här hur jag har gjort hitintills. Jag startade driften av mitt företag 2022-06-20, jag valde att skicka in en nollad preliminär skattedeklaration då jag kände att det blev lättare så än att behöva gissa mig till preliminärskatten. I och med detta så fick jag som förväntat en kvarskatt för 2022 som drogs 2024-03-12. Det jag har bokfört hitintills för 2022 års skatt skedde ju delvis på automatik (på följande sätt) då jag har Visma Deklaration/Årsredovisning, 2510 K 8910 D. Sen insättning av skatten för 2022 1930 K 2510 D. Nu 03/12 har skatteverket dragit skatten som jag tidigare satt in på skattekontot och då har jag bokfört på följande sätt, 1630 K 2510 D. Förutom dessa 3 bokföringsposter för 2022 har jag inte gjort något mer. 2023 års skatt är bokförd på följande sätt månadsvis. Inbetalning till skattekontot 1930 K 1630 D Skatteverket drar pengarna från skattekontot 1630 K 2510 D Vid Årsbokslutet/Deklaration 2510 K 8910 D När skatten dras 2025-03-12 om jag har kvarskatt 1630 K 2510 D Om jag något år får tillbaka på skatten har jag inte ens hunnit tänka på så det är lika bra jag frågar om det på en gång. Men jag antar att det ser ut på följande sätt. När pengarna kommer in på skattekontot 2510 K 1630 D När pengarna betalas ut till företagskontot 1630 K 1930 D Ser det jag har skrivit ner korrekt ut eller har jag missat något mer som jag borde bokföra gällande bolagsskatten? Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-04-03
18:16
Hej Roffak! Tack för din förklaring. Jag det känns ju onödigt att boka via 2089, så det struntar vi jag i då. Mvh Tobe
... Visa mer
2024-04-01
19:42
Hej! Tack för dina svar, nu vet jag hur jag ska göra 😊 Dock fick jag en liten fundering när jag läste runt lite på visma i följande länk. https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754 I denna länk så beskrivs att man först bokar om årets resultat från 2099 till 2098 och sedan från 2098 till 2091. I och med din beskrivning så kan jag bokföra detta direkt från 2099 till 2091 men i vilket fall använder man sig av 2098? I övrigt så vill jag ännu en gång tacka för dina svar och din hjälp som är mycket uppskattat, Tack RoffaK. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-03-31
21:10
Hej! Jag har nu kollat min huvudbok för 2022 samt 2023, de enda konton som dyker upp där är 2099 årets resultat. innan det syns konto 2081 och efter 2393. Där emellan finns enbart 2099. Nu antar jag ju att detta är fel så hur bär jag mig åt nu?
... Visa mer
2024-03-31
19:45
Hej Roffak, och tack för ditt snabba svar. Fel med tillhörande varning är nu korrigerad, jag la in det under inköp som du förklarade. Som svar på din fråga om jag fört över 2022 års resultat är jag osäker på. Är inte det något som görs på automatik när man gör färdigt och låser räkenskapsåret i Visma deklaration och årsredovisnings program så skapas väl den första verifikationen S1. När jag tittar på mina resultaträkningar för 2022 samt 2023 så stämmer utgående resultat 2022 överens med ingående resultat 2023. /Tobe
... Visa mer
2024-03-31
18:27
Hej jag driver ett mindre företag som startade år 2022. Jag sitter nu med Visma eEkonomis Deklaration/Årsredovisning. Under fliken Upprätta årsredovisning / Inlämning så får jag 1 fel och 2 varningar vid kontroll av årsredovisningen. Felet är följande: Raden 'Ingående anskaffningsvärden' har ett värde som är felaktigt för kolumn '2023-12-31'. Kontrollera att utgående värde fg år stämmer med ingående värde aktuellt år. Med tillhörande varning: Det finns en differens mellan balans-/resultaträkningsrad (XXX XXX) och tillhörande not för kolumn '2022-12-31' (-XX XXX). När jag sätter mig och kontrollerar detta så ser jag att det varken finns något ingående eller utgående värde fg år. Detta antar jag beror på att jag köpte bilen det gäller under föregående år dvs 2022. Ändrar jag det ingående värdet för 2022 då ploppar det även automatiskt upp ett utgående värde för 2022 (Det utgående värdet för 2022 går ej att justera). Det aktuella felet och tillhörande varning försvinner då men ett nytt fel uppstår med följande text: Raden 'Ingående anskaffningsvärden' kan inte ha ett värde första året för kolumn '2022-12-31'. Alltså kan ja inte lägga till något under ingående värde. Nu undrar jag om det faktiskt finns ett verkligt fel eller om detta uppstår bara för att jag köpte bilen just under 2022? Varning nr 2 Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (XXX XXX) stämmer inte med raden i balansräkningen (0). Detta är ju dock bara en varning och behöver säkerligen inte ändras men vad är det egentligen jag behöver göra / justera för att få bort denna varning. Tacksam för hjälp. Mvh Tobe
