2025-06-03
14:17
1Gilla
Aha. Det som ställer till det är att om man får det i arv eller som gåva så är inte det ett köp, vilket då innebär att man tar över givarens/den avlidnes eventuella anskaffningsvärden. Har man lån som har med detta att göra så skall dom då fördelas mellan bostad och näring (om det finns sådant på fastigheten) och det här kan då innebära att man får en negativ räntefördelning. Detta då lånen till den del dom tillhör näringsfastigheten skall tas upp men inte några byggands, markvärden. Då får man använda en sk särskild post i räntefördelningsberäkningen... Men det funkar ju men är mer en fråga i boksluts- och deklarationsläget än i den löpande bokföringen. Den påverkas då i princip endast av fördelningen mellan privat och näring när det gäller lånet, räntor och amorteringar... Om er "revisor" inte här van vid jordbruk så bör han kolla lite vad som gäller... Lycka till!
... Visa mer
2025-06-02
17:03
2 Gillar
Då jag är intresserad, eller kanske nyfiken, så loggade jag in på näringslivsregistret för att se hur namnbytet går. Då har man nu lämnat in ett nytt namnförslag vilket få mig att fundera över varför man dragit igång den här karusellen... Det nya namnförslaget är då Visma Spiris AB... en "enorm" skillnad mot Visma SPCS AB... puuuh.... man häpnar....
... Visa mer
2025-06-01
15:26
Hm. eEkonomi är ju fultt med automatik och då bör ju momsrapporten som du skrev ut för första kvartalet ha bokförts. Kolla hur programmet/du gjorde när den perioden var klar och se om det skapades något verifikat där. Använder själv Visma Administration och där väljer man själv om man vill ha automatik eller manuellt, kan tyvärr inte eEkonomi. Men kika och skriv här så kommer säkert någon person som är mer kunnig i det programmet att hjälpa dig i morgon.... Lycka till!
... Visa mer
2025-06-01
15:14
Hejsan. Har du enskild firma så ska du inte använda 1630 som är det konto där man bokför alla skattekontohändelser i aktiebolag. Hm.. när man gör momsen och avslutar en momsperiod så skall man alltid nolla kontona för ut- och ingående moms mot momsskuld/momsfordran (2650/1650) och det gör man då i programmet. Så jag har några frågor: Har du års-, kvartals- eller månadsmoms? Vilket program använder du?
... Visa mer
2025-06-01
13:00
Sannolikt så har du inte bokat upp momsen som en skuld på 2650 därav tillgången... Eller också så har du redan bokat bort momsskulden från 2650 och mot 1630 som hamnar minus när den dras. Och isf så skall du boka debet 1630 istället för 2650.... Beror ju lite på vilken bolagsform du har det där... Lycka till!
... Visa mer
2025-06-01
12:58
B7 som är kundfordringar kan ju inte vara minus, om det ändå är så, lägg det saldot i B16 isf. Och det ska inte vara minustecken på skuldsidan i en NE då det liksom är minus oavsett tecken. Har man en fordran då hamnar den på fordringssidan.. Lycka till!!
... Visa mer
2025-05-30
10:50
1Gilla
Dom flesta av dagens "moderna" program är fulla av automatik och typ skapade för användare som inte riktigt vet vad dom håller på med och därför fylls dom med begränsningar och funktioner som ställer till det för oss som vet vad och hur man kan och får göra. En konsekvens av den digitalisering vi har är att många programmakare tar betalt per företag som använder systemet. Det får då till följd att för den lilla enskilda firman, bisysslan, jordbrukaren måste bli helt analog och föra manuell bok. Vilket då är helt ok. Dom håller på med en uppdatering av bokföringslagen och dom har, glädjande nog, en grundsyn och det är att den skall vara helt teknikoberoende. D.v.s du ska kunna följa bokföringslagen med papper och penna... Vilket låter fantastiskt. Är numera medlem i BAS-gruppens intresseföreningen och jag frågade då i samband med årsmötet om den synen fortfarande gällde och så var det. Frågade då hur det går ihop med Bolagsverkets önskan/krav på digitala årsredovisningar och fick ett glatt "det får du fråga dom om" till svar... Vore ju lite kul att göra en helt manuell bokföring, bokslut, årsredovisning och skicka in. Bör ju då vara helt ok som jag ser det.... En annan fråga som jag ställt är om man får skriva ut en digitalt signerar årsredovisning och räkna den som original och svaret var, Ja!. Det som också gäller är att om en kund skannar av ett kvitto, mailar det till oss och vi skriver ut det, ja då är den utskriften det nya originalet. Och spar man då alla så finns det tre original... Vi lever i en förunderlig värld... full av olika typer av original....
... Visa mer
2025-05-29
10:43
1Gilla
Är det den gåva så har ni övertagit givarens anskaffningsvärden och eventuellt kvarvarande belopp från deklarationen. Och ibland så finns det inget sånt.. Bäst här är att ni tar kontakt med någon som kan sånt här. Förespråkar Areal som finns lite här och där över landet och inte kostar skjortan. Finns fler som specialiserats sig på jordbruk men att ha den verksamheten, enskild firma och fått den som gåva kräver lite erfarenhet.. En av dom stora har ju historiskt varit duktiga men är idag omåttligt dyra och ojämna i kvaliteten och enligt mig så är Areal idag ett bättre alternativ, åtminstone här där jag finns... Så kolla och ta hjälp... Ni kan ju sköta det löpande själva sedan. Har ni en liten verksamhet så är det idag även då bättre att vara helt analog i sin bokföring, d.v.s penna och grundbok. Hel ok enligt lag och ingen programkostnad. Dom flesta molnbaserade system tar idag betalt per företag vilket gör att men får en onödig grundkostnad. En lite märklig konsekvens av digitaliseringen, d.v.s man blir helt analog.... Lycka till!
... Visa mer
2025-05-28
17:25
Först en fråga; gäller det här aktiebolag eller enskild firma? Iofs så bokför man inte årets skatt i en enskild firma men allt är möjligt...
... Visa mer
2025-05-28
16:25
1Gilla
Kan bli ett bekymmer med avskrivning på 3 år om man inte har andra inventarier. Skattemässigt så kan man inte skriva av inventarier på kortare tid än 5 år, vilket är rätt märkligt. Man kan ju alltid utrangera dom men det kan ju skatteverket ha åsikter om. Det är ju även rätt märkligt att man måste aktivera en sådan här investering men sådana är ju reglerna. Finns ett rättsfall från den tiden då gränsen gick vid 5 000 kr. Ett större bolag köpte kontorsmöbler för totalt sett 200 000 kr till en mängd kontorsrum. Varje rum kostade under 5 000 kr så man gjorde direktavdrag på möblerna men efter en dom så blev det istället en tillgång på 200 000 kr med löpande avskrivning,.. och sannolikt ett saftigt skattetillägg.... Livet i redovisningsbranschen är alltid spännande...
... Visa mer
2025-05-28
16:20
1Gilla
Syns om man har inloggning till näringslivsregistret hos Bolagsverket och där har det, iaf tillsvidare, stoppats på grund av att det inte innehåller något särskiljande utan bara ett namn. Kan även tänka mig att dom 7 personer som heter Spiris i efternamn har åsikter... Vilket dom enligt reglerna har rätt till... Blir spännande att se hur det här går...
... Visa mer
2025-05-28
16:18
Beror på om du köpte den för att sälja den eller om det var ett inköp som inventarie... VMB-reglerna gäller bara varor, d.v.s saker som köps in för att säljas. Om du köper in en sak/vara från en privatperson för att ha som inventarie och sedan säljer den så blir det ingen moms på vinsten... Lite märkligt kanske men sant... Lycka till!
