Information:
Försäljning av elektroniska tjänster till icke beskattningsbara konsumenter i andra EU-länder deklarerades tidigare via Skatteverkets e-tjänst MOSS (Mini One Stop Shop). Från 1 juli 2021 har detta utökats för att även kunna registrera distansförsäljning till andra EU-länder när det gäller andra varor och tjänster. I samband med detta blev MOSS därmed OSS (One Stop Shop).
Denna typ av varor och tjänster ska beskattas i det land där köparen finns och det är du som säljare som ansvarar för att betala in momsen. För att underlätta redovisningen av moms har Skatteverket infört en ny e-tjänst, One Stop Shop (OSS). Läs mer på Skatteverket.
Du som är registrerad för OSS, samt använder faktureringsmetoden, lämnar din deklaration och betalar OSS-relaterad moms till Skatteverket. Skatteverket ser till att momsen kommer till respektive land. Den särskilda deklarationen för OSS är en helt egen deklaration. Deklarationen för OSS ingår inte i momsdeklarationen.
Aktivera och arbeta med OSS i Visma eEkonomi:
Nedan hittar du information om hur du aktiverar och arbetar med OSS i Visma eEkonomi.
Funktionen att göra manuella verifikationer fanns i perioden 210701-210930 men är nu tydligen borttagen.
Hur är det tänkt med alla kunder som jobbar med e-handel och bokför direktbetalda ordrar (som medlemmen här ovan beskriver) ska jobba nu?
Tänker Visma att det ska skapas en kund med kompletta inställningar för OSS för varje enskild transaktion?
Det kommer ju snabbt att bli en oerhört stort antal kunder om varje privatperson ska läggas upp och ett rätt stort extra arbete, eller tänker ni att man ska lägga upp en kund för varje land?
@EvaHolm
Jag har löst det så jag har en "kund" för varje land, på postnummer och ort räcker det med en "." för att kunna gå vidare.
Om du har underlag du bokför emot så lägg de som en bilaga till fakturan.
Eftersom jag säljer i EUR så tycker jag det är enklast med valutahanteringen att jobba med fiktiv "kund", om jag gör en manuell verifikation så har jag ingen valutahantering.
Detta gör även att det är ganska lätt att hålla koll på försäljning till respektive land då det av någon anledning inte går koppla OSS försäljningarna till projekt verkar vara konto 3109 som är spärrat av någon anledning.
Tack för genomgången! Tyvärr har ni, precis som med det tidigare MOSS-stödet, glömt en sak: När jag väl har skapat rapporten och rapporterat till Skatteverket så ska jag förstås också betala in momsen för de olika EU-länderna. Men, hur bokför jag den transaktionen för att det ska fungera korrekt med hur eEkonomi som standard bokför "OSS-momsen"? Vilket konto och eventuell moms-kod ska användas? Detta är som klippt och skuret för ett bokföringsförslag "Inbetalning av OSS-moms" men ni verkar tyvärr, igen, ha glömt bort det steget.
Jo tack, detta satt jag själv med tidigare. Känns verkligen som någon har missat sista steget!
Det uppkommer ju även mest troligast en valutadiff också då betalningen till SKV är i EUR, osäker på hur denna ska hanteras 🤔
Hej!
Som det ser ut i dagsläget så är OSS-funktionaliteten kopplad till kundfakturor, vilket innebär att om du registrerar manuella verifikationer förs de ej vidare till OSS-rapporten eller filen som går att exportera.
Det går fortfarande bra att arbeta med manuella verifikationer, men viktigt att veta är att de inte förs in till rapporten eller filen.
Det är inte planerat att ändra detta i dagsläget, men vi har mer oss era synpunkter på detta om vi ser att det blir ett stort behov detta.
Hej @Nellie Karlsson,
Sitter med samma frågor som @JgbPtl och @Mikael_jo . Finns det något smidigt sätt vi kan matcha Skatteutbetalningar gjorda i EUR mot inrapporterad OSS-rapport? min bokföring går i dagsläget inte ihop med kontona pga detta.
Hej @Hanna Larsson!
Jag vill bara hoppa in här i tråden och säga att vi har tagit din fråga vidare internt.
Vi återkommer här i tråden så snart vi har mer information.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
Hej @Hanna Larsson!
Nu har jag fått lite mer information. I dagsläget ser det fortfarande ut som min kollega Nellie svarade ovan, dvs OSS-funktionen är kopplad till kundfakturor och manuella verifikationer läggs inte in i OSS-rapporten. Detta innebär att hanteringen av skatteutbetalningar kräver manuell hantering i OSS-rapporteringen.
Jag förstår att det är en efterlängtad funktion och våra produktspecialister har tagit det vidare, men det finns just nu ingen plan för eventuell implementering.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Trevlig helg!
/Tinne
Hej @Tinne Lestrin !
Jag kanske var lite otydlig. Såhär ser det ut för mig idag.
Så problemet liknar föregående personers problem, med skillnaden att de inte kan generera en periodisk sammanställning.
Hej @Hanna Larsson!
Jag hoppas inte att jag missförstår men jag funderar lite på om du kanske blandar ihop OSS + periodisk sammanställning. Det är två olika rapporteringar och du laddar troligtvis upp periodisk sammanställningsfilen vid inlämningen för OSS på Skatteverkets hemsida.
Rapporten för OSS tar du ut under fliken Bokföring - Rapporter. Den här rapporten kan du sedan använda som underlag för rapportering till Skatteverket, det är ingen fil som du direkt kan ladda upp utan du behöver manuellt skriva in värdena vid inlämning.
Periodisk sammanställning tar du ut under Bokföring - Periodisk sammanställning, det här blir en KVR-fil vilket är korrekt. Den här filen laddas upp direkt på Skatteverkets hemsida.
På SKV är det också två olika inlämningsställen för OSS respektive Periodisk sammanställning.
Läs gärna mer i vår skrivna hjälp.
Periodisk sammanställning
Detta var kanske inte svaret på alla dina frågor, men kika om det hjälpte något och återkom gärna med följdfrågor så ska vi göra vårt bästa för att besvara dem! 😀
/Ebba
Hej @Ebba Arvén
Tack för förtydligandet. Det löser helt klart inläsningsproblemet hos Skatteverket.
Gällande bokföringen kopplat till inbetalningarna (Kassa- och bankhändelser) till Skatteverket för OSS kontra Skattekontot. Hur ska man tänka där. Jag får kolla vidare gällande bokföringen kopplat till Företagskonto och Skattekonto för att få ihop OSS. Lite oklart i dagsläget hur kontona ska skötas upplever jag. Ser inget i dokumentationen. hur kan jag tänka där?
Hej
Hanteringen av inbetalningen av momsen till skatteverket fungerar på följande sätt beroende på vilken bolagsform du har.
1. Driver du en enskild firma eller handelsbolag kan du bokföra inbetalningen av OSS momsen direkt mot 2619 Utgående moms på försäljning inom EU, OSS när betalningen kommer upp under kassa och bankhändelser.
2. Driver du ett företag med en annan bolagsform (Aktiebolag, ekonomisk förening m fl) så bokför du först inbetalningen under kassa och bankhändelser mot 1630 skattekonto.
När du sedan bokför själva skattekontot så skall händelsen boköras mot 2619 Utgående moms på försäljning inom EU, OSS.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.