... Visa mer
2024-02-08
21:30
Hej! Angående min löneutbetalning nu i januari så har jag på automatik betalt ut samma summa som jag brukar göra från företagskontot. Men på grund av skatteförändringar för 2024 så inser jag nu att jag borde ha betalat ut mer lön då det är mindre personalskatt i år. Min arbetsgivardeklaration för januari är klar och inbetald till skatteverket. Lönekörningen är klarmarkerad men den är inte markerad som Betald och bokförd ännu, så här långt är ju allt frid och fröjd. Men nu när det kommer till summan på bankändelsen och lönen så kommer detta inte att stämma. Jag kommer nu att betala ut den summan som återstår för att lönen ska bli korrekt, men hur gör jag med bokföringen för att det ska bli rätt. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-01-31
13:09
Hej! Okej då behandlar jag detta på samma sätt som i tidigare exempel med andra ord, detta trots att kontantjobbet är utfört i ett annat år. Jag antar att det blir så för att min uppdragsgivare väljer att dra av för kontantjobbet på just den kundfordran som tillhör 2023. I princip så kan jag se kundens kontantbetalning i januari som en delbetalning på kundfordran. Tack så mycket för all din hjälp Joachim. Nu tror jag bestämt att jag kan se denna tråd som löst 😊 Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-01-29
19:22
Hej, igen! Och tack, nu är november kundfordringen upplagd och bokföringen med kontantbetalningarna korrigerade så att de blir rätt. I mitt förra inlägg handlade det ju om en kundfordring och 2 kontantbetalningar som båda hamnade i år 2023. Nu är jag inne på att göra den sista kundfordringen för december 2023, och en kontantbetalning som har skett nu i januari 2024, alltså dessa intäkter hamnar ju i två olika år. Förklaring: De uppdrag jag utför i december månad får jag en självfaktura för utav uppdragsgivaren i början på januari månad, med fakturadatum 12/31. Betalning för dessa utförda uppdrag får jag sedan utbetalt i februari månad. Nu till problemet, nu i januari så har jag haft en kund som betalat kontant 1500 kr inkl moms. Som jag beskrev i mitt föregående inlägg så drar min uppdragsgivare av denna summa på utbetalningen som kommer in på mitt konto i februari månad. Självfakturan för december månad som betalas ut i februari har jag redan lagt upp som en kundfordring december 2023 på följande sätt. Vet nu ej om detta blev rätt i och med januaris kontantbetalning. Denna kundfordring har jag lagt upp med fullt belopp som står på självfakturan, jag har alltså ej dragit av 1500 kronor för kontant kunden. 1510 Kundfordringar debet XXX 3041 Förs tjänst Kredit XXX 2611 utg moms Kredit XXX Hur bokför jag dessa 3 poster för att det ska bli rätt? 1. När jag lägger upp kundfordringen för dec 2023 2. När jag bokför kontantbetalningen för jan 2024 3. När jag får in pengarna på kontot i februari. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-01-20
13:39
@Joachim E skrev: Hej Kundfaktura Löpande under året så hanterar du självfakturona som du tidigare gjort dvs bokför inbetalningen på inbetalningsdagen och använder självfakturan som underlag till den konteringen. Vid årsskiftet är det dock annorlunda då måste fakturan/fakturorna bokföras upp som kundfordringar då intäkten och eventuell moms hör till året som avslutas. Visar med ett väldigt enkelt exempel. 1. Fakturan boförs i bokslutet på följande sätt 1510 Kundfordringar debet 500 3041 Förs tjänst Kredit 400 2611 utg moms Kredit 100 2. När du sedan får in summan på företagskontot året efter så bokför du enbart bort den kundforingen som bokats upp i bokslutet. 1930 Företagskonto Debet 500 1510 Kundfordringar Kredit 500 Leverantörsfaktura Som du säger så blir resultatet detsamma oavsett vilket sätt du använder. Jag skulle dock rekommendera att du fortsätter registera lverantörsfakturorna i systemet först. Du får då en bättre kontroll dels på vilka leverantörer du har samt vad som ligger för betalning utan att behöva titta på banken. OM du använder aktiv bankkoppling så kan du även får hjälp med matchningen som då helt eller delvis kan sköta detta åt dig. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim Hej igen Joachim, och tack för all hjälp jag har fått hittills, detta blir en lite längre fråga med egna funderingar också. Jag sitter nu med de sista självfakturorna som jag har fått från min uppdragsgivare. Jag förstår helt klart ditt exempel över hur jag ska lägga upp dessa kundfordringar, men ibland så får jag in kontanta betalningar som dras av på kommande fakturor. Och detta är något som hänt nu i slutet på året vilket i sin tur ställer till lite problem för mig i bokföringen. Förklaring: De uppdrag jag utför i november månad får jag en självfaktura för utav uppdragsgivaren i början på dec månad, med fakturadatum 11/30. Betalning för dessa utförda uppdrag får jag sedan utbetalt i Januari månad. Nu till problemet, i december månad hade jag 2 kunder som betalade med kort, dessa kortbetalningar drar min uppdragsgivare av från min utbetalning under januari månad. Självfakturan för november månad har jag ännu inte lagt upp som en Kundfordring i bokföringen, men de kontanta uppdragen i december månad har jag redan bokfört på följande sätt. 1930 Företagskonto Debet XXX kr 3041 Försäljning Kredit XXX kr 2611 Utg moms Kredit XXX kr 5670 Bankkostnader Debet xxx kr (Izettle) Jag antar nu att detta sett att bokföra dessa är fel då de borde bokas bort mot en kundfordring istället. Kan jag nu lösa detta genom att lägga upp en kundfordring på följande sätt. 1. 1510 Kundfordringar debet 88 046 3041 Förs tjänst Kredit 70 436 2611 utg moms Kredit 17 609 2. Jag går in och redigerar de 2 tidigare inlagda bokföringsposter (Kontantbetalningarna under december) så att de ser ut på följande sätt, och sedan sparar posten på nytt. Kontant 1 1930 Företagskonto Debet 469,16 1510 Kundfordringar Kredit 478 5670 Bankkostnader Debet 8,84 Kontant 2 1930 Företagskonto Debet 1368,21 1510 Kundfordringar Kredit 1394 5670 Bankkostnader Debet 25,79 Jag raderar 3041 försäljning och 2611 moms ur de två tidigare bokföringsposterna och lägger till 1510 kundfordringar istället. Är nu kundfordringen för 2023 upplagd och korrigerad på rätt sätt? 3. När jag nu fått in pengarna på kontot i januari månad 2024 1930 Företagskonto Debet 86 174 1510 Kundfordring Kredit 86 174 Allt som allt blir detta rätt? Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2024-01-10
11:03
Hej! Jag antar gällande 5000 kronorsregeln att du menar var för sig och inte tillsammans? Jag bokför ju enligt K2 reglerna och det jag läste där är att inkomster och utgifter som understiger 5000 kr "var för sig", och som inte tillsammans utgör ett väsentligt belopp inte behöver periodiseras. Mina inkomster kommer jag att periodisera men vissa utgifter som är för 2023 är lite småutgifter som tillsammans inte är någon väsentlig summa för mitt företag, och påverkar inte mitt årsbokslut för 2023 nämnvärt. Därför antar jag att jag kan strunta i att periodisera dessa utgifter. Ha en trevlig dag. Mvh Tobe
... Visa mer
2024-01-06
15:06
@Joachim E skrev: Hej Kundfaktura Löpande under året så hanterar du självfakturona som du tidigare gjort dvs bokför inbetalningen på inbetalningsdagen och använder självfakturan som underlag till den konteringen. Vid årsskiftet är det dock annorlunda då måste fakturan/fakturorna bokföras upp som kundfordringar då intäkten och eventuell moms hör till året som avslutas. Visar med ett väldigt enkelt exempel. 1. Fakturan boförs i bokslutet på följande sätt 1510 Kundfordringar debet 500 3041 Förs tjänst Kredit 400 2611 utg moms Kredit 100 2. När du sedan får in summan på företagskontot året efter så bokför du enbart bort den kundforingen som bokats upp i bokslutet. 1930 Företagskonto Debet 500 1510 Kundfordringar Kredit 500 Hej igen, och god fortsättning på det nya året! Angående detta sätt att periodisera i slutet på året. Jag har nu läst att det finns ett undantag från periodiseringsprincipen, 5000-regeln som innebär att på kund/leverantörsfakturor av mindre betydelse så kan man strunta i att periodisera. Jag har lite små leverantörsfakturor så som tex telefon, trängselskatt och lite annat som tillsammans inte kommer upp i någon väsentlig summa. Om jag har uppfattat detta undantag rätt så antar jag att jag kan bokföra dessa räkningar med kontantmetoden nu i januari trots att det är kostnader som egentligen hör till december månad, stämmer detta? Tack på förhand. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2023-11-12
20:00
Tack Joachim E för dina svar och din hjälp, mycket uppskattat. Jag kommer enligt din inrådan att i framtiden avvakta ett tag innan jag gör boksluten. Tack Mvh Tobe
... Visa mer
2023-10-01
13:26