... Visa mer
2025-05-27
07:55
1Gilla
Hejsan Ebba och tack infon. Tror nog att den utmaningen att skilja bolaget från övriga har varit mer internt än ute hos oss användare... Men visst kan det var så.. Det är oavsett det ett av dom mest kända varumärkena inom redovisningssystem där många av oss började med SPCS, som sedan blev Visma SPCS. Har själv använt programmet sedan första halvan av 90-talet och tycker nog att det då var förnuftigt att behålla SPCS i namnet när Visma köpte upp det bolaget.. Man visste ju då att det skulle fortleva. Hittade även jag varumärket till slut när jag bytte databas för sökningen... Kvarstår dock att Spiris är ett efternamn som 7 personer har och namnskyddet har åtminstone varit starkt men allt är ju möjligt.. Men spontant så får jag inga associationer till ekonomi, program och redovisning av namnet Spiris. Kopplingen till en fjäril (som nog få känner till) är för mig faktiskt lite obegripligare än Ludvig & Co´s koppling till den Ludvig Nannesson som 1918 grundade Driftsbyrån som sedemera blev LRF Konsult.. Något som få nu levande personer hade koll på... Gamla Varumärken med god renomme är ej att förakta... Nåja, namnet i all ära så är ju programmen dom viktigaste och där är ju Administration i särklass för oss konsulter...
... Visa mer
2025-05-26
10:20
Som sagt var.... "Skicka in nya namnförslag Namnförslaget Spiris AB består bara av ett efternamn. Det saknar särskiljningsförmåga och vi kan därför inte godkänna det. Skicka in nya namnförslag. Du kan pröva att lägga till fler ord till namnförslaget. Du kan mejla namnförslagen till svar@bolagsverket.se."
... Visa mer
2025-05-25
10:20
Hejsan... Fler än jag som jobbar på Mors Dag... Japp, nu funkar det...var väl igång lite för tidigt... Är dock fortfarande förvånad över ett namnbyte på ett av dom mest välkända varumärkena... Är du företagare så känner du till Visma och även om du inte är företagare så känner många till det. Spiris har fått samma reaktion hos dom jag pratat med som när LRF bytte till Ludvig & Co... d.v.s dom tror inte att det är sant... Ludvig & Co lät som ett hunddagis och Spiris låter som en leksak.... Åtminstone i många öron... Kan konstatera att det inte finns vare sig varumärken eller bolag som heter Spiris än och med tanke på det namnskydd som finns hos Bolagsverket och att det finns 7 personer i Sverige som heter det i efternamn så kan det bli en svår nöt... Namnskyddet för ovanliga namn är väldigt starkt hos Bolagsverket... Men det är ju ert problem... Kan väl dock tycka att det är märkligt att byta innan man sett till att man har namnet. Mitt bolagsnamn, Rekonomerna, hade jag långt innan jag bytte från Handelsbolag till Aktiebolag och då genom att både ha varumärke och ett vilande aktiebolag som hette det... Men det är ju jag det...
... Visa mer
2025-05-25
09:52
Halloj... Ja, då har ni ju bytt namn vilket innebär att Mina Sidors länk i programmen inte funkar... Tänker då att det kanske måste uppdateras men kan på nya sidan inte hitta något om "ladda ner uppdateringar" på nya sidan... Spännande och störande.. Men jag antar att det löser sig... Som vanligt så är ju förändringar störande och nya gränssnitt alltid jobbiga... och medans jag skriver så hittar jag , till slut, uppdateringar... Längst ner på sidan... oavsett sida och olika långa sidor... Ser nu fram emot att "mina sidor" börjar funka...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Byråstöd
2025-05-05
15:11
Hejsan. Har en kund vars system kan exportera underlag och månadsrapporter som xml men jag kan inte se att vi kan importera sånt i vårt program. Har jag läst på dåligt eller är det så? Eller går det att konvertera en sådan fil till SIE4?
... Visa mer
2025-05-01
08:56
2 Gillar
Hejsan. 7410 eller möjligen 7412... ingen momskod på detta då det inte är moms på pensioner. Du ska även, när du gör bokslut beräkna särskild löneskatt på erlagd premie, bra att veta då försäkringssäljare inte alltid upplyser om den tillkommande kostnaden på 24,26%...
... Visa mer
2025-04-25
16:56
Om du bokför alla händelser på skattekontot i konto 2012 så blir det ju först kredit 2650 (eller1650 om du använt det) och debet 2012. Utbetalningen blir sedan kredit 2012 och debet 1930, eller 2013 om det gått till ditt privata konto... Lycka till!
... Visa mer
2025-04-25
16:54
En ombyggnad blir samma sak som om du ägde lokalen. d.v.s en tillgång. Reparationer är direkt avdragsgilla typ kto 5070 men om- ny- eller tillbyggnad hanteras annorlunda. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/331001.html
... Visa mer
2025-04-10
13:53
Hejsan. Vi har en kund, aktiebolag, som är delägare i ett kommanditbolag, vilket då innebär att vi gör en N3B. Nu hörde Skatteverket av sig då den inte hade följt med in till dom i filöverföringen. Kollar då och försöker igen men ingen N3B följer med. Kan se att den var med 2022 men inte 2023... så frågan är vad som hänt... Det har uppenbarligen fungerat tidigare....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2025-04-09
13:04
Kan det vara så att dom tar ut moms för att tjänsten levereras på plats i det landet tro? Och om tävlingen går ut på att rita en byggnad som skall byggas i ett annat EU-land så skall man, då det är en fastighetstjänst, egentligen vara momsregistrerad i det landet. Tror nog att även den delen spelar in i deras momsande. Personligen så tycker jag att det är fel att rapportera detta som ett köp i annat EU-land med omvänd moms då säljaren, sannolikt helt korrekt, inte rapporterat det som en försäljning. Tanken med hela systemet är ju att säljaren periodiska sammanställning skall möta köparens rapport om inköp... Men det har sannolikt helt ballat ur genom åren.. Och skatteverkets instruktion att man skall göra som svaret är ställt här gör ju inte saken bättre....
... Visa mer
2025-04-09
12:58
Det blir ju ingen annan påverkan på balansräkningen än att du fördelar beloppet mellan två konton. Resultatet påverkas överhuvudtaget inte. Men det är en bra ide att spara pengar kvar i bolaget till moms och gärna skatt då det har skattefördelar längre fram genom åren..
... Visa mer
2025-04-07
11:14
1Gilla
Har en fråga om hur eEkonomi gör med höjningen av ROT-avdraget till 50%. Höjningen gäller ju sånt som betalas efter den 11 maj, d.v.s det styrs inte av när man gör jobbet och inte heller av när man får fakturan så frågan är när ni uppdaterar procenttalet?
... Visa mer
2025-04-03
17:01
Ah.. När Procountor lanserades i Sverige så kikade jag lite på deras reklam men byter ju inte gärna. Efter ett tag så fick jag, och många andra, ett mail där man skulle få 75 000 kr i cashback om jag la in 50 kunder eller mer i deras system... Gillar inte att bli "köpt" så jag kollade då lite mer på deras hemsida vilket fick mig att ställa en fråga till deras kundservice. Jag frågade då om det påverkade mitt företag och mina kunder något att dom hade servrarna i Finland? Fick svar av en kvinna/tjej som skrev att det inte skulle vara något problem och hon undrar då även om det var något särskilt jag tänkte på?. Mitt svar var då "bara att man måste anmäla till Skatteverket om man har bokföringen utomlands". Fick då ett svar att hon inte visste något om det men att hon skulle återkomma. Det dröjde någon vecka så fick jag ett svar från en annan person i företag och då följe även det interna mailträdet med. Hon som jag hade haft kontakt med hade skickat det till en som inte hade en aning om vad som gällde, nästa trodde att dom löst det och den sista mailade mig texten från vårt Skatteverk och att dom inte haft en aning om dom reglerna. Så jag antar att lanseringsansvarig fick det hett om öronen.... Och som sagt, jag undrar hur mycket dom informera nya kunder om dom kraven......
... Visa mer
2025-04-03
16:01
Ah . Intressant. Ja, Procountor är ju finskt och dom har ju lite andra regler. En nyfiken fråga gällande det, har du fått information från dom att du måste anmäla till Skatteverket att du har bokföringen utomlands? Dom har ju servrarna i Finland och man kan, om man vet att man skall leta, hitta nödvändiga dokument för den anmälan på deras sida men jag har alltid undrat lite över om dom verkligen informerar sina kunder om just den delen....
... Visa mer
2025-04-03
15:00
1Gilla
Brukar kunna vara rätt stökigt även i Visma Bokslut för att sedan bli helt annorlunda i Visma Skatt.... Alltid lika spännande men genom åren så har jag lärt mig acceptera olikheter för att helt enkelt komma vidare i livet...
... Visa mer
2025-04-03
14:39
1Gilla
Oh ja., Skatteverket har ju moms som en fetish om jag får gissa....
... Visa mer
2025-04-03
14:39
Ah.. Du kan då bokföra försäljning på typ 3900 men se till att det är momsmärkt då det är 25% på den här intäkten. Blir ju då bara debet 1930, kredit 3900 och 2611... inget annat.... Hade det funnits en första förhöjd kvar så hade en inte påverkat den här försäljningen då det här är överlåtelse av leasingkontraktet. Ett sådant kvarvarande belopp hade helt enkelt fått bokats som leasingavgift.... Lycka till!
... Visa mer
2025-04-03
14:03
Just öresavrundning på moms är väl, fortfarande, felaktigt att göra. Man skall väl alltid dra av den moms som är på fakturan, avrundningen får påverka kostnaden istället. för typ 35 år sedan så fick vi en kontroll på en kund och där hade vi, i det bokföringsprogram vi hade då, en autmatisk baklängesberäkning av momslyftet, vilket då gjorde att den bokförda momsen diffade mot den på fakturan. Skattefolket fick ju hjärtslag och kollade hela året... total diff blev då drygt 1 krona som dom, faktiskt, struntade i. Men rent generellt så gäller, så vitt jag vet, den på fakturan uppgivna momsen.. En annan rolig momssak där många gör fel är när man inom landet fakturerar i EUR. Då skall momsen på fakturan uppges i det svenska belopp som man som säljare rapporterar. Detta för att det skall bli samma belopp som redovisas in och ut hos Skatteverket.. Inga kursförändringar där inte....
... Visa mer
2025-04-03
13:57
Du kan bokföra det på konto 7331 om du tar ut 25kr/milen, vilket är maxbeloppet för skattefri ersättning. Om du har aktiebolag så skall det även vara med ett kryss på AGI´n att du fått en skattefri ersättning. Har du enskild firma så skall du fylla i beloppet i ruta 2 i nedre delen av NE-blankettens andra sida.
... Visa mer
2025-04-03
13:54
Det kunden gjorde då var att han sålde leasingavtalet till köparen. Ersättningen han fick är då en övrig momspliktig försäljning. Du kan här läsa en hel del om den här svåra delen av vårt yrke: https://www.tholin.se/artiklar/avslut-av-leasing-ett-svarlost-momsproblem .
... Visa mer
2025-03-18
13:01
Hejsan. Vi försöker importera ett kundregister som är exporterat från Fortnox som CSV-fil, men får meddelandet att filen är ogiltig... Filen saknar en obligatoriska kolumnen customernumber... Är det ett känt bekymmer?
... Visa mer
2025-02-24
14:24
I det här fallet så är räkenskapsårets start 2024-10-01, d.v.s bolagets registreringsdatum.
... Visa mer
2025-02-24
14:23
1Gilla
Aktiekapitalets storlek i dotterbolaget och det bokförda värdet hos moderbolaget behöver absolut inte överensstämma. Man kan ju dels ha köpt det för ett mycket högre belopp men även för ett mycket lägre. Man kan ju köpa ett dotterbolag med 100 000 kr i aktiekapital menbetala 500 000 kr t.ex. Och dotterbolaget kan ju ha ett aktiekapital på 200 400 kr men ett eget kapital(värde) på 100 000 kr... Det verkar ju även finnas en nedskrivning i moderbolaget som gäller det köpta dotterbolaget....
... Visa mer
2025-01-28
10:39
Håller med Joachim där om att det inte går att hantera marken som separat då han och den enskilda firman är samma person. En fråga är ju om det här är vanlig tomtmark eller näringsfastighet? En annan fråga är om den är byggd och godkänd som en verkstad? Är den byggd och godkänd som en verkstad så blir det ju en näringsfastighet av själva byggnaden och, även möjligen, av marken den står på.. Så en samtal rent generellt med Skatteverket skulle nog vara bra.
... Visa mer
2025-01-27
13:37
En viktig fråga en sådan här gång är om man får bygga en verkstad på marken.. Beror på detaljplan och annat. En enskild firma kan inte bygga en byggnad på ofri grund med arrendeavtal som då ett aktiebolag skulle kunna göra, detta då det är samma person som äger mark och eventuell byggnad. Om din son skall stycka av marken så blir det samma problem då han driver enskild firma och som sagt... vad säger detalplanen...? Har man en näringsfastighet/jordbruk så är det här ett mindre problem beroende på art av byggnad och fastighet. Men rent spontant så funkar det dåligt/inte alls på en vanlig tomt för småhus.... Kolla med kommunen vad dom säger. Kraven på verkstäder är höga med oljeavskiljare, ventilation och annat. Även där lite beroende på verksamhet.... Så det här är inte helt lätt och kanske omöjligt.... Lycka till!
... Visa mer
2025-01-16
16:52
Får börja med att byta server m.m så får vi se om jag orkar sen.... Men det är märkligt iaf....
... Visa mer
2025-01-15
14:08
Hejsan och tack för ditt svar. Vi har ju alltid sparat säkerhetskopior på samma sätt men storleken har tiodubblats på senare år. Bifogar en bild på hur vårt bolags backup förändrats bara under 2024 och vi har inte förändrat vårt system under året. Vi har Windows server 2012 i servern och Windows 10 i arbetsstationerna. Eventuella uppdateringar av SQL-server kommer helt från era system och vi kör idag SQL 2017. Något som vi då nu håller på för fullt att ordna då ni byter till SQL 2022 från och med november 2024. Så där måste vi byta både själva servern och operativsystemet för att kunna göra löner till veckan... Vilket då känns så där... Vet inte varför det här kom så sent på året och tror inte att utvecklarna tänkt på att just lön måste uppdateras för att vi ska kunna köra löner i januari 2025. Dessutom så framgår inte konsekvenserna av denna uppdatering av infon om uppdateringar i annat än när det gäller Byråstöd. Där framgår att man måste ha nyare versioner av operativen. I lön och admin framgår det bara att det uppdateras, inte konsekvenserna.... så jag är måttligt road just nu... och så sannolikt även min IT-kille....
... Visa mer
2025-01-14
16:15
Halloj. Har haft lite diskussion med er angående storleken på säkerhetskopiorna från Administration numera. Men enligt er så skall det inte vara någon skillnad. Bifogar en bild av hur ett företags säkerhetskopior ser ut numera. Företaget hade faktiskt verksamhet 2022 men har under 2023-2024 knappt några verifikat alls. Innehåller ingen reskontra överhuvudtaget. Bara verifikationer så den här ju inte stor men ökningen är ju enorm.... Så jag undrar helt enkelt varför? Vi har en revisor som även han har programmet och då har vi brukat maila en säkerhetskopia till honom vilket numera är omöjligt om kunden ha reskontra och en större mängd verifikat.