Hej igen och tack för ditt svar Joachim. Tyvärr så måste jag krångla till föregående fråga nr 2 gällande lönen lite ytterligare. Som du då förklarade så följer min första lön för december 2022 som utbetalades januari 2023 i normala fall som en ingående balans 2023 och är en kostnad för 2022. Så nu till mitt problem där jag gissar att det har blivit fel. Mitt bokslut/årsredovisning för 2022 gjorde jag redan klar 7e januari 2023 alltså långt innan jag gjorde min första löneutbetalning/deklaration, den gjorde jag ju i slutet på januari 2023. Detta kan ju då tyvärr inte ha lagts som en kostnad för 2022 i årsredovisningen då den redan va färdig och inlämnad. Nu är då min tanke så klart att jag vill ändra mina löneinställningar så att jag i fortsättningen betalar lön för innevarande månad, kan jag även gå in och ändra detta retroaktivt för just januari månad för att slippa problem? Jag vill alltså ändra i bokföringen att den lönen jag betalade ut i januari ska vara lön för 20230101-20230131 istället, är detta möjligt om jag går in i Januaris lönekörning och tar bort klarmarkeringen? Till på köpet är ju januaris lön skapad och överförd från det tidigare eekonomi lönebesked. Mvh Tobe
... Visa mer
2023-09-15
13:30
Hej! Tack för svaret Joachim. Jag har då fått några nya funderingar gällande detta, så här kommer lite följdfrågor. 1. Gäller preliminärskatten som man betalar in i januari 2024. Den tillhör ju år 2023, hur gör man här? 2. Gäller arbetsgivaravgift och löneskatt. Då jag alltid har varit anställd med innestående lön så kändes det naturligt för mig att göra på samma sätt när jag startade mitt företag. Min första lön från företaget tog jag ut i Januari 2023, i visma lön skrev jag att det är lön för december 2022. Första arbetsgivaravgiften och löneskatten betalade jag in i februari 2023. Här antar jag att det inte kan bli fel då man bokför skattekontot mot arbetsgivardeklarationen. Men är det något som jag inte tänkt på som kan ha blivit fel här ändå då det är i slutet på året? Skrivet från min mobil. Mvh Tobe
... Visa mer
2023-09-11
09:25
Hej Joachim! Tack för ditt snabba och utförliga svar. Jag har då några följdfrågor som jag undrar över. 1. Att bokföra kundfakturor på detta vis i slutet på året antar jag då att momsen ska betalas in under den period jag bokför självfakturan och inte året efter då pengarna kommer in? 2. Påverkar detta även årets och nästa års resultat då jag inte får några intäkter i januari och februari eftersom självfakturorna blir bokförda detta år? 3. Måste jag korrigera föregående års 2 självfakturor som blev bokförda i 2023 istället för 2022? Och i sådana fall, hur gör man med föregående års årsbokslut och moms som i sådana fall också blev fel. Skrivet från min mobil. Mvh Tobe
... Visa mer
2023-09-10
18:07
Hej! Jo frågan gäller hur man ska bokföra en faktura på rätt sätt, jag använder mig utav kontantmetoden. Kundfaktura Jag sickar inte ut några kundfakturor själv utan det är min uppdragsgivare som skapar självfakturor. Utbetalningen sker i andra månaden efter utfört arbete. Alltså självfakturan jag får i tex januari får jag inbetalt på mitt konto i mars månad. Då jag inte har kundfaktura funktionen i Visma Eekonomi så har jag hitintills bokfört dessa självfakturor manuellt som kvitto i månaden då inbetalningen sker. Jag gjorde även så i slutet på förra året, självfakturan jag fick i december bokförde jag när inbetalning gjordes i februari. Har nu läst att man inte ska göra så i slutet på året, stämmer det? Kommentarer på detta, gör jag rätt eller fel? Hur bör jag göra? Leverantörsfakturor Tidigare så har jag bokfört leverantörsfakturor manuellt som kvitto på betalningsdagen. Numera så skapar jag först en leverantörsfaktura och sedan matchar jag den med betalningen allt sker på samma datum dvs betalningsdagen då jag bokför med kontantmetoden. Att skapa denna leverantörsfaktura och sedan markera den betald ser jag som krångligt extraarbete. Är detta något jag verkligen måste göra, eller kan jag bara återgå till att bokföra leverantörsfakturorna manuellt? Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar Tobe
... Visa mer
2023-07-03
14:16
Tack Joachim! Okej, det känns som att det kommer bli lättare att arkivera i bokföringsordning, det kommer jag övergå till. Tack så mycket för tipset 😊 Mvh Tobe
... Visa mer
2023-07-03
11:19
Hej Joachim, och tack för ditt svar. Jag förtydligar min fråga lite. Eftersom majoriteten av mina verifikationer kommer i form av papperskvitton så arkiverar jag allt i pärmar. (Vilket jag antar att jag måste göra?) Jag arkiverar ju då även i samma ordning som visas på mitt kontoutdrag för den aktuella månaden. Men i detta fall så finns ju inte insättningen med på företagets kontoutdrag då pengarna är insatta på mitt privata konto. Så då till frågan, sätter jag verifikationerna för denna försäljning i datumordning där den BORDE ha hamnat, eller hur gör jag? Mvh Tobe