... Visa mer
2025-01-14
16:11
Hm. Såsom jag har lärt mig så skall alla kostnader som avser en investering läggas till på investeringsbeloppet. D.v.s frakt, montering m.m. Var tvungen att kolla och så här skriver skatteverket: När företaget förvärvar inventarier genom köp, byte, egen tillverkning eller på liknande sätt, är anskaffningsvärdet utgifterna för förvärvet (18 kap. 7 § IL). Förutom utgiften för själva inventariet består anskaffningsvärdet av samtliga utgifter som uppkommer för att förvärva inventariet, exempelvis utgifter för installation, frakt, tull och konsulttjänster. Går att läsa mer här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/339125.html#h-Vad-ar-anskaffningsvarde I övrigt så håller jag med om det mest, möjligen så skall man se upp med arbetskläder där skatteverket har en väldigt rigid syn på vad som är ok att köpa in. Går att läsa lite om deras syn i den här länken: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324271.html?date=2009-06-15&q=Skattefria+arbetskl%C3%A4der Lycka till!
... Visa mer
2025-01-02
15:51
1. Bra fråga. Skulle nog välja att ha ett särskilt konto för 6 % försäljningen, även om det hamnar på samma rad som all annan. Men det saknar nog egentligen betydelse så vitt jag kan förstå det. 2. Om det är moms på inköpet från auktionshus så är säljaren ett företag och då är det inte VMB-varor som du köper. Det kan ju vara så att varan är köpt av en privatperson men slagavgift och/eller provision är momsbelagd och den momsen får du lyfta. Däremot så är ju frågan om dessa skall räknas in i varukostnaden vid beräkning av vinsten.... Eller om det skall ses som en omkostnad. Där tycker jag att det är en direkt kostnad men fasen vet vad Skatteverket anser. Kan inte hitta något på Skatteverkets hemsida om det så du bör nog fråga dom, bäst är via mail så att rätt person svarar... Lycka till!
... Visa mer
2024-12-10
17:31
Hejsan och tack för ditt svar... Blir lite fundersam då det här är den tredje varianten av vad tjänsten innebär. Den första var ju att det alltid avsåg ren fakturaförsäljning och att ni övertog risken. Nästa info jag fick var att det alltid bara var belåning. Och nu kan man då alltså välja... Har tjänsten förändrats genom åren eller har dom jag tidigare haft kontakt med haft fel?
... Visa mer
2024-12-03
15:38
Hejsan. I en diskussion tidigare med en av era anställda så blev jag informerad om att den möjlighet som dyker upp i programmet innebar en försäljning av faktura. För en tid sedan fick jag info om att det inte är en försäljning utan en belåning. Nu har jag kollat i programmet och när man tittar i hjälpen under "Sälja fakturor" så hittar man till slut följande text: Vad händer om Visma Finance inte får betalt av min kund? När 30 dagar har gått efter fakturans förfallodatum, och din kund ännu inte har betalat Visma Finance trots flera påminnelser, kommer du få en notifiering i programmet med information om att fakturan har återlämnats till dig. En verifikation som vänder fakturabetalningen skapas också Rätt rubrik på denna tjänst bör vara belåning av faktura då risken vid en försäljning skall övertas av köparen. Tycker att det är synd att er info är väldigt missvisade och rätt oseriös... Har precis "räddat" en kund från att utnyttja den s.k "tjänsten".... Där bör ni definitivt justera er information och vara öppnare med vad det egentligen är.....
... Visa mer
2024-11-29
11:37
In liten tilläggsinfo är att just friskvårdsbidrag då är just friskvårdsbidrag. D.v.s den anställde får ett bidrag för en egen kostnad mot uppvisande och inlämnande av kvitto. Det finns även skattefri personalvårdsförmån där det då inte finns någon egentlig gräns för kostnaden. Den stora skillnaden är då att det är bolaget som tecknar ett avtal med t.ex. ett gym där den/dom anställde/anställda kan gå och träna. Och man kan ha bägge varianterna så vitt jag vet. Det går att läsa om bägge varianterna här: https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/personalvardsformanmotionochfriskvard.4.3016b5d91791bf546791431.html?q=skattefri+personalv%C3%A5rdsf%C3%B6rm%C3%A5n
... Visa mer
2024-11-27
13:44
Det är lugnt. Förstår det. Skulle du inte få svar så kan vi ta kontakt som inte är så öppen...
... Visa mer
2024-11-27
13:10
Hm. Brukar inte finnas något sådan med då bolaget bör vara nystartat. Får man fråga vilket av bolagsbildarna som bolaget kommer ifrån?
... Visa mer
2024-11-27
08:48
1Gilla
Ah. Det var det du menade med 2090. I och med att bolaget är nytt så skall man idag lägga aktiekapitalet som en ingående balans, D.v.s den första insättningen skall inte bokas. Det blir då kredit 2081 och debet 1930. I lagerbolag så brukar bildarna sedan ta ut pengarna och köparen får sätta in nya. Men det bör du få info om från dom som bildat bolaget.... och det är inte alltid dom hängt med på att aktiekapitalet skall ligga som ingående balans. Det kom för några år sedan och är, konstigt nog, logiskt. För formellt sett så bildas ett bolag när man skriver stiftelseurkunden. Sedan sätts aktiekapitalet in och efter det så registreras det hos bolagsverket. Och den registreringen är bara starten på räkenskapsåret, inte själva bolaget.... Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
15:41
Enligt BAS2022 så bör det vara kto 7411, Premier för kollektiva pensionsförsäkringar. Ser att några anser att det skall vara kto 7412 men enligt BAS så är det avsett för "Premier för individuella pensionsförsäkringar" vilket jag tolkar som vanlig tjänstepension. Fora får man väl ändå anse vara kollektiv försäkring tycker jag.
... Visa mer
2024-11-26
15:35
Beror ju sannolikt lite på belopp men jag skulle nog välja typ 5170, d.v.s rep underhåll ägd fastighet.
... Visa mer
2024-11-26
15:33
I moderbolaget så blir ju dotterbolagets aktiekapital typ kto 1312 enligt Bas2022. Fakturan vid köp av lagerbolaget brukar man ju bokföra i det köpta bolaget och där finns ju en bra info om hur den skall bokföras om du köpt den av en vettig leverantör. Kto 2090 är inte aktuellt alls i det här fallet så vitt jag förstår din fråga. När det gäller inkråmet så beror det ju på vad det består av. Lager är ju som du skriver lager, inventarier blir ju inventarier d.v.s 1221 enligt Bas2022.
... Visa mer
2024-11-26
13:45
Hejsan. Nej det gäller avgränsbar del av verksamhet. Men behöver inte lägga ner resten av verksamheten och du säljer ju verksamheten bedriven i den lokalen. D.v.s avgränsbar.... Här kan du läsa en hel del om vad skatteverket anser rent rättsligt: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/393943.html Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
13:13
Hejsan. Skulle nog påstå att det här är en momsfri överlåtelse. En överlåtelse av hel eller avgränsbar del av en verksamhet är ju momsfri om även köparen är momspliktig och då du avyttrar den del som bedrivits i lokalen, och verksamhet fortsätter där med nya ägaren, så bör ju det anses vara en avgränsad del av verksamheten. Gäller ju t.ex. om ett åkeri säljer en bil med tillhörande körning då blir även det en momsfri överlåtelse. Men man skriver alltid att köpeavtal (aldrig bara en faktura) där man alltid har följande text som ett skydd: "Mervärdesskatt utgår ej på denna transaktion. Om det genom myndighetsbeslut skulle påföras mervärdesskatt skall även denna erläggas." Då skyddas du som säljare från att förlora 20% av köpeskillingen om någon nu skulle tycka annorlunda om den här överlåtelsen. För min del tycker jag att det är självklart momsfritt... Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
07:37
Du bör ju har bokfört den extra leasingavgiften tidigare, det är därför den blir negativ i fakturan då den redan är betald. Den skall ju då bokas på 1790, förutbetalda kostnader och sedan periodiseras ut över samma tid som leasingkontraktet gäller.