... Visa mer
2023-07-02
14:39
Hej igen 🙂 Jo nu är det så att jag återigen varit tvungen att ta en betalning via swish som går till mitt privatakonto, denna gång så har jag inte v fört över dessa pengar till mitt företagskonto. Jag har då bokfört som Roffakab förslagit tidigare på följande sätt. 2893 Debit 1172 kr 3041 Kredit 938 kr 2611 Kredit 234 kr Så här långt är jag med, men hur gör jag med den löpande pappersbokföringen? Jag har ju i detta läge ingen post i mitt kontoutdrag för denna inbetalning. Vart förvarar jag verifikationen? Tack på förhand / Tobe
... Visa mer
2023-02-17
13:59
1Gilla
Tack för ditt snabba svar Josefine. Då låter jag det vara som det är helt enkelt. Tack igen och trevlig helg. Mvh Tobe
... Visa mer
2023-02-16
21:24
Hej! Jo jag gjorde idag mitt 2a lönebesked och lät utbetalningsdag stå som 25e februari. Gick sedan in på banken för att lägga in löneutbetalningen, det visade sig såklart att 25e är på en lördag nu i februari 😖. Nu kommer ju lönen att betalas ut antingen på fredag den 24e eller måndag den 27e, beror på vad jag väljer. Nu undrar jag om detta spelar någon roll i visma, är det okej om jag bokför den som betald den 25e eller måste jag makulera lönebeskedet och göra ett nytt? För att ändra datum utan att makulera verkar ju vara omöjligt. Tack på förhand / Tobe
... Visa mer
2023-01-15
15:38
Tack för ditt svar! Då jag är mycket ny på detta med bokföring så skulle jag behöva lite mer detaljerad förklaring. I normala fall om betalningen gått rakt in på mitt företagskonto skulle det se ut på följande sätt. Med företagsswish kvittot som verifikation. 1930 Debit 1172 kr 3041 Kredit 938 kr 2611 Kredit 234 kr Hur gör jag nu med bokföring och kvitto verifikationer när pengarna kommer att komma från mitt privata konto till företagskontot.
... Visa mer
2023-01-15
15:16
Hej! Jag driver ett litet aktiebolag och hade tidigare företags swish, då banken detta år börjat ta betalt för detta så avslutade jag swish, istället beställde jag IZettle (vilket blir billigare). Det är mycket ovanligt att jag behöver ta mot kontanta betalningar men tyvärr så hade jag en kund som ville betala kontant innan jag fått min IZettle, jag löste detta genom att han fick swisha till mitt privata konto denna gång. Jag vet att detta är fel men då mitt ab har skulder i övrigt till mig tänkte jag att detta kunde rädda situationen, (bör inte kunna ses som ett förbjudet lån då skuld finns). Hur kan jag nu lösa detta bokföringsmässigt? Tanken är att jag ska föra över betalningen till företagets konto. Tack på förhand. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-12-27
19:59
Hej! Jag driver ett litet aktiebolag och bokför med kontantmetoden. Då min första årsredovisning närmar sig så har jag börjat läsa igenom punkterna som finns under rubriken Årsavstämning i Visma eEkonomi. Under punkten Lån står följande: Har företaget lån med lång löptid, som du kommer att göra avbetalningar på under nästa räkenskapsår? Börja med att kontrollera att det bokförda skuldbeloppet stämmer med skuldbeloppet hos långivaren. Den del av ett lån som du vet kommer att amorteras under det kommande året ska flyttas från konton för Långfristiga skulder (t.ex. 2390) till ett konto för Kortfristig skuld (t.ex. 2890). Gör så här: Skapa en manuell verifikation och debitera kontot där den långfristiga skulden är bokförd och kreditera kontot för kortfristiga skulder. Obs! Verifikationen du skapar ska vändas kommande räkenskapsår. Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen i det nya räkenskapsåret. Använd samma konton i verifikationen du just skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit. Mitt företag har skulder bokförda på 2393 till mig, jag vet att viss del kommer att betalas tillbaka under nästkommande år. Hur mycket och när har jag faktiskt ingen som helst aning om. Jag undrar nu därför om jag kan hoppa över att flytta skuld från 2393 till 2893 och stället använda mig enbart av konto 2393 när jag ska bokföra återbetalning av lån? Mvh Tobe
... Visa mer
2022-11-23
22:44
2 Gillar
Tack för ditt snabba svar. Först förstod jag inte riktigt vad du menade. Jag har alltid bokfört mina skattekonto händelser manuellt hittills. Men efter ditt svar så luskade jag runt lite och lärde mig att man kan ladda ner en skv fil som man sedan importerar i Visma, sedan följde jag dina anvisningar, toppen. Tack Mvh Tobe
... Visa mer
2022-11-22
23:21