... Visa mer
2024-11-19
11:18
Intressant att se ett eget gammalt svar som är felaktigt så vitt jag kan bedöma det. Men det är å andra sidan inte länge sedan jag fick samma info när jag ställde frågan till en större informationssäljare. D.v.s att man bokför avgiften i det bildade bolaget och som ej avdragsgill. Man bör istället, precis som Merdini skriver, lägga till den till tillgångsvärdet i moderbolaget på samma sätt som man lägger till courtageavgifter vid inköp av andra aktier/andelar. Däremot håller jag inte med om att den är skattemässigt avdragsgill då försäljning av onoterade aktier varken är skattepliktig eller avdragsgill och avgiften bör helt enkelt bara räknas som en del av anskaffningen... Någon skatteeffekt blir det ju inte av vare sig vinst eller förlust....
... Visa mer
2024-11-19
10:16
1Gilla
Det här är ju en väldigt viktig sak att tänka på i företag som har Fora-försäkring. Att använda fel löneart kan idag kosta stora pengar för företaget detta då man nu beräknar gränsen för 30% pension per månad istället för som tidigare per år. Gränsen har ju tidigare varit lön över 7,5 inkomstbasbelopp per år, då har pensionsavgiften blivit 30% på den del av lönen som överstiger gränsen istället för 4,3 (4,5) %. Idag så räknar man löner som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp/12. D.v.s löner som överstiger 47 625 kr/mån belastas då med 30 % pension istället. Vilket kan bli kostsamt för företaget. Nu tillfaller ju iofs pengarna den anställde men det är en väsentlig skillnad mot tidigare. Och det är ju inte alla löner som räknas som "hänförlig till annan månad"..... Visma bör nog även göra om bokslutsbilagorna för löneskatt om det här skall funka....
... Visa mer
2024-11-08
16:25
Nja... Sedan några år så är det ju omvänd moms även vid import så vitt jag vet. Finns även konton för det som heter 4545 vid 25% moms och då hamnar det på rad 50. Sedan bokförs även den omvända momsen kredit utgående moms kt 2615, rad 60 i momsrapporten och ingående kto 2645.... rad 48 som alla annan ingående moms. Du redovisar allt detta när du får datum från tullverket. Idag så skall du, åtminstone som momsregistrerad, inte betala någon moms till Tullverket utan endast tull. Momsen redovisas idag som omvänd... på samma sätt som vid inköp från EU men med andra konton.... Finns lite att läsa här: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfranlanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd37208.html?q=moms+import Lycka till..
... Visa mer
2024-11-04
08:41
Hur du backar beror ju rätt mycket på från vilket datum du redovisar faktureringsmetoden. Som jag tolkar det så skall man endast lägga in de fakturor som kommer efter datum för metodbyte i reskontran. Dom som ankom för datumet hanterar man som kontantmetod, d.v.s ingen reskontra. Om man byter vid bokslutsdatum så kan ju dom fakturor som man bokar upp per bokslutet läggas in i reskontran då även det blir korrekt... Under löpande år så gör man inte så... Bäst är väl att du i ditt fall krediterar fakturan i reskontran, d.v.s. backar den och bokför den händelsen samma månad som du bokade upp den.... Och som sagt, här gäller det att ha tungan rätt i mun när man hanterar fakturorna så att det inte blir dubbelbokat.... Och du har ju uppenbarligen inte bokat betalningen av fakturan i reskontran för då skulle ju inte 1920 ha stämt heller.....Så det är viktigt att du kollar så att det här är den enda som är/blir dubbel. Lycka till!
... Visa mer
2024-11-04
08:14
Du måste då backa den ena bokningen. Hur du gör det beror ju på vilket program du använder. Det är väldigt viktigt att hålla isär vilka fakturor man lägger in om man byter metod, som du märkt.....
... Visa mer
2024-11-01
13:16
Beror som sagt var på vad det är för utlägg. Om det är kostnader som du haft för t.ex. din egna resa så blir det en del av hela uppdraget och du tar du ut samma momssats som på ditt övriga uppdrag. Precis som Joachim skriver. Om det däremot är ett utlägg för en resa som avsåg kunden själv så har du i princip sålt en resetjänst och skall då fakturera samma momssats som du har på kvittot.
... Visa mer
2024-11-01
11:39
Om du köper in tjänster från personer/företag i sverige så skall dom ha F-skattsedel. Om dom inte har det så skall du innhålla skatteavdrag vid betalning... Om du köper från personer/företag från utlandet så skall du ju hantera omvänd moms om säljaren har företag och du lämnar ditt vat-nummer.... Men här finns det nog många som gör fel, medvetet och/eller omedvetet...Näthandel är rätt stökigt och svårt att kolla....
... Visa mer
2024-11-01
11:35
Om moderbolaget köper ett lagerbolag så är den fakturan utställd på det köpta bolaget och skall bokföras där. Moderbolaget får då endast aktiekapitalet som en tillgång. Om moderbolaget istället bildar ett dotterbolag, vilket idag går i princip lika snabbt, så anser jag att avgiften till bolagsverket, 1 900 kr, skall läggas till på anskaffningsutgiften för bolaget. Lycka till!
... Visa mer
2024-11-01
11:28
När det gäller inköp från EU och/eller import från länder utanför EU så är det alltid bäst att använda dom konton som finns för det ändamålet i kontoplanen från början. D.v.s i ditt fall så bokför du inköpet på konto 4535, inköp tjänster EU 25%, då det här sannolikt anses vara en tjänst och då bör vara på rad 21. Eller om det anses vara ett varuinköp så använder du konto 4056. och sedan då, så klart, även 2614 och 2617. Då har du fått momsrapporeringen korrekt. För att sedan få din interna redovisning korrekt så bokför du samma belopp kredit konto 4549, som då är "Motkonto beskattningsunderlag import" och inte har någon momsrapportrad. Sedan kan du bokföra kostnaden på t.ex 5420 och periodisera som du vill. Man bör inte lägga upp särskilda kostnadskonton för inköp från EU eller import då resultaträkningen sväller. Det är då bättre att använda rätt konto i 4xxx-serien och motboka mot 4549.. Då blir livet så mycket enklare. .... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-28
17:06
Du bör ju kunna göra en manuell bokning med eget utlägg som motkonto... Har för mig att jag sett att det är möjligt det lilla jag kikat i eEkonomi, som jag antar att du har...
... Visa mer
2024-10-28
16:44
Ah... då har du ett programtekniskt problem som jag tyvärr inte kan hjälpa till med. Använder själv Visma Adm där man själv bestämmer och kan göra det man vet att man får.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-28
16:41
Ah.. nix då blir det typ 2013/2018 beroende på hur du använder dom kontona.
... Visa mer
2024-10-28
16:34
Hejsan. Om du betalat med egna pengar men i bolagets namn så blir det ju aldrig en leverantörsskuld utan en direktbokning mot konto typ 2893 (skuld aktieägare).D.v.s bolaget blir i det läget skyldig dig pengarna som du sedan kan ta ut vid tillfälle..