Hej! Denna fråga är inte angående bokföring och jag hoppas det är okej att jag tar denna fråga här på forumet. Det är ju nu dags att lämna in nästa års inkomstdeklaration och jag har inte tidigare fyllt i någon, förutom att jag har nollat en när jag startade mitt företag och ansökte om f-skatt. Därför gäller min fråga nu just den preliminära inkomstdeklarationen och hur jag kan använda Visma e-ekonomis funktioner för att på ett smidigt sätt uppskatta mitt överskott för nästa år. Jag har nu aktivt drivit mitt företag i ca 6 månader, 4 utav dem i full drift, mina intäkter och kostnader är och kommer att vara på ett ungefär identiska varje månad, vilket även gäller för näst kommande år. Låt oss säga att jag skapar en rapport för resultaträkningen på en utav månaderna där mina intäkter och kostnader är som det normalt kommer att se ut i framtiden. Om jag sedan tar det beräknade resultatet för perioden X 11 månader (semester borträknad) borde jag väl få en ganska hyffsad uppskattning om nästa år. Tack på förhand Mvh Tobe
... Visa mer
2022-11-22
22:34
Hej! Tack för din guide för händelser på skattekontot, mycket användbart. Något jag undrar över är dock hur ska jag bokföra intäktsränta på skattekontot? Jag har nämligen +1 krona intäktsränta denna månad på mitt skattekonto. Tack på förhand. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-10-04
21:45
1Gilla
Tack så mycket för eran hjälp. Självfakturan är nu bokförd och klar. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-10-03
21:44
Tack så jätte mycket för din hjälp Tinne! Jo jag har faktiskt lite fler frågor för att kunna bokföra detta helt rätt, frågorna gäller öres och kronutjämning. Det har hänt tidigare att självfakturor från min uppdragsgivare har en differens på +-1 krona på följande sätt. Vi kan ta en tidigare faktura som exempel, beloppen på fakturan är följande. Totalt = 30 371 kr Moms = 7 593 kr Att Betala = 37 963 kr Plussar man dock ihop totalt och moms i denna faktura så får man 37 964 kr och inte 37 963 kr, jag har frågat min uppdragsgivare om detta och fått förklaringen att detta beror på ören och att jag får bokföra bort det med kron och öresutjämning vilket jag gjorde med den fakturan. Men nu på denna faktura som jag nämnde ovan i ursprungsmeddelandet så händer det igen. Totalt = 64 099 kr Moms = 16 025 kr Att betala = 80 123 kr Räknar man ut totalt och moms så får man 80 124 kr och inte 80 123 kr alltså en differens på 1 krona. Men sen har jag ju även swisharna på 3113 kr att ta med i bokföringen. Problemet nu är att underlaget med swisharna från uppdragsgivaren även den har en differens på 1 kr, jag har gått tillbaka och tittat på mitt bankkonto och den totala summan jag fått in, det är 3 swishar som tillsammans blir 3112 kr och inte 3113 kr som det står på underlaget. Hur hanterar jag dessa differenser? Tack på förhand mvh Tobe
... Visa mer
2022-10-01
22:01
Hej! Jag har lite frågor kring en självfaktura som min uppdragsgivare har skickat ut till mig. Jag bokför enligt kontantmetoden och K2. För mig blir denna faktura lite krånglig att bokföra då uppdragsgivaren ej har specificerat alla avdrag som omfattar fakturan. Beloppen på denna faktura ser ut på följande sätt. Totalt = 64 099 kr Moms = 16 025 kr Att betala = 80 123 kr Det som nu krånglar till bokföringen av denna faktura för mig är att min uppdragsgivare har haft vissa kontantbetalande kunder under föregående period, dessa kunder har betalt med swish direkt till mitt företag och inte via min uppdragsgivare. Kontantbetalningarna har en summa på 3113 kr inkl moms och är redan bokförda under föregående månads bokföring. Summan har nu min uppdragsgivare dragit av på månadens självfaktura utan att specificera detta. Sen har jag även en skuld till uppdragsgivaren som ska avbetalas på 6 månader genom avdrag på självfakturan. Skulden har jag tidigare lagt upp som just en skuld i mitt företag på följande sätt. 2499 kredit = 43 750 kr 2641 debit = 8750 kr 6560 Debit = 35 000 kr Denna skuld är något som min uppdragsgivare har börjat dra på månadens självfaktura, draget belopp är 35 000 kr / 6 = 5833 kr inte heller detta belopp är specificerat på självfakturan. Självfakturan är alltså på 80 132 kr medans faktiskt insatt belopp på mitt konto enbart är 71 177 kr. Jag har pratat med skatteverket som meddelat mig att det är okej för uppdragsgivaren att göra på detta sätt. Jag har tidigare fått underlag utav min uppdragsgivare om att nämnda kontantbetalningar ska dras av från just denna månads självfaktura. Sen har jag även underlag på ovan nämnd skuld och avbetalningsplan. Dessa två handlingar tänkte jag använda som tilläggs