... Visa mer
2024-10-25
07:56
Hejsan. Tolkar det som att ni bedriver momsfri verksamhet och då skall ju även momsen ersättas av försäkringsbolaget. Om man är momspliktig och råkar ut för en skada så får man som företag betala både självrisk samt momsen på hela reparationen, som man då sedan "lyfter" och får tillbaks av skatteverket. Men om man som ni då bedriver momsfri verksamhet så skall man bara betala självrisk och möjligen eventuella åldersavdrag. Beror ju lite på vad det är för försäkringsärende. Den ni då gör är ju att ni betalar fakturan som en kostnad och den försäkringsersättning ni får bokför ni som just försäkringsersättning. Just matchning förutsätter väl att ni t.ex har en kundfaktura som ni får betalt för. Här bör det väl bara vara att se till att inbetalningen bokförs som en försäkringsersättning.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-25
07:39
Hejsan. Om bolaget köpte det av dig privat så är det ju ingen moms alls så där förstår jag inte riktigt vad du menar. Och försäkringsbolaget skall ju ersätta inköp efter avskrivning, d.v.s typ marknadsvärde. Ditt bokförda värde saknar helt betydelse, däremot inköp. Och som sagt, var det förbrukningsinventarier så har du ju inget bokfört värde utan endast en kostnad vid inköpet. Så du utrangerar dom inventarier som ligger som anläggingstillgångar, d.v.s minskar tillgångsvärdet och tar även bord dess ackumulerade avskrivning. Ev försäkringsersättning bokas som intäkt.
... Visa mer
2024-10-25
07:33
Beror ju helt på hur stort felet är. Skulle det vara en stor skattepåverkan så kan man ju tänka sig att rätta det i bolagets deklaration. Rent bokföringsmässigt så måste men då sedan rätta det i bokföringen året efter men utan skattepåverkan. Är det ett mindre fel och/eller ej så uppenbart så skulle jag rätta det året efter. Det blir ju ändå samma sak på sista raden.... Och om bolaget dessutom i bokslutet gjorde avsättning till periodiseringsfond, som då sänktes p.g.a den felaktiga semesteravsättningen, så kan ju själva skattefelet vara väldigt ringa....
... Visa mer
2024-10-22
13:05
1Gilla
Hejsan. Nu för tiden så är ju egentligen bokföring av presentkort/lunchkuponger rätt avancerat om/när den avser endast en vara eller tjänst rent momsmässigt. Men om vi förutsätter att du har flera momssatser så blir den bokningen helt korrekt. Om presentkortet inte blir inlöst då bokför du det som en momsfri försäljning, detta då du varken levererat vara eller tjänst. D.v.s debet 2420 och kredit lämpligt momsfritt försäljningskonto.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-18
13:45
Hm... Det där är rätt vanligt och i princip alla koncerner har ju avräkningskonton mellan bolagen. Jag brukar alltid som jag kallar det, konsolidera ägarens fordring/skuld så att den ligger hos moderbolaget. Det jag gör är att jag bara bokför mellan koncernavräkningarna och ägaravräkningen. Har man då t.ex. en skuld till ägaren i dotterbolaget så debiterar jag ägarskulden i dotterbolaget och krediterar avräkning moderbolag, i moderbolaget så debiterar jag avräkning dotterbolag och krediterar ägaravräkning... Ser inget fel i det så länge bolagen inte är på obestånd, då blir läget helt annat så klart....
... Visa mer
2024-10-18
10:21
Så länge som "givaren" är kreditvärdig så skall detta absolut vara möjligt som jag tolkar det jag lärt mig och kan hitta...
... Visa mer
2024-10-18
08:55
Hejsan. Man kan sedan några år även lämna en utfästelse om aktieägartillskott som då räknas som ett lämnat om det lämnas av en kreditvärdig person.. bifogar bil från FAR där jag tyvärr inte kan visa hela texten då jag inte är medlem... Man får dessutom tillgodoräkna den i bolaget som erhåller den om det utfästelsen sker innan årsbokslutet upprättats. Bifogar bild även av det från FAR. Sedan uppkommer ju frågan hur länge man kan låta det vara en utfästelse? Så som jag lärt mig så länge som den som lämnat utfästelsen är kreditvärdig.... Lite märkligt men har själv nyttjat det och då på samma sätt som beskrivs i frågan.
... Visa mer
2024-10-15
08:19
1Gilla
Hallojsan. Å fasen... lite märkligt på sätt och vis då man, tex skall låta fraktkostnaden ingå i varukostnaden när det gäller lager... Men så länge man rör sig i rätt kontogrupp, i det fallet 4xxx så blir ju bruttovinsten rätt iaf... Håller iof med dig när det gäller uppdelning men skall man då ha rätt kostnad i varje grupp så blir det flera fraktkostnadskonton. Ett för reklam, ett för arbetskläder o.s.v.... Vi hade en kund tidigare som la in sina leverantörsfakturor själv i Visma Adm 2000. När det gäller fakturabelopp så finns ju då i programmet totalbelopp, frakt och moms i standard. Vilket ledde till att dom la in alla varufrakter där och fick en enorm fraktkostnad som omkostnad, när det egentligen skulle varit varukostnad..... Så även här gäller ju kunskap och tanke och en sån liten "automatik" som en ruta med orden fraktkostnad kan ställa till det rejält med nyckeltal..... Ett annat konto som kan ställa till det är ju 5460 "förbrukningsmaterial" och då i legoverkstäder. Där bör man ju ha ett 4xxx-konto som heter förnödenheter där man då bokför svetstråd, gas, ja allt som är en kostnad direkt föranledd av produktion... Bör ju alltid påverka bruttovinsten... Tycker diskussioner är välgörande och mina två viktigast lärdomar efter 35 år i branschen är att jag dels inte kan allt och att jag dels kan en massa saker som tyvärr är fel... och där kommer då resonemang in..... och fundera gärna på vad man skulle kunna använda 5170 till.... har hittills aldrig fått ett svar som håller hela vägen... men det bör ju finnas...
... Visa mer
2024-10-15
07:46
Om du betalade ut lön till fel person så skall den inte rapporters till Skatteverket utan nettobeloppet bör då ligga som en fordran i juli. Hela lönebokning bör i övrigt nollas. När pengarna kom åter bokar du bort fordran och sedan bokför du rätt lön som vanligt i september... Är osäker på om du kan ta bort en lönekörning i Löne direkt men det går iaf i Lön 600... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-15
07:44
Om du under ett år köper in en mängd jord som då säljs till vissa delar så skall du vid bokslutet boka upp ett lagervärde avseende värdet på den jord som ej är såld. Om du använder lagersystem så måste du hela tiden boka inköpen i lager och sedan boka bort eventuell såld jord. Hur du bokar det beror även lite på vilket system du använder.
... Visa mer
2024-10-15
07:41
Om man inte beslutar om utdelning i årsstämman så behandlas den utdelningsbara vinsten inte på något särskilt sätt i bokföringen. Det blir helt enkelt 2099 vid bokslutet som är årets vinst och som sedan bokas om till 2091 (balanserat resultat) i samband med årsstämman. Det här är då det fria egna kapitalet och som då är utdelningsbart. Ackumuleras från år till år eller minskar vid ett förlustår. Det finns ingen koppling till K10:an som är din deklarationsbilaga för beräkning av gränsbelopp för lågskattad utdelning. Är det däremot så att du beslutade om en utdelning i bokslutet för 2022, d.v.s under 2023, så skulle du ha bokat upp den utdelningen vid årsstämman med debet 2091 och kredit skuld aktieägare. Du skulle då även ha deklarerat denna utdelning då den är tillgänglig efter beslutet, om än outtagen och ligger som en skuld till dig i bolaget. En helt annan sak är ju att din K10:a ackumulerar gränsbelopp, samt att dom uppräknas, år från år och detta oavsett hur bolaget går. Minus eller plusresultat har ingen påverkan på din beräkning av gränsbelopp, däremot löneuttag men då blir det inte förenklingsregeln längre.
... Visa mer
2024-10-14
17:49
Halv vid leasing, inget lyft vid köp....
... Visa mer
2024-10-14
17:48
Halv vid leasing, inget lyft vid köp....
... Visa mer
2024-10-14
14:16
2 Gillar
Intressant att ni förutsätter att konteringsförslaget som programmet tar fram är korrekt. Den svåraste delen i vårat yrke är den löpande bokföringen som kräver kännedom och kunskaper om absolut flest lagar och regler. T.ex. momsfrågor kräver ofta motfråga och kunskap om vad som verkligen hänt för att få en korrekt kontering. Att påstå att programmet gör rätt är otroligt irriterande och frågan är ju hur stor tidsvinst man gör om man ändå skall kolla alla konteringar? Vilket jag förutsätter bör göras då man kan köpa samma sak 5 gånger men dom skall konteras på olika sätt då dom används på olika sätt, vilket då är vad som påverka hur det konteras. Skulle kunna skriva en lång roman om hur galet jag tycker den här inställningen är och som alla programmakare idag "lurar i" sina användare. Tyvärr så lyfter inte ens SRF fram denna info. Ett annat av era program, Bokio, har ju en radioreklam så får mig att få puls med sina påståenden om hur lätt och automatiskt det är. Att en korrekt bokföring hos en riktig redovisningskonsult är inte konstigt om man vet och inser vad som krävs för att få fram den..... så det så!
... Visa mer
2024-10-14
11:23
1Gilla
Hejsan. Just fraktkostnader är en kostnad som jag brukar ha som exempel på hur man skall tänka. Dom flesta frakter som man betalar avser leveranser man får av varor, förbrukningsmaterial, inventarier m.m. och dom skall alltid bokföras på samma konto som själva varan/artikeln man köpt då det blir en del av den kostnaden. Skickar du något på lagning så blir frakten en del av reparationskostnad. Säljer du varor och debiterar frakt så bör kostnaden bokföras inom 4000-serien då det är en direkt kostnad föranledd av försäljningen (precis som du tänkte), förslagsvis lägger du upp ett eget konto i den gruppen och benämner det t.ex. "kostnad sålda frakter".... Du kan ju även då bokföra intäkten på särskilt konto och sådana finns ju i kontoplanen.. Ber om ursäkt till Joachim att jag, typ, rättar dig här men jag har genom åren aldrig lyckats komma på en fraktkostnad som skall bokföras på konto 5710 då den alltid hör till en annan kostnad eller investering... Tar gärna emot förslag på sådana för att motbevisas.... man kan ju inte tänka på allt liksom...;-) Lycka till.
... Visa mer
2024-10-14
08:48
Hejsan. Förstår inte riktigt vad du menar med att det i bokslutet beslutades om en utdelning enligt huvudregeln? Huvudregeln är ju ett av alternativen i din K10:a och om du inte har ett väldigt högt aktiekapital så är ju förenklingsregeln bättre och du kan ju alltid ändra (rätta) din K10 om du i deklarationen för 2023 gjort "fel". Här kommer då en beskrivning av hur gränsbeloppet för lågskattad utdelning hanteras på blankett K10 i din privata deklaration. Den lever sitt eget liv oberoende av när bolaget har bokslut och påverkas endast av utdelningar eller om du möjligen gör en nyemission. I ditt fall så startades bolaget 2022-09 vilket innebär att din K10:a i deklarationen för 2023 borde fått ett gränsbelopp om 195 250 kr som då hade kunnat nyttjas vid utdelning under 2023. Nu är vi då inne på år 2024 och din K10:a för 2024 (som görs till våren i din privata deklaration) kommer då att dels få en uppräkning av sparat gränsbelopp, d.v.s dom 195 250 kronorna från 2023 räknas upp med 10 973 kr samt att en nytt gränsbelopp om 204 325 kr läggs på (det här beloppet kommer från mitt skatteprogram som bör vara korrekt, men det avser ju ändå nästa år så vem vet) och då har du under 2024 ett möjligt utdelning till 20% skatt om 410 548 kr. Allt detta enligt förenklingsregeln. En viktig info är dock att lön alltid är bättre än utdelning, åtminstone upp till gränsbeloppet för marginalskatt. Du får lite mindre i handen efter skatt men å andra sidan sjukpenninggrundande inkomst, ATP-poäng och betala kommunalskatt vilket alltid är bättre än statlig.... Har du anställda och/eller tar ut egen lön i tillräcklig nivå så är huvud- och lönesummeregeln bättre.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-14
08:12
Hejsan. Det är precis som Joachim E skriver. Dom inventarier som var bokförda som förbrukningsinventarier (kto 5410 oftast) är ju redan bokad som kostnad och då har ingen tillgång försvunnit. Dom som är bokade som en tillgång och dessutom redan hunnit skrivas av lite, i Joachims exempel inköp 15 000 kr, ackumulerad avskrivning 8 500 kr vilket ger ett bokfört värde på 6 500 kr skall då bokas med kredit 15 000 kr (kto 1210 t.ex.) och debet 8 500 kr (kto 1219 i det här exemplet) och det bokförda värdet som då förloras bokföra debet 6 500 kr (kto 7973). Det här visar även värdet av ett anläggningsregister där man bokför planmässiga avskrivningar. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-10
08:02
Intressant fråga. Det enda jag hittar hos Skatteverket gäller fr.o.m 2018-års taxering och där framgår att jubileumsfester är avdragsgilla för typ 25-, 50-, 75- och 100-årsjubileum. Du kan läsa här under punkt 3.2.1 (https://www4.skatteverket.se/download/18.388e34d615f1d9e0aff15cd2/1698824577804/SKV%20A%202017_26.pdf) Men det bör nog kollas noga även om den här texten är rätt klar.... Lycka till !
... Visa mer
2024-10-10
07:44
1Gilla
Hejsan. Det behöver du inte egentligen men tar dom ut semester så blir det ju mer rättvisande resultat om du hanterar semester. Har man ett bra löneprogram, t.ex Visma 600, och använder det som till vilken anställd som helst så håller det reda på bl.a semester. En viktig sak är ju dock att man inte får göra olika och t.ex. boka upp semesterskuld ett bra år för att sänka skatten...
... Visa mer
2024-10-07
09:51
2 Gillar
Generellt sett så lägger vi oftast inte in låneavier i reskontran, av just den anledningen att om man lägger in den med fakturadatum så blir skulden i bokföringen amorterad trots att betalning ej skett. Om vi lägger in den i reskontran så använder vi inte fakturadatum utan istället betaldatum som datum för fakturan. Då hamnar den liksom rätt.... och det är ju inte heller egentligen en leverantörsskuld utan en avisering om betalning av en låneskuld. Lycka till!!
... Visa mer
2024-10-04
16:37
1Gilla
Halloj.. Fel datum. Den bokningen gör du på samma datum som du har årsstämman. D.v.s när du fastställer och balanserar vinster och beslutar om utdelningen.... inget annat...
... Visa mer
2024-10-04
16:29
Nja. Just det där med 50 000 kr har jag förstått gäller när man bedriver verksamhet i Norge. Om du exporterar till Norge men inte är importör så bedriver du ju ingen verksamhet där, tycker jag, och då borde det inte finnas något krav på momsregistrering där. Vilket gör det enklare för dig, möjligen krångligare för dom som köper... Läste lite mer på grensetjansten.no och tycker nog att mitt resonemang gällande 50 000 kr håller... Läser man här: https://www.skatteetaten.no/nn/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/ så ser man att om en norsk handlar från utlandet och säljaren inte är med i VOEG-registret så blir det tull och moms för köparen. Vilket då bör innebära att det inte blir moms för dig som säljare....oavsett volym....tolkar jag det som....