verifikationer på denna månads självfaktura. Jag har en vild gissning om hur jag bör bokföra detta. Jag bokför det faktiska beloppet som är insatt på mitt företagskonto med 71 177 kr, jag räknar även ut och bokför momsen på det faktiska beloppet som blir 14 235 kr. Inkomst av tjänst i sin tur, insatt belopp minus moms 71 177 - 14 235 = 56 942 kr, men då jag har en skuld som dragits av på fakturan så drar jag av skulden på följande sätt. Inkomst av tjänst 56 942 - 5833 kvar blir 51 109 kr som jag bokför som inkomst av tjänst och 5833 kr bokför jag bort på min skuld. Så här skulle det i så fall se ut. 1930 Debit = 71 177 kr 3041 Kredit = 51 109 kr 2611 Kredit = 14 235 kr 2499 Kredit = 5833 kr Är jag helt ute och cyklar? Hur bokför jag detta i så fall? Mvh Tobe
... Visa mer
2022-10-01
19:51
1Gilla
Tack Max för ditt svar. Jag valde att göra så som du beskrivit. Jag la upp bilen som en anläggningstillgång med avskrivning under 5 år utan restvärde. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-09-10
14:25
Jag pratade med skatteverket som bekräftade det som du redan skrivit. Då bilen är begagnad och jag anser att bilens ekonomiska livslängd för mig kommer att vara 3 år eller lägre så kan jag välja att dra av den direkt om jag vill det. Jag har nu bestämt mig för att lägga upp den under anläggningstillgångar istället. Nu undrar jag istället (borde ha frågat kvinnan på skatteverket) om man kan lägga upp den på 3 år avskrivning med ett restvärde istället för 5 år. Jag kommer ej att använda bilen i 5 år och om 5 år antar jag att denna bil ej kommer att vara värd någonting alls. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-09-05
22:17
När jag va inne på anläggningstillgångar för att lägga till min skåpbil så blev jag lite fundersam över vissa saker. Under hjälpen hittade jag följande text.
"De tillgångar som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. De tillgångar som ska kostnadsföras direkt registrerar du med tillgångstypen Korttidsinventarier." Detta fick mig att börja fundera ytterligare på hur jag ska hantera min skåpbil i bokföringssammanhang.
I den typ av budbilsverksamhet jag sysslar med kör vi ca 6000 mil om året och normalt sett byter man bil när den är ca 3-4 år gammal och gått 20 000 mil.
När jag först startade min åkeriverksamhet så hade jag tänkt att leasa en ny bil men pga hur marknaden såg ut och att det är ca 1,5 års leveranstid på bilar i dagsläget så slutade det med att jag köpte mig en begagnad bil med mycket få mil på nacken, den är köpt kontant för 230 000 kr. Bilen är 6 år gammal och är tänkt att brukas utav mig i 2 till 2,5 års tid då har bilen gått ca 20 000 mil och behöver bytas ut.
Så nu är min fråga om detta är något som gör att man kan hantera denna bil som en korttidsinventarie, eller är det hugget i sten att alla bilar oavsett ålder och tänkt brukandes tid ska avskrivas under en 5 års period?
Tack på förhand
Mvh Tobe
... Visa mer
2022-09-05
15:46
Hej, nej frågan i den andra tråden gällde någonting helt annat som sedan löste sig. I denna fråga så undrar jag bara lite om vilken funktion jag bör använda till att bokföra denna faktura. Lägger jag upp den med funktionen Preliminär manuell verifikation bara? Mvh Tobe
... Visa mer
2022-09-03
11:42
Mycket tacksam för din hjälp. Jag bokför då denna den första juli, kan jag då bokföra den under Preliminär manuell verifikation? För mig känns det lättast att göra så, eller måste jag lägga upp den som en leverantörsfaktura? Mvh Tobe
... Visa mer
2022-08-15
20:09
Tack för ditt svar Josefine! Okej, då blev det lite krångligare än vad jag hade hoppats på. Detta avser inte i sin direkta mening ett köp utan det är en anslutningsavgift, en kostnad för att få bli en kontrakterad åkare till min uppdragsgivare. Jag har alltså startat ett enmansåkeri inom budbilsbranschen där jag ansluter mig till en förmedlingscentral (min uppdragsgivare), i och med att man ansluter till dem så betalar man en anslutningsavgift på x antal kronor som i sin tur amorteras under 6 månader på kommande utbetalningar. Du skriver det att man bokför hela kostnaden vid datum för avbetalningskontraktet/ köpet (datumet när man får fakturan) om det är ett köp, jag hoppas nu att det kan skötas på något annat sätt i detta fall. Kontraktet jag har skrivit med min uppdragsgivare där även anslutningsavgiften nämns är skrivet 2022/06/03. Fakturan på anslutningskostnaden har faktura datum 2022/06/30, jag själv fick hem fakturan 2022/07/10 tillsammans med min första utbetalning (självfaktura) från min uppdragsgivare. Tyvärr så