... Visa mer
2024-10-04
08:08
1Gilla
Hejsan. Det blir ju oftast typ 2 bokningar under räkenskapsåret efter bokslutet. I bokslutet så har ju det positiva nettoresultatet krediterats kto 2099. Sedan så bokförs årstämman på stämmodagen. Då balanserar man resultatet från bokslutet, vilket beslutats på stämman. Vilket då vid ditt fall blir debet 2099 310 000 kr och kredit 2091 310 000 kr. Om utdelningen beslutades på stämman så bokförs även den med debet 2091 160 000 kr och kredit 2898 (skuld ägare) kredit 160 000 kr. När ägaren sedan tar ut utdelningen så bokar man precis som i det exempel V.2. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-04
07:55
Hejsan. Det finns en lång tråd med Norgefrågor men kanske inte alla svar om du kikar här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Forsaljning-till-privatpersoner-i-Norge-Utanfor-EU/m-p/242260#M44888 Lycka till!
... Visa mer
2024-10-04
07:52
Nja... 1. Personbil är alltid halv moms vid leasing, inget momslyft vid köp. Om du nu inte bedriver körskola, taxi, begravningsbyrå eller bilhandel.. då gäller full moms. 2. Fordon som är registrerade som lätt lastbil, ja där påverkar då just luftspalten. Är det ingen luftspalt så är det ur momssynpunkt en personbil med dom reglerna. Luftspalt, eller flak, full moms då det är en lastbil, även ur momssynpunkt. 3. Tung lastbil... full moms... Krångliga regler och borde, som sagt var, ändras..... Lycka till med bilandet och företagandet...
... Visa mer
2024-10-04
07:29
Bra fråga. Beror nog lite på hur upplägget är vad gäller Norge. Om du är importören så skall du säkerligen även betala avgifterna där och vara momsregistrerad i Norge. Om du däremot bara skickar till Norge så är väl sannolikt köparen importör och får då stå för avgifter och moms. Osäker men det är ju iaf logiskt. Vet att man, om man utför arbete/försäljning i Norge, måste momsregistrera sig och ha redovisning om man omsätter mer än 50 000 kr. Blir rätt dyrt då du måste ha ett ombud där som sköter det hela... Läser ibland lite olika frågor och kommentarer där man får uppfattningen att man alltid måste vara momsregistrerad i Norge men jag förutsätter att det styrs av vem som är importör.... Skulle nog, för säkerhets skull då det kan bli dyrt annars, kontakta skatteetaten (Norges skatteverk) och fråga dom. Har tidigare gjort det och fick snabbt svar då iaf.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-04
07:23
Ser ut att bli rätt. Det är ju oavsett inte aktuellt med moms i det här läget. Varken importmoms eller omvänd moms. Funderar lite på hur den kinesiska leverantören gör när dom hanterar moms och avgifter på varorna från Thailand. Det är ju inte dom som köpt dom för som jag fattar det så har ni betalat den Thailändske leverantören? Du kan ju även, så länge, lägga inköpet på ett lagerkonto, 14xx, och kalla det lager Kina t.ex.... Blir samma effekt vad gäller moms men du slipper få en resultatpåverkan, det är ju, ännu så länge ingen kostnad utan en tillgång... Konto 4010 är ju på sätt och vis vilseledande. Ett varuinköp är aldrig en kostnad utan en tillgång. Det blir en kostnad först när man säljer vara, KSV (KostnaSåldVara).... I Visma Administration så funkar ju dock lagerhanteringen så att man bokför alla inköp på 400. Kör en lagerförändringsjournal som då debiterar t.ex. 1410 och krediterar typ 4090. D.v.s nollar bort varukostnaden... tog ett tag innan jag fattade det upplägget då jag bokade inköp på 1410... vilket blev heltokigt när jag körde journal... men det är ju en helt annan historia det.... Lycka till med produkttillverkningen... och företagandet
... Visa mer
2024-10-03
14:06
Intressant fråga. Spontant bara som varuinköp utan moms. Det är ju ingen import då vara inte kommit till Sverige och inte ens till EU. Försökte hitta info men det gick jag bet på. Däremot så blir det ju omvänd moms när ni får dom färdiga varorna levererade från Kina. En annan sak som kan uppstå en sådan här gång är ju om ni har bokslut efter att ni köpt från Thailand men innan ni fått leverans från Kina. Då blir varorna från Thailand lager i utlandet. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-03
10:04
1Gilla
Hejsan. 1.Spontant så är försäljning alltid momsfri, oavsett om köparen är privatperson eller företag. Detta då det är export för dig och import för kunden i Norge. Skall alltså redovisas som export i din bokföring. 2. Omvänd skattskyldighet gäller inom EU och då endast mellan företag, där köparen då uppgett sitt VAT-nummer och säljaren redovisar sin försäljning både i momsrapport och periodisk sammanställning. En försäljning till Norge, oavsett vem som är köpare, bör bli kredit kto 3055 (försäljning varor utanför EU momsfri). Det är viktigt att man har rätt momsmärkning på sina försäljningskonton och jag brukar kolla på momsrapporten vilka rader som är aktuella. Har tyvärr ingen erfarenhet av VOEC men läste lite där och den funkar tydligen inte för livsmedel, vilket då dina kakor bör vara.... Men kolla med eventuellt transportföretag och/eller ring tullen och stäm av så att allt blir rätt. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-02
15:14
1Gilla
Skulle jag nog absolut föredra. Lättare att göra rätt då... Momsskuld sydkorea är väl ett bra namn en sådan gång...
... Visa mer
2024-10-02
14:32
Ah... Den texten är det nog inte många som följer. Den är ju dessutom inte uppdaterad, dock så gäller den ju fortfarande. Om man klickar vidare i din länk så hamnar man i den rättsliga vägledningen som förklarar lite mer. Dom skriver då så här som ett exempel: "För en dator med en ekonomisk livslängd om fyra år och där utgiften för dator och tillbehör inklusive mervärdesskatt uppgår till 10 000 kr bör hälften av utgiften fördelas ut över perioden för nyttjandet med 1 250 kr per år. Den privata användningen varje år motsvaras därmed av halva utgiften exklusive mervärdesskatten (1 000 kr) med tillägg för den del av mervärdesskatten som inte dragits av och som belöper på den privata användningen (250 kr/år). Uttagsbeskattning bör ske årligen med 1 250 kr. Detta innebär att marknadsvärdet respektive år får anses motsvara hälften av en fjärdedel av utgiften inklusive mervärdesskatt". Rent bokföringsmässigt så skall du då boka detta som en uttagsbeskattad förmån och dessutom redovisa moms på det hela. Ett enklare upplägg är ju att man vid inköpet bara kostnadsför halva inköpet och halva momsen. Resterande bokförs som eget uttag. Enklare rent bokföringsmässigt och att föredra. När det gäller telefonkostnader och/eller elkostnad på t.ex. jordbruk så brukar vi göra på samma sätt. Vi kostnadsför den del av betalningen som beräknas gå i företaget, lyfter momsen på den delen och resten blir eget uttag. Så det är nog mitt tips/förslag till hur du enklast bokför en sådan här sak. Lycka till!
... Visa mer
2024-10-02
13:51
Rent skattemässigt så är det svårt att "dela" på kostnader mellan privat och företag. Är det en inventarie så kan den oftast bara ha en ägare och behövs den då i företaget så blir det företagets i sin helhet. Den privata användningen blir en förmån. Är det löpande kostnader, t.ex. telefon, el, m.m. så gäller faktiska kostnader, inga schabloner eller uppskattningar. Företagsägd bil, då gäller skatteverkets schablonvärden. Privat körning och bränsleförmån, faktiskt förbrukning. Men, just när det gäller telefon och/eller dator så brukar man inte ta upp någon förmån. Det går ju inte att mäta det privata brukandet så dom flesta (alla) bokför alla kostnader i firman..... rätt eller fel, men så är det... Lycka till!
... Visa mer