har ju jag långt innan jag fick hem denna faktura redan gjort min momsredovisning för april-juni månad, den är inlämnad och även utbetald. Jag hoppas nu att jag kan bokföra denna faktura på senare datum för att undvika krångel (första amorteringen är ej ännu gjord). Förmodligen görs första amorteringen under septembers utbetalning. Fakturan ser ut på följande sätt. Faktura datum 2022/06/30 Anslutningsvgift enl transportöravtal 35 000 kr Avgiften amorteras i sex (6) omgångar mot ordinarie avräkningsutbetalningar. Totalt moms Att betala 35 000 kr 8 750 kr 43 750 kr Anta att jag bokför detta som en skuld i företaget på följande sätt. Kan jag bokföra det på ett senare datum än vad fakturadatumet anger? 2499 Kredit 43 750 kr 2641 Debet 8 750 kr Förslag på konto från min uppdragsgivare 4890 Debet 35 000 kr detta konto hittar jag inte under kontoplan bas som jag använder, jag hittar enbart 48 (Fri kontogrupp), något förslag på annat bättre konto jag kan använda mig utav? Tack på förhand! Mvh Tobe
... Visa mer
2022-08-14
20:50
Hej! Jag har nyligen fått en faktura som ska amorteras under 6 månader. Jag ska alltså inte betala in någonting på denna faktura i nuläget utan amorteringar kommer att ske via avdrag på utbetalningar till mig från min uppdragsgivare. Nu är min fråga om jag behöver bokföra denna faktura som en skuld i mitt företag som jag sedan bokar av varje avbetalning mot när de dras på utbetalningarna. Eller kan förenkla detta genom att bara bokföra skulden vid varje avbetalningstillfälle. Jag bokför via k2 och kontantmetoden. Tacksam för hjälp. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-07-18
22:00
Efter att jag läst ditt svar så pratade jag med en kompis som också driver ett enmansåkeri, vi arbetar båda under samma uppdragsgivare. Han skickade mig en utav de sjävfakturor som han har fått utav uppdragsgivaren, de självfakturor som jag kommer att få kommer att vara identisk med denna, den ser ut på följande sätt. Jag kan dock inte fråga min kompis hur han bokför då han ej sköter det själv i brist på kunskap. Mvh Tobe
... Visa mer
2022-07-17
21:46
Hej! Jag driver ett nystartat enmansåkeri, ett aktiebolag och jag använder mig utav kontantmetoden. Jag skickar själv inte ut några fakturor utan det är företaget jag utför tjänster åt som skapar en så kallad självfaktura och sedan betalar de ut pengar till mitt företag efter att jag godkänt fakturan. Jag har fortfarande inte fått min första självfaktura, men jag vet på ett ungefär hur den kommer att se ut. Jag vet med mig redan nu att den kommer medföra problem för mig att bokföra så därför behöver jag hjälp utav någon här på forumet. Fakturan kommer att se ut ungefär på följande sätt.
Utförda tjänster 100 000 kr
Uppdragsgivarens del 22% - 22 000 kr
Försäkring - 500 kr
Fast månadsavgift - 200 kr
Mobildata - 300 kr
Summa avdrag 23 000 kr
Summa 77 000 kr
Moms 19 250 Kr
Att betala 96 250 kr
Min första tanke va att jag bokför detta på följande sätt
1930 Debit 96 250 kr
2611 Kredit 19 250 kr
3010, Försäljning tjänster? kredit 77 000 kr
Men vid närmare eftertanke känns detta felaktigt, jag behöver väl också bokföra mina kostnader på denna faktura? Hur i sådana fall? Har ingen aning själv, är mycket tacksam för hjälp.
Mvh Tobe
... Visa mer
2022-07-13
22:10
Hej, jag har lite frågor angående inköp av en skåpbil till mitt nystartade åkeri. Jag bokför enligt K2 och kontantmetoden. Jag får inte dra av momsen då skåpbilen klassas som personbil i moms sammanhang, den är dock registrerad som lastbil hos transportstyrelsen. Skåpbilen är köpt kontant på distans och därför har jag först lagt en handpenning på fordonet, sedan när jag fått den levererad så har jag betalat resterande belopp till försäljaren. Detta köp krånglas till ytterligare då jag va tvungen att betala handpenningen omgående, jag va därför tvungen att föra över pengar från mitt företags konto till mitt privata konto och sedan swisha till företaget som sålde skåpbilen. Nu undrar jag hur jag bokför detta, följande transaktioner har skett. 1. 15 000kr har överförts från företagskontot till mitt privatkonto. 2. Jag har swishat 15 000 kr från mitt privatkonto till bilförsäljaren, för handpenning på bilen. 3. Bilen levereras varvid jag gör en banköverföring på 195 000 kr till bilförsäljaren. Värt att veta i sammanhanget är att om denna överföring mellan mitt företagskonto och mitt privata konto på något sätt anses som ett så kallat förbjudet lån så finns det skulder hos mitt företag till mig som eliminerar det förbjudna lånet. Tack på förhand / Tobe
... Visa mer